|
2005.05.21-én - tiszta, napsütéses időben -
megnéztem a 24-es vonalat (Zalabér-Batyk -
Zalaszentgrót). És ha már erre úgyis ráment az
egész napom, belevettem a menübe Hodost, menetközben
lencsevégre kapva a környék teherforgalmában újabban
jeleskedő, remotorizált Szergejeket. Útvonalam:
Budapest - Hodos (30/20/25) - Zalabér-Batyk (25) -
Zalaszentgrót - Zalabér-Batyk (24) - Budapest
(25/20/30). Vonatszámok: 900/959 (Zalaegerszeg) - 9564
(Hodos) - 9563 (Zalaegerszeg) - 39344 (Zalabér-Batyk) -
39354 (Zalaszentgrót) - 39313 (Zalabér-Batyk) - 39216
(Boba) - 901 (Bp. Déli pu.)
A 900-as gyors összeállítása hátulról előre:
20-37 148, 046, 114, 19-37 058 (idáig a Zeg-i rész),
20-37 151, 147, 19-37 046, V43 1098. Induló
utasterhelés a szombathelyi részen 40%, a zalaegerszegi
részen 25%, Kelenföldön 40 felszálló.
|
|
Székesfehérváron 8 leszálló, 15 felszálló.
Várpalotán 6 fel/8 le - a remot M47 1314 sütteti
magát a napon. Pétfürdőn nincs utascsere, kereszt a
V43 1014 vontatta, IC 950 Göcsejjel.
|
|
A hajmáskéri minimális utascserét követően,
Veszprémben 30 felszálló és 20 leszálló. +4-gyel
indulunk. Ajka állomáson 20 felszálló, 15
leszálló, Devecseren 10 fel/10 le.
|
|
Bobára +1-gyel érkezünk, a leszállók száma 15. A
zalaegerszegi részt 959-es vonatszámon M41 2167 viszi
tovább.
|
|
...ha már ilyen jól pózolt, további
képek készültek róla. |
|
Ukkon 3 le- és 1 felszálló, Ötvösön kereszt a
9502-essel (ő vár keresztre, mi haladunk). |
|
Zalabér-Batykon 5 felszálló, 6 leszálló,
közülük ketten szállnak át a zalaszentgróti Bzmot
390-esre. |
|
Zalaszentivánon nincs utascsere, a
felvételi épülettel szemközti oldalon pedig M62
312-est pillantjuk meg. A "megpillantás"
közel sem bizonyul elegendőnek, ugyanis egész nap
árnyékként fog követni bennünket... |
|
Zalaegerszeg. Tovább vagy a 39022-essel
mehettem, gyakorlatilag azonnal (10:05), vagy a 9564-esig
(11:35) "helybetopi". Az első jobb
választás, mert a 9564-est Őriszentpéteren bevárva,
közelebbről megtekinthető a "kirakatvonal"
(a 25-ös Zalalövő-Hodos szakasza). De mégis rosszabb
választás, mert szóló Bz, és így a
Zalaegerszeg-Zalalövő közötti építkezés (a
25-ösnek ez a szakasza új nyomvonalra kerül, közelebb
a Zala folyóhoz) kevésbé megfigyelhető. A 9564-esnél
jobbak az esélyeim a mellékkocsikra, ezáltal a
"panoráma-szolgáltatásra". |
|
Az őriszentpéteri 39022-es előfogatot kap a már
megismert Csörgő "személyében" - az utolsó
pillanatban veszem észre az újságos mellől az alkalmi
formációt. (Mondjuk ebben az érdekes
felállásban megint a 39022 felé billent volna az
érdeklődésem mérleg-nyelve, de már késő.) |
|
Zalaegerszeg állomáson most semmi különös
látnivalót nem találok. Ezért a tervtől picit
elrugaszkodva, a 10-es helyi busszal Zalaegerszeg-Ola
megállóhely közelébe utazom, és a 213-as
szelvényben lévő útátjárónál kiérek a vasút
mellé. Szerencsém van, le tudom kapni a remot Szergej
gépmenetet Zalalövő felől. |
|
Zalaegerszeg-Ola megálló.
A képen láthatón kívül, jobbra (Zalalövő felé) a
204-20-ban szintén van fénysorompós útátjáró. Itt
54-es sínrendszerű a felépítmény, Skl-3
sínleerősítéssel, 1972-es LX aljakkal. Az
útátjáró zalalövői oldalán, Zalalövő felé
nézve jobbra iparvágány kiágazás.
Ola felé 1999-es LM aljak, GEO sínleerősítés,
1985-ös gyártású, 54-es sinek. Kissé
fekszinthibásnak tűnik a pálya. |
|
A Zalaszentivánon látott tehervonat - a 312-es
Szergejjel - Hodosra tart. |
|
Kéttengelyes tartálykocsi Ola mellett, a 205-ös
szelvénynél - a Vasúttörténeti Parki példányhoz (R
502,644) hasonlóan, szegecselt kivitelű, de valamivel
keskenyebb a tartálya.
A vágány, amelyen áll, már nem csatlakozik sehová.
Ez a sínpár, valamint a megálló Zeg-i végén a
szélesebb alépítmény, a térvilágítás-oszlopok
alapján az egykori, állomási múltra lehet gyanakodni. |
|
Megérkezik a 9564-es vonat, amely Bzmot 177, két
mellékkel (649-es a hátsó). Utasterhelése 10% alatt. |
|
159-es szelvény, a Zala-híd Andráshida után.
Andráshidán nem volt utascsere, az állomástól
kezdődik és Zalalövőig tart a vegyesen faaljakat és
különféle betonaljakat tartalmazó felépítmény. |
|
Bagod előtt, Zalalövő felé nézve balra már jól
látható az épülő, új nyomvonal. Tavaly nyáron itt
még javában ásatásokat rendeztek, mentendő a régi
kultúrák tárgyi emlékeit. (Bár - a téma
szaktekintélyeinek véleményével egyetértve - jobb
azoknak a tárgyi emlékeknek, ha a föld alatt
maradnak...) |
|
Bagodon nincs utascsere. |
|
Csurgaszi csárda megállóhelyen 1
leszálló.
Utána gyönyörködhetünk a régi vonal kellőképpen
vegyes felépítményében, néhány tucat méterrel
lejjebb pedig ott látható a közeljövő. A Zala lapos
völgyének partján kanyarog a régi vonal, az egykori
építők nyilván kínosan ügyeltek arra, hogy ne
tévedjenek bizonytalan talajra, még a sok kissugarú
ív árán is. A mai követelmények - jelentősebb
pályasebesség elérése - éppen fordítottak. Az idő
majd bebizonyítja, hogy az alkalmazott technológiával
megalapozott-e a kortárs építők merészsége. |
|
Zalaszentgyörgyön 2 felszálló. |
|
Zalaszentgyörgy után közelebb ér az
új nyomvonal. A 91-es szelvénynél látható, hogy
nemcsak a Zala vizével kell itt megbírkózni. Bár ha
ez mégsem sikerül majd, búslakodásra nincs ok: a
régi vonalon olyan mennyiségű lassújel tábla
található, hogy az jó darabig elegendő lesz az újhoz
is... :) |
|
Zalacséb-Salomvár állomáson 4 leszálló.
Keresztre várunk, a Ljubljana-tól közlekedő IC 954
Citadellára. A képen jobboldalt (Zalalövő felé
nézve balra) az új nyomvonal egészen az állomás
mellé ér, bár nem teljesen "olvad bele",
vagyis az átmenő fővágány mindenképpen át lesz
helyezve, kb. 10 méterrel.
|
|
A felvételi épület. |
|
A Citadellára várva...
A kereszt kissé - 9 perccel - megkésik: M41
2167, 4 kocsival (három szlovén fülkés, valamint egy
MÁV-os poggyász (!) kocsi). Ezért kellett a
Csörgőnek sürgősen Hodosra távoznia
Zalaegerszegről, a 39022 Bz-jét előfogatolva. |
|
Nem nyuszi, hanem törpe tolatásjelző ül a fűben,
erősen visszafogott kihasználtsággal.
A biztosítóberendezés új, ám az átépítést
követően a vágányzat át lesz helyezve, tehát a
mostani telepítés nem szól hosszú időre. "Addig
is" távkezelhető az állomás Zalalövőről. |
|
Budafán 2 leszálló, Zalapatakalján
szintén.
A bal képen Zalapatakalja megálló látható a
háttérben, baloldalt már a 25-ös mellé ért a
körmendi 22-es vonal, a maga kellemes sóder
ágyazatával. A jobb oldali képen: Zalalövő Zeg-i
bejárata, az új nyomvonal alépítménye hozzásimul a
felújított állomás földmunkájához. |
|
Zalalövőn 8 leszálló, 1 felszálló.
A két melléktől megszabadulunk, csak a motor megy
tovább. A "kirakatvonal" részben 54-es
sínrendszerű, LM aljakkal, Skl-3 sínleerősítéssel,
részben (a nagyrákosi völgyhíd környékén) 60-as
sínrendszerű, LW aljakon, Skl-14 sínleerősítéssel.
A Zalaegerszegtől tartó, Zalalövő kezdőpontú
szelvényszámozást felváltja egy Körmend
kezdőpontú, emelkedő számozás (hiszen anno ez a
Körmend-Muraszombati HÉV vonala volt), ami persze már
nem stimmel teljesen az eredetihez, az új nyomvonal
miatt. |
|
Felsőjánosfán (260-as szelvény) nincs utascsere. |
|
Pankasz megálló-rakodóhelyen nincs utascsere. A
rakodóvágánya (épület felőli oldalon) LM aljakkal,
Skl-3 sínleerősítéssel szerelt, egyelőre nem látom
komolyabb használatba vételének nyomait. Zalalövő
felé kihúzó csonka a rakodóvágányból. Ezen a
végén, jobbra kb. 20 m-re szépen látszik egy
acélszerkezetű, rövid híd - a régi nyomvonal
műtárgya. (Hasonlót találunk Zalalövő után,
249-nél, szintén jobboldalt.) A sok
kirakatberuházás között csak-csak sikerült
elkövetni egy faaljas kitérőt...
|
|
Nagyrákoson 1 leszálló. |
|
Nagy völgyhíd - viacolor peron - alagút - kis
völgyhíd, mindez 60-as sinekkel, Skl-14
sínleerősítéssel. Esztétikus, műszakilag érdekes,
anyagilag .... szintén érdekes... |
|
Őriszentpéter állomás, 3 leszálló.
Mindkét vége felé kihúzó csonkával rendelkezik az
1. átmenő vg.-ból (Hodos felé nézve jobboldalt). 5
átmenő vágánya van, LM aljakon, Skl-3
sínleerősítéssel, az átmenő fővágány a 2. A
felvételi épület oldalán, a Hodos-i végénél
rakodó csonkavágány. Fényjelzők.Bajánsenye
megállóhelyen nincs utascsere. 386-387 között 40-es
lassújel, némi töltés-konszolidálódás
következtében. A szlovén oldalon csökkenő a
szelvényszámozás, a határpont után kb. 50 m-rel az
első kő a 69.1-es számot viseli.
|
|
Hodos állomás.
Kedves ismerősünk, a 312-es Szergej már
soronkövetkező vonata élén, Zalalövő felé
várakozik az indulásra. |
|
Totál Hodosról. A felvételi épület a szlovén
számozás szerint 68.3-nál található.
Sajnos a rövid fordulóidő - amit a késés tovább
csökkent - csak futó (szó szerint)
körülnézést tesz lehetővé. |
|
Pandrol sínleerősítés az 1. vágányban. Az 1.
vg. mindkét végén rövid kihúzó csonka. Az átmenő
fővágány a jelenlegi 2., bár az 1. és 2. között
legalább egy, de inkább két vágány hiányzik még.
Megépítésüket persze nem ártana forgalommal
megalapozni...
További három teher tároló/indító vágány a
felvételi épülettel szemközti oldalon. Fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzők.
|
|
A 9563-as számon visszainduló motorkocsi
utasterhelése 3 fő, Bajánsenyén egy utas várakozik.
Őriszentpéteren tíz felszálló. Nagyrákoson nincs
utascsere - a képen a völgyhíd melletti táj. (Hodos
felé nézve 324-nél ér véget a viadukt, 326 után
jön az alagút.)
Pankaszon 1 felszálló, Felsőjánosfán nincs
utascsere, Zalalövőn 2 le, 2 fel.
Tovább: Zalapatakalja 2 fel, Budafa 2 fel,
Zalacséb-Salomvár: nincs utascsere, Zalaszentgyörgy 1
fel, Csurgaszi csárda, Bagod, Andráshida: nincs
utascsere, Zalaegerszeg-Ola 2 le.
|
|
Zalaegerszeg, a 309-es Szergej indul
teherrel. A csekély kipufogógázt az enyhe szél
előrefelé fújja. A vonat elég rossz helyen áll,
indulása késlekedik, emiatt a hamarosan induló, két
Bz-s személyvonatot is feltartja. Azok motorkocsijai
rekordgyorsasággal akadnak rá mellékeikre és
termelnek levegőt. |
|
Ha jól sejtem, a Csörgős vonat a 9506, a Bz pedig
a kissé késve induló, nagykanizsai 9854. A
Zalabér-Batyk állomásig igénybe vett, 39344-es ettől
a párostól balra formálódik, Bz motorból (391) és
két mellékből (584, 642). Utasterhelése 10% alatti. |
|
Már kezdtem hiányolni - Zalaszentivánon beérjük
312-es Szergejünket. 1 felszálló és 1 leszálló. Kemendolláron
nincs utascsere, Pókaszepetken 1 leszálló. Az fszt.
itt üres kézzel jött ki, amivel kirobbanó
röhögést generált a vonatszemélyzet tagjaiból -
minden sértődés nélkül "tűrte" a
szituációt, majd pontosan menesztett. Pakodon nincs
utascsere.
|
|
Zalabér-Batykon 2 leszálló. Remot Szergejes,
kisebb tehervonatot keresztezünk. Az állomás 7
átmenő vágánnyal rendelkezik. Az 1. vg. rövid
rakodó (oldalrakodóval, rakodóterülettel), a bobai
váltókörzettől a felvételi épület bobai oldaláig
húzódik. Peron a felvételi épület előtt, a 2.
vágány mellett, szigetperon a 2.-3. és a 4.-5.
vágányok között (a vágányszámozásból a rakodó
kizárt, vagyis számozás szerint 1.-2. ill. 3.-4.). A
felvételi épület Zeg.-i oldalánál vágánykapcsolat
a 2. és 3. vágányok között. Zeg. felé
kihúzóvágány jobboldalt (Boba irányába nézve!), a
Zeg.-i váltókörzetbe részlegesen felszedett vágány
csatlakozik balról. Kihúzó csonka a bobai
váltókörzetnél, az 1. vg.-ból. A 6. és 7.
vágányon tárolt kocsik. Fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzők - a 6. és 7. vágányon lévők
üzemen kívül helyezve.
|
|
A 2. vg. TU betonaljas, a 3., 4., 5. L-es (GEO
sínleerősítéssel), a 6. és 7. TU-s. Az átmenő
fővágány a 3., valamennyi vágány illesztéses. A
"zalaszentgróti inga" szerepében Bzmot 390,
14 fő utassal. A 24-es vonal Zalabér-Batyk
kezdőponttal szelvényszámozódik. Zúzottkő
ágyazatú, illesztéses, pályasebesség 60 km/h. A Zala
völgyének oldalában, enyhén ereszkedünk.
Tüskeszentpéter tmh-n nincs utascsere. Itt, valamint
Zalaszentgrót bejáratnál "remotorizált"
(átfúrt, a furatba beragasztott műanyagbetéttel
ellátott) T aljakat szállítottak ki aljcseréhez.
Z.szentgrót kp.-i váltókörzetébe balról
használaton kívüli iparvágány csatlakozik.
|
|
Zalaszentgrót, a végponti váltókörzetnél - azaz
Sármellék, a vonal egykori folytatása felé nézünk.
Balra iparvágány ágazik. Az állomás a kp.-i vége
felől alak bejárati jelzős (rögzített). 4
vágányos, az 1. vg. (U betonaljakkal) raktári-rakodó,
oldalrakodóval (nem használják), a 4. vg.-nál
rakodóterület (itt viszont éppen rönkfát rakodnak).
A többi vágány TU-s. A vágányhídmérleg
működőképesnek tűnik.
|
|
A felvételi épületet a WC mellől fotózom;
tövében megtaláljuk a 60-as szelvénykövet. A
megmaradt, "ficaknyi" vonal a kp.-tól a 36-os
szelvényig TU betonaljas, onnan faaljas, GEO és
közvetlen sínleerősítéssel. A szelvénykövek
vegyesen hasáb és téglatest alakúak.
|
|
A Bz Zalaszentgróton. Visszaútban az utasterhelés
2 fő. Zalabér-Batykra visszatérve a 302-es
Szergejjel találkozom, Boba felé tart tehervonattal.
Valószínű, hogy nem sikerül "meglépnie"
előlem, és Bobánál jobb pozícióból is le tudom
fotózni.
A bobai váltókörzetnél sétálok egy keveset a
tűző napon (jó is az...), aztán
felkapaszkodom a 39216-os, Celldömölkig közlekedő
személyvonatra, amelynek összeállítása: Bzmot 393,
Bzx 634 és 643, Bzmot 274, utasterhelés 10% alatt. Zeg.
felé tart Bzmot 391, 2 mellékkel (39213).
|
|
Türjén 7 felszálló, Ötvösön 1 fel, Darboncon
nincs utascsere, Ukkon 3 leszálló és a hátsó
motorkocsi leakad. Rigácson 1 felszálló,
Nemeskeresztúron nincs utascsere, Jánosházán 6
felszálló. A 309-es Szergejjel keresztezünk, Zeg.
irányába tart tehervonattal. Kemenespálfa
megállóhelyen 7 felszálló, 1 leszálló.
|
|
Megérkezés Bobára. |
|
A 901-esig hátralévő időben kinéztem
a 8-as szelvénykőhöz, hátha sikerül néhány vonali
képet gyártanom. Csörgős személyvonat Ukk felől,
majd Bobáról. |
|
Hogy egészen szimmetrikus legyen, a két
fentebbit két Szergejes teher követte, először Ukk,
aztán Boba irányából. A 302-es megjött
Zalabér-Batykon látott vonatával, és a
Szergej-fotózást mi mással is fejezhettem volna be,
mint a 312-essel. |
|
A 958-as befut Zalaegerszegről, azután egyesül a
szombathelyi 901-essel. |
|
A 901-es gyors Bobán.
Összeállítása: V43 1015, 20-37 153, 151, 147, 19-37
046, 20-37 148, 046, 114, 19-37 058 (azaz reggeli
párjának kocsijai, plusz a 153-as). Utasmennyiség 20%,
és ez összességében még enyhén csökkent is az út
során - Kelenföldig és a Déliig kb. 10% maradt. |