A régi hagyományoknak megfelelően,
július első két napján Lőcsén Mária-hegyi búcsút
tartottak. A kevésbé régi hagyományok szerint pedig
ezen a két napon a szlovákiai 186-os vonalon
(Igló-Lőcse) ideiglenesen feltámadt a
személyszállítás. Az eseményt nem lehetett kihagyni,
ám mivel az időjárás ezen a hétvégén sem
kecsegtetett semmi jóval, két teljes nappal terveztem
az utat, miskolci szállással, ismétlési
lehetőséggel. Péntek este Miskolcra utaztam, hogy a
másnap kora reggeli vonattal elérhessem Kassát. |
|
Útvonalam. 1. nap:
Budapest Keleti - Miskolc (80). 2.
nap: Miskolc - Hidasnémeti (80/90) - Kassa (169)
- Igló (180) - Lőcse - Igló (186) - Kassa (180) -
Hidasnémeti (169) - Miskolc (90/80). 3. nap: Miskolc - Hidasnémeti
(80/90) - Kassa (169) - Szepesolaszi (180) -
Szepesváralja - Szepesolaszi (187) - Kassa (180) -
Hidasnémeti (169) - Budapest Keleti (90/80).
Vonatszámok. 1. nap: IC508
(Miskolc). 2. nap:
5310/Os7202 (Kassa) - Os7804 (Igló) - Os32505 (Lőcse) -
gyalog (Pálmafalva) - busz (Igló) -
Os7813 (Kassa) - Os7211/5331 (Miskolc Tiszai). 3. nap: 5310/Os7202 (Kassa) -
Os7804 (Szepesolaszi) - gyalog (Szepesváralja)
- Os8610 (Szepesolaszi) - Os7811 (Margitfalva megálló)
- Os7813 (Kassa) - 413 (Budapest Keleti). |
|
Az első nap csak egy miskolci
útról szólt, a Keleti pályaudvarról 19:00-kor
induló, IC508 "Hámor" segítségével.
Összeállítása: V43 1365, 20-67 061, 070, 076, 88-67
002, 10-67 017. Induláskor teltház, Füzesabonyban kb.
25 leszálló. Miskolcon kellemes meleg fogad, ámde
csepereg az eső, az idő borult.
A második nap reggelére borult marad
az ég, egyelőre eső nélkül. A Tiszai pu.-ról
5:40-kor Hidasnémetibe (közvetlen kocsikkal Kassára)
közlekedő, 5310-es személyvonat összeállítása:
20-37 040, 19-37 019, 20-37 323, (51 56) 20-41 940, 939,
V43 1367. A kezdeti utasterhelés 10 fő, Felsőzsolcán
illetve Ongaújfalun nincs utascsere, közben Ongán egy
vasutas száll fel. Szikszó-Vásártéren egy fel- és
egy leszálló. |
|
Szikszón egy utas várakozik, kereszt az
elől-hátul Szilis, 5327-es személlyel (10%
utasterhelésű, a Miskolchoz közelebbi helyeken már
várnak rá néhányan). Aszaló 2 felszálló és 1
leszálló, Halmaj 2 fel/3 le, Csobád 2 fel, Ináncs 2
le/4 fel, Forró-Encs 8 le/1 fel. Méra utascsere
nélküli, Novajdrány 2 fel/4 le. A 458-as szelvénynél
40 km/h lassújelet tűztek ki, áteresz állapota miatt.
Hernádszurdokon nincs utascsere, Hidasban így végül
nem sokat kell várni, hogy ürüljön a peron. Az
539-es "Cracovia" nemzetközi gyorsvonat több
mint egy órás késést szedett össze, csak most
folytatja útját a 2353-as Papagájjal.
|
|
A két szlovák kocsit az 1367-es Szili átállítja
a szomszéd vágányra, azután visszatér az 1.-re,
szerelvénye MÁV-os stokkjához. A
"Cracovia"-t hozó, 017-es Gorilla közben
rázár a szlovák kocsik végére, és már csak a
7201-es személlyel érkezett mozdony hiányzik, amely az
immár 7202-es vonattá avanzsált járművek vonógépe
lesz. A 005-ös Gorillának jut a megtisztelő szerep,
tehát ma egészen szimmetrikus a felállás: minden majomra
jut egy-egy fülkés kocsi, sőt, Kassán csatlakozásuk
lesz kedvenc eledelükhöz, a Banánhoz... |
|
A 7201-es négy szlovák fülkéssel érkezett. A
Szili kikászálódik a kocsijai elől, hogy a
20-41-eseket egyesíthesse a MÁV-os résszel. Közben
elindulunk: az utasok száma kettő, a Gorillákban
egy-egy vezér, szóval nincs tömeg. Kenyhecen
(Kechnec) nincs utascsere, Abaújszina (Sena)
megállóhelyen egy felszálló (a régi, 100-as Skoda
rendületlenül ott áll az épület mellett),
Hernádgönyűn (Gynov) 7 felszálló. Hernádcsány
(Cana) állomáson kilenccel, Hernádgecsén (Geca)
öttel, Valaliky-n kettővel nő a létszám. Barcán
nincs utascsere, Kosice Predmestie-n hatan szállnak le.
|
|
Kassára pontosan érkezünk (8:05), ami
üdvözítő, mert így kényelmesen jegyet
vásárolhatok, és még néhány fotóra is tellene, ha
az időjárás is úgy akarná. Nem úgy akarja, csepereg
az eső és alaposan beborult.
A Kassáról 8:20-kor Poprádra közlekedő, 7804-es
számú személyvonat gépe a 163 110-es, kocsijai: 20-40
004, 21-19 266, 21-19 268, 21-19 048, 82-40 350.Gorilláink
közben a fűtőházi terület mellé, a hidasnémeti
váltókörzetnél található csonkába csoportosultak,
éhesen várva a Banánt....
|
|
....amely némi késéssel, az R425
"Laborec" nemzetközi gyorsvonat
(Prága-Homonna) élén gurul be az 5. vágányra. 7804-esünk
induló utasterhelése elől 60%, hátul 20%,
Hernádtihany (T'ahanovce) megállóhelyen tizenöten
szállnak fel. Hernádszentistván (Kostolany nad
Hornádom) állomáson 12 leszálló és 5 felszálló.
Terebőn (Trebejov) 5 leszálló, Kőszegen (Kysak) 6
felszálló és 4 leszálló. Nagyladna (Velká Lodina)
megállóhelyen és Kisladna (Malá Lodina) állomáson
heten-heten szállnak le. A Hernád közepesen árad:
medréből épphogy ki nem lép, a gátakig még nem ér
el.
|
|
Az időjárás egyelőre semmi bíztatót nem mutat:
az ég borult, a levegő igen párás, már a kisebb
hegyek tetején is felhőcskék figyelhetők meg.
Óruzsin (Ruzin) megállóhelyen hárman szállnak le.
Közvetlenül a megálló előtt látványos viadukt
szeli át a felduzzasztott Hernádot, a megálló felett
nem sokkal pedig gyors egymásutánban következik egy
rövidebb (óruzsini), majd a Bujanov-hegy alatti, 3410,7
méter hosszú Bujanov-alagút. Utóbbihoz még
visszatérünk a következő napon. Főnixhután, avagy
Margitfalva "alsón" (Margecany zastávka)
tizenketten szállnak le. Az itt Óruzsini illetve
Kisladnai víztározó néven hosszú tóvá duzzasztott
Hernád minden képzeletet felülmúló mennyiségű
hordalékot hozott, többek között PET palackokat,
ezerszámra. Margitfalvához, vagyis a tározó felső
végéhez közeledve azonban már tisztább a vize.
|
|
Margitfalva (Margecany) állomáson negyvenöten
szállnak le, pár felszálló mellett. Vonatunk végére
akad egy oldtimer 851-es motorkocsi - mégpedig a 008-as
-, úgyhogy igazán megtisztelve érzem magamat...
Kluknó (Kluknava) megállóhelyen kettő felszálló
akad. Rihnón (Richnava) 3 felszálló, 17 leszálló,
Korompa (Krompachy) állomáson 3 felszálló, 21
leszálló. Sok utas halmozottan hátrányos
helyzetű szlovák állampolgár. Szepesolaszin
(Spisske Vlachy) 6 felszálló, 8 leszálló. Detrefalva
(Olcnava) megállóhelyen 3 felszálló, 1 leszálló;
Vitfalva (Vitkovce) ex megálló-rakodón pedig 2
felszálló. Az érdekes épülettel rendelkező Haraszt
(Chrast nad Hornadom) megállóban tíz alacsony
jövedelmű utas várakozik, hárman szállnak le.
Hernádmáté (Matejovce nad Hornadom) megálló hat
utast ad. Márkusfalva (Markusovce) állomáson
negyvennégy mellőzött polgár kezdi meg
utazását, Iglóig veszik igénybe a személyvonatot. |
|
Iglón megcsodálhatjuk az igazi
klasszikust, miközben tizenöten kezdik meg utazásukat
a Poprádra továbbinduló vonattal. |
|
A helyi vasútbarátok emléktáblája itt sem marad
el: a ma (többek között) 180-as számot viselő,
1871-ben megnyitott Kassa-Bohumin, valamint az 1892-től
üzemelő, Igló-Lőcse vonalra emlékeznek.
A 180-as ma tipikus példája a nagyterhelésű,
elsősorban tehervonatokkal igénybevett, hegyi
vonalvezetésű vasútnak. Pályasebessége 120 km/h,
teletűzdelve 100-as, 90-es állomási
váltókörzetekkel, itt-ott még ennél is kisebb
sebességet megengedő ívekkel. Felépítménye R65
sínrendszerű, szakaszosan GEO-s faaljakkal (kis
aljtávolsággal telepítve, idejében cserélve), GEO-s
vagy Skl-3-as betonaljakkal, Hernádtihany felett UIC60
sínrendszerű, Skl-14 sínleerősítésű, betonaljas
szakasszal. A pálya jó állapotú, erős, teherbíró.
Elsődlegesen a kétszekciós 131-es
("Dvoicka", vagyis "Duplácska")
mozdonysorozattal, tolóként vagy kisebb elegyekhez
183-as sorozattal kiszolgált tehervonatokra méretezett.
A lőcsei vonal egyik érdekessége az, amiért
létrejött: eredetileg ugyanis a bohumini vasút
Lőcsén haladt volna keresztül, így rá nem lett volna
szükség. A tervek megváltozását azután álmok és
tervek kísérték, végül húsz évvel később
megszületett a lőcsei vicinális. |
|
Igló (Spisská Nová Ves) állomás fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzős, a váltók elektromos
állításúak. Az 1. átmenővágány a felvételi
épület előtt sínkoronaszintű betonlemezekkel
burkolt. A két átmenő fővágány a 3. és 4.: R65
sínrendszerűek, faaljasak, GEO sínleerősítéssel.
Hasonló felépítménnyel rendelkezik a 2.
átmenővágány is. Az 5-11. átmenővágányok
tehervonati indító-fogadó szerepkörűek, ezek mellett
a poprádi váltókörzet felől további
tárolóvágányokat látunk. Sk+15-ös keskeny
középperon található az 1-2., 2-3., 3-4. vágányok
között, valamint rövid szükségperon a 4-5. között. Az
állomás poprádi végében fűtőház települ, a
"Dvoickák" üzemeltető személyzetével és
berendezéseivel.
|
|
A felvételi épület kassai sarkához erősítették
a 173.1-es szelvényt jelölő táblát. Itt az 1.-ből
vágányok ágaznak: legkívül rakodó csonka, amely
rakodóterületet határol, eggyel beljebb a területet a
másik oldaláról határoló, rövid átmenő
rakodóvágány faaljakon, Hohenegger leerősítéssel
(mellette oldalrakodóval, raktárral). A
rakodóvágányba bekötve, a raktár mindkét vége
felől homlokrakodó csonkát létesítettek. Mindezeket
jelenleg már nem használják, a raktárt
építőanyaggal kereskedő cégek vették meg. A
lőcsei Os32505 számú különvonat 11:20-as
indulásáig még belefér egy kis séta, esetleg vonali
felvétel az előző fordulót teljesítő vonatról. A
kassai váltókörzetnél a 163 125-ös gép ácsorog
termeskocsikkal.
|
|
A váltókörzet előtt nézünk Kassa illetve Lőcse
irányába. Balra a 186-os számot viselő, lőcsei vonal
ágazik az 5. átmenő folytatásaként, míg a másik
oldalon, jobb ívvel távolodik a 180-as fővonal. Ennek
jobb oldalán iparvágány húzódik. A 180-as és 186-os
vonalak között felsővezeték karbantartó telep
található, ahova VUS-62 betonaljas, Hohenegger
sínleerősítésű, nem villamosított vágány visz
(magán a telepen egy oszlopköznyi felsővezetékes
szakaszt építettek). Igló után a vonal hosszan
elnyúló dombot kerül közel 180 fokos ívvel. A domb
csúcsa ígéretes fotóhelynek tűnik, de sajnos túl
messze esik: ha onnan nem érek vissza, ugrott két óra.
|
|
A lőcsei vonal felépítménye zúzottkő
ágyazatú, 54-es sínrendszerű, betonaljas (1972-es
gyártású SB5 típus), Hohenegger sínleerősítésű,
hézagnélküli (utólag termithegesztve).
Szelvényszámozása Igló kezdőpontú; a hektométer
kövek az alsó szakaszon hasáb alakúak (téglatest és
fémtáblás cserékkel), feljebb téglatest jellegűek,
az egész km-eket jelző kövek ferdén csapott tetejű,
nagyméretű hasábok. A váltókörzettől 0.9+50-ig 60
km/h engedélyezett, majd 30-as lassújel eleje
következik a rosszul belátható, nem biztosított
útátjáró miatt. Az előjelzőnél fekvő útátjáró
(1.1+20) után újra 60 km/h alkalmazható. Páratlan
irányban 20-as az útátjáró miatti
sebességkorlátozás. |
|
Az útátjáró mögött ellenív kezdődik, amelyben
illesztéses a pálya. Az illesztések ikerbe rakott
betonaljakon történtek, hosszú alátétlemezekkel. Az
ívben, 1.3-nál ágyazatátvezetéses betonhíd ível
át a Hernádba ömlő patak felett, azután a vonal
kiér a hosszú domb tövébe. 1.8-tól a domb
keskenyebbé válik, amit a vasút enyhe ellenívvel
követ. 1.6-nál állok meg, körös-körül
lehajlítom a magasabb fűszálakat, közben a
növényzet felületén lévő, elképesztő mennyiségű
víz egy része rajtam landol. Hiába, a vonali
képekért mindig és mindenütt meg kell szenvedni... A Lőcse-expressz
szerencsére késedelem nélkül bukkan ki az ív
mögül.
|
|
Visszagyalogolok az állomásra, közben sikerül
úgy-ahogy megszárítani a nadrágomat. Az alkalmi,
hajtófejes motorvonat-stílusban előadott formáció a
soronkövetkező indulási időt várja a második
vágányon. Összeállítása: 731 036, 21-19 474, 20-41
543, 21-19 469, 21-19 257, 731 055. Idén július
elsején és másodikán közlekedik, külön
meghirdetett menetrenddel (szombaton hét, vasárnap hat
vonatpár). Másodosztályú, személyvonati
díjszabással vehető igénybe.
|
|
Az induló utasterhelés hátul 25%, elől 10%
alatti, amihez a Cheb felől érkező, R421
"Excelsior" nemzetközi gyorsvonat, valamint
Kassa felől az EC120 "Kosican" és az R606
"Liptov" együttesen nem több, mint húsz
utassal járul hozzá. 1.8-tól 6 ezrelékkel emelkedik
a vonal. 2.1+50-től kerek táblás 40 km/h, 2.2-nél
kezdődik a dombkerülő ív, amelyben 9 ezrelékkel
emelkedünk. 3.1-től - immár egyenesben - rövid lejtő
jön, kerek táblás 60 km/h érvényes a szelídebb
szakaszon. 3.756-nál jobbról terelőcsonkával
iparvágány csatlakozik gyárteleptől.
|
|
4.4 után 50 km/h engedélyezett, 4.822-nél
fénysorompós útátjáró, Pálmafalva alsó végében
(az Igló-Lőcse közötti országutat szeljük át). Az
útátjáróban 15 km/h-val haladunk - a berendezés
üzemel ugyan, ám a gyér teherfogalommal megelégedni
kénytelen vasútvonal egyre inkább "halott
objektum" a közúton közlekedők szemében, tehát
nem árt az óvatosság. (Az óvatosságot nyilván egy
írásbeli rendelkezés testesíti meg.) Az útátjáró
után 60 km/h megengedett. Pálmafalva (Harichovce)
megállóhely nem sokkal az útátjáró után
létesült. Menetrend szerint nem állunk meg - a
falubeliek közül ezt senki se bánja.
|
|
A megálló felső peronvége után kerek táblás 40
km/h ív miatt, 5.7-ig. 6.8+60-nál acél gerendahíd a
Lőcsei-patak felett. (A felvétel a falu felső
végénél készült, a híd előtt.) A 8.1 szelvény
felett 7 ezrelékes az emelkedő. Lőcsemajor (Levocske
Luky) megállóhely felső peronvégétől 25-ös
lassújel, útátjáró (8.625) miatt. Az útátjáró
fénysorompóval biztosított, de úgy látszik, a helyi
közlekedési versenyt megnyert közútnak ez sem elég:
a lassújel is a gépjárművek biztonságát növeli.
|
|
Ez a megálló sem szerepel az alkalmi
menetrendben. Az emelkedő, de többé-kevésbé egyenes
vonalvezetés az útátjáró felett átadja helyét egy
dombvidékibb jellegnek: domboldalról-domboldalra
közelítjük meg Lőcse városát, jelentős íveket
leírva. Az emelkedő már 13 ezrelékes, ami persze a
rövid vonatunk két gépének nem okoz nehézséget. Az
országút eközben egyenesen vág keresztül az egykor
nyilván bizonytalan, lápos területen, nagyobb
emelkedést vállalva.
Az útátjáró után 60 km/h alkalmazható. 10.0+50-től
kerek táblás 40 km/h a kissugarú ívek miatt.
10.5-től az emelkedő 12 ezrelékre mérséklődik,
Lőcse bejárat előtt (11.713) balra fatelephez ágazik
egy vágány. |
|
Lőcse (Levoca) állomás öt átmenő vágányos,
valamennyi betonaljas, Hohenegger sínleerősítésű. Az
1. vágányhoz oldalrakodó, raktár,
vágányhídmérleg, felső végénél aszfaltozott
rakodóterület tartozik (utóbbi ma már csak
parkolóként funkcionál). A kezdőponti
váltókörzetnél a vágány megfutamodás ellen
épített csonkában folytatódik. Az átmenő
fővágány a második. Az ötödikbe állomási
területen balról gyárteleptől iparvágány (faaljas,
Hohenegger-es) csatlakozik. A felső
vágánykapcsolatokat követően, a második és ötödik
egy-egy ütközőbakban, a harmadik pedig
homlokrakodóban ér véget - mindez a 12.9-es
szelvényben.
|
|
|
Végigsétálva az állomás mentén, megörökítem
a parkolóként funkcionáló, egykori rakodóterületet,
valamint a felvételi épületet. A városba bemenni,
pláne a lőcsei fehér asszony, vagy legalább
Jókai Mór irodalmi szellemét megkeresni sajnos nincs
időm - na meg, ez a kirándulás szóljon inkább a
vasútról. (A lőcsei fehér asszonyt esetleg
megszavazhatjuk fővédnöknek...) Elindulok lefelé a
sinek között, remélve, hogy az ingajáratban
közlekedő szerelvényről itt-ott vonali képek
készíthetők, amelyeket az igen borongós időjárás
talán nem lehetetlenít el teljesen...
|
|
Az állomás alsó (kezdőponti) végében vasaljas
kitérőt találunk. A váltókörzet után a
nyíltvonal 1972-es gyártású, SB5 betonaljakkal
ellátott, a sínrendszer UIC 54-es, az ágyazat
közepesen szennyezett. 40 km/h engedélyezett a
kissugarú ív miatt - amelyben a felépítmény
illesztéses -, a lejtő 12 ezrelékes. 12.3-tól lefelé
60 km/h alkalmazható, 12.2-től az ágyazat fokozatosan
kitisztul.
|
|
A bejárati jelzőt helyettesítő táblánál
("Trapeztafel" után szabadon) nézünk vissza
a város felé. 11.9+70-nél ágyazatátvezetéses, beton
áteresz, alatta 11.713-nál csatlakozik a fatelep - ki
gondolná: faaljas - vágánya. A váltón csúccsal
szemben 40 km/h, feljebb kerek táblás 40 km/h-s
korlátozást tűztek ki. A vonal tehát a fatelepet
és a gyárat, illetve az Igló melletti gyártelepet
szolgálta ki. A lőcsei gyár a vasúti szállítást
láthatóan beszüntette, a fatelep viszont él vele,
bár méreteiből adódóan akár a vasút nélkül is
létezhetne. Összességében sajnos ez a zsákvonal sem
tud olyat felmutatni, ami az egyszerűbb és
konvencionálisabb, közúti szállítással ne volna
kiváltható.
|
|
A vonatot a fatelepi kitérő előtt várom be.
Fentebb egy felázott, sáros földutat találok - ennél
még a vizes fű is jobb... A város mögött-felett
közben egészen érdekes pára-eső átmenet képződik
és takarja be fokozatosan a hegyeket.
11.2+50-nél nem biztosított útátjáró, ettől
lefelé kerek táblás 40 km/h. Lefelé nézve a vonal
először jobb ívvel rásimul egy lapos dombra, majd bal
ívvel végighalad a peremén. A domb felőli oldalon a
szabványárok jó állapotú, rendszeresen tisztított,
néhányszáz méterenként csőátereszek és aknák
segítségével vezetik át a vizeket a másik oldalra, a
völgy aljába. Az intézkedés szükségessége most
egyértelműen megmutatkozik: valóságos patak
keletkezett még ebből az enyhe esőből is. 10.8-tól a
(kp. felé nézve!) bal ívben síncserét végeztek. Az
ágyazat minősége jó, szakaszosan ágyazatpótlás
figyelhető meg. Ugyanakkor a síntalp és az
alátétlemez közötti gumialátét számos helyen
félig kicsúszott a helyéből. |
|
10.5+50-ben dilatációs készüléket telepítettek,
azután az egyenes hézagnélküli, 13 ezrelékkel lejt.
10.3-tól ív jön, itt is illesztett a pálya.
10.1+80-nál beton áteresz segítségével vezetik át a
csapadékvizeket az alacsonyabb oldalra. 10.0+40-től
lefelé kerek táblás 60, felfelé 40 km/h. Egyes
ívekben az illesztéseket újabb időkben
"átlapoltan" helyezték el, így a külső
sínszál mentén a hevederek mindig ikerbe rakott
betonaljak fölé esnek, a belső oldalon viszont lengő
illesztést kellett alkalmazni. 10.0 után 10 ezrelékes
a lejtő, jobb ívben (ezúttal szimmetrikus
illesztésekkel). 9.6+50-nél nem biztosított
útátjáró, a földútról a mezőgazdasági járművek
ráhordják a sarat az ágyazatra. 9.3+10-től lefelé 40
km/h, az útátjáró behatási pontot négy faaljon
helyezték el. 9.0+70-ben nem biztosított útátjáró
(környezetében szennyezett az ágyazat), ezután 60
km/h engedélyezett. A 8.625-nél lévő, fénysorompós
útátjáró elejétől kerek táblás 40 km/h. A STRAIL
technológiához hasonló, szlovák gyártású
gumiburkolatú elemek alatt GEO-s betonaljak
találhatók. |
|
A soronkövetkező járműves felvételt
Lőcsemajor (Levocske Luky) megállónál követtem el -
a vonat az alkalmi menetrendben írtakkal összhangban,
ezúttal is áthalad.
A peron felső végétől az útátjáró miatt 25-ös
lassújelet tűztek ki, de csak végpont felé - miután
ebből az irányból az útról valóban csak az utolsó
pillanatban válnak egymás számára láthatóvá a
közúti és a vasúti járművek. |
|
8.4+50 után kerek táblás 60 km/h,
8.4-től 7 ezrelékkel lejt a pálya. 8.3-nál
található a megálló épülete, a környezetében a
lejtőszög megtörik - az épület és a vágány
közötti, bőséges távolság, valamint ez a
körülmény a megálló legalább mrh.-jellegű
múltjára utalhat. Az ágyazat közepesen gazos. Lejjebb
bal ív jön, a lejtő folytatódik. |
|
7.9+50-nél nem biztosított útátjáró,
közvetlenül mögötte áteresz. Bal ív következik,
egészen az országút mellé érünk, egy darabig
párhuzamosan haladunk. 8.0-ig az ágyazat kitisztul,
majd 7.6-tól megint szennyezetté válik:
valószínűleg az út és a vasút között növő fák
idehulló levelei készítenek lassan termőtalajt a
zúzottkő között. 7.3-tól az ágyazat megint tiszta,
7.3+50-től a lejtő 10 ezrelékes. 7.2-nél jobb ívvel
távolodunk az úttól: a lapos, itt kb. 400 méter
széles völgynek átvágunk a lefelé nézve jobb
oldalára. Ezzel a vonalvezetéssel a lejtést is
sikerül kordában tartani. Az országút a falut -
lefelé nézve - a bal széléről közelíti meg, itt az
utolsó házakat a 7.0 szelvény magasságánál rakták.
A vasút a völgy közepén helyet kapott falut a jobb
széléről éri el, ám előtte még át kell hogy
szelje a Lőcsei-patakot. |
|
A gerendahíd 6.8+60-nál létesült, a sineket
hídfákon, Hohenegger sínleerősítések
segítségével vezeti át. A folyócska mellékágát
ágyazatátvezetéses beton áteresz hidalja át
6.5+20-nál. 6.5-nél bal ívvel rásimulunk a völgy
peremére, a falu házai 6.3-tól kísérik a vasutat.
6.2+40-től lefelé 30 km/h lassújel, a 6.0+50-ben
fekvő, nem biztosított útátjáró (földút) miatt. A
folytatás 60 km/h-s. 5.7-nél dilatációs
készüléket telepítettek, azután illesztéses jobb
ív kezdődik. (A hézagnélküli egyenesek és az
illesztett ívek között csak néhány helyen
alkalmaznak dilatációs készüléket.)
|
|
5.6-nál, Pálmafalva megálló előtt nem sokkal
domboldal nyújt kellemes fotóhelyet, itt várom be az
alkalmi ingavonatot. Az égi áldás komolyan rákezd,
a háttérben pedig folytatódik a pára és eső
közötti átmenet, amely a messzebb húzódó hegyeket
teljesen elrejti a szem elől. A két hegy
között-mögött a valóságban van egy harmadik,
csakhogy az időjárás közben tökéletesre csiszolta
az álcázási technikáját.
|
|
Pálmafalva (Harichovce) megálló
épülete az 5.3 szelvényben található. Alsó
peronvégétől (5.2) lefelé 50 km/h, felső
peronvégétől (5.3+80) felfelé kerek táblás 40 km/h,
5.6+90-ig. Az épület előtt trécselő, helyi lányok
valószínűleg nem a vasút mai helyzetét vitatják
meg... |
|
A megállót lefelé (kp. felé) nézve jobb ív
követi, balról közelít az országút. A 4.822-nél
lévő útátjáró alatt 60 km/h alkalmazható, innen
már látszik a 3.756-nál kiágazó iparvágány miatti
fény főjelző előjelzője. Az országút jobbra
fordulva, keresztben megmássza a délkeletre hosszan
elnyúló, lapos dombot, miközben a vasút megkerüli,
felfűzve a gyártelepet. A felvétel készítési
helyénél a Harichovce, Ihrisko nevet viselő
buszmegálló található (esőbeállóját a kép
látószögén kívül, balra helyezték el).
|
|
Az esőbeálló mellett félbetört szelvénykő
bújik ki a fűből, rajta 104.8-as értékkel. Ha a
180-as vonalról való, akkor a hernádtihanyi alagút
felett szolgált. 15:12-kor érkezik a kassai
SAD Karosa 954E busza. Az állomásig hátralévő,
talán másfél kilométeres távolságot busszal teszem
meg, persze csak azért, hogy ezt is kipróbálhassam. A
busz keresztülhalad a fél városon, a vasútállomás
poprádi vége mögött létesített buszállomásig,
összességében körülbelül kétszer akkora
távolságot megtéve, mint amennyi a felvételi
épületig a legrövidebb úton kijönne.
|
|
A kellemes utastérrel rendelkező buszon sem
tengenek túl a lőcsei búcsú résztvevői: 30% a
telítettsége. A buszállomás meglepően tágas, 20
kocsiállással rendelkezik. A fűtőház két lépés,
ám itt-tartózkodási lehetőségeim legfeljebb a
"Liptov" gyorsvonat indulásáig terjednek, no
meg a borult, kellemetlen idő teljesen elveszi a
kedvemet a Dvoicka-istálló gyors
szemrevételezésétől. Majd máskor...
|
|
A felvételi épület szürkesége
kellőképpen harmonizál az időjárással.
A jobb lépcső alakzatot felvett gépek (183 043, 131
043+044, 183 001) jól mutatnának - napsütésben. |
|
A 183 001-es mozdony talán egy éve kapott friss
festést, akkor igen fotogénnek bizonyult. Egy alapos
lemosás valószínűleg jelentősen lendítene a mai
külalakján, de nem sokáig: a szenet és más
nyersanyagokat szállító vonatok tológépének lenni
nem éppen a megtisztulás felé vezető út... |
|
Az "Igló és az ő híres
villanygépei" című képsorozathoz minden
lehetőség adott, kivéve az időjárást. |
|
Az EC121 "Kosican" 23 perc késéssel
folytatja útját Kassára a 162 006-os mozdony
segítségével, alkalmat adva az
"egyenfeszültségű gépcsokor"
megörökítéséhez. A Kassáról Zsolnára
közlekedő személyvonatra (7808) huszan váltottak
jegyet, kb. ötvenen szállnak le róla. Gépe a 162 002,
négy termeskocsit húz, valamint egy 82-48
középszámú poggyászterest. Átlagos telítettsége
30%.
|
|
A menetrend szerint 15:59-kor Kassára induló
7813-as személy 8 perc késéssel érkezik, élén a
szlovák személyszállító operátor új-egyenszineire
átfestett 163 103-assal. (Az úriember természetesen
az utolsó pillanatban mászott bele a képbe, talán a
mozdonyra szeretett volna felszállni, vagy csak
megtetszettek a szinei...) Kb. huszan várnak rá,
kocsijai: 82-48 004, 21-19 245, 446, 306. A
poggyászteres majdnem teljesen telített, a termesek
átlagos utasterhelése 20%. Kassáig utazom vele. |
|
Szepesolaszi (Spisske Vlachy) állomásra épp
megérkezett a szepesváraljai motorkocsi a
soronkövetkező köréről. Ekkor még nem határoztam
el magamat a holnapi napot illetően, de végül
mégiscsak ezt a vonalat vettem górcső alá vasárnap. 25
fős, vegyes utascsere (addig mérsékelt, szintén
vegyes utascserék történtek), a telítettség
fokozatosan csökken. Korompán (Krompachy) 15 fős
utascsere, több leszállóval.
|
|
Kőszeg (Kysak) állomáson három
Dvoicka sorakozott fel - kár, hogy a látványt a
térvilágítás oszlopai nagymértékben zavarják...
A megszokott, ütemes tempóban befutva a távot,
Kassára +2-vel esünk be, ahol mindjárt
megörökíthető egy magányos Vasaló. A dízel
tolatókat képviselő, "Tatiana" egyéni nevű
721-es is itt, a hidasnémeti váltókörzetnél
tevékenykedik. |
|
Kassa felvételi épülete a kocka-szocreál egyik
büszkesége lehetne... A toronyház tetejéről rég
leszédültek a "Kosice" felirat betűi, talán
kifinomultabb épület után vágyakoztak. Az R607
"Liptov" gyorsvonat a következő
összeállításban érkezik: 350 002, 20-40 008, 85-30
002, 11-70 014, 82-70 082, 20-41 986, 989, 793, 967, 801.
Kb. 100 ember száll le róla, alig maradnak fent
néhányan. A Gorilla az első két kocsit átállítja
egy másik vágányra, a többi - a géppel együtt -
immár R413 "Rákóczi" néven folytatja
útját Hidasnémetiig, gépcsere után pedig Budapest
Keleti pályaudvarára. Miskolcig tartok vele.
|
|
Kassáról 15% telítettséggel indulunk. Néhány, a
kassai sörözőkkel közelebbi ismeretséget kötött,
magyarországi utas emeli a hangulatot, bár
utánpótlás híján hamar lekonyulnak. A Gorilla négy
szlovák fülkés kocsival 18:47-kor Hidasból visszatér
Kassára (szerelvénymenet), a vonóerőt a továbbiakban
az 1055-ös Szili szolgáltatja. Kb. 30 felszállót
nyelnek el a kocsik, Forró-Encsen huszan csatlakoznak.
Miskolcon 35 felszálló, 10 leszálló akad, tehát
mérsékelt telítettséggel folytatja útját a vonat. Miskolcon
ugyanaz a borultság fogad, mint egész nap fenn a
hegyekben. Időközben elhatározássá érik bennem a
szepesváraljai vonal, ígyhát holnap ismét a hajnali,
5310-es személlyel kezdem a napot.
|