|
2004. június 6-án - hirtelen jött ötlettől
vezérelve - elindultam Laminátkanézőbe. Útvonal és
vonatszámok: Budapest - Komárom (9422) - Révkomárom
(Os 4300) - Érsekújvár (Os 4810) - Nagysurány (Os
5033) - Érsekújvár (Os 5728) - Párkány (R 873) -
Budapest (EC 171).
Borult idő, szemerkélő eső.
A 9422 összeállítása hátulról előre: 80-07 346,
20-07 545, 627, 740, 778, V43 1277. Az utaslétszám
Komáromig nem lépi túl a 20%-ot. Kezdeti utasterhelés
minimális, Kelenföldön 50 felszálló, akik Bicskéig
zömmel "leterülnek". Tatabánya kb. 20 fel/20
le, a maradék fokozatosan elfogy. |
|
Komárom, az 5-ös vonal "emeletes"
bejárati jelzője (domb mögül történő
nézegetéshez). Az időjárás a legkevésbé sem a
javulás felé halad... |
|
A bejáraton sikerült összeszeni 12 perc késést -
a 944-eshez képest így annyit nyertem, hogy a
felüljáróról integethettem neki. Igaz, hogy a 9422
13:26-or indul tovább Győrbe, tehát belefér, és
úgysem száll át senki a révkomáromi Bz-re,
legalábbis "üzemszerűen" nem.
Ígyhát ki lehetett várni azt a pillanatot, amikor az
eső hangyányit alábbhagyott, valamint az ablakkeret
felső éléről sem csöpögött olyan intenzíven a
víz az ember orra előtt. Meglett a nap első
Laminátkás képe. |
|
A 4300-as személy (810 491, a peron feletti eresz
védelme alól fotózva)... |
|
...amelynek létezését, mint látjuk, viszonylag
kevéssé hihetően indokolják utasforgalmi okok
(utasterhelés 2 fő). Azaz ha tényleg megszűnik,
legfeljebb az egyszeri vasútbarát még egy kuriózummal
szegényebb lesz - amit zokszó nélkül elviselne, ha az
adóterheiben ez pozivítan tükröződne... :)))
Révkomáromig 150 HUF-ba kerülő, ún.
kishatárforgalmi jeggyel utaztam. |
|
A túloldalon természetesen ugyanaz az esős-párás
kép fogadott, de a járműveket illetően legalább el
lehetett mondani az egykori reklámszöveget:
"műanyag nem pótanyag". (240 090
tehervonattal Komárom felé.)
Révkomárom Komárom felőli vége alakjelzős (alak
bejárati, alak kijáratik), az érsekújvári vége
közös fény kijárati, alak bejárati. |
|
A 4810-es személy gépe, 240 078. A két kocsi 20-41
460 és 342, kezdeti utasterhelés 60%.
Érsekújvár felé a pálya betonaljas (kivéve 19.0+50
- 20.0-30, ahol faaljas), útátjáróknál jellemző a
faalj, GEO-s, 49-es sínrendszerű, beton felsővezeték
tartóoszlopok, állomástávolságú közlekedés. A
szelvényszámozás emelkedő, de nem révkomáromi
kezdőponttal (Komárom (Újszőny) a legesélyesebb,
ennek viszont "formailag" az mond ellent, hogy
a dunaszerdahelyi vonalból ágazik ki a komáromi, és
nem fordítva). Pályasebesség 100-as. |
|
Az állomások Révkomárom után fényjelzősek
(kijáratikkal).
A képen Ógyalla, avagy AranyFácánFalva vasúti
megközelítésből. 25 leszálló, 5 felszálló. Más
állomásokon gyenge (5 főig) utascsere. |
|
Bajcs nézelődő vasutasokkal, az emeleten pedig
ágynemű szellőztetés folyik. A vasutasok
nézelődésének tárgya az aránylag - talán -
szokatlan "lesállásom" volt: a
homlokátjárót félig kinyitottam, a lábammal
kitámasztottam és így készítettem képeket. |
|
Érsekújváron átszálltam az 5033-as személyre,
amely Nagytapolcsányig közlekedik. A kezdeti
utasterhelés érzékeltetésére egy kép...
A gép 750 150, két helyi 2. o. termeskocsival és egy
poggyászteressel (vagyis: 21-08 244, 240, 82-40 149).
Nagysurány felé a vonal villamosított, 1 vágányú,
Érsekújvár után az ívben 90-es, majd 100-as a
pályasebesség. Állomástávolságú közlekedés,
fényjelzők. A szelvényszámozás emelkedő,
érsekújvári kp.
Bánov állomáson kereszt egy hasonló
összeállítású vonattal. |
|
Az 5033 továbbindul Nagysurányból.
Aznap újabb bombát találtak a pozsonyi állomáson,
aminek hatására kicsit mindenki be volt sózva. A
szolgálattevő a kép készítését követően odajött
hozzám és afelől érdeklődött, hogy van-e
engedélyem. Én pedig felajánlottam néhány nyelvet a
diskurzushoz, a szlovákon kívül. Erre inkább
legyintett, megcsóválta a fejét, elmosolyodott és
ment a dolgára...
Nagysurány előtt egy híd nyomai (beton lábazatok),
amely átívelt a Tótmegyer és az Érsekújvár felé
tartó vonalakon egyaránt, az így alkotott háromszög
harmadik száraként. |
|
A 810 649 mint 5728-as személy (viszonylata
Nagysurány-Érsekújvár). Utasterhelése 25%. |
|
Megérkezett Nagysurányra a Gemeran a 263 010-essel
az élén. Egy héttel később kipróbáltam, de nekem
nem ez a szerelvény (és nem ez a 263-as) jutott. |
|
Visszaérkezés Érsekújvárra, ahol mindjárt akadt
is egy újabb Búvár, a 750 131. |
|
A "Sturovcan" indulásáig volt idő, így
elkezdtem vadászni a Laminátkákat. Jöttek sűrű
tömött sorokban. |
|
A sok műanyag között azért a fém is
képviseltette magát: 263 012, amely láthatóan meg van
elégedve a gyártójával (a másik végén szintén
ugyanilyen "plusz" felirat). |
|
Vissza a fröccsöntött-laminált világba: 240 113. |
|
240 028 egy "kikukucskáló" nézetből. A
zöldség egy részét sajnos meg kellett szüntetnem,
máskülönben nagyon belógott volna a képbe. |
|
"Egy bogár élete"... |
|
263 004 a hűtőfelületesebbik oldaláról. |
|
210 062 leeresztett szedővel gurul egy érdekes 2
tengelyes (valamilyen üzemi?) kocsival, amely villamos
(fűtés)csatlakozással és szép nagy zárlámpákkal
rendelkezik. Ezzel az összeállítással a mai napon
már találkoztam, Chotin állomáson álldogált.
(Érsekújváron beszélgettem egy darabig a helybeli
vasutasok egyikével, ő csak futólag említette, hogy a
kocsi valami akkumulátoros kocsi. Nem firtattam a
dolgot, aztán persze a fantázia beindult:
akkumulátoros kocsi, villamos fő(fűtő)vezeték, nem
villamosított vágányok teherpályaudvarokon... A kocsi
lámpáit pedig nyugodtan lehet általánosabban
homlokfénynek is nevezni, mivel a vörös fényűek
felett egy-egy fehér is megtalálható...) |
|
240 043 a bakon az egyik... |
|
...és a másik végéről nézve. A homlokablak
feletti kapaszkodórudak ennél a gépnél mindkét
végéről hiányoznak. |
|
A Sturovcan (R 873) gépe, 240 114. Itt van
kapaszkodórúd a tetőn, a visszapillantó tükröket
pedig olyasvalaki ötletéből festhették fehérre,
akinek bunkós végű csápokkal rendelkező, Laminátka
alakú bogarak jöttek elő álmában (sok
Hurbanovo-árpalé elfogyasztása után).
A vonatról Érsekújváron szinte mindenki leszáll,
minimális utasterhelés marad. Összeállítása: 20-41
751, 137, 215, 135, 19-48 008. |
|
Vizesblokki csendélet (20-41 751). |
|
Párkányban a vonatgép leakad, a szerelvény másik
végére rááll a tolatógép és átállítja egy
másik vágányra. A Laminátka ezek után elmegy az
állomás érsekújvári végébe. A tolatást végző
742 020 frissen festve, de ha jobban megnézzük, némi
egyengető kalapáccsal végzett munka azért nem ártott
volna. |
|
A szerelvény kihúzását követően, ráérősen,
nem sietve, elindul a 240 114. |
|
Van egy elmélet a táguló Világegyetemről - itt
látható az elmélet szemléletes igazolása. A 130-as
vonal eredeti kezdőpontja, Stadlau méterekkel
távolodott Párkánytól... (A Szob előtti utolsó
szlovákiai szelvénykő egyébként a 203.3, a híd
tövében.) |
|
Az új acél felüljáró a képen közelebb, a
lebontás alatt álló beton-változat pedig tőle jobbra
folytatódik, a kettő között jókora távolsággal.
Már többeket meginterjúvoltam a helyszínen, hogy
ugyebár az új felüljárónak centire pontosan ott
kellene kilyukadnia, ahol a réginek, hiszen a képen
hátul látható vasúti épület emeletén lévő
ajtóhoz vezet - márpedig ha párhuzamosan halad a
régivel, akkor ezt a trükköt csak a végtelenben fogja
teljesíteni. Nézelődést követően "majd
valahogy megoldják" - volt a válasz, nem túl nagy
meggyőződéssel. Persze a kettő közé felhúzott
lábak sejtethetik valami Z-alakú elem beépítését. |
|
Vissza a járművekre, mindjárt kettőre. |
|
Érkezik az Amicus az 1283-as Szilivel... |
|
...de a Szili ebben a közegben túl kék és túl
sok fémet tartalmaz a burkolata, ezért gyorsan
helyreáll a rend. A Szili gépmenetben haza, amihez kap
egy zártárcsát - csakhogy adott esetben ez a
zártárcsa igazából nem is az, hanem olyan eszköz,
amelyet a szlovák vasút használ annak jelölésére,
hogy a járműre ne akadjon rá másik jármű
(Érsekújváron mutatta egy vasutas, akivel
beszélgettem, és elmondta a rendeltetését is). MÁV
hálózaton azonban ez tökéletesen elmegy
zártárcsának...
Jómagam a Hungária EC-vel mentem vissza, amelyet a
004-es Gorilla vitt. Utasterhelés minimális, a
Nyugatiban mintegy 50 leszálló. Az összeállítása
hátulról előre: 21-91 333, 321, 20-91 102, 116, 21-91
311, 109, 88-91 106, 10-91 107, 19-91 311. |