|
2004.07.09-én (pénteken) újabb kis családi
kirándulásra került sor. Míg azonban Petrodvorec
turistaparadicsom a javából, ezúttal egy csendesebb
és - talán - kellemesebb helyre kalauzoltam őket,
Pavlovszkba. Elővárosival könnyűszerrel
megközelíthető, a vonatok a Vityebszki pu-ról
indulnak. A pályaudvar sokáig aránylag visszafogott
szerepet játszott, de a Varsói pu. szabadtéri vasúti
kiállítássá avanzsálása óta megnövekedett a
távolsági forgalma. A balti államok ill. Belorusszia,
Ukrajna felé utazhatunk innen.
Az elővárosi vonatok a délnek tartó, Dno és
Novoszokolnyiki állomásokon át a belorusz Orsáig
húzódó vonal Batyeckaja-ig (147 km) terjedő
szakaszát, valamint a Pavlovszk után dél-délkelet
felé ágazó, novgorodi vonal Novoliszino-ig (42 km)
terjedő szakaszát szolgálják ki.A képen a
Vityebszki pu. homlokzata.
|
|
A pályaudvar kétszintes: az alsó szinten
távolsági jegypénztárak, várótermek találhatók; a
felső szinten van a kettős kupolájú csarnok a
távolsági vágányokkal, valamint jobbra az elővárosi
vágányok. A távolsági vágányok előtt, azokra
merőlegesen helyezkedik el egy amolyan
előtér-funkciójú, kisebb csarnok. |
|
A távolsági vonatok vágányai. A Vityebszki pu.
érdekessége, hogy ez az egyetlen fejpályaudvar
Szentpéterváron (a már nem funkcionáló Varsóit is
beleértve), amelynek csarnokát eredeti rendeltetése
szerint használják. Igaz, a vágányok meglehetősen
elől érnek véget, így a szerelvényeknek éppenhogy
csak a vége kerül "tető alá". A dél felé
haladó vonalak csupán az elővárosi vonatok
végállomásáig villamosítottak. Ezen a
"kis" szakaszon sem a távolsági
személyszállító, sem a tehervonatokhoz nem
használnak villamosmozdonyokat - következésképp a
csarnok vágányai sincsenek villamosítva. A bal
oldali kupola alatt egy TEP70-est veszünk észre...
|
|
...ezért közelebb megyünk és jól megfotózzuk
(TEP70-0360). |
|
A jó öreg 189-es számú távolsági
személyvonaton (Szentpétervár-Lvov) ugyancsak TEP70
figyel, a 0399-es. A "régi szép időkben"
TEP60-assal a Varsóiról indult, 19...21 kocsival,
amelyeket az Októberi Vasút állított ki, a végében
a "nemzetközi részleggel", úgymint
budapesti, szófiai és prágai közvetlen kocsik. (A
kezdetben egy, aztán két budapesti kocsi Lvov-ban
került rá a Moszkvából érkező Budapest expresszre.)
Ma csak 12 kékre festett ukrán kocsi (vegyesen 2. o.
háló és "plackartnij", vagyis egyterű
fekvőhelyes, 54 férőhellyel) alkotja. |
|
Pavlovszkig a napszítta ER2-1033-ast (10 részes)
vesszük igénybe 12:24-kor, de előbb még egy kis
"vadászatra" indulunk. |
|
Valamivel előrébb két TEP70-es napfürdőzik:
felénk a 0272 a TCs14-es fűtőházból
(Szentpétervár-Varsói, ahol a TEP70 "felnőtt a
feladathoz"), mögötte a 0183, amely a TCs31-hez
(Velikije Luki) tartozik.
A hazautat lerövidítő, vagy csak a peronzárakat
kikerülni szándékozó utasok jönnek-mennek a
vágányok között. A hangos utastájékoztató pedig
gépi hangon közli időnként a "statisztikai
eredményeket", vagyis hogy az elmúlt időszakban
hány ember kóstolta meg a pályakotrót, és hogy ne
tessék a vágányok között járni, mert veszélyes.
(Ha jól emlékszem, 2004.01.01-től 68 esetről
beszélt, azokat beleértve, akik túlélték a
találkozót. A hálózat méretéhez képest ez pedig
nem is rossz eredmény...) |
|
A mellgerenda könyéke közelebbről. A
fővezetéktömlő mellett fut az ep. fék villamos
vezetéke, a főlégtartó összekötő tömlőre pedig
úgy tűnik, ennek a gépnek mostanság nincs szüksége
(azaz nem szokott csatolva járni). |
|
A flexicoil szekunder rugózás négy csavarrugója,
az emelőhely, valamint a fékhengerekhez menő csövek. |
|
A csapágytok bekötése és a rövidlöketű
fékhenger. |
|
TEP70-0183, elől jobboldalt egy méretes RZD
logo-val. A feljáróajtó felett a jellegzetes alakú,
kolomnai gyári tábla.
Arról megoszlanak a vélemények, hogy van-e értelme
Velikije Luki-ban önálló Vontatási Egységet (TCs)
fenntartani, mivel az Októberi Vasút délnyugati
területeire a Pszkov-Dno páros is elegendő. Egy
pszkovi honlap tudni véli, hogy valamelyik vasúti
csúcsvezető érintett a TCs31 kérdésében... De ebbe
kívülállóként talán ne menjünk bele. |
|
Időközben a csarnokban már látott, TEP70-0360
által idejuttatott távolsági vonat szerelvényét
kihúzza a CsME3e-6765. |
|
Kolomna-találkozó a bakról távozó TEP70-0360
jóvoltából (igazából hármas találkozó, hiszen a
0183 mögött ott áll a 0272). Egymás mellett megfigyelhető
a kétféle homlokdizájn: az alacsonyabb psz-okra
jellemző baloldalt, a később bevezetett pedig
jobboldalt. |
|
Visszatérve az elővárosi vonatok
vágánycsoportjához: betört ablak az ER2-1218
vezérlőkocsiján. Valószínűleg a helyi
"értelmiség" szórakozásának eredménye. |
|
Az ER2-1033 utastere. A lécülések jól bírják az
északi klímát, nyersanyag van bőven hozzájuk, és
semmivel sem gyötrik jobban az ember hátsó felét,
mint a műanyag változatok - ennek ellenére Torzsok az
ET2m-jein a műanyagra szavazott. A kezdeti
utasterhelés 90% (a kép természetesen valamivel
korábban készült). Ez a telítettség talán annak is
köszönhető, hogy pályakarbantartás miatt itt ezekben
a hetekben munkanapokon kilenc-valahány után
üzemszünetet tartanak, ezt követően az első
elővárosi vonat 11:58-kor közlekedik. (Az
üzemszünetről értesítő hirdetmény az elővárosi
pénztáraknál van kifüggesztve.)
Kupcsino állomásig (metróvégállomás és igen
sűrűn lakott, elsősorban lakótelepes városrész)
minimális utascserék, a létszám gyakorlatilag
változatlan. Kupcsino-tól 120%, Puskin-tól (alias
Carszkoje Szelo, róla még lesz szó) 100%,
Pavlovszk-ban kb. 200 leszálló.
|
|
A pavlovszki vasútállomás a vágányok felől... |
|
...és kintről. A két átmenőn felül egy
vágány van fenntartva a csak eddig közlekedő és
innen induló elővárosi vonatok számára, valamint
három vágány a felvételi épülettel szemközti
oldalon ill. egy csonka a felvételi épület oldalán
tehervonati célból.
|
|
A pavlovszki park egy részlete, nagyon is
célirányosan: a fent lévő, oszlopos
konfigurációtól balra volt az eredeti,
Szentpétervár-Carszkoje Szelo vasútvonal (1837.)
"második ütemében" épült meghosszabbítás
végállomása, a "Muzikaljnij Vokzal". Sajnos
nem maradt fenn. |
|
A pavlovszki vasútállomásra visszatérve, a
családra várakozás közben előszöris sikerült
elszalasztanom két összekapcsolt, gm-ben
Szentpétervár felé tartó 2TE116-ost, amelyek közül
az egyik zöld, a másik piros festéssel szerepelt. Na
nem baj, a családnak viszont sikerült találnia egy
mókust (a parkban elég régóta él egy csomó),
amelyet mindenféle magvakkal etettek - az is biztosan
nagyon érdekes volt... :)))
Azért erről a bitumenszállító, kengyeles lefogású
tartálykocsiról csináltam egy képet. Az alsó felén
hőszigetelő réteget látunk - nyilván a 68 tonnányi
bitumen odáig ér a tartályban. A pályaszámból
rögtön kiderül, hogy nem vasúti tulajdonú a kocsi
(5-össel kezdődik), ám találunk rajta RZD logo-t is -
nyilván senki sem tartotta fontosnak eltávolítani... |
|
Betonaljas kitérő, amelyen jól bemutathatók az
elfagyásgátló, pneumatikus lefúvórendszer csövei.
Na meg a pályatengelyben az erre elhaladó olajvonatok
csipp-csöpp-csöpögtetései is, amelyek segítenek
gyommentes állapotban tartani a pályát - a
környezetvédők persze biztosan mást mondanak
erről... |
|
Kitérőnk szorítórugós sínleerősítésű. Visszafelé
az ER2-1046-ossal utaztunk - utasterhelése 40%,
Puskin-ban 150 felszálló. A család bement
Szentpétervárra, én pedig leszálltam Susari-ban. A
továbbiakban oda-vissza megpróbáltam
"körbelőni" Susari teher környékét, hátha
akad valami látnivaló. Töredelmesen bevallom, a
"körbelövés" során meglehetősen lazán
ill. önkényesen értelmeztem a menettérti jegy
érvénytartamára vonatkozó passzusokat... :)))
|
|
Susari-ból a vp. felé nézve. Középen és
baloldalt előrébb Susari teher kp. váltókörzete,
jobboldalt a vonalnak a személyszállító vonatok
által járt két vágánya. |
|
Pályakarbantartás folyik itt is, amelynek
keretében újrahúznak két vágányt, az új, önzáró
szorítórugós sínleerősítéssel. |
|
Jelzésadás helye, azaz "füttyoszlop".
Arról megoszlanak a vélemények, hogy az "Sz"
eredetileg "szignal"-t (jel) vagy
"szvisztok"-ot (fütty) akart jelenteni.
Az oszlop mögött kitérőhöz való betonaljak. |
|
CsME3e-6746 tolatást végez. |
|
A CsME3 által Susari teherről megfontolt
óvatossággal (vagy mondjuk így: mocskos nehezen)
kihúzott, jókora szerelvény egyik pőrekocsijának
forgóváza. A kerékpárok futófelülete már igencsak
"elfogyott" - de nem kell félni, ez
tömbkerék. |
|
ER2-1122 (8 részes) Szentpétervár felől. |
|
2TE116-152 tehervonattal. A külső
összekötővágányról keveredett ide, mégpedig
nyugatról, a kikötő felől. Miután ez már a
vonatgép, Susari teheren 40-nel átgurul, 19. km
elágnál kijut a fővonalra, majd folytatja útját
délnek. |
|
ER2-1253 a másik irányból. |
|
Távolsági vonat a korábban már lefotózott
TEP70-0183-assal Szentpétervár irányából. Mi
tagadás, beálltam a vágányok közé - de a távolodó
ER2-1253 "biztosított"... :))) |
|
A külső összekötő keleti oldaláról jött
gépmenetben VL10u-753, Susari teheren álló
"adagjáért".
A VL10-essel főáramkörileg lényegében megegyezik, de
a villamos berendezések már a VL11 szerintiek.
Ezenkívül, az alapváltozathoz képest további 8+8
tonna ballaszttal, tengelyterhelését 25 tonnára
növelték.
A pétervári mv-k a VL10 család legjobban sikerült
változatának tekintik, azt mondják, olyan, mint egy
tank. Teherezni nagyon jó, de ha személyvonatra kerül
(meglehetősen ritkán teszi), vigyázni kell vele.
Ugyanis ha a csoportkapcsolások közötti ún. diódás
átmenet berendezése nincs beszerelve vagy ki van
iktatva, akkor az átmenet
"kitrükközéséhez" gyakorlatra van
szükség, máskülönben a kedves utas az
étkezőkocsiban lenyeli a villát a
vonóerőugrástól...
A mellgerendán jobboldalt a távvezérlési csatlást
látjuk. (A VL10-essel megegyező módon, a
szekciónkénti távvezérlés nem lehetséges, csak a
kétszekciós mozdony többszörözhető.) |
|
Egy kis futómű-tanulmány. |
|
Utánlövés a lassan távolodó gépre. |
|
A betonalj sem bírja mindig azt, ami felette átgurul...
(Amihez persze hozzájárulhat pl. a kalapácsfejű
csavar túlzott meghúzása vagy az alj gyártási
hibája.) |
|
Az új sínleerősítés elemei. A 17:56-kor
érkező 10 részes ER2-1252 segítségével visszamentem
egy megállónyit, Parovoznij Muzej-ig. Az időpontnak
megfelelően, igencsak talponállós körülmények
között.
|
|
Parovoznij Muzej ("Gőzmozdony Múzeum")
megálló, kissé balra és a vp. felé nézünk (a
peronok a hátam mögött). Ez a megálló eredetileg 16.
km néven futott, majd a vasúti nosztalgia-divat
fellángolásakor itt alakították ki először a
Vasúti Múzeum szabadtéri kiállítását: az
alakjelző mutatja a bejáratát. A kiállítás nemrég
a Varsói pu-ra költözött, a gyűjtemény zömét
odavitték. Jelenleg néhány régi, restaurálásra
váró kocsi rozsdásodik a területen, gőzmozdony
alkatrészek társaságában.
Hogy miért kellett a múzeumi járműveket bevinni a
Varsóira? Erre egyszer talán választ kapunk - a
legvalószínűbb, hogy Susari tehernek tovább kell
terjeszkednie, és akkor "bekebelezi" az
egykori fűtőház területét. Susari teher "belső
fele" itt ér véget, a kép látószögén kívül,
balra és kissé hátrébb van a vp. váltókörzete.
Két vágány azonban továbbvezet, balról megkerüli az
"ideiglenes-múzeum" kp. váltókörzetét,
Susari teher "külső felében" folytatódik,
aztán a 21. km megálló előtt 2 km-rel (19. km elág)
csatlakozik vissza a fővonalba. Mármost, ha Susari
teher "külső fele" kinövi önmagát, akkor
egyetlen lehetősége a bővülésre a fővonal
irányában lesz. |
|
Farostlemezre festett menetrend Parovoznij Muzej
megállóban. |
|
Távolsági vonat Szentpétervárról, a viszonylag
frissen festett TEP70-0035-össel és 12 belorusz
kocsival. |
|
Susari teher "külső felén", a vp.
irányába az egyik vágányon 2TE116 állt
tehervonattal, még hidegen. Aztán jött CsME3-5694,
kihúzta a gépet az első két tartálykocsival együtt
és átállította egy másik vágányra. Valószínű,
hogy kocsi-kisorozás történt, de nem kívántam
nyomonkövetni az eseményeket, mivel odamenni aránylag
nehézkes lett volna (a vágányok között kissé
mocsaras a talaj, a vágányok pedig jó alaposan
"össze-olajvonatozottak" - utóbbit fiatalabb
koromban még felvállaltam, egy-két pár cipő árán),
innen meg nagyon kevés volt a kis Pentax optikája...
Úgyhogy inkább eggyel továbbköltöztem a vp. felé, a
21. km nevű megállóhoz. Ebben 18:18-kor ER2-1070 volt
segítségemre (8 részes, Virica-ig közlekedik);
természetesen ez is heringesdobozt játszott, a 21.
km-nél 150 leszállóval. |
|
A képen ER2-1218 02 sz. motorkocsijának forgóváza
(a 21. km-nél fotóztam, Szentpétervár felé tartott).
A csúszó ágyvezetést a későbbi változatokon
csuklókaros megoldás váltotta fel. |
|
21 km. megálló táblája, kicsit hiányosan... A
megálló Puskin város északi szélén helyezkedik el,
innen rálátni Gyetszkoje Szelo állomás bejárati
jelzőire.
Az állomás idétlen nevét ("Gyermekfalu") a
következők magyarázzák. Puskin város eredeti neve
Carszkoje Szelo, vagyis cári falu. Idáig vezetett az
1837-ben megnyílt, gőzvontatású vasútvonal - a
nyomvonala a maitól vp. felé nézve kissé jobbra
haladt. Aztán jöttek a vörösebb színű idők, amikor
a Carszkoje Szelo elnevezés PR-szempontból
nemkívánatosnak találtatott. Egy remek PR-szakember
Gyetszkoje Szelo-ra konvertálta - ezt valószínűleg
mások sem minősítették telitalálatnak, így a
település Puskin nevét vette fel (nem tévesztendő
össze a Moszkva melletti Puskino-val!). Az állomást
azonban nem nevezték át. Mára pedig már annyira
beleivódott a vasút "bugyraiba", hogy úgy is
maradt. Senkit sem zavar, az elővárosi vonatokon a
gépi hangú utastájékoztató pedig úgy mondja be,
hogy "Gyetszkoje Szelo, Puskin város". (Holott
ma már ez sem teljesen igaz, mert Puskin
közigazgatásilag Szentpétervár részévé vált.) |
|
Pétervár felől gm-ben 2M62-1213. Alapvető
felhasználási területük errefelé az átállítós
szolgálat. |
|
Utánlövés a Szergejre. (Amely itt
"Máska" névre hallgat.) |
|
ER2-1284 (10 részes). |
|
ET2m-orrú ER2, a vpk. oldalára ET2r sorozatjel van
felfestve, a közbenső kocsikra ER2. Mégpedig azért,
mert azok ER2-993-ból valók... A vezérlőkocsit
illetően valami hasonló ez, mint az EM2-esek
Moszkvában, kivéve, hogy az "elkövető" nem
járműjavító, hanem egy vasútijármű gyártó
(Torzsok). További jellegzetesség a
"nyolcezres" pályaszám. Az ER1 01-től, az
ER2 300-tól, az ER2r majd ER2t 7001-től számozódott.
8001-től számozták a 80-as években átalakított
ER2-eseket (ebből az eresztésből a 8006-ost néhány
nappal később Luga felé láttam). Ez a 8913 pedig úgy
tűnik, folytatja az eredeti "nyolcezresek"
számozási hagyományát (azon kívül, hogy a többi
kocsiját elhagyta valahol...).
|
|
Az időközben visszafordult ER-1253, a másik
vágányon a fenti ER2-993, az ER2(ET2r)-8913 vpk.
"vendégszereplésével". |
|
"Klasszikus" formájú TEM2 (száma
valamilyen 5x64) egy kisebb méretű daruval, valamint
szerszámos stb. üzemi kocsikkal. |
|
ER2-1250, 8 részes. |
|
A vonatra várakozás meglehetősen speciális
módja. Bár a vonal itt mindkét irányból kiválóan
belátható, én akkor sem tenném ezt olyan lelki
nyugalommal, ahogy a hölgy. Pedig neki lett igaza:
üldögélt egy kicsit, majd jött az elővárosi - a
fékje ezúttal is jól működött -, ekkor fogta a
táskáját és ráérősen feltápászkodott a
fölémagasodó ER2-1049 előtt, fellépcsőzött a
peronra és felszállt. A mv. nem zavartatta magát -
lehet, hogy nem először látja a jelenetet. Az
utasterhelés jó 130% (itt az esti csúcsban
"befelé" is van mit szállítani), Kupcsino
állomástól 60% marad. Az ER2-1049-essel eredetileg
befejeztem volna itteni tevékenységemet, ám
Vozduhoplavatyelnij Park megállóban jó dolgokat vettem
észre...
|
|
Vozduhoplavatyelnij Park neve első hallásra furcsa:
"levegő-úszó" vagy "levegőben
úszó" park. Azt kell tudni hozzá, hogy oroszul az
első repülőket hívták így - miként a magyar
nyelvben "légjáró" volt a nevük -, a
"park" pedig telephelyet is jelenthet. Tehát,
itt volt az első repülőtér (mint Budapesten
"Rákos mezején"), ma pedig a Vityebszki
fűtőház egységei vannak itt, valamint
Szentpétervár-Vityebszki teher; a megálló neve
ezekből lett összegyúrva. A 2M62u-0218 a Ladoga pu.
irányából, a Néva túloldaláról érkezik Platov
daruval és jónéhány pőrekocsival. Érdekes
fotótéma, annál is inkább, mert amerre tart, ott
pedig 2TE116-1103 áll tehervonattal.
A Szergej hátul lévő, "A" szekciójára
valaki nagyon haragudhatott és alaposan oldalba rúgta.
Az errefelé jellemző, "kicsire nem adunk",
illetve meglehetősen funkcionalista felfogás
eredményeképpen, egy darabig valószínűleg ezzel a
horpadással cibálja majd a tehervonatokat
Szentpétervár környékén, a teherpályaudvarok
között. Hiszen teherviselő eleme nem károsodott,
szolgálatképessége nem változott - akkor meg nincs
semmi baj...
|
|
Előrébb tekintve, a 2TE116 elől lévő
szekciójának beindul a motorja, némi füsttel.
Aztán halk dobpergés... |
|
...és létrejön az alkalmi Luganszk-találkozó.
Igyekeztem egyvonalban elkapni őket - így jól
érzékelhető az eltérő szerkesztési szelvényből
adódó magasságkülönbség a két jármű között. |
|
"Portré" a 2TE116-osról. A magasabb
psz-ú, villamosfékes változatok egyik példánya. Bár
a villamosfék blokkok elhelyezése nem az esztétika
csúcsa, egy tehervonati gépnél még direkt jól is
hat. (Már a prototípusnál gondoltak a villamosfékre,
de az a géptérben volt. Aztán egy időre lemondtak
róla, később újból előkerült - ám nem a belső
tereket csökkentő megoldással.) Miután távolról,
közelebbről, még közelebbről stb. elkészítettem az
összes elkészítendő képet, észrevettem, hogy a bal
ablakból a segéd (nem túl fiatal, nem túl
arisztokratikus vonásokkal...) valamit mond és mutogat.
Közelebb léptem, ezután kb. a következő párbeszéd
zajlott le:
- Itt nem lehet fényképezni.
- Miért nem?
- Mert ez a vasút.
- És akkor?
- A vasúton nem szabad fényképezni.
- Téved, nem tiltja semmi.
- De törvény van rá.
- Nincs ilyen törvény.
- De a vasút az ... az össze van kapcsolva a
hadiiparral.
- Ez sajnos nem így van.
- De itt fotózni ... elég szar dolog ... az embert el
is vihetik...
- Kicsoda és miért?
- Ön a sajtótól jött?
(Telt-múlt az idő, kezdtem unni a bájcsevegést. Az
egész egyébként meglehetősen nyilvánvalóan amiatt
indult, mert a mv. és a segéd nagyon pakolásztak
valamit a vezérálláson egy nagy táskába, és én ezt
bizony igencsak lefotóztam... Én nem tudom, mi volt az,
de ezek szerint nem kellett volna látnom.)
- De ön itt ... zárt területen tartózkodik...
(Végre - mondtam magamban -, végre eljutottál addig az
egyetlen érvig barátom, ami tényleg érv.
Miért nem ezzel kezdted, a süket szöveg helyett? Ja,
mert gyerekkorodban te is ilyeneket hallgattál a hozzád
hasonló szintű környezetedtől? Udvariasan búcsút
intettem és megirányoztam az elővárosi peronját.)
|
|
A menetrend-megoldás itt szintén farostlemezes. (Ki
a fene festegeti vajon ezeket?) A Vityebszki pu-ig
ER2-1061-essel mentem (10 részes), amely a farostlemez
tanúsága szerint Csolovo-tól közlekedett (20:01) és
két kemény percet késett. A bejáratnál valamilyen
személykocsikból álló formáció jött,
formabontásként 2TE116-ossal.
|