A szlovák 140-es
(Érsekújvár-Privigye) és a 141-es
(Lipótvár-Garamkovácsi) vonal Üzbég (Zbehy)
település környezetében metszi egymást. Az építők
a vonalak találkozásától északra 1948-ban
átkötővágányt is lefektettek, így alakult ki a 3-4
km hosszú szárakkal rendelkező nagy-delta.
Vegyük most szemügyre közelebbről. |
|
Útvonalam: Budapest - Galánta (70/130) -
Nagyszombat (133) - Lipótvár (120) - Sarlókajsza (141)
- Nyitraegerszeg (140) - Üzbég (140) - Érsekújvár
(141/140) - Budapest (130/70). Vonatszámok: EC174
(Érsekújvár) - R232 (Galánta) - Os4558 (Nagyszombat)
- Os3003 (Lipótvár) - Os5109 (Sarlókajsza) - gyalog
(Csekej) - Os5043 (Nyitraegerszeg) - gyalog
(Üzbég) - Os5113 (Nyitra) - Os5068 (Érsekújvár) -
Os2121 (Budapest Nyugati). Az EC174 összeállítása
hátulról előre: 19-91 105, 10-91 106, 88-91 100, 21-91
111, 21-91 107, 20-91 112, 20-91 105, 21-91 106, 350 020.
Az utasterhelés 10% alatti. Párkányban kb. ötvenen
szállnak fel, a hétvégén szokatlan utasmennyiség
felét hatalmas utazótáskákat cipelő, középkorú
és idősebb hölgyekből álló turistacsoport adja ki,
akik az első két kocsiba szóló helyjegyeket is
beszereztek.
|
|
Érsekújváron (Nové Zámky) tíz leszálló és
kb. 25 felszálló akad. Az EC174 nem áll meg
Galántán, így várnom kell az egy óra múlva
közlekedő "Svalopluk" gyorsvonatra. Feltűnő
a Szerbiába (átvevő: U.S. Steel) igyekvő, lengyel
szénvonatok mennyisége: rövid idő alatt négy is
befut, egymást előzgetve. Az egyikkel Búvár jött
hidegen, amelyet a vonatgép (természetesen 240-es)
érkezés után rögtön a fűtőházba vontatott, majd
visszatért a szerelvényéhez.
|
|
Az időjárás változó, az esősnek ígérkező
nyár eleje is esős, hűvös. A nap folyamán néhány
záporra számíthatok, de remélem, majd elkerülnek
(reménykedéseim ezúttal teljesültek). Odabent az
épületben két-három lepattantabb figura üldögél a
tágas váróterem padjain. Körülbelül az
"időszakosan megtűrt" státust élvezik, mert
az állomás területén rendületlenül cirkál a
járőrpáros; úgy vettem észre, a kevésbé
szalonképes ál-utasokat egy-két kör után
kitessékelik. A méretesebbik rendőrt valami
nagyítógépbe tehették: teste teljesen arányos, de
közel másfélszerese a normál emberének.
|
|
A Budapest Nyugati és Érsekújvár között
közlekedő szerelvény (öt MÁV-os, fülkés kocsival)
műanyag vontatókészülékkel ellátva várja az
indulást. Legközelebb 9:37-kor veszi Budapestre az
irányt, 2135-ös számon. |
|
Szénvonat érkezik a helytelenen, pár perces
pihenőre kényszerül. A szomszéd vágányon pontosan
ugyanennek a rakománynak egy másik adagja előzi,
mögötte a teher fogadó-indító vágányokról vegyes
összeállítású teher indul útnak. Végül ez a
kétezer tonna szén sem marad az állomás nyakán. Révkomáromból
a 028-as Laminátkával és két termeskocsival érkezik
a személy, hátul hidegen még egy Laminátkát cipel. A
még mindig kopott és kifakult festésű, 007-es
Hercegnő is feltűnik. A tehervonati fogadó-indító
vágánycsoport végponti váltókörzeténél a 210
005-ös Vasaló tevékenykedik.
|
|
A Svatopluk gépe a Brno-i állomásítású 242 273,
sötétbarnára festett főkerettel és ablakkeretekkel.
Huszonöten várnak rá, továbbá az érkező privigyei
személyről még öten, a komáromi elől-hátul
Laminátkás személyről hatan szállnak át.
Párkányból minimális utastelítettséggel jött.
Vágsellyén tíz a felszállók, nyolc a leszállók
száma; Galántán huszan várnak rá. Kocsijai: 20-41
751, 878, 951, 859, 771, 82-40 345, 19-41 073.
|
|
Bardotkás tolatós teher ácsorog
Galántán majdnem minimál-konfigurációban: a hasznos
terhelést egyetlen kocsi jelenti.
Az elvonuló 742-es otthagyta az SK-CARGO tulajdonú
kalauzkocsit - nem lehetett kihagyni a portrét. |
|
Nagyszombatról 10:31-kor, némi késéssel érkezik
a 029-es, 030-as motorkocsikkal rendelkező Pantográf -
ez fordul 4558-asként 11:02-kor. Húsz utast hozott,
közülük öten szállnak át az Érsekújvár-Pozsony,
4212-es személyvonatra (Laminátka, három termes 2. o.,
poggyászteres 2. o., kéttengelyes postakocsi), amelyet
egy kissé elver a késésével.
|
|
Pozsonyból a 4207-es személy az egy héttel
korábbi állapottal azonos módon, ismét a szlovák személyszállító
állami vasúti operátor új egyen-szineire
átfestett, 081-es Laminátkával érkezik. Hárman
szállnak át róla a nagyszombati vonatunkra. |
|
Galánta felett időközben sűrűsödnek a
viharfelhők, jól harmonizálva az épület kék
szineivel. Ideje lelépni, mielőtt még az a rengeteg
víz onnan fentről mind a nyakamba hullik - nos,
szerencsére az időzítés, illetve az útvonalam és az
esőzóna útvonala egész nap nekem kedvezett. Az
induló utasteherhelés minimális. Gány (Gán)
állomáson 11 leszálló, Szereden (Sered) 11 fel, 6 le.
Vágkeresztúr (Krizovany nad Dudváhom) hat felszállót
és három leszállót generál. Az állomás
jellegzetessége, hogy a felvételi épület elé kitett,
négy pad között nincs két egyforma típus.
|
|
Nagyszombattól (Trnava) Lipótvárig (Leopoldov) egy
trencsénhőlaki (Trencianská Teplá) személyt veszek
igénybe. Elején a 097-es, a végén a 030-as Laminátka
(gépmenet spórolás céljából), kocsijai: 22-44 063,
068, 066, 072, 052. Késett csatlakozó vonat miatt
+6-tal indulunk, 10% alatti utastelítettséggel. Nagyszombat
lipótvári végénél kiterjedt ipartelep található,
sok vágánnyal. A vágánykapcsolat terelőcsonkás, a
terelőcsonka sínjeit kétoldalt, az ütközőbak előtt
kb. 20-25 méter hosszan, egymástól kb. 30 centiméter
távolságban, zsaluszerűen közrefogja két-két
fémlemez (vagy deszka?), az így keletkezett,
hosszúkás csatornákat homokkal töltötték fel,
sínkorona-szint felett kb. 10 centiméternyire. Ez a
megoldás tehát a megfutamodott járműveket hivatott
lefékezni.
|
|
A bal vágányon zajló munkák miatt 60 km/h-t
tartunk. Nagyszombat lipótvári bejáratánál párszáz
méter hosszan a bal vágányt (Hohenegger-es,
betonaljas) már megszabadították az ágyazattól. A
felsővezetéket elbontották, oszlopokkal együtt. A 740
873-as mozdony tevékenykedik munkagépekkel 50.8-nál,
ahol a bal vágány néhány, 25 méteresre vágott mezőjét egymásra
halmozták. 51.2-től már hiányzik a bal vágány,
53.4-től az alágyazatot szállítják el éppen. Az
elbontott szakasz Alsószil (Brestovany) kezdőponti
váltókörzetéig tart (az állomás váltókörzeteit
már korábban átépítették). Alsószilen nyolcan
szállnak le. 362-es géppel és gyorsvonatával
keresztezünk - az egyvágányozás miatt most
várakozásra kényszerült. |
|
A 22-44-es kocsik közül friss állapotúakat
sikerült kifognom. Az ajtó- illetve
utastér-elrendezésében a MÁV-os Bmx-hez hasonló,
szintén elővárosi-helyi személyvonat igényei szerint
tervezett kocsikban összességében kellemes utazni.
Komoly hátrányuk azonban az ablak: minden második
nyitható, az is csak befelé döntve. |
|
Alsószil végponti váltókörzete után betonaljas,
GEO-s, R65 sínrendszerű a pálya 200 m hosszban, majd
következik az új, átépített szakasz mindkét
vágányban, Lipótvár előjelző előttig, ahol az
épülő ívkorrekció miatt az eredeti pályát
egyelőre még meghagyták. Az új vonalvezetésű íven
az alágyazatot már elterítették, rövidebb szakaszon
ráfektették az egyik vágányt is. Lipótváron
(Leopoldov) tizenöten szállnak le, hatan fel.
Laminátkás személyvonat áll a szomszéd vágányon, véletlenül
annak is van hidegen vontatott Laminátka a végében.
|
|
Az építési munkálatok folyamatosak: a
második szélesperonra felkerültek a perontető
tartóoszlopai, a feltöltés majdnem teljes hosszban
kész, a díszburkolat terítése előrehaladott
állapotú. |
|
Az elől-hátul Laminátkás vonatok folytatják
útjukat. "Hétvégi-üzemmódban", csak
néhány utas lézeng itt is, mint Nagyszombaton.
Előkerül a mindenen áthatoló nagymama, aki
csakazértis-jelleggel, ignorálva minden léckerítést
és tiltó táblát, unokáját az irdatlan gödör felé
tereli, ahol múlt hétvégén a
"Fekáliaszállítás" feliratú
szippantókocsi álldogált. Mielőtt még igénybe
kellene venni a szippantókocsit, a forgalmi
szolgálattevő jobb belátásra bírja az asszonyt.
|
|
A közelebbi szélesperonnak a felvételi
épülethez való csatlakozása továbbra is furcsának
tűnik...
A felhők színe és formája ismét nyugtalanító
méreteket ölt: ideje itthagyni őket. |
|
A 12:19-kor Nyitrára induló, 5109-es számú
személyvonat a 810 518 motorkocsiból és a 011 402
mellékkocsiból áll. Sarlókajsza (Luzianky)
állomásig fogom igénybevenni, vagyis az
"Üzbég-háromszög" déli csúcsáig. A
kezdeti telítettség 18 utas, többségük a motorkocsin
foglal helyet. (Télen ez még érthető, a mellékkocsik
olajkályhájának időnkénti, érdekes
működéséből adódóan, na de nyáron?)
|
|
Induláskor a tehervonati vágányok felé tekintve,
kopott külsejű 740-esekből (a közelebbi a 604-es)
mindjárt kettő is akad. |
|
A váltókörzet most erősen hiányos, a régiből
megmaradt részek faaljasak. A nyíltvonal GEO
sínleerősítésű, betonaljas, hézagnélküli,
egyvágányú, nem villamosított. Fény- és motoros
sorompós útátjáró a bejárati jelzővel fedezve
27.0-nál, valamint lejjebb, 26.7+50-nél csak motoros
sorompós. 60 km/h-es állandó lassújel az ívben,
azután 90 km/h. A szelvényszámozás Sarlókajsza (Luzianky)
kezdőpontú. (A menetrendileg Garamkovácsitól
(Kozárovce) húzódó vonal valójában több részből
áll - erről aranyosmaróti (Zlaté Moravce)
kirándulásom leírásánál még említést fogok
tenni.)
|
|
26.1+50-nél terelőcsonkás iparvágány kiágazás
kp. felé nézve jobbra, fényjelzőkkel biztosítva. Lipótvár
"felső" (Leopoldov zastávka) megállóhelyen
nincs utascsere. Kezdőponti peronvégénél, 25.9+60-ban
fény- és motoros sorompós útátjáró. 23.7+50-től
alsópályás, acélszerkezetű, szegecselt, rácsos híd
a Vág folyó felett. A hídon Hohenegger
sínleerősítéseket alkalmaztak. A híd után Galgóc
(Hlohovec) bejárati jelzője következik, az ív 80
km/h-s. A lipótvári váltókörzetnél fény- és
motoros sorompós útátjáró.
|
|
Az állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzős, az átmenő fővágány a harmadik, amely
betonaljas, Hohenegger sínleerősítéssel. A 4.
betonaljas, GEO-s, az 1. (rakodóvágány), 2. és 5.
faaljas, Hohenegger-es (az 1-ben közvetlen
leerősítéseket is látunk). A rakodóvágányt
(oldalrakodóval, raktárral, rakodóterülettel) fény
tolatásjelzők határolják. A 6., 7., 8.
átmenővágány tehervonati célokat szolgál (illetve
leginkább szolgált). Az 5. és 6. között jelenleg
vissznyereményezett, betonaljas vágánymezőket
tárolnak. |
|
Az átmenő rakodóvágányból az állomás üzbégi
végéhez közelebb rakodó csonka ágazik (az
átmenővágánnyal rakodóterületet fognak közre).
Szintén az üzbégi végéhez közelebb
gyalogosfelüljárót építettek. Ennél a
váltókörzetnél egyállásos színbe vezet vágány az
1.-ből, amely a váltókörzet után iparvágányként
folytatódik. Tizenhatan szállnak fel, bent áll az
innen induló, Lipótvárig közlekedő betétjárat, az
5120-as. Motorkocsija a 810 357, mellékkocsija a 011
896.
|
|
Az üzbégi váltókörzet (22.3+50) után emelkedni
kezd a pálya. A felvételi épülettel szemközti oldali
(kp. felé nézve balra) vágánycsoport folytatásaként
két iparvágány halad a vonallal párhuzamosan, majd
fokozatosan távolodnak. Mindkét oldalon ipartelepek
húzódnak.
A nyíltvonal betonaljas, Hohenegger-es, hézagnélküli,
jó minőségű. Eredetileg illesztéses volt, itt-ott
ikerbe rakott faaljak emlékeztetnek a múltra. A terep
enyhén dombossá válik. 20.5 környékétől
ágyazatpótlás (19.5-ig, azután szakaszosan tovább
is), 20.2+70-nél fénysorompót telepítettek az
útátjáróba (a párhuzamosan haladó országútról
vezet itt át egy leágazás). 18.8-nál az emelkedő
megtörik, elindulunk lefelé a lapos dombok között.
17.7-től újfent emelkedünk a következő dombra. |
|
Egy egészen nagy jóindulattal völgynek nevezhető
képződményben haladunk: a lapos dombok hosszúkás,
széles, néhány méternyi mélyedést szegélyeznek, az
országút kissé feljebb húzódik, Üzbég felé nézve
a jobb oldalunkon. 16.7 után enyhén ereszkedünk. Décskelecseny
(Klacany) lipótvári peronvégében (16.2+60)
fénysorompós útátjáró található. A
megállóhelyen tizen szállnak le, ketten fel.
|
|
Fésőrécsény lipótvári bejáratát megelőzően,
15.5 magasságától háromvágányos tároló kezdődik,
kb. 50 méterre fekszik a vonaltól, kezdőpont felé
nézve jobboldalt. 14.6-nál csatlakozik
terelőcsonkával, a váltókörzet előtt. Fésőrécsény
(Risnovce) állomás fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős, öt átmenővágányos, az átmenő
fővágány a harmadik, Hohenegger
sínleerősítésekkel. Az 1. és 2. faaljas,
Hohenegger-es, a 4. szintén, de ott közvetlen
leerősítések is előfordulnak. Az 5. betonaljas,
GEO-s. Betonaljas, vissznyereményezett vágánymezőket
tárolnak, részben az így használaton kívülre
került, negyedik vágányra fektetve. 4 felszálló, 9
leszálló. A kezdőponti váltókörzetnél (13.4+50)
fény- és motoros sorompós útátjáró.
|
|
Megint emelkedünk, a felépítmény továbbra is
betonaljas, Hohenegger-es, hézagnélküli, a 25 méteres
vágánymezőket utólag hegesztették laposvarratos
termittel. Szórványosan megmaradtak az iker-faaljak az
ex-illesztéseknél. 11.1+70-ben fénysorompós
útátjáró. Galgóc óta 60 km/h-t tartunk, a terep
változatlanul lapos-dombos.
Elecskére (Aleksince) egy sárgával járunk be,
keresztezünk az 5108-as személlyel (812 047, 011 879),
amely - a többi délutáni vonathoz hasonlóan - csak
Galgócig közlekedik (onnan vonatpótló busz jár),
csökkentve a szárnyaszegett Lipótvárra jutó
terhelést. Az állomás fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős, három átmenő vágányos. Az
átmenő fővg. a második, amely betonaljas,
Hohenegger-es; az 1. és 3. hasonló, de az egyenes (B-re
ill. U-ra emlékeztető) geometriájú beonaljakon. Az
1-ből Megállj! táblával ellátott, rövid átmenő
rakodóvágány ágazik raktárral, oldalrakodóval. 3
felszálló, 2 leszálló. |
|
Elecske állomási területén, közvetlenül a
kijárati jelzők után (9.7+20) fény- és motoros
sorompós útátjárót létesítettek Folytatjuk az
emelkedést - közben 9.3+40-nél fény- és motoros
sorompós útátjáró -, kezdőpont felé nézve balra
nagy kiflit írunk le a domb tövében, víztározó
mellett.
Kisandács (Andac) megállóhelyen nincs utascsere, a
bádog esőbeálló túlsó oldalára vörös sziveket,
és egy Zsuzska nevű lány iránti, gyengéd
érzelmekről tanúskodó, hatalmas feliratot festett fel
valaki. 6.0-tól ágyazatpótlás figyelhető meg.
|
|
A Radosna (Radosina) állomásra tartó,
142-es számot viselő zsákvonal Üzbég végponti
váltókörzetéhez csatlakozik (a képeken jobbról), a
141-es vonal szelvényszámozása szerint 4.1-nél. A
személyforgalom 2003 óta szünetel az 1909-ben épült,
20 km hosszú 142-esen, a sinek ritka - de azért
meglévő - használat jeleit mutatják. A
váltókörzettől Galgóc felé 100 km/h a 141-es
vonalon engedélyezett sebesség, az állomási terület
viszont 40-es. |
|
Üzbég (Zbehy) állomás alak bejárati jelzős,
kivéve a Sarlókajsza (Luzianky) felőli bejáratát,
amely fényjelzős. Az 1., 4. és 5. vágány faaljas,
Hohenegger sínleerősítéssel. A 2. betonaljas, GEO-s,
a 3. betonaljas, Hohenegger-es. A harmadik alkotja az
átmenő fővágányt a 141-es vonal felől. A második
142-esként folytatódik Radosnára (Radosina), az
állomás másik végén pedig Nyitraegerszegre
(Jelsovce) mint a háromszög északi szára. A
felvételi épület az állomás lipótvári végéhez
közelebb esik, de ettől függetlenül mindkét
váltókörzetnél létesítettek váltóállító
épületet. Egyállásos szín található a végponti
váltókörzetnél, a felvételi épület felőli
oldalon. Az 1. vágány mellett nagyméretű acél I
tartókat (hídelemeket) tárolnak betonból és fából
készült bakokon. Szolgálat van, jegykiadás nincs. Egy
utas száll le. |
|
Sarlókajszára betonaljas, GEO-s a nyíltvonal, 100
km/h engedélyezett. 2.1-nél fény- és motoros
sorompós útátjáró tűnik fel. Zbehy Obec
megállóhelyen három diák pályázik a vonatunkra. A
településről legkedvezőbben elérhető megálló
kezdőponti peronvégét (1.8+70) fény- és motoros
sorompós útátjáró követi. A háromszög nyugati
szára (Üzbég-Sarlókajsza) a legkisebb: a felvételi
épületek közötti távolság 3849 méter, a két
szomszédos fény előjelző kb. 200 méterről néz
egymással farkasszemet, a megállóhely közelében.
1.3+80-nál fény- és motoros sorompós, Sarlókajsza
váltókörzete előtt (0.8) fénysorompós útátjáró.
Az utóbbi helyen a közút a csatlakozó, 140-es vonalat
is metszi: ott motoros sorompóval egészítették ki a
fénysorompót.
|
|
Sarlókajsza (Luzianky) állomás nyolc teljes
hosszúságú átmenővágánnyal rendelkezik, fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzős. Az állomási
területen 40 km/h engedélyzett. Az 1. vágányból
rövid átmenő rakodóvágány (rakodóterülettel,
oldalrakodóval) ágazik a felvételi épület nyitrai
oldalától a nyitrai váltókörzetig. Hasonló rövid
átmenő rakodóvágányt látunk az állomás másik
vége felé is, rakodóterülettel,
vágányhídmérleggel. Kihúzó csonkaként folytatódik
a váltókörzet után.
Sk+15-ös keskenyperonok találhatók az 1. mellett,
valamint az 1.-2., 2.-3., 3.-4., 4.-5. vágányok
között. A 6.-8. vágányok a tehervonatokat
szolgálják ki. Üzbégre a negyedik folytatódik 141-es
vonalként, Nyitraegerszegre pedig a harmadikból lesz a
140-es vonal folytatása. A másik váltókörzetnél
éppen fordított a helyzet: a harmadikból egyenesen a
141-es vonalra, a negyedikből a 140-esre jutunk. |
|
Az állomási vágányok betonaljasak, az
1. (illetve a rövid átmenő rakodók), továbbá a 2.,
3. és az 5.-8. Hohenegger, az 1. és 4. GEO
sínleerősítésű. (Az 5. a felvételi épülettől az
üzbégi váltókörzetig GEO-s, R65 sínrendszerű.) |
|
Sarlókajsza üzbégi/nyitraegerszegi
váltókörzeténél állunk: balra tart a háromszög
nyugati, jobbra a keleti szára. Jobbra, a 140-es vonalon
az ív 60 km/h állandó lassújellel ellátott, az ív
végétől 100 km/h engedélyezett. Balra, a 141-es vonal
mellett kétoldalt egy-egy kihúzóvágány vezet, az
egyik az útátjáró előtt, a másik mögötte
végződik földkúpban. Az állomás felől a két
vonal vágányai mellett fény tolatásjelzőkkel fedezik
az útátjárókat, a nyíltvonal felől a bejárati
jelzőkkel. A GEO-s, faaljas váltókörzet után
mindkét vonal felépítménye 54-es sínrendszerű,
betonaljas, GEO sínleerősítésű. A közutat a 140-es
szelvényszámozása szerint 41.6-nál metszi a vasút.
|
|
A háromszög 4292 méter hosszú, keleti
szára (Sarlókajsza-Nyitraegerszeg) 6 ezrelékes
lejtővel kezdődik, 470 méter hosszan. Az előttünk
elterülő síkságot balról, azaz nyugatról a 141-es
vonalat szegélyező, lapos dombvonulat határolja;
jobbra a hegyeket látjuk. Elől, Csekej (Cakajovce)
magasságában alacsony dombhát zárja le a Nyitrába
ömlő, Radosna (Radosina) folyócska torkolata
környéki, egykori mocsaras területet.
42.2-42.3 között alsópályás, rácsos hidat fektettek
át a a Radosnán. A híd környezetében faaljas, GEO-s
a felépítmény, magán a hídon hídfákra kötötték
le a sineket, ugyancsak GEO sínleerősítéssel. |
|
Csekej megálló mindkét peronvégénél (43.542,
43.677) útátjáró található, amelyek jelenleg még
csapórudas sorompókkal fedezettek a közút felől -
éppen ezért a megálló épületében sorompókezelő
teljesít szolgálatot. A szolgálati hely napjai meg
vannak számlálva, ugyanis már állnak az útátjáró
fedezőjelzők, valamint a fény- és motoros sorompós
szerkezeteket is felszerelték.
A megálló előtti vonalszakasz kissé gazos, másutt
viszont jó állapotú az ágyazat. 43.5+30-tól, vagyis
a közelebbi útátjáró előtti ponttól 90 km/h-s
állandó lassújel kezdődik ív miatt, az ív
végétől - ahol rálátunk Nyitraegerszeg alak
előjelzőjére - 100 km/h-val lehet közlekedni. |
|
A szerkezet a kezelő és a mechanika segítségével
megoldja mindazt, amit a leváltására kitelepített
utódja automatikusan szolgáltat: az első néhány
tekerés hatására hangjelzést ad, majd a sorompó
fokozatosan leereszkedik. Ha valaki nem hallja a
hangjelzést, látja a forgó tárcsán a négy fehér
sáv mozgását. Vagyis a látható és a hallható
jelzésadás, valamint az út elzárása egyaránt
megtörténik.
(Egészen ritka vonatközlekedés mellett a sorompó
rúdja időnként esetleg visszadugható a földbe, a
türelmes kezelő így félsorompóból évek alatt akár
teljes csapórudas sorompót is nevelhet, a
környezetvédelmi és hulladékkezelési elvek
maximális betartásával. Ezt a fícsört a
korszerű sorompóktól bizony hiába várjuk...) |
|
Csekej (Cakajovce) épülete a
hozzáillő fával és a kék fóliába csavart, új
sorompókkal. |
|
Az 1881-ben átadott, Nyitra-Nagytapolcsány vasúti
összeköttetés eredeti, vagy közel-eredeti
berendezései több generáción keresztül szolgálták
a vasútüzemet, illetve a közúton közlekedők
biztonságát. Ám a sorompótekerészeti készülékeket
már nem sokáig látjuk működő állapotban. A kezelő
eltűnésével az épület is pusztulásnak indulhat -
hacsak meg nem veszi valaki. |
|
A Nyitraegerszegig hátralevő, nem egészen két
kilométer gyalog bőven beleférne az időmbe,
menetközben vonali képet készíthetnék az 5043-as
személyvonatról, de annyira nem szép az idő, hogy
ebben akkora fantáziát lássak - ezért inkább utazom
vele. A vonat összeállítása: 750 166, 82-40 230,
21-18 914, 21-18 740. Tizennégyen szállnak le, nyolcan
fel (figyelemreméltó forgalom a település szerény
méreteihez képest!), 25% az átlagos utastelítettség.
A jegyvizsgáló a kézikészülékével kiadja a jegyet,
az iszonyú két kilométerre az iszonyú nyolc
koronáért: semmi zsebbefizetés, semmi haggyaafenébe,
itt kérem rend a lelke mindennek, amire csak az
elismerő bólintásom lehet a válasz... |
|
Nyitraegerszeg (Jelsovce) állomáson öten szállnak
le velem együtt. Alak bejárati jelzős, három
átmenővágányos - a harmadik vágányt üzemszerűen
nem veszik igénybe, bár végleg még nem mondtak le
róla. Féllíra: az első vágánya a 140-es vonali
átmenő fővágány. A második Üzbég felé
folytatódik a háromszög északi száraként, a
menetrendben ugyancsak 140-es számmal jelölve. Az 1.
és 2. vágányok betonaljakon nyugszanak, GEO
sínleerősítéssel, a harmadik pedig faaljas,
Hohenegger-es. Sk+15-ös keskenyperon az 1. mellett,
valamint az 1.-2. között. A két váltókörzetnél
egy-egy váltóállító épületet állítottak. Az
állomás területén 40 km/h van érvényben.
|
|
Nyitraegerszeg felvételi épülete igen
visszafogott méretekkel és szolgáltatási
lehetőségekkel rendelkezik - bár itt kinn a pusztában
ez éppen elegendő. |
|
A harmadik vágány mellett, a felvételi épülettel
szemben találjuk a két szelvénykövet: a közelebbi a
háromszög keleti szára mentén haladó 140-es vonalra
vonatkozik, a 0.0 pedig az északi átkötővágány
kezdőpontja. Ez utóbbi vágányon gyalogolok most
végig, egyrészt szemügyre véve a felépítményt,
másrészt pedig azért, mert személyszállító vonatok
közül összesen csak kettő pár gyorsvonat közlekedik
erre (Pozsony-Privigye viszonylatúak), közülük az
egyik munkanapokon. Üzbég felvételi épületéig
pontosan 4562 métert kell megtennem az 1948-ban
megnyitott pályán.
|
|
A fák nem nőnek az égig, a gőzmozdonyok
itthagyott kerékpárjaiban viszont szaporodnak az
ellensúlyok. |
|
Az állomás kezdőponti váltókörzetére
(45.0-45.1) nézünk vissza, a váltók helyszíni
állításúak. A baloldalt húzódó
átkötővágányon végig 90 km/h, jobbra pedig Sarlókajsza
felé 100 km/h az engedélyezett sebesség (utóbbinál a
csekeji ívig).
|
|
Az átkötővágány betonaljas (1986-os gyártású
aljakkal), GEO sínleerősítésű. Nyitraegerszeg
állomás a Csekejtől emelkedő, lapos domb derekán
fekszik. A vasút a fővonaltól 0.7+50-nél, 540 m
sugarú íven elfordulva először ennek pereme mentén
halad, azután enyhén ereszkedve a Radosna folyócska
szintjére ér. A felépítmény jó állapotú,
szemmel látható pályahibák nincsenek, és csak
szórványosan mutatkozik enyhe gazosodás (a képen
Nyitraegerszeg bejáratra nézünk vissza).
|
|
Nyitraegerszeg előjelzője 1.2+50-nél
helyezkedik el. Üzbég felé innen enyhén lejt a
pálya, miután a bevágást követően fokozatosan
elhagyja a domb peremvidékét.
1.8+50-nél országút ível át a vasút felett, Üzbég
településre tart. Semmiféle tereptárgy nem segítette
elő a híd megépítését, tehát teljes egészében az
elkülönített szintű közlekedést szolgálja. |
|
2.4+50-nél már a valamikori öntésterületen,
töltésen halad a vasút, így az Üzbég településre
vezető, következő közút különszintű keresztezése
ágyazatátvezetéses, betonszerkezetű hídon kívül
mást nem igényel. 2.5+90-nél betonszerkezetű,
ágyazatátvezetéses híd (áteresz) a Radosnába ömlő
patakon. 2.7+50-nél földút felett ível át a
harmadik, ugyancsak ágyazatátvezetéses,
betonszerkezetű híd. |
|
A háromszögnek ezen a szárán nincs megálló,
ennek (is) köszönhető, hogy személyforgalma
minimális. Megálló létesítésének itt nem volna
értelme, hiszen bár az üzbégi előjelzőnél a vonal
elhalad a falu széle mellett, Zbehy Obec megállóhely
sokszorta alkalmasabb a vonattal utazni vágyók
kiszolgálására (kivéve talán azt a marginális
réteget, akik innen éppen Privigye irányába
mennének, és még átszállni sem kívánnak). Üzbég
(Zbehy) előjelzőjétől (2.9+60) ágyazatpótlás
mutatkozik; feljebb, 3.5 magasságában csak a széleken
pótoltak.
|
|
3.1+10-ben hidaljuk át a Radosnát, az
Üzbég állomásra vezető ív elején. A kockafejű
macska visszatérő motívum a graffitikben... |
|
3.4+20-nál a sokadik ágyazatátvezetéses,
betonszerkezetű híd figyelhető meg, ezúttal a
település részei között kapcsolatot teremtő út
felett. A felvételen Üzbég alak bejárati jelzője
szerepel, Nyitraegerszeg felől. A kivétel a kép
látószögén kívül, balra esik: az állomás egyetlen
fényjelzője, a 141-es vonalról (menetközben sajnos
nem találtam "szép" szöget, ahonnan mindkét
jelző egy képre kerülhetett volna). 3.8 után jön a
váltókörzet, ugyanez a hely a Sarlókajsza felé
vezető vonal (a háromszög nyugati szára)
szelvényszámozása szerint 3.1-nél található.
|
|
A képen a váltókörzetnél tekintünk vissza Sarlókajsza
illetve Nyitraegerszeg felé (a nyitraegerszegi
átkötővágány a háttérben balra fordul el). A
váltók helyszíni állításúak, a kis épületben
tartózkodik a parancsközvetítő biolény.
A háromszög három csúcsának állomásai közül
tehát egyedül a legnagyobbat, Sarlókajszát (Luzianky)
eresztették el technikával, a másik kettőnél
megelégedtek azzal, amit a hőskorból örököltek.
Pedig mindhárom objektumról egyaránt el lehet mondani,
hogy fővonali, elágazó állomások. Nem mindegy
azonban, hogy a fővonalak valójában mennyire
is fővonalak. Ha a forgalom akkora, amekkora, ha ilyen
körülmények között a biztonság foka kielégítő,
és embert is találni, aki kezeli a héblit vagy a
súlykörtét - mégpedig nem drágábbért, mint az őt
kiváltó műszaki megoldás költségei -, akkor vajon
mi is indokolhatná a váltást? |
|
Üzbég felvételi épülete már
szerepelt ma egyszer, de szerepeljen újra.
Elhelyezkedése sajátságos: a vágányoktól jóval
távolabb esik, előtte széles területet találunk. A
felvételi épülettel szemközti oldalon rakodóterület
húzódik, ahol vissznyereményezett betonaljakat és új
faaljakat tárolnak.
Az állomásnak a település legnagyobb részéhez - és
ezzel a személyforgalomhoz - kevés köze van, ilyen
célból Zbehy Obec megállóhely keresendő fel. Itt a
142-es vonal, illetve az átkötővágány csatlakozása
a mérvadó. (A hőskorban a terményeket, esetleg fát
szállító szekerek a tágas, nyílt területet könnyen
megközelíthették - vélhetően ez is a fontos
szempontok között szerepelt.) A kiágazó 142-es vonal
betonaljas, Hohenegger sínleerősítésű, a
bejárattól kifelé 60 km/h-s. Ritkán, de használják.
|
|
Még némi járműbemutatóra is telik, bár a
fűnyírót nem ártana kicsit megjáratni körülötte.
A felvételi épület előtt rendezett virágágyások
pompáznak rikító szinekben, és hogy a vidéki
állomás idillje az egekbe emelkedjen, tízévesforma
kislány - talán a forgalmi szolgálattevő lánya -
sétálgat kis virágcsokorral a kezében közöttük. A
lipótvári váltókörzetnél létesített, egyállásos
szín visszafogással közelíthető meg az 1.
vágányról. Innen először a felvételi épület
előtt végetérő, elkerített telepre vezető
csonkavágányon kellene haladnunk, majd az állomás
vége felé kiágazó, szintén csonkavágányon. A
csonkák - ahogy a szín - használaton kívüli. A szín
mellé (valószínűleg szerszámraktárként)
kéttengelyes, zöld teherkocsit állítottak.
|
|
A lipótvári váltókörzetnél, az 1. vágányban
vasaljas kitérőt találunk. Egy időben számos
állomást felszereltek velük szerte Szlovákiában,
így a kisebb terhelésű fővonalakon és a
mellékvonalakon (vagy akár nagyobb állomások
alárendelt vágánycsoportjaiban) manapság sem ritkák. Közben
megjelenik az Üzbégről 15:48-kor továbbinduló,
5112-es személy (810 505-ös motorkocsi, mellékkel). Ez
már csak Galgócig közlekedik, onnan vonatpótló busz
viszi tovább Lipótvárra az utasokat.
Utastelítettsége csekély.
|
|
Az 5112-es a hat kilométerre fekvő Elecskén
(Aleksince) keresztez a vonatommal, a Nyitrára tartó
5113-assal, tehát máris vissza kell sétálnom a
peronokhoz. Az itt megszokott, motor+mellék (810 357,
011 896) összeállítás utasterhelése minimális,
Üzbégen én jelentettem az utascserét. Zbehy Obec
megállóhelyen négyen szállnak fel.
|
|
Sarlókajsza (Luzianky) állomáson kettő
leszálló, egy felszálló akad. Az 5005-ös személy
vár keresztre: Búvár (750 056), két termes 2. o. és
egy poggyászteres 2. o. kocsival. Az állomás nyitrai
végéből, kezdőpont felé nézve balra ágazik a
141-es vonal folytatása (betonaljakon, Hohenegger
sínleerősítéssel), az ívben 70 km/h engedélyezett
sebességgel. Ezt a szakaszt - Aranyosmaróton (Zlaté
Moravce) át egészen Garamkovácsi (Kozárovce)
állomásig - jelenleg csak egy-egy tolatós tehervonat
birtokolja, a személyszállítást feladták. Molnos
(Mlynárce) és Nitra Zastávka megállóhelyeken egy-egy
utas száll fel illetve le, Nyitrán nyolcan fejezik be
útjukat.
|
|
Nyitra (Nitra) állomáson bőven van időm
szétnézni a gyalogosfelüljáróról. A számos
vágány, ugyanakkor az igencsak visszafogottan
telepített biztosítóberendezések - alak bejárati
jelzők (újabban már fény előjelzőkkel), valamint a
végponti váltókörzetnél csapórudas sorompós
útátjáró miatti, alak fedezőjelző - jól mutatják
az eredeti koncepciót. Eszerint a személyforgalom és
az átmenő teherforgalom mérsékelt, ellenben sok apró
tolatómozgás történt a környék ipartelepeiről,
leosztva vagy összeszedve a kocsikat. Nos, ebből a
személyforgalom megmaradt, az átmenő teherforgalom
csökkent. A sok-sok kocsimozgást generáló ipartelepek
részint tönkrementek és romhalmazzá váltak, akik
viszont túlélték a gazdasági struktúraváltást,
azok közül sokan a kisebb árumennyiségeket
rugalmasabban kezelő, közúti kiszolgálásra tértek
át. |
|
A sok füves vágány közepén
árválkodó, könnyű motorvonatok (a jobb oldalival
érkeztünk) látványa a napi átlagnál rosszabbat
mutat, de összességében megadja az alaphangulatot a
közép-európai országok kevésbé frekventált
vasútjainak huszonegyedik századi vegetálásához. És
akkor az igazi vicinálisokról még nem is
beszéltünk... |
|
Az 5068-as számú vonat visz Érsekújvárra,
szerelvénye ugyanaz, mint amivel Üzbégtől jöttem - a
jegyvizsgáló hölgy udvariasan közölte is velem, hogy
Nyitrán nem kell átszállnom. Az induló utasterhelés
most harminc fő, persze én vagyok az egyetlen
továbbutazó. Megvárjuk a keresztező, 5055-ös
nagytapolcsányi személyt: Búvár, két termes 2. o.
és egy poggyászeres 2. o. kocsival. (Az errefelé
járó, Búváros személyvonatok közül ilyen a
"rövidek" konfigurációja, míg a
"hosszúakhoz" még két termeskocsit adnak.)
|
|
A nyíltvonal betonaljas, GEO-s,
helyenként szennyezett ágyazatú - a részleteket egy
korábbi kirándulásom során már kifejtettem.
Alsóköröskény (Dolné Krskany) megállóhelyen 2
felszálló. Nyitraivánka (Ivanka pri Nitre) állomás
az ipartelepek alsó végénél, a gyűjtő-leosztó
szerepkörben Nyitra kiegészítője volt
(hellyel-közzel ma is az), az ennek megfelelő,
tehervonati fogadó/indító és tároló vágányaival.
Nincs utascsere. Keresztezünk az 5067-es szellemvonattal
- ugyanis csak munkanapokon jár. |
|
Berencs (Branc) megállóhelyen
(eredetileg megálló-rakodó volt, oldalrakodója romjai
megvannak) 1 felszálló. Nyitranagykér (Vel'ky Kyr)
megállóhelyen 10 felszálló, 5 leszálló.
(Érsekújváron a gépi hangú utastájékoztató
határozott, női hangja kb. "Velkí
Kííííír"-nek mondja.) Nyitraivánkától a 17.3
szelvényig (Komját előtt) az alépítmény szélesebb,
két vágánynak elegendő, a tényleges vágány
(kezdőpont felé nézve) a bal szélén halad. |
|
A sok-sok állomási és nyíltvonali, fénysorompós
vagy fény- és motoros sorompós útátjáró után,
Komját (Komjatice) végponti váltókörzeténél és
afelett, valamint kezdőponti váltókörzeténél (16.3,
16.8+30, 15.3+50) egy-egy csapórudas sorompót hagytak
meg, amelyeket a váltóállító épületek mellől
kezelnek. Ezzel összhangban állnak az állomás alak
bejárati (valamint az állomási terület felől az alak
fedező-) jelzői. A fény előjelzők kissé lerontják
a hangulatot, ám megszüntetnek két jelentős
hibaforrást (hosszú vonóvezeték). Tizenkét
felszálló, négy leszálló fordul meg a peronon. |
|
Ondrohópuszta (Ondrochov) megállóhely
formabontó a vonalon, ahol az épületek többnyire
végpont felé nézve jobboldalt helyezkednek el. Hárman
szállnak fel, egy utas pedig leszáll. |
|
9.3-nál megjelenik a drót, majd - kezdőpont felé
nézve - jobbról besorol a villamosított, de már nem
használt iparvágány a Nagysurány előtti telepről
(9.0), végül balról közelít a villamosított
fővonallá (150) lett, egykori szárnyvonal Zólyom
illetve Léva felől, miközben átbújunk az országút
hídja alatt. És máris Nagysurány
váltókörzeténél találjuk magunkat. Felpillantva
kompakt kivitelű szakaszszigetelőt veszünk észre - a
másik váltókörzetnél szintén akad ebből a
típusból.
|
|
Nagysurányban kilencen várakoznak, tizenöten
szállnak le. Zólyomból Pozsonyba közlekedő gyorsot
várunk (R832 "Slatina", a bordó-sárga
festésű 242 233-as géppel és öt fülkés kocsival),
tizenöt leszállója közül nyolcan átszállnak a
vonatunkra. Bánkeszi (Bánov) állomáson 8 felszálló,
3 leszálló. Érsekújvár bejáratnál, az ív egy
részére 50-es ideiglenes lassújelet tűztek ki. Újvárra
+4-gyel érkezünk, a pár percet késő EC171
"Hungária" épp akkor jár ki. (Ha a
"Slatina" jobban iparkodik Nagysuránynál,
elérem...)
|
|
A "Hungária" helyett tehát marad az
eredetileg tervezett, Érsekújvár-Budapest Nyugati
viszonylatú, 2121-es nemzetközi személyvonat (i:
18:43). A MÁV-os kocsikban (20-35 069, 028, 012, 032,
19-35 007) enyhe hajléktalanszag, amely az ablakok
lehúzásával sem tűnik el. A kézigránáttal
takarítható, évtizedes kosz jól megy az illatokhoz,
és hogy a járművek se essenek szét, a 242 274-es
vezére igen kimért gyorsításokkal operál. Semmi sem
emlékeztet a százhúszból legközelebb akkor
veszünk vissza, ha túlszaladtunk a világ peremén
(a 100-as állomásokat pedig rugalmasan kezeljük)
-stílusra. |
|
A kezdeti utasterhelés 10% alatti. 3...12 fős
utascserék, először inkább leszállókkal, azután a
falvak között, illetve Párkányba (Stúrovo)
utazókkal. Párkányban tizenöten fejezik be
utazásukat, rajtam kívül egyetlen felszálló tart
Magyarországra. Az 1352-es Szili veszi át a 274-es
Plehács szerepét (reggel az Amicus-szal fordult). Magyarországi
területen nagyobb a kereslet az illatozó kocsik iránt:
Szobon 20 felszálló, Vácig 5-15 fős utascserék,
több felszállóval. Vácon kb. 20-20 felszálló és
leszálló, Rákospalota-Újpestig 10-15 fő körüli
utascserék túlnyomórészt felszállókkal.
Rákospalotán harmincan szállnak le, a Nyugati
pályaudvaron 20% körüli telítettséggel fejezzük be
az utazást.
|