|
2005.04.09-én kora reggel azzal indultam el
otthonról, hogy meglátogatom a 100-as és 80-as vonalak
által határolt, hatalmas "sziget" keleti
csücskének vonalait, a 103-ast, 109-est, 117-est.
Eredeti tervem sajnos csak részlegesen teljesült, bár
összességében nem volt okom panaszra. Útvonalam:
Budapest - Karcag (100) - Tiszafüred (103) -
Tócóvölgy (108) - Ohat-Pusztakócs (108) - Tiszalök
(117) - Debrecen (109) - Budapest (100/120).
Vonatszámok: 7100 (Cegléd) - 22520 (Szolnok) - 7602
(Karcag) - 36912 (Tiszafüred) - 6627 (Tócóvölgy) -
6614 (Ohat-Pusztakócs) - 36414 (Tiszalök) - 36625
(Debrecen) - IC 601 (Budapest).
A Nyugati pu-ról 6:05-kor induló, szegedi 7100-as
gyorsvonat összeállítása hátulról előre: 20-37
183, 190, 186, 199, 81-27 031, 20-37 181, V43 1217.
Kezdeti utasterhelés kb. 40%, Zuglótól 50%, KöKi-től
70%.
|
|
Cegléd, a 22520-as szolnoki inga a vége felől. Kb.
30 átszálló utas gyalogol előre a 7100-as gyorstól. A
7:07-kor tovább közlekedő vonat hagyományos inga,
összeállítása hátulról: 82-27 361, 20-07 483, 598,
648, 766, 719, 701, V43 1247. Utasterhelése hátul 70%,
elől 35%, átlagosan 50%, Abonyban 10 felszálló.
|
|
A 7100-as továbbindul Szeged felé. |
|
Ingavonatunk Szolnokon közelebbről... |
|
...és távolabbról, az IC 600-assal. |
|
1247-es jobbra el. |
|
A 7602-es nyíregyi gyors "formálódik":
az elől látható, két szegedi kocsival (5707-ből) a
1103-as Szili rázár a vágányon álló 4 kocsira. Az
összeállítás így V43 1103, 20-37 187, 191, 115, 093,
097, 20-35 002. |
|
Rögtönzött portré a 1103-as Sziliről. |
|
A 7602 formálódásának utolsó felvonása: a
fentebb említett 22520-as ingavonat kocsijait egy
Dácsia rátolja a 6 kocsis szerelvény végére.
Utasterhelés elől 30%, az ingavonati részen 10% alatt. +6-tal
indulunk, ami beláthatóan azt jelenti, hogy Karcagon a
tiszafüredi Bz-nek egy kicsit majd várnia kell. És ha
ezt a késést nem hozza be, a 108-as vonalon közlekedő
6627-est is el fogja verni, a rövid átszállási idő
miatt.
|
|
Törökszentmiklós, 15 felszálló, kb. ugyanennyi
leszálló utas. |
|
Fegyvernek-Örményesen 8 fel- és 4 leszálló Kisújszálláson
15 fel/40 le.
|
|
Karcagi helyzetkép: kb. 25 utas várakozik a 7
perces késéssel érkező gyorsra. Kb. 30-an szállnak
le. |
|
A 36912-es tiszafüredi vonatra átszálló utasok az
ösztöneikre hallgatnak, és "egy falu - egy
ajtó" című játékot játszanak. Velem együtt
12 az átszállók száma. A Bz összeállítása: 222-es
motor (30% utassal), 703-as mellék (10% utassal).
|
|
Gyors felvétel a karcagi felvételi épületről - a
Bz ajtajából -, majd +7 perccel indulás.
Természetesen a panoráma-szolgáltatást
veszem igénybe, a mellékkocsi végében. |
|
A 103-as vonal (ex Karcag-Tiszafüredi HÉV vonala)
szelvényszámozása Karcag kezdőpontú. Téglatest
szelvénykövek, zúzottkő ágyazat, 48-as sínrendszer,
illesztéses. TU betonaljak, szórványosan TM
aljcserékkel, illesztéseknél néhány helyen faalj
párral (lengő illesztés), 40 km/h. A 20-as
szelvénynél jobbra, 21-esnél balra iparvágány
kiágazás, fényjelzőkkel (rögzítettek) biztosítva.
25...27 környékén az ágyazat aránylag szennyezett. Karcag-Vásártéren
5 leszálló, 5 felszálló. Fény bejárati jelzős
(rögzített), 2 vágányos, az 1. vg. raktári-rakodó U
betonaljakkal, kihúzó csonkával a vp. felé. A 45-ös
szelvényben végetér a 40-es lassújel, tovább 60
km/h.
|
|
Az 55-ös szelvény környékén szórványos
aljcserék L betonaljakkal. 58-50-nél terelőcsonkával,
"kiszögelt" fényjelzőkkel biztosítva, balra
iparvágány kiágazás. Karcag Ipartelep tmh-n nincs
utascsere. (Az iparvágány a baloldalt a vasúttól
rézsút távolodó, voltaképpeni
"ipartelephez" vezet.) Karcagtól több
fénysorompós útátjárót látunk.
|
|
Berekfürdő: 5 leszálló. Iparteleptől a 128-as
szelvényig egyenes a vonalvezetés, majd egyenes
szakaszokkal közrefogott, rövid ívek jönnek a sík
terepen. 130-tól 40-es lassújel. Szakaszosan
darabokból 24 m-esre hegesztett sinek fordulnak elő.
148-nál szennyezett ágyazat. 165+30-ban balra
fényjelzőkkel biztosított, használaton kívüli
vágány ágazik az ex kunmadarasi katonai reptérhez.
170-ben a laktanyából visszavezet a sínpár, és itt
ér véget a 40-es lassújel.
|
|
Kunmadaras állomás váltókörzetén 15 km/h. Az
állomás 3 vágányos, mindhárom vágánya L
betonaljas, fény bejárati, kp. felé közös fény
kijárati jelzős, szolgálat van. Az 1. vg.
raktári-rakodó, oldalrakodóval és rakodóterülettel.
7 le- és 8 felszálló. Keresztre várunk, így jó
esélyekkel - ha a másik vonat nem "akarja"
másképp - a 7 perces késésünk eltűnik majd. |
|
A kezdőponti váltókörzet. Kitérőbe jártunk, a
3. vágányra. |
|
Érkezik a kereszt, 36917-es számon, szintén
motor+mellék (Bzmot 361, BDzx 050) összeállításban. |
|
"Önmagunkról." |
|
Teljesen életkép-szerűen "pózolnak" a
szereplők, akár egy dioráma is lehetne... A váltók
helyszíni állításúak, az egyfős szolgálat csak a
kp. felőli váltót kezeli - ezért a kereszt
elmenesztését követően kitolunk, vas átdob, a 2.
vg-on áthaladva folytatjuk utunkat.
A 190-es szelvényig (ív vége) L betonaljas a
felépítmény, aztán faaljas (GEO-val), TU-s
aljcserékkel. 194-ben fénysorompós útátjáró,
204-től az aljak jó 50%-a L-es, a faaljak többsége
rossz állapotú.
|
|
Sajnos a pusztakettősi mini-múzeumról
lemaradtam, a későn lőtt képen azért látszik
valamennyi az épületbe belegyógyított
Csörgő-orrból. M28-ast és alakjelzőt is tartalmaz a
meglepő helyen felállított vasúti gyűjtemény. Innen
sok TU betonalj, köztük TM-ek, a faaljak határozottan
kisebb hányadot alkotnak. 246-tól sok az L alj.
255+50-ben fénysorompós útátjáró.
|
|
Tiszaszentimre állomás fény bejárati jelzős. 3
vágányos féllíra, a 3. az átmenő fővágány
(vegyesen fa- és különféle betonaljakkal). Az 1. és
2. vg. faaljas, használaton kívüli. 6 felszálló, 2
leszálló utas. Szolgálat nincs. A 2. vg-on állomási
területen lassújel van kitűzve. Eredetileg a 2. vg.
lehetett az átmenő, legalábbis a vp. váltókörzet
után enyhén jobbra tartunk, a 2. vg. vonaláig. |
|
288-tól (egy ív elejétől) 40 km/h lassújel,
érezhetően irányhibásabb a pálya, zömében
faaljakat látunk, az aljcserék leginkább TU-sak.
301-től kb. 500 m-en szennyezett az ágyazat. 312-nél
áteresz öntözőcsatorna felett, a sík terepen
töltést kellett ezért építeni. 315-ben végetér a
lassújel, zömmel faaljak ezután is. Az ágyazat
minősége szakaszosan hol romlik, hol javul 345-ig,
ahonnan TM és L aljcserék fordulnak elő. A képen a
352-es szelvény környéke, kp. felé visszanézve.
|
|
Tiszaszőlős állomás fény bejárati jelzős,
szolgálat nincs, váltókörzetén 15 km/h. 7
felszálló, 8 leszálló. 4 vágányos, a 2. az
átmenő, az 1. és 3. vg. faaljas. Az 1. vg.
raktári-rakodó (volt), oldalrakodóval. A kp.
váltókörzet utántól (356-os szelvény) 40-es
lassújel, kissé túlnyúlik a vp. váltókörzeten
(360-ig). 362-ben fénysorompós útátjáró,
kellőképpen szennyezett ágyazattal a két oldalán.
Majd sok faalj GEO-val, szórványos TU és TM
aljcserék. 381-382 között szennyezett ágyazat (nem
biztosított útátjáró miatt). 388-ban fénysorompós
útátjáró (a párhuzamos közút átmegy a vasút
túloldalára). 393-ban (nem biztosított útátjáró)
megint szennyezés, sárfelhordás (nyilván
mezőgazdasági gépek által); ugyanez a 401-esben.
|
|
418-ban balról iparvágány, alakjelzőkkel
biztosítva. Tiszafüred-Gyártelep megállóban 6
leszálló. Itt tisztán TU aljakat fektettek, a peront
követően TM-eket. 435-től 40-es lassújel, TU aljak.
Baloldalt rálátni a Tisza holtágaira, 433...437
között elleníves pályaszakasz. 438+30-ban
fénysorompós útátjáró.
|
|
Tiszafüred állomás füzesabonyi bejáratára
visszatekintve. Jobbról a füzesabonyi 108-as vonal
csatlakozik. |
|
Egy perces átszállás, avagy "meleg
váltás". 2 perc késést sikerült
"átörökíteni" az MD-re, amely így fest a
vezérlőkocsi felől: 27-05 036, 20-05 109, 20-05 108,
MDmot 3025. Utasterhelése 30%. |
|
Tiszafüred felvételi épülete. (A 108-as vonalról
korábban már beszámoltam, most nem részletezem.) Egyek
állomáson 12 leszálló, 8 felszálló.
|
|
Ohat-Pusztakócs állomás, ahol 4 leszálló akad. |
|
Hortobágyi Halastó (jelenleg már csak
megállóként funkcionál), kisvasúttal. 4 felszálló.
|
|
Hortobágy állomás, 10 leszálló, 7 felszálló. |
|
Balmazújváros állomás, 16 le- és 12 felszálló. A
másik oldalon jónéhány 4 tengelyes, MÁV cégjelű
tartálykocsi ácsorog - mindjárt a Debreceni
Járműjavító porosodó apportja jut eszünkbe róluk.
(Ha valóban az, akkor "testvérei" Debrecen
állomás kezdőponti végénél tekinthetők meg).
|
|
Macs állomás, nincs utascsere. |
|
Tócóvölgy, két kép az MD
továbbindulásáról. A leszállók száma 4 fő (velem
együtt). |
|
A felvételi épület két oldala.
Az állomás 6 vágányos, az 1-3. vágányok T
betonaljasak (a 2. a 108-as vonal átmenője, az 1. a
109-esben folytatódik, a 3. a vp. váltókörzettől
iparvágányként fordul vp. felé nézve balra), a 4.
és 5. vágányok TM-esek (1989-es és 1990-es aljakkal),
a 6. L betonaljas. Fény bejárati, közös (csoport)
fény kijárati jelzők (a végpontnál mindkét
vonalra). Szolgálat van, és külön személypénztáros
is, bár létszámracionalizált változatban,
"betegség miatt zárva, jegyváltás a
vonaton" felirat helyettesíti. A WC ajtaján
ugyancsak felirat: "Kulcs a
személypénztárban" - tehát a kör bezárult,
WC-t sem kell takarítani. |
|
Tolatós teher érkezik BoBóval... |
|
Pontosan a 36614 fekvésében, 10 perc késéssel
begurul a 6614-es vonat (tolt menetben MDmot 3038, 20-05
074, 20-05 072, 27-05 024). Kár, hogy ellenfényes -
"szabad szemmel" sokkal jobban élveztem ezt a
beállítást. |
|
A motorkocsit bizony alaposan meglátogatták a
csinosító kezek - így az, hogy a zártárcsának is
fehérrel kihúzott a széle, direkt jól hat... Talán
még a szerencsepatkó hiányzik - fehérrel kihúzott
furatokkal -, esetleg egy-egy háziáldás a
vezérállások hátfaláról... :))) (Tegyük hozzá:
inkább tíz "túlcsinosított", mint egy
lepusztult gép. Ugyanakkor reméljük, hogy nem a
festék tartja össze.) ...szóval, éppen akkor
érkezett, amikor a vonatomnak kellett volna, a
fordabeosztást nem tanulmányoztam előtte, a 109-esen
éppen mehetett volna (a történet későbbi részében
Csörgő + 3 Bx összeállítást is látunk ott),
utastájékoztatás nincs (illetve van, csak halk és
érthetetlen), a tiszalöki szintén a 2. vg-ra van
kiírva, el is merülök az MD-ben kellőképpen - hát
persze, hogy felszállok rá. Elég gyorsan ráeszmélek
a tévedésemre (a váltókörzet magasságában,
értelemszerűen), de korrigálási lehetőség már
nincs.
|
|
Akkor hát, irány mégegyszer a Hortobágy, lássuk
a sok szép semmit. :))) (A képen a 300-as szelvény
környéke.) Az utasterhelés 60%, Balmazújvárosban 15
felszálló és kereszt a Csörgőből és Bx-ekből
álló 6615-össel. Hortobágyon 25-en szállnak le,
többségük debreceni polgár, "ez egy jó kis
szombat délutáni program" jelleggel. A
menetrendet böngészve, összedobom a "B
tervet", amely feláldozza a 117-es vonal
Tiszalök-Görögszállás szakaszát, a többi
érdekében. Végülis sokkal jobb, mint a semmi.
|
|
Ohat-Pusztakócs, ma már másodszor. A
szolgálattevőt nem én kértem, hogy éppen oda
álljon, éppen ilyen pózban, na de így lett
jó... :) Az állomás alak bejárati jelzős, az 1-2.
vágányai T betonaljasak (az 1. raktári-rakodó, a 2. a
108-as vonal átmenője), a 3. faaljas GEO-s (kp. felé a
117-es vonalban folytatódik), a 4. L betonaljas, az 5.
faaljas. A végpont felőli csonkavágány (6.) szintén
faaljas.
|
|
Utánlövés rojtosképű barátunkra. |
|
Kéregjegyem mellé szóbeli elismerést is kaptam
mint azon kevés utasok egyike, aki innen utazik
Tiszalökre. Íme a Nyíregyházáig közlekedő,
12:50-kor, semmihez sem csatlakozóan induló, 36414-es
személyvonat: Bzmot 219, Bzx 687. Az induló
utasterhelés 9 fő.
|
|
Ohat-Pusztakócs Tócóvölgyi váltókörzete: a
108-as vonal balra marad el. A 117-es vonal 48-as
sínrendszerű, illesztéses, zúzottkő ágyazatú,
kezdetben vegyesen faaljas GEO-val ill. T betonaljas. A
betonaljak néhol szabályos csoportokat képeznek. A
szelvényszámozás Ohat-Pusztakócs kezdőpontú, a
szelvénykövek téglatest alakúak. A pályasebesség
és a sebességkorlátozások jellemzően
"emeletesen" (egyéb/motorvonat) vannak
megadva, ezen a szakaszon 50/60 km/h. A 17-es szelvény
után tisztán faaljas a felépítmény, 18-tól 23-ig
ágyazatpótlás (egyelőre csak az aljvégek vonalában
leszórva), tovább újból szórványos aljcserék
betonaljakkal (L, T) szakaszosan, faaljas szakaszok
között.
|
|
A 40-es szelvénytől 20/40-es lassújel (2004-ben a
46-tól volt), darabokból 24 m-esre hegesztett sinek
faaljakon, GEO sínleerősítéssel. A képen a
Nagymajor megálló utáni útátjáró. A háttérben
balra látszik a peron - a berendezéshez fémvázig
csupaszított esőbeálló és hiányos pad tartozik
még. Utascsere nem történt.
47-től betonaljak, zömmel T, köztük L és TM,
itt-ott szemmel jól látható irányhibákkal. Hasáb
alakú szelvénykövek is feltünedeznek, de Polgárig a
téglatest alakú dominál. A lassújel 59+50-nél ér
véget. 67+50 után tisztán L betonaljak, majd tisztán
T, de a minőség errefelé sem jó.
|
|
Láthatóan az eredeti sóder ágyazatra kerül rá
egy nem túl meggyőző vastagságú réteg zúzottkő.
78-tól ágyazatpótlásként az aljvégekre leszórt
zúzottkő húzódik, 80-tól 20/40-es lassújel - ennek
alátámasztásaként 80+50 után 34,5 kg/fm-es sinek,
sóder ágyazat, vegyesen faaljak és U betonaljak,
komoly irányhibák. A felvétel a 82-es szelvénynél
készült. Az eredetileg sóder, jelenleg kb. szárított
lekvár minőségű ágyazat itt némi zúzottkő
pótlást kap majd, az anyag elterítésre vár. A
87-től korábban valamennyit elteríthettek, a
"lekvárszigetek" közé kevés zúzottkő
vegyül.
|
|
Tiszacsege állomás. Előtérben a vonatot
szemlélő ifjú talán a legkisebb Pelikán. (Valamelyik
"Tanú"-ból tudjuk, hogy a főszereplő itt
született.) 3 felszálló, 4 leszálló. Az állomás
alak bejárati jelzős (rögzített), 3 vágányos
féllíra, a 3. az átmenő fővágány (csak ezt
használják), szolgálat nincs.
|
|
Tiszacsege állomási vágányai - a szakirodalom
lakonikusan "gyenge felépítmény" jelzővel
illeti a látványt. Tovább faaljas, GEO
sínleerősítésű, 48-as sínrendszerű, zúzottköves
a felépítmény, a lassújel végetér. (A vp.
váltókörzetet követően, Ohat-Pusztakócs felé
láttam egy 30-as lassújel előjelzőt, a tábla eredeti
számértéke 5 (1/2) volt.) 107-től betonaljas,
(szakaszosan L és T), elfogadható minőségű a pálya.
122 után faaljas, GEO-s, hullámos sínkopással, aztán
128-tól szórványos L-es aljcserék, 137-től faaljas
(vegyesen GEO és közvetlen sínleerősítéssel),
139...150 között 20/40-es lassújel. (Teljesen
véletlenszerűen alakul, hogy az "emeletes"
lassújel táblák közül melyik van alul és melyik
felül.) Szórványos aljcserék betonaljakkal a
150-estől.
|
|
A soronkövetkező lassújel elejét a 177-esben
találjuk, értéke 20/40. Kismargita megállóban 6
leszálló (köztük két kisgyerek), a lassújel a peron
vége utánig (190) tart. A 195-östől betonaljak,
zömmel L-esek; 203-tól (Újszentmargita előjelző)
ránk köszön a következő lassújel, 34,5-ös sinekkel
és sóder ágyazattal körítve.
|
|
Újszentmargita állomáson nincs utascsere. Az
átmenő fővg. a 2., amely 34,5-ös, vegyes
betonaljakkal; az 1. és 3. faaljas. Alak bejárati
jelzős (rögzített), szolgálat nincs. A lassújel
(amely 30-as, és a táblán 5-ös volt eredetileg)
214+30-ban ér véget, aztán faaljas, GEO-s, 48-as a
felépítmény. 216+50-ben fénysorompós útátjáró,
amely furcsamód fedezőjelzőkkel biztosított a vasút
felől. Innen 219-ig betonaljas, feljebb faaljas GEO-val,
ezen belül 224...270 között L betonaljak. 276-tól
szakaszosan (100...150 m-enként) hol faaljas, hol
betonaljas.
|
|
Folyás megállóhely, pusztuló épülettel,
utascsere nincs. Eredetileg ez 2 vágányos állomás
vagy mrh. lehetett, az épület elhelyezkedése alapján. A
megálló peronvégétől L betonaljak, 290-nél rövid
vegyes fa/beton szakasz. 290...299 között nincsenek
szelvénykövek, tovább is igen hiányosak. 307-től
vegyesen fa- és betonaljak. 318-ban lassújel kezdődik,
innen közvetlen a sínleerősítés, sok a faalj, a
cserélt aljak TU-k, U-s szakaszok is előfordulnak. A
sinek 34,5-esek. Cikkcakk felhegesztés a sínfejen az
útátjáró behatási pontoknál. Polgár bejárat
előtt sok TU aljcseréhez előkészítve. 329-nél
balról iparvágány csatlakozik, nem használt, részben
elbontott, alakjelzők biztosították. Az M3-as
felüljárója alatt betonaljak, majd folytatódik a
"vegyesfelvágott". 341-től az ív tisztán
faaljas, a zúzottkő réteg egyre inkább átmegy
"szárított lekvárba".
|
|
Polgár állomás fény bejárati jelzős, 3
vágányos, 48-as sinekkel. (A tiszalöki végén közös
fény kijárati jelzőt telepítettek, amely a bejárati
jelzővel együtt kiválóan betölti az útátjáró
fedezőjelzőjének szerepét is.) A 3. vg. T betonaljas,
az 1. és 2. (átmenő fővg.) faaljas közvetlen
sínleerősítéssel. Szolgálat van,
"sétálós" változatban. A 3. vg-ba jobbról
csonkavágány csatlakozik a felvételi épület
magasságában (ez lehetett akár egy gőzmozdony
szerelő anno). A vp-i végén az 1. vg-ból kihúzó
csonka (U betonaljas) ágazik, viszonylag friss sóder
ágyazattal. |
|
Keresztre várva.
1 leszálló akadt, és mivel a képhez én is
leszálltam egy időre, vonatunk most épp utas nélkül
maradt. |
|
Ez is amolyan "Kunmadarasosra" sikeredett
felvétel. A kereszt a 36415-ös vonat, motor+mellék. Vonatunkra
egy utas szállt fel.
Polgártól a pálya faaljas, közvetlen
sínleerősítésű, valamint új szelvényszámozás
kezdődik (miután ez a szakasz eredetileg a
Tiszapolgár-Nyíregyházai HÉV vonala volt). Hasáb
alakú szelvénykövek, 34,5-ös sínrendszer (kivéve
22-ben az útátjárót, ahol 48-as), zúzottkő
ágyazat. 27-ben végetér a Polgár állomástól
tartó, 30 km/h lassújel és a "c" sinek
egyaránt. Közvetlen és GEO sínleerősítés vegyesen.
33-tól L betonaljak, aztán 44-től faaljak GEO-val,
szórványos L-es aljcserékkel. 50-től faaljak
közvetlen sínleerősítéssel, köztük L betonaljak;
53 után csak a faaljak maradnak. 57-től vegyesen
faalj-betonalj, 62 után zömmel TU, 65-től faalj
GEO-val, 67-től L aljak vegyülnek közéjük. (Szóval,
ahogy az innen-onnan beszerzett, vissznyereményezett
anyag mennyisége és jellege alakult...)
|
|
Újtikos megállóban nincs utascsere. A 79-es
szelvény mögött faaljas, először GEO-val, majd
közvetlen sínleerősítésekkel, néhány aljcserével,
jól látható irányhibákkal. 89-től GEO faaljon.
96-nál T-ket szállítottak ki aljcseréhez. 99-nél az
ágyazat jellege kevéssé mondható zúzottkövesnek, de
rá van szórva némi frissebb anyag. Szakaszosan GEO és
közvetlen leerősítés, a szórványos aljcserék is
szakaszosan jelentkeznek. 143-144 között TU, majd
vegyes.
|
|
148-tól, vagyis a Reje megálló előtti, nem
biztosított útátjárótól 30 km/h lassújel, 34,5-ös
sinek, U aljak néhol faaljakkal, itt-ott TU cserék.
Reje megállóban nincs utascsere. 151-től faaljas a
pálya.
|
|
Tiszadob állomás 3 vágányos, a kp. végén
útátjáró, amely előtt és mögött ugyanúgy
helyezkedik el egy-egy fény főjelző, mint Polgár
állomáson. A tiszalöki végén rögzített, alak
bejárati jelzős. Az 1. (raktári-rakodó,
oldalrakodóval és rakodóterülettel) és 3. vg.
faaljas közvetlen leerősítéssel, a 2. vg. (átmenő
fővg.) faaljas GEO-val. Szolgálat nincs, a felvételi
épület ablakai-ajtói befalazva. Utascsere nincs. Az
útátjáróban megszűnik a 30-as lassújel, 48-as
sínrendszer következik faaljakkal, közvetlen
sínleerősítéssel, nem különösebben tiszta,
zúzottkő ágyazattal. 187-től szórványos TU
aljcserék.
|
|
Tiszadada állomás 2 vágányos, az 1. vg. rakodó
(faaljas, közvetlen ill. U-s), az átmenő fővágány
az állomás területén L betonaljas. Alak bejárati
jelzők rögzítve, szolgálat nincs. 4 felszálló. Folytatódik
a közvetlen sínleerősítés faaljakkal, majd GEO
faaljon 213-tól. 225...231 között 30-as lassújel, az
eleje-táblát nem láttam (de 34,5-ös sineket igen).
Azután faaljak GEO-val, 236 környékén L-es, 237-nél
T-s szakasz, tovább vegyesen faalj-betonalj. 243-244
magasságában az ágyazat minősége romlik, 247-től
34,5-ös sinek U aljakon (szórványosan TU), 30-as
lassújellel (az elejét ennek sem láttam kitűzve).
|
|
Tiszalöki Vízművek tmh-n 2 felszálló. |
|
A 263-as szelvényben, a Keleti+Nyugati Főcsatorna
hídja előtt, balról vágány csatlakozik, rögzített
állású alakjelzőkkel biztosítva. 48-as
sínrendszerű szakasz TU aljakon 267-ig, azután megint
"c" sinek, vegyesen U és TU aljakkal. Érdekes
módon a becsatlakozástól kifejezetten téglatest
szelvényköveket látunk, az eddigi, hasáb alakúak
helyett. Tiszalök bejárati jelzőjét követően az
ágyazat újból "egykori sóder" jelleget
ölt.
|
|
Tiszalök, a vonat továbbindulása. Négyen
szálltak le. Az állomás alak bejárati jelzős, 4
vágányos. Az 1. vg. raktári-rakodó, U betonaljakkal
(ami elég nehezen megállapítható a rárakódott
talajtól), a 2. 48-as sínrendszerű (Diósgyőr 1942.)
TU-s, a 3. TU-s és U-s, a 4. vegyesen faaljas és TU-s,
a felvételi épülettől a vp-i váltókörzetig L-es.
Mindkét végén csapórudas sorompó. Szolgálat van. A
4. vg. felől rakodóterület, az 1. vg.-nál raktár,
volt állatrakodó.
|
|
A felvételi épület... |
|
...amelynek oldalán érdekes táblát látunk. |
|
A 36625-ös, Tiszalök-Debrecen viszonylatú
személyvonat, indulási ideje 14:55. (Összeállítása:
650-es és 654-es mellék, 366-os motor.) Kezdeti
utasterhelése 6 fő. |
|
Tiszalök Görögszállás felőli váltókörzete. A
görögszállási 117-es vonal jobbra tart. Vonalunk, a
109-es szelvényszámozása itt Tiszavasvári
kezdőpontú, hasáb szelvénykövekkel. Zúzottkő
ágyazat, 48-as sinek, faaljak GEO-val, szórványos L
aljcserék. 64-ben fénysorompós útátjáró, 30-as
lassújel kezdődik, amely a 48-asig tart. Aljvégeknél
ágyazatpótláshoz anyag kiszállítva. 58-tól TU
aljcserék a faaljak között.
|
|
Szorgalmatos tmh (3 felszálló) - a tábla fele még
fent van... |
|
...míg Egyházerdő neve már teljes egészében a
földön található. (Itt egy utas szállt le.) 30-tól
L betonaljak, hézagnélküli felépítmény. 24+50 és
23+50 között 20-as lassújel, majd újból illesztéses
pálya, vegyesen faalj-betonalj a 20-asig, ahonnal
tisztán L-es. A 7-estől faaljas, 5-től (Tiszavasvári
bejárat) megint lassújel, vegyesen faalj-betonalj.
|
|
Tiszavasvári állomás fény bejárati, közös
fény kijárati jelzős. 4 vágányos, a 3. az átmenő
fővágány (vegyesen U és TU betonaljakkal), az 1.
(raktári-rakodó) és a 2. vg. L-es, a 4. TU-s.
Tiszalök felé kihúzó csonka. Az Alkaloida miatt az
állomást meghosszabbították, a felvételi épület
debreceni végénél vágánykapcsolatokat alakítottak
ki, és innen a felvételi épület oldalán egy további
tehervonati tároló vágány található. 3
leszálló, 3 felszálló.
|
|
Balra az Al Kaida Kábítószer Művek
Alkaloida jellegzetes illatokkal; a háttérben az
állomási vágányokon álló tartálykocsikban nyilván
hozzávalókat szállítanak az ott készülő
gyógyszertermékekhez. A bal szélen az állomás
debreceni váltókörzetébe csatlakozó iparvágány
húzódik.Tovább túlnyomórészt L betonaljak,
egy-egy másfajtával, vegyesen, 60 km/h-val haladunk. A
szelvényszámozás csökkenő, Debrecen kezdőpontú,
hasáb alakú szelvénykövekkel. 542-541 között
szennyezett ágyazat. 537-ben útátjáró, ahol
faaljakat fektettek, aztután megint L-ek, szakaszosan
T-k. 520-ban balra (kp. felé nézve!) iparvágány
kiágazás gépállomáshoz, rögzített állású
fényjelzőkkel.
|
|
Tedej megállóban 2 leszálló. Továbbra is
egymást követő, T és L betonaljas szakaszok.
468+50-nél útátjáró, ezután faaljak GEO-val, sok
aljcsere betonaljakkal. 462+50-nél balról (az irányok
kp. felé nézve értendők!) iparvágány
fényjelzőkkel biztosítva (rögzített). |
|
Hajdúnánás-Vásártéren 1 felszálló. |
|
Hajdúnánás állomás alak bejárati jelzős.
Csapórudas sorompója van a vp. végén, a
váltóállító tornyot helyettesítő bódéból
kezelik. 3 vágányos féllíra, a 3. vg-hoz az állomás
közepénél jobbról (ipar)vágány közelít, a
debreceni váltókörzetbe csatlakozik. Az 1. vg.
(rakodó) TU-s, a 2. és 3. L-es. Kb. 30 felszálló,
de ezek nagyobbik fele cserkész vagy hasonló jellegű,
iskolás csoport.
|
|
Kitérőbe járunk és keresztezünk a 36624-essel,
amely M41 2154, 3 Bx összeállítású. Tovább L
betonaljak, hézagnélküli felépítmény.
|
|
Hajdúdorog alak bejárati jelzős, 3 vágányos
(mindhárom L-es, a 2. az átmenő fővg.). Szakállas
sorompó a debreceni végénél. 6 leszálló, 2
felszálló. Szolgálat van, de jelzőt nem kezel. 362-ig
L és T aljak vegyesen, azután tisztán L. 344-től
310-ig 40-es lassújel, ezen a szakaszon faaljas,
vegyesen betonaljas aljcserékkel.
|
|
Hajdúvid megállóhelyen nincs utascsere. A peront
követően, 302+80-ban fénysorompós útátjáró.
294-ben még egy útátjáró, ahol 20-as lassújel van
kitűzve. Folyamatosan L betonaljas, hézagnélküli
pálya. 261...258 között és 246-tól TM aljak
láthatók az L-ek között, és itt is hézagnélküli a
felépítmény. 242-től T keveredik az L-el, TM-mel,
TU-val. 232+50-ben fénysorompós útátjáró
(félsorompóval kiegészítve), 229-től vegyesen
faaljak és betonaljak. 223-nál úgyszintén
fénysorompós útátjáró félsorompóval. |
|
Hajdúböszörmény alak bejárati jelzős.
Tiszalöki váltókörzete előtt baloldalt terül el a
Hajdú Gabona Rt. ipartelepe, ahonnan iparvágány
csatlakozik a váltókörzetet közvetlenül
megelőzően, 216-nál. Az itt lévő útátjáróban 10
km/h lassújelet tűztek ki. Az állomás 4 vágányos,
a 2. az átmenő fővágány L betonaljakkal, az 1.
raktári-rakodó, TU-s, a 3. L-es, a 4. U-s és L-es
vegyesen. Az 1-ből az állomási területen rakodó
csonkavágány ágazik jobbra, és az 1-vel együtt
rakodóterületet fognak közre. Csapórudas sorompó az
állomás mindkét végében. Szolgálat van,
kerékpáros "mobilizálással".
2 leszálló, 4 felszálló. Tovább L aljak, de
illesztéses pálya.
|
|
200-nál fénysorompós útátjáró, 193-tól
vegyesen faaljak és betonaljak, 179-től L aljak,
165-től megint vegyes (faalj GEO-val, L). 150-ben
fénysorompós útátjáró. Zelemér megállóhelyen 2
felszálló, 1 leszálló. 142-ben (rögzített)
alakjelzővel biztosított sínpár ágazik balra,
azután párhuzamosan halad, 140-ben balról vágány
csatlakozik bele, a vágánykapcsolat Debrecen felől is
alakjelzőkkel biztosított. (Vagyis Zelemér eredetileg
mrh. lehetett, amelynek rakodóvágányából
iparvágány ágazik, vagy egyszerűen csak tárolót
építettek az elágazás elé.) 135-től L betonaljak.
|
|
Hajdúszentgyörgy megálló, utascsere nélkül.
(Itt T betonaljak vannak.) Előtte (rögzített)
fényjelzővel biztosított iparvágány ágazik balra, a
megálló területén párhuzamosan halad, majd Tüzép
telepre jut. Láthatóan használaton kívüli, a telep
kerítése is "kettévágja". Eredetileg itt 2
vagy 3 vágányos állomás lehetett, az elrendezésből
ítélve. 120-tól vegyesen faaljak és betonaljak. (A
kissé eltávolodva, párhuzamosan haladó iparvágány
kettéágazik, bemegy egy másik telepre és 118
magasságában ér véget.)
|
|
Józsa tmh.-n 2 leszálló, 1 felszálló. 106 után
tisztán betonaljak, de itt is illesztéses. 101-ben
balról (rögzített) fényjelzőkkel biztosítva,
terelőcsonkával iparvágány csatlakozik, a váltón
20-as lassújel. 93-tól hézagnélküli a
felépítmény. 82-ben fényjelzőkkel biztosított
kiágazás balra, amelyhez 79-ben visszacsatlakozó
tárolóvágány kapcsolódik, a váltón 40 km/h.
77+50-ben fény- és félsorompós útátjáró. 72-től
T és L aljak vegyesen ill. szakaszosan (egy-két faalj
is "becsúszik"), 68-tól L-es. Az 59-es
szelvénynél balra feltűnik Debrecen város széle.
|
|
Tócóvölgy végponti váltókörzete. Balra
iparvágány, aztán a 108-as, jobbra a 109-es vonal.
Távolabb látszik a hely, ahol a 108-as elfordul balra. A
109-es vonalon itt a 40-es, a 108-ason a 62-es szám
látható a szelvényköveken. Az állomáson öten
szállnak le.
|
|
Tócóvölgy a kezdőponti végénél. A
szelvényszámozás innen természetesen "sehogy se
jön ki", mivel az még Debrecen-Vásártér
figyelembevételével készült. Tócóvölgy-Debrecen
között új számozás van, a jelenlegi viszonyok
szerint, Debrecen kezdőponttal.
|
|
A 10 perces késéssel elkövetett, debreceni
érkezéskor volt egy pillanat, amikor szimpatikusnak
tűnt a gondolat, hogy erre a gyorsra szálljak fel, de
aztán győzött a "mára elég volt" érzése,
és inkább megpróbálkoztam a 601-es IC-re pótjegy
vásárlásával. A vonat menetrendi érkezése előtt 2
perccel kaptam kézhez, amaz 3 percet késett - ígyhát
kényelmesen kiértem elé. |
|
Az IC 601 "Nyírség" utasterhelése
Debrecentől 60%, Püspökladánytól 70%. Összeállítása
hátulról: 20-71 023, 20-70 056, 20-70 052, 88-67 002,
19-91 302, V43 1091.
|