Nyírség II., 2005.05.27-28.

Második nap

A második nap útvonala: Mátészalka - Csenger - Kocsord alsó (114) - Zajta (113) - Mátészalka (113) - Vásárosnamény (111) - Nyíregyháza (116) - Budapest (100c/80). Vonatszámok: 36142 (Kocsord alsó) - 36212 (Csenger) - 36217 (Kocsord alsó) - 6312 (Fehérgyarmat) - 36154 (Zajta) - 36145 (Mátészalka) - 6354 (Vásárosnamény) - 36015 (Nyíregyháza) - IC 561 (Budapest Keleti pu.).

A felvételi épületet látjuk a város felől - a kora reggeli időpontnak és a szombati napnak köszönhetően néptelenül, a lapos napállásnak köszönhetően meg jókora árnyékfolttal.

Reggeli helyett néhány szalkai kompozíció, először a peronszintről...
...majd a felüljáróról. A 2153-as Csörgőről érdemes megemlíteni, hogy a másik végén szögletesek az ütközőtányérjai.
M41 2132 a három Bx kocsiból álló, 7:09-kor induló, 6342-es záhonyit viszi, valamint a 410-es BoBót is elcipeli Vásárosnaményba.
A 36142 és 36212 vonatok együtt közlekedtetése Kocsord alsóig nagy vezércselnek bizonyulhatott a költségcsökkentések bűvkörében. A zajtai és a csengeri Bz tehát április 3-tól össze lett tolva - térben és időben (7:25) egyaránt. A két motorkocsi Bzmot 363 és Bzmot 381. Az utasok természetesen "pártokba tömörültek": a 363-as pártján álló zajtaiak 50%-kal, fölényesen nyertek (na ja, erős fehérgyarmati segítséggel), a csengeriek sajnos csak 10%-kal vannak jelen.

A vonal Szatmárnémeti (Satu Mare) kezdőponttal szelvényszámozódik (mint ex Szatmár-Mátészalkai HÉV). Kocsord alsóig zúzottkő ágyazat, illesztéses felépítmény, 50 km/h. Pontszerű 40-es lassújel 450-nél, 447-ben fénysorompós útátjáró.

Kocsordon 1 felszálló.
(Sajnos Árpi atombunkerjéhez (ld. Szalacsi-életmű) nem jutottam el, majd máskor... Persze az sem kizárt, hogy egy tősgyökeres kocsordi szerint van erre jobb látnivaló is - vagy ha mégsem, hát friss levegő mindenképpen.)

441-ben fénysorompós útátjáró. Túlnyomórészt téglatest, néhol hasáb szelvénykövek. 429-től 20-as lassújel (Kocsord alsó állomási terület, 1. vágány).

Kocsord alsó, ahol "mindenki megy a dolgára". Először Csengert választottam, így jött ki jobban időben. Az eddig élen haladó Bzmot 363 Zajtára távozik, hamarosan 381-esünk is útnak indul.
Az állomás - vagy inkább forgalmi kitérő - két vágányos, szolgálat van. Az 1. vágány TU betonaljas (1909-es gyártású, diősgyőri 48-as sinekkel - ami azért érdekes, mert a vonal 1908-ban nyílt meg). Az átmenő fővágány L-es.
Az elágazás a csengeri végén található, rögtön a váltókörzet után, alakjelzőkkel biztosítva - ide építették a szolgálati helyiséget is. A szalkai végén lévő váltóállító bódét kerékpáron éri el a szolgálat.
Egy utas leszáll.
A felépítmény a továbbiakban faaljas, GEO sínleerősítéssel.

Győrtelek megállóhelyen nincs utascsere. A peron szalkai végénél (405-80) fénysorompós útátjáró. A natúr fa esőbeálló és padok jól mutatnak - reméljük, sokáig még.

Győrtelek alsó mrh. Két vágánya van, közöttük sínkoronaszintű szélesperon (amely vagy rakodóterületet, vagy további vágányt "váltott fel" az idők során). A nem használt, TU betonaljas 1. vg. mellett oldalrakodó, az átmenő fővágány L-es. Szalkai végében (383-10) fénysorompós útátjáró. Utascsere nincs.

375+50-ig L betonaljak, 374+50-nél végetér a lassújel. 343-nál az útátjáróban temérdek üvegcserép - egy "találkozó" nyomai...

Ököritófülpös. Ilyen, ilyenebb és kevésbé ilyen épületek, kerítéssel körbekerítve. A kerítésen a MÁV az életveszélyes állapotra és a megközelítés veszélyeire hívja fel a figyelmet. Utascsere itt sincs. A pálya faaljas, GEO-val, 337-től L betonaljas, elfogadható minőségben.

320-30-tól 40-es lassúmenet kezdődik. Faaljak közvetlen sínleerősítéssel, szórványos TU aljcserékkel. 294-től vegyesen TU-s és U-s, 278-tól TU-s, 276-tól faaljas, GEO sínleerősítéssel.

Porcsalma-Tyukod állomás fény bejárati, közös fény kijárati jelzős, mátészalkai végében fénysorompós útátjáró. Sebességkorlátozás vége a szalkai váltókörzet előtt, 261-nél. 3 vágányos, a 3. vg. TU-s, az 1. szintén, amely rakodóvágány - rakodóterülettel, oldalrakodóval, raktárral, használaton kívül. Az átmenő fővágány L betonaljas. 2 leszálló.

A csengeri váltókörzet után, Csenger felé nézve jobbról iparvágány közelít, majd halad párhuzamosan a 253-as szelvényig, ahol földkúpban végződik. A váltókörzetnél lejjebb 100 m-rel vágánykapcsolat köti össze a vonallal.
Szakaszosan igen szennyezett az ágyazat, néhol pedig a zúzottkő réteg alól kiütközik az eredeti sóder. A felépítmény faaljas, GEO és közvetlen sínleerősítéssel, ritkásan TM, TU aljcserék. 177+50-ben balra vágány ágazik ki, ipartelepre vezet, majd Csenger végponti váltókörzetében becsatlakozik a 2. vágányba. 175-től 30-as lassújel, 174-nél fénysorompós útátjáró.

Csenger állomás. 4 átmenő vágánnyal rendelkezik, a 3. az átmenő fővágány, a sinek 48-asok. A 3. vágány TU betonaljas, szórványos TF aljcserékkel, a 2. TU-s, az 1. úgyszintén, amely rakodóvágány (oldalrakodóval, rakodóterülettel). A 4. vágány (faaljas, közvetlen) a felvételi épülettel szemközt, távolabb helyezkedik el a harmadiktól. A kettő között nem használt földsáv, amely régebben akár rakodóterület is lehetett. Az újabb időkben ezt a szerepet talán a másik oldalán végighúzódó, kockaköves, széles út játszotta.
Az állomás kocsordi végén fény bejárati, közös fény kijárati jelző. Szolgálat van. A szatmári vége felé a 2. és 3. vágányok faaljasak, szórványosan néhány betonaljjal.
A Szatmárnémetire (Satu Mare) vezető folytatás töltése jól kivehető a fűben, de ezen a közeli képen csak a vágányzáró sorompót mutatom, ameddig a sinek elérnek. Ki gondolta volna egykor, hogy Trianon fejleszti a gatyaszárítás módszereit?

A szatmári váltókörzet után, az utolsó métereken a pálya faaljas, közvetlen sínleerősítéssel (kisebbrészt GEO-val), de néhány 1988-as, 1990-es (!) TM, sőt, 2002-es (!!) TF aljat is találunk. Nyilván kihúzónak használták (és talán még használják) a vágányt, ennek ellenére szerte az országban sok helyen jobban örültek volna néhány új betonaljnak...

Gondolkodtam rajta, hogy ebben a környezetben mi mutat jobban: 275-ös gőzmozdony, olajzöld kéttengelyes kocsikkal, vagy BCmot, vagy a Bz. Esetleg Talent vagy Desiro. Arra jutottam, hogy mindegyik - a maga módján.
Visszaútban a kezdeti utasterhelés 10 fő. 219-nél megszünt megállóhely peronja - a helyi erők elmondása szerint régebben itt mrh. volt.

Porcsalma-Tyukodon 2 leszálló, Ököritófülpösön 3 felszálló és 1 leszálló, Győrtelek alsón 2 felszálló, Győrteleken nincs utascsere.

Újra Kocsord alsó - az egyetlen le- és átszálló utas én vagyok. Megérkezik a fehérgyarmati 6312-es személy, összeállítása: M41 2135, 20-57 144, 20-37 091, 20-05 113. Az első kocsi üres, a másodikban 11, a harmadikban 8 utas ül.

Fehérgyarmat felé a szelvényszámozás Kocsord alsó kezdőpontú. Zúzottkő ágyazat, faaljak, GEO sínleerősítés, 48-as sínrendszer, illesztéses, szórványos L-es aljcserék. 15-18 között tisztán L-es, majd faaljas, közvetlen sínleerősítésű. 19-től lassújel (40-es?), 21-től, az ívben GEO sínleerősítések faaljon, azután vegyesen közvetlen és GEO. Néhol L és TU aljcserék.

A szelvénykövek téglatest alakúak. Tunyogmatolcs állomás alak bejárati jelzős (rögzített), kocsordi váltókörzeténél végetér a sebességkorlátozás. 2 vágányos, mindkét vágány TU-s, az átmenő fővágány a második. Szolgálat nincs. 10 leszálló.

Tovább L betonaljak, 40+50-nél fénysorompós útátjáró. 44-től 30-as lassújel, innen faaljak közvetlen leerősítéssel, szórványos TU, de inkább TM aljcserékkel. 55-nél, Tunyogmatolcs alsó kocsordi peronvégénél megszűnik a lassújel, L betonaljak jönnek. 3 leszálló Tunyogmatolcs alsón. 70-től 82-ig 30 km/h lassújel, 75-től faaljas a felépítmény GEO-val, L-es aljcserék. 96-tól (Fehérgyarmat bejárat) 40-es lassújel. 97-nél iparvágány jobbról, 97+50-nél fénysorompós útátjáró, azután vágányok ágaznak balra és jobbra (innentől L betonaljas a vonal), párhuzamosan haladnak. 101+50-ben fény- és félsorompós útátjáró; 103-ban, közvetlenül a kocsordi váltókörzet előtt a vágányok visszacsatlakoznak. Itt újabb fény- és félsorompós útátjáró található.

Fehérgyarmat állomás 4 vágányos, valamennyi TU betonaljakkal szerelt. Kocsordi váltókörzetétől 40-es lassúmenet kezdődik. Az 1. vágány a kocsordi végén vágánykapcsolatot követően kissé meghosszabbított, raktárépülethez és oldalrakodóhoz visz, azután becsatlakozik a kocsordi váltókörzet elejébe. Ugyanez a vágány Zajta felé oldalrakodóval, raktárral, rakodóterülettel rendelkezik. A zajtai véghez közelebb az állomási vágányok jobb ívet írnak le (Zajta felé nézve!), a rövidebb 2. - itt már faaljas - vágány az ív előtt csatlakozik vissza a 3., átmenő fővágányba, mely innen szintén faaljas. A 4. vg. L-es egy szakaszon. Fény bejárati, közös fény kijárati jelzők, szolgálat van.
A 36154-es személyvonat Bzmot 363 szólóban - reggel már láttuk, azóta visszajött Zajtáról.
Fehérgyarmat kisvasúti emléktára szebb napokat látott C50-est vonultat fel.

5 utassal kezdjük a menetet. A zajtai váltókörzet előtt végetér a lassújel, a váltókörzet után alig 100 m-rel iparvágányok balról és jobbról. A szelvényszámozás itt már csökkenő, Szatmárnémeti (Satu Mare) kezdőpontú, hiszen eredetileg csak idáig ért a vasút. Trianon után az elvágott vonalat valahová be kellett csatlakoztatni, hogy újból értelmet nyerjen - ezért 1925. végére átadták a Kocsord alsó - Fehérgyarmat szakaszt.

Illesztéses felépítmény, zúzottkő ágyazat. Hasáb alakú szelvénykövek is előfordulnak.

Penyige állomás 3 vágányos, az 1. és 3. faaljas GEO-val és közvetlennel, a 2. az átmenő fővágány. Igen rövid állomás. Az 1. vg. rakodó, oldalrakodóval, használaton kívül. Rögzített alak bejárati jelzők. Utascsere nincs.

Nagyszekeres állomás, hiányos felirattal és hiányos helyiségekkel. Itt sincs utascsere.

Alak bejárati jelzős (rögzített), 2 vágányos, az 1. vg. (TU betonaljas) rakodó, oldalrakodóval - használaton kívül. Vp.-i végénél az 1. vg.-ba iparvágány csatlakozik jobbról (318-nál), vp.-i előjelzőjéhez újonnan beragasztott műanyagbetétekkel szerelt, T aljakat szállítottak ki, aljcseréhez. Kp.-i végénél fénysorompós útátjáró. Faaljas pálya zömmel GEO-val, szórványos TU aljcserék.

Kisszekeres tmh. gyarmati peronvégénél (300+20) fénysorompós útátjáró. Felszálló, leszálló utas nem akad.

Faaljak, GEO sínleerősítés. 289-287 között az ívben L betonaljak, a külső sínszál felől az ágyazatszélnél betonaljakat fektettek megerősítés gyanánt. 280+10-ben fénysorompós útátjáró. Faaljas a pálya, vegyesen GEO és közvetlen sínleerősítésekkel, szórványosan TU és L aljcserékkel.

Az ívek az egész vonalon jellemzően igen kis sugarúak. 270-ig tart a 40-es lassújel.

Jánkmajtis állomás, érdekes épülettel. 3 vágányos, alak bejárati jelzős, szolgálat nincs. A vp.-i végén útátjáró, 10-es lassújellel (267-ben). Az 1. rakodóvágány oldalrakodóval, TU aljakon, a felvételi épülettől a zajtai végéig faaljakon fekszik. A 3. vágány faaljas, közvetlen leerősítésű.

A zajtai váltókörzet után, 260-nál iparvágány csatlakozik Zajta felé nézve jobbról, 40-es lassújel lép érvényre. 257-30-nál fénysorompós útátjáró.

197-50-nél fénysorompós útátjáró, 196-tól 40-es lassújel (minden jel szerint 260-tól idáig is az volt).

Gacsály esőbeállója - avagy a helyi szervezésben készült felirat alapján egyszerűen csak "Gacsály City". Végre utascsere történik - akad egy leszálló -, Fehérgyarmat óta először.

Egykor állomásként (talán mint 3 vágányos féllíra) működött, alak bejárati jelzőinek és oldalrakodójának maradványai még megvannak. A volt gyarmati előjelzőnél felújított T aljakat készítettek elő aljcseréhez. Elbontott váltókörzeteinél friss LM és TM aljak az átmenőben.

180-40-ben fénysorompós útátjáró. Rozsály megállóhelyen nincs utascsere, peronját legalább öt négytengelyes kocsira méretezték. Zajtai peronvégénél, 162-nél fénysorompós útátjáró.

Faaljas, vegyesen GEO és közvetlen leerősítésű a felépítmény, itt-ott TU aljcserékkel. Szakaszosan szennyezett ágyazat.

Zajta állomás. 3 vágányos, az 1. vg. (faaljas, közvetlen sínleerősítéssel) rakodó, oldalrakodóval és raktárral (használaton kívül). A 2. az átmenő fővágány, faaljas, közvetlen sínleerősítéses, a 3. faaljas, szórványos TU aljcserékkel. A felvételi épület stílusában Jánkmajtishoz passzol, vonalától Szatmárnémeti felé a vágányok elmerülnek a fűben.
A kocsordi végén fény bejárati, közös fény kijárati jelző (fedezőjelzőként), a váltókörzet előtt fénysorompós útátjáró, és feloldásra kerül a 40-es lassújel.
Kisszekeres megállóhely valamivel távolabbi nézőpontból.

Visszafelé 2 fő a kezdő utaslétszám, ami egy-egy fős utascserékkel Fehérgyarmatig 7-re alakul. Jánkmajtison az alkohollal szoros barátságot ápoló, tántorgó hölgy száll fel, Gyarmaton leszáll, majd a szolgálatnál reklamálja, hogy a vonaton hagyta a táskáját. Márpedig gazdátlan táskához hasonló objektum nem szerepel a Bz-n fellelhető tárgyak között...

Fehérgyarmat állomás, Zajta felé nézünk.
A Szamos-híd Tunyogmatolcs alsó előtt. Alsón és Tunyogmatolcson nincs utascsere.
Kocsord alsó, harmadszor. Utascsere nincs, keresztre várunk.

Megérkezik a kereszt: a fehérgyarmati 6304-es InterPici. Szerepében a reggel - értelemszerűen még helyjegy nélkül - kipróbált Bzmot 381. Az emelt szintű szolgáltatást talán a viszonylag magas pályaszám jelenti itt... :)

Mátészalka. A kedves ismerős MD szerelvény a tárolón pihent éppen. A toronynál lévő útátjáró (326-os szelvénykőnél a tiborszállási szerint) 7 vágányt keresztez, a következő útátjáró már külön-külön keresztezi a két vonalat, a kocsordit 488-nál, a tiborszállásit 323-80-nál.
A kocsordi váltókörzetig, gyalog oda-vissza 1 liter folyadékveszteséget jelentett a júliust idéző napsütésben - legalábbis ennyi ásványvizet fogyasztottam utána, mindenféle kifolyó mellékhatások nélkül. A 381-es Bz érkezik Fehérgyarmatról, továbbra is InterPici-t alakítva mint 6305: az emelt szintű szolgáltatást emelt szintről illik megörökíteni, egy földkúp tetejéről.
Az MD-vel azonos magasságban, a felvételi épület oldalán pályás munkagépek és üzemi kocsik tartózkodnak. Az egyik üzemi kocsiban éppen befűtöttek, fekete füst száll fel - rólam meg lerohadni készül a ruha...
Rögtönzött Csörgőfesztivál - a 13:50-kor induló, záhonyi 6354-es személyt M41 2132 veszi kezelésbe. Kocsijai MD szerelvényből kölcsönzöttek: 27-05 038, 20-05 101, 20-05 083 - ahogy már tegnap is megtapasztaltuk, ugyanezen a viszonylaton, a 2186-os Csörgővel.
Kezdeti utasterhelés 10% alatt. Ópályiban 14 leszálló, 8 felszálló. Az "Á" betűs táblát Záhony felé földbeásott betonalj helyettesíti, a megfelelő színösszeállítású felfestéssel. Nagydoboson 5 leszálló, két kisgyerekkel.

Vitkán 4 felszálló, 3 leszálló.

Vásárosnamény, a 36015-ös személy mindkét végéről. A motorkocsik Bzmot 396 és Bzmot 218, közöttük a mellékek Bzx 725 és 719.
Az induló utasterhelés elhanyagolható.
Vásárosnamény külsőn nincs utascsere.
Nyírmada bejárat előtt, 473+50-nél Nyíregyháza felé nézve jobbról használaton kívüli vágány csatlakozik. Nyírmadán 16 felszálló, 1 leszálló utas.
Rákóczitanya megállóban 10 felszálló. Vaja-Rohod állomáson 18 leszálló, 4 felszálló.
Baktalórántházán 1 felszálló és 1 leszálló.

305-ben jobbra (Nyíregy felé nézve) terelőcsonkával használaton kívüli vágány ágazik ki.

Ligettanya, itt csatlakozik vissza az első napon említett, ívet "levágó" vágány. 4 felszálló. Eredetileg két vágányos állomás vagy mrh. lehetett, az elrendezéséből ítélve.
Ófehértó, kereszt a szintén motor+mellék+mellék+motor összeállítású, 36014-essel. 4 leszálló, 3 felszálló.
Levelek-Magy megállóban 1 leszálló. Nyíregyházi végétől 150 m hosszan ágyazatpótlás.
Apagy állomás fény bejárati jelzős, rögzített. 3 vágányos, az 1. vg. rakodó (raktárral, rakodóterülettel), U betonaljas, a 2. az átmenő fővágány (faaljas, közvetlen sínleerősítéssel), a 3. faaljas, GEO-val.
4 felszálló.
Napkor előtt, Nyírgyháza felé nézve jobbra kb. 1 km-re, a környék legnagyobb dombjának tetején csillagvizsgáló-szerű építmény mutatkozik. Ezután bal ívvel távolodik tőle a vonal.
Napkoron 8 felszálló, 3 leszálló.
Oros alak bejárati jelzős. A vp.-i váltókörzetébe jobbról (Nyíregyháza felé nézve!) kihúzó csonka ágazik, a vp.-nál balra a sóder depós, használaton kívüli iparvágányt látjuk. Az 1. állomási vágány "c" sínrendszerű, faaljas, közvetlen sínleerősítésű. A 2. faaljas.

Nincs utascsere.

Nyíregyháza külsőn 8 leszálló.
Érkezés Nyíregyházára. Vonatunk induló állomását rendhagyó módon sikerült kiírni...
IC 561 "Avas" Nyíregyházán. Összeállítása hátulról előre: 20-71 021, 019, 010, 88-71 007, 10-71 008, V43 1046.
Indulásunk előtt különvonat jön Záhony felől az 1132-es Szilivel, amelyen megcsodálhatjuk a legeslegújabb divatelemeket: a homoktartályfedelek és az ajtók alatti fellépők belső felületei sárgára festettek. (A fehérrel és pirossal kihúzott külső élek emellett már fel se tűnnek...)
Kezdetben 10% alatti az utasmennyiség, Tokaj, Szerencs és Miskolc ebbe alaposan beletölt, kb. 30-30-40% arányban egymás között. Így az 1. o. kocsiban 15%, a dohányzó 2. o.-ban 20%, a további kettőben 100% és 70% utas gyűlik össze. Füzesabonyban 10 felszálló.

Vissza az első nap eseményeire

Vissza a főlapra