A képen a 460-030, immár Ágcsernyőn.
Az úton alkalmam volt megfigyelni a Vasműbe vezető széles vonalat: Krásna nad Hornádom után jobbról a normál felett halad át, majd levágja a Nizná Mysla/Vysná Mysla hurkot egy 17 ezrelékes emelkedővel - ami logikus, hiszen a Vasmű felé mindig rakott, visszafelé üres a tehervonat, a 17 ezreléken tehát odafelé legurul, visszafelé üresen pedig nem olyan nagy probléma felkapaszkodni. A továbbiakban a normál mellett halad mint 3. vágány. A pályasebessége 60 km/h, néhány 30-as lassújellel. Ruskov előtt egy kiszedett átszelés, amely a normálból kiágazó ipravágány miatt volt eredetileg. Slanec-nél, Slancik névvel van egy 2 vágányos állomása mint keresztező-hely.
A vonaton kezdetben 80% az utasterhelés, szinte kizárólag magyar ajkú polgárokból, akik kisebb-nagyobb csoportokban (láthatóan "mindenki ismer mindenkit") jól elbeszélgetnek - bár picit odafigyelve kiderül, hogy bizony a környéken se munkalehetőség, se más üdvözítő tényező nincs. Az utaslétszám folyamatosan csökken, az elágazó állomásokon (Tótújhelyet is beleértve) több, 20..50 leszállóval, Somotor-nál éri el a kb. 10%-ot, Biel után alig marad utas.
Az Eperjes-Tokaji hegyvidéket átszelő szakaszon a "huroknál" 80-as, majd 60-as, 70-es pályasebesség (66.2 szelvényben átereszépítés miatt 30), 66.1-től 80, Kalsa után 100, Tótújhely előtt 120. Az ereszkedés során a 460-as folyamatosan villamosféket használ a sebességtartáshoz. Az állomások zömét az utóbbi időkben jelentősen "megkurtították" ill. megállóvá "egyszerűsítették": Kalsa - felv. épület felől 2 vg. kiszedve, Cerhov - a két átmenőn kívül minden gazzal benőve (a felv. épület elől viszont már vélhetően a villamosítás előtt kiszedtek egy vágányt), Borsa - 2 vg. kiszedve, 26.5-nél (Streda nad Bodrogom ágcsernyői vk. után) 6 vágány részben növényzettel ellepve, részben felszedve, Somotor - a két átmenőn felül csak 1 vágányt hagytak.
Bodrogszerdahely és Tótújhely között a bal vágányt felsővezetékkel együtt felújítják (S60 sinek, Skl-14 sínleerősítések LW-nek megfelelő aljak), de a munka vagy túl lassan halad, vagy inkább áll - az aljak 2002-es gyártásúak. A Bodrog-híd a bal vágányban újrafestve.
Kuzmice előtt 1,5 km-rel a széles balra (Ágcsernyő felé nézve) eltávolodik, kissé feljebb egy állomást képez, majd a kiágazó (61.7-nél) 190-es vonal mellett eltűnik. Kuzmice állomáson PFT-s gépek (rostáló) 746-os és 730-065 mozdonnyal, valamint két, tológépnek használt 183-as (025, 037). A térközös közlekedés innen "elfogy". 61.1-nél van egy rövid peron, ahol a motorvonat meg tud állni és a szolgálatba/ból jövő vasutasok le/fel tudnak szállni, majd felsétálni a széles állomásra. Michalany Kassa felőli végénél delta baloldalt (191-es vonal kiágazása, a Kassa felé néző deltaágat nem használják), az állomáson egy 721-es és 730-619, 770-019, valamint 163-as 3 kocsiból álló helyi személlyel, végül egy igazi klasszikus: 140-es, bár meglehetősen kopott állapotban.
A vonal mentén több helyütt lapos, nagyméretű, több lőállásos betonbunkerek.
Tótújhelyen ha minden igaz, a 2182-es Csörgőt láttam egy pillanatra teherkocsik mögött, nem sokkal arrébb 183-022 teherrel. A delta keleti ágát ugyancsak magáévá tette már a növényzet. A továbbiakban a vonal zömmel 100-as; 80-as, 90-es szakaszokkal. 22.9-től 50-es lassújel 100 m hosszan. 22.1-nél megszűnt megálló, egy kis esőbeálló még megvan. Velky Hores - sok új faalj és 25 m-es sinek, valamint egy portáldaruhoz hasonló gép: rácsos tartójának egyik vége vasúti pályán gurul egy konzol és kis kerekek segítségével, másik vége pedig Tátra teherautóra támaszkodik, amely szintén a vasúti sineken képes haladni.
Tótújhelytől az állomások alakjelzősek, közös alak kijárati jelzővel vagy kijárati jelző nélkül (kivéve Somotor, amely fény bejáratival rendelkezik). Pribeniktől fényjelzők, innen az ágcsernyői vég váltókörzeténél (10.2 szelvény) balra kiágazik egy vágány, amely eltávolodva a (darus)átrakó felé tart (villamosított), valamint Dobra után baloldalt soros kialakítású rendezőpályaudvar Biel-ig (ahol már széles teherkocsik is láthatók). Ágcsernyő előtt fűtőház baloldalt (C.n.T. zastávka-nál), ahol 131-es, 163-052, 163-107, 182-115, 721-123, 77x gépek "legelnek" két veterán társaságában:140-062, 140-057 (vagy 052, nagyon rozsdás).
Ágcsernyő állomás. A képen szemben a Kassa felé közlekedő 460-as, a látószögtől jobbra található a felvételi épület, balra a tehervonatok által használt terület, előre Ukrajna.
Itt éppen esőszünet van, de sajnos nem sokáig...
A Kelet-Szlovákiai vasútbarátok emléktáblája az állomásépület falán.
Egy kis offtopic közúti tábla: a község Ukranja felőli vége.
A településen hosszában végigvezető út az ukrán határ előtt nem egész 2 km-rel balra fordul, át a vasúton és belecsatlakozik a túloldalon lévő 553-asba, amelyet a térkép szerint elfelejtettek kihúzni Csapig, hiányzik egy kis szakasza a határnál. Előtte valamivel található a gyalogos felüljáró, amelyre felmentem. Nyugat felé visszanézve Ágcsernyő állomás kezdőponti (kezdőpont=Csap) végét látjuk, a normál vágányokkal. A kép látómezejének jobb szélénél húzódik a két széles vágány.
Ukrajna felé fordulunk. A jobb szélen egy kis átrakó, tőle jobbra a Csap felé tartó normál (villamosított) vágány. Középen két széles vágány, ezek haladnak el oldalt Ágcsernyő állomás kezdőponti végénél. A bal oldali villamosított, az ottlétemkor éppen felsővezeték karbantartást végeztek rajta, "birodalmi" pőrekocsira állított emelőkosaras Tátra segítségével. (A határőrök szerint átjárnak ukrán villanygépek. A 8805-ös vjv-szerű embere szerint nem. Tehát 1:1 - bár utóbbi lehet, hogy az aktuális állapotot mondta. Az tény, hogy a nem villamosított vágány sűrűbben használt. De ha nem járnak át villanygépek, akkor vajon minek javították a felsővezetéket? Summa-summarum, vajon mennyi esélye van egy pár órára idelátogató embernek, VL10/VL11-est látni?)
A távolban pedig feltűnt az elegy...
...és továbbhaladt. Sajnos a Szergej elejéről lőtt képem nem lett jó (és nem is láttam a psz-át - egy biztos: a gyári táblája még rajta van). A "minőség" köszönhető a szélnek, esőnek, valamint annak, hogy két határőrt kellett kerülgetnem, akik Európát voltak hivatottak védeni a vasércnek álcázott illegális migrációtól (ígyhát nyilván nagyon örültek az ottlétemnek...).
Még egy kép Ukrajna felé.
Ez pedig az ellenkező irány, a normál vágányoknál: 771-059. A bal szélen talán látható, hogy ott volt a Csap felé átmenő, második vágány helye - a drót még megvan felette.
Az időm sajnos nem volt különösebben hosszúra szabva. Lőttem még pár képet a vágányokról, de igazán jó felvételt itt nem lehetett készíteni.
Visszagyalogoltam. Az állomás mögött kiállított gőzöst is lefotóztam egy fa takarásából (ott legalább nem esett annyira), de túl jó az sem lett a sok pára meg eső miatt. Az állomás bejáratánál egy felnőtt és több kisgyermek várt rám, kéregetésileg. Keresztülhaladva rajtuk újabb kéregető. (Itt Mátyás király is kevés lenne, igazságot tenni... A szegénység az szegénység.)
460-asom addigra elfoglalta menetrend szerinti elődje pozícióját. Amint az eső kissé alábbhagyott, kibújtam az eresz alól, és lám, karmaim közé futott a Dvoickák elsőként legyártott két szekciója, a 001+002. (Meg kell mondanom, számomra kicsit furcsa, hogy a szekciók külön pályaszámot viselnek. Bár "odaát" is volt/van példa ilyenre...)
A vezér leugrott némi papírmunka céljából, majd pár perc múlva visszajött és már tűzött is.
A 460-asban megkezdődött a "visszafelé játszott film", már ami az utasterhelést illeti, azzal a különbséggel, hogy most 0-ról Kassáig csak mintegy 50%-ra telt meg. Indulás előtt így festett a 029-es motorkocsi utastere.
A fűtőberendezés elhelyezése. Ezt később fotóztam, ekkor felette már ült valaki...
Folytatás Kassán.

Vissza a főlapra