A 62-es vonal (Barcs-Villány) nyugati
szakasza felett kimondatott a végítélet: Sellye-Barcs
között utoljára 2006. május 7-én járnak
személyszállító vonatok, a következő naptól buszos
pótlás lép életbe. (Miután a napi három vonatpáron
kívül más nem közlekedik Drávafoktól
Középrigócig, a nevezett vonalszakasz történetének
végét is jelenti ez a dátum.) 2006. április végén
tehát megvolt az apropó a háromnapos
kirándulásomhoz.
Április 29-én, szombaton reggel az IC 800
"Baranya" segítségével indultam útnak.
Barcson szállást foglaltam két éjszakára, amivel
Pécshez képest semmivel sem voltam "beljebb",
pusztán a kíváncsiság vezérelt. No meg, a
"hajnal Barcson" című fotósorozat
elkészítésének lehetősége - csakhogy az utamat
végigkísérő, igen kellemetlen-esős időjárás
ezirányú számításaimat teljesen keresztülhúzta.
Pontos útitervet ezúttal előre nem határoztam meg
magamnak, csak támpontokat, alternatívákat. |
|
Útvonalam. 1. nap:
Budapest Déli pu. - Szentlőrinc (40) - Sellye (61) -
Barcs (62) - Darány - Barcs (60). 2.
nap: Barcs - Drávafok - Kétújfalu -
Középrigóc (62) - Szigetvár - Barcs (60). 3. nap: Barcs - Szentlőrinc (60)
- Budapest Déli pu. (40). Vonatszámok. 1. nap: IC 800 "Baranya"
(Szentlőrinc) - 38214 (Sellye) - 38135 (Középrigóc) -
8946 (Darány) - 8913 (Barcs). 2.
nap: 38112 (Drávafok) - gyalog
(Kétújfalu) - 38135 (Középrigóc) - 8946 (Szigetvár)
- 8913 (Barcs). 3. nap: 8910
(Szentlőrinc) - IC 817 "Misina" (Budapest
Déli pu.) A képen baloldalt a 852-es kanizsai gyors
áll (a "Megy a gőzös Kanizsára" dalocska
ihletőjének utóda), a pécsi IC jobbra a háttérben,
a perontető alatt várja az indulási időt.
|
|
Az IC 800 összeállítása hátulról előre: 10-67
021, 88-81 010, 20-67 003, 009, 013, 017, 008, 005, a
vontatójármű a dombóvári V43 1012. Az utasterhelés
a kelenföldi felszállókkal együtt 75%, Sárbogárdon
30 fős utascsere több leszállóval, Dombóváron kb.
70 leszálló. Sásdon és Szentlőrincen minimális
utasmozgás. Szentlőrinc állomáson megvártam a
"Baranya" továbbindulását, azután
kisétáltam az állomás másik végébe, a szigetvári
bejárat elé. A 38214-es, sellyei vonatom másfél óra
múlva indul, addig vonali felvételekkel
próbálkozhatom. 9:40-kor a 8927-es barcsi személy
halad el mellettem, Bzmot 166 + mellék
összeállításban.
|
|
Továbbsétálva Szentdénes felé, a bejárati és
az előjelző között találtam egy nem biztosított
útátjárót (249+30), ahol a pályatesttől távolabb
sem kellett a töltés aljába kényszerülnöm. Ellenben
a néhány méterrel arrébb felhalmozott, tekintélyes
mennyiségű trágya intenzív kipárolgása feltetette
velem a kérdést: mit is keresek én itt? A
Nagykanizsa-Szentlőrinc között közlekedő, 8912-es
személyt (Bzmot 199 két mellékkel: 588 és 658) még
igen kedvező időjárási körülmények között
fotózhattam. A háttérben azonban már látszik az a
felhőréteg, amely hamarosan mindent beborít, és a
kirándulás teljes hátralévő részének borult,
esős, hideg körülményeit meghatározza.
|
|
A 9800-as gyors Szombathelyről pontosan érkezik, a
40-es vonal felőli bejáratnál várom. |
|
Az állomáson közben homlokablak-mosás veszi
kezdetét.
Bzmot 199 a két melléket itthagyja, 38214-es vonatként
szólóban megy majd Sellyére. |
|
Ami Pécsről gurul be a szélesperon mellé, sehol
nincs a néhány éve Keszthelyen előforduló,
Gigant+Bzx formációhoz képest, de a semminél azért
több. Tíz átszálló utas siet a 8244-es (Kaposvárra
tartó) személyről a sellyei vonathoz - a Budapestről
érkező 8002-es gyors azonban késik, így a kereszt
feljebb kerül, az átszálló utasok pedig cigaretta-
és kávészünetre kényszerülnek. |
|
A gépi hangúnak tűnő, ám a szokásos
("kvázi-szabványos") megoldásoktól merőben
eltérő utastájékoztatás a gyorsnak 11:06-os
érkezést prognosztizál, indulási időnek viszont az
eredetit mondja, a 10:48-at - Szentlőrincen tehát az
időutazás mindennapos jelenséggé egyszerűsödött. A
gyors végül 22 perc késéssel esik be. Tizenketten
várnak rá, tizen szállnak le róla, közülük hárman
szaladnak a sellyei vonathoz. 50% utasterheléssel, a
menetrendben írottakhoz képest negyedórával később
indulunk a gyors "jóvoltából" - Sellyén
tehát kevesebb időm marad körülnézni, a 38135-ös
barcsi vonat 12:06-os indulásáig.
|
|
Királyegyháza-Rigópuszta megállóhelyen 2
leszálló, 1 felszálló. A duplanevű
megállóhelyekben bővelkedő, némi teherforgalommal is
rendelkező, 61-es vonal továbbra is jó állapotú.
Gyöngyfa-Magyarmecskén 3 leszálló, Sumony
ex-állomáson (mrh.-n?) 3 fel/2 le (a
váltókörzetekben 15 km/h engedélyezett),
Okorág-Kárászpusztán nincs utascsere. Kákics
megállóhelyen hárman szállnak le.
|
|
Sellye állomás: a baloldalt álló
Bzmot 187-es 38215-ként, 11:47-kor indul majd
Szentlőrincre.
A két motorkocsi szinte kínálta a "sellyei
életkép" című kompozíciót. |
|
Az első képen balra a 61-es
folytatásából, az egykori drávasztárai vonalból
(Szlatina, Nasic felé tartott) megmaradt részt látjuk,
jobbra pedig a 62-es távolodik Drávafok, Középrigóc
irányában (a váltókörzet után egy rövid 40-es
lassújellel).
A második képen közel ugyanerről a pontról nézünk
az állomás szentlőrinci/villányi végébe. |
|
Villányról 12 perc késéssel érkezik a 38127-es
vonatszámon közlekedő Bzmot 195, amely néhány perc
múlva, immár 38135-ös számon, Barcsot célozza meg. A
barcsi vonatot kilencen várjuk, de csak hatan
"igazi" utasok: rajtam kívül két
vasútbarát tűnik fel,
fotózásos-vonalbejárós-vicinális búcsúztatós
kirándulást tesznek. A szentlőrinci Bz-re tizen
kíváncsiak.
|
|
9 perc késéssel indulunk, Bogdása megállóhelyig
hárman utaznak. A 699-703 szelvények közötti 40
km/h korlátozást leszámítva Drávafokig jó
felépítményen, 60 km/h tartható.
|
|
Drávafok illetve Kétújfalu kezdőponti végében -
ahol a vasút a Szigetvárt Sellyével összekötő
műutat metszi - egy-egy csapórudas sorompós
útátjáró található. Szolgálat sem itt, sem ott nem
maradt, további beruházások pedig nem indokolhatók,
ezért a sorompó kezelése önkiszolgáló. A
motorkocsi megérkezik az útátjáró elé, megáll, a
jegyvizsgáló leszáll, kezében a sorompóhoz tartozó
kulcscsomóval. (A user interface lakattal
lezárt, megakadályozandó az errejárókat az
önkényes tekergetésben.) Miután a sorompó
leereszkedett, a motorkocsi áthalad az útátjárón és
újfent megáll. A jegyvizsgáló felengedi a sorompót,
rögzíti, azután visszaszáll a motorkocsira: a menet
folytatható. Átlagos körülmények között
kettő-három perc a művelet időszükséglete. |
|
Drávafokon ketten leszállnak, vagyis az
"igazi" utasok - egy híján - elfogynak. Az
ex-állomás (jelenleg funkcionálisan megálló-rakodó)
barcsi előjelzőjétől életbe lép a 20 km/h, amelynek
okait részletesebben a következő napi, gyalogos
vonalbejárás képeivel fogom szemléltetni. A könnyű
építésű, eredetileg 40-es pályasebességű
vonalszakaszon a 807-es és az 1043-as szelvények
között (Drávafok vp. előjelző - Középrigóc kp.
előjelző) 20 km/h állandó lassúmenet van
érvényben, amelyhez több szakaszon 10 km/h ideiglenes
(illetve most már végleges) lassújel társul. Drávafoktól
Vitézipusztáig a 837-től 847-ig, majd 864+50 - 865+50
között található 10 km/h-es sebességkorlátozás,
Teklafalu után a 877-889 szelvényekben. Vitézipusztán
2 felszálló, Teklafalu tmh.-n nincs utascsere.
|
|
Kétújfalu ex-állomás kezdőponti
vége, ahol az önkiszolgáló sorompókezelés
megismétlődik. Utascsere nincs. |
|
Szörény és Zádor megállóhelyeken nincs
utascsere. Zádor barcsi peronvégét követő, nem
biztosított útátjáró után 957-ig egy újabb 10-es
lassú. Kastélyosdombón sincs utascsere, itt 976-ig,
majd 978-985 között 10 km/h. |
|
Drávatamási táblás megállóhelyen nincs
utascsere. 1037+50-nél 10-es lassúmenet kezdődik,
1041+40-ig. 1043+50-ben létesült a fénysorompós
útátjáró a 6-os főúton keresztül, előtte
1043-nál végetér a 20-as állandó korlátozás. (A
pályaállapot romlását jól szemlélteti egy 2005
végén keletkezett, ideiglenes lassújeleket kimutató
dokumentum, amely még csak a 842-847, 864-865, 881-883,
1037-1041 szelvények közötti szakaszokon említ 10
km/h-t.) Az útátjárótól Középrigócig a
felépítményt átépítették: 1984-es, majd 1988-as LM
aljakat, 48-as sínrendszert, GEO sínleerősítéseket
találunk.
|
|
Középrigóc állomáson leszállok kicsit
körülnézni. Sajnos közben cseperegni kezd az eső,
és a felhőzet láttán inkább a helyzet
rosszabbodására lehet számítani a nap hátralevő
részében. |
|
Az állomás három átmenő vágányos, alak
bejárati, egyéni alak kijárati jelzős. Az 1. vágány
a 62-es, a 2. a 60-as vonalként folytatódik.
Szigetvári/sellyei váltókörzeténél az 1-ből
csonkavágány ágazik ("c" sínrendszerű,
közvetlen sínleerősítésű, faaljas), amely a
váltóállító épület mögött ér véget. A
szemközti oldalon vágánykiágazás nyomai: a
Kaposmérő-Középrigóc vonal csatlakozott be ezen a
helyen. Az 1. vágánynak a felvételi épülettől
Barcs felé eső része rakodóként funkcionál,
rakodóterülettel. Rönkfa feladás.
|
|
A 60-as vonalon a 8915-ös személy
érkezik Pécs felől. Középrigócon fogja keresztezni
a Sellyén át Villányba tartó 38114-est - utóbbit
néhány perccel később egy zúzottkő buckáról kapom
lencsevégre (természetesen Bzmot 195 fordult vissza). A
gyenge fény, a csepergő eső, a kisméretű és
könnyű fényképezőgép együttesen már
kikényszeríti az állvány, valamint alkalmi
esernyőként egy baseball-sapka használatát. |
|
Szigetvár illetve Sellye felé nézünk a
bejáratnál: balra a 60-as, jobbra a 62-es vonal. Május
8-tól Középrigóc már nem lesz elágazó állomás,
de szolgálati helyként való megszűnése egyelőre nem
valószínű. |
|
A 60-as vonal mentén kissé feljebb, az erdőben nem
biztosított útátjáró következik (605+60). A
földúton jobbra elérjük a 6-os utat, majd a 62-es
vonalat az 1043-as szelvénynél metsző útátjárót. A
fénysorompók fényforrásai LED-esek, az átjáró
burkolata STRAIL technológiájú, jó minőségű, ami -
a ritka vonatközlekedéssel együtt - alapot ad ahhoz,
hogy a helyi lakosság autós gyorsulási versenyt
rendezzen rajta. E két próbálkozó korántsem volt
egyedül: körülbelül egy perc múlva a másik
irányból ketten majdnem ugyanezt a jelenetet
ismételték, de valamivel még gyorsabban, bőven 100
km/h felett.
|
|
Az útátjáró után Sellye felé hamar elfogy a jó
minőségű pálya, átadja helyét az egykori
Drávavölgyi HÉV felépítményi elemeinek. |
|
Az eső most már igazán rákezd. A 8923-as
személy érkezik Pécs felől, MDmot 3034, 20-05 062,
20-05 060, 27-05 020 összeállításban. A felhőkön
hirtelen átszűrődő Nap megvilágítja a járművet -
kár, hogy nem hoztam valamiféle minisátrat, amelyet az
oszlop előtt felállíthattam volna a fotózás
céljából. Így viszont bemutatható az oszlop
tövében telepített kút, amely a személyzet
vízvételezési céljait szolgálja, ráadásul - némi
komfortosításként ezen a kissé elhagyatott tájon -
villanymotoros működtetésű.
|
|
Barcshoz még túl korán van, ugyanakkor az eső
minden komolyabb kiruccanást ellehetetlenít. Jobb
híján megpróbálkozom a közeli Darány állomással. A
8946-ost veszem igénybe - szerelvénye az előbb látott
MDmot 3034 ... Btx 020. Telítettsége 10% alatti,
Középrigócon rajtam kívül két utas, valamint két
felnőttből és négy gyerekből álló turistacsapat
száll fel.
|
|
Darány: a motorvonat továbbindul
Szigetvár felé. A homlokablakok felső éle alatti,
aranyszínű napfényvédő foncsorozás igen érdekes
hangulatot ad a járműnek. |
|
A felvételi épület a hozzátartozó kutyával. Az
állomás fény bejárati jelzős, barcsi végében
közös kijárati jelző helyén felállított, fény
útátjáró fedezőjelzővel. Jelenleg két
átmenővágánnyal rendelkezik, valamint a barcsi vége
felől rakodó csonkával (1965-ös L betonaljakon).
Eredetileg ez a csonka átmenő volt (az egykori 1.
vágány), továbbá a szigetvári váltókörzetből
még ágazott egy homlokrakodós csonka, amely a
raktárépületnél ért véget. Az átmenő fővágány
1963-as, diósgyőri gyártású 48-as sínrendszerű,
1987-es LM betonaljakon; a megelőzővágány
keresztaljai 1985-ös TM-ek, sínanyaga 1975-ös,
láthatóan vissznyereményezett. Szolgálat van, ám
halkan megkérdezem, hogy vajon meddig? Az állomás túl
közel esik Középrigóchoz, ahol a feladatok épp most
csökkennek valamelyest.
|
|
A Pécs-Bécs viszonylatú, IC 982
"Corvinus" halad a remotorizált M41 2317-essel
az élén.
(Meggondolandó, hogy a vonattal végigutazó
utasok nevét kőbe kellene vésni az "Ismeretlen
utas" emlékmű fehér márványlapján.) |
|
A hirdetmények között megtaláljuk a
"Barcs-Sellye hattyúdala" címűt, de
legalább ekkora figyelmet érdemel a két helyen is
kifüggesztett versike, amely játékos formában
próbálja rávezetni a felhasználót arra, hogy ha
rombolni támad kedve, azt inkább ne itt tegye. (Vajon
célt érhetnek-e a házilag faragott rímek? A 30%, de
kissé szigorúbban nézve inkább 50-70% funkcionális
analfabétizmus mellett a szöveg puszta értelmezése is
gondokat okoz, és akkor hol vagyunk még az abban
megfogalmazottakkal való egyetértéstől?) |
|
Rövid darányi kirándulásomat a 8913-as számú
vonattal fejezem be. Az MDmot 3007, 20-05 033, 20-05 034,
27-05 011 összeállítású szerelvény szinte üres,
Darányban egyetlen személy száll le, én pedig fel.
Középrigócon egy, Barcs felsőn hét leszálló. |
|
Barcsra érkezve az idő továbbra is borult, esős.
Félkört leírva végigsétálok a városon, beszerzek
némi ételt-italt a következő napra, azután
elgyalogolok a Nagyhíd utcában lévő szállásig.
Eredetileg ez az utca vezetett a határátkelőhöz,
jelenleg elkerülő úton át juthatunk el a közúti
Dráva-hídhoz. Az elkerülő út már nem szintben
keresztezi a vasutat, ám mellette, a Nagyhíd utcában
megmaradt a fénysorompós útátjáró (a 668-as
szelvényben), pedig a vasúton túl az út elfogy a
fatelep bejáratának magasságában. Az útátjáróban
20-as állandó lassújel díszeleg: a kitűzésének
módja alapján korántsem pályahibának, hanem a rossz
rálátási adottságoknak köszönhető. |
|
A második napon, kiérve az
állomásra megpróbálkozom a "hajnali Barcs"
felvétellel, de mindössze ennyire telik, azután el is
ered az eső. Az állomás szigetvári bejárata
előtt, 670+30-ban felsőpályás, szegecselt
acélszerkezetű híd vezet át a Barcs-Komlósdi Rinya
nevű folyócska felett. Azután a vonal vp. felé nézve
kissé jobbra tér el - nyomvonalkorrekciónak tűnik,
mintha eredetileg az átmenő fővágány a Drávához
közelebb esett volna.
|
|
A Gyékényesről 6:11-kor érkező, 8910-es személy
a Btx 011 ... MDmot 3007 szerelvény, telítettsége
minimális. A vele keresztező, 8909-es
(Pécs-Szombathely) gyors ugyancsak MD szerelvény és
ugyancsak üres. Nem sokkal később Bzmot 162
megérkezik Sellye felől 38139-es vonatszámon, leszáll
róla az utas. 6:56-kor (+6-tal) fordul
38112-ként, utasterhelése velem együtt 2 fő. A
jármű utasterében az üléshuzatok a megszokottól
eltérő, szürke márványmintásak, világosszürke
négyzetekkel megszórva. Barcs felsőn nincs utascsere,
Középrigócon négyen szállnak fel, de valamennyiüket
a május 8-i időpont közeledte vonzotta.
Kastélyosdombón leszáll az egyetlen "igazi"
utas.
|
|
Drávafokig nincs utascsere, itt azonban ketten
felszállnak. Azt tervezem, hogy elgyalogolok
Kétújfaluig, ahol bevárom a 38135-ös vonatot (12:51).
Ez 38114-esként fordul Barcsról, és alkalmas helyen
vonali fotó készíthető róla. Mindez egyszerűen
hangzik, de: bármikor rákezdhet a véget nem érő
zuhi, a környék pedig már így is telítődött
csapadékkal, a magas fűben minden egyes méter felér
egy zuhanyozással.
|
|
Az önkiszolgáló sorompókezelést
ismét meglessük a 785+60-nál lévő, csapórudas
sorompós útátjáró előtt. Azután búcsút intünk a
magányos motorkocsinak. |
|
Drávafok felvételi épülete. Szolgálatnak nyoma
sincs (a deszkákból készült illemhely is düledezik),
ám kissé odébb, a rakodóterülethez közelebb új
kinézetű, konténerből készült tartózkodót
telepítettek, amely az árufeladás (rönkfa) körüli
teendőket segíti. |
|
A Sellye-Drávafok szakasz továbbélését a
teherforgalom biztosítja. Idáig 48-as sínrendszerű
(1974-es gyártású sinekből), faaljas, GEO
sínleerősítésű, zúzottkő ágyazatú a
felépítmény. (Bogdása megállóhely környékén
használt L és T betonaljakat találunk.) Drávafok
átmenő fővágánya a második, az 1. mellett
rakodóterület húzódik. |
|
A rögzített, végponti bejárati jelzőnél még
mindig kellemes a pálya minősége - nyilván
kihúzóvágányként funkcionál ez a szakasz a fás
tehervonatok megrakása előtt-után. A személyforgalom
teljes leállásával voltaképp elég lesz néhány
méternyi a váltókörzet után, a mozdony
körüljárásához. 801+70-nél, a váltókörzet
mögött nem biztosított útátjáró (valószínűleg
ezen az úton (is) szállítják a fát a vasútig).
|
|
Az előjelző után, a 807-es szelvénytől már az
1912-es évet írjuk, mondhatni, belecsöppenünk a
Trianon előtti helyiérdekű vasutak világába.
Pontosabban, itt érdekesmód 1895-ös gyártású,
salgótarjáni "i" sinekkel találkozunk.
Feltételezhető, hogy eleink sem termeltek volna sineket
raktárra, ha nem muszáj, tehát ezeket az anyagokat nem
a vonal építésekor szerezték be, hanem később
kerültek ide. A Szentlőrinc-Sellye
(-Drávasztára-Szlatina-Nasic) vonalat 1895 májusában
adták át, ott ma nem az eredeti sinek fekszenek. A
Sellye-Drávasztára-Szlatina szakasz Trianonnak esett
áldozatul (a magyar oldalon végül 1970. decemberében
szűnt meg a közlekedés). Tehát vagy a meglévő, vagy
a felhagyott részről szállíthatták át a sineket. |
|
A 48-as sínrendszer néhány méternyi "c"
(34,5 kg/fm) után, 807+50-től a 23,6 kg/fm-es
"i"-re vált, 12 m-es vágánymezőkkel.
Eredetileg 40 km/h-val lehetett igénybevenni és 12 t
tengelyterheléssel, de a fenntartásra fordítható
pénzek elapadásával a felépítmény állapota
fokozatosan leromlott. Az 1912-es pálya homokos kavics
ágyazatú, faaljas, közvetlen, sínszeges
leerősítésű volt. Az idők múlását a sinek
bírták a legjobban - mint a csekélyebb terhelésű
pályákban általában -, az aljakat és
sínleerősítéseket, valamint szakaszosan az ágyazatot
már lecserélték. Ma különböző korokból származó
faaljakat találunk közvetlen, síncsavaros
leerősítéssel (zömében C csavarokkal), valamint TU,
kisebbrészt TF betonaljakat a 70-es illetve a 80-as
évekből.
|
|
Sínszegekből már nem sok maradt, de itt-ott
belebotlunk. Ez a sínszeges sínleerősítés azonban
kifejezetten könnyű építésű vonalakhoz való, és
nem sok köze van például az amerikai vasutak, vagy az
1520 mm-es területek ugyancsak sínszeggel dolgozó,
faaljakon alkalmazott kapcsolószereihez. |
|
Az egymás mellett több korhadt aljat tartalmazó
részeken kritikus állapotok alakultak ki. A sinek
oldalirányú megtámasztása minimális, kézzel vagy
lábbal is elő lehetne idézni súlyos pályahibákat.
(Amit a mindenkori utolsó vonat elhaladásáig
lehetőleg ne tegyünk, vagy ha véletlenül sikerült,
állítsuk helyre!) A sóder (jelenleg inkább
virágföldnek minősíthető) ágyazatú, hosszú
szakaszon a növényzet annyi esővizet vett a
felületére, hogy a bakancsom kezd átnedvesedni tőle,
ezért kikeveredem a párhuzamosan futó műútra.
Az átereszeknél (pl. 812, 818-50) zúzottkövet
építettek be ágyazati anyagként. A zúzottkő alatt
gyakorlatilag fekszinthibát okoztak, ahogy a
sínkoronaszintet gyengén kifuttatva, azt durván
megemelték - de 20 km/h sebességre így is megfelel.
|
|
823-825 között, az ívben ugyancsak zúzottkő az
ágyazat. Középen, 824+20-nál nem biztosított
útátjáró található: bejáró út az Irmapusztai
lovardához. A telephez két kíváncsi kutya tartozik, a
kisebbik ugat, a nagyobbik pedig nézelődik - nyilván
az ő feladata a tettlegesség, ha az ugatás nem vezet
eredményre. |
|
830-10-nél nem biztosított útátjáró fekszik. Az
egész km-eket jelző kövek általában nagyméretű
hasáb alakúak (mint a képen szereplő), a
hektométer-kövek téglatest formájúak, felül
ívesek. Néhol ez utóbbit ásták be az egész km-ek
helyére is. Az illesztések alá kevés zúzottkövet
terítettek. A sínvégeknél fokozatosan erős
elsárosodás fejlődött ki, a forgalmat leginkább
veszélyeztető helyeken megtörtént a zúzottkő
pótlás - de korántsem mindenütt. 832-nél
telepítették a 10-es lassúmenet előjelzőt, a
lassújelet a 837-es kőnél tűzték ki.
|
|
848+50-nél, Vitézipuszta megállóhely előtt
fénysorompós útátjáró található, itt 48-as
sínrendszert alkalmaztak. A 48-asokat ezúttal is
közbeiktatott "c" sinek zárják le az eredeti
"i" sínrendszer felől, ám az átmeneteknél
megelégedtek egy-egy varrattal, tényleges átmenetisín
nélkül. Az útátjáró két oldalán kb. 300-300
méteren zúzottkő ágyazatot terítettek. Ez
különösen azért hasznos, mert Vitézipusztán
birkákat tartanak, és a pályatestre tévedő birkák
így kevésbé erodálják a felépítményt, illetve
kevésbé szívesen tévednek oda. Ennek ellenére itt
nem (sem) célszerű az aljvégeken sétálni, mert a
hiányos ágyazatgerenda miatt a másik oldal könnyen
megemelkedik, majd nem biztos, hogy ugyanoda fog
visszaesni. |
|
Vitézipuszta megállóhely felvételi épülete. A
birkatelep mögötte terül el, a teklafalui oldalánál
még tartozik hozzá néhány ház (nyilván a juhászok
hajlékai), az országúthoz közelebb pedig
mezőgazdasági gépállomás. A környékbeli
mezőségek a birkák terített asztalát jelentik.
|
|
Téglafalú oldalrakodó maradványai a felvételi
épület végponti oldalánál. Vitézipuszta tehát
korábban megálló-rakodóhely lehetett. Az oldalrakodó
és a felvételi épület között kőből (téglából)
készült utas WC található - ez kívülről
lényegesen jobb állapotú, mint a drávafoki. Itt-ott
jobb állapotú (pl. 1980-ból származó) faaljakkal
találkozunk, de bőséggel látható ennek az
ellentettje, amelyre kisebb rágcsáló állatoknak is
csak biztosítókötéllel kikötve célszerű
rálépniük.
|
|
Továbbindulok Teklafalura. A település
"egyutcás", az országút mentén nyúlik el
vagy két kilométernyire. (2001-es adatok alapján a
népessége nem éri el a négyszázat sem, ami
körülbelül a környék aprófalvainak átlaga -
Szörény például csak 73 lelket számlál.)
Középtájon érdekes formájú, 1993-ban épült (ám
kissé már sérült vakolatú) templom, buszmegálló
(Teklafalu Sz.I.B., mármint szövetkezeti italbolt),
tetszetős fajátékokkal telirakott játszótér. Az
"Sz.I.B" új nevet kapott: "Tequila"
(a tulaj sokáig gondolkodhatott...), de úgy tűnik,
már nem nyit ki. Sebaj, másik kocsma is akad, senki nem
marad szárazon. |
|
Nem hagyhattam ki ezt az igen jellemző
kép-párost. Az országút keresztülhalad Teklafalun,
összekötve mindazt, amit össze kell kötnie - a vasút
ellenben nem köt össze semmit, így a teherforgalom
megszűnését követően a személyforgalom terén is
törvényszerűen alulmaradt. Ha pedig alulmaradt,
inkább vonuljon ki, és erőit olyan helyekre
összpontosítsa, ahol nyerhet. |
|
A falu északi végén alsóbbrendű út ágazik
jobbra, ezen érjük el Teklafalu vasúti
megállóhelyet. Az útátjáró 876+50-ben fekszik,
kétoldalt 300-300 méter hosszan ezúttal is zúzottkő
ágyazatot alkalmaztak. Továbbá a 48-as, majd 34,5-ös
sinek beépítése sem tér el az eddig megismert
megoldástól. A "c" sinek 1910-es
diósgyőriek, az "i"-k 1894-es, szintén
diősgyőri gyártásúak (tehát valószínűleg nem itt
kezdték pályafutásukat). Kétújfalu nincs messze:
egyenes, majd bal ív, ahonnan már látszik a sorompó.
A 877-es szelvénytől azonban ne siessünk: 10-es
lassújelet tűztek ki. Az egyenes szakaszon a
környezetvédelmi előírások maximális betartásával
készült járműtető-tisztító berendezést veszünk
észre...
|
|
Az egyenest követő ívben határozottan
kevesebb a szerves anyag az ágyazatban - valószínű,
hogy ide egykor sóder ágyazatpótlás került.
Azután végetér a 10-es lassúmenet, innen már 20
km/h-val száguldhatunk Kétújfalu ex-állomásra. |
|
Kétújfalu egykori tolatási határjelzője (891+60)
jól dacol az idővel, kivéve a festéket. 892+20-tól
zúzottkő ágyazat az útátjáróig, majd tovább,
Kétújfalu peronjáig. A 48-as és az "i"
sinek közötti "c"-k alatt 1951-es és
1955-ös, B jelű betonaljak fekszenek. A 48-asok alatt
faaljak találhatók, GEO, illetve közvetlen
(síncsavaros) sínleerősítéssel.
|
|
A sellyei peronvégtől nem messze
nézünk vissza Sellye irányába, illetve a felvételi
épület felé. |
|
A "c" és "i" sín egymáshoz
hegesztése átmeneti sín nélkül történik, ami az
Álmoskönyv szerint nem sok jót jelent, de ilyen
terhelés mellett elfelejthetők az álmok. |
|
Környezetbarát hi-tech: nem szorítja ki sem a
flórát, sem a faunát. |
|
A telefonkészüléket pontosan a
felvételi épülettel szemközt szerelték fel - innen
örökítem meg az épületet.
Az épülethez közel létesített oldalrakodó
végsősoron nem rossz állapotú, csak annyi történt,
hogy a növényzet elhódította magának. |
|
A felvételi épület mögül Barcs
irányába nézünk. A háttérben ex-vasúti épület,
kissé közelebb élőrakodó, előtte rakodóterület.
A felvételi épület hátulról nem mutat különleges
jegyeket. |
|
Reggeli ismerősünk, Bzmot 162 érkezik Sellye
felől mint 38135-ös személy, 6 perc késéssel. Rajtam
kívül még ketten várnak rá - fotó-videó
felszerelés, diktafon, térképek, GPS eszközök,
jegyzetfüzetek, átszellemült és/vagy párás
tekintetek nélkül, tehát sejthetően "igazi"
utasokról van szó. A motorkocsin még három utas
tartózkodik. |
|
Szörény, Zádor és Kastélyosdombó
megállóhelyeken nincs utascsere. |
|
Középrigócon két fiatal fiú száll le a
vonatról, majd a motorkocsi közelebbi sarkához
csoportosulnak - mindenféle fotózási, áthaladási, az
utazó- vagy az állomási személyzettel való,
beszélgetési szándék nélkül. Udvariasan megkérem
őket, hogy ha lehet, kicsit menjenek ki a képből
(mutatom is, merre) - sajnos mire a kérés elhatol a
tudatukig, a menesztés már megtörtént. Egy
utánlövésre telik csak. |
|
Az 1043-as szelvényben létesített
útátjáró után 20-as, majd a képen látható 10-es
lassújel következik (1041+40).
Itt az "i" sineket zúzottkő ágyazat,
valamint 1958-as B, szórványos csereként 70-es, 80-as
évekbeli TU, TF betonaljak hordozzák. |
|
A 38114-es személy természetesen még
mindig Bzmot 162.
A borókásig már nincs idő eljutni, de nem is áll
szándékomban: az előző délután és ma reggel
egyaránt túl sötétnek találtam a helyet ebben a
borús időben, tehát inkább itt, a világosabb
erdőrészen próbálkozom. 1039+10-nél áteresz
található; kissé lejjebb, 1038+50-ben helyezkedem el. |
|
Közelebbről az 1912-es "i" sinek, 50-es
évekből származó B betonaljakon. |
|
A tegnap használt úton átsétáltam a 60-as
vonalhoz, az átjárótól pár méternyire találtam egy
kiszélesedő területet, ahol a vasúttal párhuzamos
erdei út egészen közel kerül a vágányhoz. "Járműszinten"
meglehetősen sötét van, amin még lehet segíteni, ám
- sokadszorra - elered az eső. A Szigetvár irányából
érkező, 8923-as személy szerelvénye MDmot 3006 ....
Btx 033.
|
|
Ebben az esőben Középrigócon vagy valahol az
erdőben várakozni a 38115-ös vonatra, készítendő
még egy vonali képet a 62-esen, nem tűnik
különösebben értelmesnek. De Barcsra is túl korai
volna még visszamenni. A tegnapi darányihoz hasonlóan
ezért szigetvári kiruccanást iktatok be - hátha
menetközben eláll az eső. Szigetvárra a 8946-os
személy visz, amely természetesen nem más, mint az
előbb a bejáratnál lefotózott Btx 033 ... MDmot 3006.
Utasterhelése minimális, Középrigócon egy leszálló
utasa volt. Darányban öten szállnak le, Nemeskén
négyen fel; Molvány megállóhelyen egy személy vár a
vonatra.
|
|
A 8946-os Szigetváron keresztez a
"Corvinus" IC-vel. Úgy adódik, hogy marad
időm fozópozíciót foglalni, a "Corvinus"
csak ezután tűnik fel a kezdőponti bejáratnál - na
de a rémes időjárási- és fényviszonyok cseppet sem
javulnak.
Szigetvár állomás érdekessége, hogy a felvételi
épület előtt húzódó átmenővágányból az
épület mindkét oldalánál egy-egy rövid átmenő
rakodóvágány ágazik - ha a felvételi épület
egy-két méterrel hátrább állna, ez a két rövid
vágány teljes hosszúságú átmenő lehetett volna. |
|
Esőn kívül most itt sincs semmi különös, így a
8913-assal befejezem mai tevékenységemet. Az MDmot 3034
... Btx 020 szerelvény telítettsége 10% alatti,
Szigetváron egy utas szállt le, négy fel. Molványon 2
felszálló, Nemeskén, Darányban és Középrigócon
egy-egy leszálló akad. Barcs felsőn hárman szállnak
le. |
|
Barcs: Villányból megérkezett a 38115,
amely ma a Bzmot 187. Hátrébb a 8916-os várakozik fél
órát, azután Szentlőrincre távozik - távozását a
bejáratnál örökítem meg. |
|
A harmadik nap reggelén a helyzet
változatlan: a nyirkos hideg, csepergő esővel semmiben
sem különbözik az elmúlt másfél nap alatt
megszokottól. 6 órától kezdve zuhog, a kirándulás
hátralévő idejében el sem áll.
A reggeli 8910-es személy szerelvénye Btx 020 ... MDmot
3034. A keresztező szombathelyi gyors a 3002-es
motorkocsiból, a 059-es, 057-es, 058-as
mellékkocsikból és a 019-es vezérlőből áll.
Vonatunk utasterhelése 10% alatti, Barcson öten
szálltak fel. Barcs felsőn egy utas várakozik,
Középrigócon nincs utascsere. Keresztezünk a sellyei
38139-essel: az utolsó vonatig hátralévő járatok
száma ismét eggyel csökkent. Darányban 1 leszálló,
Szigetváron 1 leszálló és 14 felszálló,
Szentdénesen 1 felszálló, Szentlőrincen 5 le és 12
fel. |
|
Szentlőrincen a keresztező 8917-es személy az
MDmot 3006 ... Btx 033 szerelvény. A 8910-es a
kaposvárit (8802) is megvárja, és hogy kiérdemelhesse
az örökös keresztre váró megtisztelő
címét, Pécsről befut még a dombóvári 8067 (két
29-05 kocsival, mögöttük 3 db. 20-67-essel, nyilván
lezárt állapotban). Az eső nem hagy alább, nincs
mit tenni: a felvételi épület előtetője alatt
ücsörgök az InterCity érkezéséig. A
"Misinára" heten várakozunk,
összeállítása: V43 1063, 10-67 004, 88-67 008, 20-67
001, 007, 022. Utasterhelése 75%, Sásdon 6 felszálló,
Dombóvártól gyakorlatilag megtelik.
|