A Kis-Kárpátokon átvezető 116-os
vonal érdekes színfolt Nyugat-Szlovákiában,
azonkívül a 120-as vonal (Pozsony-Zsolna)
rekonstrukciós munkálatai is figyelmet érdemelnek.
Két napot szántam a látnivalókra, mégpedig úgy,
hogy a közel azonos útvonalat (Jókút-Galánta) az
első napon (2006. május 19, péntek) északról délre,
a második napon (2006. május 21. vasárnap) visszafelé
tettem meg. |
|
Az első nap útvonala:
Budapest Keleti pu. - Jókút (70/130/110) - Nagyszombat
(116) - Lipótvár (120) - Galánta (133) - Budapest
(130/70). Vonatszámok: EC174 (Jókút) - Os2607
(Buková forg. kit.) - gyalog (Nádas-Szmolány)
- Os2609 (Nagyszombat) - Zr1733 (Lipótvár) - Os4507 (vonatpótló
busz, Szered) - Os4571 (Galánta) - R233 (Párkány)
- EC175 (Budapest Keleti pu.)
A korábban "Csárdás" néven futó EuroCity
összeállítása hátulról előre: 19-91 105, 10-91
103, 88-91 100, 21-91 105, 21-91 107, 20-91 112, 20-91
111, 21-91 111, 350 004. Az induló utasterhelés
minimális, Párkányban negyvenöten szállnak fel.
Érsekújváron legalább százan várakoznak, de le is
száll kb. 30 utas, zömük diák - valószínűleg így
járnak iskolába. |
|
Pozsonyban szinte teljes utascsere, kb. százötven
felszállóval. A (szelvényszámozási végpont felé
nézve) jobb (Dunához közelebbi) vágány alagútjában
továbbra sincs még drót, 30 km/h-s a
sebességkorlátozás a faaljas felépítményen.
Lamácsig a jobb vágányon dolgoznak, de úgy tűnik,
itt nem lesz felépítménycsere, csak ágyazatpótlás,
szabályozás. Zohor vp. (jókúti) váltókörzet után
átépített (UIC 60 sínrendszerű, Skl-14
sínleerősítésű) a pálya Detrekőcsütörtök
(Plavecky Stvrtok) megállóhelyig, azután faaljas,
GEO-s, hézagnélküli (120 km/h engedélyezett
sebességgel) Malacka (Malacky) kp. váltókörzetig. Ezt
Skl-3 leerősítésű, betonaljas szakasz követi 140-es
pályasebességgel, ívekben 120-as állandó lassújelekkel. |
|
Jókút (Kúty) állomáson kb. húszfős utascsere
történik, körülbelül azonos számú le- és
felszállóval. A 116-os vonalon Nagyszombat felé
éppen indul egy vonat (2605-ös számon, Laminátka és
két termeskocsi), de én a két órával későbbit
fogom igénybevenni, addig körülnézek.
A képen a cseh motorkocsi az EC mögött Breclav-ba
közlekedik 4676-os számon, a Hercegnő (263) pedig pár
perccel később szerelvényével előrehúz, majd ott is
marad.
|
|
Az állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzőkkel felszerelt. Sk+15 magasságú keskenyperonokat
építettek az 1. vg. mellé, valamint az 1-2., 2-3.,
3-4., 4-5. vágányok közé. Az 1. vágány
betonaljas, Hohenegger leerősítéssel, a 2-3-4.
betonaljas, GEO-s; hasonló felépítményűek a
tehervonati indító-fogadó vágánycsoport belátható
részei.
A pozsonyi váltókörzet felett az 500-as jelzésű
út közúti hídon metszi a vasutat - innen jól
belátható az állomás és környéke.
|
|
A közúti hídról nézünk észak (Holics (Holic
nad Moravou) ill. Breclav) felé. Az állomás két
átmenő fővágánya a 2. és 3.; a 4. pedig északra a
114-es, délre a 116-os vonalban folytatódik. Tőlük a
kép nézőpontjához képest jobbra 11 tehervonati
fogadó-indító vágány húzódik. Az 1. vágányból
a felvételi épület pozsonyi oldala után csonka
ágazik, amely nincs használatban, a közúti híd alatt
ér véget. Az állomás breclavi végében az 1.
vágányhoz rövid átmenő rakodóvágány csatlakozik,
mellette oldalrakodó, raktár található.
|
|
A felvételi épülettel szemközti oldalon
rendezőpályaudvar irányvágányai helyezkednek el, ez
8 átmenő és 2 csonkavágányt jelent. A gurítódombot
az állomás északi végében, a volt körfűtőház
előtt-mellett építették. Az innenső végében a
116-os vonallal párhuzamosan halad egy kihúzóvágány
- az eredeti technológia szerint tehát az
irányvágányokon összeállított szerelvényeket rajta
keresztül tolták be a tehervonati indító
vágányokra. |
|
A pozsonyi váltókörzettől Pozsony illetve
Nagyszombat felé nézve, baloldalt a 116-os vonal (bal
szélén a teherpályaudvari kihúzvágánnyal) nagy
ívet ír le, azután az - itt még rá merőleges -
országút mellé ér. A faaljas, GEO-s váltókörzet
után betonaljas, Hohenegger sínleerősítéssel
rendelkező, zúzottkő ágyazatú a nyíltvonal. 10:50-kor
Pozsony felől IC-kocsikkal szalad be, és sietősen
Breclav felé távozik a reklámfestésű, sárga-piros
szinekben pompázó, hatalmas négylevelű lóherével
ellátott 362-es villanygép. Hát ezt jól
elszalasztottam... (A menetrendben nem találom, tehát
szerelvénymenet lehetett. A gép idefelé jövet
Zohornál árcsorgott, még kocsik nélkül.)
|
|
Átsétálok a breclavi váltókörzethez. A
váltóállító torony tövében a 753 718
pályaszámú, magánvasúti Búvárt veszem észre. A
mozdonyt a Ceska Trebova-i CMKS Holding újította fel, a
CMKS-táblán 05-0246 szám szerepel. "Természetesen"
fotózás szempontjából a lehető legrosszabb helyen
sikerült leállítani. (El lehet gondolkodni valamilyen
összecsukható vagy felfújható, kisméretű
(hátizsákból előhúzható) tolatómozdony
alkalmazásán, amellyel a lefotózni kívánt, de rossz
helyen álló járművek a kívánt pozícióba
vonszolhatók, majd a művelet végén gondosan
visszaállíthatók eredeti helyükre...)
|
|
Közben az EC279 "Jaroslav Hasek" érkezik
Breclav felől. Az ív miatt ezen a szakaszon 95 km/h
engedélyezett. A mellettem húzódó, 114-es vonalként
folytatódó vágány a váltókörzet után 80 km/h-s az
egyenesben. |
|
A gurítódombra vezető (jobb oldali) vágányon a
742 327 tolatómozdony jelenik meg néhány percre, balra
további két, a rövid gépterük felől összekapcsolt
742-es áll. A háttérben jobbra a felhagyott
körfűtőház tűnik el lassanként a növényzet
hálójában. A gurítódomb felépítménye
betonaljas, GEO-s, és bár az irányvágányokkal
együtt oda a fénykora, hellyel-közzel még
használják. Ott-tartózkodásom alatt a 742 327-essel
csak síktolatást végeztek.
|
|
Az 560 016-os és 015-ös motorkocsikkal, valamint a
060 023-as, 030-as, 025-ös mellékekkel rendelkező
Pantográf érkezik Holicsról (Holic nad Moravou) mint
2607-es személy. Kb. harmincan szállnak le róla
Jókúton, nem marad fenn utas. 12:04-kor változatlan
vonatszámon Nagyszombatot veszi célba - Buková
forgalmi kitérőig élvezem majd a szolgáltatásait. |
|
A Pantográf az R232 "Svatopluk" gyorsvonat
gépével, a cseh 242 221-essel. Az
időjárás-előrejelzés péntekre és vasárnapra
változó, szombatra ennél rosszabb helyzetet fest,
ezért kerülöm el a szombati napot az "1+1
napos" kirándulással. Reggel Budapesten éppen
komoly viharfelhők gyülekeztek, esett az eső. A front
Érsekújvár mögött ért véget, azután tisztább és
felhősebb szakaszok váltakoztak, időnként néhány
perces esőkkel. A nap hátralévő részét és a teljes
vasárnapot az ideálistól messze álló, de
összességében megfelelő körülmények jellemzik.
|
|
A bal oldali képen a reggel óta bent
álló, 560 011 és 012 motorkocsijú (közöttük az
alaposan összegraffitizett 060 050, 027, 017
mellékekkel) szerelvény a 015+016-ossal együtt.
Jobboldalt ugyanők, a másik végükről. |
|
+14-gyel indulunk, de nemcsak mi, hanem az egész
"pók" személyvonatai hasonló késésekkel
vágnak neki: a 012-es Pantográf északnak, a Hercegnős
vonat 2017-es számon Pozsonyba. Az induló
utasterhelés 10% alatti. A vonal szelvényszámozása
Nagyszombat kezdőpontú, a pályasebesség 80 km/h
(66.0-ig az ívben 60-as állandó lassújel).
Hézagnélküli, betonaljas a felépítmény.
Kuklócsári (Kuklov) megállóhelyen 1 felszálló, 5
leszálló. Nagyszombati peronvégénél (64.991)
fénysorompós útátjáró, 64.3+50-ben acélszerkezetű
áteresz folyócska felett. 60.382-ben (Sasvár bejárat
előtt) fénysorompós útátjáró.
|
|
Sasvár (Sastin-Stráze) állomáson 6 leszálló, 15
felszálló (többségük diák). A 2. az átmenő
fővágány, az 1. (rakodóvágány, rakodóterülettel)
és 3. faaljas, a 4. betonaljas, Hohenegger
sínleerősítésekkel. Fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzők. A felvételi épülettel szemközti
oldalon további 3 vágány alkot terhervonati
vágánycsoportot (egyéni fény tolatásjelzőkkel),
ezeket már felhagyták, fák nőnek közöttük, a
felsővezetéküket azonban még nem bontották el. A
nagyszombati váltókörzetből használaton kívüli
iparvágány ágazik (kp. felé nézve!) jobbra.
A felvételi épület oldalában létesített
sörözőből három igen érdekes arcú és mozgású
alak lép ki, a Corgon sör - esetleg némi
borovicskával összehuzatva - már megadta számukra az
alaphangulatot. |
|
Sasvár nagyszombati váltókörzetét követően,
58.297-nél és 58.056-nál fénysorompós, 57.682-nál
fény- és motoros sorompós útátjáró található. A
vasút felől fény útátjáró fedezőjelzők
biztosítják (a vonal további szakaszaihoz hasonlóan). Az
eredetileg mrh.-ként vagy kétvágányos állomásként
működő, Búrszentmiklós (Borsky Mikulás)
megállóhelyen 1 leszálló, 2 felszálló. A kp.-i
peronvégében, 55.152-nél fény-és motoros sorompós
útátjáró.
|
|
Királymajor, avagy Sajdikkemence (Sajdikove Humence)
állomáson kilencen szálnak fel, hárman le. Fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzőkkel felszerelt.
Két részre oszlik: a Jókúthoz közelebbi felén
települ a személypályaudvar, két átmenővágánnyal
(a 2. az átmenő fővágány; a felvételi épülethez
közelebbi GEO-s, betonaljas). A peronvégek és a
kijárati jelzők után motoros sorompós útátjáró
következik (49.1), majd a teherpályaudvar jön (kp.
felé nézve) jobboldalt, négy fogadó-indító
vágánnyal (homok ágyazatú, betonaljas, GEO-s a
felépítményük). A nagyszombati váltókörzetből
párszáz méteren (kihúzó-hosszban) villamosított
iparvágány ágazik jobbra.
A 46.6-os szelvényben kis folyócska felett haladunk,
acélszerkezetű hídon. 45.8-tól, Szenice
előjelzőnél az ív 70 km/h-s. Kezdőpont felé nézve
balra ipartelep, amelyről iparvágány vezet az
állomás felé, párhuzamosan a vonallal. A bejárat
előtt híd patak felett, majd az iparvágány
eltávolodik, az állomás felvételi épülete mögött
folytatja útját. |
|
Szenice (Senica) állomáson 14 leszálló, 1
felszálló. 6 átmenő vágányos, az átmenő
fővágány a 2. Az 1. vg. (vegyesen fa- és betonaljas,
Hohenegger-rel) rakodó, oldalrakodóval és raktárral,
rakodóterülettel. A 3. és 4. GEO-s, betonaljas. Az 5.
és 6. rakodóterületet fog közre. Fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzők, a végponti
váltókörzetnél fénysorompós útátjáró. Az
állomás kezdőponti (nagyszombati) váltókörzeténél
a felvételi épületet hátulról megkerülő
iparvágány a vonal mellé ér, a vágánykapcsolatok
után háromvágányos teher tárolóba torkollik. Itt
két kéttengelyes dízelgép tevékenykedik néhány
teherkocsi társaságában (vasárnapra sajnos hazamentek
az ipartelepre, valamirevaló képet így végül nem
tudtam róluk készíteni). A tároló rövid kihúzóban
végződik 42.4-nél. 40.275-nél (Luboka vp.-i
váltókörzete előtt) fénysorompós útátjáró.
|
|
40.0-tól kezdődik Luboka (Hlboké) állomás (a
táblája szerint forgalmi kitérő), három
átmenővágánnyal. Az 1. vg. rakodó, oldalrakodóval,
a nagyszombati váltókörzethez közelebb, vp.-i
irányban homlokrakodós csonka ágazik belőle. Az
átmenő fővágány a harmadik (vagyis féllíráról
van szó). A személyszállító vonatok fele nem áll
meg itt (mi sem), és úgy tűnik, teherforgalom
céljaira nem használják már. 38.6-nál
acélszerkezetű áteresz. Jablánc (Jablonica)
állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzős, átmenő fővágánya a harmadik. Végponti
váltókörzetéhez kp. felé nézve jobbról töltés
csatlakozik. (Az állomást részletesebben a vasárnapi
útnál tárgyalom.) Ketten szállnak fel.
|
|
A kezdőponti váltókörzetnél a Berezó (Brezová
pod Brádlom) felé tartó, 117-es vonal ágazik ki bal
ívvel, a 116-os vonalunk pedig nagy félkört ír le
enyhe emelkedőben, hogy azután Cerova-Leszkó
(Cerová-Lieskové) megállónál - folytatva az
emelkedést - bal ívvel rásimuljon a Kis-Kárpátok
dombvonulatának peremére. |
|
Cerova-Leszkó (Cerová-Lieskové)
megállóhely várótermének szerepében egy kissé már
hiányos, egykori fedett teherkocsi deszkafalú
szekrénye díszeleg. A megálló nagyszombati
peronvégénél (33.085) fény- és félsorompós
útátjáró. Egyetlen felszálló akad. |
|
32.9+50-től felfelé 70 km/h a pályasebesség,
31.791-ben és 31.008-ban fénysorompós útátjáró
(mindkét helyen csak egy földút, de igen kedvezőtlen
rálátási lehetőséggel). Feljebb a kissugarú
ívkombinációban 60 km/h.
Dubrava forgalmi kitérő két átmenő vágányos
(területén 30.1-től 29.4-ig 40 km/h), valamint
kezdőpont felől csonkavágánnyal rendelkezik, amely a
képen látható épületnél enyészik el a fűben.
Dubrava eredeti szerepe az alagút előtti
"pufferállomás" volt, párjával, az egykor
két átmenővágánnyal rendelkező Buková forgalmi
kitérővel. A keresztező-megelőzővágányt itt
néhanapján használják, nem úgy, mint Bukován. A
csonkavágány becsatlakozásától 70 km/h, amelyből az
alagút bejárata előtt 100 méterrel lesz 60 km/h. |
|
A dombvonulat főgerincét 900 m hosszú, egyenes
vonalvezetésű alagúttal töri át a vasút, 28.07 és
27.16 között. Az alagutat magába foglalóan,
28.1+50-től 26.8-ig 60 km/h engedélyezett. Az alagút
kezdőponti bejárata után létesített Buková
megállóhely már nincs meg. A kissé lejjebb, 26.1-nél
található Buková ex-forgalmi kitérő bejárati
jelzője fehér "x" fénnyel világít
(érvénytelen?). Végponti váltóállító épülete
kezd elmerülni a növényzetben. Buková kezdőponti
váltókörzetétől felfelé, az alagút szmolányi
bejárata előttig (26.8) 70-es a pályasebesség,
előtte 24.5-től 60-as állandó lassújel van.
|
|
Buková forgalmi kitérőnél leszállok, Smolenice
állomást gyalog közelítem meg. A kaviccsal
felszórt peront övező korlátra a Kis-Kárpátokat
ábrázoló térképet szereltek, valamint egy
magasságjelzőt, amely szerint 233 méteres tszf.
magasságon vagyunk. A térkép jól viseli az időt, de
a rászálló féktuskóportól teljesen bebarnult.
A vágányok betonaljasak (1979-es gyártási
évszámmal), Hohenegger sínleerősítéssel.
|
|
A Pantográf továbbindul, hogy Szmolányban
keresztezhessen a felfelé igyekvő, 2606-os
személyvonattal. |
|
A házgyári elemekből készült
épülettel szemközt, a kijárati jelzőn szintén
fehér "x" fény világít. A 2. vágány
funkcióját vesztett kijárati jelzője eggyel korábbi
modell, elbontása senkinek sem jut eszébe. |
|
A keresztező-megelőzővágányt itt már múlt
időbe helyezték. A meggurulás ellen létesített
terelőcsonkát belepi a növényzet. A 116-os vonal
"hegyi" (inkább dombvidéki) szakaszát
Jablánc-Szmolány között csak 1898-ban adták át -
nyilván az alagút építésének időigénye miatt -,
míg a síkvidékibb Nagyszombat-Szmolány és
Jókút-Jablánc szakaszokat már 1897-ben befejezték.
|
|
A Jókút felé közlekedő 2606-os személy hamar
megjelenik. 24.4-nél fotózom a dupla Pantográfot,
élén a 031-es motorkocsival, a hátsó egység
végében a 034-es. (Az utóbbi egységet vasárnap csak
két mellékkel - 060 024 és 026 - figyeltem meg, a
030-as motorkocsival a másik végében.) Elhaladása
után gyalog elindulok lefelé, Szmolányba.
|
|
Több áthevederezett varratrepedést,
varratszakadást észlelek (a képen lévőt
23.2+50-nél), de friss termitvarratokat is - tehát a
pályát nem hagyják lepusztulni. A felépítmény
hézagnélküli (termithegesztésekkel), keresztaljai
műanyagbetétesek, az ágyazat zúzottkő. A
sínrendszer UIC60 (jelölés nincs rajta, de a síntalp
felső éle alapján szabad szemmel
megkülönböztethető az R65-östől), a
sínleerősítés Hohenegger. Itt-ott GEO-kkal pótolták
a sorból kidőlő Hohenegger-eket, értelemszerűen
alátétlemezestül. Az ívekben
"sarkantyúkat" alkalmaznak a keresztirányú
stabilitás növelésére, de a fém szerkezetet nem az
aljak széleire, hanem az aljközéphez rögzítették,
minden nyolcadik (másutt minden ötödik) aljra. |
|
23.2-nél útátjáró fedezőjelzőt telepítettek.
A vonalvezetés egészen Szmolány bejáratig egyenes. |
|
23.1-nél földút felett kisméretű,
ágyazatátvezetéses betonhíd ível át, a szmolányi
végében pedig érdekes kialakítású, kőkapuként
ható kőtömbök állnak. Szmolány környékén régen
kiterjedt kisvasúti hálózat volt - a fát, mészkövet
és más anyagokat-árukat a nagyvasútra hordták rá
nyugati és keleti irányból egyaránt -, amelyet a
híddal akár kapcsolatba lehet hozni, de a
"kőkapuval" nem... |
|
22.493-nál fény- és motoros sorompós
útátjáró. 22.3-nál, Szmolány előjelző
magasságában mészkő(?)átrakó pusztul. Lent
húzódik a nagyvasúti vágány, amely az állomás
végponti váltókörzetébe csatlakozik, az
ideállított kocsiba fentről zúdult a teherautókról
(még régebben valószínűleg a kisvasút
járműveiről) az anyag. A kőbányászat nyomai a
vasúttól jobbra és balra húzódó dombokon továbbra
is jelen vannak, de amit kitermelnek, azt ma már
közúton szállítják.
|
|
Szmolány előjelzője (23.2+70). |
|
Az alátétlemez valószínűleg anyagfáradás miatt
tört ketté - kétségkívül igen látványosan tette
(22.0+50). Hárommal arrébb egy másik hasonlót
produkált, de még nem csúszott szét. Némi
ágyazatpótlást figyelhetünk meg. 21.6+80-nál
áteresz, két párhuzamos, vasbeton,
ágyazatátvezetéses hídszerkezettel (a második az
átrakó vágánya miatt).
|
|
Szmolány bejárati jelzője. Mögötte, 21.405-nél
fény- és motoros sorompós útátjáró. 14:16-kor
légsíp hangja hallatszott, majd a sorompó
leereszkedett. Ez lehetne éppen valamilyen felfelé
tartó (nem menetrendszerinti személyszállító) menet,
de ha nincsenek csodák, akkor egyszerűen a tolatós
teher gépe mozog az állomáson. Az útátjárónál
semmi sem jelent meg, néhány perc után a sorompó
felnyílt, és a "semmiért" álló autósok
továbbhaladhattak. Természetesen arról volt szó, hogy
a tolatós teher mozdonya körüljárt, amely művelet
közben nem feltétlenül kellett felgurulnia az
útátjáróig, de a vágányút akkor is vágányút.
Mire beértem az állomásra, épp elindult lefelé - ez
a fotó tehát elmaradt.
|
|
A képen Nádas-Szmolány (Smolenice) állomás
felvételi épülete. Az állomás hét
átmenővágányos (átmenő fővágány a 2.), fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzős (2-3-4.
vágányokról). Az 1. vg. rakodó, oldalrakodóval,
raktárral, a kezdőponthoz közelebb rakodóterülettel
(rönkfát rakodnak). A 3. vágányt vonatkeresztezéshez
használják, a 4.-7. tehervonati indító-fogadó
szerepkörű. Drótot az 1-4. felett húztak ki.
Sk+15-ös magasságú keskenyperon az 1. vg. mellett,
illetve az 1-2. és a 2-3. között.
A végponti előjelzőtől húzódó átrakóvágány az
ötödikbe csatlakozik angolváltóval. A 7. végponti
folytatása csonkaként egy elkerített telepre tart, nem
használják. |
|
A rakodóvágány betonaljas (szórványos faaljas
cserékkel), Hohenegger-es. A 2. vegyesen fa- és
betonaljas, szintén Hohenegger leerősítéssel. A 3-4.
GEO-s, a tehervonati vágányok Hohenegger-esek,
betonaljakon (49-es, 54-es ill. 60-as sínrendszerrel). A
7. vágányból állomási területen, végponti
irányban két kiágazás történik a felvételi
épülettel szemközt húzódó fatelepre. A kezdőponti
váltókörzetnél a 7. vágány folytatása kihúzóban
ér véget, innen visszafogással még egy fatelepi
vágány vezet. Az épület falán, az óra alatt
lévő emléktáblát a vonal fennállásának 100 éves
évfordulójára, 1998-ban állította a Nagyszombati
Vasútbarát Kör.
|
|
A váróteremben szintén a Nagyszombati Vasútbarát
Kör tevékenykedett: tablót helyeztek el, amelyen a
környék egykori térképe található, valamint
fényképek és leírás a nagyvasúti vonalról, helyi
jellegzetességként pedig a már elbontott, zömmel 600
mm-es, kisebbrészt 760-as kisvasúti hálózatról. A
hálózat gerince Szmolánynál szelte át
délnyugat-északkelet irányban a nagyvasutat, a két
vége felé számos szárnyvonalra szakadt, eljutva a
dombvidék völgyeibe. A nagyvasúti vonal az 1897-1898
években épült, Pálffy gróf gazdasági
működéséhez kapcsolódóan.
|
|
A 2609-es személy pontosan érkezik, 14:55-kor indul
tovább Nagyszombatra. Összeállítása: 032-es
motorkocsi, 022, 029, 045 mellékkocsik, 031-es
motorkocsi (azaz a 2606-ként közlekedő, dupla
Pantográf élen haladó egysége fordult vissza
Jókútról). Öten várunk rá, utasterhelése 10%
alatti.
|
|
Binóc (Bínovce) megállóhelyen ketten szállnak
fel, szögletes épülete nem nyújt nagy vizuális
élményt. A vonal továbbra is betonaljas,
hézagnélküli, a pályasebesség 80-as. Az ívek ehhez
mérten, aránylag kissugarúak. A 16.8-as szelvénnyel
szemközt, a vasúttól nem messze völgyzáró gáttal
duzzasztották fel a patakot.
|
|
A Szmolányban elszalasztott tolatós teher
Bélaházáig jutott, itt előzzük a Vasalót, néhány
kocsijával. Bélaháza (Boleráz) állomást is fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzőkkel látták
el. Négyen szállnak fel, ketten le.
|
|
A rakodóvágány (1.) betonaljakon nyugszik
Hohenegger sínleerősítéssel, mellette oldalrakodó,
raktár, rakodóterület. Utóbbin betonaljas, használt
vágánymezőket halmoztak fel. A 2. vegyesen faaljas és
betonaljas, szintén Hohenegger sínleerősítéssel, a
4. tisztán betonaljas. A 3. az átmenő fővágány. A
2. folytatása az állomás nagyszombati végétől
iparvágányként a vasút melletti telepre tart. A telep
előtt csatlakozik hozzá a felvételi épület mellett
végződő, oldalrakodós csonka.
|
|
A CMKS Holding-féle kéttengelyes minimozdonyok a
fűtőházi, sőt pályaudvari (lásd Belgrád)
tolatószolgálaton kívül az iparvállalatoknál is
terjednek - adott esetben a Bélaháza utáni ipartelepen
veszek észre egy T238-ast. 14.421-nél (Bélaháza
nagyszombati bejárati jelzőjével fedezve) és
13.486-nál fénysorompós útátjáró. Bélaháza
nagyszombati vége után, kp. felé nézve balra
téglagyár települ.
|
|
Klcovany megállóhelyen nincs utascsere.
Nagyszombati peronvégénél (12.3) út metszi a vasutat
(nem biztosított átjáróban), az út mentén
lepusztult épületecske szolgálja (?) a vonatra
várakozókat. 12.2-nél híd, 9.852-nél, Selpőc
végponti váltókörzeténél fénysorompós
útátjáró. Előtte, 10.3-tól halad a vonallal
párhuzamosan a jókúti váltókörzetbe csatlakozó
kihúzóvágány.
|
|
Selpőc (Selpice) állomás fény bejárati, egyéni
fény kijárati jelzős. Hatan szállnak fel.
Keresztezünk a 2610-es személyvonattal, amely
Pantográf, élén a 033-as motorkocsival. Kiugróan
sokat késik: Bélaházán kellett volna bevárnunk majd'
20 perccel ezelőtt. Az 1. vágány (oldalrakodóval)
betonaljas, Hohenegger leerősítéssel, az átmenő
fővágány a második. A harmadikat (faaljas,
Hohenegger-es) vonatkereszthez használják. Ebből a
vágánycsoportból ágazik még a tehervonati,
villamosított 4., majd külön csoportot alkot a
felsővezetékkel el nem látott, a váltókörzetnél -
útátjáró fedezőjelzőként - közös fény
tolatásjelzővel rendelkező teherpályaudvar, további
7 átmenővágánnyal, az utolsó és az utolsó előtti
között rakodóterülettel. A teherpályaudvaron
elsősorban tartálykocsik várakoznak.
|
|
Selpőc nagyszombati váltókörzeténél is
útátjáró található, szintén fénysorompós. A
teherpályaudvarról kihúzóvágány halad a vonallal
párhuzamosan. A nagyszombati bejáratnál, a felvételi
épület felőli oldalon fedett tárolóban katonai
festésű csónaktesteket tárolnak igen nagy
mennyiségben. 5.7-től kp. felé nézve baloldalt
ötvágányos tároló - Nemcanka állomáshoz tartozik.
Az állomás nem szerepel a menetrendben, és úgy
tűnik, tárolóvágányait egy ideje felhagyták. Trnava
Predmestie megállóhelyen nincs utascsere. Végponti
peronvégénél (4.29) fény- és motoros sorompós
útátjáró. Baloldalt (kp. felé nézve!) felhagyott
telep postakocsikkal, Nemcanka nagyszombati
váltókörzetéből ágazik a csonkavágánya. A
megálló nagyszombati peronvégét követően (3.819),
valamint 3.497-nél fény- és motoros sorompós;
2.720-nál fénysorompós útátjáró.
|
|
2.226-tól ívkorrekció, új felépítményen
haladunk. A 120-as vonalba csatlakozás előtt 70 km/h-s
az ív, itt található a fűtőház a két vonal
között. Nagyszombat (Trnava) állomáson a 3. és 4.
peronnal közrefogott, két csonkavágány egyikére
érkezünk - a csonkák a helyi vonatok fogadására
szolgálnak. A személypályaudvar még további két,
tetővel ellátott szélesperonnal (2. és 1. számú)
rendelkezik az átmenővágányoknál. Középen a két
átmenő fővágány frissen átépített, UIC60
sínrendszerű, Skl-14 sínleerősítésű, betonaljas,
ezek mellett nincs peron. A felvételi épület és a
vágányok között gyalogos aluljárót létesítettek,
az utasok felszíni kísérleteit két rendőr próbálja
megakadályozni a forgalmasabb időszakokban - mint
például most, péntek délután. A felvételi
épülethez tartozó, formatervezett torony leginkább
valamiféle Ufóirányító központhoz
hasonlít.
|
|
A festéket régen látott 730 618 anyagos vonattal
érkezik majd indul tovább. A háttérben a
csonkavágány végében kék 740-es, szintén a
vasútépítési munkákat támogatja.
Az állomáson úgy nyertek teret, hogy a régi
állomási területtől Zsolna felé helyezték el a
személypályaudvart. A régi állomásnak a régi
felvételi épülettel szemközti oldali vágányai
tehervonati indító-fogadó és tároló szerepkörűek,
a felvételi épülethez közelebbiek pedig
személykocsitárolók.
Lipótvár (Leopoldov) állomásig a Pozsony-Nyitra
viszonylatú, Zr1733 sebesvonat lesz az útitársam.
Végig Búvárral (ezúttal: 750 058) közlekedik,
Pozsony-Lipótvár között - tehát az út jelentős
részén - drót alatt. 15:59 helyett 16:15-kor sikerül
folytatnia útját - a pályaépítés megteszi a
magáét. A jelentős számú utas türelemmel viseli a
késéseket. |
|
Kb. 80 felszálló, kb. 40 leszálló jelenti a
nagyszombati utascserét, a vonat utasterhelése ezzel
együtt 60%. A Búvárnak kb. 4 kilométer kell a 100
km/h eléréséhez a 6 kocsival. Alsószil (Brestovany)
állomáson (területén 100 km/h) kb. tízfős utascsere
több leszállóval, váltókörzeteit már
átépítették. A nyíltvonal 120 km/h-as, betonaljas,
részben Hohenegger-es, részben GEO-s. A közlekedés
állomástávolságú, fényjelzőkkel. 56.6-tól már
kicserélték mindkét vágányt (UIC60 sínrendszer,
Skl-14 leerősítések) és a felsővezetéket - az új
pálya Lipótvár előjelző előtt 200 m-rel ér véget
(az előjelzőtől a váltókörzetig tartó szakaszhoz
nem nyúlnak, ugyanis ívkorrekció készül a
becsatlakozó, 133-as vonalhoz közelebb). |
|
Lipótváron kb. harmincan szállnak le a nyitrai
sebesről. A zsolnai váltókörzetnél várom az útját
folytató vonatot, amelynek kocsijai: 20-48 036, 025,
042, 037, 009, 20-41 642. Lipótvár (Leopoldov)
állomás felvételi épülethez közelebb eső fele,
valamint a váltókörzetei teljes rekonstrukció alatt
állnak. A bejárati jelzőkön kívül az átmenő
fővágányokról és az elágazó vonalak egy-egy
vágányáról élnek a kijárati jelzők (utóbbiak
ideiglenes telepítésűek), a többi
érvénytelenített. A nagyszombati bejáratnál
ívkorrekció készül - emiatt és az átépítés
általános velejárói miatt a Szered-Lipótvár
szakaszon csak némi teherforgalmat hagytak,
személyszállító vonatok egyáltalán nem járnak.
|
|
Az építkezés számos érdekes fotótémát
kínál.
Az egyik szélesperon helyén például - féktelen
fantáziával felszerelkezve - némi pedofil felhangokat
érzékelünk a látványban... |
|
Két magasított szélesperon készül, tetővel
ellátva. A felvételi épülettől távolabb eső
szigetperon helyzete egyértelmű, azonban a felvételi
épület mellettié nem teljesen érthető számomra: ha
ott csak az 1. vágány melletti peronról van szó
(márpedig az állomás nagyszombati végén részben
már lefektetett vágány alapján igen), akkor az
épület felől ferde (vagy lépcsős) rámpával fog
csatlakozni, aminek a kivitelezésére kíváncsi
leszek... Meg kell jegyezni, hogy a felvételi épület
mögötti tér túloldalán (a jelenlegi - most éppen
nemlétező - 1. vágánytól kb. 40 méterrel
hátrébb), kissé végpont felé egy másik, ugyancsak
vasúti jellegű épületet veszünk észre - éppen
olyan az is, mint egy nagyobb állomás felvételi
épülete.
|
|
A magasított peronok széleit határoló betonelemek
vágány felé néző lapjaira három-három rozsdamentes
csavarral szürke zajelnyelő burkolatot szerelnek. A peronokat
kitöltő anyag három rétegű. A kanalas Tátra
munkagép éppen a legalsó, zúzottkővel kevert föld
réteget emeli át az egymás után érkező
teherautókból. A teherautókat magánvállalkozók
üzemeltetik. A második réteg világos színű (talán
dolomit) zúzottkő, amelyre apró zúzalékot terítenek
- erre kerül a Viacolor burkolat. |
|
Az állomás nagyszombati végéhez közelebb
épített gyalogosfelüljáróról áttekinthetőbb a
helyzet. A személyforgalom két átmenővágánnyal
kénytelen megelégedni, ideiglenes peronokkal és
ideiglenesen kitűzőtt, 40-es lassújellel a bóklászó
utasok miatt. Privigyéről (Prievidza) jön az R720
"Bojnice" - a nyitrai Zr1733-hoz hasonlóan, a drót
alatt dízellel jegyében - a 750 131-essel
vontatva. 13 perc késéssel folytatja útját Pozsonyba.
|
|
Az új vágányok friss ágyazata szemet
gyönyörködtető. A kitérőknél - kivéve az átmenő
fővágányok környéki nagysebességű kitérőket -
nem ragaszkodnak a betonaljakhoz. (Vagy nincs a
háttérben mindent megmozgató betoncikk-gyártó cég,
vagy van a háttérben mindent megmozgató
fatelítő üzem, vagy tényleg műszaki-gazdasági
okokra vezethető vissza ez a döntés.) A felvételi
épülettel szemközti oldalon, az állomás nagyszombati
végében fűtőház települ.
|
|
A négylevelű lóherés, sárga-piros gépet
délelőtt elszalasztottam Jókúton, némi
kárpótlásként viszont előkerült a másik
reklámfestésű Pershing. (Amennyiben
vontatómotor-selejtezésre kerül sor, Cola Light-ként
is emlegethető.) Ezúttal az IC404 "Tatran"
(Kassa-Pozsony-Bécs) vontatójárműve a reklámmozdonnyá
avanzsált 362 015. |
|
Kis mozdony, nagy füsttel. A munkagépeket,
anyagokat, eszközöket mozgató vonatok egyike elindul
Nagyszombat felé - ami a vonat háromtengelyes
gépéből kijön, beterítve a fél állomást, egyenes
következménye az órákig tartó ácsorgásnak,
alapjáraton. |
|
Leeresztett szedővel gurul az R608
"Spisan" gyorsvonat (Kassa-Pozsony) 363 133
mozdonya, mögötte 11 kocsi - nagy jóindulattal fér el
az ideiglenes peron mellett. Legalább százan szállnak
le róla, a keskeny helyeken és a deszkaátjárón
keresztül csak lassan tudják elhagyni az állomás
területét.
A 120-as vonalon, vagy ahhoz csatlakozóan közlekedő
vonatok 10 perc körüli késéseket szednek össze -
gyakorlatilag nincs pontos vonat, ám az
figyelemreméltó, hogy a késések még most, péntek
délután sem szóródnak jelentősen, vagyis a
rendkívüli helyzetet a forgalmi szolgálat stabilan
kezeli. |
|
A pályaépítők (EZ Kysak) 730 632 mozdonya,
anyagokat, munkagépeket, szerszámokat szállító
kocsikkal. |
|
A felvételi épületet már nem sokáig lehet
zavartalanul fotózni ebből a szögből. A
szélesperonokra perontető kerül, amely kétségkívül
impozáns lesz, és az utasforgalom szempontjából
hasznos, ám a teret szét fogja szabdalni. |
|
A Fekáliaszállítás feliratú
szippantókocsiról csatornázás céljait szolgáló
akna jut eszünkbe. Aluljáró nem lehet, mert az a
felvételi épülethez közelebb készül: a már
megkötött, monolit beton lejáratait burkolják éppen
egy réteg téglával. A Pozsony-Vágújhely szakasz
Nagyszombat-Pöstyén részének munkálatai a
kihelyezett tábla szerint 2007. december 15-ig tartanak,
akkortól emelt (160 km/h) sebességgel lehet errefelé
közlekedni. Időközben természetesen az
autópálya-építők sem tétlenkednek...
|
|
812-es motorkocsi érkezik három mellékkel
szerelvénymenetként. Sok időm nem marad a
tanulmányozására, mert gumikerekű vonatom
percek múlva indul az állomás mögötti térről.
Lipótvár-Szered között csak munkanapokon szolgáltat
a szlovák operátor, és azok is vonatpótló buszok. Nekünk
most egy Karosa jutott, induló utasterhelése 8 fő. A
vasúttal párhuzamos országúton haladunk Szered felé.
Szilád (Siladice) állomásra nem megyünk be, a
bekötőút torkolatában lévő buszmegállóban
veszünk fel hat utast, köztük kettő karonülő
gyerek.
|
|
A Szered-Lipótvár vasutat (a Galánta-Lipótvár
összeköttetés része) továbbra is használják a
tehervonatok, a felépítmény kétvágányú,
betonaljas, az ágyazat kissé gazosodik. A közlekedés
állomástávolságú, fényjelzőkkel. Nagysúr
(Súrovce) településen két helyen metsszük a
vasútvonalat (fény- és motoros sorompós, illetve
fénysorompós útátjáróban), félkört leírva a
vasúti megállóhely mellett lyukadunk ki. Itt 1
leszálló és 6 felszálló jelenti az utascserét.
|
|
Szered (Sered) állomás felvételi épületének
jellegtelenségét a köréépített, még jellegtelenebb
(konkrétabban: ronda) kiegészítők tetézik. Tíz
átmenő vágánya van, az 1-9. villamosított. Az 1.
vágányból a felvételi épület mindkét oldalán
kiágazik egy-egy rövid átmenő rakodóvágány, a
végpontihoz rakodó csonkát is csatlakoztattak. A
Lipótvárhoz közelebbi rövid rakodó mellett
oldalrakodó, raktár, rakodóterület található, a
másik mellett rakodóterület. Sínkoronaszintű
keskenyperon létesült az 1. vágány mentén és az
1-2. vágányok között. Sk+15-ös keskenyperon a 2-3.
és 3-4. között. Az 1. és 2. Hohenegger
sínleerősítésű, betonaljakon, a két átmenő
fővágány (3. és 4.) UIC60 sínrendszerű, Skl-14
sínleerősítéssel. Az 5. a nagyszombati vonalban
folytatódik; ez és a többi GEO sínleerősítésű,
betonaljakon. Az állomás fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzőkkel ellátott. Galántai váltókörzete
felett közúti híd ível át, ezután Galánta felé
nézve balra iparvágány ágazik ki, párhuzamosan halad
a vonallal, miközben két helyen vágányok válnak le
róla. |
|
Galántára a 4571-es számon Nagyszombattól
közlekedő, 015, 016 motorkocsikkal rendelkező
Pantográf visz. 12 perc késéssel (19:04-kor) érkezik,
nyilván Nagyszombaton késő csatlakozó vonatot várt.
Huszonöten szállnak le róla Szereden, hatan fel,
ezután az utasterhelése 10% alatti. Galántáig
kétvágányú a felépítmény, betonaljas, GEO és
Hohenegger sínleerősítésű, hézagnélküli, kissé
szennyezett ágyazatú, R65 sínrendszerű. A
közlekedés állomástávolságú, a pályasebesség 100
km/h, a szelvényszámozás Galánta kezdőpontú. 10.4 -
9.5 között, a vonaltól kp. felé nézve balra
meddőhányót látunk. 8.6-nál fénysorompós
útátjáró.
Gány (Gán) állomás fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős, négy átmenő vágányos. A két
átmenő fővágány a 3. és 4. Felvételi épülete a
galántai végében helyezkedik el. Az 1. és 2. vágány
betonaljas, GEO-s, az 1.-ből a galántai végében
kiágazik egy átmenő, rövid rakodó (oldalrakodóval,
rakodóterülettel), amelynek végponti végéhez két
rakodó csonkát kötöttek be (közülük az egyik az
átmenő rakodóvágánnyal rakodóterületet fog
közre). Ketten szállnak le. |
|
5.8-nál (Gány galántai bejárati jelzőjével
fedezve), valamint 5.2+50-nél és 2.2+50-nél egy-egy
fény- és motoros sorompós útátjáró, közöttük
4.4+50-ben fénysorompós. Galánta bejárati jelzője
mögött, az ívben fény- és motoros sorompós
útátjárót rendeztek be, 0.8-nál. Az ívben 60 km/h,
az utolsó 150 m-es szakaszán 50 km/h az engedélyezett
sebesség. Galántára 16 perc késéssel futunk be.
|
|
A laposan-aranysárgán sütő Nap hatása jól
kihasználható a piros-sárga színű járműveken. A
Laminátka (240 114) az Érsekújvárról munkanapokon
közlekedő, 4244-es személyt hozta. |
|
Az R234 "Amicus"-t a cseh 242 262 viszi, 26
perces késéséhez a 120-as vonalon zajló
pályaépítésnek vajmi kevés köze van. A
Pozsony-Érsekújvár, 4223-as személyt a 072-es
Laminátka vontatja, most vár néhány percet, hogy az
R233 "Svatopluk" megelőzhesse. Utóbbi az
Amicus-hoz hasonlóan, szintén cseh Pleháccsal
közlekedik.
Huszonöten várnak a két vonatra Párkány felé,
kisebbik felük választja a gyorsvonatot. A személyről
kb. ötvenen szállnak le.
|
|
A Svatopluk kocsijai: 19-41 053, 82-40 345, 20-41
771, 956, 951, 878, 751; átlagos telítettsége kb. 50%.
Vágsellyén kb. nyolcvanan, Érsekújváron kb.
százhuszan szállnak le (pár felszálló mellett).
Néhányan szemmel láthatóan sörrel és borovicskával
múlatták az időt hazáig. Az egyik utas a reciklált
anyagot a sörösdobozba juttatta vissza, jellegzetes
illatfelhőbe borítva a fülkét. A másik üveges
tekintettel becélozva a perontető oszlopát
(tájékozódási pont), hatalmas hűtőtáskával és
két doboz sörrel a kezében próbált leszállni -
második próbálkozásra sikerült. Párkány
(Stúrovo) állomáson harmincan hagyják el a vonatot. A
szomszéd vágányon álló, 081-es Laminátkát már az
új, minden mozdonyra és személykocsira nézve
egységes színterv szerint öltöztették fel.
|
|
Az EC175 két perc késéssel érkezik, élén a
006-os Gorillával, mögötte a 19-91 108, 10-91 102,
88-91 105, 21-91 104, 21-91 110, 21-91 102, 20-91 113,
21-91 102 kocsikkal. Egyedül szállok fel a majdnem
üres vonatra. Az utaslétszám kocsinként (hátulról
előre) a következőképpen alakul: 0, 1, 7, 4, 12, 1
(utasnak tűnik, ásványvize előtt ülve), 0, 3.
A Keletibe +5-tel érkezünk.
|