Fülektől Breznóig, 1. rész

 

2006. február 3-5. között felkerestem a Szlovák Érchegység délnyugati területeit. Füleken szálltam meg két éjszakára - egy is elég lett volna, de így maradt tartalékidőm, esetleges ismétlés céljából. Többnyire borult időjárás kísérte utamat, nappal valamivel fagypont alatti, éjjel mínusz 10 fok körüli hőmérsékletekkel.

Útvonalam. 1. nap: Budapest - Fülek (80/81/164) - Losonc (160) - Utekács - Losonc (162) - Fülek (160). 2. nap: Fülek - Feled (160) - Breznó - Feled (174) - Fülek (160). 3. nap: Fülek - Budapest (164/81/80).
Vonatszámok. 1. nap: 5800 (Somoskőújfalu) - Os6304 (Fülek) - R802 (Losonc) - Os6611 (Utekács) - gyalog (Rimakokova) - Os6616 (Losonc) - Os6213 (Fülek). 2. nap: Os6311 (Feled) - Os6730 (Rimaszombat) - Os6704 (Tiszolc/Breznó) - gyalog (Brezno mesto) - Os6757 (Feled) - gyalog (Gortvakisfalud) - Os6310 (Fülek). 3. nap: Os6303 (Somoskőújfalu) - 5807 (Hatvan) - 5505 (Budapest Keleti pu.).

A Budapest Keleti pu.-ról 7:15-kor induló 5500/5800 (Eger/Somoskőújfalu) gyorsvonat felújított, "posta-Bhv" kocsikat tartalmaz, hátulról előre a következő összeállításban: 20-05 638, 801, 738, 601 (idáig a somoskői rész), 711, 673, 708, 721, 723, 655, 712, V43 1043. A mozdonyt oldalt, a főkereten már ellátták az UIC pályaszámmatricával (1143 043-6), amely most még csak azonosítójelként viselkedik, így kerülve ki a hatósági költségeket.

Ezen a pénteki napon az induló utasterhelés mérsékelt: a vonat végében 20%, az elejében 15%. Rákoson kb. 70 felszálló, Gödöllőn kb. 80 fős utascsere, valamivel több a leszálló. Aszódon 10 felszálló, 15 leszálló, Hatvanban 30 le/15 fel. A 81-es vonalon M41 2106 viszi tovább a négy kocsit.

A 10%-nyi utas Selypen és Pásztón szinte elfogy. Nagybátonyban azonban akad 8 felszálló, Kisterenyén 7. Salgótarján külsőn M41 2120 áll hagyományos Bhv szerelvénnyel, vezérlőkocsival (119). A felvételi épület felőli oldalon még egy Bhv-s ingaszerelvény, gép nélkül. Salgótarjánban kb. 25 leszálló, 8 felszálló, a végállomásra tíz utas marad.

Somoskőújfalu kezdőponti váltókörzetéhez közelebb, a vágányok között új LM aljakat halmoztak fel, aljcseréhez.

Az 5807-ként forduló kocsikat M41 2112 viszi le Hatvanba, a 2106-ossal így "Csörgőtalálkozós" kép készítésére adnak lehetőséget.

Fülek felé rövid tehervonat állt, összesen három Bardotkával: elől egy kék festésű, hátul a képen látható kettő.
Fülekről megérkezik a 6304-ként forduló nemzetközi személy 810 426 képében, három utassal. Kifelé is három fő a kezdeti létszám. Sátorosbányán (Siatorska Bukovina) nincs utascsere, Ragyolcon (Radzovce) 7 felszálló: hatan pályafenntartók, a hetedik valószínűleg forgalmi ember. Az ex-állomás felszedett, vágánymezőnként egymásra halmozott (Hohenegger-es, betonaljas) felépítményi anyagát még mindig nem szállították el, a végponti végnél fel nem szedett 1. vágány pedig itt-ott kilátszik a rárakódott talaj és növényzet alól. 142.6-tól a 30-as, ideiglenes lassújel még mindig érvényben van. Béna (Belina) megállóban 1 felszálló.
Füleken majdnem két órám van az R802 "Gemeran" gyorsvonat 12:22-es indulásáig. Meg szeretném nézni a várat, hátha lőhető onnan fentről egy fotó a vasútállomás környékéről, de a "hétfő kivételével 10-18-ig" felirattal ellentétben csak őrkutyák fogadtak a kerítés mögött, azok viszont nem voltak kiképezve pénztárkezelésre és jegykiadásra. Visszaballagok a vasúthoz. A 6207-es személyt (Zólyom-Fülek) "Fülek felsőnél" (Fil'akovo zastávka) kapom el, ahol tizenketten szállnak le róla. 812 029 pályaszámú motorkocsija a "Hanka" egyéni nevet viseli.

A megálló nem túl fényes állapotú épületének falán a vasúttársaság hirdetése: Fülek-Losonc között a gyorsvonatokon pótdíj nélkül lehet 2. osztályon utazni.

Hátam mögött Fülek állomással, a Füleket elkerülő, 323-as jelzésű összekötővágányra igyekvő tehervonat (773 002-vel az élén) akad lencsevégre, majd az állomásról tengelyátszerelt széles tartálykocsikat cipelő Bardotka indul Losoncra.
+1-gyel megérkezik az R802 "Gemeran" (Kassa-Pozsony, Zólyomon át). Tizenöten szállnak le róla, kb. ugyanennyien fel. Mozdonya a 754 072, kocsijai: 046-os Bee, 070-es és 063-as Bmee, 009-es BDshmee (kisgyerekes családoknak, kerekesszékes utasoknak), 003-as Amee. Utasterhelése 35%.
A 6611-es számú, Losonc-Utekács viszonylatú személyvonat motorkocsija a 810 402, mellékkocsija a 011 666. Kezdeti utastelítettsége 90%.

A 162-es vonal szelvényszámozása Losonc (Lucenec) kezdőpontú. A felépítmény betonaljas, 49-es sínrendszerű, Hohenegger sínleerősítésű. Ívekben illesztéses, egyenesekben itt-ott illesztéses, többnyire pedig hol hosszúsínesnek, hol már hézagnélkülinek tekinthető hosszúságú, összehegesztett vágánymezőkből áll. Losonc állomás kezdőponti váltókörzetétől északkeletnek fordulunk, az ívben mellettünk halad a gázolajkút csonkavágánya, amely kissé feljebb ér véget. 1.1-től szemmel láthatóan emelkedni kezd a pálya, 60 km/h-t tartunk. Apátfalva (Opatová pri Lucenci) tmh. 1.4-nél, Losonc előjelzőjénél található, utascsere nincs.

A folytatásban domboldalt kerülünk, azután dombok között emelkedünk. Helyenként faaljas ikerillesztések, vagy lengő illesztések fordulnak elő egy-egy faaljon, de látható néhány két-két faaljas megoldás is. A többi lengő, betonaljakon.

Nagyfalu (Velká Ves) megállóhelyen 7 leszálló, kp.-i peronvégénél nem biztosított útátjáró.

Kálnó (Kalinovo) ex-állomás kezdőponti végénél raktárat építettek, ahová csonkavágány vezet. Baloldalt a vasúthoz közeli gyárteleptől két iparvágány csatlakozik a kezdőponti váltókörzetbe. A váltókörzetekben 40 km/h, Kálnótól Nagyfalu felé, illetve állomási területen 60 km/h engedélyezett. Két átmenő vágányos, az 1. vágány rakodó, kisméretű oldalrakodóval, a 2. az átmenő fővágány. Szolgálat van, de csak sorompókezelés céljából. 15 leszálló.

A felépítmény ezen a szakaszon konzekvensen illesztéses. 9.017-nél csapórudas sorompó, ezt kezelik a felvételi épület mellől. Egyre nagyobb dombokkal találkozunk, ugyanakkor 10.0-tól megtörik az emelkedő, 10.2 után enyhén lefelé tart a vonal.

10.9-től újfent emelkedünk, most már az Ipoly völgyében. Hohenegger helyett itt GEO sínleerősítést használnak, továbbra is betonaljon. 12.110-nél fénysorompós, 12.793-nál csapórudas sorompós útátjáró - előbbi Ipolyberzence előjelzőjénél, utóbbi a kezdőponti váltókörzet előtt található. A váltókörzetbe balról csatlakozik a Katalinvölgy-üveggyári (Katarinska Huta), 163-as számú vonal: világos rozsda lepi a sínfejeket, tehát tehervonatok néha még használják (2003. eleje óta szünetel rajta a személyforgalom). Betonaljas, GEO sínleerősítésű, Ipolyberzencétől szelvényszámozódik.

Ipolyberzence (Breznicka) állomás fény bejárati jelzős, 4 átmenő vágányos, területén 40 km/h az átmenő fővágányra. Az 1. vg. rakodó, kisméretű oldalrakodóval és szintén apró méretű raktárral (a felépítmény betonaljas, a többi a rárakódott talajtól, részben a hótól nem megállapítható).

A 2. (átmenő fővágány) és 3. vágány GEO-s, betonaljas; a 4. faaljas, Hohenegger-es. Szolgálat van. 10 leszálló. A felvételi épülettel szemközti oldalon hosszú oldalrakodót létesítettek, amely téglagyárhoz tartozik. A rakodón nagymennyiségű építőanyag várja az elszállítást. A 4. vg. folytatása a vp.-i váltókörzet után csonkavágányként, egyenesen bemegy a telepre, a vonal pedig jobb ívvel távolodik tőle.

A 6612-es vonattal keresztezünk (810 611, mellékkel). 13.625-nél (vp.-i bejáratnál) fény- és motoros sorompós útátjáró. A felépítmény GEO-s, betonaljas, illesztéses, 60 km/h pályasebességű.

14.873-nál fénysorompós útátjáró.

Ipolyszele (Zelené) mrh.-n 4 leszálló. Szolgálat van, csapórudas sorompó kezelése céljából. A váltókörzeteken 40 km/h, Ipolyberzence irányába 50-es táblát tettek ki. A rakodóvágány (1.) a már megszokott, igen rövid oldalrakodóval rendelkezik. 16.127-ben, a végponti peronvég felett található a csapórudas sorompó, a rúd megmunkálására nem fordítottak a feltétlenül szükségesnél több figyelmet: úgy-ahogy legallyazták, aztán befestették. 16.4-nél felsőpályás híd az Ipoly felett, elhagyjuk a völgyét. 17.3-nál 50 méteres faaljas szakasz, ezt leszámítva folyamatosan betonaljak jönnek, GEO leerősítéssel.

A Poltár kezdőponti váltókörzetébe jobbról csatlakozó, 175-ös vonalon (Rimaszombat-Poltár, Rimaszombattól szelvényszámozva) a forgalom 2000.10.01. óta szünetel. A növényzet még alacsony a betonaljak között, de a "visszahódítás" egyértelműen kezdetét vette. Balról iparvágány csatlakozik egy gyárteleptől. 18.284-nél, a váltókörzet előtt csapórudas sorompós útátjáró.

Poltár állomás fény bejárati jelzős, 5 átmenő vágányos - valamennyi faaljas, GEO sínleerősítésű. Állomási területen 40 km/h. Az átmenő fővágány a 3., egykori salakoló aknával ellátva. (Évente vajon hány ittas utas ébred az akna fenekén - vagy a kórházban?) A rakodóvágány (1.) oldalrakodóval, rakodóterülettel rendelkezik, vp. felé kihúzó csonkában folytatódik. Jobboldalt ugyancsak kihúzó csonkát találunk. Az utasok zöme leszáll, tizenketten szállnak fel.

Poltár végponti végétől vasaljas, Hohenegger-es felépítmény jön, erős emelkedőben; ugyanitt két csapórudas sorompós útátjáró található (19.032, 19.187). Faaljakon, majd betonaljakon folytatódik a pálya, Hohenegger leerősítéssel. Illesztéseknél egy-egy faalj. 50 km/h, majd 60 km/h a pályasebesség. A végponti előjelzőnél, majd feljebb is szakaszosan friss alázúzalékolás figyelhető meg. A betonaljak egyenes geometriájúak, a magyar U-hoz (B-hez) hasonlóak.

Sósliget (Slaná Lehota) megálló fémvázas esőbeállójának burkolata ki tudja, merre lehet már. 2 leszálló. Kezdőponti peronvégénél 50 m hosszú faaljas szakasz. Megjelenik, és feljebb is itt-ott feltűnik egy újabb betonalj-fajta: geometriája az ex-szovjet Sz-56 (SSz-1) aljakéhoz hasonlít, ám néhány méter távolságból úgy tűnik, mintha az aljközép külön elem volna, vagyis mintha magánalj közepét utólag betonnal öntötték volna ki. (Sajnos közelebbről nem nyílt alkalmam megvizsgálni.)

Kb. 21.0 óta rövid (12 m-es) sinek fekszenek a pályában. 23.4-től megtörik az emelkedő.

Csehberek (Ceské Brezovo) megállóhelyen nincs utascsere.

Losonc felé nézünk Csehbereken. Ezen a képen jól látszik az egykori mrh. vagy kétvágányos állomás első vágányának nyomvonala. A felszámolt váltókörzeteknél az átmenő fővágány faaljakat kapott. A kisméretű oldalrakodó, és a vágányhídmérleg épülete is megvan még.

A továbbiakban az egyenes geometriájú betonaljak dominálnak, Hohenegger leerősítéssel, szórványosan faaljas, Hohenegger-es aljcserékkel (az ívekben több a cserélt alj). Folytatjuk az emelkedést. A felépítmény illesztéses, de már 24 m-es sinekkel, faaljas ikerillesztésekkel.

A Bz mellék koszos homlokablakán át ilyen felvételre futja (27.5-nél járunk), többet nem is próbálkozom. Sajnos az oldalsó ablakokat fixre alakították át, onnan sem tudok fotózni.

Az itt már csak 100-150 m széles völgynek a végpont felé nézve bal oldalán haladunk, lejjebb, a patakhoz közelebb fut a műút.

Kisaranyos (Zlatno) állomás váltókörzeteiben (a kitérők vasaljasak) 40 km/h engedélyezett, közöttük az átmenő fővágányban 60 km/h. Fény bejárati jelzős, 3 átmenő vágányos, az átmenő fővágány a 2. Az 1. vágány oldalrakodóval, rakodóterülettel rendelkezik (raktárként fémburkolatú barakkot használnak), végpont felé iparvágányként folytatódik, a vonal mellett egy gyártelepen (Kisaranyosi üveggyár) ér véget. Szolgálat van. 10 leszálló, 2 felszálló. Az iparvágányt mostanában nem használják: egy nem biztosított útátjáróban vastagon murvát szórtak rá.
Losonc felé nézünk Kisaranyos állomáson.

29.376-nál fény- és motoros sorompós útátjáró. Itt faaljas, Hohenegger-es a felépítmény (a hó másutt már sínfejig ér). A 29.75-nél kezdődő, kövezett bélésű Kisaranyosi-alagútban igen impozáns jégcsapok nőttek a falakról. Az alagút egyenes vonalvezetésű, a végponti bejáratát (30.25) követően ereszkedni kezdünk. Ezzel az alagúttal két szomszédos völgyet kötöttek össze: a keletebbre fekvő völgyre - a Rima mellékfolyócskájáéra - van szükség ahhoz, hogy elérjük Rimakokovát.

Kokava nad Rimavicou-Liesnica megállóhelyen nincs utascsere. A megálló domboldalban létesült, előtte magas töltésen hozták át a vasutat egy másik dombról. Ahol kilátszanak az aljak a hóból, ott az egyenes geometriájú betonaljakkal és szórványos faaljas cserékkel találkozunk. A sínleerősítés Hohenegger. A pályasebesség egyenesekben 60, ívekben 50 km/h. 33.0-nál rövid sines szakasz, kb. 200 m hosszan.

Liesnica kis falu a völgyben, nyilván Rimakokovához csatolták az egykor önálló települést. Rimakokova előtt a völgy kiszélesedik, művelés alá vont földterületeket látunk, az emelkedő is megtörik 34.0-nál. 35.0-tól újból emelkedő jön, az állomási bejárat előtt.

Rimakokova (Kokava nad Rimavicou) állomás fény bejárati jelzős. Három átmenő vágányos - valamennyi faaljas, Hohenegger-es -, a 2. az átmenő fővágány. A rakodóvágány (1.) vágányhídmérleggel, oldalrakodóval, raktárral, rakodóterülettel rendelkezik, a kezdőpont felé rövid csonkában folytatódik (védőcsonka a lejtő miatt). Rönkfa feladás, meglehetősen nagy mennyiségben. A 3. vágányon éppen 742 352 vár az indulásra fával rakott magasoldalfalú kocsikkal. A 4. vágány csonka, a felvételi épülettel szemközt ér véget. Mögötte a 3-ból kiágazó csonkavágány (betonaljas) a végponti váltókörzet magasságában rövid oldalrakodó mellett ér véget. Szolgálat van, külön személypénztárossal.
Hatan szállnak le, ketten fel. A mellékkocsit itthagyjuk, csak a motorkocsi kapaszkodik fel Utekácsra, 14 utassal.

Rimakokova végponti végénél szétrombolt szín található, amelybe a 3. vágányból ágazó, oldalrakodós csonkához csatlakozó sínpár visz - képeket a visszaúton készítettem róla. Utekácsig folytatjuk utunkat a Rimavica szűk völgyében, az erős emelkedőn 40 km/h pályasebesség.

Utekács "vég-megálló". A kezdőponti peronvégnél lévő, nem biztosított útátjáróban 10 km/h állandó lassújel. A közelben telepített, rozsdás tábla szerint ezen a szakaszon 21 ezrelékes az emelkedő.
A felvételi épület és a motorkocsi, szinte idilli környezetben.

A hegyek közé itt, Rimakokován, Katalinhután, Kisaranyoson üveggyárak települtek, a felfutó ipar pedig magával hozta mindazt, ami a szokásos velejárója. Például a vasutat. A Losonc-Utekács és az Ipolyberzence-Katalinhuta vonalakat a XX. század elején nyitották meg, a rimaszombati kapcsolat 1933-ban jött létre.

Végponti irányban szín található, de oda mostanában nem közlekedik semmi. A 25-30 centis, felül megkérgesedett havon hamar feladom a küzdelmet: hol beszakad, hol nem, így merő vesződés az előrejutás.
Inkább kissé lejjebb sétálok, és a megálló alatt fotózom le a 6614-esként, 14:18-kor forduló járművet. Íme a motorkocsi hóval, panelházzal, szemeteskonténerekkel (kérjük, hogy a műanyagflakonokat lapítsák!), jobboldalt a helyi futballpálya rozsdás bádogkerítésével (hajrá Utekács!). Valószínűleg ebből a kompozícióból nem születik képeslap - márpedig a mai valósághoz éppúgy hozzátartozik, mint a hegyi idill.
A felvételi épület. Nem kockáztatom meg egy híd vagy átkelőhely keresését a focipálya alatt (talán nincs is), az épülettől jobbra lévő hídon fordulok ki az országútra. A tükörjégre zúzalékot szórtak, így az autók is tudnak közlekedni, meg én is. A 6 kilométeres szakasz gyalog kényelmes tempóban teljesíthető, idővel bőven el vagyok látva a következő vonatig.

Rimakokova település határánál, a vasút vp. felé nézve jobb oldalán felhagyott bakdarus telepet veszek észre - a 38.1 szelvénynél létesítették.

Rimakokova bejáratnál nézünk Utekács felé.

Az U ill. B betonaljakhoz hasonló geometriájú keresztaljakon 1957-es évszám szerepel. Szórványos faaljas cserék jellemzők Utekácsnál és itt; a pálya illesztéses, iker faaljakkal.

Pár méterrel lejjebb, Rimakokova végponti bejáratnál, 36.1-nél állunk.
Az ívből kiérve feltárul a hullámvasút-látvány: a bejárattól folytatódik a meredek lejtő a váltókörzetig, a kezdőponti váltókörzet után pedig újból alámerül a pálya.
A sorsára hagyott szín a végponti váltókörzetnél.
A Kriványról érkező 6229-es személy motor-mellék-motor összeállítású (810 403, 011 890, 810 611), és mindhárom kocsi felmegy a végállomásig. 16:17-kor indul vissza, innentől vele tartok.

11 felszálló várakozik az Utekácsról minimális utasterheléssel érkező vonatra. Liesnicán 2 felszálló, Kisaranyoson 5 felszálló. Csehbereken nincs utascsere, Sósligeten 1 felszálló.

Poltár állomás. Itt szerelvényünkre hátulról rázár egy mellék és egy motor, kialakul a szabályos motor-mellék-motor-mellék-motor összeállítás. Továbbá keresztezünk utekácsi szerelvényünkkel, amely ezúttal 6615-ös vonatszámon közlekedik Rimakokováig. 742 352 itt tart éppen a fás kocsik összeszedésével. 7 leszálló, 5 felszálló. Ipolyszelén 1 felszálló, Ipolyberzencén 3 le/4 fel, a többi helyen minimális utascserék.
A 6213-as, Zólyom-Fülek személy Losoncon bevárja vonatunkat (i: 17:30), összeállítása: 750 110-es Búvár, valamint két termes 2. o. (21-08 198 és 214) között poggyászteres 2. o. (82-40 225) kocsi. Utasterhelése 15%, három átszálló volt az utekácsiról. Fülek felső megállóban hagyom el a vonatot, tíz utastársammal együtt - innen közelebb a szállás.

Tovább a második rész eseményeire

Vissza az utazás főlapjára