2005. május utolsó hétvégéjére igen
kedvező időjárás-előrejelzést olvastam, gyökeresen
eltérőt attól, amit az előző napokban lehetett
tapasztalni. A napsütést, a tiszta égboltot ki kellett
használni. Érdeklődésem újfent a keleti végekre
vitt, folytatva - és befejezve - a Nyírség
vasútvonalainak felfedezését. A kétnapos (péntek,
szombat) vonatozáshoz Mátészalkát választottam
bázisul. |
|
Az első nap útvonala: Budapest - Nyírbátor
(120/100/110) - Nyíregyháza (113) - Vásárosnamény
(116) - Mátészalka (111) - Tiboszállás - Mátészalka
(115). Vonatszámok: IC 600 (Debrecen) - 6322
(Nyírbátor) - 36125 (Nyíregyháza) - IP 36004
(Vásárosnamény) - 6355 (Mátészalka) - 36313
(Tiborszállás) - 36318 (Mátészalka). A Keleti
pu-ról reggel 6:05-kor induló, "Szabolcs" IC
összeállítása hátulról előre: 19-91 303, 88-67
005, 20-70 068, 056, 052, V43 1085. Kezdeti utasterhelés
75%, Szolnokon 40 felszálló, 15 leszálló,
Püspökladányban 10 leszálló, Hajdúszoboszlón 6
leszálló.
|
|
Ebes és Debrecen között, a 2150 .... 2180
szelvények környékén (és szakaszosan feljebb is) a
pálya mellett fasor húzódik, az errefelé múlt héten
tomboló vihar hatalmas pusztítást végzett a szelet
felfogni képtelen, keskeny erdősávban. A kidőlt
fákat eltakarították a vágányokról, részben már
összevágták. Néhány vasbeton felsővezeték
tartóoszlop is kidőlt, 2170 magasságában az egyik
szabályosan derékba tört. Már új, acél
tartóoszlopokat állítottak a helyükre, a forgalom
visszatért eredeti keretei közé. Debrecen. Jó 50
leszálló, kb. 25 felszálló.
|
|
Utam következő szakaszához a 6322-es
személyvonatot (Debrecen - Mátészalka, i: 8:55) veszem
igénybe, amely MD szerelvényből áll, hátulról
előre 27-05 027, 20-05 095, 20-05 093, MDmot 3003. Ezt
az ex-szentesi MD-t még többször látjuk. Kezdeti
utasterhelés 20%.
|
|
Debrecen Csapókert, 4 felszálló. |
|
Két SOFTRANS-os 40-es gép a Hajdú Kft. apafai
telephelyén. A közelebbi mozdony kék oldalán
érdekes, lilás árnyalatot kever a Bx kocsik
rátükröződő piros színe. |
|
Apafa állomás, 6 leszálló, 1 felszálló.
A 110-es vonal 80-as pályasebességű,
szelvényszámozása Apafa kezdőpontú, a 6-os szelvény
előtt mindjárt 50-es lassújel kezdődik. Illesztéses
felépítmény, zúzottkő ágyazat. |
|
Dombostanya megállóban 11 leszálló. |
|
Hajdúsámson állomás alak bejárati, egyéni alak
kijárati jelzős, szolgálat van. Az 1. vg. rövid
rakodó (a mátészalkai véghez közelebb fekvő
felvételi épület mögött végetér), TU betonaljas, a
2. T-s, az átmenő fővágány a 3. Utascsere nincs. 101-től
40-es lassújel, 102+10-nél fénysorompós útátjáró,
105-től 50 km/h. Tisztán T betonaljas szakaszok.
|
|
Tamásipusztán nincs utascsere, 138-tól
60-as lassújel. Tisztavíz megállóhelyen sincs
utascsere. 164+40-ben fény- és félsorompós
útátjáró. |
|
Aradványpuszta állomáson 1 leszálló. Fény
bejárati jelzős (rögzített), 2 vágányos, az 1. vg.
rakodó, oldalrakodóval, T betonaljas. 220+20-ban
fénysorompós útátjáró.
|
|
Nyíradony állomáson 5 leszálló. Apafai
váltókörzete előtt 60-as sebességkorlátozás
kezdődik. |
|
Az úr Apafától hozta sokat sejtető tábláit.
Le kellett csapnom a magas labdát, megkérdeztem:
"- Mondja, nincs még elég lassújel ezen a
vonalon?" Vette a lapot: "- Úgy látszik,
nincs." |
|
Nyírmihálydin 2 le/11 fel, Nyírgelsén
1 le/2 fel, Nyírbogáton 2 leszálló, 2 felszálló
utas. |
|
Nyírbátor, a 6322 továbbáll. 16
leszálló. |
|
Az állomás felvételi épület felőli oldalán
(Apafa felé nézve balra), a vágányhídmérleg
mögött (állomási területen) két vágány
csatlakozik. Az egyik rakodó csonka, amely az 1.
vágánnyal rakodóterületet fog közre az állomás
szalkai végénél. A másik elfordul balra, elkerített
területre vezet. Használaton kívül állnak. A szalkai
váltókörzetbe (384-es szelvény) balról és jobbról
egy-egy vágány csatlakozik, Apafa felé nézve a jobb
oldaliból egy ág jobbra fordul, a vonal melletti
gyártelepen ér véget. A felvételi épülettel
szemközti oldalon, az apafai váltókörzethez
közelebb, ugyancsak állomási területen, jobbra
ágazik iparvágány, Cereol feliratú silókhoz vezet.
6 átmenő vágány, alak bejárati, egyéni alak
kijárati jelzők, a szalkai végnél csatlakozó
iparvágányoknál alak tolatásjelzők. Az apafai
végéhez közelebb gyalogosfelüljárót építettek.
TVGnh ácsorog a felvételi épülettel szemközti
oldalon. |
|
A bal képen a kezdőponti vége, a jobb
képen a végponti vége felé nézünk. |
|
IP 36305 érkezik Nyíregyházáról, 8 perc
késéssel. |
|
Nyírbátor kincsei - kellemes kis kertben
elszállásolva, a felvételi épület oldalában. |
|
A 6315-ös személy érkezik
Mátészalkáról, a végén cipelve azt a Bz motor és
két mellék összeállítást, amely itt leakad, és
36125-ként, a 113-as vonalon Nyíregyházára veszi az
irányt 11:35-kor.
5 perc késése van a 6315-nek... |
|
...ezzel picit elveri a 632-es "Kraszna"
IC-t. |
|
A 36125 Nyírbátorban. Összeállítása hátulról:
Bzx 770, Bzx 711, Bzmot 217. Az utasterhelés alig 10 fő
volna, de a hátsó melléket táborozásból hazatérő,
kb. 25 fős iskolás csoport szállja meg,
kísérőjükkel együtt. A 113-as vonal
szelvényszámozása Nyíregyháza kezdőpontú.
Zúzottkő ágyazatú, faaljas, GEO sínleerősítéssel,
sok L-es aljcserével. Nyírbátor apafai
váltókörzetétől 362-ig emeletes 40/50-es
sebességkorlátozás. 363-ban fénysorompós
útátjáró, 362-től 30-as lassújel. 360-tól tisztán
faaljas a felépítmény, közvetlen
sínleerősítéssel, 34,5 km/fm-es sinekkel, az ágyazat
szennyezett.
|
|
A 356-os szelvény környéke.
346-tól 48-as sínrendszer, 344+40-ben fénysorompós
útátjáró, majd megint "c" sinek. 340-től
erősen szennyezett ágyazat. 325-től enyhe emelkedőre
kaptatunk, a tájra jellemző, alacsony halmok-buckák
egyikére feljutva. 323-ban, az ívben aljcserék
faaljakkal, GEO leerősítéssel. 321-nél végetér a
30-as, kezdődik egy 40-es lassúmenet. 320-tól 48-as
sínrendszer, faaljon, GEO-val. 317-től újfent
"c" sinek közvetlen sínleerősítéssel,
315-nél az ívben 48-as. 307-nél rövid szakaszon GEO,
306-ban vége a sebességkorlátozásnak. A GEO-hoz
való, ékes-bordás alátétlemezt a GEO csavar
magasságában "házilag" átfúrták, a
fészket kimélyítették, így síncsavarral,
közvetlenül fogják le a sínt. |
|
300-tól 40-es lassújel (előtte volt egy 20-as,
amelynek az elejét nem láttam). 292-nél jobbról (kp.
felé nézve!) nem használt iparvágány - Máriapócs
vp.-i váltókörzete után, a nem használt 1.
vágányba csatlakozik. Az állomás fény bejárati
jelzős (rögzített). Az 1. vágány U betonaljas, a 2.
vg. (átmenő fővágány) faaljas, GEO-s. Két
leszálló akad. Tovább betonaljas a felépítmény,
TU aljakon, néhány cserélt L-lel, újabb TU-val.
275-től lefelé egyre több U alj mutatkozik, TU-val
keverve.
|
|
257 környéke: 34,5-ös sinek, vegyesen újabb és
régebbi TU, még régebbi U aljak. A szelvénykövek
többnyire hasáb alakúak, néhol pedig földbeásott,
lemeszelt betonaljak. Folytatjuk utunkat a kietlen
pusztaságban, ahol 38 km-re jutott összesen három
állomás, semmi egyéb. 244-nél enyhén emelkedős
szakasz jön, a szokásos halmok között.
|
|
Kállósemjén, keresztre várva. A
kereszt a 36114, Bzmot 210, két mellékkel, 15% utassal.
Az állomás 3 vágányos, alak bejárati jelzős,
szolgálat van. Az 1. (nem használt) vágány U és TU
aljakkal rendelkezik, rakodó, raktárral,
oldalrakodóval és rakodóterülettel. A 2. az átmenő
fővágány, faaljas, vegyesen GEO-val és közvetlennel,
a 3. hasonló, szórványos TU és TM aljcserékkel.
Csapórudas sorompó a nyíregyházi végén. 1
felszálló.
223+40-nél, az állomás nyíregyházi váltókörzetét
követően vágány ágazik (kp. felé nézve!) balra, a
vonaltól ferdén távolodó telepre vezet, 220-nál. |
|
Kállósemjén után 48-as sínrendszer, faaljas,
GEO-s. 216+70-től L betonaljak, majd az L közé
"minden egyéb" (T, TM) vegyül. 214+50-től
lefelé TU aljak némi U-val, "c" sinek. Az
ágyazat jobb állapotú, mint Kállósemjénig. 203-tól
faaljas, közvetlen sínleerősítéssel. 193 után
szórványos aljcserék faaljakkal. 173-ban végetér a
30-as, kezdődik egy 20-as sebességkorlátozás, 167-ig,
ahonnan 40 km/h. 170+50-től TU betonaljak, szórványos
TU aljcserékkel. 165+80 után 48-as sínrendszer,
vegyesen TU és TM aljakon, aztán az ív végétől
"c" sinek, 162-től faaljakon. A felvételen
a 160-as szelvény, Nyírbátor felé nézve.
|
|
159+50-et követően 48-as sinek faaljon GEO-val,
158+50-ben fénysorompós útátjáró. 155+50-ben
csatlakozik a 112-es (nyíradonyi) nyíltvonali
elágazással, fényjelzőkkel biztosítva, ezután
34,5-ös sinek faaljon, közvetlennel. 149-nél
fénysorompós útátjáró, vége a 40-es
korlátozásnak, jön a 20-as, majd Nagykálló fény
előjelzője. 143-tól 30 km/h.
|
|
Nagykálló. A "Nyírség I."
kirándulásomban szereplő, "Ismeretlen Vasutas
Emlékművét" végre szemből is
lefotózhattam. A jobb oldali képen a nyíregyházi
váltókörzetet és az útátjárót látjuk. 2
leszálló, 2 felszálló.
134-től (Nagykálló nyíregyházi váltókörzete,
fénysorompós útátjáró követi) vége a 30-asnak,
kezdődik egy 50-es lassú. 48-as sinek, faaljak, GEO
sínleerősítés. 121-122 között szennyezett ágyazat,
másutt tűrhető. 114-ben fénysorompós útátjáró,
105-től emelkedünk 108-ig a szokásos halmok egyikére.
100-tól lassújel, 99-től "c" sínrendszer,
rövid sinekkel, faaljakon, közvetlen
sínleerősítéssel, ikerillesztésekkel. |
|
67-től (Nyíregyháza Ipari Park iparvágány
kiágazás fény előjelzőjénél) 48-as sinek faaljon,
közvetlennel, szórványosan GEO-val. A kiágazás
59+20-nál található, terelőcsonkával, a kitérő
telepítését még nem fejezték be, a jelzők
kábelezésén dolgoznak éppen (árokásás,
kábelfektetés). 49-40-nél fénysorompós útátjáró
(a munkálatok miatt a berendezés nem működik, ezért
megállás, Figyelj! jelzés, továbbhaladás). A 100-as
vonalra forduló íven TU, TM aljak, talpfákkal
vegyesen, 26-tól TM aljcserék, 15-16-nál (a Tirpák
Malom-i kiágazás előtt) L aljak is előfordulnak.
12-nél fény- és félsorompós útátjáró, már
Nyíregyháza bejárati jelzői mögött. Nyíregyháza,
megérkezés.
|
|
375,694 Nyíregyházán, a felvételi épület
oldalában. Amikor lefotóztam, a mellettem álló
autóból előkerült egy úr, hatalmas méretű tévét
ráncigált ki a kocsiból, majd "-A konyhára
viszem, javításból!" felkiáltással, megindult a
szemben lévő ajtó felé. Talán
közterület-ellenőrnek, vagy ilyesminek vélt, a
fényképezőgép miatt... |
|
Nem tájékozódtam előre kisvasút-menetrend
ügyében, de kis szerencsével felvértezve, pont jókor
teszek egy kört az épület mögött. |
|
A vásárosnaményi, IP 36004 (i: 13:21)
összeállítása: Bzmot 416 + Bzmot 415. Kezdeti
utasmennyiség 26 fő. A 116-os vonal
szelvényszámozása Nyíregyháza kezdőpontú. A 9-es
szelvénynél ágazik ki a 113-as vonalból, egy darabig
a Tirpák Malom iparvágánya halad mellette. Zúzottkő
ágyazat, illesztéses felépítmény. A 15-ös
szelvénynél jobbról vágány csatlakozik a malomtól.
Ezután jobbról újabb iparvágány, majd párhuzamosan
halad (TU betonaljas, 48-as sinekkel), jobbról további
vágányok csatlakoznak hozzá (az utolsó a 21-nél).
18-nál balról iparvágány, fényjelzőkkel
biztosítva. Fénysorompós útátjáró a 22-nél, a
párhuzamos vágányból jobbra történik kiágazás.
Fény- és félsorompós útátjáró a 32-esnél
(Nyíregyháza külső kp.-i vége), ahonnan 40 km/h
sebességkorlátozás érvényes.
|
|
Nyíregyháza külső 2 vágányos, jobbra és balra
használaton kívüli iparvágány ágazik. Szolgálat
van. M44 211 áll rönkfával rakott magasoldalfalú
kocsikkal. Nincs utascsere. 41-nél jobbról
iparvágány, vágányzáró sorompóval. 76-nál
fénysorompós útátjáró. Nagyrészt hasáb alakú
szelvénykövek. 82+50-ben fénysorompós útátjáró
(Oros kp.-i vége); 93-nál nem használt iparvágány
jobbra, terelőcsonkával, hosszan húzódó (110-nél
végetérő) homok/sóder depókhoz vezet. 124-40-nél
és 133+50-nél (Napkor kp.-i vége) fénysorompós
útátjáró. 169-ben balról alakjelzőkkel
biztosított, terelőcsonkás, felhagyott iparvágány,
almaültetvénytől. Fénysorompós útátjárók a
következő helyeken: 183+60 (Apagy kp.-i vége), 226+30
(Levelek-Magy kp.-i peronvég), 257-50, 263+30
(Ófehértó kp.-i végénél).
|
|
Ófehértó. 4 percet állunk, talán nemlétező
keresztet várva. 4 leszálló.
Fény bejárati, közös fény kijárati jelzők,
szolgálat van. 3 vágányos, az 1. vágány rakodó,
oldalrakodóval, rakodóterülettel, rönkfa feladás.
Keresztaljai U-sak (TU aljcserékkel), meglepő módon
új ágyazattal. A 2. az átmenő fővágány, faaljakon
GEO-val, a 3. faaljas, közvetlen sínleerősítésű. A
vásárosnaményi végénél fatelep. 272-30-tól, vagyis
a várárosnaményi váltókörzettől 30-as lassújel. |
|
Ligettanyánál (áthaladunk) balra fényjelzőkkel
biztosított iparvágány ágazik. 305-50-től emeletes
30/40-es lassújel, balról vágány csatlakozik U
betonaljakkal. Úgy tűnik, hogy míg a vonal nagy ívet
ír le, a ligettanyai, kiágazott vágány kissé
magasabbra jutva a dombon, levágja az ív egy részét.
Nem használják. Baktalórántháza alak bejárati
jelzős. Az 1. vágány rakodó, oldalrakodóval, U
betonaljas. A 2. faaljas közvetlen, a 3. az átmenő
fővágány (faaljas), a 4. faaljas, közvetlen. Az 5.
valójában vágánykiágazás, faaljas, vegyesen GEO és
közvetlen. Párhuzamosan halad, majd a jobboldalt
létesített fatelepre sínpár ágazik belőle, végül
elfordul a fatelep másik bejáratához. Nem
használják.
1 felszálló, 1 leszálló.
336+30-nál, az állomás nyíregyházi végén
fénysorompós útátjáró - emiatt fedezőjelzőként
funkcionáló, közös fény kijárati jelzőt
telepítettek a végponti végébe. Állomási területen
30 km/h az átmenő fővágányban, a vásárosnaményi
váltókörzettől (345-50) emeletes 30/40. Kellemes,
erdős területen haladunk.
|
|
Vaja-Rohod kp.-i váltókörzete előtt, 401-ben
balról két iparvágány, fény/félsorompós
útátjáró, 30-as lassúmenet kezdődik. Az állomás
fény bejárati, közös fény kijárati jelzős,
szolgálat van. 3 vágányos féllíra, az 1. vg. rövid
rakodó, oldalrakodóval és rakodóterülettel.
Közvetlen sínleerősítésűek (az 1. vegyesen faaljas
és U-s, a 2. faaljas). 1 felszálló, 3 leszálló.
410-nél, a naményi váltókörzettől 30/40-es
sebességkorlátozás.
424-10-nél fénysorompós útátjáró, előtte
Rákóczitanya megálló (haladunk). 426+50-nél
végetér a lassújel. 461-10-ben, Nyírmada bejárat
mögött fénysorompós útátjáró (a 41-es főutat
szeljük át). 455-462 között 30-as lassújel.
|
|
Nyírmada alak bejárati jelzős, szolgálat van.
20-as lassújel állomási területen az átmenő
fővágányban. Az átmenő fővágány 34,5-ös
sínrendszerű, faaljas, közvetlen sínleerősítésű.
Állomási területen balról iparvágány csatlakozik,
tengelyátszerelt széles kocsik állnak éppen rajta. A
kp.-i váltókörzetből jobbra is iparvágány ágazik.
Az 1. vágány rövid rakodó, U betonaljas. Az állomás
naményi végében csapórudas sorompó. Kitérőbe
járunk (3. vg.-ra), keresztezünk a 36015-össel (mely
az errefelé megszokott, motor+mellék+mellék+motor
összeállítású Bz). 5 felszálló, 11 leszálló.
|
|
473+50-nél vágánykiágazás balra (nem használt),
a nyírmadai 30-as lassú végetér, kezdődik egy másik
(30/40?). 514-nél (Vásárosnamény külső megálló)
fénysorompós útátjáró. 546+50-től 20-as,
547+50-től 30-as, 563-tól emeletes 40/50-es lassújel. Vásárosnamény
szalkai váltókörzetébe a vonal saját számozása
szerint 576-nál csatlakozunk be, 20-as lassújel az
állomás területén. Tizennégyen szállnak le.
|
|
Az állomás 1. vágánya rakodó, oldalrakodóval,
raktárral, vágányhídmérleggel. U betonaljakkal
fektették. A 2. és 3. vg. TU-s, a 4. U-s, az 5.
részben U, részben TU aljakkal rendelkezik, mellette
rakodóterület. Valamennyi vágány 48-as
sínrendszerű. Záhony felé jobboldalt kihúzó csonka,
Mátészalka felé a felvételi épület oldalán
további két csonkavágány, köztük rakodóterület.
Fény bejárati, egyéni alak kijárati jelzők,
szolgálat van. Fénysorompós útátjáró a záhonyi
végén. M62 210 tengelyátszerelt széles kocsikkal a
rakodóterület felőli vágányon.
|
|
"Na kérem, álljanak nagyság szerinti
sorba!" |
|
A nagyság szerinti sorhoz kiváló
negyedik alany lett volna a felvételi épület
oldalában kiállított jármű, de inkább nem
vállalkoztam a Bz-hez cipelésére... |
|
Pontosan érkezik a 6355-ös, 15:34-kor indul
Mátészalka felé. 25 felszálló várakozik rá és
tizenöten szállnak le róla. 2186-os Csörgővel
vontatott MD szerelvény, a 083-as és 101-es Bx-ekkel,
valamint a 038-as Btx-szel. Az utasterhelés 25%. |
|
Vitkán 1 felszálló, Nagydoboson 2 fel/3 le,
Ópályiban 8 fel/8 le. |
|
Elértem a "bázist", Mátészalkát. A mai
napból azonban még van egy délutánnyi, amit ki kell
használni - a tervemben tiborszállási forduló
szerepel. |
|
A Tiborszállásra közlekedő 36313-ast a már
Debrecentől megismert MD szerelvényből állították
ki. MDmot 3003-as oldalán még ott virít a
"Szentes" felirat, valamint az 1998.05.28-i
"C" vizsga jele, Szolnokon végrehajtva.
16:46 helyett 17:05-kor indul. A menetrendi újítás
igen friss (az Elvira két napja még nem tudott
róla), bár valóban előnyösebb a csatlakozások
szempontjából - csakhogy a Tiborszálláson
eltölthető időm ezzel vészesen fogy... |
|
Az állomás záhonyi/debreceni végénél
gyalogosfelüljáró vehető igénybe, fotózás
céljából is kiváló.
Az MD indulásáig hátralévő időmet kis körsétával
töltöm el. |
|
A felvételi épület mögötti téren kialakított
"nosztalgiakert" kellékeiben
gyönyörködhetünk. A "behajtani tilos"
tábla teljesen jó helyen van, hiszen mint az
alakjelzőn is látjuk, mindjárt jön a 376-os. |
|
A felvételi épülettel szemközti oldalon a 410-es
BoBó ácsorog.
A délelőtt Nyírbátorban látott, 2170-es Csörgő
közben megfordult, a debreceni 6324-es személyt hozta
pár perccel később. |
|
A kezdeti utasterhelés átlagosan 25%, bár igen
egyenetlenül: van 60%-ra telített kocsi is. M62
215-öst látjuk a fűtőháznál. Az állomás
tiborszállási/kocsordi végénél fény- és
félsorompós útátjáró, azután 323-80-nál
fénysorompós útátjáró. 322-nél vágánykiágazás
jobbra (kp. felé nézve!), 321-től 314-ig 40-es
lassújel, majd pályasebességet, 50 km/h-t tartunk. A
kiágazott vágány párhuzamosan halad
(térvilágítással rendelkezik, az utóbbi időben nem
használják), jobbról továbbiak csatlakoznak bele.
299-től 289-ig 30-as lassújel, szennyezett az ágyazat.
A szelvényszámozás csökkenő, Nagykároly (Carei)
kezdőpontú - hiszen eredetileg a
Nagykároly-Mátészalka-Csapi HÉV vonala volt.
Errefelé zömmel hasáb alakúak a szelvénykövek, az
egész km-eket a nagyméretű, ferdén lecsapott tetejű
fajta jelzi.
|
|
Zúzottkő ágyazat, illesztéses felépítmény
faaljakon. Nyírcsaholy megállóban 7 leszálló.
267-től 40-es lassújel. 235-nél (Nagyecsed szalkai
előjelzőjénél) végetér a 40-es, kezdődik egy 30-as
lassú. Itt már inkább téglatest szelvényköveket
alkalmaznak. Faaljak, elsősorban közvetlen, ritkábban
GEO sínleerősítéssel, zúzottkő ágyazat, bár
láthatóan sóder van alatta.
|
|
Nagyecsed állomás, 17:25-kor
érkezünk. A Tiborszálláson eltölthető időmre
megsemmisítő csapást mér az a megoldás, miszerint
megvárják, míg a 36318-as vonat Bz-je befut
Nagykárolyról (Carei) Tiborszállásra, és
Nagyecsedről csak ezután indulunk. Ez persze forgalmi
szempontból helyénvaló: az álmoskönyvek szerint nem
teljesen egészséges, ha ugyanazon a vágányon két
vonat halad, egymással szemben. Választhatok egy
"rövid Tiborszállás" és egy "hosszú
Tiborszállás" között (bő két óra múlva a
36328-assal). Az előbbit választom, mivel még meg kell
találnom a szállodát, a folyamatosan tűző nap
kifárasztott, márpedig holnap is "észnél kell
lennem".
Az állomás 3 vágányos féllíra, az 1. vg. rakodó,
oldalrakodóval, rakodóterülettel, vegyesen faaljas és
U betonaljas. A 2. vg. TU-s, 3. vg. faaljas, közvetlen
sínleerősítéssel (223-ig azonban L-es és T-s). Fény
bejárati, közös fény kijárati jelzők,
Tiborszállás felé a kijárati a fedezőjelző
szerepében, mert az állomás kp.-i végében (218-40)
fénysorompós útátjáró található. Szolgálat van.
Sóder ágyazat az állomási területen.A többség itt
száll le a vonatról. |
|
Nagyecsed felvételi épülete. A kép nézőpontjához
képest a jobb oldalán kertet alakítottak ki, néhány
kisvasúti kellékkel. Sajnos későn veszem észre, nem
tudom jó szögből lefotózni. Tovább zúzottkő
ágyazat - vékony rétegben a sóderre szórva; 205-ig
és 198-tól még vékonyabb -, illesztéses
felépítmény, faaljakon, vegyesen közvetlen és GEO
sínleerősítéssel. 214-50-nél fénysorompós
útátjáró. 213-211 között T és L betonaljak, majd
faaljak közvetlen leerősítéssel. 190+50-nél jobbról
rakodóvágány csatlakozik. 190-ben végetér a
lassújel, mehetünk egészen 50 km/h-val. 30-as
sebességkorlátozás előjelző, ez Tiborszállás
utánra, 158-ra vonatkozik. 186-174 között TU
betonaljas, Tiborszállásnál L-es a pálya.
|
|
Tiborszállás. Az MD megáll, ráakad a
bent álló, nagykárolyi Bz-re, fékpróba, és indulunk
is visszafelé. Ígyhát csak két gyors kép a
"kirakat" felvételi épületről. Helyi
emberek elmondása szerint 60 millióba került -
mindenki döntse el maga, hogy ehhez az
épülethez, itt, ez sok vagy kevés.
Az objektumot mrh-szerűen építették ki, az épület
előtt rakodóvágány húzódik, vágányzáró
sorompókkal lezárva, faaljas, közvetlen
sínleerősítésű. Az átmenő fővágány L
betonaljas, illesztéses. 20 leszálló. |
|
Visszafelé tehát az MDmot "szendvicsben"
üzemel. Minimális utasterheléssel indulunk. A képen
a Kraszna-híd, Tiborszállás után nem sokkal.
|
|
Nagyecseden egyetlen utas vár a vonatra, egy száll
le. Nyírcsaholyon nincs utascsere. |
|
A "szendvics" Mátészalkán. |
|
Csörgő-Bz kompozíció a
peronszintről. A felüljáróról pedig a 18:42-kor,
+5-tel befutó 16304-es, két Csörgővel (2185+2153,
utóbbi hidegen). Érdekes vonat: péntekenként
13:35-kor indul Bp. Nyugati pu-ról, és enyhe öt órás
vonatozással haza is érhetnek vele a szalkai diákok...
7 Bhv kocsiból, továbbá 20-35-ösből, 20-37-esből
és kerékpárszállítóból áll, jó kétszázan
szállnak le róla. |
|
A 2185-ös Csörgő leakad a vonatról, körüljár,
a 2153-as Csörgő pedig még leviszi Zajtára a maradék
utast a Bhv kocsikkal. Ennyit mára a vasútról,
megkerestem a szállást: elég gyorsan ment,
Mátészalka nem nagy - viszont igen kellemes
összhatású - város. Kellően hideg zuhany
segítségével kompenzáltam az egésznapos,
igen intenzív napsugárzást, a fényképezőgép
akksikat feltöltöttem, átnéztem mégegyszer a
szombati útitervet, aztán leoltottam az
olvasólámpát.
|