|
2006. február 3-5. között felkerestem a Szlovák
Érchegység délnyugati területeit. Füleken szálltam
meg két éjszakára - egy is elég lett volna, de így
maradt tartalékidőm, esetleges ismétlés céljából.
Többnyire borult időjárás kísérte utamat, nappal
valamivel fagypont alatti, éjjel mínusz 10 fok körüli
hőmérsékletekkel. Útvonalam. 1.
nap: Budapest - Fülek (80/81/164) - Losonc (160)
- Utekács - Losonc (162) - Fülek (160). 2. nap: Fülek - Feled (160) -
Breznó - Feled (174) - Fülek (160). 3. nap: Fülek - Budapest
(164/81/80).
Vonatszámok. 1. nap: 5800
(Somoskőújfalu) - Os6304 (Fülek) - R802 (Losonc) -
Os6611 (Utekács) - gyalog (Rimakokova) - Os6616
(Losonc) - Os6213 (Fülek). 2. nap:
Os6311 (Feled) - Os6730 (Rimaszombat) - Os6704
(Tiszolc/Breznó) - gyalog (Brezno mesto) -
Os6757 (Feled) - gyalog (Gortvakisfalud) -
Os6310 (Fülek). 3. nap:
Os6303 (Somoskőújfalu) - 5807 (Hatvan) - 5505 (Budapest
Keleti pu.).
|
|
A Budapest Keleti pu.-ról 7:15-kor induló 5500/5800
(Eger/Somoskőújfalu) gyorsvonat felújított,
"posta-Bhv" kocsikat tartalmaz, hátulról
előre a következő összeállításban: 20-05 638, 801,
738, 601 (idáig a somoskői rész), 711, 673, 708, 721,
723, 655, 712, V43 1043. A mozdonyt oldalt, a főkereten
már ellátták az UIC pályaszámmatricával (1143
043-6), amely most még csak azonosítójelként
viselkedik, így kerülve ki a hatósági költségeket. Ezen
a pénteki napon az induló utasterhelés mérsékelt: a
vonat végében 20%, az elejében 15%. Rákoson kb. 70
felszálló, Gödöllőn kb. 80 fős utascsere, valamivel
több a leszálló. Aszódon 10 felszálló, 15
leszálló, Hatvanban 30 le/15 fel. A 81-es vonalon M41
2106 viszi tovább a négy kocsit.
|
|
A 10%-nyi utas Selypen és Pásztón szinte elfogy.
Nagybátonyban azonban akad 8 felszálló, Kisterenyén
7. Salgótarján külsőn M41 2120 áll hagyományos Bhv
szerelvénnyel, vezérlőkocsival (119). A felvételi
épület felőli oldalon még egy Bhv-s ingaszerelvény,
gép nélkül. Salgótarjánban kb. 25 leszálló, 8
felszálló, a végállomásra tíz utas marad. Somoskőújfalu
kezdőponti váltókörzetéhez közelebb, a vágányok
között új LM aljakat halmoztak fel, aljcseréhez.
Az 5807-ként forduló kocsikat M41 2112 viszi le
Hatvanba, a 2106-ossal így
"Csörgőtalálkozós" kép készítésére
adnak lehetőséget.
|
|
Fülek felé rövid tehervonat állt, összesen
három Bardotkával: elől egy kék festésű, hátul a
képen látható kettő. |
|
Fülekről megérkezik a 6304-ként forduló
nemzetközi személy 810 426 képében, három utassal.
Kifelé is három fő a kezdeti létszám.
Sátorosbányán (Siatorska Bukovina) nincs utascsere,
Ragyolcon (Radzovce) 7 felszálló: hatan
pályafenntartók, a hetedik valószínűleg forgalmi
ember. Az ex-állomás felszedett, vágánymezőnként
egymásra halmozott (Hohenegger-es, betonaljas)
felépítményi anyagát még mindig nem szállították
el, a végponti végnél fel nem szedett 1. vágány
pedig itt-ott kilátszik a rárakódott talaj és
növényzet alól. 142.6-tól a 30-as, ideiglenes
lassújel még mindig érvényben van. Béna (Belina)
megállóban 1 felszálló. |
|
Füleken majdnem két órám van az R802
"Gemeran" gyorsvonat 12:22-es indulásáig. Meg
szeretném nézni a várat, hátha lőhető onnan
fentről egy fotó a vasútállomás környékéről, de
a "hétfő kivételével 10-18-ig" felirattal
ellentétben csak őrkutyák fogadtak a kerítés
mögött, azok viszont nem voltak kiképezve
pénztárkezelésre és jegykiadásra. Visszaballagok a
vasúthoz. A 6207-es személyt (Zólyom-Fülek)
"Fülek felsőnél" (Fil'akovo zastávka) kapom
el, ahol tizenketten szállnak le róla. 812 029 pályaszámú
motorkocsija a "Hanka" egyéni nevet viseli. A
megálló nem túl fényes állapotú épületének
falán a vasúttársaság hirdetése: Fülek-Losonc
között a gyorsvonatokon pótdíj nélkül lehet 2.
osztályon utazni.
|
|
Hátam mögött Fülek állomással, a
Füleket elkerülő, 323-as jelzésű összekötővágányra
igyekvő tehervonat (773 002-vel az élén) akad
lencsevégre, majd az állomásról tengelyátszerelt
széles tartálykocsikat cipelő Bardotka indul Losoncra. |
|
+1-gyel megérkezik az R802 "Gemeran"
(Kassa-Pozsony, Zólyomon át). Tizenöten szállnak le
róla, kb. ugyanennyien fel. Mozdonya a 754 072,
kocsijai: 046-os Bee, 070-es és 063-as Bmee, 009-es
BDshmee (kisgyerekes családoknak, kerekesszékes
utasoknak), 003-as Amee. Utasterhelése 35%. |
|
A 6611-es számú, Losonc-Utekács viszonylatú
személyvonat motorkocsija a 810 402, mellékkocsija a
011 666. Kezdeti utastelítettsége 90%. A 162-es vonal
szelvényszámozása Losonc (Lucenec) kezdőpontú. A
felépítmény betonaljas, 49-es sínrendszerű,
Hohenegger sínleerősítésű. Ívekben illesztéses,
egyenesekben itt-ott illesztéses, többnyire pedig hol
hosszúsínesnek, hol már hézagnélkülinek tekinthető
hosszúságú, összehegesztett vágánymezőkből áll.
Losonc állomás kezdőponti váltókörzetétől
északkeletnek fordulunk, az ívben mellettünk halad a
gázolajkút csonkavágánya, amely kissé feljebb ér
véget. 1.1-től szemmel láthatóan emelkedni kezd a
pálya, 60 km/h-t tartunk. Apátfalva (Opatová pri
Lucenci) tmh. 1.4-nél, Losonc előjelzőjénél
található, utascsere nincs.
|
|
A folytatásban domboldalt kerülünk, azután dombok
között emelkedünk. Helyenként faaljas
ikerillesztések, vagy lengő illesztések fordulnak elő
egy-egy faaljon, de látható néhány két-két faaljas
megoldás is. A többi lengő, betonaljakon. Nagyfalu
(Velká Ves) megállóhelyen 7 leszálló, kp.-i
peronvégénél nem biztosított útátjáró.
|
|
Kálnó (Kalinovo) ex-állomás kezdőponti
végénél raktárat építettek, ahová csonkavágány
vezet. Baloldalt a vasúthoz közeli gyárteleptől két
iparvágány csatlakozik a kezdőponti váltókörzetbe.
A váltókörzetekben 40 km/h, Kálnótól Nagyfalu
felé, illetve állomási területen 60 km/h
engedélyezett. Két átmenő vágányos, az 1. vágány
rakodó, kisméretű oldalrakodóval, a 2. az átmenő
fővágány. Szolgálat van, de csak sorompókezelés
céljából. 15 leszálló. A felépítmény ezen a
szakaszon konzekvensen illesztéses. 9.017-nél
csapórudas sorompó, ezt kezelik a felvételi épület
mellől. Egyre nagyobb dombokkal találkozunk, ugyanakkor
10.0-tól megtörik az emelkedő, 10.2 után enyhén
lefelé tart a vonal.
|
|
10.9-től újfent emelkedünk, most már az Ipoly
völgyében. Hohenegger helyett itt GEO
sínleerősítést használnak, továbbra is betonaljon.
12.110-nél fénysorompós, 12.793-nál csapórudas
sorompós útátjáró - előbbi Ipolyberzence
előjelzőjénél, utóbbi a kezdőponti váltókörzet
előtt található. A váltókörzetbe balról
csatlakozik a Katalinvölgy-üveggyári (Katarinska
Huta), 163-as számú vonal: világos rozsda lepi a
sínfejeket, tehát tehervonatok néha még használják
(2003. eleje óta szünetel rajta a személyforgalom).
Betonaljas, GEO sínleerősítésű, Ipolyberzencétől
szelvényszámozódik. Ipolyberzence (Breznicka)
állomás fény bejárati jelzős, 4 átmenő vágányos,
területén 40 km/h az átmenő fővágányra. Az 1. vg.
rakodó, kisméretű oldalrakodóval és szintén apró
méretű raktárral (a felépítmény betonaljas, a
többi a rárakódott talajtól, részben a hótól nem
megállapítható).
|
|
A 2. (átmenő fővágány) és 3. vágány GEO-s,
betonaljas; a 4. faaljas, Hohenegger-es. Szolgálat van.
10 leszálló. A felvételi épülettel szemközti
oldalon hosszú oldalrakodót létesítettek, amely
téglagyárhoz tartozik. A rakodón nagymennyiségű
építőanyag várja az elszállítást. A 4. vg.
folytatása a vp.-i váltókörzet után
csonkavágányként, egyenesen bemegy a telepre, a vonal
pedig jobb ívvel távolodik tőle. A 6612-es vonattal
keresztezünk (810 611, mellékkel). 13.625-nél (vp.-i
bejáratnál) fény- és motoros sorompós útátjáró.
A felépítmény GEO-s, betonaljas, illesztéses, 60 km/h
pályasebességű.
|
|
14.873-nál fénysorompós útátjáró. Ipolyszele
(Zelené) mrh.-n 4 leszálló. Szolgálat van,
csapórudas sorompó kezelése céljából. A
váltókörzeteken 40 km/h, Ipolyberzence irányába
50-es táblát tettek ki. A rakodóvágány (1.) a már
megszokott, igen rövid oldalrakodóval rendelkezik.
16.127-ben, a végponti peronvég felett található a
csapórudas sorompó, a rúd megmunkálására nem
fordítottak a feltétlenül szükségesnél több
figyelmet: úgy-ahogy legallyazták, aztán befestették.
16.4-nél felsőpályás híd az Ipoly felett, elhagyjuk
a völgyét. 17.3-nál 50 méteres faaljas szakasz, ezt
leszámítva folyamatosan betonaljak jönnek, GEO
leerősítéssel.
|
|
A Poltár kezdőponti váltókörzetébe jobbról
csatlakozó, 175-ös vonalon (Rimaszombat-Poltár,
Rimaszombattól szelvényszámozva) a forgalom
2000.10.01. óta szünetel. A növényzet még alacsony a
betonaljak között, de a "visszahódítás"
egyértelműen kezdetét vette. Balról iparvágány
csatlakozik egy gyárteleptől. 18.284-nél, a
váltókörzet előtt csapórudas sorompós útátjáró. Poltár
állomás fény bejárati jelzős, 5 átmenő vágányos
- valamennyi faaljas, GEO sínleerősítésű. Állomási
területen 40 km/h. Az átmenő fővágány a 3., egykori
salakoló aknával ellátva. (Évente vajon hány ittas
utas ébred az akna fenekén - vagy a kórházban?) A
rakodóvágány (1.) oldalrakodóval, rakodóterülettel
rendelkezik, vp. felé kihúzó csonkában folytatódik.
Jobboldalt ugyancsak kihúzó csonkát találunk. Az
utasok zöme leszáll, tizenketten szállnak fel.
|
|
Poltár végponti végétől vasaljas, Hohenegger-es
felépítmény jön, erős emelkedőben; ugyanitt két
csapórudas sorompós útátjáró található (19.032,
19.187). Faaljakon, majd betonaljakon folytatódik a
pálya, Hohenegger leerősítéssel. Illesztéseknél
egy-egy faalj. 50 km/h, majd 60 km/h a pályasebesség. A
végponti előjelzőnél, majd feljebb is szakaszosan
friss alázúzalékolás figyelhető meg. A betonaljak
egyenes geometriájúak, a magyar U-hoz (B-hez)
hasonlóak. Sósliget (Slaná Lehota) megálló
fémvázas esőbeállójának burkolata ki tudja, merre
lehet már. 2 leszálló. Kezdőponti peronvégénél 50
m hosszú faaljas szakasz. Megjelenik, és feljebb is
itt-ott feltűnik egy újabb betonalj-fajta: geometriája
az ex-szovjet Sz-56 (SSz-1) aljakéhoz hasonlít, ám
néhány méter távolságból úgy tűnik, mintha az
aljközép külön elem volna, vagyis mintha magánalj
közepét utólag betonnal öntötték volna ki. (Sajnos
közelebbről nem nyílt alkalmam megvizsgálni.)
|
|
Kb. 21.0 óta rövid (12 m-es) sinek fekszenek a
pályában. 23.4-től megtörik az emelkedő. Csehberek
(Ceské Brezovo) megállóhelyen nincs utascsere.
|
|
Losonc felé nézünk Csehbereken. Ezen a képen jól
látszik az egykori mrh. vagy kétvágányos állomás
első vágányának nyomvonala. A felszámolt
váltókörzeteknél az átmenő fővágány faaljakat
kapott. A kisméretű oldalrakodó, és a
vágányhídmérleg épülete is megvan még. A
továbbiakban az egyenes geometriájú betonaljak
dominálnak, Hohenegger leerősítéssel, szórványosan
faaljas, Hohenegger-es aljcserékkel (az ívekben több a
cserélt alj). Folytatjuk az emelkedést. A
felépítmény illesztéses, de már 24 m-es sinekkel,
faaljas ikerillesztésekkel.
|
|
A Bz mellék koszos homlokablakán át ilyen
felvételre futja (27.5-nél járunk), többet nem is
próbálkozom. Sajnos az oldalsó ablakokat fixre
alakították át, onnan sem tudok fotózni. Az itt
már csak 100-150 m széles völgynek a végpont felé
nézve bal oldalán haladunk, lejjebb, a patakhoz
közelebb fut a műút.
|
|
Kisaranyos (Zlatno) állomás váltókörzeteiben (a
kitérők vasaljasak) 40 km/h engedélyezett, közöttük
az átmenő fővágányban 60 km/h. Fény bejárati
jelzős, 3 átmenő vágányos, az átmenő fővágány a
2. Az 1. vágány oldalrakodóval, rakodóterülettel
rendelkezik (raktárként fémburkolatú barakkot
használnak), végpont felé iparvágányként
folytatódik, a vonal mellett egy gyártelepen
(Kisaranyosi üveggyár) ér véget. Szolgálat van. 10
leszálló, 2 felszálló. Az iparvágányt mostanában
nem használják: egy nem biztosított útátjáróban
vastagon murvát szórtak rá. |
|
Losonc felé nézünk Kisaranyos állomáson. 29.376-nál
fény- és motoros sorompós útátjáró. Itt faaljas,
Hohenegger-es a felépítmény (a hó másutt már
sínfejig ér). A 29.75-nél kezdődő, kövezett
bélésű Kisaranyosi-alagútban igen impozáns
jégcsapok nőttek a falakról. Az alagút egyenes
vonalvezetésű, a végponti bejáratát (30.25)
követően ereszkedni kezdünk. Ezzel az alagúttal két
szomszédos völgyet kötöttek össze: a keletebbre
fekvő völgyre - a Rima mellékfolyócskájáéra - van
szükség ahhoz, hogy elérjük Rimakokovát.
|
|
Kokava nad Rimavicou-Liesnica megállóhelyen nincs
utascsere. A megálló domboldalban létesült, előtte
magas töltésen hozták át a vasutat egy másik
dombról. Ahol kilátszanak az aljak a hóból, ott az
egyenes geometriájú betonaljakkal és szórványos
faaljas cserékkel találkozunk. A sínleerősítés
Hohenegger. A pályasebesség egyenesekben 60, ívekben
50 km/h. 33.0-nál rövid sines szakasz, kb. 200 m
hosszan. Liesnica kis falu a völgyben, nyilván Rimakokovához
csatolták az egykor önálló települést. Rimakokova
előtt a völgy kiszélesedik, művelés alá vont
földterületeket látunk, az emelkedő is megtörik
34.0-nál. 35.0-tól újból emelkedő jön, az
állomási bejárat előtt.
|
|
Rimakokova (Kokava nad Rimavicou) állomás fény
bejárati jelzős. Három átmenő vágányos -
valamennyi faaljas, Hohenegger-es -, a 2. az átmenő
fővágány. A rakodóvágány (1.)
vágányhídmérleggel, oldalrakodóval, raktárral,
rakodóterülettel rendelkezik, a kezdőpont felé rövid
csonkában folytatódik (védőcsonka a lejtő miatt).
Rönkfa feladás, meglehetősen nagy mennyiségben. A 3.
vágányon éppen 742 352 vár az indulásra fával
rakott magasoldalfalú kocsikkal. A 4. vágány csonka, a
felvételi épülettel szemközt ér véget. Mögötte a
3-ból kiágazó csonkavágány (betonaljas) a végponti
váltókörzet magasságában rövid oldalrakodó mellett
ér véget. Szolgálat van, külön személypénztárossal. |
|
Hatan szállnak le, ketten fel. A mellékkocsit
itthagyjuk, csak a motorkocsi kapaszkodik fel Utekácsra,
14 utassal. Rimakokova végponti végénél
szétrombolt szín található, amelybe a 3. vágányból
ágazó, oldalrakodós csonkához csatlakozó sínpár
visz - képeket a visszaúton készítettem róla.
Utekácsig folytatjuk utunkat a Rimavica szűk
völgyében, az erős emelkedőn 40 km/h pályasebesség.
|
|
Utekács "vég-megálló". A kezdőponti
peronvégnél lévő, nem biztosított útátjáróban 10
km/h állandó lassújel. A közelben telepített,
rozsdás tábla szerint ezen a szakaszon 21 ezrelékes az
emelkedő. |
|
A felvételi épület és a motorkocsi, szinte idilli
környezetben. A hegyek közé itt, Rimakokován,
Katalinhután, Kisaranyoson üveggyárak települtek, a
felfutó ipar pedig magával hozta mindazt, ami a
szokásos velejárója. Például a vasutat. A
Losonc-Utekács és az Ipolyberzence-Katalinhuta
vonalakat a XX. század elején nyitották meg, a
rimaszombati kapcsolat 1933-ban jött létre.
|
|
Végponti irányban szín található, de oda
mostanában nem közlekedik semmi. A 25-30 centis, felül
megkérgesedett havon hamar feladom a küzdelmet: hol
beszakad, hol nem, így merő vesződés az előrejutás. |
|
Inkább kissé lejjebb sétálok, és a megálló
alatt fotózom le a 6614-esként, 14:18-kor forduló
járművet. Íme a motorkocsi hóval, panelházzal,
szemeteskonténerekkel (kérjük, hogy a
műanyagflakonokat lapítsák!), jobboldalt a helyi
futballpálya rozsdás bádogkerítésével (hajrá
Utekács!). Valószínűleg ebből a kompozícióból nem
születik képeslap - márpedig a mai valósághoz
éppúgy hozzátartozik, mint a hegyi idill. |
|
A felvételi épület. Nem kockáztatom meg egy híd
vagy átkelőhely keresését a focipálya alatt (talán
nincs is), az épülettől jobbra lévő hídon fordulok
ki az országútra. A tükörjégre zúzalékot szórtak,
így az autók is tudnak közlekedni, meg én is. A 6
kilométeres szakasz gyalog kényelmes tempóban
teljesíthető, idővel bőven el vagyok látva a
következő vonatig. Rimakokova település
határánál, a vasút vp. felé nézve jobb oldalán
felhagyott bakdarus telepet veszek észre - a 38.1
szelvénynél létesítették.
|
|
Rimakokova bejáratnál nézünk Utekács felé. Az
U ill. B betonaljakhoz hasonló geometriájú
keresztaljakon 1957-es évszám szerepel. Szórványos
faaljas cserék jellemzők Utekácsnál és itt; a pálya
illesztéses, iker faaljakkal.
|
|
Pár méterrel lejjebb, Rimakokova végponti
bejáratnál, 36.1-nél állunk. |
|
Az ívből kiérve feltárul a
hullámvasút-látvány: a bejárattól folytatódik a
meredek lejtő a váltókörzetig, a kezdőponti
váltókörzet után pedig újból alámerül a pálya. |
|
A sorsára hagyott szín a végponti
váltókörzetnél. |
|
A Kriványról érkező 6229-es személy
motor-mellék-motor összeállítású (810 403, 011 890,
810 611), és mindhárom kocsi felmegy a végállomásig.
16:17-kor indul vissza, innentől vele tartok. 11
felszálló várakozik az Utekácsról minimális
utasterheléssel érkező vonatra. Liesnicán 2
felszálló, Kisaranyoson 5 felszálló. Csehbereken
nincs utascsere, Sósligeten 1 felszálló.
|
|
Poltár állomás. Itt szerelvényünkre
hátulról rázár egy mellék és egy motor, kialakul a
szabályos motor-mellék-motor-mellék-motor
összeállítás. Továbbá keresztezünk utekácsi
szerelvényünkkel, amely ezúttal 6615-ös vonatszámon
közlekedik Rimakokováig. 742 352 itt tart éppen a fás
kocsik összeszedésével. 7 leszálló, 5 felszálló.
Ipolyszelén 1 felszálló, Ipolyberzencén 3 le/4 fel, a
többi helyen minimális utascserék.
A 6213-as, Zólyom-Fülek személy Losoncon bevárja
vonatunkat (i: 17:30), összeállítása: 750 110-es
Búvár, valamint két termes 2. o. (21-08 198 és 214)
között poggyászteres 2. o. (82-40 225) kocsi.
Utasterhelése 15%, három átszálló volt az
utekácsiról. Fülek felső megállóban hagyom el a
vonatot, tíz utastársammal együtt - innen közelebb a
szállás. |