|
2005.02.26-án folytattam
"délnyugat-kirándulásomat", ám most
elsősorban nem vonalbejárás céljából, hanem
érdeklődésem középpontjában Murakeresztúr és
Gyékényes állomások álltak.
Útvonalam: Budapest - Dombóvár (40) - Gyékényes (41)
- Murakeresztúr (60) - Gyékényes (60) - Nagykanizsa
(60) - Budapest (30).
Vonatszámok: 8002 (Dombóvár) - 8224 (Murakeresztúr) -
8225 (Gyékényes) - EC 53 (Budapest).A 8002-es
összeállítása hátulról előre: 82-27 368, 20-07
631, 489, 432, 581 (idáig ez egy győri
ingaszerelvény), 20-57 084, 036, 046, 061, 82-28 100,
V43 1074. Az előfűtés ezúttal elmaradt.
|
|
Az "ötszilis" kép most is összejött,
mint a múlt hétvégén. Induló utasterhelés 70%,
Kelenföldön kb. 100 felszálló. Dombóvár előtt 60%
marad.
|
|
Dombóváron kb. 80 leszálló - ebből 20
átszálló a 8224-esre -, 30 felszálló. A 8224-es
vonat összeállítása: V43 1069, 20-17 276, 20-35 059.
Induló utastehelés az átszállókkal együtt 50%.
|
|
Csoma-Szabadi: kereszt V63 009-essel, amely egy adag
magasoldalfalú kocsival nyomult. Kaposhomokig kis
utascserék; Kaposhomokon 4, Taszáron 8 leszálló.
|
|
A képen Kaposszentjakab előtt, a 35-ös vonal
becsatlakozását látjuk: a csonkavágánytól jobbra a
41-es, balra a 35-ös. Kaposváron kb. 50 felszálló,
30 leszálló utas; a továbbiakban kis utascserék
jellemzően leszállókkal.
|
|
Jákó-Nagybajomban 15 leszálló, keresztre várunk.
Az áthaladó vonat az IC 981 "Corvinus".
(A Bécs-Pécs között közlekedő IC
"újrafelfedezése" utasforgalmi okokkal igen
nehezen indokolható. A leharcolt állapotú 41-es vonal
helyett - újabb elképzelés szerint -,
Szentlőrinc-Barcs felé fog közlekedni, amitől
lényegesen hamarabb ér célba, csakhogy a potenciális
utasok száma így aggodalomra ad okot...) |
|
Kiváló gépünk tízzel fiatalabb társa, V43 1059
vontatja a "Corvinus"-t. Kutason 10 le/6
felszálló, Beleg 8 le/2 fel, Ötvöskónyi 3 le/3 fel.
|
|
Somogyszob állomás... |
|
...ahol a 8237-es, Kaposvárig közlekedő személyt
(V43 1077, 20-17 266, 263) keresztezzük.
Vonatunkról 20 leszálló, 12 felszálló.721+50-től
60 km/h sebességkorlátozás, 724-726 között
vízzsákos a pálya. 734-től a 60 km/h-t váltja a
következő lassújel (80 km/h).
|
|
Bolhás megállóhelyen 5 leszálló és egy
fénysorompós útátjáró, 738+50 után és 764-nél
vízzsákos a felépítmény. Errefelé - ha jól láttam
- az aljközökben alázúzalékolás jellemző. |
|
Szenta állomáson 3 leszálló. Az állomás
alakjelzős, 3 vágányos, az 1. faaljasnak tűnik (a hó
miatt nehezen megfigyelhető), a 2. (átmenő fővg.) és
a 3. L betonaljas. A felvételi épülettel szemközt, a
fatelepre bemegy egy 4. (csonka)vágány is, ez a
kisvasúti átrakó. A képeken a kisvasút oldalán
található fatelep...
|
|
...valamint a felvételi épület. A gyékényesi
váltókörzetet útátjáró követi, ezután, a
817-estől 60 km/h lassújel.
Zrínyitelep tmh-n nincs utascsere. 869-nél vízzsákok,
878-ban (Csurgó kp. előjelzőjénél) kiszigetelt
közúti felüljáró. Tovább a jellegzetes ív egy
domboldalt követve vezet be a település szélére.
|
|
Csurgó állomás alakjelzős, 4 átmenő és 1
csonkavágánya van. 12 leszálló, 4 felszálló. A vp.
váltókörzetből iparvágány ágazik balra, majd
50...100 m távolságra oldalra eltávolodva követi a
fővonalat. A 908-as szelvény magasságában elkerített
területre jut, ahol silók találhatók, itt ér véget. |
|
A vonal Szenta után kissé "hullámos":
közel merőlegesen futó, alacsony dombokat hagyunk el,
egyiket a másik után. Erre a szakaszra jellemző a
képen látható felsővezeték tartóoszlop, amely a
számos településen fellelhető, vasbeton
villanyoszlophoz hasonló geometriájú. 930-931
között jelentős vízzsákosodás, igen látványos az
olvadó hótól felázott, krémszerű, szürke anyag az
aljközökben.
|
|
Porrogszentkirály megálló, 6 leszálló.
Fénysorompós útátjáró található itt is. A peron
végétől, 956-tól megint kifejlett vízzsákok. 980-tól
40-es lassújel váltja fel a 60-ast, baloldalt
felhagyottnak látszó vágányok (Gyékényes
Kavicsbánya). 983-tól balra 5 vágányos teher tároló
(a kiágazás fényjelzőkkel biztosított), néhány -
jelenleg "T"-s, később majd "S"-be
forduló - teherkocsival. 986 környékén vízzsákok.
990-nél megjelenik a drót a tárolóvágányok felett,
991-ben a tárolóvágányok végetérnek,
visszacsatlakoznak a fővonalba, baloldalt marad egy
további vágány (kihúzó csonka 995-ig). 996-30
fénysorompós útátjáró, 997-50 fázishatár. 999-ben
megjelenik mellettünk a 60-as vonal vágánya.
|
|
Gyékényes állomáson 12 leszálló, 6 felszálló.
A szomszéd vágányon a fél óra múlva induló,
dombóvári IP 825. |
|
Az állomás murakeresztúri végénél: a
háttérben jobbra marad el a zágrábi vonal. (Utóbbin
egy 35-ös horvát lassújelet találunk.) Zákányban
6 leszálló.
|
|
Őrtilos (a Dráva a túloldalon található), nincs
utascsere. |
|
A murakeresztúri delta gyékényesi vége. Jobbra a
Kotor előtti teher-tároló kotori végéhez csatlakozó
deltaág.
Érdekesen vegyülnek a fény- és alakjelzők: az
elágazás előtt fény főjelző, Gyékényes felé
kezdő térközjelző; a mi nézőpontunkból pedig
mindkét deltaágon alak főjelzők. |
|
Párszáz méterrel tovább, az innenső
elégazásnál, csupa-csupa alakjelző között.
Jobboldalt a teher-tároló, kb. Kotor felé nézünk, a
hátunk mögött már Murakeresztúr állomási
vágányai következnek. |
|
Murakeresztúr állomáson 5 leszálló volt.
Utánlövés a továbbinduló 8224-es vonatra. |
|
Portré a 050-es Szöcskéről (gyártási
évszám a gyári tábláján 1991). |
|
A teher-tároló felőli váltókörzetnél gyalogos
felüljáró található, közvetlenül az ex Déli
Vasút 2341-es szelvényköve mellett. Ennek tetejéről
most Nagykanizsa felé nézünk... |
|
...itt pedig az ellenkező irányba, a
teher-tárolóra. Baloldalt a 60-as vonal fordul
Gyékényes irányába. |
|
Láthatóan Murakeresztúron soha semmi nem késik.
(A táblát a váróteremben találjuk.) |
|
"Komoly" elegy érkezett be a tároló
felől... |
|
...aztán egy idézőjel nélküli komolyabb. |
|
3 perc késéssel begurul a Varasd-Murakeresztúr személyvonat (7602). A
vezérlőkocsi a 98 78 41-21 011-3, a motorkocsi a 98 78
71-21 011-6 számot viseli, ehhez képest mindkét
homlokon a motorkocsira utaló, 7121 011 felirat
szerepel. Az utasterhelés nulla, ellenben több vasúti
és határrendészeti ill. vámos alkalmazottat hoz.
Általában itt ez a helyzet: a személyvonat
rendeltetése a váltás szállítása. Mindennek a
minősítésébe most ne bonyolódjunk bele, elég legyen
annyi, hogy mind a horvátországi, mind a magyarországi
adófizetők hasonlóan vélekednének róla...
|
|
A motorkocsis vég felől. |
|
Meglehetősen kompakt ágytokbekötés, laplenkerrel.
A szekunder rugózás légrugós. |
|
Vezérlős vég: a fújkáló fenomének arrafelé
sem pihennek. |
|
A kocsik közepénél elhelyezett, viszonylag keskeny
ajtókat ellensúlyozzák a járművégi ajtók. A
motorkocsi vezérállása mögött redős ajtajú
poggyászteret is kialakítottak. |
|
Homlok-tanulmány. |
|
Kapáslövés a Gyékényes felől gépmenetben
érkező Púposra. |
|
A távolban látszik az a horvát dízelgép, amelyre
igencsak fájt a fogam - sajnos túl későn érkezett
és nem is jött ennél közelebb. (Na de: cipőt a
cipőboltban, horvát mozdonyt Horvátországban...) |
|
A 8225-ös érkezése: a személyzet és a járművek
egyaránt előfordultak ma már "egy vonattal
korábban", a 8224-esben. A 15:07-kor
Gyékényes-Dombóvár felé továbbinduló vonat
utasterhelése 25%. Őrtiloson 5 leszálló, Zákányban
2 le/3 fel. |
|
Gyékényest ma másodszor látom, most 22
leszállóval együtt. A Pécsről 8915-ösként
érkezett, 8916-ként visszaforduló MD szerelvény
motorkocsiját először innen... |
|
...majd az induló 8234-es Szilijével együtt, a
másik oldalról kapom le. A 16:39-kor érkező,
Dombóvár felé továbbinduló, 8221-es személy
érdekes összeállítású: V63 012, Vfk. 013, 20-57
088, 20-17 277, 20-67 052. (Az utolsó kocsin 2 db.,
Sugovica IC-re utaló iránytábla díszeleg.)
|
|
Gyékényes állomás mellett kiállított 375,1517.
A kompozícióban ne az életszerűséget keressük (áll
a szárnyaszegett kijárat - a térvilágítás alatt közvetlenül
-, miközben a vízdaruból virtuális vizet töltenek a
gépbe), hanem a művészi hatást, a háttérben
Volán-etűdökkel. |
|
A tartalék aktivizálta magát - ezzel lehetőségem
nyílt egy kis Púpos-képsorozat készítésére. |
|
|
MDmot 3024 vonóerőt és füstöt szolgáltat -
utóbbit a Púpos helyett is, merthogy az csak diszkrét
ezüstszürke pöffeneteket produkált. (A kipufogógáz
illata a volt Jugoszlávia területén fellelhető
kőolajszármazékok jellegzetes illatanyagát hordozza. Ez itt most csak egy ténymegállapítás,
semmi más.) |
|
A 4.-5. vg. közötti, nem felújított
szélesperonhoz megérkezett az EC 53 "Goldoni"
1141 217-essel az élén, és kiváló alkalmat teremtett
arra, hogy a naplementét összekombináljam a géppel. Kocsijai
a képen lévő vége felől: (61 83) 19-90 147, 21-90
547, 642, 774, 795.
|
|
|
Horvát gép el, a másik végére pedig rájár V43
1153. Gyékényesen 5 felszálló, ezzel együtt az
utasterhelés gyakorlatilag nulla. Nagykanizsán 10
felszálló, Balatonszentgyörgyön 4 fel. Az IC 861
"Balaton" az 1070-es Szilivel jött
Keszthelyről, kocsijai: 19-91 312, 21-91 012, 003, 88-81
024, összesen kb. tucatnyi utassal. Fonyódon 10 fel,
Balatonlelle 1 fel/1 le, Balatonföldváron nincs
utascsere, Siófok 9 fel, Székesfehérvár 5 le.
Kelenföldre érkezés +8-cal (amit késett vonatok
keresztezése, előzése hozott össze). Innen a Déli
pu-ra kívántam eljutni, ami a 8723-as siófoki vonattal
kiválóan sikerült volna, ha a Goldoni nem késik.
Csakhogy a 8723 is késett valami fél
órát, érdeklődésem így alábbhagyott iránta. A
még többet késő 4621 lett ezzel esélyes, ám jött,
látott és végül győzött a győri 9411, amely az
egyszerre beérkező három közül a legkorábban indult
tovább.
|