"(majdnem) végig a Gemeran-nal"

Erre a hétvégére a szlovák 160, 150 vonalak bejárását terveztem. A művelet budapesti indulással nem megy egy nap alatt, mert vagy túl korán indulnak a lehetséges vonatok, vagy túl későn érkeznek - tehát választanom kellett egy közbenső indulási vagy érkezési pontot. Választásom Miskolcra esett és a péntek esti IC528-asra, amelyre 1 órával az indulás előtt már csak az 1. o-n jutott hely.
A képen látható Szilinek mindehhez semmi köze sem volt, csupán jó helyen állt.
Két nappal korábban Miskolc térségében (is) vihar tombolt, jégesővel mixelve. Hasonló időjárást ígértek ennek a napnak a délutánjára - ez szerencsére csak részlegesen teljesült, Emőd előtt szaladt bele a vonat a sűrű esőbe, jég nélkül. Miskolcra érve már csak egy átlagos borult idő maradt.
Az éjszakát a "MÁV MTM Szálló" nevű helyen töltöttem, a földszinti luxuslakosztályok egyikében (3-as szoba). Ezek az emeletiektől annyiban különböztek, hogy tartalmaztak mosdókagylót is, 300 HUF/fő/éj felárért. A folyosón lévő vizesblokk ablakai belső udvarra nyílnak, ahol keskenynyomközű gőzös van kiállítva - ehhez sajnos sem este, sem másnap hajnalban nem volt elég fény.
Az útiterv a vonatszámok tükrében: Miskolc - Kassa (5310/Os7202) - Szepsi (Os6422) - Galánta (R802) - Párkány (R873) - Budapest (EC171).
Az 5310 hátulról előre: (MÁV) 20-27 107, 20-17 496, 19-05 004, 81-27 038, (ZSSK) 20-41 935, 945, vontatójármű a V43 1367. Induló utasterhelés minimális, Szikszóig 2...6 fős utascserék - itt kereszt: V43 1027, 2 Bhv, Bp, Bo. Tovább 3...7 fős utascserék Forró-Encsig, ahol 13 le/5 fel; a Cracovia (V43 1257-tel) ennél jóval népszerűbb, mintegy harmincan várnak rá. Hidasig folytatódik a 2...7 fős trend, végül 19 leszálló, a két szlovák kocsiban fentmarad (velem együtt) 3 utas.
Az időjárás sajnos egyre romlik, Hidasban elkezdett csöpörögni az eső, éppen azután, hogy a Szili mv-je nekiállt ablakot mosni. A vágány elején (tovább egyenesen) 362 003 ácsorgott (Skoda gy.sz. 8631, sz.év 1989)...
...mellette kettővel pedig ez a PKP kocsi.
Majd érkezett az Os7201-es a 362 016-os géppel, rázárt a PKP kocsira, a gép leakadt, az 1367-es Szili távozott, a két Pershing egymás után elfoglalta helyét a személyvonat élén, végül a két szlovák kocsival előrehúzott útlevélvizsgálathoz.
Indulás 7:32-kor, a 362-esek munkamegosztásra rendezkedtek be: a 016-os vontatott, a 003-as - a borult, esős időre tekintettel - fűtött.
Újfent eljátszásra került egy gyenge elővárosi jelleg: Kechnec 0, Sena 1 felszálló, Gynov 5 fel, Cana 8 fel, valamint egy nagy vekni friss kenyér a kallernek, Geca 7 fel, Valaiky 4 fel/1 le, Barca 1 fel. (Egyébként a 169-es vonal a 369.7-es szelvényben ágazik ki a 190-esből, ami 94.5 az utóbbi szerint (pár m eltéréssel). A 169-es szelvényszámozása a határpont felé csökken, a "túloldali" 90-es viszont Felsőzsolcától, azaz jóval közelebbről kezdődik - az persze nyilvánvaló, hogy a 169-esé az "eredetibb".)
Kassán ezúttal nem volt sok időm, ha jó akartam lenni a Turna nad Bodvou-ig közlekedő Bz-re: 19 perc, amelyből 2 perc elveszett a bejáraton való ácsorgással. Továbbá terveztem egy kis SKK-utánpótlást a menetrendet stb.-t árusító hely oldalában lévő ATM segítségével. Az Os6422 a 812 026-os motorból és a 011 856-os mellékből állt, 40% kezdeti utasterheléssel (zömében a motorkocsiba koncentrálódva).
A Bz-t eredetileg azért terveztem be, hogy Szepsi-ig (azaz Moldava nad Bodvou, ahol a "Gemeran" is megáll, vagyis be lehet várni) legyen lehetőségem egy kis panoráma-szolgáltatásra, ezáltal jobban körül tudjak nézni a Vasmű környékén. Sajnos a terv csak részben vált be, az egyre erősödő eső miatt.
Enyickén 12 leszálló. A széles pu. a 7.1-től jön (Zólyom felé nézve baloldalt), jobboldalt pedig a normál a Vasmű felé fokozatosan távolodik. A drót 8.2-ig tart. A szélesen (a normál USS feliratú 742-eseihez hasonlóan szintén sárga villogóval felszerelt) 77x-ek dolgoznak. A drót ott ugyancsak a 8.2 magasságában fogy el (a 160-as szelvényszámozása szerint nézve). A Vasmű nagyjábóli közepe 9.8-nál; 10.8 környékén a normál felett fedett szállítószalagok ívelnek át, így jut el az anyag a széles kocsikból a rendeltetési helyére. 12.0 körül van a széles vonal vége. Barcától a Vasműig 6-7 ezrelékes emelkedők jellemzők, ezután ugyanekkora lejtő jön.
A képen Hutniky megálló, 1 leszálló akadt. A Vasmű bejáratánál lévő kék táblák arra figyelmeztetnek, hogy az alkoholt itt el lehet felejteni...
Velká Idán 14 leszálló, 1 felszálló. Az állomás kassai végéről ágazik ki baloldalt egy normál teherpu, vagyis a Vasmű vége magasságában. Maga a 160-as vonal 49-es sínrendszerű, betonaljas, GEO-val. Hézagnélküli, bár az építést követő első időkben (nemcsak a fektetéskor) illesztéses lehetett, a (volt) illesztéseknél itt-ott 1-1 faaljjal. A pályasebesség 100, az ívek viszont az esetek többségében ennyit nem tesznek lehetővé (90, 80 stb.). Ez a 160-as, sőt, a 150-es vonalat is végig jellemzi, annyi kiegészítéssel, hogy a hegyibb szakaszokon több 60-as, 70-es lassújelet találunk az ívekben, 6 tengelyes járművek számára esetenként még alacsonyabb sebességeket írnak elő. Ugyancsak végigkíséri a (két) vonalat az állomástávolságú közlekedés, fényjelzőkkel.
Cestice - 4 leszálló. Ezelőtt nem egész 1 km-rel, 18.5-től a pálya kétvágányú, 22.1-ig (Cecejovce), ami éppen elég a repülő kereszthez (nagyseb. kitérőkkel); a demonstráció nem is marad el, egy Búváros vonat (Zr 1823, "Ipel") segítségével. Mokrance-ben 3 leszálló, végül Szepsiben rajtam kívül még ketten szállnak le.
Szepsi 7 vágányos, a felvételi épülettel szemben oldalrakodó, mellette rakodóterület. A 2. vg. a kiágazó 168-asban folytatódik, a 3. az átmenő fővg. Ahogy a többi állomás is, fényjelzős.
A váróteremben a képen látható intenzív élet folyik.
Az állomás Zólyom felőli vége. Az előtérben a jobbra kiágazó 168-as, baloldalt pedig a 160-as folytatása.
Fél tíz körül kiadós zivatar kerekedett, amely szerencsére elállt a Gemeran érkezéséig. A zivatarfelhők Hidasnémeti irányában távolodtak, érdekes hátteret adva a 033-as Búvárnak. A vonat telítettsége 30%, a poggyászteres kocsi jó szolgálatot tesz egy biciklis társaságnak. Szepsiben rajtam kívül még kettő utas száll fel.
A Gemeran kocsijai hátulról előre: 20-48 036, 20-41 645, 20-41 146, 82-48 022, 11-38 024.
31.5-től megint kétvágányú a pálya Turna nad Bodvou-ig (ahonnan a 2. vágány iparvágányként megy tovább egy (cement?)gyárhoz), repülő kereszt történik két 736-os (vélhetőleg a jól ismert 001+002) vontatta teherrel.
A baloldalt lévő hegyláncban (Gömör-Tornai-karszt csúcsa) mészkőbányászat nyomai. (A MÁV 94-es vonal itteni becsatlakozását még meg kell nézni a "túloldalról" - első ránézésre a cementgyári iparvágány folytatása kellene hogy legyen...)
40.5-től újfent kétvágányú, itt kezd felkapaszkodni a vasút a völgy jobb oldalán, az elején mindjárt 11 ezrelékkel. Előtte, 40.1-nél (Dvorníky-Zádiel megálló) a hely szűk, kiválóan alkalmas arra, hogy a hegyről lefutó vizek itt gyűljenek fel. Az éppenhogy elállt eső nagyon jól megmutatta a problémás keresztmetszetet: párszáz méteren át sínkoronáig ért a sáros víz, amely vonatunkat rövid megállásra kényszerítette (a mv. nyilván rádión értekezett a további teendőkről). Az összeszedett 8 perc késést Zólyomig csak részben (érkezés +5-tel) sikerült ledolgozni.
Felfelé 60 km/h körüli tempó. Hrhov-nál ágyazatos géplánc egy 745-össel. 10, 11, 12 ezrelékes emelkedő folyamatosan, a völgy oldalában. 55.1-ig tart a 2. vágány, 55.3-tól jön a főgerincet áttörő alagút, amelynek egyharmadától tovább már lejt a pálya. Az alagút végétől 1 km-re lévő Lipovniknál a soronkövetkező nagyseb. kitérővel megint két vágány.
Rozsnyón leszáll a 15 fős biciklis társaság, öten felszállnak. Tovább egyvágányú a vonal, valamint változik a szelvényszámozás: az eddigi, Barca elág kezdőpontút felváltja egy csökkenő, Lenartovce kezdőpontú (ahol Rozsnyó 43.5 körüli értékű). Slavec jaskyna felett jobboldalt kőbányászkodás jelei.
A képen Pelsőc és 750 184, amely vagy a 6265, vagy a 6405 szerelvényével szerepel...
...mögötte 812 020 egy mellékkel (előtérben a 810 474), amely szintén esélyes mint 6265. Látható volt még két vörös-sárga festésű 721-es, valamint egy enyhén rozsdásodó daru. Itt és Tornal'a-n 10 fő alatti utascserék.
A vonatunk névadó területének nevét viselő Gemer megálló a 18.0-nál található.
Lenartovce, bánrévei elág. Bal szélen a bánrévei vonal bejárati jelzője, előrébb Bánréve állomás előjelzője, távolabb a lenartovcei előjelző, a háttérben Bánréve.
Tovább új szelvényszámozás, emelkedő kb. 46.0-tól (vagyis Miskolc kezdőponttal). Cíz kúpele eredményezett 3 leszállót.
51.3-tól ismét van második vágány, Dubovec megállóig (59.7).
Feled (Jesenské) - 6 felszálló, 6 leszálló, az 1. vg-n 812 010 (vélhetőleg a 7640 szerepében, Brezno-Halny felé).
A folytatásban kétvágányú a pálya, Feled állomáson anyagos kocsik, sínmezők.
Feledet követően a bal vágány újnak vagy felújítottnak tűnik - összefüggésben a fent írtakkal. 69.7-nél egy faaljon elkövetett, jópár éve működőnek kinéző kitérővel elfogy, ezért inkább a másodikra (felújítás) tippelek.
Blhovce előjelzője látszik a távolban - ezen az állomáson is anyagos kocsik találhatók. A terep innen szabdaltabbá válik, egymást követik az ívek, majd kissé kisimul a táj.
Sid megálló kis épülete épp kicsúszott a képből...
Nem sokkal ezt követően a 323-assal jelölt, csak teherforgalomra fenntartott vonal jobbra kiágazik Fülek felé, a 160-as pedig továbbmegy egyenesen...
...hogy azután jobb ívvel találkozzon a somoskői vonallal, amely a bejárat előtt "alámerül", és az enyhén lejtős fennsíkon végighúzódva, becélozza a lefutó hegyoldalt. A pálya, amelyen egykor pl. a Polonia közlekedett, nem különösebben szívderítő állapotú, amit ráadásul a nyári növényzet lesajnáló újságcikk-képmellékleti magasságokba is emelhetne...
Füleken 20 felszálló. A 770/771-esek és egy frissen festett Bardotka (751 198) között nem túl meggyőző kapáslövéssel megörökített 773 007. A fűtőháznál a háttérben egy Búvár is felsejlett.
Losoncon újabb adag felszálló (mintegy 20-as létszámban), valamint 742 123, Bardotkák, feltámadást váró Bz mellékek.
Lovinobana, ahonnan kétvágányú a vonal és elindul a soronkövetkező hegymászás.
Píla feletti ívkombináció, a régi alagút (rajta lent 1948-as évszám, a felső bejárata már szinte teljesen benőtt) után "egy ívnyivel". Kilométereken át ezt látjuk, egy méter egyenes nélkül. A pálya hosszú szakaszon illesztéses, később hézagnélküli szakaszokkal, de ott is egyértelmű, hogy eredetileg illesztéses volt (ikerillesztéssel, az aljpárt átölelő, széles alátétlemezzel).
A "hegytető" Podkriván megállónál, a 188.6-os szelvényben van. Kriván felé már lejt, de a tehervonatok tológépei eddig persze még elmennek. A képen 773 010 mint toló, a vonat elején két Bardotka.
A könyök pedig egy török (vagy arab?) kinézetű srácé. Ketten utaztak, valószínűleg Kassától, és igen megütköztek, amikor kiderült számukra, hogy ivóvizet Zólyomig nem fognak beszerezni ezen a vonaton, márpedig meglehetősen szomjasak voltak...
Kriván állomáson nyolcan szálltak fel. A második vágány itt szűnik meg - egy időre.
Stozok állomás losonci végéből (200.0) iparvágány ágazik jobbról.
Apropó szelvényszámozás: az emelkedő számozás és Zólyom = 218 km aránylag könnyű feladatnak tűnik: a kezdőpont Budapest (MÁV 80-81 vonalakon keresztül).
Viglas bejárat meglépése...
Zvolenska Slatina után, Slatinka nevű helytől újból van második vágány. Innen már látható Zólyom széle, az enyhén lejtős, fennsík-szerű képződmény végében. A 211.1-es szelvényben, vagyis Zólyom-teher losonci vége előtt megjelenik a drót.
Zólyom-teher, félretolt Búvár-roncs. Ránézésre ez egy vezérálláson keletkezett tűz eredménye.
Zólyom, ahol 30 felszálló és kb. ugyanennyi leszálló akadt. Kiváló vontatójárművünk, a 754 033 "mandátuma" eddig tartott. Érkezés után beszaladtam némi ásványvízért, hogy a fennmaradó 2 és fél órában ne jussak török barátaink szomjúhozó sorsára.
A 150-es vonali "útikalauz", a 263 003 az előző képen még a jelző mögött, jobbra ólálkodik, itt készen áll a folytatásra. Neki voltaképpen most egyszerű dolga van a Búvárhoz képest, hiszen "csak" le kell szaladnia a Garam völgyében.
A szelvényszámozás Zólyom után folytatólagos. Hronska Dubrava-n 15 felszálló, aholis vált a szelvényszámozás: kb. 65 km-től visszafelé (hiszen az "eredeti folytatás" megy tovább Körmöcbányára), vagyis Léva kezdőponttal. A vonal ezen a szakaszon 80-as, és helyenként illesztéses.
Garamszentkereszten két 210-es is megmutatja magát: 013 (a képen távolabb), valamint 019 egy akkumulátoros kocsival. 10 felszálló. Innen Zsarnócáig kétvágányú a pálya, 100 km/h, az ívekben 80, 90.
Rudno n. Hronom környékén ilyen erdős a táj, sok kissugarú ívvel, lassújelekkel (50-es, 60-as, sőt, egy rövid 40-es is becsúszik).
Újbányán 10 felszálló, valamint kereszt a 133-as Laminátka (Skoda gy.sz. 6095, sz.év 1969.) által vontatott "saját magunkkal" (R 803 "Gemeran" Kassa felé). +1-gyel érkezett és sikerült +3-mal továbbindulnia.
Garamkovácsiban 2 leszálló és Nyitrából származó önürítős kocsik. 80-as pályasebesség a 9.0-ig (ez egy mező közepén elterülő nagy vörös betonépület - ami valami energetikai bigyó - magasságában található), onnan tovább 100-as.
Léva, a háttérben a 019-es Laminátkával. 10 felszálló, 8 leszálló utas. Itt található a 221-es számot viselő daru. A Csata felé tartó vonal (152) az állomást követően 90-es; a 150-es pedig innen emelkedő szelvényszámozású, Léva kezdőponttal. A jobb ívet követően néhány km-nyi egyenes jön, ahonnan végig látható a Börzsöny.
Az egyenesből dombos vidékre visz a vasút, 15.0-tól igen tipikus "dombkerülgető" vonalvezetéssel. A képen a Besa állomás utáni fázishatár, elkapva a legmegfelelőbb ívben a legmegfelelőbb pillanatot, a leeresztett szedős átgurulást. 80-as pályasebesség, 25.9-nél egy útátjáróban 40-es lassújel.
Podhajská-n láttam ezt a Laminátkát, itt ugyancsak 10 körüli felszálló volt, ugyanennyi leszállóval.
Zsitvafödémes, a bejárat előtt. Az állomáson 2 felszálló.
A folytatásban csökkenő szelvényszámozás, Nagysurány kezdőponttal.
Nagysurányban 12 felszálló, 15 leszálló. Az előző utamon igénybevett Os5728 ezúttal a 810 555 volt.
A Nagysurány-Tótmegyer szakaszt Tótmegyer kezdőponttal szelvényezték (Nagysurány = 8 km).
Galánta - 5 leszálló, 8 felszálló (előtte Vágsellyén 3 felszálló). Képen az Os4564 vonatot alkotó 560-as, amely Nagyszombatig közlekedik.
A felirata szerint pozsonyi vasúti geodéziai jármű, Galántán.
240 067 teherrel igen impozáns tempóban döngetett át az állomáson Pozsony felé, majd a háttérben álldogáló 742 052-re lettem figyelmes: jól megfotóztam mind a négy sarkáról.
A Sturovcan pontosan érkezett a 113-as Laminátkával. Utasterhelése 50%, ebből Érsekújvár után szokás szerint alig marad valami. Összeállítása hátulról előre: 19-41 073, 20-41 641, 770, 951, 956.
Érkezés Párkányba.
Nem sokkal később érkezett ez a "jövet-menet Laminátkás" vonat. A hátul hidegen cipelt gépről (240 135) rövid tanakodás után kihozták, hogy megy a fűtőházba, helyét a 113-as foglalta el. A másik gép ugyancsak leakadt, az Amicus-ra várva, amely ezúttal az 1349-es Szilivel jött.
Az EC171-est a 001-es Gorilla vitte. Az Amicus Szilije előtte gépmenetben elindult haza, Rákospalota-Újpestnél előztük. A Nyugatiban kb. 80-an szálltak le a Hungáriáról.

Vissza a főlapra