|
2004.07.13-án délután még belefért a programba
egy kis családi kiruccanás. A Finn-öböl északi
partját választottam, valahol Razliv-Szesztroreck
környékén, ahogy kijön... Értelemszerűen a
Finnországi pu.-t kell ehhez megcélozni. Az elővárosi
"elektricskák" által birtokolt vágányokon
egy nem igazán odavaló gép tűnt fel: TEM2um-952, a
TCs12 Vontatási Egység eszköztárából. Ők a
közelben települnek, kissé az
"elektricskás" TCs20 árnyékában;
Szentpétervár északi területeit és környékét
látják el tolató- és átállítós gépekkel,
ezenfelül tehervonati villamosmozdonyokkal is
rendelkeznek. A TEM2um adott esetben
"célfuvart" teljesített: két vasutas
egyenruhás embert hozott, akik találkoztak a pu. felől
jövő harmadik vasutassal, majd néhány papírt
mutogatva egymásnak, jóízű diskurzusba kezdtek.
Miután a pályaudvari ember láthatóan meg lett győzve
valamiről, a két másik visszaszállt, és a mozdony
lassan eltűnt a TCs12 irányában.
A jármű a TEM2 nehéztolató család egyik késői
változata. Mindkétfajta forgóvázzal rendelhető, itt
a régebbit valószínűleg a TCs12 átállítós
Szergejei miatt használják, típusegységességi
okokból. A vonókészüléken jól látható a második
lánc, amely léghengerhez csatlakozik és a
távirányított szétkapcsolás céljait szolgálja. A
vezérálláson csak egy vezetőasztal található, ezen
felül a mv. a kézben tartható, hordozható
vezetőasztallal dolgozhat, amelyet a vezérállás több
pontján is rugós zárral rögzíteni lehet, hogy ne
kelljen állandóan tartani. A "fix"
vezetőasztalhoz ülve a hosszú géptérrel előre
vezethetünk.
|
|
A "Viborg-i irány" több vonalat jelent,
köztük a két parti vonalat: a kisebbik
Lanszkaja-Beloosztrov között épült a fővonal bal
oldalán, az öböl partja mentén, a nagyobbik pedig
Zelenogorszk-Viborg között. Adott esetben a
kisebbikkel lesz dolgunk - ez egyvágányú,
villamosított. Elővárosi forgalmat, ezenfelül
minimális tolatós teherforgalmat lát el. Végig
üdülő-övezetben halad, a viborgi autóút mellett. 37
km hosszú, az elágazó állomásokat nem számítva 12
megállója, állomása van. A pályasebesség 80 km/h,
amellyel - látni fogjuk - a lehetőségeket messze nem
használja ki: a mérsékelt sebesség oka a környék
üdülőövezeti jellege. Összességében tehát
egyfajta "mini 29-es"-nek tekinthető.
A 6025-ös vonatot választottam, indulási ideje
azonban - pályaépítés miatt, csak a mai napra,
hirdetményben meghirdetve - nem 15:25, hanem 15:40.
|
|
A rövid (8 részes) vonatok számára fenntartott,
szélső vágányról indult oldtimer ER2-589-esünk. |
|
Az öreg "Erka" utastere. |
|
Kapáslövések a TCs12 területére. Szergej,
TEM1-1492 (ő se mai gyerek...), mellette még egy
Szergej. Az egyszekciós Szergejeknek itt is a
"söprögető" szerep jutott: összességében
mindenféle rendű-rangú, kisebb tehervonati elegy
rövidtávú mozgatása. |
|
Két kerítésalkotó VL10, tetőzsalus kivitel. |
|
A távolabbi roncs VL10 - aztán már nem volt
tovább, mert betüremkedett a képbe ER2-1305. Induló
utasterhelés 30%. Lanszkaja 10 felszálló, Novaja
Gyerevnya 50 fel, Sztaraja Gyerevnya-nál (alias 11. km)
megtelünk 80%-ra (metrócsatlakozás). Innen fokozatosan
terülnek az utasok, Razliv előtt 50% marad, ott 40
leszálló.
Vonalunk a viborgi fővonalról kétvágányúként
ágazik le (a jobb vg. bújtatással), majd Novaja
Gyerevnya állomást követően egyvágányú. Lahta,
Liszij Nosz és Szesztroreck funkcionálnak
állomásként, bár lényegében egyik sem több
keresztező-helynél. (Liszij Nosz rendelkezik 3 vg-ból
álló teher-tárolóval és iparvágány
csatlakozással, de használaton kívül.) A vonalon
térközbiztosítás van.
|
|
Razliv megállóhelyig utazunk. A segéd ott
kandikál a hátsó vezérállás ajtajában, és várja,
hogy az utasok befejezzék a le-felszállást. |
|
A razlivi peron vp. végétől 300 méterre
található km-oszlop. A pálya is jól látszik: R65
sínrendszer, Sz-56-2 feszítettbeton aljak, KB (GEO
változata) sínleerősítés. Az itteni terheléshez ez
határozottan túlzás, de egyfelől egységes,
másfelől kevés fenntartást igényel. Gyalog
elsétálunk Szesztroreck-ig, ki az öböl partján egy
strandra.
Razliv "szétömlést" jelent, vagyis olyan
helyet, ahol a Finn-öböl vize betüremkedett a
szárazföldbe. Mégpedig azért, mert a partmenti
néhány méter magas, maximum egy-kétszáz méteres
sávtól beljebb alacsonyabban fekvő területek vannak,
így ha a víz egy résen utat tör magának, bent
szélesen elterül. Ezt két helyen tette meg az idők
során, létrehozva a "Lahtyinszkij razliv" és
a "Szesztroreckij razliv" tavakat (szigorúbban
nézve, inkább öblöket). Utóbbi mellett találjuk
Razliv nevű falucskát (ma közigazgatásilag
Szentpétervárhoz tartozik), amely Szesztroreck-kel,
csakúgy, mint a többi partmenti településsel,
egybeépült. (Razliv korábban arról is nevezetes volt,
hogy a 293-as gőzmozdony ál-fűtője egy ideig itt
sátortáborozott egy szalmakazal-féleségben.)
|
|
Szesztroreck állomás épülete. Az
"állomás" valójában csak keresztezőhely,
továbbá ritkán használt rakodó csonkát és
iparvágány kiágazást fedezünk fel. A felvételi
épület külső felújítása láthatóan eredményes,
belül azonban még várat magára. Félhomályos
váróhelyiség két pénztárablakkal, alaposan
elkoptatott hajópadló, a sarokban hatalmas
cserépkályha - emlékeztetve arra, hogy azért nemcsak
nyár létezik errefelé, és bizony jócskán északon
vagyunk. Az emeleti helyiségek (szolgálati)
rendeltetése kérdéses, hiszen maximum két pénztáros
alkotja a személyzetet, fszt-re utaló jeleket
egyáltalán nem láttam, az állomás vélhetőleg
Beloosztrov-ról távkezelt.
Visszafelé a 6040-essel megyünk (ER2-957, 8 részes,
Szesztroreck i: 19:52), 6 percet késik, amivel sikerül
kicsit elvernie a keresztjét is (6035, Szesztroreck i:
19:53), valamint az egyre jobban beinduló eső némileg
eláztatja a 6 perccel és az égiekkel nem kalkuláló
utasokat. Az utasterhelés 60%, itt 80 felszálló akad.
Fokozatosan 80%-ra emelkedik, majd Sztaraja
Gyerevnya-nál leszáll a társaság kétharmada. A
segéd előreszalad az első vezérállásba - a
hátralévő úton várható, csekély utasáramlást
már onnan is megfigyelheti.
|
|
Visszaérkezés a Finnországi pu.-ra. ER2-957-esünk
mellett a már kipróbált, Ladozsszkoje Ozero felé
közlekedő szerelvény, majdnem-korelnök vpk-jával. |
|
Végül egy kép a peronzárban alkalmazott
kiengedő-készülékről. Az elől lévő nyílásba
helyezendők a bar-kódos jegyek, a felső, kerek
műanyaglaphoz kell közelíteni a chipkártyákat. A
két kis fehér lámpa (zöld, piros fényű) jelzi, hogy
a készülék elfogadta-e a jegyet (ha visszautasította,
hangjelzést is ad). Adott esetben kis átmeneti zavar
támadt a készülékek körül, mert az érvényes
jeggyel rendelkezők egy részét nem akarták kiengedni
(pl. 4 jegyünk közül csak az enyémet fogadta el). Az
ottlévő vasutas hölgy, chipkártyával felszerelkezve,
az egyik kapun át sorra kiengedte az utasokat, a jegy
felmutatása ellenében. Kivéve egy nőt, aki
egyértelműen jegy nélkül próbált kimenni, közben a
készülék elromlására hivatkozott. Amikor a vasutas
szóvá tette a jegy hiányát, az utas egyre emeltebb
hangon vitatkozni kezdett, szidalmazva a vasutasnő
hozzátartozóit. Erre az is elvesztette a türelmét,
és mindkettő fejhangon üvöltözésbe fogott. Érdekes
módon a közelben álló biztonsági őr volt az, aki
szólt nekik, hogy próbáljanak meg viselkedni...
A fejleményeket már nem néztem végig,
visszamentünk a szállodába, másnap reggel pedig
sajnos Pulkovo II. volt a célpont, valamint a
Szentpétervár-Budapest repülőjárat. Néhány
órával később, Ferihegy mellett megpillantva a 100-as
vonalat, tudatosult bennem, hogy újra vissza kell
szoknom az EMB-hez, azaz az Európai Modellvasutak
Birodalmához... :)))
|