"Lugai kiruccanás"

2004.07.11-én megint "családi nap" következett, persze a vasút itt sem tudott elmaradni. A kérés az volt hozzám, hogy "menjünk vidékre is". Rendben, semmi akadálya - mondtam -, de akkor valami olyan helyre, amely nincs szem előtt, sőt, legyen amolyan jellegtelen-semmilyense-városka. A választásom Lugára esett: Pétervártól délre, 137 km-re található. Természetesen vasúton gondoltam a megközelítését. Régebben a Varsói pu-ról indultak ide az elővárosi villamos motorvonatok, most a Balti pu. lett a végállomásuk.

Luga a Szentpétervártól a lettországi Daugavpils-ig húzódó fővonal mentén fekszik, Pétervár és Pszkov között pontosan félúton. Az "elektricskák" ezen a vonalon idáig közlekednek.

Túl korai kelésre a "családi felállásban" sajnos nem számíthattam, így a 6115-ös, 10:35-kor induló vonatot néztem ki (közlekedik: szombat, vasárnap). A fentebb látható ER2-1040 (10 részes) "alakította" a szerepét.

Induló utasterhelés 70%, két kocsi tele táborozó gyerekekkel. A Balti pu. egyik tárolóvágányán SzM5-ös hóeltakarító géplánc, a másikon ER2-629 (8 részes), amelynek egyik motorkocsija ER2-1047-ből származik. Ha a régebbi dolgokra vadászunk: az "Elektrodepo" területén ER2-464-ből motor és mellék, valamint komplett ER2-492. Ellenpontként ET2m-051 és ET2m-052. Bronyevaja 30 felszálló, Lenyinszkij Proszpekt 150 felszálló. Predportovaja-nál néhány DGK és DGKU, valamint számos régi hűtőkocsi, amelyeket raktárnak használnak (itt a hűtőkocsisoknak van bázisuk körülbelül azóta, amióta hűtőkocsi egyáltalán létezik). Aeroport-on 20 felszálló. (Találós kérdés: a "Predportovaja" vajon "repülőtér előttit" vagy "kikötő előttit" jelent? Helyes a válasz: az utóbbit - bármennyire is csábító az előbbire gondolni, a két egymást követő hely alapján... :))) ) Sosszejnaja-n nem állunk meg - ez csak egy elágazás, a külső összekötő csatlakozik be itt. Alekszandrovszkaja 30 felszálló, 50 leszálló. Kondakopsino, Verevo: 10-10 fel, aztán Novoje Mozino-ig minimális utascserék. A Gatcsina város külső kerületét jelentő Tatyjanyino-ban 80 fel/50 le, Gatcsina 50 fel (az állomáson egy SzM2m hóeltakarító). Gatcsina nem kis hely, ehhez képest kevés a leszálló - mindez azért, mert ide becsatlakozik még egy vonal, és a víkendházasok azt preferálják (28 vonatpár áll rendelkezésükre fél 6-tól éjfélig, amelyek közül kettő körjárat: az egyik vonalon lefelé, a másikon vissza).

A továbbiakban aránylag egyenletes leterítő jelleg volt tapasztalható úgy, hogy Lugában mintegy 40% utasterhelés "landolt", köztük a táborozó gyerekek. Ez sokkal jobb eredmény, mint évekkel ezelőtt, amikor Lugáig eleve kevesebb vonat ment, és még így is többé-kevésbé elfogyott a közönség a végére. Azaz Lugát kezdik "felkapni": ez a Pétervárhoz közelebb eső területek telítődését mutatja - miután Lugában sem különösebb látnivaló, sem más, tömegesebb "embervonzó" objektum nincs, csak erdő, folyó, friss levegő...

Utunk közben a szomszéd vágányon egyenletes időközönként három 2M62 tűzött gm-ben Pétervár felé - nyilván az átállítós szolgálat délutánra megnövekvő gépigénye "hazaszólította" a máshol besegítő mozdonyokat. (Itt valamilyen ok miatt nem várják be egymást a gépmenetek, mint a Volhovsztroj-i vonalon - amit majd látni fogunk a következő fejezetben.)

A képen az ER2-1040 belső tere: a hagyományos lécüléses, fa ablakkeretes változat.

ER2-1040 Lugában. Itt egy szigetperon áll az "elektricskák" rendelkezésére, kissé a felvételi épület előtt. Mindkét vágány bakban végződik, a baloldali két vágány az átmenő - a távolsági vonatok ill. az innen (tovább)induló személyszállító vonatok azokon közlekednek és párszáz méterrel tovább, a felvételi épület előtt állnak meg.
"Nyuszi ül a fűben..."
TEP70-0355 készülődik, hogy a 6555 sz. vonat élére álljon. A vonat 14:32-kor indul Pszkovba mint elővárosi vonat. Jó példát láthatunk tehát arra, amikor ez nem villamos- vagy dízel-motorvonat, és még csak nem is a nagyváros vonzáskörzetében közlekedik.
Lassan elindul kifelé...
Többfunkciós kép. :))) Jobboldalt TEP70-esünk araszolgat, de most nem ez a lényeg, hanem elől-középen a drót vége. Luga állomás három, sorban következő, egymástól jól elkülöníthető egységből áll: kp-tól nézve először egy teher-rész következik drót alatt, azután az elővárosi peron, felvételi épület, távolsági peron alkotta "személyszállítási centrum", végül újabb tehervonati vágányok. A felsővezeték az utóbbi kezdőponti végéig tart. A drótot alapvetően az elővárosi vonatok használják, de ha egy tehervonatnak "úgy jön ki a lépés", akkor itt gépcserézik és nem Szentpéterváron - emiatt létesült a körüljáráshoz elegendő "meghosszabbítás".

Láthatunk még két törpe főjelzőt is.

A gép homlokára koncentrálva...
A mozdony a 6 kocsi élére állt. A kocsik egyterű fekvőhelyesek ("plackartnij" típusúak), ami a legkevésbé sem ideális ezen a viszonylaton. Valószínűleg valahonnan máshonnan beforgatott kocsikról van szó, és tekintettel az aránylag visszafogott kihasználtságra, "így is éppen elmegy". A vonat rendkívül kényelmesen közlekedik: a Luga-Pszkov, ugyancsak 137 km-es távot 3 óra 13 perc alatt teszi meg, 21 megállással. Közben csinál pár keresztet az innen már egyvágányú pályán, vár egy-egy tehervonatot, aztán megy tovább... (A 12:12-kor induló 6509-es vonat kihagy néhány megállót - csak 11 helyen áll meg -, ez 2:43-as menetidőt produkál. Megjegyzem, a különféle "elővárosi" vonatokkal, miután viszonylataik illeszkedőek, tetszőleges távolság bejárható. Ám ez nem a leg-időtakarékosabb megoldás, miután egyáltalán nem szükségszerű, hogy csatlakozzanak egymáshoz... Az olyan jellegű, elővárosinak számító vonatokat, mint a 6555 vagy a 6509, sokszor egyszerűen csak "helyinek" nevezik, ami voltaképp helytállóbb elnevezés.)
Néhány részlet, pl. a sebességmérő mechanikus hajtásának kardántengelye, a porvédő borítás a fékhengeren - amely egy kicsit elengedte magát -, az EÉVB vevőtekercse.
Eredetileg a kisváros névadójához, a Luga folyóhoz akartam kimenni, de egy érdekes ("eredeti") faház eltérített utunkból, majd elindultunk a vasút felé. Az útnak induló 6555-öst az utolsó pillanatban sikerült elkapnom...
A Luga-Novgorod vonal, kp. felé. Előttünk a lugai bejárat, közelebb, "háttal" pedig Luga II. állomás előjelzője (a novgorodi vonalon állomástávolságú közlekedés van, fényjelzőkkel). Baloldalt a töltésen a fővonal.
Novgorod felé a forgalom nem nagy: "iszonyú komoly" 1 (elővárosi) vonatpár, és a tehervonatok. Utóbbiak is inkább Pszkov felől, a déli deltán.
Luga-Novgorod vonal, vp. felé, azaz Luga II. állomás felé nézünk. Luga II. állomás gyakorlatilag csak egy elágazás a Luga-Novgorod vonal és a fővonal déli deltaága között, ezenkívül iparvágány csatlakozik be oda. (Így a "nagyállomás" a Luga I. nevet viseli hivatalosan, de általában egyszerűen "Luga"-ként emlegetik.)
A híd után jobbra egy szakaszon homokos terület, amolyan mini-strand a Luga egyik mellékfolyócskáján - a közelben lakók szemlátomást inkább ide járnak, nem a "nagy" folyóra. Körben kellemes erdő, zömmel persze fenyő.
A fővonal, Luga irányában. Jobboldalt, kicsit lejjebb látható a Luga-Novgorod vonal.
A fővonal, Pszkov felé tekintünk. A távolban a Luga II-höz tartó deltaágat biztosító fényjelzők. Kifoghatók rendkívül "nyugis" időszakok, úgy tűnik, hogy akár szunyókálni is lehet egyet a vágányok között, de az átmeneti nyugalom csalóka: a lett vasút forgalmának zömét kitevő tranzit nagyja itt halad keresztül. Ez pedig nem kevés, bár mint látjuk, elegendő hozzá a nem villamosított egyvágányú pálya, R65 sínrendszerrel, háromfogalmú térközbiztosítással - és persze a 2TE116-osok.
Luga-Novgorod vonal, közvetlenül Luga II. állomás előtt. Jobbról a déli deltaág.
Szigetelt illesztés a Luga-Novgorod vonalon, négy faaljon, amolyan Békéscsaba-Gyula módon.
Egy elhagyott műanyag féktuskó, viszonylag már lekoptatott állapotban. A kocsikon általában műanyag féktuskók használatosak, ezen belül a teherkocsikon szinte kizárólagosan.
A Luga-Novgorod vonal becsatlakozása Luga állomás vp. vége előtt.
Luga állomás végponti tehervágányai egyikén álló, tárolt kocsik. Egyik-másik már enyhén hiányos állapotban - vélhetőleg nem tegnap óta állnak itt...
SzDPM hóeke Luga állomáson. PCs24-hez, vagyis a 24. sz. Pályás Egységhez tartozik. (Sajnos nincs információm, hogy annak mi a "székhelye": a "PCs"-k és a "TCs"-k, azaz a pályás és a gépész egységek nem együtt számozódnak, pl. az Októberi Vasút TCs24-ese nem más, mint Petrozavodszk, de az ide 550 km.)
Luga állomás felvételi épülete.
Jobboldalt "Rendőrség" felirat az ajtó felett. Az ajtóhoz tartozó közeg könyöke egy picit belóg a bal szélen, a távolabbi ajtóban álló vasutaslány pedig egyértelműen viszonylag szoros kapcsolatot ápol a rend éber őrével...
A beton szemetesedényeken stilizált "OM" felirat, ami "Oktyabrszkaja Magisztral"-ként dekódolandó és OktMag-ként rövidítendő - ez az Októberi Vasút "PR-elnevezése".
Visszafelé az ER2-1272 szolgáltatásait élveztük, amely 6124-es vonatszámmal közlekedett (16:58/19:41).
A közelebb elhelyezkedő vascsonk vélhetőleg egy vízdaruhoz tartozott egykor.
ER2-1272 08-as kocsijának utastere: az ülések anyaga hajlított rétegelt lemez.

Kezdeti utasterhelés 70%. Luga kp. váltókörzeténél jobbról-balról egy-egy iparvágány csatlakozik. A bal (vp. felé) vágány Tolmacsovo-Luga között faaljas R65-össel, sínszeges leerősítéssel, itt 70 km/h-t tartunk. (Sziverszkaja-tól régebben egy vágány volt, a jobb épült később.) Tolmacsovo-n 50 felszálló. Msinszkaja vp. végén jobbra vágány ágazik egy darus rakodóhoz; 120 felszálló, 20 leszálló. A jobb vg. az Anna Petrova elágtól (ma már csak megálló) Msinszkaja kp. váltókörzetig faaljas. Nyizovszkaja-nál szembe tehervonat VL10-essel: ez Lugánál fog gépcserézni. Gyivenszkaja állomáson (100 felszálló) a jobb oldalon egy állomási vg. ki van szedve, a nyomai még jól láthatók. Az állomás után Szergej jön gm-ben. 69.6-nál az útátjáróban 40 körüli lassújel lehet (a pálya mentén nem jelölik az állandó lassújeleket, azt a szolgálati menetrend tartalmazza!). Verevo-nál jobboldalt olajátfejtő és zúzottkő deponáló található, a vágány hozzájuk kp-nál ágazik jobbról. Alekszandrovszkaja-nál 110%-on áll az utaslétszám. Predportovaja jobb oldalán PRSZM géplánc várakozik TEM2u-val. A Lenyinszkij Proszpekt-en leözönlő tömeget követően marad 40% utas. A kikötő felé 4 tengelyes kék, zöld, sárga, TransOil (cirill betűkkel) feliratú tartálykocsikból álló vonat, élén piros festésű 2TE116-ossal (messze, nem érdemes fotózni).

Gatcsina-Luga között több állomáson is egy-két-három vágányon tárolt 4 tengelyes, kengyeles lefogású tartálykocsik, leginkább okkersárga benzinszállítók (a legnagyobbak közöttük 86 m3-esek, 68 t raktömeggel). A futófelület alapján nem ma álltak le, de nem is túl régen (világosabb rozsda látható). Rögzítésük egy-egy vastag háromszögletű lemezből és fém zárszerkezetből álló, a sínhez erősített eszközzel történik. Valószínűleg a nyári nyugalmasabb időszakban nincs rájuk szükség.

Az itt-ott feltűnő árusokon kívül megemlíthető két fiatal srác, akik Gyivenszkaja-n szálltak fel. Egyikük kezében akusztikus, másikuknál elektromos gitár. Az utóbbi üzemszerű használatához némi kiegészítők társulnak; ezek elő is kerültek egy nagy utazótáskából: erősítő, hangsugárzó, valamint autóakkumulátor, amelyhez dobozka csatlakozott, nyilván a megfelelő feszültségnem előállítása céljából. Egészen tűrhető zenét játszottak, majd az akusztikus gitáros körbejárt "kalapozni", de előtte hangosan bejelentette, hogy ők a nem jegyeztem meg, milyen együttes, és akit érdekel a zenéjük, azt szeretettel várják itt és itt (a környéken valamelyik faluban) a koncertjükön, most pedig aki úgy gondolja, adhat egy kis "hozzájárulást". Eközben az elektromos gitáros végig kellemes kis szólót nyomott. Taps kíséretében leszálltak két megállóval odébb.

A képen ER2-1272 a Balti pu-n....

...aholis megakadt a szemem ezen az aránylag rendhagyó festésű ER2-esen. Láttam már életemben kék, zöld, piros színűt, és ezek számos variációját, de lilával éppenséggel még nem találkoztam... Pályaszáma alapján egyébként igencsak az utolsó "kerekorrúak" közül való.
A "lila tünemény" kicsit más szögből - sajnos a mindkét oldalról magasperon csak ennyit tett lehetővé.

Vissza a főlapra