|
A második nap útvonala: Mátészalka - Csenger -
Kocsord alsó (114) - Zajta (113) - Mátészalka (113) -
Vásárosnamény (111) - Nyíregyháza (116) - Budapest
(100c/80). Vonatszámok: 36142 (Kocsord alsó) - 36212
(Csenger) - 36217 (Kocsord alsó) - 6312 (Fehérgyarmat)
- 36154 (Zajta) - 36145 (Mátészalka) - 6354
(Vásárosnamény) - 36015 (Nyíregyháza) - IC 561
(Budapest Keleti pu.). A felvételi épületet látjuk
a város felől - a kora reggeli időpontnak és a
szombati napnak köszönhetően néptelenül, a lapos
napállásnak köszönhetően meg jókora
árnyékfolttal.
|
|
Reggeli helyett néhány szalkai
kompozíció, először a peronszintről... |
|
...majd a felüljáróról. A 2153-as
Csörgőről érdemes megemlíteni, hogy a másik végén
szögletesek az ütközőtányérjai.
M41 2132 a három Bx kocsiból álló, 7:09-kor induló,
6342-es záhonyit viszi, valamint a 410-es BoBót is
elcipeli Vásárosnaményba. |
|
A 36142 és 36212 vonatok együtt közlekedtetése
Kocsord alsóig nagy vezércselnek bizonyulhatott a
költségcsökkentések bűvkörében. A zajtai és a
csengeri Bz tehát április 3-tól össze lett tolva -
térben és időben (7:25) egyaránt. A két motorkocsi
Bzmot 363 és Bzmot 381. Az utasok természetesen
"pártokba tömörültek": a 363-as pártján
álló zajtaiak 50%-kal, fölényesen nyertek (na ja,
erős fehérgyarmati segítséggel), a csengeriek sajnos
csak 10%-kal vannak jelen. A vonal Szatmárnémeti
(Satu Mare) kezdőponttal szelvényszámozódik (mint ex
Szatmár-Mátészalkai HÉV). Kocsord alsóig zúzottkő
ágyazat, illesztéses felépítmény, 50 km/h.
Pontszerű 40-es lassújel 450-nél, 447-ben
fénysorompós útátjáró.
|
|
Kocsordon 1 felszálló.
(Sajnos Árpi atombunkerjéhez (ld. Szalacsi-életmű)
nem jutottam el, majd máskor... Persze az sem kizárt,
hogy egy tősgyökeres kocsordi szerint van erre jobb
látnivaló is - vagy ha mégsem, hát friss levegő
mindenképpen.)441-ben fénysorompós útátjáró.
Túlnyomórészt téglatest, néhol hasáb
szelvénykövek. 429-től 20-as lassújel (Kocsord alsó
állomási terület, 1. vágány).
|
|
Kocsord alsó, ahol "mindenki megy a
dolgára". Először Csengert választottam, így
jött ki jobban időben. Az eddig élen haladó Bzmot 363
Zajtára távozik, hamarosan 381-esünk is útnak indul.
Az állomás - vagy inkább forgalmi kitérő - két
vágányos, szolgálat van. Az 1. vágány TU betonaljas
(1909-es gyártású, diősgyőri 48-as sinekkel - ami
azért érdekes, mert a vonal 1908-ban nyílt meg). Az
átmenő fővágány L-es.
Az elágazás a csengeri végén található, rögtön a
váltókörzet után, alakjelzőkkel biztosítva - ide
építették a szolgálati helyiséget is. A szalkai
végén lévő váltóállító bódét kerékpáron éri
el a szolgálat.
Egy utas leszáll. |
|
A felépítmény a továbbiakban faaljas, GEO
sínleerősítéssel. Győrtelek megállóhelyen nincs
utascsere. A peron szalkai végénél (405-80)
fénysorompós útátjáró. A natúr fa esőbeálló és
padok jól mutatnak - reméljük, sokáig még.
|
|
Győrtelek alsó mrh. Két vágánya van, közöttük
sínkoronaszintű szélesperon (amely vagy
rakodóterületet, vagy további vágányt "váltott
fel" az idők során). A nem használt, TU
betonaljas 1. vg. mellett oldalrakodó, az átmenő
fővágány L-es. Szalkai végében (383-10)
fénysorompós útátjáró. Utascsere nincs. 375+50-ig
L betonaljak, 374+50-nél végetér a lassújel. 343-nál
az útátjáróban temérdek üvegcserép - egy
"találkozó" nyomai...
|
|
Ököritófülpös. Ilyen, ilyenebb és kevésbé
ilyen épületek, kerítéssel körbekerítve. A
kerítésen a MÁV az életveszélyes állapotra és a
megközelítés veszélyeire hívja fel a figyelmet.
Utascsere itt sincs. A pálya faaljas, GEO-val, 337-től
L betonaljas, elfogadható minőségben. 320-30-tól
40-es lassúmenet kezdődik. Faaljak közvetlen
sínleerősítéssel, szórványos TU aljcserékkel.
294-től vegyesen TU-s és U-s, 278-tól TU-s, 276-tól
faaljas, GEO sínleerősítéssel.
|
|
Porcsalma-Tyukod állomás fény bejárati, közös
fény kijárati jelzős, mátészalkai végében
fénysorompós útátjáró. Sebességkorlátozás vége
a szalkai váltókörzet előtt, 261-nél. 3 vágányos,
a 3. vg. TU-s, az 1. szintén, amely rakodóvágány -
rakodóterülettel, oldalrakodóval, raktárral,
használaton kívül. Az átmenő fővágány L
betonaljas. 2 leszálló. A csengeri váltókörzet
után, Csenger felé nézve jobbról iparvágány
közelít, majd halad párhuzamosan a 253-as szelvényig,
ahol földkúpban végződik. A váltókörzetnél
lejjebb 100 m-rel vágánykapcsolat köti össze a
vonallal.
Szakaszosan igen szennyezett az ágyazat, néhol pedig a
zúzottkő réteg alól kiütközik az eredeti sóder. A
felépítmény faaljas, GEO és közvetlen
sínleerősítéssel, ritkásan TM, TU aljcserék.
177+50-ben balra vágány ágazik ki, ipartelepre vezet,
majd Csenger végponti váltókörzetében becsatlakozik
a 2. vágányba. 175-től 30-as lassújel, 174-nél
fénysorompós útátjáró.
|
|
Csenger állomás. 4 átmenő vágánnyal
rendelkezik, a 3. az átmenő fővágány, a sinek
48-asok. A 3. vágány TU betonaljas, szórványos TF
aljcserékkel, a 2. TU-s, az 1. úgyszintén, amely
rakodóvágány (oldalrakodóval, rakodóterülettel). A
4. vágány (faaljas, közvetlen) a felvételi
épülettel szemközt, távolabb helyezkedik el a
harmadiktól. A kettő között nem használt földsáv,
amely régebben akár rakodóterület is lehetett. Az
újabb időkben ezt a szerepet talán a másik oldalán
végighúzódó, kockaköves, széles út játszotta.
Az állomás kocsordi végén fény bejárati, közös
fény kijárati jelző. Szolgálat van. A szatmári vége
felé a 2. és 3. vágányok faaljasak, szórványosan
néhány betonaljjal. |
|
A Szatmárnémetire (Satu Mare) vezető folytatás
töltése jól kivehető a fűben, de ezen a közeli
képen csak a vágányzáró sorompót mutatom, ameddig a
sinek elérnek. Ki gondolta volna egykor, hogy Trianon
fejleszti a gatyaszárítás módszereit? A szatmári
váltókörzet után, az utolsó métereken a pálya
faaljas, közvetlen sínleerősítéssel (kisebbrészt
GEO-val), de néhány 1988-as, 1990-es (!) TM, sőt,
2002-es (!!) TF aljat is találunk. Nyilván kihúzónak
használták (és talán még használják) a vágányt,
ennek ellenére szerte az országban sok helyen jobban
örültek volna néhány új betonaljnak...
|
|
Gondolkodtam rajta, hogy ebben a környezetben mi
mutat jobban: 275-ös gőzmozdony, olajzöld
kéttengelyes kocsikkal, vagy BCmot, vagy a Bz. Esetleg
Talent vagy Desiro. Arra jutottam, hogy mindegyik - a
maga módján. |
|
Visszaútban a kezdeti utasterhelés 10 fő. 219-nél
megszünt megállóhely peronja - a helyi erők
elmondása szerint régebben itt mrh. volt. Porcsalma-Tyukodon
2 leszálló, Ököritófülpösön 3 felszálló és 1
leszálló, Győrtelek alsón 2 felszálló, Győrteleken
nincs utascsere.
|
|
Újra Kocsord alsó - az egyetlen le- és átszálló
utas én vagyok. Megérkezik a fehérgyarmati 6312-es
személy, összeállítása: M41 2135, 20-57 144, 20-37
091, 20-05 113. Az első kocsi üres, a másodikban 11, a
harmadikban 8 utas ül. Fehérgyarmat felé a
szelvényszámozás Kocsord alsó kezdőpontú.
Zúzottkő ágyazat, faaljak, GEO sínleerősítés,
48-as sínrendszer, illesztéses, szórványos L-es
aljcserék. 15-18 között tisztán L-es, majd faaljas,
közvetlen sínleerősítésű. 19-től lassújel
(40-es?), 21-től, az ívben GEO sínleerősítések
faaljon, azután vegyesen közvetlen és GEO. Néhol L
és TU aljcserék.
|
|
A szelvénykövek téglatest alakúak. Tunyogmatolcs
állomás alak bejárati jelzős (rögzített), kocsordi
váltókörzeténél végetér a sebességkorlátozás. 2
vágányos, mindkét vágány TU-s, az átmenő
fővágány a második. Szolgálat nincs. 10 leszálló. Tovább
L betonaljak, 40+50-nél fénysorompós útátjáró.
44-től 30-as lassújel, innen faaljak közvetlen
leerősítéssel, szórványos TU, de inkább TM
aljcserékkel. 55-nél, Tunyogmatolcs alsó kocsordi
peronvégénél megszűnik a lassújel, L betonaljak
jönnek. 3 leszálló Tunyogmatolcs alsón. 70-től 82-ig
30 km/h lassújel, 75-től faaljas a felépítmény
GEO-val, L-es aljcserék. 96-tól (Fehérgyarmat
bejárat) 40-es lassújel. 97-nél iparvágány jobbról,
97+50-nél fénysorompós útátjáró, azután
vágányok ágaznak balra és jobbra (innentől L
betonaljas a vonal), párhuzamosan haladnak. 101+50-ben
fény- és félsorompós útátjáró; 103-ban,
közvetlenül a kocsordi váltókörzet előtt a
vágányok visszacsatlakoznak. Itt újabb fény- és
félsorompós útátjáró található.
|
|
Fehérgyarmat állomás 4 vágányos,
valamennyi TU betonaljakkal szerelt. Kocsordi
váltókörzetétől 40-es lassúmenet kezdődik. Az 1.
vágány a kocsordi végén vágánykapcsolatot
követően kissé meghosszabbított, raktárépülethez
és oldalrakodóhoz visz, azután becsatlakozik a
kocsordi váltókörzet elejébe. Ugyanez a vágány
Zajta felé oldalrakodóval, raktárral,
rakodóterülettel rendelkezik. A zajtai véghez
közelebb az állomási vágányok jobb ívet írnak le
(Zajta felé nézve!), a rövidebb 2. - itt már faaljas
- vágány az ív előtt csatlakozik vissza a 3.,
átmenő fővágányba, mely innen szintén faaljas. A 4.
vg. L-es egy szakaszon. Fény bejárati, közös fény
kijárati jelzők, szolgálat van.
A 36154-es személyvonat Bzmot 363 szólóban - reggel
már láttuk, azóta visszajött Zajtáról. |
|
Fehérgyarmat kisvasúti emléktára szebb napokat
látott C50-est vonultat fel. 5 utassal kezdjük a
menetet. A zajtai váltókörzet előtt végetér a
lassújel, a váltókörzet után alig 100 m-rel
iparvágányok balról és jobbról. A
szelvényszámozás itt már csökkenő, Szatmárnémeti
(Satu Mare) kezdőpontú, hiszen eredetileg csak idáig
ért a vasút. Trianon után az elvágott vonalat
valahová be kellett csatlakoztatni, hogy újból értelmet
nyerjen - ezért 1925. végére átadták a Kocsord
alsó - Fehérgyarmat szakaszt.
|
|
Illesztéses felépítmény, zúzottkő ágyazat.
Hasáb alakú szelvénykövek is előfordulnak. Penyige
állomás 3 vágányos, az 1. és 3. faaljas GEO-val és
közvetlennel, a 2. az átmenő fővágány. Igen rövid
állomás. Az 1. vg. rakodó, oldalrakodóval,
használaton kívül. Rögzített alak bejárati jelzők.
Utascsere nincs.
|
|
Nagyszekeres állomás, hiányos felirattal és
hiányos helyiségekkel. Itt sincs utascsere. Alak
bejárati jelzős (rögzített), 2 vágányos, az 1. vg.
(TU betonaljas) rakodó, oldalrakodóval - használaton
kívül. Vp.-i végénél az 1. vg.-ba iparvágány
csatlakozik jobbról (318-nál), vp.-i előjelzőjéhez
újonnan beragasztott műanyagbetétekkel szerelt, T
aljakat szállítottak ki, aljcseréhez. Kp.-i végénél
fénysorompós útátjáró. Faaljas pálya zömmel
GEO-val, szórványos TU aljcserék.
|
|
Kisszekeres tmh. gyarmati peronvégénél (300+20)
fénysorompós útátjáró. Felszálló, leszálló utas
nem akad. Faaljak, GEO sínleerősítés. 289-287
között az ívben L betonaljak, a külső sínszál
felől az ágyazatszélnél betonaljakat fektettek
megerősítés gyanánt. 280+10-ben fénysorompós
útátjáró. Faaljas a pálya, vegyesen GEO és
közvetlen sínleerősítésekkel, szórványosan TU és
L aljcserékkel.
Az ívek az egész vonalon jellemzően igen kis
sugarúak. 270-ig tart a 40-es lassújel.
|
|
Jánkmajtis állomás, érdekes épülettel. 3
vágányos, alak bejárati jelzős, szolgálat nincs. A
vp.-i végén útátjáró, 10-es lassújellel (267-ben).
Az 1. rakodóvágány oldalrakodóval, TU aljakon, a
felvételi épülettől a zajtai végéig faaljakon
fekszik. A 3. vágány faaljas, közvetlen
leerősítésű. A zajtai váltókörzet után,
260-nál iparvágány csatlakozik Zajta felé nézve
jobbról, 40-es lassújel lép érvényre. 257-30-nál
fénysorompós útátjáró.
|
|
197-50-nél fénysorompós útátjáró, 196-tól
40-es lassújel (minden jel szerint 260-tól idáig is az
volt). Gacsály esőbeállója - avagy a helyi
szervezésben készült felirat alapján egyszerűen csak
"Gacsály City". Végre utascsere történik -
akad egy leszálló -, Fehérgyarmat óta először.
Egykor állomásként (talán mint 3 vágányos
féllíra) működött, alak bejárati jelzőinek és
oldalrakodójának maradványai még megvannak. A volt
gyarmati előjelzőnél felújított T aljakat
készítettek elő aljcseréhez. Elbontott
váltókörzeteinél friss LM és TM aljak az
átmenőben.
|
|
180-40-ben fénysorompós útátjáró. Rozsály
megállóhelyen nincs utascsere, peronját legalább öt
négytengelyes kocsira méretezték. Zajtai
peronvégénél, 162-nél fénysorompós útátjáró. Faaljas,
vegyesen GEO és közvetlen leerősítésű a
felépítmény, itt-ott TU aljcserékkel. Szakaszosan
szennyezett ágyazat.
|
|
Zajta állomás. 3 vágányos, az 1. vg.
(faaljas, közvetlen sínleerősítéssel) rakodó,
oldalrakodóval és raktárral (használaton kívül). A
2. az átmenő fővágány, faaljas, közvetlen
sínleerősítéses, a 3. faaljas, szórványos TU
aljcserékkel. A felvételi épület stílusában
Jánkmajtishoz passzol, vonalától Szatmárnémeti felé
a vágányok elmerülnek a fűben.
A kocsordi végén fény bejárati, közös fény
kijárati jelző (fedezőjelzőként), a váltókörzet
előtt fénysorompós útátjáró, és feloldásra
kerül a 40-es lassújel. |
|
Kisszekeres megállóhely valamivel távolabbi
nézőpontból. Visszafelé 2 fő a kezdő
utaslétszám, ami egy-egy fős utascserékkel
Fehérgyarmatig 7-re alakul. Jánkmajtison az alkohollal
szoros barátságot ápoló, tántorgó hölgy száll
fel, Gyarmaton leszáll, majd a szolgálatnál
reklamálja, hogy a vonaton hagyta a táskáját.
Márpedig gazdátlan táskához hasonló objektum nem
szerepel a Bz-n fellelhető tárgyak között...
|
|
Fehérgyarmat állomás, Zajta felé nézünk. |
|
A Szamos-híd Tunyogmatolcs alsó előtt. Alsón és
Tunyogmatolcson nincs utascsere. |
|
Kocsord alsó, harmadszor. Utascsere nincs, keresztre
várunk. Megérkezik a kereszt: a fehérgyarmati
6304-es InterPici. Szerepében a reggel -
értelemszerűen még helyjegy nélkül - kipróbált
Bzmot 381. Az emelt szintű szolgáltatást
talán a viszonylag magas pályaszám jelenti itt... :)
|
|
Mátészalka. A kedves ismerős MD
szerelvény a tárolón pihent éppen. A toronynál
lévő útátjáró (326-os szelvénykőnél a
tiborszállási szerint) 7 vágányt keresztez, a
következő útátjáró már külön-külön keresztezi
a két vonalat, a kocsordit 488-nál, a tiborszállásit
323-80-nál.
A kocsordi váltókörzetig, gyalog oda-vissza 1 liter
folyadékveszteséget jelentett a júliust idéző
napsütésben - legalábbis ennyi ásványvizet
fogyasztottam utána, mindenféle kifolyó
mellékhatások nélkül. A 381-es Bz érkezik
Fehérgyarmatról, továbbra is InterPici-t alakítva
mint 6305: az emelt szintű szolgáltatást emelt
szintről illik megörökíteni, egy földkúp
tetejéről.
Az MD-vel azonos magasságban, a felvételi épület
oldalán pályás munkagépek és üzemi kocsik
tartózkodnak. Az egyik üzemi kocsiban éppen
befűtöttek, fekete füst száll fel - rólam meg
lerohadni készül a ruha... |
|
Rögtönzött Csörgőfesztivál - a
13:50-kor induló, záhonyi 6354-es személyt M41 2132
veszi kezelésbe. Kocsijai MD szerelvényből
kölcsönzöttek: 27-05 038, 20-05 101, 20-05 083 - ahogy
már tegnap is megtapasztaltuk, ugyanezen a viszonylaton,
a 2186-os Csörgővel. |
|
Kezdeti utasterhelés 10% alatt. Ópályiban 14
leszálló, 8 felszálló. Az "Á" betűs
táblát Záhony felé földbeásott betonalj
helyettesíti, a megfelelő színösszeállítású
felfestéssel. Nagydoboson 5 leszálló, két
kisgyerekkel. Vitkán 4 felszálló, 3 leszálló.
|
|
Vásárosnamény, a 36015-ös személy
mindkét végéről. A motorkocsik Bzmot 396 és Bzmot
218, közöttük a mellékek Bzx 725 és 719.
Az induló utasterhelés elhanyagolható. |
|
Vásárosnamény külsőn nincs utascsere. |
|
Nyírmada bejárat előtt, 473+50-nél Nyíregyháza
felé nézve jobbról használaton kívüli vágány
csatlakozik. Nyírmadán 16 felszálló, 1 leszálló
utas. |
|
Rákóczitanya megállóban 10
felszálló. Vaja-Rohod állomáson 18 leszálló, 4
felszálló. |
|
Baktalórántházán 1 felszálló és 1 leszálló. 305-ben
jobbra (Nyíregy felé nézve) terelőcsonkával
használaton kívüli vágány ágazik ki.
|
|
Ligettanya, itt csatlakozik vissza az első napon
említett, ívet "levágó" vágány. 4
felszálló. Eredetileg két vágányos állomás vagy
mrh. lehetett, az elrendezéséből ítélve. |
|
Ófehértó, kereszt a szintén
motor+mellék+mellék+motor összeállítású,
36014-essel. 4 leszálló, 3 felszálló. |
|
Levelek-Magy megállóban 1 leszálló. Nyíregyházi
végétől 150 m hosszan ágyazatpótlás. |
|
Apagy állomás fény bejárati jelzős, rögzített.
3 vágányos, az 1. vg. rakodó (raktárral,
rakodóterülettel), U betonaljas, a 2. az átmenő
fővágány (faaljas, közvetlen sínleerősítéssel), a
3. faaljas, GEO-val.
4 felszálló. |
|
Napkor előtt, Nyírgyháza felé nézve
jobbra kb. 1 km-re, a környék legnagyobb dombjának
tetején csillagvizsgáló-szerű építmény mutatkozik.
Ezután bal ívvel távolodik tőle a vonal.
Napkoron 8 felszálló, 3 leszálló. |
|
Oros alak bejárati jelzős. A vp.-i
váltókörzetébe jobbról (Nyíregyháza felé nézve!)
kihúzó csonka ágazik, a vp.-nál balra a sóder
depós, használaton kívüli iparvágányt látjuk. Az
1. állomási vágány "c" sínrendszerű,
faaljas, közvetlen sínleerősítésű. A 2. faaljas. Nincs
utascsere.
|
|
Nyíregyháza külsőn 8 leszálló. |
|
Érkezés Nyíregyházára. Vonatunk
induló állomását rendhagyó módon sikerült
kiírni... |
|
IC 561 "Avas" Nyíregyházán.
Összeállítása hátulról előre: 20-71 021, 019, 010,
88-71 007, 10-71 008, V43 1046.
Indulásunk előtt különvonat jön Záhony felől az
1132-es Szilivel, amelyen megcsodálhatjuk a
legeslegújabb divatelemeket: a homoktartályfedelek és
az ajtók alatti fellépők belső felületei sárgára
festettek. (A fehérrel és pirossal kihúzott külső
élek emellett már fel se tűnnek...)
Kezdetben 10% alatti az utasmennyiség, Tokaj, Szerencs
és Miskolc ebbe alaposan beletölt, kb. 30-30-40%
arányban egymás között. Így az 1. o. kocsiban 15%, a
dohányzó 2. o.-ban 20%, a további kettőben 100% és
70% utas gyűlik össze. Füzesabonyban 10 felszálló. |