Jókút-Galánta oda-vissza, 2. rész

 

A második nap (2006. május 21, vasárnap) újfent az EC 174-essel indult, reggel a Keleti pályaudvaron.

Útvonalam: Budapest Keleti pu. - Galánta (70/130) - Nagyszombat (133) - Jókút (116) - Budapest (110/130/70). Vonatszámok: EC174 (Párkány) - R232 (Galánta) - Os4558 (Nagyszombat) - Os2606 (Cerova-Leszkó) - gyalog (Nádas-Szmolány) - Os2610 (Jókút) - EC171 (Budapest Keleti pu.)

Méltó folytatást adva az előző napi, új színtervű Laminátkához, ezúttal a 011-es Gorillát figyelhetjük meg az új ruhájában. A kocsik hátulról előre: 19-91 105, 10-91 103, 88-91 100, 21-91 105, 21-91 107, 20-91 112, 20-91 111, 21-91 111.

Az induló utasterhelés 10% alatti. Gödön megállunk egy írásbeliért (Vác Alsóváros vp.-i peronvégénél (318+50) lévő fény- és félsorompós útátjáróban a berendezés működésképtelen). Dömösi átkelés megállónál, 544-546 között kőomlás miatt, szlovák területen, az Ipoly-híd után (202.2-202.3) pedig valószínűleg töltéscsúszás miatt 40-es ideiglenes lassújelet tűztek ki.

Párkányban tizenöten szállnak fel, a leszállókat egyedül képviselem. A Léváról befutó személyről (810 489, mellékkel) tizenhatan szállnak le, szerelvényét az állomási 742 020-as tolja ki (ha belefulladna ezen a vasárnapi reggelen a munkába, nyilván más technológiát választanának).

Galántáig az R232 "Svatopluk" nemzetközi gyorsvonatot veszem igénybe. A vonatot a Cseh Vasút 242 274-ese viszi, a nem a festék tartja össze a mozdonyt kijelentés jegyében. A CD jelenlegi logójától balra szépen kivehető a csehszlovák CSD embléma helye - a szétválás óta tehát ez a Plehács biztosan nem járt a festőműhely közelében. (A Hercegnők (263) jelenlegi legkopottabbika, 007-es jól illik mozdonyukhoz. Érsekújváron találkozunk vele, a szomszéd vágányon áll személyvonattal - a perontető zavaró hatásai nélkül milyen jó kis roncsderbi-kép készületett volna róluk...)
Az R235 "Amicus" nemzetközi gyorsvonatot jóval frisebb festésű Plehács (242 219) hozza. Utas nemigen mutatkozik rajta, mint ahogy a "Svatopluk" induló utasterhelése is bőven 10% alatti (kocsijai: 20-41 751, 878, 951, 956, 771, 82-40 345, 19-41 073).
Az "Amicus" gépe Párkánytól V43 1352 lesz - érkezésem óta az 1. vágányon várakozik.
Érsekújváron negyvenen, Vágsellyén tizennyolcan szállnak fel a "Svatopluk"-ra. A szokásos, lendületes tempóban futjuk be a távot, Galántán tizenöten várnak a vonatra.

A képen a felújított galántai felvételi épülethez a festőműhely-szökevény jó kontrasztot ad.

10:22-kor szerelvénymenetben Pantográf érkezik (a teher-vágányokra jár be, nem látom a pályaszámait), de nem ez fordul vissza Nagyszombatra 11:02-kor.

Az új szlovák személyszállító vasúti színterv ragálya már a helyi forgalmú kocsikra is átterjedt (22-44 046).

Három Laminátka ácsorog az állomás pozsonyi végénél, kettő közülük (002, 074) hamarosan munkát kap.

A 11:02-kor Nagyszombatra induló, 4558-as személyvonatom szerelvénye 4557-ként érkezik Nagyszombatról, az 560 013-as és 014-es motorkocsik a 060 049, 031, 051 mellékeket fogják közre.

A Pantográfot a tehervonati fogadó-indító vágányokhoz tartó 002-es Laminátkával együtt örökítem meg.
A tehervonatok Pozsony felől 363-asokkal jönnek, itt gépet cserélnek, az út további részét Laminátkákkal teszik meg. Többnyire Szerbiába tartó, lengyel szénvonatokat látunk mostanában.
A pénteken Párkányban megfigyelt, új színtervű 240 081-es Pozsonyból hoz személyvonatot (4207), gyorsvonatba illő kocsikkal, a hátsó felében cseh hálókocsi, cseh ülőkocsik mutatkoznak (vélhetően lezárva). Kilencen szállnak fel rá, tizen leszállnak, de Pantográfunk felé senki sem igyekszik erről a vonatról.
Az induló utasterhelésünk 15 fő.

Gány (Gán) állomáson négyen várakoznak a peronon és ketten fejezik be utazásukat.

Szered állomáson hat a felszállók, hét a leszállók száma. Nagyszombat felé a váltókörzetet követő ívre 70 km/h-s állandó lassújelet tűztek ki, az egyenesben 80 km/h a megengedett legnagyobb sebesség. A Szered-Nagyszombat vonal kisebb jelentőségű a Galánta-Szered-Lipótvár összeköttetés északi felénél, ám az utóbbit a Lipótvárnál zajló vonalrekonstrukció most alaposan megbénítja.

A szelvényszámozás Szered kezdőpontú, a vonal egyvágányú, villamosított, betonaljas, hézagnélküli, a felsővezeték tartóoszlopok pörgetett vasbeton szerkezetűek.

Vágkeresztúr (Krizovany nad Dudváhom) állomáson ketten szállnak fel. Az állomás fény bejárati, közös fény kijárati jelzőkkel felszerelt. Az 1. vágány betonaljas, Hohenegger sínleerősítésű rakodó, oldalrakodóval, amelynek a felvételi épület előtt is vágánykapcsolata van a másodikkal (ezáltal régebben rakodás közben is használható volt keresztező-megelőzővágányként). A 2. az átmenő fővágány. A 3. UIC60 sínrendszerű, Skl-14 sínleerősítésű, ebből rakodó csonka ágazik, rakodóterületet fogva közre. A peronok nagyszombati végében, állomási területen út metszi a vasútvonalat, a csapórudas sorompós útátjárót a forgalmi szolgálattevő kezeli. Az 1. vágányból még a nagyszombati váltókörzet előtt vágány ágazik jobbra, villanytelephez. A felvételi épülettel szemközti oldalon, az állomás nagyszombati végében vágánymezőket raktak egymásra.
A 10.3-as szelvény magasságától, jobboldalt új ipari park terebélyesedik, amelyből iparvágány halad a vonallal párhuzamosan, majd 11.7-nél - fényjelzőkkel biztosítva, terelőcsonkával - csatlakozik. Nagyszombat bejárati jelzőjénél két perces pihenőre kényszerülünk, hívóval indulunk tovább. A 120-as vonalon, a váltókörzet előtt közben az EZ Kysak cég pénteken látott vonata tevékenykedik, élén a 730-as géppel. A váltókörzetben 60 km/h az engedélyezett sebesség, az állomási terület egyelőre 100-as.

A Laminátkát és a nagyszombati Ufóközpontot a 3-as peronról fotózom. A helyi személyvonatok fogadását-indítását szolgáló, két csonkavágány faaljas, GEO sínleerősítésű.

Az üvegszálerősítésű műanyag vasúti alkalmazásának egykori úttörő példája a műanyagmentes világ 2911-es számmal ellátott képviselőjével párban: kihagyhatatlan. A gőzmozdony mögött az ufóirányítás Ufókutató és Ufószaporító Részlege foglal helyet.
A nagyméretű lapostető nyilván az ufók tömeges leszállását könnyíti meg. Ugyanakkor a büfében nagyon finom szendvics kapható (Kofolával leöblítve még jobb), a kiszolgáló hölgy pedig egyáltalán nem tűnik ufónak...

Ez itt most egy egészen másik Nagyszombat, amely alig hasonlít a péntekire. Akkor utasok, járókelők lepték el az aluljárót, a peronokat, a várótermet-pénztárcsarnokot és az állomás mögötti teret. Most alig lézeng itt-ott néhány ember, minden lelassult és nyugodt.

Miközben a padon horpasztó urat abszolút nem érdekli az idő múlása (a pad háttámláján hirdető politikai pártot már valamivel jobban: június 17-én választások), az R602 "Cingov" (Kassa-Pozsony) gyorsvonatot a lehető leggyorsabban elmenesztik. Eddig 8 percet szedett össze a pályaépítésnek köszönhetően.
9 perc késéssel Vágújhelyről (Nové Mesto nad Váhom) jön a 3012-es személy elől-hátul Laminátkával (127, 145). A hátsót természetesen csak gépmenet-spórolási okokból tették rá, Nagyszombaton le is akad.

2606-os személyvonatunk az 560 029 és 560 033 motorkocsikkal (valamint a 028, 044, 046 mellékekkel) rendelkező Pantográf. A 104-es vágányról indul - a peron másik oldalán a 106-os, a szomszéd peronnál a 103-as és 105-ös vágányok találhatók. Miután a vágányszámokkal ilyen jól sikerült elrugaszkodni a hétköznapi utas átal értelmezhető logikáktól, nyitva az út bármilyen más megkülönböztetés irányába: lehet őket szinekkel jelölni, vagy elnevezni bármiről/bárkiről, mint az utcákat.

A két szigetperon között a két átmenő fővágányt látjuk új felépítményükkel. A 106-os vágány felvételi épülethez közelebbi végénél csonka ágazik ki egy kis telepre. A másik oldalon (105-ös vágányból) szintén kiágazik egy csonka, azt mostanság a pályaépítők használják mozdonyok, munkagépek átmeneti tárolására.

Az R607 "Liptov" (014-es Gorillával) csak 5 percnyire esik ki a menetrendből, a szomszéd peronhoz érkezik. 20-41 773 számú kocsija új színterv szerint átfestett.

A régi felvételi épület az állomás területének Pozsonyhoz közelebbi felén található. A kép előterében kezdődő kitérőben kiágazó vágány Jókút felé nézve jobbra tart, a jelenlegi 116-os vonal viszont néhányszáz méterrel lejjebb kezdi meg a jobb ívet, új építésű pályán. Trnava Predmestie előtt viszontlátjuk az eredeti nyomvonalat, a felső részén a vágányt már elbontották. Tehát ívkorrekció történt, a régi vágánynak a régi felvételi épülethez csatlakozó részét talán kihúzónak hagyták meg.
Az új építésű szakasz íve után 80 km/h a pályasebesség.

Vonatunk kezdeti utasterhelése 10% alatti, Trnava Predmestie megállóhelyen ketten szállnak fel.

Nemcanka ex-állomás nagyszombati váltókörzetéhez két felhagyott vágány tart, az egyik a Trnava Predmestie megálló mögötti telepről, a másik ennek jobb oldala felől.

Nemcanka ex-állomás épülete a Buková forgalmi kitérőnél látott elemekből és stílusban készült. Menetrend szerint nem állunk meg, illetve az állomás már a menetrendben sem szerepel. Ötvágányos teher tárolóját kezdi felverni a gaz. Jókúti váltókörzetéből kihúzóvágány halad tovább a vonallal párhuzamosan, 5.9-nél földkúpban ér véget.
A képen Selpőc (Selpice) állomás felvételi épülettel szemközti oldala, a nagyszombati váltókörzetnél lévő útátjárón haladunk éppen. A jobb oldalon futó kihúzóvágányból ágazik ki az épület mögött a teherpályaudvar vágánycsoportja.

Selpőcön nyolcan szállnak le. Klcovany megállóban három leszálló, egy felszálló jelenti az utascserét, Bélaházán (Boleráz) pedig 8 leszálló és 2 felszálló.

A Binócz (Bínovce) megálló peronján álló, fiatal hölgy igen érdekes hajszínt varázsolt magára. Nem szállt fel, valószínűleg várt valakire, de az a valaki majd egy másik vonattal érkezik.

Ketten szállnak le. A megálló épületének kertjében kellően giccses kerti törpék szemeznek egymással - úgy tűnik tehát, hogy ez a ház is kikerült a vasút fennhatósága alól.

Nádas-Szmolány (Smolenice) állomásra két sárgával járunk be, keresztezünk a 2607-es személlyel, amely a 015, 016-os motorkocsikkal szegélyezett Pantográf. Kettő felszálló, hét leszálló.
Az állomástól lefelé (Nagyszombatra) 80-as, felfelé a dombvidéki szakaszon 70-es az engedélyezett sebesség.
Buková forgalmi kitérőn nincs utascsere.

Dubrava forgalmi kitérő épületének kialakítása hasonló a vonalon található panel-stílusúakéhoz (Nemcanka, Buková), de más ablakelrendezéssel és valószínűsíthetően más építőanyagokból. Nem kizárt, hogy "ő" volt az eredeti, a panel-változatok csak késői másolatok.

Cerova-Leszkó (Cerová-Lieskové) megállóhelyen leszállok, hogy gyalog leereszkedhessek Jablánc állomásra. A jármű lefotózása után a jegyvizsgáló nagyon előzékenyen rákérdez, hogy visszaszállok-e - nemleges válaszomra a Pantográf továbbindul.
Totál a megállóról. A deszkafalú fedett teherkocsiból lett váróterem padlózata kezd életveszélyessé válni, előbb-utóbb valaki alatt leszakad. A 33.085-ben lévő útátjáróra figyelmeztető táblát valamelyik felesleges erejű összevissza hajlítgatta - egy kicsit kiegyengettem.
A keresztirányú stabilitást növelő "sarkantyúkat" a 300 méter sugarú ívben minden negyedik aljra felszerelték. A vonalon másutt is alkalmazott fémszerkezetet használták, amelyet a szokásostól eltérően, az aljközepekhez rögzítettek. A vasbeton aljak 1978-as gyártásúak. Az ív eredetileg illesztéses volt (ikerillesztéssel betonaljakon, a Hohenegger sínleerősítéshez készített jellegzetes, kb. háromszoros szélességű, heveder alá való alátétlemezzel), csak a későbbi időkben hegesztették össze a sínvégeket termit eljárással.
A növényzet alkotta ablakon (33.6+30) kikukkantunk Jablánc (Jablonica) állomásra. A vonal - Jablánc felé nézve - Cerova-Leszkó megállónál jobb, majd az állomás előtt bal ívvel nagy "S" alakot ír le, miközben leereszkedik a domboldalról.
A jobb ív végénél nézünk farkasszemet Jablánc 33.8+50-nél telepített előjelzőjével.

33.7+70-ben ágyazatátvezetéses, beton szerkezetű (terméskő hídfőkkel rendelkező) áteresz, amelynek környezetében faaljakon fekszik a vágány, GEO sínleerősítéssel. (Közvetlenül a bejárat előtt, 34.2+30-nál is épült egy áteresz, ott faaljas, Hohenegger-es a pálya.)

33.9+70-től Szmolány irányában 65-ös állandó sebességkorlátozást tűztek ki, valószínűleg a kissugarú ív miatt. A kép látószögén kívül, jobbra tetemes kiterjedésű komposztáló telep fekszik (bejáró útja 34.0-nál, nem biztosított útátjáróban metszi a vasútvonalat, ennek környezetében faaljas, Hohenegger-es a pálya). Az érlelendő anyagra fóliát terítenek, használt gumiabroncsokkal védik a széltől. A már elkészült adagokat markológéppel rakodják a vevők teherautóira, a pénzügyeket egy konténerben berendezett irodában intézik el. A szél igen markáns szagokat fúj a pálya felé a bejárat előtti szakaszon - éppen ott, ahol majd a Jókúttól felfelé igyekvő személyvonatot szeretném lefotózni. (Egyből Szentlőrincre gondolok, ahol hatalmas trágyadomb szomszédságában vártam a Bz-re: úgy látszik, a vonali képekért mindenütt meg kell szenvedni...)
A képen a Jablánc (Jablonica) - Berezó (Brezová pod Brádlom) közötti 117-es (zsák)vonal becsatlakozása. Szelvényszámozása Jablánc kezdőpontú, a bejárati jelzőtől végpont felé 50 km/h engedélyezett. A Nagyszombat-Jókút vonal megnyitása után egy évvel (1899) adták át, hossza 12 kilométer.

A 116-os vonalon a váltókörzettől (34.7+70) Jókút felé 70 km/h az engedélyezett sebesség, az ellenkező irányban viszont csak 60 km/h, a 33.9+70-nél található 65-ös tábláig. A majdnem 180 fokos irányváltozást okozó ív 330 méter sugarú.

Balra a 117-es, jobbra a 116-os vonal - a jobb oldali képen pedig a 117-esen nézünk vissza Jablánc bejárati jelzőjére.
Elindulok a 117-es mentén, bár túl sok időm nincs, ha vissza akarok érni a komposztáló telep mellé, lefotózandó a Pantográfot.
A bejárat környéki szakaszt időnként használják (nyilván kihúzóként), ám feljebb már úgy tűnik, egyre kevesebbszer találkoznak kerekekkel a sinek. A felépítmény illesztéses, betonaljas (VUS-62 jelű aljakkal), Hohenegger sínleerősítésű, keskeny (1-1 síncsavaros) alátétlemezzel. Ránézésre UIC54-es sínrendszerű. Itt-ott az illesztések alá egy-egy faaljat helyeztek lengőbe, de alapvetően betonaljas lengő illesztésekkel dolgoztak. Az előjelzőhöz közelebb, rövidebb szakaszon a VUS-62 aljhoz hasonló geometriájú (bár kissé hosszabb), 1984-es gyártású betonaljakat fektettek.
Az előjelzőt a végpont felé (a képen a hátam mögött) kissugarú ív követi (0.7+80-tól 40 km/h), 100 méterrel feljebb a Jablonica Obec megállóhelyre figyelmeztető táblát helyezték el.
Visszasétálok a 116-os vonalhoz. A 2609-es személyt a bejárat előtt kapom el, miközben hátulról a komposztált anyag illatát hordja a szél. Itt az alépítménykorona egy lehelletnyit kiszélesedik, éppen annyira, hogy állványt tudok állítani.

Természetesen a 2606-os szerelvénye fordul vissza 2609-nek, a 029-es motorkocsival az élén.

Jablánc nagyszombati végében, a felvételi épülettel szemközti oldalon hullámlemezből készült, egyállásos szín található, villamosmozdony napivizsgához felszerelve. Mindkét vége nyitott, hátsó végétől kőből épült, egyállásos színhez vezet a forgalomból kizárt, Megállj! táblás vágány. Tőlük Nagyszombat felé nézve jobbra még egy szín van, pályás munkagép számára, ettől jobbra rövid tároló csonkavágány, ugyancsak munkagépnek. Ezen a területen faaljakat és telepíthető hóvédműveket készleteztek.
Mind a hét átmenővágány villamosított, a 7. folytatása visz a színekhez. A faaljas, GEO-s váltókörzetek után valamennyi vágány Hohenegger sínleerősítésű, betonaljas (kivéve a faaljas rakodóvágányt, valamint a 4. szórványos faaljas cseréit). Az átmenő fővágány a 3., a 2. pedig a 117-es vonalként folytatódik. Fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzők (a 2. vg. kezdőpontija törpe). Az 1. és a 7. vágányról fény tolatásjelzők vezetnek ki.
A felvételi épületet az állomás nagyszombati végéhez közel helyezték el, mögötte buszmegálló van. Ezen az oldalon, a jókúti végéhez közelebb víztornyot látunk. Szolgálat van, jegykiadás nincs.

Az 1. vágány rakodó, oldalrakodóval, raktárral és rakodóterülettel (rönkfát rakodnak), az nagyszombati váltókörzetnél vágánykapcsolatot követően csonkaként végződik, kisebb rakodóterülettel. Itt és a nagyobbik rakodóterületnél most vissznyereményezett, betonaljas vágánymezőket tárolnak. (Ezek akár az alagút 2001-es felépítménycseréjének is lehetnek az elemei, ha azóta nem találtak nekik jobb helyet valamelyik mellékvonalban.)

A végponti váltókörzettől vp. felé nézve balra jól látható töltés fordul ki, felépítmény nélkül. (Talán a meg nem épült, Detrekőszentmiklós (Plavecky Mikulás) - Jablánc (Jablonica) szakaszhoz tartozott volna?) Jobbról, az állomás mellől iparvágány jön, a területen faaljakat készleteztek, itt néhány vágányos teher tároló is található. Jobbra egy másik iparvágány ágazik ki.

A 2610-es személy (030-as Laminátka két 2. o. termeskocsival: 21-18 199, 21-08 250) percre pontosan érkezik, tehát minden reményem megvan arra, hogy a Jókúton 3 perces átszállással elérhető EC171-essel folytathassam utamat Budapestre.

Luboka (Hlboké) kezdőponti váltókörzete 39.0-nál található, az épülethez legközelebb eső átmenővágánya viszont rövidebb, csak 39.4-nél fektették a kitérőjét. Ezúttal sem olyan vonaton ülök, amely megáll itt.

40.4 ... 40.6 környékén ágyazatot pótoltak.

43.5-nél ér véget a Szenice előtti tároló, azután a belőle folytatódó iparvágány az állomás mögött halad végég, Szenice végponti végét követően ipartelepre tart.
Szenice (Senica) állomáson huszonöten szállnak fel, hárman le. Műanyag készülékünk a két kocsival igen energikus gyorsulásokat produkál, emiatt egy-két perceket állunk majdnem mindenütt, az indulási idők kivárása céljából.

Az állomás jókúti végét követő ipartelepen, Vitkovice feliratú fém tárolók és a fák között bújkál a tegnapelőtt látott két tolatómozdony közül a kopottabb-zöldebbik. A másik alaposabban elbújt, de nyilván valahol ugyanitt várja a hétfői napot. A telep 45.4 magasságáig tart.

Sajdikkemencén négy felszálló, öt leszálló, Búrszentmiklóson 1 fel, 3 le.

Sasvár (Sastin-Stráze) állomáson 26 felszálló, 3 leszálló. A hozzánk közelebb eső épületszárnyba kerek falfülkét vájtak, amelyben üveglap mögött, aranyozott szobor található - valószínűleg vallási-kultikus célzattal.

Kuklócsári előtt, 63.05-nél figyelhető meg Csári (Cáry) megszünt megálló-rakodója, két átmenővágánnyal (az átmenő fővágány a 2.) Szögletes épülete düledezik.

Kuklócsári (Kuklov) megállóhelyen kilencen szállnak fel, és még mindig pontosak vagyunk, vagyis a "Hungária" EC-t illető esélyeim messzemenően jók.

Jókútra érve az utastájékoztatón 10 perces késést látok kiírva az EC171-re, így még körülnézni is jut időm.

Arra az esetre, ha nem érem el az EC171-est, a képen látható, 16:18-kor induló Os2023 (032, 031 motorkocsikkal) lett volna a "B-terv": Pozsonyban némi fotózással, esetleg közbeiktatva a "Svatopluk"-ot Párkányig, végül EC175. Körülbelül hatvanan várakoznak Jókúton, a kisebbik felük a személyvonatra száll, a többiek a "Hungáriára" pályáznak.

Az EC171 "Hungária" 8 perc késéssel érkezik, ugyanennyivel indul tovább. Összeállítása: 350 020, 19-91 102, 10-91 105, 88-71 007, 21-91 301, 21-91 321, 20-91 103, 20-71 000, 21-91 303, 21-91 324. Az utastelítettség az 1.o. kocsikban 15%, a többiben átlagosan 75%, a vége felé csökkenően.

A képbe bemászó hölgy jól láthatta, mit csinálok, mégse bírta ki azt a néhány másodpercet. Igaz, további megmozdulásaival is hozta a saját formáját, például amikor a hátizsákjával együtt beszorult egy fülkeajtóban. (Reméljük, nem végez túl felelősségteljes munkát.)
A 110-es vonal újonnan átépített szakaszán (18.0 ... Zohor kiz.) a felsővezeték tartóoszlopok mindegyikére méterpontos km-jelzést erősítettek fel (én is lennék táblagyártó a pixisben). Az utasok többsége Pozsonyig tart, de itt kb. 20 felszálló is akad. Érsekújváron kb. ötvenen, Párkányban tizenöten szállnak le (és hatan fel), késésünk fokozatosan eltűnik. A maradó utasterhelés Párkánytól kocsinként (hátulról): 3, 9, 25, 26, 29, 31, 2, 3, 7. A Keleti pályaudvarra +2-vel érkezünk, az időjárás pontosan ugyanolyan esős, mint amilyenben péntek reggel elindultam.

Vissza az első rész eseményeire

Vissza az utazás főlapjára