|
2005.07.16-án még mindig túl nagy volt az eső
valószínűsége Borsod térségében, ezért a
Tornanádaska-Torna gyaloglást halasztanom kellett.
Elővettem hát az elemeknek kevésbé kitett, másik
régi útitervemet, a Pécs-környékit, amely másfél
napos, tekintettel a "csillagpontos" utazások
időigényére. Útvonalam: Budapest - Pécs (40) -
Pélmonostor - Pécs (65/66) - Pécsvárad - Pécs (64) -
Komló (40/47) - Budapest (47/40). Vonatszámok: IC 816
(Pécs) - 8110 (Pélmonostor) - 8117 (Pécs) - 38014
(Pécsvárad) - 38015 ( Pécs) - 8806 (Godisa) - 38636
(Komló) - 38613 (Dombóvár) - 8003 (Bp. Déli pu).
Az IC 816 összeállítása hátulról előre: 10-67
001, 88-67 008, 20-67 000, 012, 011, 019, 51 50 21-80 005
(bosnyák kocsi), 39-30 025, V43 1208.
|
|
Történetünk lényegi része szombaton kezdődik,
Pécsett.
A "státuszszimbólum" hajnali fél ötkor a
fűtőháznál - ilyen megvilágításban még nem
láttam... |
|
A Pélmonostorra (Beli Manastir) és Mohácsra
közlekedő 8110+38840 személyvonatok (Pécs i: 4:58)
motor+mellék összeállítású Bz-k: a pélmonostori
Bzmot 209, Bzx 588, a mohácsi Bzmot 166, Bzx 597. A
kezdeti utasterhelés 10% alatti.
|
|
Indulásunk előtt érdekes formáció (38819-es
személyvonat) érkezik Mohácsról: MDmot 3030 vontat
két Ao kocsit. Tovább szinesítendő, a végén Bz
motor foglalt helyet, de a kép készítése előtt
gyorsan leakadt. Pécs-Külvárosig kétvágányú a
felépítmény, a 64-es vonal (Pécs-Külváros felé
nézve jobb oldali) vágánya illesztéses, a 65-ösé
hézagnélküli, L betonaljakon. Pécs-Külvároson nincs
utascsere, a pécsbányai váltókörzeténél
csapórudas sorompós útátjáró. Az állomást
követően, a 27-es szelvénynél vágánykiágazás
balra (használaton kívüli), 23+40 és 22 között
40-es lassú. A 64-es vonal közben már töltésre
kapaszkodik, 20-50 magasságában bújunk át alatta.
14-nél vágánykiágazás jobbra darus rakodóhoz,
előtte jobbra és balra egy-egy kiágazás. Egyik sem
látszik használatban lévőnek.
|
|
Jobb ívvel, a 3-as szelvénynél érjük el
Pécsbánya-Rendező északi váltókörzetét, ahol
lassújel (40?) található. A képen: napfelkelte
Pécsbánya-Rendezőn.
Egy felszálló akad. A végpont felé közös fény
kijárati, fény bejárati jelzőt látunk. A
váltókörzetnél lassújel vége, mindkét oldalon
kihúzó, a jobb oldaliba vágány csatlakozik. A
szelvényszámozás a továbbiakban emelkedő,
Pécsbánya-Rendező kezdőpontú (hiszen az elsőként
megépült, Pécs-Mohács összeköttetés szénvonatait
itt állították össze, majd továbbították a
Dunához).
|
|
A 21...29-es szelvények között, ívben
illesztéses pálya L aljakon (továbbra is 80 km/h) - a
vonalon a kisebb sugarú ívek illesztettek. 58-20-ban
és 65-10-ben fénysorompós útátjárók, fény
fedezőjelzőkkel biztosítva. 68-nál 60 km/h lassújel,
ez Pécsudvard ex kezdőponti váltókörzetének helye -
az egykori állomás 3 vágányából csak az átmenő
fővágány maradt meg, amely faaljas (vegyesen GEO és
közvetlen sínleerősítésű), helyenként TU
betonaljakkal. A 77-ben lévő, ex vp. váltókörzet
után megszűnik a lassúmenet, folytatódik az L
betonaljas, hézagnélküli pálya. Utascsere nem volt. Szőkéd
megállóhelyen 3 felszálló. Feltűnően hosszú a
peronja - legalábbis mai szemmel. Kp.-i peronvégénél,
114+40-ben fénysorompós útátjáró.
|
|
Áta állomás 3 vágányos, alak bejárati jelzős,
területén 60 km/h a középen húzódó, átmenő
fővágányon. Az 1. és 2. vg. faaljas, GEO-s
(szórványosan közvetlen sínleerősítésűvel), a 3.
faaljas, közvetlen. Kitérőbe járunk, keresztezendő
a Szarajevó felől érkező 819-essel. Ketten szállnak
le.
|
|
A távolban feltűnik a 819-es: M41 2197, bosnyák
kocsival és MÁV-os AB-vel. Kellemes 21 perccel sikerül
elvernie bennünket. A nyíltvonal L betonaljas,
hézagnélküli. Kistótfalu megálló kp.-i
peronvégénél, 184-ben csapórudas sorompó, emiatt a
megálló épületében szolgálat tevékenykedik. 1
felszálló, 1 leszálló. 197+50-nél vágánykiágazás
jobbra, a sínpár használaton kívüli, részlegesen
elbontott - valójában Vokány állomás hosszú 2.
vágánya volt. Vokány eredetileg 3 vágányos féllíra
fény bejárati jelzőkkel, rövidebb rakodóvágánnyal
(1.), amelynek kiágazása előtt (202+60) csapórudas
sorompó található. A 2. vg. TM betonaljas. Szolgálat
van, a sorompó miatt. 2 felszálló. 216-226 között
három ív illesztéses, a negyedik hézagnélküli.
|
|
Palkonya megállóhely kezdőponti peronvégénél
(254) csapórudas sorompó, szolgálat itt is van. Az
elrendezés alapján sejthető egy mrh. vagy
kétvágányos állomási múlt. 2 felszálló. 262+50:
fénysorompós útátjáró (fény fedezőjelzővel).
Villánykövesd megálló kp.-i peronvégénél (285+40)
szintén csapórudas sorompó, újabb szolgálati
hellyel, 2 leszállóval. Villány állomás kp.-i
bejárati jelzője mögött, 300-tól 40 km/h
lassúmenet, innen faaljas, vegyesen GEO és közvetlen
sínleerősítésű a pálya. 300+50-nél, a kp.-i
váltókörzet előtt csapórudas sorompós útátjáró.
Az állomás 9 vágányos: az 1. rövid rakodó a
felvételi épület vp.-i végénél (kihúzó
csonkával), a 2. Magyarbóly felé folytatódik, a 3. a
mohácsi átmenő. A kp.-i végén baloldalt jelenleg
sínanyag hever. Az állomási vágányok faaljasak,
szórványos TU aljcserékkel. 3 felszálló, a mohácsi
rész leakad.
|
|
Magyarbóly felé fény főjelzőt telepítettek, ez
vélhetően a 320-nál lévő fénysorompós útátjáró
fedezőjelzője. 326+50-nél terelőcsonkás,
alakjelzőkkel biztosított kiágazás jobbra - a 62-es
vonalé. A szolgálati hely a kitérőnél található. Magyarbóly
állomás kp.-i váltókörzete előtt híd a Karasica
folyócska felett (362), majd csapórudas sorompós
útátjáró (363). Itt faaljas a felépítmény. Az
állomás 5 átmenő vágányos, az átmenő fővágány
a 3., L betonaljakon. Az 1. rakodóvágányból
(oldalrakodóval, raktárral, vágányhídmérleggel) a
felvételi épület vp.-i végénél befelé, a 3. felé
ágazik a rövidebb 2. vágány. Ez eredetileg
végigérhetett, az 1. és 3. közötti szélesperon
építésekor kurtíthatták meg. Fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzők, szolgálat van. Az 1.,
2. és 4. vágány U, az 5. T betonaljas. (A 4.-ben
egészen pontosan nem is U, hanem még B betonaljak
találhatók, 1956-os gyártásúak.)
|
|
A képen Magyarbóly felvételi épülete.
Pélmonostor (Beli Manastir) felé három átlépő
utassal indulunk tovább. A folytatásban is L-es,
hézagnélküli a felépítmény. 374-nél balról
vágány csatlakozik. 379+30-nál fénysorompós
útátjáró, 429-nél horvát 45-ös lassúmenet
előjelző, 433+50 a határpont. A horvát oldalon
csökkenő szelvényszámozás, a határ 32.2-re esik,
vagyis Eszék (Osijek) a kezdőpont. Betonaljas,
hézagnélküli pálya, a Karasicát 29.6-nál szeljük
át újból. 28.9-nél fénysorompós útátjáró,
28.8-nál balról (kp. felé nézve!) iparvágány
közelít, majd párhuzamosan halad Pélmonostor vp.-i
váltókörzetéig. 27.4-nél 40-es lassúmenet
előjelző (ez az állomási területre vonatkozik),
27.3-tól faaljas, GEO-s, hézagnélküli, jó állapotú
a felépítmény.
|
|
Pélmonostor állomás 7 átmenő vágányos, az
átmenő fővágány a 3. A 4. vágány vp.-i folytatása
rövid kihúzó, azután töltés-maradvány látszik,
amely elhelyezkedés alapján a beremendi vonalé volt.
Az 1. vágány rakodó (oldalrakodóval, raktárral,
rakodóterülettel), a vp.-i váltókörzetnél rakodó
csonka ágazik belőle. Az állomási vágányok
faaljasak, GEO sínleerősítéssel, kivéve az
ötödiket, amely faaljas, Dna4 rugalmas sínszeges. Kp.
felé nézve balról, állomási területen (kp.-i
végéhez közelebb) felhagyott iparvágány csatlakozik
homlokrakodó csonkába, majd az 1.-be, faaljas,
sínszeges (közvetlen leerősítésű, kisfelületű
alátétlemezzel). Az állomás kp.-i végén az 1.-ből
oldalrakodó csonka ágazik, mellette raktárépülettel,
ezeket sem használják. A 2. vg. rövid kihúzóban
folytatódik; a kp.-i váltókörzetet követően a
nyíltvonal betonaljas, GEO-s, hézagnélküli, 49-es
sínrendszerű.
Az állomáson semmiféle pályamenti jelző nem
látható. |
|
Kifogtam a környék legvaskalaposabbnak számító
határőrét (a nevét nem jegyeztem meg), aki először
leültetett, mert csak úgy volt hajlandó
útlevélvizsgálatot tartani (az iskolában nyilván ezt
verték a fejébe), azután kijelentette, hogy itt nem
fényképezhetek, mert ez határ. Nem volt kedvem a két
dolog között összefüggéseket keresni, főleg nem az
ő logikája (?) alapján: bólintottam, hogy persze,
tényleg ez a határ, és folytattam a fotózást akkor,
amikor odébbállt. A váltókörzettől 400 m-t
gyalogolok a kezdőpont felé, ahol földút keresztezi a
vasutat, nem biztosított útátjáróban. Közben helyi
motorvonat érkezik Eszékről, 7121-es alkotja.
|
|
Eszék felé nézünk, a vonal egyenesen halad
tovább, kettévágva a Haljevo Suma nevű erdőt.
(Hátam mögött nem sokkal 40-es sebességkorlátozás
előjelző, majd Pélmonostor eszéki váltókörzete
előtt életbe lép a 40 km/h.) Innen még száz
méternyit jutok előre a vasúttal párhuzamos
földúton. A magas növényzet annyira nedves a
harmattól, a talaj pedig annyira sáros az utóbbi napok
esőzéseitől, hogy nem tanácsos továbbmenni,
legalábbis megfelelő ruházat nélkül. A kiskőszegi
(Batina) vonal becsatlakozásának megtekintése tehát -
egyelőre - elmarad.
|
|
Tízperces pélmonostori tartózkodást követően a
motorvonat visszaindul, 7:18-kor jelenik meg az
útátjárónál. Sajnos Kennedy-s tehervonatnak se
híre, se hamva, ígyhát visszaballagok, kerülgetve a
jókora pocsolyákat. A képen látható, pár méternyi
növénysávon átvágni felér egy zuhanyozással...
|
|
Az új felvételi épület mögött buszállomás,
mellette vendéglátóipari létesítmény, azután tér
némi zöldterülettel. Ez pedig saccra ez a régi
felvételi épület, az újtól kissé a kp. felé.
|
|
A motorvonat újabb fodulót tett, aminek
köszönhetően Pélmonostoron a Bz-vel együtt is
lefotózhattam. |
|
Kis kuriózum: Dna4 rugalmas sínszeges
sínleerősítés az 5. vágányban. Az általam bejárt
szakaszon másutt nem láttam. |
|
Az eszéki személyvonat a napsütötte végéről. Visszafelé
is három az átlépő utasok száma.
Pélmonostor környékén megfigyelhető, hogy az
ágyazati anyagba sok mészkövet kevertek - ez hosszú
távon általában nem szerencsés, ugyanakkor a
környéken nyilván olcsón bányászható.
|
|
Magyarbóly, a 116-os Szergej pélmonostori
tehervonat élén. Mondhatni, festőien szakadt
ez a gép... |
|
A 62-es vonal kiágazása Villány előtt
(Magyarbóly felé nézünk). A hajnalihoz képest
kedvezőbb fényviszonyok miatt, a pályát és az
állomásokat inkább most fotózom. Villányban 10
felszálló, 1 leszálló.
|
|
Villánykövesden 3 felszálló,
Palkonyán 1 felszálló és 5 leszálló. 225-nél, az
íves, illesztett szakaszon egyes illesztéseknél
vízzsákos a pálya. |
|
Vokányban nincs utascsere, Kistótfalu
megállóban 6 felszálló. |
|
Áta állomáson nincs utascsere.
Szőkéd megállóhelyen 5 felszálló, Pécsudvardon 12
felszálló és 4 leszálló. |
|
Pécs-Külváros pécsbányai váltókörzete:
jobboldalt felfelé tart a pécsváradi vonal. |
|
Pécs, a hajnalihoz képest valamivel
jobb megvilágításban. Az új felüljáró pedig
kiváló lehetőségeket tartogat úgy fotózás, mint
felhőtlen (jelenleg szó szerint) nézelődés
céljaira. |
|
A 9-es Gigantot nem lehet kihagyni, ha már ennyire
kínálkozik... Némi reggeli (vagy tízórai?) után
folytatom kirándulásomat a 38014-es pécsváradi
személlyel, amely - rövid fűtőházi tartózkodást
követően - megint a 209-es Bz az 588-as mellékkel,
sőt, a személyzet is változatlan. Miután
Pécsváradon nemrég megszünt a szolgálat,
diszkusszió indul a "ki akaszt Pécsváradon"
témában, aztán rövid úton megoldódik. 11:25-kor,
30% telítettséggel hagyjuk el az állomást.
A 64-es vonal (ex Pécs-Bátaszéki HÉV) Pécs
kezdőponttal szelvényszámozódik, a vágány L aljai
közé némi T is vegyül. A 4-es szelvényben végetér
a 40-es lassúmenet. Pécs-Külvároson 4 felszálló, a
váltókörzet után TU betonaljak, itt-ott frissebb
TU-geometriájú (TF?) aljcserével.
|
|
29+50-nél jutunk a hídra, a 65-ös vonal felett.
30+30-nál fény- és félsorompós útátjáró, ezt 150
m hosszan faaljas, közvetlen sínleerősítésű
pályaszakasz követi, azután újból TU. Pécs-Gyárvároson
1 felszálló. A peronnál 100 m hosszú faaljas szakasz,
tovább TU, szórványosan TF aljcserékkel.
40-nél jobbra és balra egy-egy vágánykiágazás,
41-nél a bevágásban a Széchenyi-aknai vonal halad át
felettünk. 47-nél félig elbontott, terelőcsonkával
csatlakozó, eredetileg alakjelzőkkel biztosított
vágány jobbról.
|
|
Pécsújhegy megállóban nincs utascsere, a
pécsváradi peronvégénél (50-es szelvény)
fénysorompós útátjáró. 53-50-től faaljas,
közvetlen sínleerősítéses a felépítmény (előtte
a hídon L-es, GEO-s). 58+50-ben (Pécs felső bejárati
jelző mögött) fénysorompós útátjáró, 60-tól
sóder ágyazat, de csak az állomás kp.-i
váltókörzetéig. A vonalvezetés tipikusan
dombvidéki, sok ívvel, bevágásos szakaszokkal. 40
km/h-t tartunk.
|
|
Pécs felső állomás 4 vágányos, az 1.
(rakodóvágány, oldalrakodóval és rakodóterülettel)
vegyesen L és T betonaljas, a 2. (átmenő fővg.)
faaljas, közvetlen, a 3. TU-s, a 4. (Megállj! tábla
kitűzve) vegyesen U-s és TU-s. Szolgálat van. Alak
bejárati jelzős, mindkét végén közös fény
kijáratival, útátjáró fedezőjelző szerepkörben.
Utascsere nincs. 69+30-nál fénysorompós útátjáró
- vp. felől az állomás alak bejárati jelzője, az
állomás felől fény fedezőjelző biztosítja.
72-30-ig TU betonaljak, tovább "c"
sínrendszer, faaljak, közvetlen leerősítés. A 75-ös
szelvénytől újra 48-as sinek, 79-nél rövid TU-s
szakasz, 80-tól GEO faaljakon. 82+50 után "c"
sinek, faaljas, közvetlen sínleerősítéses pálya, az
ívben ismét 48-as.
Pécs-Vasas eredetileg 4 vágányos állomás volt,
alak bejárati jelzőkkel, a jelzők árbocai még
megvannak. Végponti végén közös alak kijárati
jelző árboca - jelenleg már csak a futónövények
céljait szolgálja. Az 1. vg. rövid rakodó, a 2. az
átmenő fővágány (faaljas, közvetlen), a 3. és 4.
U-s (kezdenek elmerülni a fűben). Egyetlen felszálló
van a megállóként funkcionáló, egykor szebb és szenesebb
napokat látott helyen. Tovább 48-as rendszerű,
faaljas, közvetlen (néhol GEO) leerősítésű a
felépítmény, szórványos faaljas cserékkel. 105-107
között "c" sinek, 115+80-nál fénysorompós
útátjáró, a sinek a sok ív miatt folyamatosan
48-asok, 121-ig.
|
|
Vasas-Hirden 3 leszálló, 2 felszálló utas. Vp.-i
peronvégénél csapórudas sorompós útátjáró,
emiatt szolgálat is van. Ugyanitt balról használaton
kívüli vágány csatlakozik, eredetileg alakjelzőkkel
volt biztosítva. 129-50-től 10 km/h, 129-nél
felhagyott vágánykiágazás balra
(Hosszúhetény-bányához). A lassúmenet vége táblát
nem látom, de vélhetően csak az elágazásra
vonatkozik a sebességkorlátozás. "c"
sínrendszer, faaljaak, közvetlen sínleerősítés,
137-től darabokból 24 m-esre hegesztett sinek. 150-től
jól láthatóan lejt a vonal a dombháton. 154+50-nél
fénysorompós útátjáró, a környezetében súlyos
ágyazatszennyezés. 167 és 169-50 között
(Hosszúhetény kp.-i bejárattól a váltókörzetig)
30-as lassújel. Hosszúhetényben nincs utascsere.
Eredetileg alak bejárati jelzős, két vágányos,
meglehetősen rövid állomás volt. 199+50-nél, azaz
Dombay-tó végponti peronvégénél fénysorompós
útátjáró. Előtte az ívben és az útátjáróban
48-as sinek. 3 felszálló, 10 leszálló. 218-nál
jobbról iparvágány, Pécsvárad - most már
rögzített - bejárati alakjelzőjével biztosítva.
221-30 és 223-50 között TU betonaljak, 48-as sinek,
majd faaljak.
Pécsvárad állomás 3 vágányos, az 1. rakodó
(oldalrakodóval, raktárral) TU és TM, majd L aljakon,
a 2. az átmenő fővágány (GEO, faaljak), a 3.
vágány TU-s. A 3-ból kp.-nál jobbra iparvágány
vezet az állomás melletti fatelephez. 20 leszálló.
|
|
A 225-30-nál található felvételi épület
szemből.
Szolgálat már nincs, az úriember nem
szolgálattevőként ácsorog az ajtónál. A
raktárépület mellett busz várja a továbbutazókat,
38034-es járatszámon szerepel. |
|
A megszünt szakasz felé, Bátaszék irányába
nézünk. Ha hinni lehet a terveknek,
menetrendváltástól már idáig sem járnak majd a
vonatok.
Visszafelé 20 utassal kezdünk. |
|
Dombay-tó megállóban 8 felszálló.
A vonal utasforgalmának nem elhanyagolható részét -
kedvező időjárás esetén - a tó mellett pihenők
adják. |
|
Hosszúhetény ex állomás. Az alak bejárati
jelzők árbocai még megvannak.
Felszálló, leszálló nincs a falutól kedvezőtlenül
távol eső helyen. |
|
A 155-ös szelvényben lévő útátjárónál
nézünk vissza, Pécsvárad felé. Háttérben a Mecsek
keleti csúcsai a Zengővel. |
|
Hosszúhetény-bányai elágazás - balra a
felhagyott vonal. |
|
Vasas-Hirden 2 felszálló, 2 leszálló.
Jobbra az épület mögött az útátjárónál
kiágazó, használaton kívüli vágány. |
|
Pécs-Vasas WC-je, diszkrét növényzettel a
bejárati ajtók előtt.
Utascsere nem volt. |
|
Pécs-Vasas kezdőponti bejárata, az
alakjelző maradványai. A jobb oldali képen Pécs
felső felvételi épülete. Sem itt, sem Pécsújhegyen,
sem Pécs-Gyárvároson nincs utascsere. |
|
Pécs-Külváros, utascsere nélkül. |
|
Rögtönzött MD-fesztivál Pécsett (balra a
gyékényesi 8915-ös indul)... |
|
...valamint alkalmi villanygép-show, jobbra a
Szombathelyre és Sárbogárdra közlekedő, 8806-os
vonatom, amelyet Godisáig fogok igénybevenni.
Összeállítása hátulról előre: 82-28 123, 20-37
154, 155, 336, 164, 146, 20-05 059, 29-05 029, V43 1117.
A kezdeti utasterhelés az első két, Sárbogárdra
tartó kocsiban 10%, hátrébb ennyi sincs.
Szentlőrinctől (23 leszálló) szinte üresen futunk. |
|
Bükkösdön kitérőbe járunk (a bécsi IC 982
Corvinus előz), nyolcan szállnak le. Godisán
egyetlen felszálló utas mutatkozik, a leszállókat
egyedül képviselem. Az állomás 6 átmenő vágánnyal
rendelkezik, a pécsi átmenő fővágány a 3. (54-es
sínrendszer, 1975-ös LX aljak); a komlói a 2. (1989-es
LM aljakon) folytatása. Az 1. vg. közvetlen
sínleerősítésű, részletesebb vizsgálatához el
kellene távolítani a rárakódott talajt. Kihúzó
csonkában ér véget a pécsi váltókörzetnél. A
4.-6. faaljas, közvetlen leerősítésű (szórványos
TM aljcserékkel), a 6-on tárolt magasoldalfalú kocsik.
Az 1. vágányon is tárolt kocsik állnak. Fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzők, valamennyi
vágány villamosított.
|
|
Godisa, a 47-es vonal kiágazásánál.
Balra a komlói, jobbra-egyenesen a pécsi vonal,
mögöttem az állomás. |
|
Szerelvénymenetben megérkezik a Bz Dombóvárról.
A 16:17-kor Kolmóra induló személyvonat
összeállítása: Bzmot 251, Bzx 515. |
|
A Pécsre közlekedő, 16:12-kor érkező 8066-os
vonatról heten szállnak át, velük együtt 9 fő a
kezdő létszám. A vonal Godisa kezdőponttal
szelvényszámozódik. Végig T betonaljas, 48-as
sínrendszerű, annak köszönhetően, hogy az egykori
Bakóca-Felsőmindszent-Komlói HÉV vonalát a
"nagy széncsaták" idejében - pontosabban egy
kevés fáziskéséssel, a 60-as évek elején -
megerősítették.
A 4-es szelvénytől Komló kp.-i váltókörzetéig
40/60-as "emeletes" lassújel. A 8-asnál
fénysorompós útátjáró (ezt még Godisa bejárati
jelzője fedezi). Ívben illesztéses, majd
hézagnélküli a pálya. 25-től 100 m hosszan
ágyazatszennyezés.
|
|
Bodolyabér megállóhelyen 1 leszálló. Téglatest
szelvényköveket alkalmaznak, az egész km-eket jelző
kövek a nagyméretű, lecsapott tetejű hasáb fajták.
Magyarhertelend megállóban (59-es szelvény) 6
felszálló. Magyarszék alak bejárati jelzős. Két
vágánnyal rendelkezik (az átmenő fővg. a 2.),
mindkettő T betonaljas - funkcionálisan keresztezőhely
lehetett. Utascsere nincs. Korábbi időkben további
két vágány tartozott hozzá a felvételi épület
oldalán, az 1. vg. rakodó volt, oldalrakodóval és
raktárral. A vp.-i váltókörzet után, 93+50-nél
csapórudas sorompós útátjáró - ezért a végpont
felé közös alak kijáratival is ellátták. A sorompó
miatt szolgálat van.
|
|
Magyarszéket követően, a 100-as szelvénytől
illesztéses a felépítmény, de továbbra is T
betonaljas. Szakaszosan szennyezett az ágyazat, ám
összességében kielégítő a pályaállapot, főként
a mai forgalomhoz. 108 után egy-egy U betonaljat látunk
a T-k között, valamint aljcsereként néhány L fordul
elő. Mecsekpölöskén 5 felszálló, 5 leszálló. A
kezdőponti peronvége előtt, 118-nál fénysorompós
útátjáró. Folyamatosan emelkedünk a Kaszárnya-patak
völgyében.
|
|
Mecsekjánosi alak bejárati jelzős. Kezdőpont
felé kihúzó csonkája van, U betonaljas, rövid
rakodóvágányban folytatódik. Csapórudas sorompós
útátjáró a végponti végénél, ezért szolgálat is
van. Egy második csapórudas sorompó található a
157-es szelvényben, a vp.-i előjelző mögött. 2
leszálló. |
|
162-nél jobbra elbontott vágányzat, egyéni alak
kijárati jelzőkkel - ez Komló-teher kezdőponti
kijárata lehetett. 173-nál baloldalt darus rakodótól
felhagyott vágány jön, jobbra Komló teher egykori
vágánya pedig kissé távolabb és magasabban
helyezkedik el. A bal oldali vágány helyenként úgy
néz ki, mintha kivetődési kísérleteket folytattak
volna rajta - össze-vissza hajlott. Komló teher
magasságában szintén portáldaru figyelhető meg. A
bal oldali vágány terelőcsonkával a bejárat előtt
300 m-rel csatlakozott be (elbontott). 182-nél
csatlakozik a jobb oldali vágány, 183-nál fény- és
félsorompós útátjáró. Komló kp.-i váltókörzete
előtt közvetlenül csapórudas sorompós útátjáró. Komlón
kb. huszan szállnak le. Kb. 50 várakozó számolható
össze a visszaútra, nagyobbik felük diákcsoport.
|
|
Komló állomás, a végpont felé nézünk.
Alak bejárati jelzős, 5 átmenő vágányos (valamennyi
U betonaljas), a kezdőpontnál jobbról iparvágány
csatlakozik, majd - a képen is láthatóan - jobbra
vágányok ágaznak. Az átmenő fővágány a 2. Az 1.
vg. mellett oldalrakodó, és ebből vp. felé rakodó
csonka ágazik. Kp. felé alak főjelzőt látunk,
amelyet a Komló teherről visszacsatlakozó vágány
miatt telepíthettek. |
|
A motorkocsi körüljárt, Godisa felé néz. Visszafelé
Mecsekjánosin nincs utascsere, Mecsekpölöskén 2
leszálló.
|
|
Magyarszék, 6 leszálló.
Jól látható az állomás nevének egykori folytatása:
"...-Sikonda Gyógyfürdő". (A
névváltoztatás valószínűleg annak köszönhető,
hogy a távol eső Sikondát - és a gyógyfürdőt - az
utóbbi időben nem jellemző, hogy vasúton
közelítenék meg.) |
|
Magyarhertelenden 2 felszálló, Bodolyabéren nincs
utascsere. Godisán heten szállnak fel (valamennyien
busszal érkeztek), és 38613-as számon közlekedő
vonatunk folytatja útját Dombóvárig.
Sásdon 12 felszálló és 39 leszálló (a diákcsoport
idáig utazott), Vásárosdombón 8 le- és 6
felszálló, Kaposszekcsőn 9 leszálló. |
|
Dombóvár állomáson már igencsak kerülget a
zivatarzóna, de ott-tartózkodásom ideje alatt
megúszom az esőt. |
|
8003-as vonatom 2 perc késéssel, 17:59-kor
érkezik, harmincan várnak rá. Összeállítása
hátulról előre: 82-28 102, 20-57 146, 060, 089, 034,
V43 1161. Utasterhelése 30%, kiemelkedő utascserék
nélkül ez a végére 50%-ra növekedett. |