"Szergejvonal"

 

2005.05.21-én - tiszta, napsütéses időben - megnéztem a 24-es vonalat (Zalabér-Batyk - Zalaszentgrót). És ha már erre úgyis ráment az egész napom, belevettem a menübe Hodost, menetközben lencsevégre kapva a környék teherforgalmában újabban jeleskedő, remotorizált Szergejeket.

Útvonalam: Budapest - Hodos (30/20/25) - Zalabér-Batyk (25) - Zalaszentgrót - Zalabér-Batyk (24) - Budapest (25/20/30). Vonatszámok: 900/959 (Zalaegerszeg) - 9564 (Hodos) - 9563 (Zalaegerszeg) - 39344 (Zalabér-Batyk) - 39354 (Zalaszentgrót) - 39313 (Zalabér-Batyk) - 39216 (Boba) - 901 (Bp. Déli pu.)

A 900-as gyors összeállítása hátulról előre: 20-37 148, 046, 114, 19-37 058 (idáig a Zeg-i rész), 20-37 151, 147, 19-37 046, V43 1098. Induló utasterhelés a szombathelyi részen 40%, a zalaegerszegi részen 25%, Kelenföldön 40 felszálló.

Székesfehérváron 8 leszálló, 15 felszálló. Várpalotán 6 fel/8 le - a remot M47 1314 sütteti magát a napon.

Pétfürdőn nincs utascsere, kereszt a V43 1014 vontatta, IC 950 Göcsejjel.

A hajmáskéri minimális utascserét követően, Veszprémben 30 felszálló és 20 leszálló. +4-gyel indulunk.

Ajka állomáson 20 felszálló, 15 leszálló, Devecseren 10 fel/10 le.

Bobára +1-gyel érkezünk, a leszállók száma 15.

A zalaegerszegi részt 959-es vonatszámon M41 2167 viszi tovább.

...ha már ilyen jól pózolt, további képek készültek róla.
Ukkon 3 le- és 1 felszálló, Ötvösön kereszt a 9502-essel (ő vár keresztre, mi haladunk).
Zalabér-Batykon 5 felszálló, 6 leszálló, közülük ketten szállnak át a zalaszentgróti Bzmot 390-esre.
Zalaszentivánon nincs utascsere, a felvételi épülettel szemközti oldalon pedig M62 312-est pillantjuk meg. A "megpillantás" közel sem bizonyul elegendőnek, ugyanis egész nap árnyékként fog követni bennünket...
Zalaegerszeg. Tovább vagy a 39022-essel mehettem, gyakorlatilag azonnal (10:05), vagy a 9564-esig (11:35) "helybetopi". Az első jobb választás, mert a 9564-est Őriszentpéteren bevárva, közelebbről megtekinthető a "kirakatvonal" (a 25-ös Zalalövő-Hodos szakasza). De mégis rosszabb választás, mert szóló Bz, és így a Zalaegerszeg-Zalalövő közötti építkezés (a 25-ösnek ez a szakasza új nyomvonalra kerül, közelebb a Zala folyóhoz) kevésbé megfigyelhető. A 9564-esnél jobbak az esélyeim a mellékkocsikra, ezáltal a "panoráma-szolgáltatásra".
Az őriszentpéteri 39022-es előfogatot kap a már megismert Csörgő "személyében" - az utolsó pillanatban veszem észre az újságos mellől az alkalmi formációt. (Mondjuk ebben az érdekes felállásban megint a 39022 felé billent volna az érdeklődésem mérleg-nyelve, de már késő.)
Zalaegerszeg állomáson most semmi különös látnivalót nem találok. Ezért a tervtől picit elrugaszkodva, a 10-es helyi busszal Zalaegerszeg-Ola megállóhely közelébe utazom, és a 213-as szelvényben lévő útátjárónál kiérek a vasút mellé. Szerencsém van, le tudom kapni a remot Szergej gépmenetet Zalalövő felől.
Zalaegerszeg-Ola megálló.
A képen láthatón kívül, jobbra (Zalalövő felé) a 204-20-ban szintén van fénysorompós útátjáró. Itt 54-es sínrendszerű a felépítmény, Skl-3 sínleerősítéssel, 1972-es LX aljakkal. Az útátjáró zalalövői oldalán, Zalalövő felé nézve jobbra iparvágány kiágazás.
Ola felé 1999-es LM aljak, GEO sínleerősítés, 1985-ös gyártású, 54-es sinek. Kissé fekszinthibásnak tűnik a pálya.
A Zalaszentivánon látott tehervonat - a 312-es Szergejjel - Hodosra tart.
Kéttengelyes tartálykocsi Ola mellett, a 205-ös szelvénynél - a Vasúttörténeti Parki példányhoz (R 502,644) hasonlóan, szegecselt kivitelű, de valamivel keskenyebb a tartálya.
A vágány, amelyen áll, már nem csatlakozik sehová. Ez a sínpár, valamint a megálló Zeg-i végén a szélesebb alépítmény, a térvilágítás-oszlopok alapján az egykori, állomási múltra lehet gyanakodni.
Megérkezik a 9564-es vonat, amely Bzmot 177, két mellékkel (649-es a hátsó). Utasterhelése 10% alatt.
159-es szelvény, a Zala-híd Andráshida után.
Andráshidán nem volt utascsere, az állomástól kezdődik és Zalalövőig tart a vegyesen faaljakat és különféle betonaljakat tartalmazó felépítmény.
Bagod előtt, Zalalövő felé nézve balra már jól látható az épülő, új nyomvonal. Tavaly nyáron itt még javában ásatásokat rendeztek, mentendő a régi kultúrák tárgyi emlékeit. (Bár - a téma szaktekintélyeinek véleményével egyetértve - jobb azoknak a tárgyi emlékeknek, ha a föld alatt maradnak...)
Bagodon nincs utascsere.
Csurgaszi csárda megállóhelyen 1 leszálló.
Utána gyönyörködhetünk a régi vonal kellőképpen vegyes felépítményében, néhány tucat méterrel lejjebb pedig ott látható a közeljövő. A Zala lapos völgyének partján kanyarog a régi vonal, az egykori építők nyilván kínosan ügyeltek arra, hogy ne tévedjenek bizonytalan talajra, még a sok kissugarú ív árán is. A mai követelmények - jelentősebb pályasebesség elérése - éppen fordítottak. Az idő majd bebizonyítja, hogy az alkalmazott technológiával megalapozott-e a kortárs építők merészsége.
Zalaszentgyörgyön 2 felszálló.
Zalaszentgyörgy után közelebb ér az új nyomvonal. A 91-es szelvénynél látható, hogy nemcsak a Zala vizével kell itt megbírkózni. Bár ha ez mégsem sikerül majd, búslakodásra nincs ok: a régi vonalon olyan mennyiségű lassújel tábla található, hogy az jó darabig elegendő lesz az újhoz is... :)
Zalacséb-Salomvár állomáson 4 leszálló. Keresztre várunk, a Ljubljana-tól közlekedő IC 954 Citadellára.

A képen jobboldalt (Zalalövő felé nézve balra) az új nyomvonal egészen az állomás mellé ér, bár nem teljesen "olvad bele", vagyis az átmenő fővágány mindenképpen át lesz helyezve, kb. 10 méterrel.

A felvételi épület.
A Citadellára várva...
A kereszt kissé - 9 perccel - megkésik: M41 2167, 4 kocsival (három szlovén fülkés, valamint egy MÁV-os poggyász (!) kocsi). Ezért kellett a Csörgőnek sürgősen Hodosra távoznia Zalaegerszegről, a 39022 Bz-jét előfogatolva.
Nem nyuszi, hanem törpe tolatásjelző ül a fűben, erősen visszafogott kihasználtsággal.
A biztosítóberendezés új, ám az átépítést követően a vágányzat át lesz helyezve, tehát a mostani telepítés nem szól hosszú időre. "Addig is" távkezelhető az állomás Zalalövőről.
Budafán 2 leszálló, Zalapatakalján szintén.
A bal képen Zalapatakalja megálló látható a háttérben, baloldalt már a 25-ös mellé ért a körmendi 22-es vonal, a maga kellemes sóder ágyazatával. A jobb oldali képen: Zalalövő Zeg-i bejárata, az új nyomvonal alépítménye hozzásimul a felújított állomás földmunkájához.
Zalalövőn 8 leszálló, 1 felszálló.
A két melléktől megszabadulunk, csak a motor megy tovább. A "kirakatvonal" részben 54-es sínrendszerű, LM aljakkal, Skl-3 sínleerősítéssel, részben (a nagyrákosi völgyhíd környékén) 60-as sínrendszerű, LW aljakon, Skl-14 sínleerősítéssel. A Zalaegerszegtől tartó, Zalalövő kezdőpontú szelvényszámozást felváltja egy Körmend kezdőpontú, emelkedő számozás (hiszen anno ez a Körmend-Muraszombati HÉV vonala volt), ami persze már nem stimmel teljesen az eredetihez, az új nyomvonal miatt.
Felsőjánosfán (260-as szelvény) nincs utascsere.
Pankasz megálló-rakodóhelyen nincs utascsere. A rakodóvágánya (épület felőli oldalon) LM aljakkal, Skl-3 sínleerősítéssel szerelt, egyelőre nem látom komolyabb használatba vételének nyomait. Zalalövő felé kihúzó csonka a rakodóvágányból. Ezen a végén, jobbra kb. 20 m-re szépen látszik egy acélszerkezetű, rövid híd - a régi nyomvonal műtárgya. (Hasonlót találunk Zalalövő után, 249-nél, szintén jobboldalt.)

A sok kirakatberuházás között csak-csak sikerült elkövetni egy faaljas kitérőt...

Nagyrákoson 1 leszálló.
Nagy völgyhíd - viacolor peron - alagút - kis völgyhíd, mindez 60-as sinekkel, Skl-14 sínleerősítéssel. Esztétikus, műszakilag érdekes, anyagilag .... szintén érdekes...
Őriszentpéter állomás, 3 leszálló.
Mindkét vége felé kihúzó csonkával rendelkezik az 1. átmenő vg.-ból (Hodos felé nézve jobboldalt). 5 átmenő vágánya van, LM aljakon, Skl-3 sínleerősítéssel, az átmenő fővágány a 2. A felvételi épület oldalán, a Hodos-i végénél rakodó csonkavágány. Fényjelzők.

Bajánsenye megállóhelyen nincs utascsere. 386-387 között 40-es lassújel, némi töltés-konszolidálódás következtében. A szlovén oldalon csökkenő a szelvényszámozás, a határpont után kb. 50 m-rel az első kő a 69.1-es számot viseli.

Hodos állomás.
Kedves ismerősünk, a 312-es Szergej már soronkövetkező vonata élén, Zalalövő felé várakozik az indulásra.
Totál Hodosról. A felvételi épület a szlovén számozás szerint 68.3-nál található.
Sajnos a rövid fordulóidő - amit a késés tovább csökkent - csak futó (szó szerint) körülnézést tesz lehetővé.
Pandrol sínleerősítés az 1. vágányban.

Az 1. vg. mindkét végén rövid kihúzó csonka. Az átmenő fővágány a jelenlegi 2., bár az 1. és 2. között legalább egy, de inkább két vágány hiányzik még. Megépítésüket persze nem ártana forgalommal megalapozni...
További három teher tároló/indító vágány a felvételi épülettel szemközti oldalon. Fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzők.

A 9563-as számon visszainduló motorkocsi utasterhelése 3 fő, Bajánsenyén egy utas várakozik. Őriszentpéteren tíz felszálló.

Nagyrákoson nincs utascsere - a képen a völgyhíd melletti táj. (Hodos felé nézve 324-nél ér véget a viadukt, 326 után jön az alagút.)

Pankaszon 1 felszálló, Felsőjánosfán nincs utascsere, Zalalövőn 2 le, 2 fel.
Tovább: Zalapatakalja 2 fel, Budafa 2 fel, Zalacséb-Salomvár: nincs utascsere, Zalaszentgyörgy 1 fel, Csurgaszi csárda, Bagod, Andráshida: nincs utascsere, Zalaegerszeg-Ola 2 le.

Zalaegerszeg, a 309-es Szergej indul teherrel. A csekély kipufogógázt az enyhe szél előrefelé fújja. A vonat elég rossz helyen áll, indulása késlekedik, emiatt a hamarosan induló, két Bz-s személyvonatot is feltartja. Azok motorkocsijai rekordgyorsasággal akadnak rá mellékeikre és termelnek levegőt.
Ha jól sejtem, a Csörgős vonat a 9506, a Bz pedig a kissé késve induló, nagykanizsai 9854. A Zalabér-Batyk állomásig igénybe vett, 39344-es ettől a párostól balra formálódik, Bz motorból (391) és két mellékből (584, 642). Utasterhelése 10% alatti.
Már kezdtem hiányolni - Zalaszentivánon beérjük 312-es Szergejünket. 1 felszálló és 1 leszálló.

Kemendolláron nincs utascsere, Pókaszepetken 1 leszálló. Az fszt. itt üres kézzel jött ki, amivel kirobbanó röhögést generált a vonatszemélyzet tagjaiból - minden sértődés nélkül "tűrte" a szituációt, majd pontosan menesztett. Pakodon nincs utascsere.

Zalabér-Batykon 2 leszálló. Remot Szergejes, kisebb tehervonatot keresztezünk.

Az állomás 7 átmenő vágánnyal rendelkezik. Az 1. vg. rövid rakodó (oldalrakodóval, rakodóterülettel), a bobai váltókörzettől a felvételi épület bobai oldaláig húzódik. Peron a felvételi épület előtt, a 2. vágány mellett, szigetperon a 2.-3. és a 4.-5. vágányok között (a vágányszámozásból a rakodó kizárt, vagyis számozás szerint 1.-2. ill. 3.-4.). A felvételi épület Zeg.-i oldalánál vágánykapcsolat a 2. és 3. vágányok között. Zeg. felé kihúzóvágány jobboldalt (Boba irányába nézve!), a Zeg.-i váltókörzetbe részlegesen felszedett vágány csatlakozik balról. Kihúzó csonka a bobai váltókörzetnél, az 1. vg.-ból. A 6. és 7. vágányon tárolt kocsik. Fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzők - a 6. és 7. vágányon lévők üzemen kívül helyezve.

A 2. vg. TU betonaljas, a 3., 4., 5. L-es (GEO sínleerősítéssel), a 6. és 7. TU-s. Az átmenő fővágány a 3., valamennyi vágány illesztéses.

A "zalaszentgróti inga" szerepében Bzmot 390, 14 fő utassal. A 24-es vonal Zalabér-Batyk kezdőponttal szelvényszámozódik. Zúzottkő ágyazatú, illesztéses, pályasebesség 60 km/h. A Zala völgyének oldalában, enyhén ereszkedünk. Tüskeszentpéter tmh-n nincs utascsere. Itt, valamint Zalaszentgrót bejáratnál "remotorizált" (átfúrt, a furatba beragasztott műanyagbetéttel ellátott) T aljakat szállítottak ki aljcseréhez. Z.szentgrót kp.-i váltókörzetébe balról használaton kívüli iparvágány csatlakozik.

Zalaszentgrót, a végponti váltókörzetnél - azaz Sármellék, a vonal egykori folytatása felé nézünk. Balra iparvágány ágazik.

Az állomás a kp.-i vége felől alak bejárati jelzős (rögzített). 4 vágányos, az 1. vg. (U betonaljakkal) raktári-rakodó, oldalrakodóval (nem használják), a 4. vg.-nál rakodóterület (itt viszont éppen rönkfát rakodnak). A többi vágány TU-s. A vágányhídmérleg működőképesnek tűnik.

A felvételi épületet a WC mellől fotózom; tövében megtaláljuk a 60-as szelvénykövet.

A megmaradt, "ficaknyi" vonal a kp.-tól a 36-os szelvényig TU betonaljas, onnan faaljas, GEO és közvetlen sínleerősítéssel. A szelvénykövek vegyesen hasáb és téglatest alakúak.

A Bz Zalaszentgróton. Visszaútban az utasterhelés 2 fő.

Zalabér-Batykra visszatérve a 302-es Szergejjel találkozom, Boba felé tart tehervonattal. Valószínű, hogy nem sikerül "meglépnie" előlem, és Bobánál jobb pozícióból is le tudom fotózni.

A bobai váltókörzetnél sétálok egy keveset a tűző napon (jó is az...), aztán felkapaszkodom a 39216-os, Celldömölkig közlekedő személyvonatra, amelynek összeállítása: Bzmot 393, Bzx 634 és 643, Bzmot 274, utasterhelés 10% alatt. Zeg. felé tart Bzmot 391, 2 mellékkel (39213).

Türjén 7 felszálló, Ötvösön 1 fel, Darboncon nincs utascsere, Ukkon 3 leszálló és a hátsó motorkocsi leakad. Rigácson 1 felszálló, Nemeskeresztúron nincs utascsere, Jánosházán 6 felszálló. A 309-es Szergejjel keresztezünk, Zeg. irányába tart tehervonattal.

Kemenespálfa megállóhelyen 7 felszálló, 1 leszálló.

Megérkezés Bobára.
A 901-esig hátralévő időben kinéztem a 8-as szelvénykőhöz, hátha sikerül néhány vonali képet gyártanom. Csörgős személyvonat Ukk felől, majd Bobáról.
Hogy egészen szimmetrikus legyen, a két fentebbit két Szergejes teher követte, először Ukk, aztán Boba irányából. A 302-es megjött Zalabér-Batykon látott vonatával, és a Szergej-fotózást mi mással is fejezhettem volna be, mint a 312-essel.
A 958-as befut Zalaegerszegről, azután egyesül a szombathelyi 901-essel.
A 901-es gyors Bobán.
Összeállítása: V43 1015, 20-37 153, 151, 147, 19-37 046, 20-37 148, 046, 114, 19-37 058 (azaz reggeli párjának kocsijai, plusz a 153-as). Utasmennyiség 20%, és ez összességében még enyhén csökkent is az út során - Kelenföldig és a Déliig kb. 10% maradt.

Vissza a főlapra