Lőcsei fehér asszony, első rész

 

A régi hagyományoknak megfelelően, július első két napján Lőcsén Mária-hegyi búcsút tartottak. A kevésbé régi hagyományok szerint pedig ezen a két napon a szlovákiai 186-os vonalon (Igló-Lőcse) ideiglenesen feltámadt a személyszállítás. Az eseményt nem lehetett kihagyni, ám mivel az időjárás ezen a hétvégén sem kecsegtetett semmi jóval, két teljes nappal terveztem az utat, miskolci szállással, ismétlési lehetőséggel. Péntek este Miskolcra utaztam, hogy a másnap kora reggeli vonattal elérhessem Kassát.
Útvonalam. 1. nap: Budapest Keleti - Miskolc (80). 2. nap: Miskolc - Hidasnémeti (80/90) - Kassa (169) - Igló (180) - Lőcse - Igló (186) - Kassa (180) - Hidasnémeti (169) - Miskolc (90/80). 3. nap: Miskolc - Hidasnémeti (80/90) - Kassa (169) - Szepesolaszi (180) - Szepesváralja - Szepesolaszi (187) - Kassa (180) - Hidasnémeti (169) - Budapest Keleti (90/80).
Vonatszámok. 1. nap: IC508 (Miskolc). 2. nap: 5310/Os7202 (Kassa) - Os7804 (Igló) - Os32505 (Lőcse) - gyalog (Pálmafalva) - busz (Igló) - Os7813 (Kassa) - Os7211/5331 (Miskolc Tiszai). 3. nap: 5310/Os7202 (Kassa) - Os7804 (Szepesolaszi) - gyalog (Szepesváralja) - Os8610 (Szepesolaszi) - Os7811 (Margitfalva megálló) - Os7813 (Kassa) - 413 (Budapest Keleti).
Az első nap csak egy miskolci útról szólt, a Keleti pályaudvarról 19:00-kor induló, IC508 "Hámor" segítségével. Összeállítása: V43 1365, 20-67 061, 070, 076, 88-67 002, 10-67 017. Induláskor teltház, Füzesabonyban kb. 25 leszálló. Miskolcon kellemes meleg fogad, ámde csepereg az eső, az idő borult.
A második nap reggelére borult marad az ég, egyelőre eső nélkül. A Tiszai pu.-ról 5:40-kor Hidasnémetibe (közvetlen kocsikkal Kassára) közlekedő, 5310-es személyvonat összeállítása: 20-37 040, 19-37 019, 20-37 323, (51 56) 20-41 940, 939, V43 1367. A kezdeti utasterhelés 10 fő, Felsőzsolcán illetve Ongaújfalun nincs utascsere, közben Ongán egy vasutas száll fel. Szikszó-Vásártéren egy fel- és egy leszálló.
Szikszón egy utas várakozik, kereszt az elől-hátul Szilis, 5327-es személlyel (10% utasterhelésű, a Miskolchoz közelebbi helyeken már várnak rá néhányan). Aszaló 2 felszálló és 1 leszálló, Halmaj 2 fel/3 le, Csobád 2 fel, Ináncs 2 le/4 fel, Forró-Encs 8 le/1 fel. Méra utascsere nélküli, Novajdrány 2 fel/4 le. A 458-as szelvénynél 40 km/h lassújelet tűztek ki, áteresz állapota miatt. Hernádszurdokon nincs utascsere, Hidasban így végül nem sokat kell várni, hogy ürüljön a peron.

Az 539-es "Cracovia" nemzetközi gyorsvonat több mint egy órás késést szedett össze, csak most folytatja útját a 2353-as Papagájjal.

A két szlovák kocsit az 1367-es Szili átállítja a szomszéd vágányra, azután visszatér az 1.-re, szerelvénye MÁV-os stokkjához. A "Cracovia"-t hozó, 017-es Gorilla közben rázár a szlovák kocsik végére, és már csak a 7201-es személlyel érkezett mozdony hiányzik, amely az immár 7202-es vonattá avanzsált járművek vonógépe lesz. A 005-ös Gorillának jut a megtisztelő szerep, tehát ma egészen szimmetrikus a felállás: minden majomra jut egy-egy fülkés kocsi, sőt, Kassán csatlakozásuk lesz kedvenc eledelükhöz, a Banánhoz...
A 7201-es négy szlovák fülkéssel érkezett. A Szili kikászálódik a kocsijai elől, hogy a 20-41-eseket egyesíthesse a MÁV-os résszel. Közben elindulunk: az utasok száma kettő, a Gorillákban egy-egy vezér, szóval nincs tömeg.

Kenyhecen (Kechnec) nincs utascsere, Abaújszina (Sena) megállóhelyen egy felszálló (a régi, 100-as Skoda rendületlenül ott áll az épület mellett), Hernádgönyűn (Gynov) 7 felszálló. Hernádcsány (Cana) állomáson kilenccel, Hernádgecsén (Geca) öttel, Valaliky-n kettővel nő a létszám. Barcán nincs utascsere, Kosice Predmestie-n hatan szállnak le.

Kassára pontosan érkezünk (8:05), ami üdvözítő, mert így kényelmesen jegyet vásárolhatok, és még néhány fotóra is tellene, ha az időjárás is úgy akarná. Nem úgy akarja, csepereg az eső és alaposan beborult.
A Kassáról 8:20-kor Poprádra közlekedő, 7804-es számú személyvonat gépe a 163 110-es, kocsijai: 20-40 004, 21-19 266, 21-19 268, 21-19 048, 82-40 350.

Gorilláink közben a fűtőházi terület mellé, a hidasnémeti váltókörzetnél található csonkába csoportosultak, éhesen várva a Banánt....

....amely némi késéssel, az R425 "Laborec" nemzetközi gyorsvonat (Prága-Homonna) élén gurul be az 5. vágányra.

7804-esünk induló utasterhelése elől 60%, hátul 20%, Hernádtihany (T'ahanovce) megállóhelyen tizenöten szállnak fel. Hernádszentistván (Kostolany nad Hornádom) állomáson 12 leszálló és 5 felszálló. Terebőn (Trebejov) 5 leszálló, Kőszegen (Kysak) 6 felszálló és 4 leszálló. Nagyladna (Velká Lodina) megállóhelyen és Kisladna (Malá Lodina) állomáson heten-heten szállnak le. A Hernád közepesen árad: medréből épphogy ki nem lép, a gátakig még nem ér el.

Az időjárás egyelőre semmi bíztatót nem mutat: az ég borult, a levegő igen párás, már a kisebb hegyek tetején is felhőcskék figyelhetők meg. Óruzsin (Ruzin) megállóhelyen hárman szállnak le. Közvetlenül a megálló előtt látványos viadukt szeli át a felduzzasztott Hernádot, a megálló felett nem sokkal pedig gyors egymásutánban következik egy rövidebb (óruzsini), majd a Bujanov-hegy alatti, 3410,7 méter hosszú Bujanov-alagút. Utóbbihoz még visszatérünk a következő napon.

Főnixhután, avagy Margitfalva "alsón" (Margecany zastávka) tizenketten szállnak le. Az itt Óruzsini illetve Kisladnai víztározó néven hosszú tóvá duzzasztott Hernád minden képzeletet felülmúló mennyiségű hordalékot hozott, többek között PET palackokat, ezerszámra. Margitfalvához, vagyis a tározó felső végéhez közeledve azonban már tisztább a vize.

Margitfalva (Margecany) állomáson negyvenöten szállnak le, pár felszálló mellett. Vonatunk végére akad egy oldtimer 851-es motorkocsi - mégpedig a 008-as -, úgyhogy igazán megtisztelve érzem magamat...
Kluknó (Kluknava) megállóhelyen kettő felszálló akad. Rihnón (Richnava) 3 felszálló, 17 leszálló, Korompa (Krompachy) állomáson 3 felszálló, 21 leszálló. Sok utas halmozottan hátrányos helyzetű szlovák állampolgár. Szepesolaszin (Spisske Vlachy) 6 felszálló, 8 leszálló. Detrefalva (Olcnava) megállóhelyen 3 felszálló, 1 leszálló; Vitfalva (Vitkovce) ex megálló-rakodón pedig 2 felszálló. Az érdekes épülettel rendelkező Haraszt (Chrast nad Hornadom) megállóban tíz alacsony jövedelmű utas várakozik, hárman szállnak le. Hernádmáté (Matejovce nad Hornadom) megálló hat utast ad. Márkusfalva (Markusovce) állomáson negyvennégy mellőzött polgár kezdi meg utazását, Iglóig veszik igénybe a személyvonatot.
Iglón megcsodálhatjuk az igazi klasszikust, miközben tizenöten kezdik meg utazásukat a Poprádra továbbinduló vonattal.
A helyi vasútbarátok emléktáblája itt sem marad el: a ma (többek között) 180-as számot viselő, 1871-ben megnyitott Kassa-Bohumin, valamint az 1892-től üzemelő, Igló-Lőcse vonalra emlékeznek.
A 180-as ma tipikus példája a nagyterhelésű, elsősorban tehervonatokkal igénybevett, hegyi vonalvezetésű vasútnak. Pályasebessége 120 km/h, teletűzdelve 100-as, 90-es állomási váltókörzetekkel, itt-ott még ennél is kisebb sebességet megengedő ívekkel. Felépítménye R65 sínrendszerű, szakaszosan GEO-s faaljakkal (kis aljtávolsággal telepítve, idejében cserélve), GEO-s vagy Skl-3-as betonaljakkal, Hernádtihany felett UIC60 sínrendszerű, Skl-14 sínleerősítésű, betonaljas szakasszal. A pálya jó állapotú, erős, teherbíró. Elsődlegesen a kétszekciós 131-es ("Dvoicka", vagyis "Duplácska") mozdonysorozattal, tolóként vagy kisebb elegyekhez 183-as sorozattal kiszolgált tehervonatokra méretezett. A lőcsei vonal egyik érdekessége az, amiért létrejött: eredetileg ugyanis a bohumini vasút Lőcsén haladt volna keresztül, így rá nem lett volna szükség. A tervek megváltozását azután álmok és tervek kísérték, végül húsz évvel később megszületett a lőcsei vicinális.
Igló (Spisská Nová Ves) állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, a váltók elektromos állításúak. Az 1. átmenővágány a felvételi épület előtt sínkoronaszintű betonlemezekkel burkolt. A két átmenő fővágány a 3. és 4.: R65 sínrendszerűek, faaljasak, GEO sínleerősítéssel. Hasonló felépítménnyel rendelkezik a 2. átmenővágány is. Az 5-11. átmenővágányok tehervonati indító-fogadó szerepkörűek, ezek mellett a poprádi váltókörzet felől további tárolóvágányokat látunk. Sk+15-ös keskeny középperon található az 1-2., 2-3., 3-4. vágányok között, valamint rövid szükségperon a 4-5. között.

Az állomás poprádi végében fűtőház települ, a "Dvoickák" üzemeltető személyzetével és berendezéseivel.

A felvételi épület kassai sarkához erősítették a 173.1-es szelvényt jelölő táblát. Itt az 1.-ből vágányok ágaznak: legkívül rakodó csonka, amely rakodóterületet határol, eggyel beljebb a területet a másik oldaláról határoló, rövid átmenő rakodóvágány faaljakon, Hohenegger leerősítéssel (mellette oldalrakodóval, raktárral). A rakodóvágányba bekötve, a raktár mindkét vége felől homlokrakodó csonkát létesítettek. Mindezeket jelenleg már nem használják, a raktárt építőanyaggal kereskedő cégek vették meg.

A lőcsei Os32505 számú különvonat 11:20-as indulásáig még belefér egy kis séta, esetleg vonali felvétel az előző fordulót teljesítő vonatról. A kassai váltókörzetnél a 163 125-ös gép ácsorog termeskocsikkal.

A váltókörzet előtt nézünk Kassa illetve Lőcse irányába. Balra a 186-os számot viselő, lőcsei vonal ágazik az 5. átmenő folytatásaként, míg a másik oldalon, jobb ívvel távolodik a 180-as fővonal. Ennek jobb oldalán iparvágány húzódik. A 180-as és 186-os vonalak között felsővezeték karbantartó telep található, ahova VUS-62 betonaljas, Hohenegger sínleerősítésű, nem villamosított vágány visz (magán a telepen egy oszlopköznyi felsővezetékes szakaszt építettek).

Igló után a vonal hosszan elnyúló dombot kerül közel 180 fokos ívvel. A domb csúcsa ígéretes fotóhelynek tűnik, de sajnos túl messze esik: ha onnan nem érek vissza, ugrott két óra.

A lőcsei vonal felépítménye zúzottkő ágyazatú, 54-es sínrendszerű, betonaljas (1972-es gyártású SB5 típus), Hohenegger sínleerősítésű, hézagnélküli (utólag termithegesztve). Szelvényszámozása Igló kezdőpontú; a hektométer kövek az alsó szakaszon hasáb alakúak (téglatest és fémtáblás cserékkel), feljebb téglatest jellegűek, az egész km-eket jelző kövek ferdén csapott tetejű, nagyméretű hasábok. A váltókörzettől 0.9+50-ig 60 km/h engedélyezett, majd 30-as lassújel eleje következik a rosszul belátható, nem biztosított útátjáró miatt. Az előjelzőnél fekvő útátjáró (1.1+20) után újra 60 km/h alkalmazható. Páratlan irányban 20-as az útátjáró miatti sebességkorlátozás.
Az útátjáró mögött ellenív kezdődik, amelyben illesztéses a pálya. Az illesztések ikerbe rakott betonaljakon történtek, hosszú alátétlemezekkel. Az ívben, 1.3-nál ágyazatátvezetéses betonhíd ível át a Hernádba ömlő patak felett, azután a vonal kiér a hosszú domb tövébe. 1.8-tól a domb keskenyebbé válik, amit a vasút enyhe ellenívvel követ.

1.6-nál állok meg, körös-körül lehajlítom a magasabb fűszálakat, közben a növényzet felületén lévő, elképesztő mennyiségű víz egy része rajtam landol. Hiába, a vonali képekért mindig és mindenütt meg kell szenvedni... A Lőcse-expressz szerencsére késedelem nélkül bukkan ki az ív mögül.

Visszagyalogolok az állomásra, közben sikerül úgy-ahogy megszárítani a nadrágomat.

Az alkalmi, hajtófejes motorvonat-stílusban előadott formáció a soronkövetkező indulási időt várja a második vágányon. Összeállítása: 731 036, 21-19 474, 20-41 543, 21-19 469, 21-19 257, 731 055. Idén július elsején és másodikán közlekedik, külön meghirdetett menetrenddel (szombaton hét, vasárnap hat vonatpár). Másodosztályú, személyvonati díjszabással vehető igénybe.

Az induló utasterhelés hátul 25%, elől 10% alatti, amihez a Cheb felől érkező, R421 "Excelsior" nemzetközi gyorsvonat, valamint Kassa felől az EC120 "Kosican" és az R606 "Liptov" együttesen nem több, mint húsz utassal járul hozzá.

1.8-tól 6 ezrelékkel emelkedik a vonal. 2.1+50-től kerek táblás 40 km/h, 2.2-nél kezdődik a dombkerülő ív, amelyben 9 ezrelékkel emelkedünk. 3.1-től - immár egyenesben - rövid lejtő jön, kerek táblás 60 km/h érvényes a szelídebb szakaszon. 3.756-nál jobbról terelőcsonkával iparvágány csatlakozik gyárteleptől.

4.4 után 50 km/h engedélyezett, 4.822-nél fénysorompós útátjáró, Pálmafalva alsó végében (az Igló-Lőcse közötti országutat szeljük át). Az útátjáróban 15 km/h-val haladunk - a berendezés üzemel ugyan, ám a gyér teherfogalommal megelégedni kénytelen vasútvonal egyre inkább "halott objektum" a közúton közlekedők szemében, tehát nem árt az óvatosság. (Az óvatosságot nyilván egy írásbeli rendelkezés testesíti meg.) Az útátjáró után 60 km/h megengedett.

Pálmafalva (Harichovce) megállóhely nem sokkal az útátjáró után létesült. Menetrend szerint nem állunk meg - a falubeliek közül ezt senki se bánja.

A megálló felső peronvége után kerek táblás 40 km/h ív miatt, 5.7-ig. 6.8+60-nál acél gerendahíd a Lőcsei-patak felett. (A felvétel a falu felső végénél készült, a híd előtt.)

A 8.1 szelvény felett 7 ezrelékes az emelkedő. Lőcsemajor (Levocske Luky) megállóhely felső peronvégétől 25-ös lassújel, útátjáró (8.625) miatt. Az útátjáró fénysorompóval biztosított, de úgy látszik, a helyi közlekedési versenyt megnyert közútnak ez sem elég: a lassújel is a gépjárművek biztonságát növeli.

Ez a megálló sem szerepel az alkalmi menetrendben. Az emelkedő, de többé-kevésbé egyenes vonalvezetés az útátjáró felett átadja helyét egy dombvidékibb jellegnek: domboldalról-domboldalra közelítjük meg Lőcse városát, jelentős íveket leírva. Az emelkedő már 13 ezrelékes, ami persze a rövid vonatunk két gépének nem okoz nehézséget. Az országút eközben egyenesen vág keresztül az egykor nyilván bizonytalan, lápos területen, nagyobb emelkedést vállalva.
Az útátjáró után 60 km/h alkalmazható. 10.0+50-től kerek táblás 40 km/h a kissugarú ívek miatt. 10.5-től az emelkedő 12 ezrelékre mérséklődik, Lőcse bejárat előtt (11.713) balra fatelephez ágazik egy vágány.
Lőcse (Levoca) állomás öt átmenő vágányos, valamennyi betonaljas, Hohenegger sínleerősítésű. Az 1. vágányhoz oldalrakodó, raktár, vágányhídmérleg, felső végénél aszfaltozott rakodóterület tartozik (utóbbi ma már csak parkolóként funkcionál). A kezdőponti váltókörzetnél a vágány megfutamodás ellen épített csonkában folytatódik. Az átmenő fővágány a második. Az ötödikbe állomási területen balról gyárteleptől iparvágány (faaljas, Hohenegger-es) csatlakozik.

A felső vágánykapcsolatokat követően, a második és ötödik egy-egy ütközőbakban, a harmadik pedig homlokrakodóban ér véget - mindez a 12.9-es szelvényben.

Végigsétálva az állomás mentén, megörökítem a parkolóként funkcionáló, egykori rakodóterületet, valamint a felvételi épületet. A városba bemenni, pláne a lőcsei fehér asszony, vagy legalább Jókai Mór irodalmi szellemét megkeresni sajnos nincs időm - na meg, ez a kirándulás szóljon inkább a vasútról. (A lőcsei fehér asszonyt esetleg megszavazhatjuk fővédnöknek...)

Elindulok lefelé a sinek között, remélve, hogy az ingajáratban közlekedő szerelvényről itt-ott vonali képek készíthetők, amelyeket az igen borongós időjárás talán nem lehetetlenít el teljesen...

Az állomás alsó (kezdőponti) végében vasaljas kitérőt találunk.

A váltókörzet után a nyíltvonal 1972-es gyártású, SB5 betonaljakkal ellátott, a sínrendszer UIC 54-es, az ágyazat közepesen szennyezett. 40 km/h engedélyezett a kissugarú ív miatt - amelyben a felépítmény illesztéses -, a lejtő 12 ezrelékes. 12.3-tól lefelé 60 km/h alkalmazható, 12.2-től az ágyazat fokozatosan kitisztul.

A bejárati jelzőt helyettesítő táblánál ("Trapeztafel" után szabadon) nézünk vissza a város felé. 11.9+70-nél ágyazatátvezetéses, beton áteresz, alatta 11.713-nál csatlakozik a fatelep - ki gondolná: faaljas - vágánya. A váltón csúccsal szemben 40 km/h, feljebb kerek táblás 40 km/h-s korlátozást tűztek ki.

A vonal tehát a fatelepet és a gyárat, illetve az Igló melletti gyártelepet szolgálta ki. A lőcsei gyár a vasúti szállítást láthatóan beszüntette, a fatelep viszont él vele, bár méreteiből adódóan akár a vasút nélkül is létezhetne. Összességében sajnos ez a zsákvonal sem tud olyat felmutatni, ami az egyszerűbb és konvencionálisabb, közúti szállítással ne volna kiváltható.

A vonatot a fatelepi kitérő előtt várom be. Fentebb egy felázott, sáros földutat találok - ennél még a vizes fű is jobb... A város mögött-felett közben egészen érdekes pára-eső átmenet képződik és takarja be fokozatosan a hegyeket.
11.2+50-nél nem biztosított útátjáró, ettől lefelé kerek táblás 40 km/h. Lefelé nézve a vonal először jobb ívvel rásimul egy lapos dombra, majd bal ívvel végighalad a peremén. A domb felőli oldalon a szabványárok jó állapotú, rendszeresen tisztított, néhányszáz méterenként csőátereszek és aknák segítségével vezetik át a vizeket a másik oldalra, a völgy aljába. Az intézkedés szükségessége most egyértelműen megmutatkozik: valóságos patak keletkezett még ebből az enyhe esőből is. 10.8-tól a (kp. felé nézve!) bal ívben síncserét végeztek. Az ágyazat minősége jó, szakaszosan ágyazatpótlás figyelhető meg. Ugyanakkor a síntalp és az alátétlemez közötti gumialátét számos helyen félig kicsúszott a helyéből.
10.5+50-ben dilatációs készüléket telepítettek, azután az egyenes hézagnélküli, 13 ezrelékkel lejt. 10.3-tól ív jön, itt is illesztett a pálya. 10.1+80-nál beton áteresz segítségével vezetik át a csapadékvizeket az alacsonyabb oldalra. 10.0+40-től lefelé kerek táblás 60, felfelé 40 km/h. Egyes ívekben az illesztéseket újabb időkben "átlapoltan" helyezték el, így a külső sínszál mentén a hevederek mindig ikerbe rakott betonaljak fölé esnek, a belső oldalon viszont lengő illesztést kellett alkalmazni. 10.0 után 10 ezrelékes a lejtő, jobb ívben (ezúttal szimmetrikus illesztésekkel). 9.6+50-nél nem biztosított útátjáró, a földútról a mezőgazdasági járművek ráhordják a sarat az ágyazatra. 9.3+10-től lefelé 40 km/h, az útátjáró behatási pontot négy faaljon helyezték el. 9.0+70-ben nem biztosított útátjáró (környezetében szennyezett az ágyazat), ezután 60 km/h engedélyezett. A 8.625-nél lévő, fénysorompós útátjáró elejétől kerek táblás 40 km/h. A STRAIL technológiához hasonló, szlovák gyártású gumiburkolatú elemek alatt GEO-s betonaljak találhatók.
A soronkövetkező járműves felvételt Lőcsemajor (Levocske Luky) megállónál követtem el - a vonat az alkalmi menetrendben írtakkal összhangban, ezúttal is áthalad.
A peron felső végétől az útátjáró miatt 25-ös lassújelet tűztek ki, de csak végpont felé - miután ebből az irányból az útról valóban csak az utolsó pillanatban válnak egymás számára láthatóvá a közúti és a vasúti járművek.
8.4+50 után kerek táblás 60 km/h, 8.4-től 7 ezrelékkel lejt a pálya. 8.3-nál található a megálló épülete, a környezetében a lejtőszög megtörik - az épület és a vágány közötti, bőséges távolság, valamint ez a körülmény a megálló legalább mrh.-jellegű múltjára utalhat. Az ágyazat közepesen gazos. Lejjebb bal ív jön, a lejtő folytatódik.
7.9+50-nél nem biztosított útátjáró, közvetlenül mögötte áteresz. Bal ív következik, egészen az országút mellé érünk, egy darabig párhuzamosan haladunk. 8.0-ig az ágyazat kitisztul, majd 7.6-tól megint szennyezetté válik: valószínűleg az út és a vasút között növő fák idehulló levelei készítenek lassan termőtalajt a zúzottkő között. 7.3-tól az ágyazat megint tiszta, 7.3+50-től a lejtő 10 ezrelékes. 7.2-nél jobb ívvel távolodunk az úttól: a lapos, itt kb. 400 méter széles völgynek átvágunk a lefelé nézve jobb oldalára. Ezzel a vonalvezetéssel a lejtést is sikerül kordában tartani. Az országút a falut - lefelé nézve - a bal széléről közelíti meg, itt az utolsó házakat a 7.0 szelvény magasságánál rakták. A vasút a völgy közepén helyet kapott falut a jobb széléről éri el, ám előtte még át kell hogy szelje a Lőcsei-patakot.
A gerendahíd 6.8+60-nál létesült, a sineket hídfákon, Hohenegger sínleerősítések segítségével vezeti át. A folyócska mellékágát ágyazatátvezetéses beton áteresz hidalja át 6.5+20-nál. 6.5-nél bal ívvel rásimulunk a völgy peremére, a falu házai 6.3-tól kísérik a vasutat. 6.2+40-től lefelé 30 km/h lassújel, a 6.0+50-ben fekvő, nem biztosított útátjáró (földút) miatt. A folytatás 60 km/h-s.

5.7-nél dilatációs készüléket telepítettek, azután illesztéses jobb ív kezdődik. (A hézagnélküli egyenesek és az illesztett ívek között csak néhány helyen alkalmaznak dilatációs készüléket.)

5.6-nál, Pálmafalva megálló előtt nem sokkal domboldal nyújt kellemes fotóhelyet, itt várom be az alkalmi ingavonatot.

Az égi áldás komolyan rákezd, a háttérben pedig folytatódik a pára és eső közötti átmenet, amely a messzebb húzódó hegyeket teljesen elrejti a szem elől. A két hegy között-mögött a valóságban van egy harmadik, csakhogy az időjárás közben tökéletesre csiszolta az álcázási technikáját.

Pálmafalva (Harichovce) megálló épülete az 5.3 szelvényben található. Alsó peronvégétől (5.2) lefelé 50 km/h, felső peronvégétől (5.3+80) felfelé kerek táblás 40 km/h, 5.6+90-ig. Az épület előtt trécselő, helyi lányok valószínűleg nem a vasút mai helyzetét vitatják meg...
A megállót lefelé (kp. felé) nézve jobb ív követi, balról közelít az országút. A 4.822-nél lévő útátjáró alatt 60 km/h alkalmazható, innen már látszik a 3.756-nál kiágazó iparvágány miatti fény főjelző előjelzője. Az országút jobbra fordulva, keresztben megmássza a délkeletre hosszan elnyúló, lapos dombot, miközben a vasút megkerüli, felfűzve a gyártelepet.

A felvétel készítési helyénél a Harichovce, Ihrisko nevet viselő buszmegálló található (esőbeállóját a kép látószögén kívül, balra helyezték el).

Az esőbeálló mellett félbetört szelvénykő bújik ki a fűből, rajta 104.8-as értékkel. Ha a 180-as vonalról való, akkor a hernádtihanyi alagút felett szolgált.

15:12-kor érkezik a kassai SAD Karosa 954E busza. Az állomásig hátralévő, talán másfél kilométeres távolságot busszal teszem meg, persze csak azért, hogy ezt is kipróbálhassam. A busz keresztülhalad a fél városon, a vasútállomás poprádi vége mögött létesített buszállomásig, összességében körülbelül kétszer akkora távolságot megtéve, mint amennyi a felvételi épületig a legrövidebb úton kijönne.

A kellemes utastérrel rendelkező buszon sem tengenek túl a lőcsei búcsú résztvevői: 30% a telítettsége.

A buszállomás meglepően tágas, 20 kocsiállással rendelkezik. A fűtőház két lépés, ám itt-tartózkodási lehetőségeim legfeljebb a "Liptov" gyorsvonat indulásáig terjednek, no meg a borult, kellemetlen idő teljesen elveszi a kedvemet a Dvoicka-istálló gyors szemrevételezésétől. Majd máskor...

A felvételi épület szürkesége kellőképpen harmonizál az időjárással.
A jobb lépcső alakzatot felvett gépek (183 043, 131 043+044, 183 001) jól mutatnának - napsütésben.
A 183 001-es mozdony talán egy éve kapott friss festést, akkor igen fotogénnek bizonyult. Egy alapos lemosás valószínűleg jelentősen lendítene a mai külalakján, de nem sokáig: a szenet és más nyersanyagokat szállító vonatok tológépének lenni nem éppen a megtisztulás felé vezető út...
Az "Igló és az ő híres villanygépei" című képsorozathoz minden lehetőség adott, kivéve az időjárást.
Az EC121 "Kosican" 23 perc késéssel folytatja útját Kassára a 162 006-os mozdony segítségével, alkalmat adva az "egyenfeszültségű gépcsokor" megörökítéséhez.

A Kassáról Zsolnára közlekedő személyvonatra (7808) huszan váltottak jegyet, kb. ötvenen szállnak le róla. Gépe a 162 002, négy termeskocsit húz, valamint egy 82-48 középszámú poggyászterest. Átlagos telítettsége 30%.

A menetrend szerint 15:59-kor Kassára induló 7813-as személy 8 perc késéssel érkezik, élén a szlovák személyszállító operátor új-egyenszineire átfestett 163 103-assal. (Az úriember természetesen az utolsó pillanatban mászott bele a képbe, talán a mozdonyra szeretett volna felszállni, vagy csak megtetszettek a szinei...) Kb. huszan várnak rá, kocsijai: 82-48 004, 21-19 245, 446, 306. A poggyászteres majdnem teljesen telített, a termesek átlagos utasterhelése 20%. Kassáig utazom vele.
Szepesolaszi (Spisske Vlachy) állomásra épp megérkezett a szepesváraljai motorkocsi a soronkövetkező köréről. Ekkor még nem határoztam el magamat a holnapi napot illetően, de végül mégiscsak ezt a vonalat vettem górcső alá vasárnap.

25 fős, vegyes utascsere (addig mérsékelt, szintén vegyes utascserék történtek), a telítettség fokozatosan csökken. Korompán (Krompachy) 15 fős utascsere, több leszállóval.

Kőszeg (Kysak) állomáson három Dvoicka sorakozott fel - kár, hogy a látványt a térvilágítás oszlopai nagymértékben zavarják...
A megszokott, ütemes tempóban befutva a távot, Kassára +2-vel esünk be, ahol mindjárt megörökíthető egy magányos Vasaló. A dízel tolatókat képviselő, "Tatiana" egyéni nevű 721-es is itt, a hidasnémeti váltókörzetnél tevékenykedik.
Kassa felvételi épülete a kocka-szocreál egyik büszkesége lehetne... A toronyház tetejéről rég leszédültek a "Kosice" felirat betűi, talán kifinomultabb épület után vágyakoztak.

Az R607 "Liptov" gyorsvonat a következő összeállításban érkezik: 350 002, 20-40 008, 85-30 002, 11-70 014, 82-70 082, 20-41 986, 989, 793, 967, 801. Kb. 100 ember száll le róla, alig maradnak fent néhányan. A Gorilla az első két kocsit átállítja egy másik vágányra, a többi - a géppel együtt - immár R413 "Rákóczi" néven folytatja útját Hidasnémetiig, gépcsere után pedig Budapest Keleti pályaudvarára. Miskolcig tartok vele.

Kassáról 15% telítettséggel indulunk. Néhány, a kassai sörözőkkel közelebbi ismeretséget kötött, magyarországi utas emeli a hangulatot, bár utánpótlás híján hamar lekonyulnak. A Gorilla négy szlovák fülkés kocsival 18:47-kor Hidasból visszatér Kassára (szerelvénymenet), a vonóerőt a továbbiakban az 1055-ös Szili szolgáltatja. Kb. 30 felszállót nyelnek el a kocsik, Forró-Encsen huszan csatlakoznak. Miskolcon 35 felszálló, 10 leszálló akad, tehát mérsékelt telítettséggel folytatja útját a vonat.

Miskolcon ugyanaz a borultság fogad, mint egész nap fenn a hegyekben. Időközben elhatározássá érik bennem a szepesváraljai vonal, ígyhát holnap ismét a hajnali, 5310-es személlyel kezdem a napot.

Tovább a második rész eseményeire

Vissza az utazás főlapjára