"Puszta-túra"

 

2005.04.09-én kora reggel azzal indultam el otthonról, hogy meglátogatom a 100-as és 80-as vonalak által határolt, hatalmas "sziget" keleti csücskének vonalait, a 103-ast, 109-est, 117-est. Eredeti tervem sajnos csak részlegesen teljesült, bár összességében nem volt okom panaszra.

Útvonalam: Budapest - Karcag (100) - Tiszafüred (103) - Tócóvölgy (108) - Ohat-Pusztakócs (108) - Tiszalök (117) - Debrecen (109) - Budapest (100/120).
Vonatszámok: 7100 (Cegléd) - 22520 (Szolnok) - 7602 (Karcag) - 36912 (Tiszafüred) - 6627 (Tócóvölgy) - 6614 (Ohat-Pusztakócs) - 36414 (Tiszalök) - 36625 (Debrecen) - IC 601 (Budapest).

A Nyugati pu-ról 6:05-kor induló, szegedi 7100-as gyorsvonat összeállítása hátulról előre: 20-37 183, 190, 186, 199, 81-27 031, 20-37 181, V43 1217. Kezdeti utasterhelés kb. 40%, Zuglótól 50%, KöKi-től 70%.

Cegléd, a 22520-as szolnoki inga a vége felől. Kb. 30 átszálló utas gyalogol előre a 7100-as gyorstól.

A 7:07-kor tovább közlekedő vonat hagyományos inga, összeállítása hátulról: 82-27 361, 20-07 483, 598, 648, 766, 719, 701, V43 1247. Utasterhelése hátul 70%, elől 35%, átlagosan 50%, Abonyban 10 felszálló.

A 7100-as továbbindul Szeged felé.
Ingavonatunk Szolnokon közelebbről...
...és távolabbról, az IC 600-assal.
1247-es jobbra el.
A 7602-es nyíregyi gyors "formálódik": az elől látható, két szegedi kocsival (5707-ből) a 1103-as Szili rázár a vágányon álló 4 kocsira. Az összeállítás így V43 1103, 20-37 187, 191, 115, 093, 097, 20-35 002.
Rögtönzött portré a 1103-as Sziliről.
A 7602 formálódásának utolsó felvonása: a fentebb említett 22520-as ingavonat kocsijait egy Dácsia rátolja a 6 kocsis szerelvény végére. Utasterhelés elől 30%, az ingavonati részen 10% alatt.

+6-tal indulunk, ami beláthatóan azt jelenti, hogy Karcagon a tiszafüredi Bz-nek egy kicsit majd várnia kell. És ha ezt a késést nem hozza be, a 108-as vonalon közlekedő 6627-est is el fogja verni, a rövid átszállási idő miatt.

Törökszentmiklós, 15 felszálló, kb. ugyanennyi leszálló utas.
Fegyvernek-Örményesen 8 fel- és 4 leszálló

Kisújszálláson 15 fel/40 le.

Karcagi helyzetkép: kb. 25 utas várakozik a 7 perces késéssel érkező gyorsra. Kb. 30-an szállnak le.
A 36912-es tiszafüredi vonatra átszálló utasok az ösztöneikre hallgatnak, és "egy falu - egy ajtó" című játékot játszanak.

Velem együtt 12 az átszállók száma. A Bz összeállítása: 222-es motor (30% utassal), 703-as mellék (10% utassal).

Gyors felvétel a karcagi felvételi épületről - a Bz ajtajából -, majd +7 perccel indulás. Természetesen a panoráma-szolgáltatást veszem igénybe, a mellékkocsi végében.
A 103-as vonal (ex Karcag-Tiszafüredi HÉV vonala) szelvényszámozása Karcag kezdőpontú. Téglatest szelvénykövek, zúzottkő ágyazat, 48-as sínrendszer, illesztéses. TU betonaljak, szórványosan TM aljcserékkel, illesztéseknél néhány helyen faalj párral (lengő illesztés), 40 km/h. A 20-as szelvénynél jobbra, 21-esnél balra iparvágány kiágazás, fényjelzőkkel (rögzítettek) biztosítva. 25...27 környékén az ágyazat aránylag szennyezett.

Karcag-Vásártéren 5 leszálló, 5 felszálló. Fény bejárati jelzős (rögzített), 2 vágányos, az 1. vg. raktári-rakodó U betonaljakkal, kihúzó csonkával a vp. felé. A 45-ös szelvényben végetér a 40-es lassújel, tovább 60 km/h.

Az 55-ös szelvény környékén szórványos aljcserék L betonaljakkal. 58-50-nél terelőcsonkával, "kiszögelt" fényjelzőkkel biztosítva, balra iparvágány kiágazás.

Karcag Ipartelep tmh-n nincs utascsere. (Az iparvágány a baloldalt a vasúttól rézsút távolodó, voltaképpeni "ipartelephez" vezet.) Karcagtól több fénysorompós útátjárót látunk.

Berekfürdő: 5 leszálló.

Iparteleptől a 128-as szelvényig egyenes a vonalvezetés, majd egyenes szakaszokkal közrefogott, rövid ívek jönnek a sík terepen. 130-tól 40-es lassújel. Szakaszosan darabokból 24 m-esre hegesztett sinek fordulnak elő. 148-nál szennyezett ágyazat. 165+30-ban balra fényjelzőkkel biztosított, használaton kívüli vágány ágazik az ex kunmadarasi katonai reptérhez. 170-ben a laktanyából visszavezet a sínpár, és itt ér véget a 40-es lassújel.

Kunmadaras állomás váltókörzetén 15 km/h. Az állomás 3 vágányos, mindhárom vágánya L betonaljas, fény bejárati, kp. felé közös fény kijárati jelzős, szolgálat van. Az 1. vg. raktári-rakodó, oldalrakodóval és rakodóterülettel. 7 le- és 8 felszálló. Keresztre várunk, így jó esélyekkel - ha a másik vonat nem "akarja" másképp - a 7 perces késésünk eltűnik majd.
A kezdőponti váltókörzet. Kitérőbe jártunk, a 3. vágányra.
Érkezik a kereszt, 36917-es számon, szintén motor+mellék (Bzmot 361, BDzx 050) összeállításban.
"Önmagunkról."
Teljesen életkép-szerűen "pózolnak" a szereplők, akár egy dioráma is lehetne...

A váltók helyszíni állításúak, az egyfős szolgálat csak a kp. felőli váltót kezeli - ezért a kereszt elmenesztését követően kitolunk, vas átdob, a 2. vg-on áthaladva folytatjuk utunkat.

A 190-es szelvényig (ív vége) L betonaljas a felépítmény, aztán faaljas (GEO-val), TU-s aljcserékkel. 194-ben fénysorompós útátjáró, 204-től az aljak jó 50%-a L-es, a faaljak többsége rossz állapotú.

Sajnos a pusztakettősi mini-múzeumról lemaradtam, a későn lőtt képen azért látszik valamennyi az épületbe belegyógyított Csörgő-orrból. M28-ast és alakjelzőt is tartalmaz a meglepő helyen felállított vasúti gyűjtemény.

Innen sok TU betonalj, köztük TM-ek, a faaljak határozottan kisebb hányadot alkotnak. 246-tól sok az L alj. 255+50-ben fénysorompós útátjáró.

Tiszaszentimre állomás fény bejárati jelzős. 3 vágányos féllíra, a 3. az átmenő fővágány (vegyesen fa- és különféle betonaljakkal). Az 1. és 2. vg. faaljas, használaton kívüli. 6 felszálló, 2 leszálló utas. Szolgálat nincs. A 2. vg-on állomási területen lassújel van kitűzve. Eredetileg a 2. vg. lehetett az átmenő, legalábbis a vp. váltókörzet után enyhén jobbra tartunk, a 2. vg. vonaláig.
288-tól (egy ív elejétől) 40 km/h lassújel, érezhetően irányhibásabb a pálya, zömében faaljakat látunk, az aljcserék leginkább TU-sak. 301-től kb. 500 m-en szennyezett az ágyazat. 312-nél áteresz öntözőcsatorna felett, a sík terepen töltést kellett ezért építeni. 315-ben végetér a lassújel, zömmel faaljak ezután is. Az ágyazat minősége szakaszosan hol romlik, hol javul 345-ig, ahonnan TM és L aljcserék fordulnak elő.

A képen a 352-es szelvény környéke, kp. felé visszanézve.

Tiszaszőlős állomás fény bejárati jelzős, szolgálat nincs, váltókörzetén 15 km/h. 7 felszálló, 8 leszálló. 4 vágányos, a 2. az átmenő, az 1. és 3. vg. faaljas. Az 1. vg. raktári-rakodó (volt), oldalrakodóval. A kp. váltókörzet utántól (356-os szelvény) 40-es lassújel, kissé túlnyúlik a vp. váltókörzeten (360-ig).

362-ben fénysorompós útátjáró, kellőképpen szennyezett ágyazattal a két oldalán. Majd sok faalj GEO-val, szórványos TU és TM aljcserék. 381-382 között szennyezett ágyazat (nem biztosított útátjáró miatt). 388-ban fénysorompós útátjáró (a párhuzamos közút átmegy a vasút túloldalára). 393-ban (nem biztosított útátjáró) megint szennyezés, sárfelhordás (nyilván mezőgazdasági gépek által); ugyanez a 401-esben.

418-ban balról iparvágány, alakjelzőkkel biztosítva.

Tiszafüred-Gyártelep megállóban 6 leszálló. Itt tisztán TU aljakat fektettek, a peront követően TM-eket. 435-től 40-es lassújel, TU aljak. Baloldalt rálátni a Tisza holtágaira, 433...437 között elleníves pályaszakasz. 438+30-ban fénysorompós útátjáró.

Tiszafüred állomás füzesabonyi bejáratára visszatekintve. Jobbról a füzesabonyi 108-as vonal csatlakozik.
Egy perces átszállás, avagy "meleg váltás". 2 perc késést sikerült "átörökíteni" az MD-re, amely így fest a vezérlőkocsi felől: 27-05 036, 20-05 109, 20-05 108, MDmot 3025. Utasterhelése 30%.
Tiszafüred felvételi épülete. (A 108-as vonalról korábban már beszámoltam, most nem részletezem.)

Egyek állomáson 12 leszálló, 8 felszálló.

Ohat-Pusztakócs állomás, ahol 4 leszálló akad.
Hortobágyi Halastó (jelenleg már csak megállóként funkcionál), kisvasúttal. 4 felszálló.
Hortobágy állomás, 10 leszálló, 7 felszálló.
Balmazújváros állomás, 16 le- és 12 felszálló.

A másik oldalon jónéhány 4 tengelyes, MÁV cégjelű tartálykocsi ácsorog - mindjárt a Debreceni Járműjavító porosodó apportja jut eszünkbe róluk. (Ha valóban az, akkor "testvérei" Debrecen állomás kezdőponti végénél tekinthetők meg).

Macs állomás, nincs utascsere.
Tócóvölgy, két kép az MD továbbindulásáról. A leszállók száma 4 fő (velem együtt).
A felvételi épület két oldala.
Az állomás 6 vágányos, az 1-3. vágányok T betonaljasak (a 2. a 108-as vonal átmenője, az 1. a 109-esben folytatódik, a 3. a vp. váltókörzettől iparvágányként fordul vp. felé nézve balra), a 4. és 5. vágányok TM-esek (1989-es és 1990-es aljakkal), a 6. L betonaljas. Fény bejárati, közös (csoport) fény kijárati jelzők (a végpontnál mindkét vonalra). Szolgálat van, és külön személypénztáros is, bár létszámracionalizált változatban, "betegség miatt zárva, jegyváltás a vonaton" felirat helyettesíti. A WC ajtaján ugyancsak felirat: "Kulcs a személypénztárban" - tehát a kör bezárult, WC-t sem kell takarítani.
Tolatós teher érkezik BoBóval...
Pontosan a 36614 fekvésében, 10 perc késéssel begurul a 6614-es vonat (tolt menetben MDmot 3038, 20-05 074, 20-05 072, 27-05 024). Kár, hogy ellenfényes - "szabad szemmel" sokkal jobban élveztem ezt a beállítást.
A motorkocsit bizony alaposan meglátogatták a csinosító kezek - így az, hogy a zártárcsának is fehérrel kihúzott a széle, direkt jól hat... Talán még a szerencsepatkó hiányzik - fehérrel kihúzott furatokkal -, esetleg egy-egy háziáldás a vezérállások hátfaláról... :))) (Tegyük hozzá: inkább tíz "túlcsinosított", mint egy lepusztult gép. Ugyanakkor reméljük, hogy nem a festék tartja össze.)

...szóval, éppen akkor érkezett, amikor a vonatomnak kellett volna, a fordabeosztást nem tanulmányoztam előtte, a 109-esen éppen mehetett volna (a történet későbbi részében Csörgő + 3 Bx összeállítást is látunk ott), utastájékoztatás nincs (illetve van, csak halk és érthetetlen), a tiszalöki szintén a 2. vg-ra van kiírva, el is merülök az MD-ben kellőképpen - hát persze, hogy felszállok rá. Elég gyorsan ráeszmélek a tévedésemre (a váltókörzet magasságában, értelemszerűen), de korrigálási lehetőség már nincs.

Akkor hát, irány mégegyszer a Hortobágy, lássuk a sok szép semmit. :))) (A képen a 300-as szelvény környéke.) Az utasterhelés 60%, Balmazújvárosban 15 felszálló és kereszt a Csörgőből és Bx-ekből álló 6615-össel. Hortobágyon 25-en szállnak le, többségük debreceni polgár, "ez egy jó kis szombat délutáni program" jelleggel.

A menetrendet böngészve, összedobom a "B tervet", amely feláldozza a 117-es vonal Tiszalök-Görögszállás szakaszát, a többi érdekében. Végülis sokkal jobb, mint a semmi.

Ohat-Pusztakócs, ma már másodszor. A szolgálattevőt nem én kértem, hogy éppen oda álljon, éppen ilyen pózban, na de így lett jó... :)

Az állomás alak bejárati jelzős, az 1-2. vágányai T betonaljasak (az 1. raktári-rakodó, a 2. a 108-as vonal átmenője), a 3. faaljas GEO-s (kp. felé a 117-es vonalban folytatódik), a 4. L betonaljas, az 5. faaljas. A végpont felőli csonkavágány (6.) szintén faaljas.

Utánlövés rojtosképű barátunkra.
Kéregjegyem mellé szóbeli elismerést is kaptam mint azon kevés utasok egyike, aki innen utazik Tiszalökre.

Íme a Nyíregyházáig közlekedő, 12:50-kor, semmihez sem csatlakozóan induló, 36414-es személyvonat: Bzmot 219, Bzx 687. Az induló utasterhelés 9 fő.

Ohat-Pusztakócs Tócóvölgyi váltókörzete: a 108-as vonal balra marad el.

A 117-es vonal 48-as sínrendszerű, illesztéses, zúzottkő ágyazatú, kezdetben vegyesen faaljas GEO-val ill. T betonaljas. A betonaljak néhol szabályos csoportokat képeznek. A szelvényszámozás Ohat-Pusztakócs kezdőpontú, a szelvénykövek téglatest alakúak. A pályasebesség és a sebességkorlátozások jellemzően "emeletesen" (egyéb/motorvonat) vannak megadva, ezen a szakaszon 50/60 km/h. A 17-es szelvény után tisztán faaljas a felépítmény, 18-tól 23-ig ágyazatpótlás (egyelőre csak az aljvégek vonalában leszórva), tovább újból szórványos aljcserék betonaljakkal (L, T) szakaszosan, faaljas szakaszok között.

A 40-es szelvénytől 20/40-es lassújel (2004-ben a 46-tól volt), darabokból 24 m-esre hegesztett sinek faaljakon, GEO sínleerősítéssel.

A képen a Nagymajor megálló utáni útátjáró. A háttérben balra látszik a peron - a berendezéshez fémvázig csupaszított esőbeálló és hiányos pad tartozik még. Utascsere nem történt.

47-től betonaljak, zömmel T, köztük L és TM, itt-ott szemmel jól látható irányhibákkal. Hasáb alakú szelvénykövek is feltünedeznek, de Polgárig a téglatest alakú dominál. A lassújel 59+50-nél ér véget. 67+50 után tisztán L betonaljak, majd tisztán T, de a minőség errefelé sem jó.

Láthatóan az eredeti sóder ágyazatra kerül rá egy nem túl meggyőző vastagságú réteg zúzottkő. 78-tól ágyazatpótlásként az aljvégekre leszórt zúzottkő húzódik, 80-tól 20/40-es lassújel - ennek alátámasztásaként 80+50 után 34,5 kg/fm-es sinek, sóder ágyazat, vegyesen faaljak és U betonaljak, komoly irányhibák.

A felvétel a 82-es szelvénynél készült. Az eredetileg sóder, jelenleg kb. szárított lekvár minőségű ágyazat itt némi zúzottkő pótlást kap majd, az anyag elterítésre vár. A 87-től korábban valamennyit elteríthettek, a "lekvárszigetek" közé kevés zúzottkő vegyül.

Tiszacsege állomás. Előtérben a vonatot szemlélő ifjú talán a legkisebb Pelikán. (Valamelyik "Tanú"-ból tudjuk, hogy a főszereplő itt született.)

3 felszálló, 4 leszálló. Az állomás alak bejárati jelzős (rögzített), 3 vágányos féllíra, a 3. az átmenő fővágány (csak ezt használják), szolgálat nincs.

Tiszacsege állomási vágányai - a szakirodalom lakonikusan "gyenge felépítmény" jelzővel illeti a látványt.

Tovább faaljas, GEO sínleerősítésű, 48-as sínrendszerű, zúzottköves a felépítmény, a lassújel végetér. (A vp. váltókörzetet követően, Ohat-Pusztakócs felé láttam egy 30-as lassújel előjelzőt, a tábla eredeti számértéke 5 (1/2) volt.) 107-től betonaljas, (szakaszosan L és T), elfogadható minőségű a pálya. 122 után faaljas, GEO-s, hullámos sínkopással, aztán 128-tól szórványos L-es aljcserék, 137-től faaljas (vegyesen GEO és közvetlen sínleerősítéssel), 139...150 között 20/40-es lassújel. (Teljesen véletlenszerűen alakul, hogy az "emeletes" lassújel táblák közül melyik van alul és melyik felül.) Szórványos aljcserék betonaljakkal a 150-estől.

A soronkövetkező lassújel elejét a 177-esben találjuk, értéke 20/40.

Kismargita megállóban 6 leszálló (köztük két kisgyerek), a lassújel a peron vége utánig (190) tart. A 195-östől betonaljak, zömmel L-esek; 203-tól (Újszentmargita előjelző) ránk köszön a következő lassújel, 34,5-ös sinekkel és sóder ágyazattal körítve.

Újszentmargita állomáson nincs utascsere. Az átmenő fővg. a 2., amely 34,5-ös, vegyes betonaljakkal; az 1. és 3. faaljas. Alak bejárati jelzős (rögzített), szolgálat nincs.

A lassújel (amely 30-as, és a táblán 5-ös volt eredetileg) 214+30-ban ér véget, aztán faaljas, GEO-s, 48-as a felépítmény. 216+50-ben fénysorompós útátjáró, amely furcsamód fedezőjelzőkkel biztosított a vasút felől. Innen 219-ig betonaljas, feljebb faaljas GEO-val, ezen belül 224...270 között L betonaljak. 276-tól szakaszosan (100...150 m-enként) hol faaljas, hol betonaljas.

Folyás megállóhely, pusztuló épülettel, utascsere nincs. Eredetileg ez 2 vágányos állomás vagy mrh. lehetett, az épület elhelyezkedése alapján.

A megálló peronvégétől L betonaljak, 290-nél rövid vegyes fa/beton szakasz. 290...299 között nincsenek szelvénykövek, tovább is igen hiányosak. 307-től vegyesen fa- és betonaljak. 318-ban lassújel kezdődik, innen közvetlen a sínleerősítés, sok a faalj, a cserélt aljak TU-k, U-s szakaszok is előfordulnak. A sinek 34,5-esek. Cikkcakk felhegesztés a sínfejen az útátjáró behatási pontoknál. Polgár bejárat előtt sok TU aljcseréhez előkészítve. 329-nél balról iparvágány csatlakozik, nem használt, részben elbontott, alakjelzők biztosították. Az M3-as felüljárója alatt betonaljak, majd folytatódik a "vegyesfelvágott". 341-től az ív tisztán faaljas, a zúzottkő réteg egyre inkább átmegy "szárított lekvárba".

Polgár állomás fény bejárati jelzős, 3 vágányos, 48-as sinekkel. (A tiszalöki végén közös fény kijárati jelzőt telepítettek, amely a bejárati jelzővel együtt kiválóan betölti az útátjáró fedezőjelzőjének szerepét is.) A 3. vg. T betonaljas, az 1. és 2. (átmenő fővg.) faaljas közvetlen sínleerősítéssel. Szolgálat van, "sétálós" változatban. A 3. vg-ba jobbról csonkavágány csatlakozik a felvételi épület magasságában (ez lehetett akár egy gőzmozdony szerelő anno). A vp-i végén az 1. vg-ból kihúzó csonka (U betonaljas) ágazik, viszonylag friss sóder ágyazattal.
Keresztre várva.
1 leszálló akadt, és mivel a képhez én is leszálltam egy időre, vonatunk most épp utas nélkül maradt.
Ez is amolyan "Kunmadarasosra" sikeredett felvétel. A kereszt a 36415-ös vonat, motor+mellék.

Vonatunkra egy utas szállt fel.

Polgártól a pálya faaljas, közvetlen sínleerősítésű, valamint új szelvényszámozás kezdődik (miután ez a szakasz eredetileg a Tiszapolgár-Nyíregyházai HÉV vonala volt). Hasáb alakú szelvénykövek, 34,5-ös sínrendszer (kivéve 22-ben az útátjárót, ahol 48-as), zúzottkő ágyazat. 27-ben végetér a Polgár állomástól tartó, 30 km/h lassújel és a "c" sinek egyaránt. Közvetlen és GEO sínleerősítés vegyesen. 33-tól L betonaljak, aztán 44-től faaljak GEO-val, szórványos L-es aljcserékkel. 50-től faaljak közvetlen sínleerősítéssel, köztük L betonaljak; 53 után csak a faaljak maradnak. 57-től vegyesen faalj-betonalj, 62 után zömmel TU, 65-től faalj GEO-val, 67-től L aljak vegyülnek közéjük. (Szóval, ahogy az innen-onnan beszerzett, vissznyereményezett anyag mennyisége és jellege alakult...)

Újtikos megállóban nincs utascsere.

A 79-es szelvény mögött faaljas, először GEO-val, majd közvetlen sínleerősítésekkel, néhány aljcserével, jól látható irányhibákkal. 89-től GEO faaljon. 96-nál T-ket szállítottak ki aljcseréhez. 99-nél az ágyazat jellege kevéssé mondható zúzottkövesnek, de rá van szórva némi frissebb anyag. Szakaszosan GEO és közvetlen leerősítés, a szórványos aljcserék is szakaszosan jelentkeznek. 143-144 között TU, majd vegyes.

148-tól, vagyis a Reje megálló előtti, nem biztosított útátjárótól 30 km/h lassújel, 34,5-ös sinek, U aljak néhol faaljakkal, itt-ott TU cserék. Reje megállóban nincs utascsere.

151-től faaljas a pálya.

Tiszadob állomás 3 vágányos, a kp. végén útátjáró, amely előtt és mögött ugyanúgy helyezkedik el egy-egy fény főjelző, mint Polgár állomáson. A tiszalöki végén rögzített, alak bejárati jelzős. Az 1. (raktári-rakodó, oldalrakodóval és rakodóterülettel) és 3. vg. faaljas közvetlen leerősítéssel, a 2. vg. (átmenő fővg.) faaljas GEO-val. Szolgálat nincs, a felvételi épület ablakai-ajtói befalazva. Utascsere nincs.

Az útátjáróban megszűnik a 30-as lassújel, 48-as sínrendszer következik faaljakkal, közvetlen sínleerősítéssel, nem különösebben tiszta, zúzottkő ágyazattal. 187-től szórványos TU aljcserék.

Tiszadada állomás 2 vágányos, az 1. vg. rakodó (faaljas, közvetlen ill. U-s), az átmenő fővágány az állomás területén L betonaljas. Alak bejárati jelzők rögzítve, szolgálat nincs. 4 felszálló.

Folytatódik a közvetlen sínleerősítés faaljakkal, majd GEO faaljon 213-tól. 225...231 között 30-as lassújel, az eleje-táblát nem láttam (de 34,5-ös sineket igen). Azután faaljak GEO-val, 236 környékén L-es, 237-nél T-s szakasz, tovább vegyesen faalj-betonalj. 243-244 magasságában az ágyazat minősége romlik, 247-től 34,5-ös sinek U aljakon (szórványosan TU), 30-as lassújellel (az elejét ennek sem láttam kitűzve).

Tiszalöki Vízművek tmh-n 2 felszálló.
A 263-as szelvényben, a Keleti+Nyugati Főcsatorna hídja előtt, balról vágány csatlakozik, rögzített állású alakjelzőkkel biztosítva. 48-as sínrendszerű szakasz TU aljakon 267-ig, azután megint "c" sinek, vegyesen U és TU aljakkal. Érdekes módon a becsatlakozástól kifejezetten téglatest szelvényköveket látunk, az eddigi, hasáb alakúak helyett.

Tiszalök bejárati jelzőjét követően az ágyazat újból "egykori sóder" jelleget ölt.

Tiszalök, a vonat továbbindulása. Négyen szálltak le.

Az állomás alak bejárati jelzős, 4 vágányos. Az 1. vg. raktári-rakodó, U betonaljakkal (ami elég nehezen megállapítható a rárakódott talajtól), a 2. 48-as sínrendszerű (Diósgyőr 1942.) TU-s, a 3. TU-s és U-s, a 4. vegyesen faaljas és TU-s, a felvételi épülettől a vp-i váltókörzetig L-es. Mindkét végén csapórudas sorompó. Szolgálat van. A 4. vg. felől rakodóterület, az 1. vg.-nál raktár, volt állatrakodó.

A felvételi épület...
...amelynek oldalán érdekes táblát látunk.
A 36625-ös, Tiszalök-Debrecen viszonylatú személyvonat, indulási ideje 14:55. (Összeállítása: 650-es és 654-es mellék, 366-os motor.) Kezdeti utasterhelése 6 fő.
Tiszalök Görögszállás felőli váltókörzete. A görögszállási 117-es vonal jobbra tart.

Vonalunk, a 109-es szelvényszámozása itt Tiszavasvári kezdőpontú, hasáb szelvénykövekkel. Zúzottkő ágyazat, 48-as sinek, faaljak GEO-val, szórványos L aljcserék. 64-ben fénysorompós útátjáró, 30-as lassújel kezdődik, amely a 48-asig tart. Aljvégeknél ágyazatpótláshoz anyag kiszállítva. 58-tól TU aljcserék a faaljak között.

Szorgalmatos tmh (3 felszálló) - a tábla fele még fent van...
...míg Egyházerdő neve már teljes egészében a földön található. (Itt egy utas szállt le.)

30-tól L betonaljak, hézagnélküli felépítmény. 24+50 és 23+50 között 20-as lassújel, majd újból illesztéses pálya, vegyesen faalj-betonalj a 20-asig, ahonnal tisztán L-es. A 7-estől faaljas, 5-től (Tiszavasvári bejárat) megint lassújel, vegyesen faalj-betonalj.

Tiszavasvári állomás fény bejárati, közös fény kijárati jelzős. 4 vágányos, a 3. az átmenő fővágány (vegyesen U és TU betonaljakkal), az 1. (raktári-rakodó) és a 2. vg. L-es, a 4. TU-s. Tiszalök felé kihúzó csonka. Az Alkaloida miatt az állomást meghosszabbították, a felvételi épület debreceni végénél vágánykapcsolatokat alakítottak ki, és innen a felvételi épület oldalán egy további tehervonati tároló vágány található.

3 leszálló, 3 felszálló.

Balra az Al Kaida Kábítószer Művek Alkaloida jellegzetes illatokkal; a háttérben az állomási vágányokon álló tartálykocsikban nyilván hozzávalókat szállítanak az ott készülő gyógyszertermékekhez. A bal szélen az állomás debreceni váltókörzetébe csatlakozó iparvágány húzódik.

Tovább túlnyomórészt L betonaljak, egy-egy másfajtával, vegyesen, 60 km/h-val haladunk. A szelvényszámozás csökkenő, Debrecen kezdőpontú, hasáb alakú szelvénykövekkel. 542-541 között szennyezett ágyazat. 537-ben útátjáró, ahol faaljakat fektettek, aztután megint L-ek, szakaszosan T-k. 520-ban balra (kp. felé nézve!) iparvágány kiágazás gépállomáshoz, rögzített állású fényjelzőkkel.

Tedej megállóban 2 leszálló. Továbbra is egymást követő, T és L betonaljas szakaszok. 468+50-nél útátjáró, ezután faaljak GEO-val, sok aljcsere betonaljakkal. 462+50-nél balról (az irányok kp. felé nézve értendők!) iparvágány fényjelzőkkel biztosítva (rögzített).
Hajdúnánás-Vásártéren 1 felszálló.
Hajdúnánás állomás alak bejárati jelzős. Csapórudas sorompója van a vp. végén, a váltóállító tornyot helyettesítő bódéból kezelik. 3 vágányos féllíra, a 3. vg-hoz az állomás közepénél jobbról (ipar)vágány közelít, a debreceni váltókörzetbe csatlakozik. Az 1. vg. (rakodó) TU-s, a 2. és 3. L-es.

Kb. 30 felszálló, de ezek nagyobbik fele cserkész vagy hasonló jellegű, iskolás csoport.

Kitérőbe járunk és keresztezünk a 36624-essel, amely M41 2154, 3 Bx összeállítású.

Tovább L betonaljak, hézagnélküli felépítmény.

Hajdúdorog alak bejárati jelzős, 3 vágányos (mindhárom L-es, a 2. az átmenő fővg.). Szakállas sorompó a debreceni végénél. 6 leszálló, 2 felszálló. Szolgálat van, de jelzőt nem kezel.

362-ig L és T aljak vegyesen, azután tisztán L. 344-től 310-ig 40-es lassújel, ezen a szakaszon faaljas, vegyesen betonaljas aljcserékkel.

Hajdúvid megállóhelyen nincs utascsere. A peront követően, 302+80-ban fénysorompós útátjáró. 294-ben még egy útátjáró, ahol 20-as lassújel van kitűzve. Folyamatosan L betonaljas, hézagnélküli pálya. 261...258 között és 246-tól TM aljak láthatók az L-ek között, és itt is hézagnélküli a felépítmény. 242-től T keveredik az L-el, TM-mel, TU-val. 232+50-ben fénysorompós útátjáró (félsorompóval kiegészítve), 229-től vegyesen faaljak és betonaljak. 223-nál úgyszintén fénysorompós útátjáró félsorompóval.
Hajdúböszörmény alak bejárati jelzős. Tiszalöki váltókörzete előtt baloldalt terül el a Hajdú Gabona Rt. ipartelepe, ahonnan iparvágány csatlakozik a váltókörzetet közvetlenül megelőzően, 216-nál. Az itt lévő útátjáróban 10 km/h lassújelet tűztek ki.

Az állomás 4 vágányos, a 2. az átmenő fővágány L betonaljakkal, az 1. raktári-rakodó, TU-s, a 3. L-es, a 4. U-s és L-es vegyesen. Az 1-ből az állomási területen rakodó csonkavágány ágazik jobbra, és az 1-vel együtt rakodóterületet fognak közre. Csapórudas sorompó az állomás mindkét végében. Szolgálat van, kerékpáros "mobilizálással".

2 leszálló, 4 felszálló. Tovább L aljak, de illesztéses pálya.

200-nál fénysorompós útátjáró, 193-tól vegyesen faaljak és betonaljak, 179-től L aljak, 165-től megint vegyes (faalj GEO-val, L). 150-ben fénysorompós útátjáró.

Zelemér megállóhelyen 2 felszálló, 1 leszálló. 142-ben (rögzített) alakjelzővel biztosított sínpár ágazik balra, azután párhuzamosan halad, 140-ben balról vágány csatlakozik bele, a vágánykapcsolat Debrecen felől is alakjelzőkkel biztosított. (Vagyis Zelemér eredetileg mrh. lehetett, amelynek rakodóvágányából iparvágány ágazik, vagy egyszerűen csak tárolót építettek az elágazás elé.) 135-től L betonaljak.

Hajdúszentgyörgy megálló, utascsere nélkül. (Itt T betonaljak vannak.) Előtte (rögzített) fényjelzővel biztosított iparvágány ágazik balra, a megálló területén párhuzamosan halad, majd Tüzép telepre jut. Láthatóan használaton kívüli, a telep kerítése is "kettévágja". Eredetileg itt 2 vagy 3 vágányos állomás lehetett, az elrendezésből ítélve.

120-tól vegyesen faaljak és betonaljak. (A kissé eltávolodva, párhuzamosan haladó iparvágány kettéágazik, bemegy egy másik telepre és 118 magasságában ér véget.)

Józsa tmh.-n 2 leszálló, 1 felszálló. 106 után tisztán betonaljak, de itt is illesztéses. 101-ben balról (rögzített) fényjelzőkkel biztosítva, terelőcsonkával iparvágány csatlakozik, a váltón 20-as lassújel. 93-tól hézagnélküli a felépítmény. 82-ben fényjelzőkkel biztosított kiágazás balra, amelyhez 79-ben visszacsatlakozó tárolóvágány kapcsolódik, a váltón 40 km/h. 77+50-ben fény- és félsorompós útátjáró. 72-től T és L aljak vegyesen ill. szakaszosan (egy-két faalj is "becsúszik"), 68-tól L-es.

Az 59-es szelvénynél balra feltűnik Debrecen város széle.

Tócóvölgy végponti váltókörzete. Balra iparvágány, aztán a 108-as, jobbra a 109-es vonal. Távolabb látszik a hely, ahol a 108-as elfordul balra.

A 109-es vonalon itt a 40-es, a 108-ason a 62-es szám látható a szelvényköveken. Az állomáson öten szállnak le.

Tócóvölgy a kezdőponti végénél.

A szelvényszámozás innen természetesen "sehogy se jön ki", mivel az még Debrecen-Vásártér figyelembevételével készült. Tócóvölgy-Debrecen között új számozás van, a jelenlegi viszonyok szerint, Debrecen kezdőponttal.

A 10 perces késéssel elkövetett, debreceni érkezéskor volt egy pillanat, amikor szimpatikusnak tűnt a gondolat, hogy erre a gyorsra szálljak fel, de aztán győzött a "mára elég volt" érzése, és inkább megpróbálkoztam a 601-es IC-re pótjegy vásárlásával. A vonat menetrendi érkezése előtt 2 perccel kaptam kézhez, amaz 3 percet késett - ígyhát kényelmesen kiértem elé.
Az IC 601 "Nyírség" utasterhelése Debrecentől 60%, Püspökladánytól 70%.

Összeállítása hátulról: 20-71 023, 20-70 056, 20-70 052, 88-67 002, 19-91 302, V43 1091.

Vissza a főlapra