Nyírség II., 2005.05.27-28.

Első nap

2005. május utolsó hétvégéjére igen kedvező időjárás-előrejelzést olvastam, gyökeresen eltérőt attól, amit az előző napokban lehetett tapasztalni. A napsütést, a tiszta égboltot ki kellett használni. Érdeklődésem újfent a keleti végekre vitt, folytatva - és befejezve - a Nyírség vasútvonalainak felfedezését. A kétnapos (péntek, szombat) vonatozáshoz Mátészalkát választottam bázisul.
Az első nap útvonala: Budapest - Nyírbátor (120/100/110) - Nyíregyháza (113) - Vásárosnamény (116) - Mátészalka (111) - Tiboszállás - Mátészalka (115). Vonatszámok: IC 600 (Debrecen) - 6322 (Nyírbátor) - 36125 (Nyíregyháza) - IP 36004 (Vásárosnamény) - 6355 (Mátészalka) - 36313 (Tiborszállás) - 36318 (Mátészalka).

A Keleti pu-ról reggel 6:05-kor induló, "Szabolcs" IC összeállítása hátulról előre: 19-91 303, 88-67 005, 20-70 068, 056, 052, V43 1085. Kezdeti utasterhelés 75%, Szolnokon 40 felszálló, 15 leszálló, Püspökladányban 10 leszálló, Hajdúszoboszlón 6 leszálló.

Ebes és Debrecen között, a 2150 .... 2180 szelvények környékén (és szakaszosan feljebb is) a pálya mellett fasor húzódik, az errefelé múlt héten tomboló vihar hatalmas pusztítást végzett a szelet felfogni képtelen, keskeny erdősávban. A kidőlt fákat eltakarították a vágányokról, részben már összevágták. Néhány vasbeton felsővezeték tartóoszlop is kidőlt, 2170 magasságában az egyik szabályosan derékba tört. Már új, acél tartóoszlopokat állítottak a helyükre, a forgalom visszatért eredeti keretei közé.

Debrecen. Jó 50 leszálló, kb. 25 felszálló.

Utam következő szakaszához a 6322-es személyvonatot (Debrecen - Mátészalka, i: 8:55) veszem igénybe, amely MD szerelvényből áll, hátulról előre 27-05 027, 20-05 095, 20-05 093, MDmot 3003. Ezt az ex-szentesi MD-t még többször látjuk.

Kezdeti utasterhelés 20%.

Debrecen Csapókert, 4 felszálló.
Két SOFTRANS-os 40-es gép a Hajdú Kft. apafai telephelyén. A közelebbi mozdony kék oldalán érdekes, lilás árnyalatot kever a Bx kocsik rátükröződő piros színe.
Apafa állomás, 6 leszálló, 1 felszálló.
A 110-es vonal 80-as pályasebességű, szelvényszámozása Apafa kezdőpontú, a 6-os szelvény előtt mindjárt 50-es lassújel kezdődik. Illesztéses felépítmény, zúzottkő ágyazat.
Dombostanya megállóban 11 leszálló.
Hajdúsámson állomás alak bejárati, egyéni alak kijárati jelzős, szolgálat van. Az 1. vg. rövid rakodó (a mátészalkai véghez közelebb fekvő felvételi épület mögött végetér), TU betonaljas, a 2. T-s, az átmenő fővágány a 3. Utascsere nincs.

101-től 40-es lassújel, 102+10-nél fénysorompós útátjáró, 105-től 50 km/h. Tisztán T betonaljas szakaszok.

Tamásipusztán nincs utascsere, 138-tól 60-as lassújel. Tisztavíz megállóhelyen sincs utascsere. 164+40-ben fény- és félsorompós útátjáró.
Aradványpuszta állomáson 1 leszálló. Fény bejárati jelzős (rögzített), 2 vágányos, az 1. vg. rakodó, oldalrakodóval, T betonaljas.

220+20-ban fénysorompós útátjáró.

Nyíradony állomáson 5 leszálló. Apafai váltókörzete előtt 60-as sebességkorlátozás kezdődik.
Az úr Apafától hozta sokat sejtető tábláit.
Le kellett csapnom a magas labdát, megkérdeztem: "- Mondja, nincs még elég lassújel ezen a vonalon?" Vette a lapot: "- Úgy látszik, nincs."
Nyírmihálydin 2 le/11 fel, Nyírgelsén 1 le/2 fel, Nyírbogáton 2 leszálló, 2 felszálló utas.
Nyírbátor, a 6322 továbbáll. 16 leszálló.
Az állomás felvételi épület felőli oldalán (Apafa felé nézve balra), a vágányhídmérleg mögött (állomási területen) két vágány csatlakozik. Az egyik rakodó csonka, amely az 1. vágánnyal rakodóterületet fog közre az állomás szalkai végénél. A másik elfordul balra, elkerített területre vezet. Használaton kívül állnak. A szalkai váltókörzetbe (384-es szelvény) balról és jobbról egy-egy vágány csatlakozik, Apafa felé nézve a jobb oldaliból egy ág jobbra fordul, a vonal melletti gyártelepen ér véget. A felvételi épülettel szemközti oldalon, az apafai váltókörzethez közelebb, ugyancsak állomási területen, jobbra ágazik iparvágány, Cereol feliratú silókhoz vezet.
6 átmenő vágány, alak bejárati, egyéni alak kijárati jelzők, a szalkai végnél csatlakozó iparvágányoknál alak tolatásjelzők. Az apafai végéhez közelebb gyalogosfelüljárót építettek. TVGnh ácsorog a felvételi épülettel szemközti oldalon.
A bal képen a kezdőponti vége, a jobb képen a végponti vége felé nézünk.
IP 36305 érkezik Nyíregyházáról, 8 perc késéssel.
Nyírbátor kincsei - kellemes kis kertben elszállásolva, a felvételi épület oldalában.
A 6315-ös személy érkezik Mátészalkáról, a végén cipelve azt a Bz motor és két mellék összeállítást, amely itt leakad, és 36125-ként, a 113-as vonalon Nyíregyházára veszi az irányt 11:35-kor.
5 perc késése van a 6315-nek...
...ezzel picit elveri a 632-es "Kraszna" IC-t.
A 36125 Nyírbátorban. Összeállítása hátulról: Bzx 770, Bzx 711, Bzmot 217. Az utasterhelés alig 10 fő volna, de a hátsó melléket táborozásból hazatérő, kb. 25 fős iskolás csoport szállja meg, kísérőjükkel együtt.

A 113-as vonal szelvényszámozása Nyíregyháza kezdőpontú. Zúzottkő ágyazatú, faaljas, GEO sínleerősítéssel, sok L-es aljcserével. Nyírbátor apafai váltókörzetétől 362-ig emeletes 40/50-es sebességkorlátozás. 363-ban fénysorompós útátjáró, 362-től 30-as lassújel. 360-tól tisztán faaljas a felépítmény, közvetlen sínleerősítéssel, 34,5 km/fm-es sinekkel, az ágyazat szennyezett.

A 356-os szelvény környéke.
346-tól 48-as sínrendszer, 344+40-ben fénysorompós útátjáró, majd megint "c" sinek. 340-től erősen szennyezett ágyazat. 325-től enyhe emelkedőre kaptatunk, a tájra jellemző, alacsony halmok-buckák egyikére feljutva. 323-ban, az ívben aljcserék faaljakkal, GEO leerősítéssel. 321-nél végetér a 30-as, kezdődik egy 40-es lassúmenet. 320-tól 48-as sínrendszer, faaljon, GEO-val. 317-től újfent "c" sinek közvetlen sínleerősítéssel, 315-nél az ívben 48-as. 307-nél rövid szakaszon GEO, 306-ban vége a sebességkorlátozásnak. A GEO-hoz való, ékes-bordás alátétlemezt a GEO csavar magasságában "házilag" átfúrták, a fészket kimélyítették, így síncsavarral, közvetlenül fogják le a sínt.
300-tól 40-es lassújel (előtte volt egy 20-as, amelynek az elejét nem láttam). 292-nél jobbról (kp. felé nézve!) nem használt iparvágány - Máriapócs vp.-i váltókörzete után, a nem használt 1. vágányba csatlakozik. Az állomás fény bejárati jelzős (rögzített). Az 1. vágány U betonaljas, a 2. vg. (átmenő fővágány) faaljas, GEO-s. Két leszálló akad.

Tovább betonaljas a felépítmény, TU aljakon, néhány cserélt L-lel, újabb TU-val. 275-től lefelé egyre több U alj mutatkozik, TU-val keverve.

257 környéke: 34,5-ös sinek, vegyesen újabb és régebbi TU, még régebbi U aljak. A szelvénykövek többnyire hasáb alakúak, néhol pedig földbeásott, lemeszelt betonaljak. Folytatjuk utunkat a kietlen pusztaságban, ahol 38 km-re jutott összesen három állomás, semmi egyéb.

244-nél enyhén emelkedős szakasz jön, a szokásos halmok között.

Kállósemjén, keresztre várva. A kereszt a 36114, Bzmot 210, két mellékkel, 15% utassal.
Az állomás 3 vágányos, alak bejárati jelzős, szolgálat van. Az 1. (nem használt) vágány U és TU aljakkal rendelkezik, rakodó, raktárral, oldalrakodóval és rakodóterülettel. A 2. az átmenő fővágány, faaljas, vegyesen GEO-val és közvetlennel, a 3. hasonló, szórványos TU és TM aljcserékkel. Csapórudas sorompó a nyíregyházi végén. 1 felszálló.
223+40-nél, az állomás nyíregyházi váltókörzetét követően vágány ágazik (kp. felé nézve!) balra, a vonaltól ferdén távolodó telepre vezet, 220-nál.
Kállósemjén után 48-as sínrendszer, faaljas, GEO-s. 216+70-től L betonaljak, majd az L közé "minden egyéb" (T, TM) vegyül. 214+50-től lefelé TU aljak némi U-val, "c" sinek. Az ágyazat jobb állapotú, mint Kállósemjénig. 203-tól faaljas, közvetlen sínleerősítéssel. 193 után szórványos aljcserék faaljakkal. 173-ban végetér a 30-as, kezdődik egy 20-as sebességkorlátozás, 167-ig, ahonnan 40 km/h. 170+50-től TU betonaljak, szórványos TU aljcserékkel. 165+80 után 48-as sínrendszer, vegyesen TU és TM aljakon, aztán az ív végétől "c" sinek, 162-től faaljakon.

A felvételen a 160-as szelvény, Nyírbátor felé nézve.

159+50-et követően 48-as sinek faaljon GEO-val, 158+50-ben fénysorompós útátjáró. 155+50-ben csatlakozik a 112-es (nyíradonyi) nyíltvonali elágazással, fényjelzőkkel biztosítva, ezután 34,5-ös sinek faaljon, közvetlennel.

149-nél fénysorompós útátjáró, vége a 40-es korlátozásnak, jön a 20-as, majd Nagykálló fény előjelzője. 143-tól 30 km/h.

Nagykálló. A "Nyírség I." kirándulásomban szereplő, "Ismeretlen Vasutas Emlékművét" végre szemből is lefotózhattam. A jobb oldali képen a nyíregyházi váltókörzetet és az útátjárót látjuk. 2 leszálló, 2 felszálló.
134-től (Nagykálló nyíregyházi váltókörzete, fénysorompós útátjáró követi) vége a 30-asnak, kezdődik egy 50-es lassú. 48-as sinek, faaljak, GEO sínleerősítés. 121-122 között szennyezett ágyazat, másutt tűrhető. 114-ben fénysorompós útátjáró, 105-től emelkedünk 108-ig a szokásos halmok egyikére. 100-tól lassújel, 99-től "c" sínrendszer, rövid sinekkel, faaljakon, közvetlen sínleerősítéssel, ikerillesztésekkel.
67-től (Nyíregyháza Ipari Park iparvágány kiágazás fény előjelzőjénél) 48-as sinek faaljon, közvetlennel, szórványosan GEO-val. A kiágazás 59+20-nál található, terelőcsonkával, a kitérő telepítését még nem fejezték be, a jelzők kábelezésén dolgoznak éppen (árokásás, kábelfektetés). 49-40-nél fénysorompós útátjáró (a munkálatok miatt a berendezés nem működik, ezért megállás, Figyelj! jelzés, továbbhaladás). A 100-as vonalra forduló íven TU, TM aljak, talpfákkal vegyesen, 26-tól TM aljcserék, 15-16-nál (a Tirpák Malom-i kiágazás előtt) L aljak is előfordulnak. 12-nél fény- és félsorompós útátjáró, már Nyíregyháza bejárati jelzői mögött.

Nyíregyháza, megérkezés.

375,694 Nyíregyházán, a felvételi épület oldalában. Amikor lefotóztam, a mellettem álló autóból előkerült egy úr, hatalmas méretű tévét ráncigált ki a kocsiból, majd "-A konyhára viszem, javításból!" felkiáltással, megindult a szemben lévő ajtó felé. Talán közterület-ellenőrnek, vagy ilyesminek vélt, a fényképezőgép miatt...
Nem tájékozódtam előre kisvasút-menetrend ügyében, de kis szerencsével felvértezve, pont jókor teszek egy kört az épület mögött.
A vásárosnaményi, IP 36004 (i: 13:21) összeállítása: Bzmot 416 + Bzmot 415. Kezdeti utasmennyiség 26 fő.

A 116-os vonal szelvényszámozása Nyíregyháza kezdőpontú. A 9-es szelvénynél ágazik ki a 113-as vonalból, egy darabig a Tirpák Malom iparvágánya halad mellette. Zúzottkő ágyazat, illesztéses felépítmény. A 15-ös szelvénynél jobbról vágány csatlakozik a malomtól. Ezután jobbról újabb iparvágány, majd párhuzamosan halad (TU betonaljas, 48-as sinekkel), jobbról további vágányok csatlakoznak hozzá (az utolsó a 21-nél). 18-nál balról iparvágány, fényjelzőkkel biztosítva. Fénysorompós útátjáró a 22-nél, a párhuzamos vágányból jobbra történik kiágazás. Fény- és félsorompós útátjáró a 32-esnél (Nyíregyháza külső kp.-i vége), ahonnan 40 km/h sebességkorlátozás érvényes.

Nyíregyháza külső 2 vágányos, jobbra és balra használaton kívüli iparvágány ágazik. Szolgálat van. M44 211 áll rönkfával rakott magasoldalfalú kocsikkal. Nincs utascsere.

41-nél jobbról iparvágány, vágányzáró sorompóval. 76-nál fénysorompós útátjáró. Nagyrészt hasáb alakú szelvénykövek. 82+50-ben fénysorompós útátjáró (Oros kp.-i vége); 93-nál nem használt iparvágány jobbra, terelőcsonkával, hosszan húzódó (110-nél végetérő) homok/sóder depókhoz vezet. 124-40-nél és 133+50-nél (Napkor kp.-i vége) fénysorompós útátjáró. 169-ben balról alakjelzőkkel biztosított, terelőcsonkás, felhagyott iparvágány, almaültetvénytől. Fénysorompós útátjárók a következő helyeken: 183+60 (Apagy kp.-i vége), 226+30 (Levelek-Magy kp.-i peronvég), 257-50, 263+30 (Ófehértó kp.-i végénél).

Ófehértó. 4 percet állunk, talán nemlétező keresztet várva. 4 leszálló.
Fény bejárati, közös fény kijárati jelzők, szolgálat van. 3 vágányos, az 1. vágány rakodó, oldalrakodóval, rakodóterülettel, rönkfa feladás. Keresztaljai U-sak (TU aljcserékkel), meglepő módon új ágyazattal. A 2. az átmenő fővágány, faaljakon GEO-val, a 3. faaljas, közvetlen sínleerősítésű. A vásárosnaményi végénél fatelep. 272-30-tól, vagyis a várárosnaményi váltókörzettől 30-as lassújel.
Ligettanyánál (áthaladunk) balra fényjelzőkkel biztosított iparvágány ágazik. 305-50-től emeletes 30/40-es lassújel, balról vágány csatlakozik U betonaljakkal. Úgy tűnik, hogy míg a vonal nagy ívet ír le, a ligettanyai, kiágazott vágány kissé magasabbra jutva a dombon, levágja az ív egy részét. Nem használják.

Baktalórántháza alak bejárati jelzős. Az 1. vágány rakodó, oldalrakodóval, U betonaljas. A 2. faaljas közvetlen, a 3. az átmenő fővágány (faaljas), a 4. faaljas, közvetlen. Az 5. valójában vágánykiágazás, faaljas, vegyesen GEO és közvetlen. Párhuzamosan halad, majd a jobboldalt létesített fatelepre sínpár ágazik belőle, végül elfordul a fatelep másik bejáratához. Nem használják.
1 felszálló, 1 leszálló.

336+30-nál, az állomás nyíregyházi végén fénysorompós útátjáró - emiatt fedezőjelzőként funkcionáló, közös fény kijárati jelzőt telepítettek a végponti végébe. Állomási területen 30 km/h az átmenő fővágányban, a vásárosnaményi váltókörzettől (345-50) emeletes 30/40. Kellemes, erdős területen haladunk.

Vaja-Rohod kp.-i váltókörzete előtt, 401-ben balról két iparvágány, fény/félsorompós útátjáró, 30-as lassúmenet kezdődik.

Az állomás fény bejárati, közös fény kijárati jelzős, szolgálat van. 3 vágányos féllíra, az 1. vg. rövid rakodó, oldalrakodóval és rakodóterülettel. Közvetlen sínleerősítésűek (az 1. vegyesen faaljas és U-s, a 2. faaljas). 1 felszálló, 3 leszálló. 410-nél, a naményi váltókörzettől 30/40-es sebességkorlátozás.

424-10-nél fénysorompós útátjáró, előtte Rákóczitanya megálló (haladunk). 426+50-nél végetér a lassújel. 461-10-ben, Nyírmada bejárat mögött fénysorompós útátjáró (a 41-es főutat szeljük át). 455-462 között 30-as lassújel.

Nyírmada alak bejárati jelzős, szolgálat van. 20-as lassújel állomási területen az átmenő fővágányban. Az átmenő fővágány 34,5-ös sínrendszerű, faaljas, közvetlen sínleerősítésű. Állomási területen balról iparvágány csatlakozik, tengelyátszerelt széles kocsik állnak éppen rajta. A kp.-i váltókörzetből jobbra is iparvágány ágazik. Az 1. vágány rövid rakodó, U betonaljas. Az állomás naményi végében csapórudas sorompó.

Kitérőbe járunk (3. vg.-ra), keresztezünk a 36015-össel (mely az errefelé megszokott, motor+mellék+mellék+motor összeállítású Bz). 5 felszálló, 11 leszálló.

473+50-nél vágánykiágazás balra (nem használt), a nyírmadai 30-as lassú végetér, kezdődik egy másik (30/40?). 514-nél (Vásárosnamény külső megálló) fénysorompós útátjáró. 546+50-től 20-as, 547+50-től 30-as, 563-tól emeletes 40/50-es lassújel.

Vásárosnamény szalkai váltókörzetébe a vonal saját számozása szerint 576-nál csatlakozunk be, 20-as lassújel az állomás területén. Tizennégyen szállnak le.

Az állomás 1. vágánya rakodó, oldalrakodóval, raktárral, vágányhídmérleggel. U betonaljakkal fektették. A 2. és 3. vg. TU-s, a 4. U-s, az 5. részben U, részben TU aljakkal rendelkezik, mellette rakodóterület. Valamennyi vágány 48-as sínrendszerű. Záhony felé jobboldalt kihúzó csonka, Mátészalka felé a felvételi épület oldalán további két csonkavágány, köztük rakodóterület. Fény bejárati, egyéni alak kijárati jelzők, szolgálat van. Fénysorompós útátjáró a záhonyi végén.

M62 210 tengelyátszerelt széles kocsikkal a rakodóterület felőli vágányon.

"Na kérem, álljanak nagyság szerinti sorba!"
A nagyság szerinti sorhoz kiváló negyedik alany lett volna a felvételi épület oldalában kiállított jármű, de inkább nem vállalkoztam a Bz-hez cipelésére...
Pontosan érkezik a 6355-ös, 15:34-kor indul Mátészalka felé. 25 felszálló várakozik rá és tizenöten szállnak le róla. 2186-os Csörgővel vontatott MD szerelvény, a 083-as és 101-es Bx-ekkel, valamint a 038-as Btx-szel. Az utasterhelés 25%.
Vitkán 1 felszálló, Nagydoboson 2 fel/3 le, Ópályiban 8 fel/8 le.
Elértem a "bázist", Mátészalkát. A mai napból azonban még van egy délutánnyi, amit ki kell használni - a tervemben tiborszállási forduló szerepel.
A Tiborszállásra közlekedő 36313-ast a már Debrecentől megismert MD szerelvényből állították ki. MDmot 3003-as oldalán még ott virít a "Szentes" felirat, valamint az 1998.05.28-i "C" vizsga jele, Szolnokon végrehajtva.
16:46 helyett 17:05-kor indul. A menetrendi újítás igen friss (az Elvira két napja még nem tudott róla), bár valóban előnyösebb a csatlakozások szempontjából - csakhogy a Tiborszálláson eltölthető időm ezzel vészesen fogy...
Az állomás záhonyi/debreceni végénél gyalogosfelüljáró vehető igénybe, fotózás céljából is kiváló.
Az MD indulásáig hátralévő időmet kis körsétával töltöm el.
A felvételi épület mögötti téren kialakított "nosztalgiakert" kellékeiben gyönyörködhetünk. A "behajtani tilos" tábla teljesen jó helyen van, hiszen mint az alakjelzőn is látjuk, mindjárt jön a 376-os.
A felvételi épülettel szemközti oldalon a 410-es BoBó ácsorog.
A délelőtt Nyírbátorban látott, 2170-es Csörgő közben megfordult, a debreceni 6324-es személyt hozta pár perccel később.
A kezdeti utasterhelés átlagosan 25%, bár igen egyenetlenül: van 60%-ra telített kocsi is.

M62 215-öst látjuk a fűtőháznál. Az állomás tiborszállási/kocsordi végénél fény- és félsorompós útátjáró, azután 323-80-nál fénysorompós útátjáró. 322-nél vágánykiágazás jobbra (kp. felé nézve!), 321-től 314-ig 40-es lassújel, majd pályasebességet, 50 km/h-t tartunk. A kiágazott vágány párhuzamosan halad (térvilágítással rendelkezik, az utóbbi időben nem használják), jobbról továbbiak csatlakoznak bele. 299-től 289-ig 30-as lassújel, szennyezett az ágyazat. A szelvényszámozás csökkenő, Nagykároly (Carei) kezdőpontú - hiszen eredetileg a Nagykároly-Mátészalka-Csapi HÉV vonala volt. Errefelé zömmel hasáb alakúak a szelvénykövek, az egész km-eket a nagyméretű, ferdén lecsapott tetejű fajta jelzi.

Zúzottkő ágyazat, illesztéses felépítmény faaljakon.

Nyírcsaholy megállóban 7 leszálló.

267-től 40-es lassújel. 235-nél (Nagyecsed szalkai előjelzőjénél) végetér a 40-es, kezdődik egy 30-as lassú. Itt már inkább téglatest szelvényköveket alkalmaznak. Faaljak, elsősorban közvetlen, ritkábban GEO sínleerősítéssel, zúzottkő ágyazat, bár láthatóan sóder van alatta.

Nagyecsed állomás, 17:25-kor érkezünk. A Tiborszálláson eltölthető időmre megsemmisítő csapást mér az a megoldás, miszerint megvárják, míg a 36318-as vonat Bz-je befut Nagykárolyról (Carei) Tiborszállásra, és Nagyecsedről csak ezután indulunk. Ez persze forgalmi szempontból helyénvaló: az álmoskönyvek szerint nem teljesen egészséges, ha ugyanazon a vágányon két vonat halad, egymással szemben. Választhatok egy "rövid Tiborszállás" és egy "hosszú Tiborszállás" között (bő két óra múlva a 36328-assal). Az előbbit választom, mivel még meg kell találnom a szállodát, a folyamatosan tűző nap kifárasztott, márpedig holnap is "észnél kell lennem".
Az állomás 3 vágányos féllíra, az 1. vg. rakodó, oldalrakodóval, rakodóterülettel, vegyesen faaljas és U betonaljas. A 2. vg. TU-s, 3. vg. faaljas, közvetlen sínleerősítéssel (223-ig azonban L-es és T-s). Fény bejárati, közös fény kijárati jelzők, Tiborszállás felé a kijárati a fedezőjelző szerepében, mert az állomás kp.-i végében (218-40) fénysorompós útátjáró található. Szolgálat van. Sóder ágyazat az állomási területen.A többség itt száll le a vonatról.
Nagyecsed felvételi épülete. A kép nézőpontjához képest a jobb oldalán kertet alakítottak ki, néhány kisvasúti kellékkel. Sajnos későn veszem észre, nem tudom jó szögből lefotózni.

Tovább zúzottkő ágyazat - vékony rétegben a sóderre szórva; 205-ig és 198-tól még vékonyabb -, illesztéses felépítmény, faaljakon, vegyesen közvetlen és GEO sínleerősítéssel. 214-50-nél fénysorompós útátjáró. 213-211 között T és L betonaljak, majd faaljak közvetlen leerősítéssel. 190+50-nél jobbról rakodóvágány csatlakozik. 190-ben végetér a lassújel, mehetünk egészen 50 km/h-val. 30-as sebességkorlátozás előjelző, ez Tiborszállás utánra, 158-ra vonatkozik. 186-174 között TU betonaljas, Tiborszállásnál L-es a pálya.

Tiborszállás. Az MD megáll, ráakad a bent álló, nagykárolyi Bz-re, fékpróba, és indulunk is visszafelé. Ígyhát csak két gyors kép a "kirakat" felvételi épületről. Helyi emberek elmondása szerint 60 millióba került - mindenki döntse el maga, hogy ehhez az épülethez, itt, ez sok vagy kevés.
Az objektumot mrh-szerűen építették ki, az épület előtt rakodóvágány húzódik, vágányzáró sorompókkal lezárva, faaljas, közvetlen sínleerősítésű. Az átmenő fővágány L betonaljas, illesztéses. 20 leszálló.
Visszafelé tehát az MDmot "szendvicsben" üzemel. Minimális utasterheléssel indulunk.

A képen a Kraszna-híd, Tiborszállás után nem sokkal.

Nagyecseden egyetlen utas vár a vonatra, egy száll le. Nyírcsaholyon nincs utascsere.
A "szendvics" Mátészalkán.
Csörgő-Bz kompozíció a peronszintről. A felüljáróról pedig a 18:42-kor, +5-tel befutó 16304-es, két Csörgővel (2185+2153, utóbbi hidegen). Érdekes vonat: péntekenként 13:35-kor indul Bp. Nyugati pu-ról, és enyhe öt órás vonatozással haza is érhetnek vele a szalkai diákok... 7 Bhv kocsiból, továbbá 20-35-ösből, 20-37-esből és kerékpárszállítóból áll, jó kétszázan szállnak le róla.
A 2185-ös Csörgő leakad a vonatról, körüljár, a 2153-as Csörgő pedig még leviszi Zajtára a maradék utast a Bhv kocsikkal.

Ennyit mára a vasútról, megkerestem a szállást: elég gyorsan ment, Mátészalka nem nagy - viszont igen kellemes összhatású - város. Kellően hideg zuhany segítségével kompenzáltam az egésznapos, igen intenzív napsugárzást, a fényképezőgép akksikat feltöltöttem, átnéztem mégegyszer a szombati útitervet, aztán leoltottam az olvasólámpát.

Tovább a második nap eseményeire

Vissza a főlapra