Hány katasztrofális holdon
gazdálkodik a téesz? - hangzott a kérdés egy
kabaréműsorban, huszonvalahány éve. Mekkora a
finanszírozható hadsereg? - indultak a polémiák
tizenvalahány éve. Azóta téesz és hadsereg csak
mutatóban van. Igaz, a versenyképtelen körülmények
között előállított mezőgazdasági termékekkel,
vagy a hódító (azaz bevételt jelentő) háborút
sikeresen végigvinni nem képes hadsereggel én mint
magánember, mit kezdjek? Ha még pénzembe is kerül,
miért adjak rá pénzt?
A jelenleg aktuális - bár sokkal-sokkal kevesebbeket
érintő és érdeklő - kérdés: mekkora a
finanszírozható, állami vasúti személyszállítás?
A pénzosztó hatalom szerint első lépésben 28 (vagy 15, vagy 60, vagy ...)
vonalnyival kevesebb, mint jelenleg, egyébként pedig
körülbelül 3500 kilométerrel kevesebb, mint jelenleg.
Látogassunk el a huszonnyolcas lista egyik sorát -
listaelemét - képező vasútvonalra, a menetrendben
76-os számmal szereplő, Diósjenő-Romhány
vicinálisra. A Duna-Ipolyvölgyi HÉV kezelésében
nyílt meg 1909-ben, az Ipolysági Vasúthoz csatlakozó
Vác-Drégelypalánk vonallal együtt. Fa,
mezőgazdasági termények, kerámiagyártási
alapanyagok szállítását célozta. Jelenleg
kismennyiségű teherforgalom zajlik rajta, valamint napi
hat pár személyszállító vonat (plusz hétvégén
reggel még egy pár) használja. |
|
Útvonalam: Budapest - Vác (70) - Diósjenő
(75) - Romhány (76), és ugyanezen az úton vissza. Vonatszámok:
2130 (Vác) - 32230 (Diósjenő) - 32312 (Tolmács) - gyalog
(Bánk) - 32362 (Romhány) - 32315 (Diósjenő) - 32215
(Vác) - 2235 (Budapest Nyugati).
Kánikula ígérkezik a mai napra, úgyhogy a rövid
kirándulást jobb minél hamarabb elkezdeni. A Nyugati
pályaudvarról reggel fél hatkor induló szobi személy
négyrészes Hernyó a 019-es motorkocsival, 025-ös és
024-es mellékekkel, valamint a 013-as vezérlővel. A
kezdeti telítettség 15%. Rákosrendezőn 10,
Istvántelken 5, Rákospalota-Újpesten 25, Dunakeszi
alsón 4, Dunakeszin 16 felszálló várja, utóbbi két
helyen már néhány leszálló is akad. |
|
A továbbiakban 10...35 fős, vegyes utascserék,
Vácon 40 leszálló és 10 felszálló. A 6:28-kor
Vácról Balassagyarmatra közlekedő személyvonat Bz
motorkocsija a 329-es, két melléke a 661 és a 681.
Induló utasterhelés 20%, a Szobra illetve Budapestre
közlekedő vonatokról összesen tizenöten szálltak
át. A 2117-es, Érsekújvárról érkező személy Bmx
kocsijai élén a 150-es Gigant szerepel.
Kisvácon és Fenyveshegyen nem volt utascsere, az
utóbbi években már csak megállóként funkcionáló
Magyarkút-Verőcén négyen szállnak fel, hárman le.
Magyarkút megállóhelyen egy személy fejezi be
utazását. |
|
Szokolyán, kihasználva a rugós váltókkal
felszerelt light-állomás lehetőségeit,
keresztezünk a 341-es Bz motorkocsiból és két
mellékből (675, 676) álló, 32269-es személyvonattal.
Itt is, mint Berkenye ex megálló-rakodón, egy-egy
leszálló. Az alak bejárati jelzős, eredetileg három
átmenővágányos (a harmadik elbontva) Nógrádon 4
felszálló, 5 leszálló. A diósjenői (végponti)
váltókörzet után létesített, csapórudas sorompós
útátjáró miatt az ex-állomáson kezelő teljesít
szolgálatot.
Az alak bejárati jelzőkkel felszerelt Diósjenőn
tizennégyen szállnak le. Már bent áll a 76-os vonalon
ingázó Bzmot 298, a balassagyarmati pedig keresztre
vár: a 33510-es számot viselő vonat érkezik, 283-as
Bz motor és két mellék (660, 680) összeállításban. |
|
Diósjenő felvételi épületének bal oldalához
ragasztott kocsma a Börzsönyt bebarangoló turista
egyik nélkülözhetetlen kultuszhelye volt, és
talán ma is az. Az átmenővágányok közül a 2. a
balassagyarmati (állomási területen 48-as
sínrendszerű, T betonaljas, GEO sínleerősítésű), a
3. pedig 76-osként, Romhány felé folytatja útját (ez
az állomás területén faaljas, közvetlen
sínleerősítésű). A többi állomási vágány
faaljas, közvetlen leerősítésű (itt-ott GEO-s),
illetve U (B) betonaljas, a rakodó GEO-s, L
betonaljakon.
Nyolcan utaznak Romhány felé, a Diósjenő
kezdőponttal szelvényszámozódó vonalon. Zúzottkő
ágyazat, illesztett felépítmény faaljakon, 40 km/h
pályasebesség, 20 km/h sebességkorlátozás. |
|
23+20-nál áteresz, 27+30-nál ágyazatátvezetéses
kisméretű betonhíd (a patak átkerül a bal
oldalunkra), 27+50-től 30 km/h lassújel eleje. A 30-as,
33-as szelvényben, valamint 39+70-nél áteresz, a 40-es
szelvény végétől 20 km/h engedélyezett - egészen
155+30-ig, vagyis a vonal nagyobb részén. 43+50-nél
található Tolmács alak előjelzője, 45+70-nél nem
biztosított útátjáró (földutat szelünk át).
Eleinte mindkét oldalon laposan lefutó domboldalakban
szántó jellemzi a tájat, majd a 24-es szelvény
magasságától jobboldalt erdős terület kezdődik. A
patak környezete lápos a völgy aljában.
A megálló-rakodó előtt balról csatlakozó
iparvágány TU betonaljas, 48-as sínrendszerű.
49+90-nél fénysorompós útátjáró. |
|
Tolmács ex megálló-rakodón én jelentem az
utascserét.
Használaton kívüli rakodóvágánya (az oldalrakodóig
faaljas, onnan L betonaljas) mellett oldalrakodó és
rakodóterület fekszik, a közelebbi vágányzáró
sorompó még jó állapotú. A megálló-rakodó
mindkét végéről alakjelzőket telepítettek, amelyek
eredetileg mind az iparvágány kiágazást, mind az
útátjárót, mind a rakodóvágányon zajló
tolatómozgásokat biztosítani tudták. A forgalom
csökkenésével a helyzet egyszerűsödött: az
útátjáróban AS sorompó lett, az alakjelzőket
rögzítették, a rakodóvágányt felhagyták, az
Erdőkémia forgalmát telepített biztosítóberendezés
nélkül is megoldják. |
|
Az Erdőkémia telephelyétől terelőcsonkával
csatlakozik a mérsékelt használat jeleit mutató
iparvágány (49+50). A felvételen Diósjenő felé
nézünk, a hátam mögött az útátjáró, majd a
megálló-rakodó következik. A váltók helyszíni
állításúak, a rakodóvágányhoz tartozók
rögzítettek. Az alakjelzők vonóvezetékei a
fokozatosan pusztuló épületből indulnak, majd
átbújva a vágányok alatt, 90 fokos iránytörést
beiktatva húzódnak a berendezésekig.
|
|
Ezen a képen szintén Diósjenő felé nézünk,
Tolmács romhányi bejárati jelzője előtt. A vonal
felépítménye szakaszosan zúzottkő illetve salak
ágyazatú, 48-as sínrendszerű, illesztett (hatlyukú
szöghevederekkel), faaljas. A sínleerősítések
zömmel közvetlenek, minden negyedik-ötödik aljon
(szakaszonként viszonylag szabályosan) GEO-sak -
hasonlóan a többi nógrádi mellékvonalhoz. Tolmács
váltókörzetei között salak ágyazatúak a
vágányok. 53+05-nél ágyazatátvezetéses, beton
áteresz.
|
|
Tolmács romhányi váltókörzete után salak-sóder
keverékből álló, homokos földdel szennyezett az
ágyazat. A faaljak vegyesen az 1950-es, 60-as, 70-es
évekből származnak. Itt-ott újabbakat látni, őket
ellensúlyozandó pedig, némelyik régebbi már
termőföldet közelítő minőségűvé korhadt. 55-től
enyhe jobb ív következik, 55+70-nél
ágyazatátvezetéses, beton átereszt építettek,
környezetében az újabb időkben zúzottkővel
ágyazatpótlást végeztek, elsősorban az
aljvégeknél. A felvételen Tolmács alak
előjelzőjére tekintünk vissza. Alacsony völgy
szélén (Diósjenő felé nézve baloldalt) halad a
vasút, lentebb, vizenyős-lápos sáv középen a patak
folydogál.
|
|
Az 59-es szelvénykő előtt - bal ívben -
helyezték el Rétság állomás fény előjelzőjét,
amelyre mostanában már nincs szükség, így csak a
beton talapzat és a fém konzol maradt a helyén,
mellette F betűs tábla. A bejárati (adott esetben ellenőrző)
jelzőt a 63-as szelvénykővel szemközt telepítették,
előtte 62+50-nél áteresz található. Az áteresz
környezete zúzottköves, innen egészen a
váltókörzetig zúzottkő pótlást alkalmaztak az
aljvégeken. |
|
Rétság állomás - Szokolyához hasonlóan -
létezése utolsó szakaszában rugós váltókkal
rendelkező keresztezőhelyként épült ki, bár ezzel a
lehetőséggel a személyszállító vonatok ma már nem
élnek, és nyilván a gyér teherforgalom is
szervezhető nélküle. Három átmenővágánya van, a
gázzal fűthető, rugós váltók a 2-3. között
működtethetők, a többi helyszíni állítású. A 3.
vágány a kezdőponti váltókörzet után rövid
csonkában ér véget, vágányzáró sorompóval.
Mellette kis telephely, "Közúti Igazgatóság
területe" felirattal. A 3. vágány friss
ágyazatpótlást kapott mészkőből, az 1. és 2.
eredetileg salakos volt, némi régebbi zúzottköves
pótlással. |
|
A felvételi épület a romhányi váltókörzethez
közelebb létesült. Az 1-2. és 2-3. vágányok
között sínkoronaszintű, keskeny középperon
található. Az 1. vágány faaljas, közvetlen
sínleerősítésű, mellette oldalrakodó, raktár,
rakodóterület - használaton kívül. A 2. vágányban
folytatódik a faaljas, közvetlen, síncsavaros
megoldás, minden ötödik aljon GEO-val megerősítve. A
3. vágány faaljas, GEO sínleerősítésű. A
rakodóterületen vissznyereményezett T és új LM
aljakat készleteztek - a dolgok jelenlegi állása
szerint beépítésükre már nem kerül sor. |
|
Az 1. vágányból a romhányi váltókörzetnél
rövid csonka ágazik. E váltókörzetet fény- és
félsorompós útátjáró követi (68+10), a 2-es
főúton keresztül. Az útátjáró környezetében
2001-es gyártású LM betonaljak, GEO sínleerősítés,
zúzottkő ágyazat. Az útátjáró után bal ív, itt
már salakos-sóderes az ágyazat, zúzottkő pótlással
a széleken. Az útátjáró behatási pontoknál
cikkcakk felhegesztés a sínfejeken. A romhányi
ellenőrzőjelző 68+80-nál települ, mellette
megtaláljuk a régi alak bejárati jelző
betontalapzatát. Az ívben kissé könyökösek az
illesztések. 70+50-től egyenes szakasz jön, 72+90-ben
leljük meg a fény előjelző talapzatát, mellette a
régi alak előjelzőjét. A régi vonóvezeték
tartóoszlopai fennmaradtak itt-ott. A 74-es szelvény
környékén némi zúzottkő az aljak közé is jutott. |
|
74+50-nél csőáteresz, 75+50-nél nem biztosított
útátjáró (földút), 76 és 77+30 között jobb ív,
majd hosszú egyenes következik. Szórványos
aljcseréhez 2004-es gyártású LM aljakat
szállítottak ki - most már hiába. Órámra pillantok:
ideje valami fotóhelyet keresnem. A vasúttól jobbra
fekvő, alacsony dombon várom be a Romhányból 32367-es
vonatszámon felballagó motorkocsit: a hétágra sütő
Nap és a nyugat-keleti vonalvezetés miatt most csak egy
utánlövésre telik.
78+50-nél pontszerűen kevés zúzottkő pótlás, ezt
leszámítva salak ágyazat, talajjal erősen szennyezve.
84+30-nál 400 kilovoltos távvezeték ível át a vasút
felett, 12 méter magasan. |
|
A 84+50-nél nem biztosított útátjáró: földút,
amely a vasút két oldalán 50-50 méter hosszban
betonozott. Az átjáró környezetében zúzottkövet
terítettek. 87+50-től jobb ív zárja le a hosszú
egyenest, a 89-es szelvényben rövid egyenes után bal
ívvel folytatja útját a vonal. 89+50-től a 91-es
szelvényig zúzottkő pótlás a széleken, itt
vissznyereményezett, 1967-es gyártású L aljakat
szállítottak ki cseréhez, de ez már jópár
esőzéssel korábban történt: némelyik alj félig
elmerült a talajban. Vélhetően a 70-es vonalon
végzett felújítás következtében került ide a
beépíthető anyag. 92+50 után veszi kezdetét a bal
ív. Enyhén ereszkedünk a Lókos-patak mellékfolyása,
a Jenői-patak lapos völgyében. 93+05-nél áteresz, a
környezete zúzottköves. 93+70-től egyenes a pálya, a
94-es szelvénytől a szélekre egy kevés zúzottkő
került. |
|
Beépítésre váró, használt L aljakkal továbbra
is találkozunk szórványosan. 96+70-től 97+0-ig jobb
ív. A sínleerősítések többsége közvetlen, H
síncsavaros, négy-öt aljanként pedig GEO, az
alátétlemez két-két V csavarral rögzítve.
97+50-től kezdve a kiszállított L aljakat
beépítették, a felhasznált GEO kengyelek és GEO
csavarok újak, itt-ott az alátétlemezek is. A kinyert,
elkorhadt faaljakat letúrták a töltés aljába.
99-től a jobb szélen, 100-től mindkét szélen
zúzottkő pótlás jelenik meg. A terület erdős, a
patak bal kéz felől halad, a vasút mindkét oldalán
vizenyős a völgy alja. A 101-es szelvényben bal ív
kezdődik, 102+20-ig, aztán rövid egyenes, és újabb
bal ív jön (103+50), Bánk alak előjelzőjével
(103+90). |
|
103-tól a felépítmény teljes
szélességében zúzottkövet terítettek, de viszonylag
vékony rétegben. Az előjelző környékén
szórványos faaljas cserék figyelhetők meg (2004-es
telítésű talpfákkal), GEO sínleerősítéssel.
106+10-nél felsőpályás betonhíd a Jenői-patak
felett, a sineket hídfák tartják. Az ív folytatódik,
a 107-es szelvényben lépünk fel a következő,
ágyazatátvezetéses betonhídra (107+40), a
Lókos-patakot keresztezendő. A hidak között
zúzottkő ágyazat (utólag a salakra terítve). A
második híd felépítménye faaljas, GEO-s,
vezetősines. A két híd után északi irányt vesz fel
a vonal, de az állomás előtti útátjárót
megelőzően jobb ív kezdődik. |
|
A kissugarú ellenív (közepén rövid egyenessel)
segítségével alacsony domb lefutó peremét kerülte
meg a pálya, így jutunk el Bánk település
széléhez. 110-nél telepítették Bánk ex-állomás
alak bejárati jelzőjét, amely eredetileg az
útátjárót is biztosította. A ma fénysorompós (AS)
útátjáró 110+15-nél található: a Felsőpeténytől
érkező, Bánk felett a 2-es főútba csatlakozó,
alsóbbrendű utat (2115 sz.) szeljük át. Folytatódik
a zúzottkő ágyazat, bár valószínűleg itt is a
salak van alatta. Az útátjáró környezete faaljas,
GEO sínleerősítésű. |
|
Jobboldalt 760 mm-es, felhagyott kisvasúti vágány
jelenik meg és halad párhuzamosan az állomás felé. A
felsőpetényi agyagbányától nem is olyan régen még
C50-es mozdony segítségével szállították a
kerámiagyártás alapanyagát. Az átjáró után
fokozatosan elfogy a zúzottkő, már csak a szélekre
jutott. 111+50-nél nem biztosított útátjáró
(földút), ahonnan megint zúzottkövet terítettek.
112+40-nél ágyazatátvezetéses áteresz. 113+20-tól
jön Bánk kezdőponti váltókörzete, az ív végetér,
újból keletre tart a vonal.
|
|
Bánk ex-állomás három átmenővágánnyal
rendelkezik, az átmenő fővágány középen húzódik
(faaljas, 4-5 aljanként GEO, közöttük közvetlen
sínleerősítéssel), jelenleg csak ezt használják. Az
1. vágány faaljas, közvetlen leerősítésű, mellette
kockakő burkolatú rakodóterület található. Az 1-2.
között a felvételi épület végponti oldala mögött
korábban vágánykapcsolatot létesítettek, ezzel
lehetővé vált, hogy a rakodóvágányt szükség
esetén vonatkeresztekhez is felhasználhassák. A 3.
vágány faaljas, közvetlen sínleerősítésű,
Rétsághoz hasonlóan frissen cserélt (mészköves)
ágyazatú - de csak a kezdőponti váltókörzet
közelében, egy rövid szakaszon -, vágányzáró
sorompóval határolt. Az 1-2. vágányok között
sínkoronaszintű, keskeny középperon áll az utasok
rendelkezésére. A felvételi épület a kezdőponti
váltókörzet magasságában található. |
|
Az első vágányt már korábban felhagyták, a
harmadik tovább tartotta magát. Ezt elsősorban
rakodási célokra lehetett használni: a magasabbra
felfutó kisvasút kocsijaiból hosszirányban
mozgatható csúszdán keresztül juttatták át a
szárított agyagot. Az átrakó kiterjedt acél-beton
építmény a vágány mentén, a felső emeletén három
vágányos kisvasúti fejállomással. A betonelemek
épnek tűnnek, az acélszerkezetek azonban már
hiányosak, romosak. A nagyvasúti kocsik mozgatására
szolgáló drótköteles szerkezet csigájának
maradványaira bukkanunk a fák alatt.
|
|
Időközben Bzmot 298 megtett egy újabb kört. A
körülményekhez képest figyelemreméltó utascsere
történik: tizenhárman szállnak le, én pedig a
felszállókat képviselem. Romhányig az utasterhelés
velem együtt öt fő. 120+50-nél áteresz, 126 után
bal ív kezdődik, 128+50-től rövid jobb ív, majd
egyenes. 135+70-nél nem biztosított útátjáró
(földút), közvetlenül előtte, valamint 137+30-nál
egy-egy áteresz. Bánk után az erdős területet nyílt
térség váltja fel, a patakágy környékén mocsaras
sávval, feljebb napraforgótáblákkal.
|
|
Az alacsony völgy Romhány felé nézve jobb
oldalán haladunk, a velünk párhuzamos közút (2116
sz.) pedig a patak túloldalán, balra. 143+70-nél
áteresz, 147-nél és 151-nél csőáteresz. Az
aljvégeknél zúzottkő réteg figyelhető meg. 154-nél
és 157+90-nél ágyazatátvezetéses beton áteresz.
155+30-tól vége a 20-as lassújelnek, pályasebességre
(40 km/h) gyorsítunk. 160+80-nál csőáteresz,
160+90-nél nem biztosított útátjáró, a bejárati
jelző mögött (166+80) ágyazatátvezetéses, beton
áteresz. Romhány diósjenői váltókörzeténél
néhány U és T betonalj fekszik a pálya mellett. A
váltókörzet előtt, 167+20-tól 20 km/h lassújel
eleje. |
|
Romhány állomás fény bejárati jelzős
(rögzített), szolgálat nincs, a vonatszemélyzet
jelent vissza. Négy átmenővágánnyal rendelkezik, a
harmadik az átmenő fővágány, a végponti
váltókörzetet követően ez végződik ütközőbakban
a 172-es szelvényben, de előtte még rövid
rakodóterületet létesítettek. Az 1. vágány faaljas,
közvetlen sínleerősítésű, mellette oldalrakodót,
raktárat és rakodóterületet látunk. Rönkfa feladás
történik a rakodóterületről. A 4. vágány szintén
faaljas, közvetlen leerősítésű, a másodikban és
harmadikban - a nyíltvonalhoz hasonlóan - néhány
aljanként GEO leerősítés fordul elő. Az ágyazat:
eső és szél által simára planírozott salak, sóder
és homokos talaj keveréke. Az 1-2. és a 2-3.
vágányok között sínkoronaszintű keskenyperon
épült. |
|
Az első kép a személyszállítás
nagyságát, a második a helyzetét hivatott
szimbolizálni: a gaz fokozatosan felkúszik és a
motorkocsi eltűnik mögötte... |
|
Az ütközőbaktól nézünk vissza az állomásra. A
jobboldalt húzódó rakodóterület használatban van: a
bak mögött keresztben futó országút másik oldalán
két, kerámia burkolóanyagokat (csempe) gyártó üzem
(Korall Csempe, Gamma Kerámia) települ, ők érintettek
a vasúti szállításban. Szintén jobboldalt, az
állomás mögött, azzal párhuzamosan egy harmadik
üzem (Zalakerámia Romhányi Gyáregység) telephelye
fekszik, ahova külön iparvágány vezet. |
|
Az erdős területek hagyományos árufélesége a
rönkfa. Vasúti szállítása kézenfekvő, ám a
kedvező hatás mennyiségfüggő: ha a közút a
rendelkezésre álló utakon és járművekkel
elboldogul, akkor előbb-utóbb át is veszi a vasút
szerepét. |
|
A diósjenői váltókörzet 168+50-nél található,
előtte (167+50) kp. felé nézve jobbra ágazik a
Zalakerámia iparvágánya, vágányzáró sorompóval.
Egy második kitérő segítségével a telephelyen
végighúzódó, a vonallal párhuzamos vágányba
csatlakozik, amelyenek nyugati vége kihúzóként
funkcionál, ezen keresztül, visszafogással jut be a
tehervonat a gyári rakodóhoz. A sínfejek alapján az
iparvágányt kis terheléssel, de használják. A
váltó sínszékeinek csúszólapjai frissen kentek.
166+80-nál ágyazatátvezetéses beton áteresz,
amellyel szemben az iparvágányban is van egy hasonló.
1979-es évszám olvasható a monolit vasbeton
szerkezeten. |
|
A bejárati jelző 166+30-nál
helyezkedik el. A váltókörzetig zúzottkő ágyazatú
a pálya, valószínűleg utólag a salakra terítve.
162+30-nál telepítették az előjelzőt. Mögötte
jókora korhadt fadarabot roncsolt szét a motorkocsi (de
inkább talán valamelyik csempegyári menet) nem túl
rég. 160+90-nél nem biztosított útátjáró fekszik.
158+50-től kp. felé nézve jobb ív kezdődik, az
ágyazat az ív belátható részén is még zúzottkő
anyagú. |
|
A felvételi épülettel szemközt, a 170-es
szelvénykőnél a 4. vágánynak régebben két
vágánykapcsolata volt, egy a kezdőpont és egy a
végpont felé. Végponti irányban ívvel távolodó,
határozott töltés látszik, itt iparvágány jutott be
a Korall Csempe, Gamma Kerámia telephelyekre
(eredetileg: Cserépkályhagyár belső rakodójához). A
jelenlegi rakodási módszer - közúti jármű
beiktatásával - csak komoly mértékű, egyéb
előnyök (például gyors, pontos és olcsó vasúti
szállítás) mellett tűnik hosszú távon
használhatónak. A kezdőponti irányú
vágánykapcsolat fordítókorong illetve egyállásos
szín múltját rejti.
11:20-kor, 32315-ös vonatként indul a motorkocsi,
amellyel visszautazom Diósjenőre. A kezdeti
utasterhelés velem együtt 3 fő. Bánkon nincs
utascsere, Rétságon ketten szállnak fel. |
|
Rétság diósjenői váltókörzeténél öt szamár
legelészik, némi fékezést követően sikeresen
átvágunk közöttük. A növények is hasonlóan
állnak hozzá a dologhoz: az űrszelvényt a jármű
alakítja ki magának. Tolmácson öt felszálló
gyarapítja az utazóközönséget.
Diósjenő előtt, 15+50-nél nem biztosított
útátjáró, 14+50-nél csőáteresz. 7+50-nél
található az alak előjelző (mögötte indul a 75-ös
vonal irányára fordító ív), azonban régebben
kijjebb, a 9-es szelvényben lehetett. Pontosan
érkezünk, ám a 32215-ös személyre 10 perc késéssel
történő továbbindulást mond be az állomási
szolgálat. |
|
A Vácra közlekedő személyvonat a Bzmot 283-as
motorkocsiból, valamint a Bzx 660-as és 680-as
mellékekből áll. Tizen szállnak le róla, nyolcan
fel, utasterhelése ezután 15%. Pontosan érkezik, a
késést a keresztező 32214-estől kapjuk - amely
+14-gyel, 12:31-kor esik be Bzmot 181 és két mellék
összeállításban, 20% utastelítettséggel, sok
leszállóval. +16-tal indulunk, Nógrádon 10
felszálló, Berkenyén nincs utascsere. Szokolyán se
utas, se kereszt, rekordsebességgel engedélykérés az
épületben elhelyezett telefonon, majd tűzés tovább.
Magyarkúton 5 felszálló, Magyarkút-Verőcén 3 fel
és 6 le. Fenyveshegyen és Kisvácon nincs utascsere.
|
|
Vácon az ütemes-zónázó menetrend
szűk tűréseibe nem fér bele, hogy a 13:17-kor
továbbinduló 2155-ös bevárja késő vonatunkat, így
csak a minden állomáson és megállóhelyen megálló,
2235-össel folytathatom utamat, 13:22-kor. A magam
részéről a legkevésbé se bánom.
Az átszállók és egy csoport miatt a Bmxt 012
vezérlővel, BDVmot 012 motorkocsival rendelkező
Hernyó végében 80% az utasterhelés, elől 20%
körüli. Gyenge utascserék után Felsőgödön ötven
várakozót számolok. Gödön tizen, Alsógödön
huszonöten, Dunakeszi gyártelepen huszan, Dunakeszin
huszonöten növelik a létszámot, de az utóbbi két
helyen majdnem ugyanennyien le is szállnak.
Rákospalota-Újpesten ötvenen hagyják el a vonatot,
Rákosrendezőn tizen. |