|
A második napon, szombat reggel
teljes borultságra és esőre ébredtem. A
meteorológiai jelentések szerint a helyzet átmeneti
kellett hogy legyen - nos, a látottak ellenére
megpróbáltam bízni ebben. Az állomáson mindenesetre
borzasztó fényviszonyok fogadtak.
Az Érsekújvárról 7:21-kor Lévára (Levice) tartó,
5713-as személyvonattal kezdem a mai utazásomat:
Zsitvafödémesig (Ul'any nad Zitavou) veszem igénybe.
Összeállítása: 240 080, 21-08 210, 82-40 351, 21-08
095. Előtte 7:04-kor indul a nagysurányi betétjárat
(810-es motorkocsi mellékkel), amely elvisz szinte
minden "elővárosi" utast a vonatunk elől
(15% telítettséggel vág neki), így nekünk csak 10%
utasterhelés jut. |
|
Bánkeszin (Bánov) négyen szállnak le, ketten fel,
keresztezünk az 5000-es, Privigye-Érsekújvár
személyvonattal. Két Búvárral (az egyik
természetesen hideg), a rövid (2+1 kocsis)
felállásban közlekedik. Nagysurányban (Surany) 28
felszálló, 4 leszálló jelenti az utascserét, közben
a vonat végére rázár a 812 049-es motorkocsi: belőle
lesz Zsitvafödémestől az 5805-ös számú
személyvonat, Aranyosmarótra. Surany Zastávkán ketten
szállnak fel. Zsitvafödémesen huszan várakoznak
(nagyobb részük az aranyosmarótival kíván utazni),
öten szállnak le. Most valamelyest reménykeltőbbek az
időjárási viszonyok, de a kielégítőtől távol
álltak még.
|
|
A lévai személy kihalad, otthagyja az átmenő
fővágányon a motorkocsit. Zsitvafödémes (Ul'any
nad Zitavou) állomás fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős. Mind a négy átmenővágánya
betonaljas, az 1. GEO, a többi Hohenegger
sínleerősítésekkel. A 150-es vonali átmenő
fővágány a második, az első folytatódik 151-esként
Aranyosmarótra. Ez utóbbiból a felvételi épület
lévai oldala mögött rövid átmenő rakodó ágazik, a
kezdőponti váltókörzetből pedig két csonkavágány,
amelyek pályás munkagépeket tároló telepen érnek
véget. Az állomás lévai/aranyosmaróti
váltókörzete mögött fény- és motoros sorompós
útátjárót telepítettek (a 151-es
szelvényszámozása szerint 5.9+30-nál).
|
|
A motorkocsi előtt vágnék át a felvételi
épülethez, mikor megmozdul. Szándékomat látva, a
vezér enyhe sípjelet ad - persze nagyon messze vagyok
még attól, hogy fennakadjak az oldalütközőin.
Hátrapillantva a tolatásjelzővel egyesített kijárati
jelzőre, természetesen ott figyel egy nyugodt fehér
fény, én pedig kezdem értékelni a 150-es vonalat,
ahol negyedórán keresztül mégse kívánják
elfoglalni egy állomás átmenő fővágányát.
Mégpedig azért, mert hamarosan megjelenik az 5700-as
zólyomi személy, Nagysurány felől pedig tehervonat
keresztez vele. Ez a rendelkezésre álló vágányokon
ugyan még mindig kényelmesen lebonyolítható, viszont
az aranyosmaróti vonat jobban az átszálló utasok
szeme előtt van, ha az első vágányon tartózkodik. |
|
A zólyomi vonatról (az 5000-est
"utánozva", szintén két géppel jött,
valamint három személykocsival és egy kéttengelyes
postával) még négyen szállnak át. A szóló
motorkocsi telítettsége 90%-ra rúg, vagyis az utasok
fele már Nagysurányban elfoglalta helyét. Sem a
meglehetősen telített motorkocsi, sem a borult idő nem
kedvez a vonal megfigyelésének és a fotózásnak -
ígyhát a részletesebb leírást és a képek
többségét a visszaútnál közlöm.
Kismány (Malá Mana) megálló-rakodón nincs utascsere.
Nagymány-alsón (Mana Zastávka) egy, Nagymány (Mana)
állomáson négy utas száll le. Gyarak (Kmet'ovo)
megállóhelyen 2 felszálló és 4 leszálló,
Szentmihályúr (Michal nad Zitavou) megállóhelyen 4
felszálló és 1 leszálló. |
|
A szelvényszámozás Nagysurány kezdőpontú, a
pályasebesség 80 km/h. A vonalon szinte kizárólag nem
biztosított útátjárókat találunk, ugyanakkor az
alsó szakaszon a falvak majdnem egymásba érnek, tehát
a helyi autóforgalom nem elhanyagolható. Ezért az
útátjáróknál 30-as, 40-es állandó lassújeleket
alkalmaznak, olyan kitűzéssel, mint Magyarországon pl.
Rudabánya felé: mindkét irányból az útátjáró
előtt 50-150 méterrel van a lassújel eleje,
közvetlenül az útátjáró mögött a vége. Mártonfalu
(Martinová) megállóhelyen 3, Vajkon (Lucnica nad
Zitavou) 2, Dicskén (Dycka) 1 leszálló. Verebély
(Vráble) állomáson hárman szállnak le; 751+721-es
gépekkel vontatott, tolatós teherrel keresztezünk.
|
|
Zsitvaújfalu (Nová Ves nad Zitavou) állomáson
ketten fejezik be útjukat, Szelepcsény (Slepcany)
megállóhelyen nincs utascsere, Barstaszár (Tesárske
Mlynany) ex-állomáson 3 leszálló.
Aranyosmarót (Zlate Moravce) állomás alak bejárati-
és fény előjelzős, nyolc - betonaljas, GEO
sínleerősítésű - átmenővágánnyal rendelkezik.
Átmenő fővágánya a negyedik, ez mindkét végén a
141-es vonalban folytatódik. A 151-es vonal a 3.
átmenővágányba csatlakozik. Az 5. átmenővágány az
állomás végponti (garamkovácsi) végén
iparvágányként halad tovább, majd elfordul balra. A
végponti váltókörzetnél csapórudas sorompós
útátjáró található. Az állomás területén a
szokásos módon, 40 km/h-s állandó
sebességkorlátozás van érvényben. |
|
A rakodóvágány (1.) mellett a felvételi épület
kezdőponti oldalától oldalrakodó, rakodóterület
húzódik, valamint vízházat is találunk. Jelenleg
szabványárok-ásó géplánc tartózkodik a vágányon,
a 730 621-es mozdonnyal az élén. Az átmenő rakodó a
garamkovácsi váltókörzet után rövid csonkaként
folytatódik és ér véget egy kis telepen, ahol munkagépet
tárolnak. A kezdőponti végénél még a váltókörzet
előtt becsatlakozik a 2. átmenőbe, az viszont a
kezdőponti váltókörzettől rövid csonkában
végződik - ott most szintén pályás munkagép áll. Sk+15-ös
keskenyperon található az 1-2., 2-3., 3-4., 4-5.
vágányok között.
|
|
Közvetlenül az útátjáró után, a 141-es vonali
vágány (a kép jobb oldalán) alak állomásköz
fedezőjelző mellett, egyenesen halad tovább, majd
feljebb jobb ívet leírva, kelet-északkeleti irányt
vesz fel. Kétféle szelvényszámozás köveit látjuk,
az első Aranyosmarót kezdőpontú, a második pedig a
151-es vonalhoz képest folytatólagos - utóbbi azért,
mert az eredetileg Kistapolcsányig (Topol'cianky)
tartó, 1894-es építésű vonalra vonatkozik. A mai
141-es keleti szakasza később, 1912-ben létesült.
Az 5. átmenővágányából folytatódó iparvágány (a
képen baloldalt) hamarosan elfordul balra
(Weinberger-tulajdonú gyártelepre), az állomás felé
alak tolatásjelzővel rendelkezik. Betonaljas (VUS-62),
Hohenegger sínleerősítésekkel, mostanában nem
használják. |
|
Az alak bejárati jelzőt illetve a fény
előjelzőt látjuk a képeken, az állomástól
északra. Az előjelzőt 300 m sugarú ív elejénél
telepítették.
A 141-es vonal felépítménye itt hézagnélküli
(utólag hegesztett), betonaljas, Hohenegger
sínleerősítésű (a bejáratnál VUS-62, azután
1967-es SB3 és SB4 aljakkal), 54-es sínrendszerű.
Mostanság általában napi egy tolatós teher halad
végig, bár ezek átlagos terhelése alacsony lehet,
így a sínfejek igen visszafogott használat jeleit
mutatják. Az előjelzőnél kezdődő ívben
hosszúsines technológiát alkalmaztak: három-három 25
méteres vágánymezőt fogtak össze utólagos
hegesztéssel, egymás között négylyukú hevederekkel. |
|
1.5+10-nél (42.1+60 a másik számozás szerint)
ágyazatátvezetéses, beton áteresz található. A
vonal egyenesen, majd a hegy lába előtt jobbra,
Petőtelepre (Zlaté Moravce závody) tart, előtte
2.157-nél a ma 315-ös számot viselő, kistapolcsányi
vasút ágazik enyhén balra.
Sarkon fordulok és visszaballagok az állomáshoz. Két
lehetőségem van a 151-es vonal részletesebb
tanulmányozására. Az első szerint a hamarosan induló
busszal elmegyek Nyitrára, azután Nagysurányon
keresztül egy második próbálkozást teszek az 5807-es
vonattal (Zsitvafödémes i.: 15:31). A második szerint
legyalogolok valameddig, ahol bevárom az
Aranyosmatórtól 14:06-kor induló 5806-ost. Mivel az
más nemigen lehet, mint az addig itt ácsorgó
motorkocsi a mellékével, ezért az esélyeim jók. Ha
mégse, akkor ott van a következő kör az 5807-essel.
Az időjárás kedvező, így a második változat
mellett maradok. |
|
A motorkocsi tehát reggel 8:53-ra (munkanapokon
5803-ként, 7:10-re) megérkezik Aranyosmarótra. A
hajnali körből itthagyott mellékére (ma: 011 897)
pár perc alatt ráakad, azután a személyzetnek
egészen 14:06-ig, vagyis öt órán keresztül semmilyen
teendője nincs. A forgalmi szolgálat ugyancsak nem hal
bele a munkába, hiszen közben vagy visszaér a reggeli
tolatós teher a 151-es vonalról, vagy nem.
Természetesen, ha ezzel együtt a vasútüzem
szédületes bevételeket hoz, vagy ha a
finanszírozóknak nincs semmi kifogásuk, vagy ha ez
kell a társadalmi egyensúlyhoz, akkor nincs
észrevételem. |
|
|
Az állomás kezdőponti váltókörzeténél, a
felvételi épülettel szemközti oldalon háromállásos
körszín található, valamint fordítókorong és
gázolajkút. A szín félhomályában egy Bardotka
körvonalai mutatkoznak. A másik Bardotka a 721-essel
odalent jár valahol - összességében tehát éppen
befér a színbe a 141-es és 151-es vonali, tolatós
teher arzenál. |
|
A képen a 151-es vonal felől nézünk Aranyosmarót
bejárati jelzőire. Baloldalt egyre magasabbra kerül a
141-es vonal. A váltókörzettől a 141-es vonal felé
70 km/h, a 151-esre 60 km/h alkalmazható. A 151-es
faaljas, míg a 141-es betonaljas (SB3 aljakon),
mindkettő 54-es sínrendszerű és Hohenegger
sínleerősítésű. A 151-es vonal hézagnélküli
(utólagosan hegesztve), a 141-es pedig az
Aranyosmaróttól északra fekvő ívben tapasztaltakhoz
hasonlóan, hosszúsines: három-négy 25 méteres
vágánymezőt hegesztettek egybe. Egy-két illesztést a
151-es vonal íveiben is meghagytak, csak az egyenesekben
hegesztették össze végig a sineket. |
|
A 141-es Aranyosmarót-Sarlókajsza szakaszának
szelvényszámozása Aranyosmarót kezdőpontú - ez a
vasút viszonylag későn, 1938-ban épült.
A képen baloldalt fekvő 151-es szerint 39.3-nál (a
141-es szerint 1.3-nál) távolodik el a két vonal
egymástól. 39.2-től 30 km/h lassújel következik, nem
biztosított útátjáró miatt. Az útátjáró 39.0-ban
található, azután 70 km/h engedélyezett lefelé -
felfelé éppen fordítva: az útátjáró előtt,
38.9-nél kezdődik a 30-as lassújel, majd az
útátjáró felső oldalán ér véget, ahonnan 60 km/h
alkalmazható a bejáratig. 38.5+50-nél hasonló
útátjáróba botlunk, de ott 40-es a lassújel,
valószínűleg a jobb beláthatóság miatt. |
|
A 141-es vonal alatt 1.4-nél, terméskőből
épített áteresz segítségével bújik át a földút,
amely azután 39.0-nál szeli át szintben, nem
biztosított útátjáróban a 151-es vonalat. |
|
A 39.0-nál található, fény előjelzőre nézünk
vissza (sötétet mutat!), mögötte keresztez a földút.
A Zsitva folyócskához most egészen közel halad a
vasút - Zsitvafödémesig ennek a folyóvíznek a
széles, alacsony völgyét veszi igénybe a vonal. 37.8+50-től
lefelé 80 km/h megengedett, a felépítmény továbbra
is faaljas, Hohenegger sínleerősítésű, egyenesekben
hézagnélküli, ívekben hosszúsines. 37.7-nél
ágyazatátvezetéses áteresz (a Zsitvába ömlő patak
felett), itt egy vágánymezőnyi hosszban GEO-s a
pálya. Szakaszosan friss ágyazatpótlást figyelhetünk
meg a környéken. 37.3-nál és 36.7+20-nál további
átereszek.
|
|
36.6-nál nem biztosított útátjáró, de ezúttal
lassújel nélkül (jól belátható helyen van, és
valószínűleg ritkán jár erre bármi is).
36.3+50-nél, terméskő hídfőkkel, monolit beton
szerkezettel rendelkező hídon halad át a vasút felett
a 65-ös jelzésű főút, Nyitrára. 36.2-36.1 között
kissé gazos az ágyazat: valószínűleg a hídnak, és
annak köszönhetően, hogy kp. felé nézve baloldalt
kertes házak sorakoznak mellette (Barstaszár (Tesárske
Mlynany) faluhoz tartozóan) - így szélárnyékosabbá
válik a hely. Az állomás váltókörzete előtti,
nem biztosított útátjáróhoz (35.8+40) 30-as
lassújelet tűztek ki. Ez kissugarú ívben fekszik,
ahol - a keresztirányú stabilitás növelése
érdekében - minden ötödik-hatodik aljon
"sarkantyúkat" alkalmaznak, mégpedig az
aljközepekhez rögzítve.
|
|
Barstaszár (Tesárske Mlynany)
állomáson biztosítóberendezés nem figyelhető meg.
Három átmenővágánnyal rendelkezik, a második az
átmenő fővágány (VUS-62 ill. 1986-os gyártási
évű SB8 jelű betonaljakon, Hohenegger
sínleerősítéssel). A váltókörzetek előtti,
néhány vágánymező illesztéses. Az állomási
területre 60 km/h érvényes. Az 1. és 3. vágányt nem
használják, ugyanakkor van szolgálat az épületben
(jegykiadás nincs).
A rakodóvágány (1.) Hohenegger-es, VUS-62 betonaljas,
mellette oldalrakodó, rakodóterület. A 3. ugyancsak
betonaljas, Hohenegger leerősítésű. A kezdőponti
váltókörzetre nincs külön 40 km/h-s lassújel,
tehát a 60 km/h érvényes rá. |
|
A váltókörzet alatt 50 méternyi VUS-62 alj és
enyhén szennyezett ágyazat következik, majd 1986-os
gyártású, SB8 aljakon GEO sínleerősítés. Fákkal
szegélyezett területen, 250 illetve 275 méter sugarú
ellenív jön 60 km/h állandó lassújellel, amelynek
inflexiós pontjában (35.233) fény- és motoros
sorompós útátjárót létesítettek. A felépítmény
itt illesztéses, az útátjáró környezetében faaljas
(GEO, az átjáró alatt Hohenegger). Az ellenív végén
újból nyílt területre érünk, 34.9+50-től a
faaljas, Hohenegger leerősítésű megoldás
folytatódik, amely 34.8-tól 80 km/h-val használható. Ekkor
felnéztem, és az egyenes végétől egy Bardotka - 751
205 - közeledett. Azért hogy ne legyen ekkora
szerencsém, éppen a magasan álló Nap felől,
árnyékba borult homlokkal.
|
|
A mozdonyokkal és a kalauzkocsival legutóbb
Verebély (Vráble) állomáson találkoztunk, ezúttal
nincs hasznos terhelésük. 34.803-ban fénysorompós
útátjáró - vele az a gond, hogy a 34.8-as
szelvénykőtől 10 méterrel lefelé helyezkedik el.
Azaz vagy a szelvénykő nem mond igazat, vagy az
útátjáró helyét jelző tábla... 34.5-34.6 között,
valamint lejjebb is szakaszosan, enyhén szennyezett az
ágyazat. 34.3-tól felfelé (vp. irányában) 60 km/h
engedélyezett, ugyanitt lefelé viszont 80 km/h.
|
|
A szabványárok-ásó (-rehabilitáló) gép
munkájának friss nyomait szinte a teljes vonal
hosszában végigkísérhetjük. Tevékenysége igen
hasznos, ám ahol megszakítják az ásást és az
ásófejet visszacsukják, ott sajnos ráhord némi
földet az ágyazatra. Az ellenívet hosszú egyenes,
bal ív (33.6-33.3), újabb egyenes követi, miközben
egészen enyhén lejt a pálya. 33.5+70-nél (a bal ív
elején), valamint 32.9+10-nél ágyazatátvezetéses
áteresz. 32.8+50-ben nem biztosított útátjáró
(földút), lassújel nélkül.
|
|
32.6-32.4 között jobb ív, majd 20-as lassújel
előjelző, amelyet a Szelepcsény megálló alatti, nem
biztosított útátjáró miatt tűztek ki. (A képen
végpont felé nézünk vissza Szelepcsény előtt.) Az
aranyosmaróti vonalat 1894-ben nyitották meg, a
személyforgalmat - számos mellékvonal-társához
hasonlóan - 2003. február elsején az állami
társaság beszüntette, június 15-én viszont ezzel
ellentétes döntést hozott. Jellemző, hogy a
Magyarországon forgalom, illetve személyforgalom
nélkül maradó mellékvonalakkal szemben, ezeken a
szlovákiai vasutakon összehasonlíthatatlanul jobbak a
pályaviszonyok. Kihasználásukkal azonban errefelé sem
állnak igazán jól.
|
|
A vonalon a vasúti épületek általában vp. felé
nézve jobboldalt helyezkednek el, kivéve Szelepcsény,
avagy Betekincs csárda (Slepcany) megállóhelyet. Az
épület egykori várótermében éjszakai
szórakozóhelyet létesítettek - manapság talán ide
lehet betekinteni, nem a csárdába. Úgy döntök,
bevárom az 5806-os vonatot, bár Zsitvaújfaluig még
legyalogolhatnék. Csakhogy a rondábbfajta esőfelhők
határa nincs messze... Nem világos a haladási
irányuk, de úgy tűnik, innen délre már semmiképp
sem tiszta az égbolt, és az idő előrehaladtával
egyre kevésbé lesz az.
|
|
A szél leveleket fúj keresztben, a Nap felhő
mögé bújik, de még remélem a legjobbakat. A
legjobbak elmaradnak, az 5806-os személy megérkezik.
Négyen várunk rá (egyikünk ennek talán nincs
tudatában, mert iciri-piciri csecsemő), öten szállnak
le, az utasterhelés 10% alatti.
32.0+50-től felfelé 80 km/h alkalmazható, 31.9+30-tól
lefelé jön a 20-as állandó lassújel, rosszul
belátható, nem biztosított útátjáró miatt (31.8).
Az útátjárótól 32.0+50-ig az ívben 60 km/h.
31.4+50-ben acélszerkezetű, felsőpályás, kisebb
híd. Ezután GEO-s, faaljas a felépítmény 31.2-ig,
ahonnan Hohenegger-es, betonaljas. 30.6+50-től felfelé
70 km/h, lefelé 80 km/h. 30.3 után faaljas, GEO-s a
pálya. |
|
Zsitvaújfalu (Nová Ves nad Zitavou) ex-mrh. 1.
vágánya használaton kívüli rakodó betonaljakon,
Hohenegger sínleerősítéssel. Mellette oldalrakodó
található, amely kezd elmerülni a fűben. Sk+15-ös
keskenyperont látunk az 1-2. vágányok között. A
váltókörzetekben (a kezdőpontinál lévő, nem
biztosított útátjárót is magába foglalóan -
28.8-ig) 40 km/h, közöttük 60 km/h engedélyezett.
Utascsere nem volt.
A nyíltvonal faaljas, Hohenegger-es, 28.7-28.6 között
szennyezett az ágyzata, lejjebb ágyazatpótlás miatt
tisztább. 27.4-ig 80 km/h, azután ív miatt, 26.5+60-ig
70-es. 27.2+50-ben ágyazatátvezetéses áteresz - a
patak feljebb, jobboldalt (kp. felé nézve!) kis tóvá
szélesedik, oda a 27.0-ban, nem biztosított
átjáróban átszelt út vezet. 26.5+60-tól lefelé
"dombkerülő", kissugarú ellenív (jobb, majd
bal) felső ívén 60, az alsón 50 km/h. |
|
Verebély felső bejáratánál, 24.9+50-től 30-as
lassújel, nem biztosított útátjáró miatt. Verebély
(Vráble) állomás fény előjelzős, alak bejárati
jelzős (azonban hívójelzést adó fénnyel
kiegészítve). A végponti váltókörzetnél, az 1.
vágányból (betonaljas, Hohenegger-es) balra (kp. felé
nézve!) használaton kívüli vágány ágazik. Az
állomás átmenő fővágánya a második, amely
betonaljas, Hohenegger-es - ugyanilyen felépítményű a
3. és 4. is. Sk+15-ös keskenyperon az 1. vg. mellett,
valamint az 1-2. és a 2-3. között. A rakodóvágány
(1.) mellett oldalrakodó, raktár, rakodóterület. Hét
felszálló, kettő leszálló.
Az állomási területen 60 km/h, a felső váltókörzet
40-es, az alsó 30-as. A kezdőponti váltókörzet után
kissugarú jobb ív; 24.0-tól betonaljas, GEO-s pálya. |
|
Ágyazatátvzetéses betonhíd (23.7+70), majd fény-
és motoros sorompós útátjáró (23.709). Az alsó
előjelzőtől felfelé a váltókörzetig 50 km/h az
ívben, lefelé 21.7+50-ig 80 km/h. Ágyazatátvezetéses
áteresz 23.1+50-ben. 22.6-tól faaljas, Hohenegger-es a
felépítmény, 22.4 környékén enyhe
ágyazatszennyezés. Lapos dombokon előbb kissé fel-,
majd lefelé halad a vonal. Dicske (Dycka)
megállóhelyen nincs utascsere, a peronnál közepesen
gazos az ágyazat. A végponti peronvégnél nem
biztosított útátjáró, miatta 40-es lassújelet
tűztek ki.
|
|
19.9+50-nél jön a következő, útátjáró
(19.8+30) miatti lassújel, ezúttal 30-as. Szórványosan
betonaljas, GEO sínleerősítésű cserék. Az
útátjárót Vajk (Lucnica nad Zitavou) megállóhely
követi, ahol négyen szállnak le. 19.5-től GEO-s,
betonaljas a pálya 1985-ös gyártású, SB8 aljakon.
17.9-től felfelé 30 km/h megengedett (nem biztosított
útátjáró).
|
|
Mártonfalu (Martinová) megállóhelyen nincs
utascsere. Felső peronvége felett, valamint alsó
peronvégénél egy-egy nem biztosított útátjárót
létesítettek, 40-es lassújelekkel. 17.3+50-től GEO,
100 méterrel lejjebbtől Hohenegger sínleerősítések
jönnek, faaljakon. 16.2+50-től betonaljas,
Hohenegger-esre vált a felépítmény.
|
|
Szentmihályúr (Michal nad Zitavou) megállóhelyen
2 felszálló, 3 leszálló. A peronnál szennyezett az
ágyazat, a felső peronvégnél (16.1) nem biztosított
útátjáró, 40-es lassújellel (odáig és azután 80
km/h alkalmazható). 15.9-nél, vagyis az alsó
peronvégnél még egy nem biztosított útátjáró jön
(40 km/h), majd GEO-s, betonaljas lesz a pálya,
szórványosan Hohenegger-es faaljakkal. |
|
14.4+50-től 20-as lassújel kezdődik a Gyarak alsó
végénél található útátjáró miatt, innen
faaljakon fekszenek a sinek, Hohenegger
sínleerősítésekkel. Gyarak (Kmet'ovo)
megállóhelyen 1 leszálló. 13.8-tól vegyes
faaljas-betonaljas felépítmény Hohenegger-rel, friss
ágyazatpótlással.
|
|
Nagymány (Mana) állomás fény előjelzős, alak
bejárati jelzős. Mind a négy átmenővágánya
betonaljas, Hohenegger-es. Rakodóvágánya (1.) mellett
oldalrakodó, raktár, vágányhídmérleg,
rakodóterület található - mindezek használaton
kívül. Átmenő fővágánya a második. A
váltókörzetek 40-esek, egy-egy vasaljas kitérőt
találunk bennük, mint Verebély állomáson. Ketten
szállnak le. Szolgálat itt is van, ugyanakkor e
helyütt sem lehet beszámolni az átmenő fővágányon
kívül bármi másnak a rendszeres használatáról.
|
|
A nyíltvonal GEO-s, betonaljas, 80 km/h
engedélyezett. Egy-egy faalj is becsúszik itt-ott.
Nagymány-alsó (Mana zastávka) megállóhelyen ketten
szállnak fel, ketten le. Felfelé nem messze innen
található Nagymány állomás előjelzője. 11.2-11.0
között enyhe ágyazatszennyezés, ami feljebb is
szórványosan előfordul. 10.6+50-nél tűnik fel
Kismány kihúzó csonkájának ütközőbakja, kp. felé
nézve jobboldalt.
|
|
Kismány (Malá Mana) megálló-rakodó
váltókörzetei 40-esek, területe 60-as. Átmenő
fővágánya az első, a második GEO-s, betonaljas. A
felvételi épülettel szemközti oldalon darus telep
fekszik, ehhez a vágánykapcsolat az aranyosmaróti
váltókörzettől felfelé tartó, kihúzó csonkán
keresztül, visszafogással valósul meg.
9.5-nél nem biztosított útátjáró, lassújel
nélkül. A vasúttal párhuzamos falvakat felfűző,
alsóbbrendű, bár jól kiépített utat folyamatos
kürtjelzés mellett, de lassítás nélkül, nyolcvannal
szeltük át. Igaz, mind a közút, mind a vasút felől
többszáz méteren keresztül zavartalan a rálátás. |
|
A pályasebességet (és a jármű maximális,
engedélyezett sebességét) kihasználva gurulunk az
egészen síkvidékivé vált területen, a mellékkocsi
enyhe szitálásba fog. 6.8+70-nél haladunk el
Zsitvafödémes fény előjelzőjénél, majd a
szitálás végetér, ahogy a 6.5-től kezdődő, 30-as
lassújelre ráfékezünk (nem biztosított útátjáró
6.4-nél). A képen az állomás végponti
váltókörzeténél járunk, jobbra a Zólyomba (Zvolen)
tartó, több vicinálisból "összetákolt"
150-es vonal, amely fővonalként igen kellemetlen, sok
kissugarú ívvel tűzdelt vonalvezetést örökölt. Födémesen
öten szállnak fel, hárman le.
|
|
Az itt 54-es sínrendszerű, betonaljas, GEO-s
felépítményű, 150-es vonalon folytatjuk utunkat
Nagysurányba. A Zsitvát otthagytuk Födémes előtt,
most a Nyitra folyót szeljük át alsópályás, rácsos
hídon. Az egyenes hídon átvezetett, íves pálya
miatti méretek majd akkor jönnek jól, ha egyszer a
rakszelvény bővítésére kerül sor - bár ehhez
előbb a közép-európai vasutaknak kellene magukra
találniuk...
Surany Zastávkán egy utas száll fel. 1.6-nál
kezdőpont felé nézve bal ívvel (benne 80 km/h)
kezdjük felvenni a 140-es vonal délies irányát. Az
1.292-ben található, fénysorompós útátjáró
magasságában egy darabig egyenes a vonalvezetés,
azután a bejárattól kissugarú íven befejezzük a negyedkörnyi
irányváltoztatást, 0.720-nál még egy acél
gerendahidat is beiktatva. |
|
A motorvonat Nagysurányban befejezte
útját. Az utasok nagyobbik része szétszéled, a
maradék ugyanarra a vonatra vár, amelyre én is. |
|
A Nyitráról érkező, 5062-es személy Búvárral
(750 271) és két termeskocsival (21-18 844, 674)
mutatkozik. 15 leszálló, 20 felszálló jelenti az
utascserét. Ezután az átlagos utasterhelés 70%,
indulás előtt az aranyosmaróti motorvonat rázár a
végére. Bánkeszin (Bánov) tizenketten szállnak
fel, ketten le. Érsekújvártól a 4211-es,
Pozsony-Párkány személyvonattal folytatom utamat
Párkányig. Gépe a 242 221-es Plehács, három 22-44-es
elővárosi kocsival (044, 050, 008). Telítettsége 10%
alatti, és többnyire magyar szót hallani. A napközben
kerülgetett felhőzónát most utolérjük, Pribeta
magasságában alákerülünk.
|
|
Az utasok fokozatosan elfogynak, az Érsekújvárról
terülő többséghez néhány, a falvak között utazó
is vegyül. Párkányig csak nyolcan maradunk. Párkányban
a 242-esek "cserélnek": a beérkezett személy
élére a 238-as Plehács áll, a 221-es pedig az
Amicus-t viszi majd tovább, felváltva a 153-as
Gigantot. A "Sturovcan" gyorsvonatot - négy
fülkés kocsival - a 006-os Hercegnő hozza, tizenöten
szállnak le róla. A lévai személy (810 554,
mellékkel) szintén tizenöt utassal fejezi be útját.
Persze megint az állomási tartalék (742 020) tolja ki
a fűtőházhoz, a "ha már van,
használjuk" jegyében.
|
|
Az esőzóna magja közben beteríti az állomást, a
perontetőre hangos kopogással zúdul rá a rengeteg
víz. A tető alól élvezet végignézni a
mini-monszunt... A "Hungária" EC-re 5 perc
késést írtak ki, heten várunk rá. A 006-os
Gorillával jön, MÁV cégjelű kocsijai: 19-91 102,
10-91 105, 88-91 103, 21-91 301, 21-91 325, 20-91 116,
20-91 107, 21-91 324, 21-91 333. Öten szállnak le
róla. Utasterhelése kocsinként, hátulról: 4, 3, 30,
25, 24, 32, 0, 8, 5. A párkányi induláskori 6 perc
késésből valamit faragunk, ám
"Keleti-alsón" két megállásra is
kényszerülünk, ezzel konzerváljuk a +6 perces
eredményt.
|