|
2004.07.11-én megint "családi nap"
következett, persze a vasút itt sem tudott elmaradni. A
kérés az volt hozzám, hogy "menjünk vidékre
is". Rendben, semmi akadálya - mondtam -, de akkor
valami olyan helyre, amely nincs szem előtt, sőt,
legyen amolyan jellegtelen-semmilyense-városka. A
választásom Lugára esett: Pétervártól délre, 137
km-re található. Természetesen vasúton gondoltam a
megközelítését. Régebben a Varsói pu-ról indultak
ide az elővárosi villamos motorvonatok, most a Balti
pu. lett a végállomásuk. Luga a Szentpétervártól
a lettországi Daugavpils-ig húzódó fővonal mentén
fekszik, Pétervár és Pszkov között pontosan
félúton. Az "elektricskák" ezen a vonalon
idáig közlekednek.
|
|
Túl korai kelésre a "családi
felállásban" sajnos nem számíthattam, így a
6115-ös, 10:35-kor induló vonatot néztem ki
(közlekedik: szombat, vasárnap). A fentebb látható
ER2-1040 (10 részes) "alakította" a
szerepét. Induló utasterhelés 70%, két kocsi tele
táborozó gyerekekkel. A Balti pu. egyik
tárolóvágányán SzM5-ös hóeltakarító géplánc, a
másikon ER2-629 (8 részes), amelynek egyik motorkocsija
ER2-1047-ből származik. Ha a régebbi dolgokra
vadászunk: az "Elektrodepo" területén
ER2-464-ből motor és mellék, valamint komplett
ER2-492. Ellenpontként ET2m-051 és ET2m-052. Bronyevaja
30 felszálló, Lenyinszkij Proszpekt 150 felszálló.
Predportovaja-nál néhány DGK és DGKU, valamint
számos régi hűtőkocsi, amelyeket raktárnak
használnak (itt a hűtőkocsisoknak van bázisuk
körülbelül azóta, amióta hűtőkocsi egyáltalán
létezik). Aeroport-on 20 felszálló. (Találós
kérdés: a "Predportovaja" vajon
"repülőtér előttit" vagy "kikötő
előttit" jelent? Helyes a válasz: az utóbbit
- bármennyire is csábító az előbbire gondolni, a
két egymást követő hely alapján... :))) )
Sosszejnaja-n nem állunk meg - ez csak egy elágazás, a
külső összekötő csatlakozik be itt.
Alekszandrovszkaja 30 felszálló, 50 leszálló.
Kondakopsino, Verevo: 10-10 fel, aztán Novoje Mozino-ig
minimális utascserék. A Gatcsina város külső
kerületét jelentő Tatyjanyino-ban 80 fel/50 le,
Gatcsina 50 fel (az állomáson egy SzM2m
hóeltakarító). Gatcsina nem kis hely, ehhez képest
kevés a leszálló - mindez azért, mert ide
becsatlakozik még egy vonal, és a víkendházasok azt
preferálják (28 vonatpár áll rendelkezésükre fél
6-tól éjfélig, amelyek közül kettő körjárat: az
egyik vonalon lefelé, a másikon vissza).
|
|
A továbbiakban aránylag egyenletes leterítő
jelleg volt tapasztalható úgy, hogy Lugában mintegy
40% utasterhelés "landolt", köztük a
táborozó gyerekek. Ez sokkal jobb eredmény, mint
évekkel ezelőtt, amikor Lugáig eleve kevesebb vonat
ment, és még így is többé-kevésbé elfogyott a
közönség a végére. Azaz Lugát kezdik
"felkapni": ez a Pétervárhoz közelebb eső
területek telítődését mutatja - miután Lugában sem
különösebb látnivaló, sem más, tömegesebb
"embervonzó" objektum nincs, csak erdő,
folyó, friss levegő... Utunk közben a szomszéd
vágányon egyenletes időközönként három 2M62
tűzött gm-ben Pétervár felé - nyilván az
átállítós szolgálat délutánra megnövekvő
gépigénye "hazaszólította" a máshol
besegítő mozdonyokat. (Itt valamilyen ok miatt nem
várják be egymást a gépmenetek, mint a Volhovsztroj-i
vonalon - amit majd látni fogunk a következő
fejezetben.)
A képen az ER2-1040 belső tere: a hagyományos
lécüléses, fa ablakkeretes változat.
|
|
ER2-1040 Lugában. Itt egy szigetperon áll az
"elektricskák" rendelkezésére, kissé a
felvételi épület előtt. Mindkét vágány bakban
végződik, a baloldali két vágány az átmenő - a
távolsági vonatok ill. az innen (tovább)induló
személyszállító vonatok azokon közlekednek és
párszáz méterrel tovább, a felvételi épület előtt
állnak meg. |
|
"Nyuszi ül a fűben..."
TEP70-0355 készülődik, hogy a 6555 sz. vonat élére
álljon. A vonat 14:32-kor indul Pszkovba mint elővárosi
vonat. Jó példát láthatunk tehát arra, amikor ez nem
villamos- vagy dízel-motorvonat, és még csak nem is a
nagyváros vonzáskörzetében közlekedik. |
|
Lassan elindul kifelé... |
|
Többfunkciós kép. :))) Jobboldalt TEP70-esünk
araszolgat, de most nem ez a lényeg, hanem
elől-középen a drót vége. Luga állomás három,
sorban következő, egymástól jól elkülöníthető
egységből áll: kp-tól nézve először egy
teher-rész következik drót alatt, azután az
elővárosi peron, felvételi épület, távolsági peron
alkotta "személyszállítási centrum",
végül újabb tehervonati vágányok. A felsővezeték
az utóbbi kezdőponti végéig tart. A drótot
alapvetően az elővárosi vonatok használják, de ha
egy tehervonatnak "úgy jön ki a lépés",
akkor itt gépcserézik és nem Szentpéterváron -
emiatt létesült a körüljáráshoz elegendő
"meghosszabbítás". Láthatunk még két
törpe főjelzőt is.
|
|
A gép homlokára koncentrálva... |
|
A mozdony a 6 kocsi élére állt. A kocsik egyterű
fekvőhelyesek ("plackartnij" típusúak), ami
a legkevésbé sem ideális ezen a viszonylaton.
Valószínűleg valahonnan máshonnan beforgatott
kocsikról van szó, és tekintettel az aránylag
visszafogott kihasználtságra, "így is éppen
elmegy". A vonat rendkívül kényelmesen
közlekedik: a Luga-Pszkov, ugyancsak 137 km-es távot 3
óra 13 perc alatt teszi meg, 21 megállással. Közben
csinál pár keresztet az innen már egyvágányú
pályán, vár egy-egy tehervonatot, aztán megy
tovább... (A 12:12-kor induló 6509-es vonat kihagy
néhány megállót - csak 11 helyen áll meg -, ez
2:43-as menetidőt produkál. Megjegyzem, a különféle
"elővárosi" vonatokkal, miután viszonylataik
illeszkedőek, tetszőleges távolság bejárható. Ám
ez nem a leg-időtakarékosabb megoldás, miután
egyáltalán nem szükségszerű, hogy csatlakozzanak
egymáshoz... Az olyan jellegű, elővárosinak
számító vonatokat, mint a 6555 vagy a 6509, sokszor
egyszerűen csak "helyinek" nevezik, ami
voltaképp helytállóbb elnevezés.) |
|
Néhány részlet, pl. a sebességmérő mechanikus
hajtásának kardántengelye, a porvédő borítás a
fékhengeren - amely egy kicsit elengedte magát -, az
EÉVB vevőtekercse. |
|
Eredetileg a kisváros névadójához, a Luga
folyóhoz akartam kimenni, de egy érdekes
("eredeti") faház eltérített utunkból, majd
elindultunk a vasút felé. Az útnak induló 6555-öst
az utolsó pillanatban sikerült elkapnom... |
|
A Luga-Novgorod vonal, kp. felé. Előttünk a lugai
bejárat, közelebb, "háttal" pedig Luga II.
állomás előjelzője (a novgorodi vonalon
állomástávolságú közlekedés van, fényjelzőkkel).
Baloldalt a töltésen a fővonal.
Novgorod felé a forgalom nem nagy: "iszonyú
komoly" 1 (elővárosi) vonatpár, és a
tehervonatok. Utóbbiak is inkább Pszkov felől, a déli
deltán. |
|
Luga-Novgorod vonal, vp. felé, azaz Luga II.
állomás felé nézünk. Luga II. állomás
gyakorlatilag csak egy elágazás a Luga-Novgorod vonal
és a fővonal déli deltaága között, ezenkívül
iparvágány csatlakozik be oda. (Így a
"nagyállomás" a Luga I. nevet viseli
hivatalosan, de általában egyszerűen
"Luga"-ként emlegetik.)
A híd után jobbra egy szakaszon homokos terület,
amolyan mini-strand a Luga egyik mellékfolyócskáján -
a közelben lakók szemlátomást inkább ide járnak,
nem a "nagy" folyóra. Körben kellemes erdő,
zömmel persze fenyő. |
|
A fővonal, Luga irányában. Jobboldalt, kicsit
lejjebb látható a Luga-Novgorod vonal. |
|
A fővonal, Pszkov felé tekintünk. A távolban a
Luga II-höz tartó deltaágat biztosító fényjelzők.
Kifoghatók rendkívül "nyugis" időszakok,
úgy tűnik, hogy akár szunyókálni is lehet egyet a
vágányok között, de az átmeneti nyugalom csalóka: a
lett vasút forgalmának zömét kitevő tranzit nagyja
itt halad keresztül. Ez pedig nem kevés, bár mint
látjuk, elegendő hozzá a nem villamosított
egyvágányú pálya, R65 sínrendszerrel, háromfogalmú
térközbiztosítással - és persze a 2TE116-osok. |
|
Luga-Novgorod vonal, közvetlenül Luga II. állomás
előtt. Jobbról a déli deltaág. |
|
Szigetelt illesztés a Luga-Novgorod vonalon, négy
faaljon, amolyan Békéscsaba-Gyula módon. |
|
Egy elhagyott műanyag féktuskó, viszonylag már
lekoptatott állapotban. A kocsikon általában műanyag
féktuskók használatosak, ezen belül a teherkocsikon
szinte kizárólagosan. |
|
A Luga-Novgorod vonal becsatlakozása Luga állomás
vp. vége előtt. |
|
Luga állomás végponti tehervágányai egyikén
álló, tárolt kocsik. Egyik-másik már enyhén
hiányos állapotban - vélhetőleg nem tegnap óta
állnak itt... |
|
SzDPM hóeke Luga állomáson. PCs24-hez, vagyis a
24. sz. Pályás Egységhez tartozik. (Sajnos nincs
információm, hogy annak mi a "székhelye": a
"PCs"-k és a "TCs"-k, azaz a
pályás és a gépész egységek nem együtt
számozódnak, pl. az Októberi Vasút TCs24-ese nem
más, mint Petrozavodszk, de az ide 550 km.) |
|
Luga állomás felvételi épülete.
Jobboldalt "Rendőrség" felirat az ajtó
felett. Az ajtóhoz tartozó közeg könyöke egy picit
belóg a bal szélen, a távolabbi ajtóban álló
vasutaslány pedig egyértelműen viszonylag szoros
kapcsolatot ápol a rend éber őrével...
A beton szemetesedényeken stilizált "OM"
felirat, ami "Oktyabrszkaja Magisztral"-ként
dekódolandó és OktMag-ként rövidítendő - ez az
Októberi Vasút "PR-elnevezése". |
|
Visszafelé az ER2-1272 szolgáltatásait élveztük,
amely 6124-es vonatszámmal közlekedett (16:58/19:41).
A közelebb elhelyezkedő vascsonk vélhetőleg egy
vízdaruhoz tartozott egykor. |
|
ER2-1272 08-as kocsijának utastere: az ülések
anyaga hajlított rétegelt lemez. Kezdeti
utasterhelés 70%. Luga kp. váltókörzeténél
jobbról-balról egy-egy iparvágány csatlakozik. A bal
(vp. felé) vágány Tolmacsovo-Luga között faaljas
R65-össel, sínszeges leerősítéssel, itt 70 km/h-t
tartunk. (Sziverszkaja-tól régebben egy vágány volt,
a jobb épült később.) Tolmacsovo-n 50 felszálló.
Msinszkaja vp. végén jobbra vágány ágazik egy darus
rakodóhoz; 120 felszálló, 20 leszálló. A jobb vg. az
Anna Petrova elágtól (ma már csak megálló)
Msinszkaja kp. váltókörzetig faaljas.
Nyizovszkaja-nál szembe tehervonat VL10-essel: ez
Lugánál fog gépcserézni. Gyivenszkaja állomáson
(100 felszálló) a jobb oldalon egy állomási vg. ki
van szedve, a nyomai még jól láthatók. Az állomás
után Szergej jön gm-ben. 69.6-nál az útátjáróban
40 körüli lassújel lehet (a pálya mentén nem
jelölik az állandó lassújeleket, azt a szolgálati
menetrend tartalmazza!). Verevo-nál jobboldalt
olajátfejtő és zúzottkő deponáló található, a
vágány hozzájuk kp-nál ágazik jobbról.
Alekszandrovszkaja-nál 110%-on áll az utaslétszám.
Predportovaja jobb oldalán PRSZM géplánc várakozik
TEM2u-val. A Lenyinszkij Proszpekt-en leözönlő
tömeget követően marad 40% utas. A kikötő felé 4
tengelyes kék, zöld, sárga, TransOil (cirill
betűkkel) feliratú tartálykocsikból álló vonat,
élén piros festésű 2TE116-ossal (messze, nem érdemes
fotózni).
|
|
Gatcsina-Luga között több állomáson is
egy-két-három vágányon tárolt 4 tengelyes, kengyeles
lefogású tartálykocsik, leginkább okkersárga
benzinszállítók (a legnagyobbak közöttük 86 m3-esek,
68 t raktömeggel). A futófelület alapján nem ma
álltak le, de nem is túl régen (világosabb rozsda
látható). Rögzítésük egy-egy vastag
háromszögletű lemezből és fém zárszerkezetből
álló, a sínhez erősített eszközzel történik.
Valószínűleg a nyári nyugalmasabb időszakban nincs
rájuk szükség. Az itt-ott feltűnő árusokon
kívül megemlíthető két fiatal srác, akik
Gyivenszkaja-n szálltak fel. Egyikük kezében
akusztikus, másikuknál elektromos gitár. Az utóbbi
üzemszerű használatához némi kiegészítők
társulnak; ezek elő is kerültek egy nagy
utazótáskából: erősítő, hangsugárzó, valamint autóakkumulátor,
amelyhez dobozka csatlakozott, nyilván a megfelelő
feszültségnem előállítása céljából. Egészen
tűrhető zenét játszottak, majd az akusztikus gitáros
körbejárt "kalapozni", de előtte hangosan
bejelentette, hogy ők a nem jegyeztem meg, milyen
együttes, és akit érdekel a zenéjük, azt szeretettel
várják itt és itt (a környéken valamelyik faluban) a
koncertjükön, most pedig aki úgy gondolja, adhat egy
kis "hozzájárulást". Eközben az elektromos
gitáros végig kellemes kis szólót nyomott. Taps
kíséretében leszálltak két megállóval odébb.
A képen ER2-1272 a Balti pu-n....
|
|
...aholis megakadt a szemem ezen az aránylag
rendhagyó festésű ER2-esen. Láttam már életemben
kék, zöld, piros színűt, és ezek számos
variációját, de lilával éppenséggel még nem
találkoztam... Pályaszáma alapján egyébként
igencsak az utolsó "kerekorrúak" közül
való. |
|
A "lila tünemény" kicsit más szögből -
sajnos a mindkét oldalról magasperon csak ennyit tett
lehetővé. |