|
2005.02.06-án - a MÁV Nosztalgia Kft.
szervezésében - különvonat indult Mohácsra, részint
vonatozási vágyak kielégítése, részint a
busójárás megtekintése céljából. Az érdeklődők
viszonylag magas száma, valamint egy csoport együttesen
komoly vonathosszt eredményezett: a szalon-, háló-,
étkezőkocsik, a két ülőhelyes kocsi, a
gyermekjátszóháznak kinevezett paklikocsi és a
vízszállító kocsi 14 járművet tett ki a 20-as NOHAB
mögött. A tételes felsorolástól ezúttal eltekintek. A
kirándulás hétfő reggel ért véget, ennek
megfelelően - az ezt igénylők számára - alvási
lehetőséget biztosítottak. A vízszállító kocsit a
gőzfűtés szükségessége, a viszonylag hosszú út, a
NOHAB víztartályának lehetőségei és a
vízvételezési gondok együttállása hozta a
szerelvénybe.
Az útvonal: Bp. Déli pu. - Pécs (40) - Mohács
(65), visszafelé ugyanígy.
|
|
A gőzfűtés járulékos előnyei például az
álcázásban jelentkeznek... |
|
A paklikocsi, amely ezúttal "3 éven felüli,
szobatiszta" gyermekek számára szolgált mozgó
játszótérként, természetesen oda rendszeresített
gyermekfelügyelővel. |
|
A beszálláskor ez a csinos kordon a peron végén
volt elhelyezve, az utasok megszűrése céljából. Meg
kellett sétáltatni, ígyhát az utat az utolsó
kocsiban tette meg. |
|
Íme a teljes vonat - a legutolsó kocsi legutolsó
lehúzható ablakából nézve - a Mecsek lankái
között. |
|
A jeges szembeszelet egy másik kocsiból sem
hagyhattam ki. |
|
Szalonkocsi-csendélet, reggeli után. |
|
Kereszt Mecsekalja-Cserkúton a vonatunk
fűtőberendezéséből távozó gőzbe burkolózó IC
817-essel 10:23-kor, kissé már megkésve. |
|
Pécsre 10:32-kor értünk be 10:25 helyett, és
sajnos a történelmi pillanat - áthaladó személyvonat
Pécsett - elmaradt, annak ellenére, hogy az
utastájékoztató is haladónak mondta be. (Valakinek
sürgős le/felszállhatnékja támadt.) |
|
Pécs állomás a felül napszítta, alul koszos,
10-es Giganttal. |
|
A kormányzati paklikocsi szolgálati szakaszában
teljes a "technika" a függöny mögött:
"-Bástya elvtársnak jelentem, szolgálati időm
alatt esemény nem történt, a csomagok épségben
vannak!" |
|
A táj határozottan télire fordul Villány felé... |
|
|
Villánykövesden többen leszálltak, mert nem
tudtak ellenállni a közeli borospincéknek. |
|
Az utolsó szakaszon, Bólynál. (A vonalszakasz
Mohács kezdőponttal szelvényszámozódik, a pálya
80-as, kellemes minőségű.) |
|
Megérkezés Mohácsra, közel 20 perc késéssel. A
14 kocsi nem fért be az 56-os főút és a Duna által
határolt állomásra, így párszáz méterrel előtte,
a teher-vágányokon ért véget az odautazás. Később
a szerelvényt a felvételi épület előtt két
vágányon osztották meg - ezidő alatt a NOHAB-ot
nélkülöző kocsik persze nem részesültek a
gőzfűtés örömeiből. (Egyedi fűtésűek
előnyben...) |
|
|
A 38845-ös vonat indul Villány felé. 10 perces
késésében vastagon részt vettünk... |
|
Mohács állomás, felvételi épület. |
|
Az ütközőbakok, mögöttük a Duna. |
|
...ha nincs zárjégoldód, használj rongyot... |
|
Bementünk a városba a helyi látványosságot
megtekintendő.
A Duna-parton kezdődött a mulatság, amelyhez a
hevenyészett "vízi-büfé" által kínált hideg
italok adták a hátteret. |
|
Az önkéntes télűzők első csoportja felkészült
feladatára.
Mögöttem médiamunkások fenték kameráikat
és mikrofonjaikat, aztán elindultak, spontán,
életszagú riportokat csikarva ki attól a három
bámészkodótól, akik erre hajlandónak mutatkoztak. |
|
"Winnetou evezni part!" |
|
Kocsirendezők akasztáshoz készülődnek ....
illetve mégsem: asszonyok-lányok szoknyája alá
próbálnak bejutni, viszonylag gyér sikerrel. |
|
Télmentesítő szakemberek egy mellékutcában. |
|
Ők valamilyen másik meséből tévedtek ide. |
|
Az egyik "kötelező" látványosság a
telet jelképező koporsó vízrebocsátása. Nos, a
képsorozaton talán jól látszik, hogy ezúttal a
művelet nem ment teljesen olajozottan. A téltől való
megszabadulás nehézségeit azonban a hőmérő még
ennél is egyértelműbben jelezte, ugyanúgy, ahogy a
lábujjaim, a létező legvastagabb zokni ellenére. |
|
Némi forró teából szerzett engergiával
visszatértünk az állomásra, ahol várt a
Kettévágott Kígyó. |
|
A menetrendszerinti MD-nek szerencsére még hagytunk
szabad vágányt. |
|
Indulás 23:06-kor, kényelmes tempóban. Reggel
06:00-ra érkezünk a Délu pu-ra, ezért - kényelmes
tempó ide vagy oda - valahol meg kell állni
"idő-elégetés" céljából. Eredetileg
Kelenföld lett volna a helyszín, de Pusztaszabolcson
üres vágányok kínálták magukat, ezért módosult a
terv: 03:15 és 04:45 között tiszteltük meg az
állomást. |
|
Ezen az éjszakán Magyarországon hidegrekord dőlt
meg. (Na nem az abszolút rekord, de mégiscsak...)
A Titán holdról januárban szenzációs képeket
közvetítő Huygens űrszonda teljesítménye pedig
szinte eltörpül az abszolút nulla foknál töredékkel
magasabb hőmérsékletű, Pusztaszabolcs állomás
holdat megörökítő szondához képest. A szerkezetnek
még sikerült képet közvetítenie a befagyott
felszínű égitestről. Fent jobbra Andrássy út
csillag pislákol - meleget nem ad, fényt is csak
keveset. A kép alsó részén furcsa párhuzamos vonalak
figyelhetők meg, talán egy rég elfeledett
civilizáció nyomai... |
|
A didergető fotó után vissza a hálókocsi
meghitt, meleg csöndjébe...
Néhány perccel reggel 6 előtt befutottunk, az utasok
ébredeztek, összekészültek és fokozatosan
szétszéledtek. Volt, aki még lőtt néhány
búcsúképet a vonatról. |