"Délnyugat, 2. rész"

 

2005.02.26-án folytattam "délnyugat-kirándulásomat", ám most elsősorban nem vonalbejárás céljából, hanem érdeklődésem középpontjában Murakeresztúr és Gyékényes állomások álltak.
Útvonalam: Budapest - Dombóvár (40) - Gyékényes (41) - Murakeresztúr (60) - Gyékényes (60) - Nagykanizsa (60) - Budapest (30).
Vonatszámok: 8002 (Dombóvár) - 8224 (Murakeresztúr) - 8225 (Gyékényes) - EC 53 (Budapest).

A 8002-es összeállítása hátulról előre: 82-27 368, 20-07 631, 489, 432, 581 (idáig ez egy győri ingaszerelvény), 20-57 084, 036, 046, 061, 82-28 100, V43 1074. Az előfűtés ezúttal elmaradt.

Az "ötszilis" kép most is összejött, mint a múlt hétvégén.

Induló utasterhelés 70%, Kelenföldön kb. 100 felszálló. Dombóvár előtt 60% marad.

Dombóváron kb. 80 leszálló - ebből 20 átszálló a 8224-esre -, 30 felszálló.

A 8224-es vonat összeállítása: V43 1069, 20-17 276, 20-35 059. Induló utastehelés az átszállókkal együtt 50%.

Csoma-Szabadi: kereszt V63 009-essel, amely egy adag magasoldalfalú kocsival nyomult.

Kaposhomokig kis utascserék; Kaposhomokon 4, Taszáron 8 leszálló.

A képen Kaposszentjakab előtt, a 35-ös vonal becsatlakozását látjuk: a csonkavágánytól jobbra a 41-es, balra a 35-ös.

Kaposváron kb. 50 felszálló, 30 leszálló utas; a továbbiakban kis utascserék jellemzően leszállókkal.

Jákó-Nagybajomban 15 leszálló, keresztre várunk. Az áthaladó vonat az IC 981 "Corvinus".
(A Bécs-Pécs között közlekedő IC "újrafelfedezése" utasforgalmi okokkal igen nehezen indokolható. A leharcolt állapotú 41-es vonal helyett - újabb elképzelés szerint -, Szentlőrinc-Barcs felé fog közlekedni, amitől lényegesen hamarabb ér célba, csakhogy a potenciális utasok száma így aggodalomra ad okot...)
Kiváló gépünk tízzel fiatalabb társa, V43 1059 vontatja a "Corvinus"-t.

Kutason 10 le/6 felszálló, Beleg 8 le/2 fel, Ötvöskónyi 3 le/3 fel.

Somogyszob állomás...
...ahol a 8237-es, Kaposvárig közlekedő személyt (V43 1077, 20-17 266, 263) keresztezzük.
Vonatunkról 20 leszálló, 12 felszálló.

721+50-től 60 km/h sebességkorlátozás, 724-726 között vízzsákos a pálya. 734-től a 60 km/h-t váltja a következő lassújel (80 km/h).

Bolhás megállóhelyen 5 leszálló és egy fénysorompós útátjáró, 738+50 után és 764-nél vízzsákos a felépítmény. Errefelé - ha jól láttam - az aljközökben alázúzalékolás jellemző.
Szenta állomáson 3 leszálló. Az állomás alakjelzős, 3 vágányos, az 1. faaljasnak tűnik (a hó miatt nehezen megfigyelhető), a 2. (átmenő fővg.) és a 3. L betonaljas. A felvételi épülettel szemközt, a fatelepre bemegy egy 4. (csonka)vágány is, ez a kisvasúti átrakó.

A képeken a kisvasút oldalán található fatelep...

...valamint a felvételi épület.

A gyékényesi váltókörzetet útátjáró követi, ezután, a 817-estől 60 km/h lassújel.
Zrínyitelep tmh-n nincs utascsere. 869-nél vízzsákok, 878-ban (Csurgó kp. előjelzőjénél) kiszigetelt közúti felüljáró. Tovább a jellegzetes ív egy domboldalt követve vezet be a település szélére.

Csurgó állomás alakjelzős, 4 átmenő és 1 csonkavágánya van. 12 leszálló, 4 felszálló. A vp. váltókörzetből iparvágány ágazik balra, majd 50...100 m távolságra oldalra eltávolodva követi a fővonalat. A 908-as szelvény magasságában elkerített területre jut, ahol silók találhatók, itt ér véget.
A vonal Szenta után kissé "hullámos": közel merőlegesen futó, alacsony dombokat hagyunk el, egyiket a másik után. Erre a szakaszra jellemző a képen látható felsővezeték tartóoszlop, amely a számos településen fellelhető, vasbeton villanyoszlophoz hasonló geometriájú.

930-931 között jelentős vízzsákosodás, igen látványos az olvadó hótól felázott, krémszerű, szürke anyag az aljközökben.

Porrogszentkirály megálló, 6 leszálló. Fénysorompós útátjáró található itt is. A peron végétől, 956-tól megint kifejlett vízzsákok.

980-tól 40-es lassújel váltja fel a 60-ast, baloldalt felhagyottnak látszó vágányok (Gyékényes Kavicsbánya). 983-tól balra 5 vágányos teher tároló (a kiágazás fényjelzőkkel biztosított), néhány - jelenleg "T"-s, később majd "S"-be forduló - teherkocsival. 986 környékén vízzsákok. 990-nél megjelenik a drót a tárolóvágányok felett, 991-ben a tárolóvágányok végetérnek, visszacsatlakoznak a fővonalba, baloldalt marad egy további vágány (kihúzó csonka 995-ig). 996-30 fénysorompós útátjáró, 997-50 fázishatár. 999-ben megjelenik mellettünk a 60-as vonal vágánya.

Gyékényes állomáson 12 leszálló, 6 felszálló.
A szomszéd vágányon a fél óra múlva induló, dombóvári IP 825.
Az állomás murakeresztúri végénél: a háttérben jobbra marad el a zágrábi vonal. (Utóbbin egy 35-ös horvát lassújelet találunk.)

Zákányban 6 leszálló.

Őrtilos (a Dráva a túloldalon található), nincs utascsere.
A murakeresztúri delta gyékényesi vége. Jobbra a Kotor előtti teher-tároló kotori végéhez csatlakozó deltaág.
Érdekesen vegyülnek a fény- és alakjelzők: az elágazás előtt fény főjelző, Gyékényes felé kezdő térközjelző; a mi nézőpontunkból pedig mindkét deltaágon alak főjelzők.
Párszáz méterrel tovább, az innenső elégazásnál, csupa-csupa alakjelző között. Jobboldalt a teher-tároló, kb. Kotor felé nézünk, a hátunk mögött már Murakeresztúr állomási vágányai következnek.
Murakeresztúr állomáson 5 leszálló volt. Utánlövés a továbbinduló 8224-es vonatra.
Portré a 050-es Szöcskéről (gyártási évszám a gyári tábláján 1991).
A teher-tároló felőli váltókörzetnél gyalogos felüljáró található, közvetlenül az ex Déli Vasút 2341-es szelvényköve mellett. Ennek tetejéről most Nagykanizsa felé nézünk...
...itt pedig az ellenkező irányba, a teher-tárolóra. Baloldalt a 60-as vonal fordul Gyékényes irányába.
Láthatóan Murakeresztúron soha semmi nem késik. (A táblát a váróteremben találjuk.)
"Komoly" elegy érkezett be a tároló felől...
...aztán egy idézőjel nélküli komolyabb.
3 perc késéssel begurul a Varasd-Murakeresztúr személyvonat (7602).

A vezérlőkocsi a 98 78 41-21 011-3, a motorkocsi a 98 78 71-21 011-6 számot viseli, ehhez képest mindkét homlokon a motorkocsira utaló, 7121 011 felirat szerepel. Az utasterhelés nulla, ellenben több vasúti és határrendészeti ill. vámos alkalmazottat hoz. Általában itt ez a helyzet: a személyvonat rendeltetése a váltás szállítása. Mindennek a minősítésébe most ne bonyolódjunk bele, elég legyen annyi, hogy mind a horvátországi, mind a magyarországi adófizetők hasonlóan vélekednének róla...

A motorkocsis vég felől.
Meglehetősen kompakt ágytokbekötés, laplenkerrel. A szekunder rugózás légrugós.
Vezérlős vég: a fújkáló fenomének arrafelé sem pihennek.
A kocsik közepénél elhelyezett, viszonylag keskeny ajtókat ellensúlyozzák a járművégi ajtók. A motorkocsi vezérállása mögött redős ajtajú poggyászteret is kialakítottak.
Homlok-tanulmány.
Kapáslövés a Gyékényes felől gépmenetben érkező Púposra.
A távolban látszik az a horvát dízelgép, amelyre igencsak fájt a fogam - sajnos túl későn érkezett és nem is jött ennél közelebb. (Na de: cipőt a cipőboltban, horvát mozdonyt Horvátországban...)
A 8225-ös érkezése: a személyzet és a járművek egyaránt előfordultak ma már "egy vonattal korábban", a 8224-esben. A 15:07-kor Gyékényes-Dombóvár felé továbbinduló vonat utasterhelése 25%. Őrtiloson 5 leszálló, Zákányban 2 le/3 fel.
Gyékényest ma másodszor látom, most 22 leszállóval együtt. A Pécsről 8915-ösként érkezett, 8916-ként visszaforduló MD szerelvény motorkocsiját először innen...
...majd az induló 8234-es Szilijével együtt, a másik oldalról kapom le.

A 16:39-kor érkező, Dombóvár felé továbbinduló, 8221-es személy érdekes összeállítású: V63 012, Vfk. 013, 20-57 088, 20-17 277, 20-67 052. (Az utolsó kocsin 2 db., Sugovica IC-re utaló iránytábla díszeleg.)

Gyékényes állomás mellett kiállított 375,1517. A kompozícióban ne az életszerűséget keressük (áll a szárnyaszegett kijárat - a térvilágítás alatt közvetlenül -, miközben a vízdaruból virtuális vizet töltenek a gépbe), hanem a művészi hatást, a háttérben Volán-etűdökkel.
A tartalék aktivizálta magát - ezzel lehetőségem nyílt egy kis Púpos-képsorozat készítésére.
MDmot 3024 vonóerőt és füstöt szolgáltat - utóbbit a Púpos helyett is, merthogy az csak diszkrét ezüstszürke pöffeneteket produkált. (A kipufogógáz illata a volt Jugoszlávia területén fellelhető kőolajszármazékok jellegzetes illatanyagát hordozza. Ez itt most csak egy ténymegállapítás, semmi más.)
A 4.-5. vg. közötti, nem felújított szélesperonhoz megérkezett az EC 53 "Goldoni" 1141 217-essel az élén, és kiváló alkalmat teremtett arra, hogy a naplementét összekombináljam a géppel.

Kocsijai a képen lévő vége felől: (61 83) 19-90 147, 21-90 547, 642, 774, 795.

Horvát gép el, a másik végére pedig rájár V43 1153.

Gyékényesen 5 felszálló, ezzel együtt az utasterhelés gyakorlatilag nulla. Nagykanizsán 10 felszálló, Balatonszentgyörgyön 4 fel. Az IC 861 "Balaton" az 1070-es Szilivel jött Keszthelyről, kocsijai: 19-91 312, 21-91 012, 003, 88-81 024, összesen kb. tucatnyi utassal. Fonyódon 10 fel, Balatonlelle 1 fel/1 le, Balatonföldváron nincs utascsere, Siófok 9 fel, Székesfehérvár 5 le. Kelenföldre érkezés +8-cal (amit késett vonatok keresztezése, előzése hozott össze). Innen a Déli pu-ra kívántam eljutni, ami a 8723-as siófoki vonattal kiválóan sikerült volna, ha a Goldoni nem késik. Csakhogy a 8723 is késett valami fél órát, érdeklődésem így alábbhagyott iránta. A még többet késő 4621 lett ezzel esélyes, ám jött, látott és végül győzött a győri 9411, amely az egyszerre beérkező három közül a legkorábban indult tovább.

Vissza a főlapra