|
Az év utolsó előtti napján, 2004.12.30-án
meglátogattam a Borsodi-Mezőség két zsákvonalát,
88-ast és a 89-est. Derült, csapadékmentes az
időjárás már reggeltől, ami részben képes
ellensúlyozni a rövid nappalok hatását. Útvonalam:
Budapest - Miskolc - Nyékládháza (80) - Tiszapalkonya
Erőmű - Hejőkeresztúr (89) - Mezőcsát -
Nyékládháza (88) - Miskolc - Budapest (80).
Vonatszámok: Ex 512 (Miskolc) - 35015 (Tiszapalkonya
Erőmű) - 35034 (Hejőkeresztúr) - 35115 (Mezőcsát) -
35126 (Nyékládháza) - 35016 (Miskolc) - IC 561
(Budapest).
Az Ex 512 összeállítása hátulról előre: 19-37
019, 29-05 010, 061, 054, 047, 060, V43 2244.
|
|
Az "Expressz" az új
menetrendben új termékként jelentkezett (nem az
egykori expresszvonatok utódjaként!), előbb
kötelező, majd lóhalálában átkommunikálva,
fakultatív helybiztosítással. Tehát, az ilyen
vonatokban alkalmazott kocsikat el kellett látni
kocsiszámok és ülőhely-foglalás megjelenítésére
képes alkalmatosságokkal, továbbá nem hiányozhat az
ülőhelyek számozása sem. A foglalás jelzését
alapvetően gyűjtőívekkel (kocsinkénti lapok) oldják
meg.
Lássuk, milyen sikerrel történt mindez. Az 1.o.-ként
funkcionáló 19-37-es előterében az ablakra
ragasztották az A/4-es papírlapot befogadó sineket
(bal kép, felül). A papírlap tanúsága szerint a
kocsi az előző napi 514-es expresszben (Keleti
pu. i: 11:15) közlekedett és egyetlen utas váltott ide
helyjegyet. A bal képen, középen kocsiszám-tartó
sínt örökítettem meg (nem az 1. o. kocsiból). Lent a
sebtében 2. o.-ra "átcimkézett", 29-05-ös
(Bp) kocsi ülőhelyszámozását látjuk, a csomagtartó
külső élére ragasztva. Ugyanitt
ülőhelyfoglaltságot jelző műanyagsineket is
elhelyeztek. A jobb oldali kép a 29-05-ös kocsik
egyikének utastéri ajtajára erősített,
foglaltságjelző lapot mutatja. A lap a mai napon 519-es
számmal Miskolcról érkezett vonat (Keleti pu.
é. 7:47) 21-es kocsijának egyetlen
ülőhelyfoglalásáról tanúskodik. A többi kocsiban
nem találtam semmilyen "cetlit". |
|
A bakra beszorított V43 1365-öst valamilyen okból
sürgősen ki kellett szabadítani, ezért 8:45-kor
kihúzás, 8:55-kor betolás következett, az akkor még
igen mérsékelt számú utassal a fedélzeten. |
|
Egy gyors és - sajnos - ellenfényes Taurus-kép,
aztán vissza a vonatunkhoz. A kezdeti utasterhelés
elől 30%, hátul vélhetően több. Gödöllőn 30
felszálló, 8 leszálló utas, Hatvanban 15 fel/20 le.
Vámosgyörk 12 fel/4 le, Kál-Kápolna 10 fel/8 le,
Füzesabony 22 fel/20 le, Mezőkövesd 6 fel/30 le.
|
|
Nyékládházán 2 felszálló és 15 leszálló
utas.
Az állomást a mai napon először, de nem utoljára
látjuk. |
|
Megérkeztünk Miskolcra. |
|
A Kandó Kálmán téren némi
használtcikk-felhozatal jelentkezett a Bengálik hűlt
helyén. Bő egy órám lévén, sétáltam kicsit.
|
|
A Tiszai és a Gömöri pu. közötti deltaágban, a
kissugarú ív miatt, vezetősín és nyomkarimakenő
berendezés található. Ezt a mechanikusan működő
típust (megjegyzem, BNV-nagydíjas volt) elkezdték
innen-onnan leszerelni, helyette a vonalfelújítások
alkalmával újabb modellt használnak. Amaz
szerkezetileg és telepítés szempontjából egyaránt
jóval bonyolultabbnak tűnik, elektromos energiát
igényel (amit telepített napcellákkal és
akkumulátorokkal elégítenek ki), de bízzunk benne,
hogy ezzel több munkahelyet ad, gazdaságot élénkít,
és utolsó sorban még eredeti céljának is
jobban megfelel. |
|
A Vörösmarty és Kisfaludy utcák felüljárói
kellemes megfigyelőhelyeket biztosítanak.
Először a Bzmot 400 + 404 összeállítás deltázott
be a fűtőházhoz, majd az 5422-es ózdi személy jött,
élén a 2155-ös Csörgővel. |
|
A másik felüljáróról az induló 565-ös
"TVK" IC-nek lehetett utánalőni. |
|
Vissza a deltavágányhoz.... |
|
...aztán irány a Tiszai pu.
A 35015-ös, Miskolc - Tiszapalkonya Erőmű viszonylatú
(12:40-kor induló) szamélyvonat összeállítása: V43
1307, 20-07 520, 82-07 322. Induló utasterhelés szűk
30%. |
|
Nyékládháza másodszor, 20 leszálló és 8
felszálló utassal.
A kiágazó vonal egyvágányú, 48-as sínrendszerű, L
aljas GEO sínleerősítésekkel, villamosított,
térközbiztosítással rendelkezik. A
szelvényszámozás Nyékládháza kezdőpontú.
Hejőkeresztúrig a lassújelkimutatás szerint a 6-10
szelvényekben van egy 60-as lassújel, ehhez képest a
32-től is 60 km/h-tartunk (kitáblázva nem láttam). |
|
Hejőkeresztúr, 10 leszálló és 5 felszálló. Az
állomás fényjelzős, egyéni kijáratikkal. Az 1.-2.
vg. U betonaljas, a 3. (átmenő fővg., palkonyai) L, a
4. (mezőcsáti) szintén, az 5. pedig TU-hoz hasonló
szerkezetű, de más típusú (az alátétlemeznél
jobban kiemelkedő) betonalj. A palkonyai vonal
Hejőkeresztúr kezdőponttal szelvényszámozódik, a
folytatásban inkább 60, mint 80 km/h a vonat
sebessége.
|
|
Nagycsécs megállóhely. Az egyetlen leszálló utas
megjegyezte: "-Szép pályaudvarunkat
fotózza?" A 70-es szelvénytől illesztéses a
felépítmény. A 78-asban iparvágány kiágazás jobbra
(Tiszapalkonya felé nézve értendő),
villanytelep-jellegű helyre vezet. Sajószöged mh. a
nagycsécsihez hasonló esőbeállóval rendelkezik, 2
felszálló utasa van.
|
|
Tiszaújváros hejőkeresztúri végénél jobbra
villamosított kihúzó csonka, a váltókörzet előtt
40 km/h. Az állomás ugyancsak fényjelzős, egyéni
kijáratikkal. 9 vágányos, a 3. az átmenő fővg. (Az
1. és 2. vg. faaljas, a 3. L, 4. T, 5. L, 6. és 7. TU,
a két szélső is annak tűnik.)
20 leszálló utas.A Bzmot 399-ből kiállított,
35004-es InterPici Miskolc felé indul.
|
|
Tiszaújváros palkonyai váltókörzetében 20-as
lassújel. Jobbról (Palkonya felé nézve) iparvágány,
a TVK mellől. Balra (137-es szelvény) ugyancsak
iparvágány, a Tisza II. Hőerőműhöz. A vonal
kétvágányúként folytatódik, pontosabban, a TVK
másik iparvágánya (vegyesen faaljas, U-s, L-es) egy
darabig a vonal mellett halad, villamosítva. A 143-as
szelvényben fordul jobbra és bemegy a kerítésen
túlra - kivert üvegű, lepusztult őrtorony mellett -,
de a drót már előbb véget ér, a 139-ben. A 144-ben
következik Tiszapalkonya Erőmű állomás
váltókörzete. A képen Tiszapalkonya Erőmű
felvételi épülete mellől a szelvényszámozás
szerinti végpont felé nézünk. 5 leszálló volt. Az
állomás 4 vágányos féllíra (1. vg. L, 2., 3., 4.
vg. T aljas). Fényjelzős, egyéni kijárati jelzőkkel.
Az erőművi végén, a váltókörzeten túl
tolatásjelzők. Itt vágány ágazik jobbra (Tiszai
Finomító), valamint két vágány egyenesen halad
tovább (Tiszapalkonya Hőerőmű), a kerítés előtt
végetér a drót. Az 1. vg. mellett az erőművi véghez
közel, Tiszaújváros felé felállítottak egy
főjelzőt, a személyszállító vonatok indítása
céljából.
|
|
Vonatunk és a felvételi épület.
A 153-as szelvénykő található kb. abban a
magasságban, ahol állok. |
|
Az épület előtti vár-makett, közelebbről.
Többnyire olyan helyeken szokás ez, ahol valóban van
vár, az állomási makett azt mintázza. Ez vajon minek
lehet a makettje? |
|
A 35034-ként forduló kompozíció a vezérlőkocsi
felől. Úgy határoztam, hogy Tiszaújvárosig
visszagyalogolok, ami bőven belefér a fordulóidőbe.
|
|
A szelvényszámozás szerinti kezdőponti
váltókörzet, amely - a kijárati jelzők és a
vonatszámok tanúsága szerint - végponti. (Az
egyértelműség kedvéért nevezzük Tiszaújváros
felőlinek.) |
|
Tiszaújváros palkonyai bejárata. Jobboldalt
látjuk a Tisza II. Hőerőműhöz vezető iparvágány
kiágazását (tolatásjelzővel). A baloldalt haladó
vágány a Tiszapalkonya Erőmű váltókörzete előtt
elforduló TVK iparvágány - közvetlenül a
váltókörzet előtt itt is tolatásjelzőt találunk. |
|
Az egykori torony maradványai ma hajléktalanok és
macskák céljait szolgálják. Ugyanebben a magasságban
a másik oldalon, a töltés mellett-alatt, mintegy száz
méter hosszan, fóliából és deszkákból összerótt
hajléktalan-telep sejlik fel a fák között. Egy-egy
"ottlakó" tűnik fel, szatyrokkal a kezében. |
|
A felvételi épület és magányos remot Dácsia. |
|
A Dácsia közelebbről. |
|
Kiváló kis bunker - a másikat az állomás
palkonyai végénél találtam, ugyanezen az oldalon.
Ennek az ajtaja kissé nyitva, előtte szemét tornyosul. Az
állomáson folyamatosan gyülekezik a nép a 35034-es
vonathoz, kb. kétharmaduk diák. Végül 70-en szállnak
fel (82-en várakoztak, ebből 12 kísérő rokon stb.),
Palkonyáról 1 utas jön.
Sajószögeden 6 felszálló, előtte a 105-ös
szelvénynél 20-as lassújel előjelző, nem teljesen
érthető funkcióval (nem láttam utána lassújel
elejét). Nagycsécsen 1 felszálló.
|
|
A 35034-es vonat Hejőkeresztúron, a lenyugvó Nap
fényében.
4 felszálló, 6 leszálló utast számoltam. |
|
Bunkerből itt sincs hiány, méghozzá igazi
formatervezett darabot látunk. |
|
A felvételi épület. |
|
A karácsonyi-szilveszteri hangulatvilágítás
közelebbről, most még kikapcsolt állapotban.
Hamisítatlan vasutas-fíling... :))) |
|
A tiszapalkonyai vonal első szelvényköve. A
mezőcsáti "igazi" mellékvonal (ex
Miskolc-Mezőcsáti HÉV), a palkonyait pedig 1955-ben
vette használatba a MÁV, az Ózd-Miskolc-Leninváros
ipari tengely déli szállítási szárnyaként. |
|
A Nap már éppen vízszintesen süt, mikor
megérkezik a Bzmot 335-ből és az 564-es mellékből
álló, 35115-ös vonat, 20% utasteheléssel. Ketten
szállnak le róla. A vonal szelvényszámozása
folytatólagos, Nyékládházától. A pályasebesség 40
km/h. A váltókörzet után kezdetben a TU-szerű (de
más típusjelű) aljakat figyelhetjük meg, szórványos
L aljcserékkel és néhol még U aljakkal is. Az 55-ös
szelvénytől (útátjáró) 30-as lassújel (a lassújel
vége fordítva van kitáblázva). Az előjelzőnél TM
aljak, aztán az 59-től (M30-as felüljárója alatt)
faaljak GEO-val, néhol közvetlen leerősítéssel, nem
túl tiszta ágyazattal. Illesztéseknél kezdetben
két-két L alj. 65+50-től L betonaljak, a lassújel
végetér. A felépítmény jobb, de továbbra is sok az
irányhiba.
|
|
Hejőszalonta táblás megállóhely, 3 leszálló. A
tábla kicsit még előrébb található, a kép
látószögén kívül, a hullámlemez építmény pedig
a gumikerekes konkurrenciáé.
A megálló eredetileg mrh. lehetett, a váltókörzetek
még megvannak. A peronnál TM aljak, majd a 77-estől
faalj GEO-val. 85-től 90+50-ig 30-as lassújel, a
85-nél a tábla a zúzottkövön hever, az oszlopa sehol
- nyilván alumíniumból készült, a helyi
gyűjtögetők nagy örömére. A sebességkorlátozás
végétől TU aljak, illesztéseknél itt-ott faaljas
vagy L-es. 100-as szelvény magasságában néhány
méteren tiszta faalj. 104-ben alak előjelző rozsdás
árboca, 109-nél alak bejárati jelző maradványai. |
|
Hejőbába-Hejőpapi, illetve az, ami mára megmaradt
belőle. Eredetileg 3 vágányos állomás (1. vg.
rakodó, rövidebb, a 2. az átmenő fővg.), a
váltókörzetei még megvannak, rozsdásodó
vágányzáró sorompókkal. Az alakjelzők hozzá
tartoztak (a másik végén hasonló a kép). Itt négyen
szálltak le. A váltókörzetek között a megmaradt
vágány L aljas, aztán faaljak GEO-val. 131+50 után
TU-s, ezen belül a 134-137 között vegyesen L és TU.
147-149 között jobboldalt (Mezőcsát felé nézve)
kavics, zúzottkő depó. (A helyiek állítása szerint
szó van arról, hogy az új tulajdonos a
szállításokhoz igénybeveszi a vasutat. Egyelőre
nem.) 149 után faaljak GEO-val, 160-tól szórványos
TM-es cserék. |
|
Igrici mrh, használaton kívülinek tűnő
rakodóvágánya nyíltvonali őrzés nélküli
váltókkal rendelkezik. Az esőbeálló éppen
naplementével turbósított, de utascsere ennek
ellenére sincs. A kép látószögén kívül jobbra,
kéttengelyes fedett kocsi szekrénye alakít valami
elhagyatott raktárt. Ezután TM és L aljak jönnek
keverve (úgy tűnik, L aljak szórványos TM
aljcserékkel), 172-től folyamatosan L, benne 182-185
között faaljak GEO-val. 196-tól szennyezett ágyazat. |
|
Mezőcsát előtt alak előjelző és bejárati
jelző nyomai fedezhetők fel. A váltókörzet előtt
fénysorompós útátjáró. Jobbra "gyanúsan"
eltávolodó kihúzó csonka (később a helyi erőktől
megtudom, hogy 2 állásos fűtőház volt itt valaha,
fordítókoronggal, vízdaruval 375-ösök számára,
amelyek a Dácsiák korszaka előtti időkben tanyáztak
errefelé). 11 utas szállt le.
A fotón a (szelvényszámozás szerinti) végponti
vég felől látjuk az állomást. 4 vágányos, a 2. és
3. vg. L, az 1. és 4. faaljas.
|
|
A gazba belevesző kihúzóvágány az állomás
végponti végén. A jobb oldali épület raktár
lehetett. Az 1. vágány homlokrakodó csonkában
végződik, a 4. pedig iparvágányként folytatja
útját az állomás melletti Tüzép telepig.
|
|
Vonatunk az oldalrakodó tetejéről a motorkocsi
körüljárása után. A raktár működik, a helyi erők
említenek némi árufeladást - ami persze a "szép
idők" árnyékának sem nevezhető. |
|
A felvételi épület mögött a konkurrencia figyel.
Amint egy utasnak kinéző élőlény a közelébe
merészkedik, azonnal kinyitja az ajtaját és lecsap
rá... :))) |
|
Indulás előtti fotó a felvételi épületről... |
|
...és vonatunkról, a korábbi helyről.
Vissza 10%-os telítettséggel indulunk. (A tucatnyi hős
utas nyilván kijátszotta az állomás előtt
strázsáló busz éberségét...) Igriciben leszáll,
Hejőszalontán felszáll egy-egy utas. Hejőkeresztúron
2 leszálló, a fenyőfán már égnek a
"hangulatfények". |
|
Nyékládháza harmadszor, díszkivilágításban. A
35016-os vonatot - nem meglepően - ugyanaz a
"minimalizált" ingaszerelvény alkotta, mint
egy kanyarral korábban. Utasterhelése 15%,
Nyékládházán 15 felszálló.
|
|
Megérkezés Miskolcra. |
|
Az "Avas" IC Miskolcon, indulás előtt.
Miskolcról 75%-osan telítve indult, Füzesabonyban
jellemzően inkább leszálló utasok akadnak, a
telítettség 70% alá ment. Összeállítása hátulról
előre: 20-71 022, 020, 016, 88-71 008, 10-71 008, 19-91
314 (nemrég átalakítva, 3 db. 2. o. fülkével), V43
1371.Végül egy "szőkenős" vicc:
Szőke nő vitatkozni kezd a másik szőke nővel, hogy
az a helyén ül. Megmutatják jegyeiket egymásnak,
kiderül, hogy a vitatkozó jegye a 17-es kocsiba szól,
a vonat másik végébe (de azonos sorszámú ülésre,
mint amelyre leülni szándékozik). Vitatkozó szőke
nő kifogásolja, hogy a 17-es kocsi elsőosztályú, de
neki másodosztályú a jegye - abba a kocsiba tehát nem
szólhat.
A "vicc" pontosan így esett meg - az utasoknak
még szokniuk kell a "vegyes" Avmz-t...
|