Szlovákia nagy tehervonati forgalmú
vasútvonala a 180-as (Zsolna-Kassa), amelyre Ukrajna
felől, a 190-esen keresztül érkezik a nyersanyag
(bányatermék), valamint a 188-ason át
dél-lengyelországi szállítások is rakódnak rá.
Mindennek egy jelentős része Zsolnától (Zilina) a
127-esen a csehországi Ostrava ipari térségével áll
kapcsolatban. A 180-as nyugati folytatásáról, a
Pozsony-Zsolna közötti 120-asról - szintén
csehországi kilépéssel - további terhelést vesz le a
Puhótól (Púchov) nyugat-északnyugatra forduló
125-ös vonal. Látogassunk el oda!
Útvonalam: Budapest - Pozsony (70/130) - Puhó
(120) - Horní Lidec - Puhó (125/280) - Pozsony (120) -
Budapest Keleti (130/70). Vonatszámok: EC174
(Pozsony) - R605 "Dargov" (Puhó) - Os3264
(Horní Lidec) - Os3265 (Puhó) - R608 "Spisan"
(Pozsony) - R233 "Svatopluk" (Párkány) -
EC175 (Budapest Keleti). |
|
A 10% alatti utastelítettségű EC174
összeállítása hátulról előre: 19-91 101, 10-91
107, 88-91 100, 21-91 109, 21-91 326, 20-91 112, 20-91
100, 21-91 325, 350 003. A Dömösi átkelés
megállóhely előtti 40-es sebességkorlátozást
feloldották, a szlovák oldalon az Ipoly-híd utánit is
90-re enyhítették. Párkányban kék-fehér festésű
742 611 és 618 álldogál, a rövid gépterek felől
csatolva. Itt 23 felszálló pályázik a vonatra,
Érsekújváron kb. hatvanan csatlakoznak. Pozsonyba
-4-gyel érkezünk, tehát a 9:34-kor startoló
"Dargov" gyorsvonat elérését illetően
minden tökéletesen alakul. Hatvanan szállnak le,
huszan fel.
A Kassán (Kosice) át Ágcsernyőig (Cierna nad Tisou)
közlekedő gyorsvonatot 9:20-kor tolják be, százhuszan
várakoznak rá a peronon. Összeállítása: 29-70 019,
29-70 010, 20-70 054, 20-70 049, 82-70 082, 88-41 056,
19-70 033, 20-70 045, 20-70 046, 29-70 026, 362 005.
Puhó (Púchov) állomásig utazom vele, ahol a 125-ös
vonal csatlakozik a 120-ashoz.
A mai fővonal helyén Pozsonytól Nagyszombatig (illetve
Szeredig) először távolsági lóvasút épült,
1837-1846 között. A Vág-völgy mentén 1876-ra
Vágújhelyig, 1878-ra Vágaranyosig, 1883-ra Zsolnáig
értek fel, csatlakozva az 1871-ben megnyitott
Kassa-Bohumin vasúthoz. |
|
Vynohrady-n kb. hússzal növekszik az
utazók száma. Vágújhelyig (Nové Mesto nad Váhom)
"lassított" menetrend van érvényben, hiszen
a 120-as vonal felújítása több helyszínen, nagy
erőkkel folyik. Senkőc (Senkvice) állomás kezdőponti
előjelzője előtt (24.0) ér véget a Stolicny-patak
öntésterülete felett átívelő, kiterjedt (kb. 700
méteres), de viszonylag alacsony (kb. 10 m)
betonviadukt.
A kezdőponti váltókörzetnél aluljárót építenek.
Nagyszombaton (Trnava) kb. ötvenen szállnak fel - a
régi felvételi épület magasságában, vagyis a
jelenlegi teherpályaudvaron anyagos vonatok várakoznak,
magánvasúti mozdonyokkal az élükön. Alsószilnél
(Brestovany) a bal átmenőn két összekapcsolt
szerelvény tart Pozsony felé: 363-as gép három
22-44-es kocsival, majd Laminátka négy 22-44-essel.
60.1-nél, Alsószil és Lipótvár (Leopoldov) között
a nyíltvonalon mindkét vágányban főjelzőt
állítottak fel. A megmaradt szintbeni útátjárók
fedezőjelzőin kívül a 120-ason észrevehetünk
néhány, a folyópálya mentén elhelyezett főjelzőt,
amelyek egy része régebbi telepítésű, őrház is
tartozik hozzájuk. Ilyen megoldással is növelhető a
vonal kapacitása, tényleges térközös közlekedés
bevezetése nélkül - úgy tűnik, az első
felújítási ütemben még számítanak ezekre a
jelzőkre. Alsószil-Lipótvár között a bal vágányt
még nem adták át a forgalomnak, jelenleg
építőanyagokat tárolnak rajta a lipótvári
bejáratnál.
Lipótvár állomáson megkezdték az új tehervonati
indító-fogadó vágányok fektetését: GEO-s,
betonaljas, 49-es sínrendszerűek lesznek. Kb. negyvenen
szállnak fel, leszállók is akadnak, 10:45-kor indulunk
tovább, miután bevártunk egy páratlan
személyszállító vonatot, Gorillával az élén.
Feljebb a bal vágány vonalában földmunkákkal
foglalkoznak. Az alépítmény védelmére különös
gondot fordítanak valamennyi munkaterületen:
kiterjedten alkalmazzák a geotextíliákat,
georácsokat. Védőrétegként homokkal kevert, kisebb
frakciójú zúzottkövet (nem kavicsot!) terítenek.
Nagykosztolány, azaz Vel'ké Kostol'any (kp.-i
váltókörzetéhez balról, az atomerőműtől
csatlakozik a nem villamosított iparvágány,
háromvágányos tároló közbeiktatásával) és
Vágdebrőd (Drahovce) megálló között baloldalt
előrehaladtak a munkák az egy héttel ezelőttihez
képest: a pálya felsővezeték-tartóoszlopostul
szerkezetkész. Pöstyén (Piest'any) kezdőponti
váltókörzetéhez iparvágány érkezik: GEO-s,
faaljas, a váltókörzet előtti ívben 40 km/h
engedélyezett rajta. Az 1. vágány melletti
raktárépületet felújítják. Kb. 20 felszálló akad,
végpont felől 363-asos tehervonatot várunk. 11:07-kor
indulunk tovább, 50 km/h-t tartunk ebben az
állomásközben. A bal vágányt építik: a 82.7-nél
lévő híd mögött, a nemsokára aluljáróval
helyettesített, fény- és motoros sorompós
útátjáróig elhelyezték az alépítmény
védőrétegét, feljebb egyes szakaszokon a
geoműanyagoknál tartanak. A jobboldalt fekvő katonai
repülőtér déli végével szemközt családi ház
található a vasút mellett, kertjében katonai
repülőgép feketére festett póttartálya szolgál
valamilyen tároló alkalmatosságként, vagy egyszerűen
csak díszként. A korábban már cserélt, Skl-14
sínleerősítésű szakaszt 90.3-ig elbontották -
vagyis az egy héttel ezelőtti feltételezéssel
szemben, ez a felépítmény sem marad a helyén.
(Eszünkbe jut a magyarországi 1-es vonal Törökbálint
feletti szakasza: elbontva, rossz minőségben
újraépítve, elbontva, ismét lefektetve.)
Vágújhelyen (Nové Mesto nad Váhom) huszan szállnak
fel, a 121-es vonal felé 810-es motorkocsi áll,
mellékkel. Vonatunk utasterhelése nem növekszik - a
leszállók száma körülbelül fedi a felszállókét.
Előfogatot kapunk 742 267 személyében.
11:25-kor indulunk tovább, állomási területen a
362-es besegít a gyorsításba, azután már csak a
tolatómozdony teljesítményére bízhatjuk magunkat. A
villanygép hathatós segítségével elért, kb. 70-es
tempót szerencsére képes tartani. A dízel előfogat
oka 102.0-nál tárul a szemünk elé: a vasutat
keresztező, magasfeszültségű távvezetéken végeznek
karbantartást, emiatt az állomásközben
feszültségmentesítettek. A szomszéd vágányon
363-asos tehervonatot előfogatol a 742-esünk márkatársa:
mintegy 30 km/h-val sikerül haladnia. Bogoszló
(Trencianské Bohuslavice) állomáson (öt
átmenővágány, az egyik használaton kívüli) az
előfogat leakad és atom-gyorsítással
távozik, a 362-es saját erejéből folytatja a menetet.
Mindössze három percet tartózkodunk. Feljebb faaljas,
GEO-s a pálya, ezen belül 109.1-től 110.0-ig
betonaljas, ahol ívkombinációban sziklás
kiemelkedést kerülünk. 110.7-től, Melcsic (Melcice)
kezdőponti váltókörzetétől a felépítmény
újjáépített. Vágaranyos (Zlatovce) vp.-i
váltókörzete, majd jobb ív után, 122.8-tól
kezdődik a Vág-híd: egymás mellett két
egyvágányú, alsópályás, rácsos acélszerkezet.
Trencsénben (Trencín) kb. negyvenen szállnak fel,
Hőlakon (Trencianská Teplá) tizen, de a leszállók
rendre valamivel többen vannak. A Trencsén-Hőlak
állomásközben a bal vágány R65, a jobb UIC 49
sínrendszerű, mindkettő betonaljas, GEO-s. Hőlak
után R65-ös a sínrendszer, GEO-s betonaljakon.
Máriatölgyes (Dubnica nad Váhom) állomáson - ahol a
tehervonati vágányok külön csoportot alkotnak - 85x
motorkocsikat és mellékeiket tárolják. A végponti
váltókörzetétől balra kihúzó-hosszban
villamosított vágány indul, majd jobb ívvel, hídon
halad át a fővonal felett és tart a település ipari
körzeteihez. Lédec (Ladce) állomáson a jobb oldalon
kiépített, négy tárolóvágányon nagymennyiségű
cementszállító kocsi található - a település
cementgyárát szolgálják ki. A telephelyi
vágánykapcsolat a végponti váltókörzethez
csatlakozik. |
|
Puhó (Púchov) bejárat alatt, 156.2-nél
fény- és motoros sorompós útátjáró létesült,
előtte történik meg a rendszerváltás a
nyíltvonalon: a 120-ason végponti irányban, illetve a
125-ös vonal mentén már 3 kV egyenfeszültséget
találunk. A kezdőponti váltókörzet előtt baloldalt
villanytelep áll, mellette a "Matador"
gumigyár, vasúti kiszolgálással. A telephelyek felé
az egyenesen érkező 120-as, valamint a balról
csatlakozó 125-ös közötti térségből a kezdőponti
váltókörzethez összesen négy iparvágány tart.
Az állomás 11 átmenővágánnyal és fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzőkkel rendelkezik. A 3. és
4. vágánya a két átmenő fővágány a 120-as vonal
felől; az 5. és 6. vágányból folytatódik a 125-ös
vonal. E vágányok R65 sínrendszerűek, betonaljakon,
GEO sínleerősítéssel. A többi 49-es sínrendszerű,
szintén betonaljakon, az 1., 6., 7., 8. Hohenegger-es. A
felvételi épület jobb kézre esik. Az 1. mellett
oldalrakodó, raktár, ebbe a sínpárba állomási
területen, a felvételi épület kezdőponti oldala
alatt iparvágány csatlakozik. A felvételi épülettel
szemközti oldalon, a pozsonyi váltókörzethez közel -
vágánykapcsolattal az utolsó átmenővágányhoz -
négyállásos körszínt építettek, mellette
villanygépek számára napivizsgázó helyet,
gázolajkutat, csoportemelőket és fordítókorongot
telepítettek. |
|
Horní Lidec felé 12:34-kor indul a
3264-es számú nemzetközi személyvonat, amely cseh
területen továbbközlekedik Vsetín felé. A
járműveket ezúttal a Cseh Vasút biztosítja: (50 54)
21-19 065, 21-19 168, 21-08 308, 21-08 356, élükön a
163 249-es géppel. Az induló telítettség 10% alatti.
A ma 125-ös (cseh területen 280-as) számot viselő
vonalat a csehszlovák állam stratégiai
megfontolásokból építtette 1935-1937 között. Puhó
kezdőponttal szelvényszámozódik, jelenlegi
állapotában kétvágányú, villamosított (3 kV=),
49-es sínrendszerű, hézagnélküli, betonaljas, GEO
sínleerősítésű. A felsővezeték tartóoszlopok a
szokásos fém szerkezetek. Automatikus
térközbiztosítást alkalmaznak. A váltókörzet után
kissugarú jobb ívvel felvesszük a Vág folyóra
merőleges irányt, az ívben GEO-s faaljakat fektettek,
itt illesztéses a felépítmény. |
|
Az alsópályás, rácsos acélhíd
előtt, 1.4-nél létesült Púchov Závody (a
gumigyárról nevet kapott) megállóhely: ketten
szállnak fel. Az ív elejére 50 km/h állandó
lassújelet tűztek ki, az ív végétől 80 km/h
alkalmazható. A híd után hamarosan átérünk a
Vág-völgy túloldalára, ezért jobb ívvel vele
párhuzamos irányt veszünk fel, majd 2.9-től bal
ívvel megcélozzuk a Vágba ömlő Biela Voda folyócska
völgyét. E bal ív előtt, 2.7-nél kezdődik Puhó
"felső" (Púchov zastávka) alsó peronvége -
a megállóhelyen négyen várnak a vonatra.
A továbbiakban végig a Biela Voda, majd mellékvize
mentén emelkedünk a szlovák-cseh határ mögött
található alagútig, ahonnan a Senice mellékpatakjának
völgyében érjük el Horní Lidec állomást. A völgy
- felfelé nézve - bal oldalán, a folyócska
szintjéhez képest magasabban haladunk, folyamatosan
emelkedünk. Az ív végétől, 3.4-től 90 km/h
engedélyezett. Az ágyazat aránylag tiszta, ugyanakkor
szakaszosan hullámos sínkopás jelentkezik. 4.8-nál
és 6.1-nél földút bújik át a vasút alatt,
ágyazatátvezetéses műtárgy segítségével - a
völgy oldalában haladó vonalra végig jellemző ez a
megoldás. Szintbeni útátjárókhoz a terep jóval
kevésbé lenne alkalmas, mert egyszerűen nincs hely: a
völgy felőli oldalhoz képest már túl nagy lenne a
szintkülönbség. 6.2+50-nél rövid faaljas, GEO-s
szakaszt iktattak be a GEO-s betonaljak közé. |
|
6.4-nél létesült Donány (Dohnany)
megállóhely, ahol négyen szállnak le, egy utas
várakozik. A szomszéd vágányon Dvoickával
az élen tehervonat ereszkedik - egy másikat is láttam
Puhón, szintén a kétszekciós villanygéppel.
Valamennyi eddigi megállót alacsony, keskeny
oldalperonokkal látták el, beton elemekből. A völgy
hosszában végignyúló Donány település házai
baloldalt 8.0 magasságában érnek véget.
A kissugarú ívekkel tarkított vonalvezetés 80-as,
90-es sebességeket tesz lehetővé, villanygépünk
könnyedén bírkózik meg ezzel a feladattal. 10.5-nél
80-as, illetve kerek táblás 70-es lassújel (utóbbi a
hattengelyes 18x sorozatok számára). 10.7-nél és
11.1-nél ismét ágyazatátvezetéses hídon haladunk
át egy-egy út felett, köztük 10.8-tól következik
Felsőzáros (Zarecie) megállóhely, ahol rövid
szakaszon faaljas, GEO-s a felépítmény. Öten
szállnak le. A felső peronvégtől 90 km/h
alkalmazható. 11.3+50-nél ágyazatátvezetéses
áteresz segítségével szeljük át a Biela Voda egyik
mellékvizét. 12.3-nál található annak a
felsőpályás acélhídnak az alsó vége, amellyel
átjutunk a Biela Voda és a vele - valamint a vasúttal
- párhuzamos országút felett, megközelítve
Alsórétfalu (Lúky pod Makytou) állomást. A völgynek
tehát most a jobb oldalára kerültünk. |
|
Alsórétfalu kezdőponti váltókörzete
12.9-re esik. Fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzőkkel rendelkezik, elektromos váltóállítású;
két átmenő fővágánya a negyedik és ötödik. Az 1.
mellett oldalrakodó, raktár létesült. A 2.-3., 3.-4.,
4.-5. között betonelemes, alacsony, keskeny
középperonok találhatók. Jobboldalt lefektettek még
egy 6. átmenőt, valamint - jelenleg használaton
kívüli - 7. csonkát, amely egyállásos, fémből
készült színbe vezet. Az 1.-5. vágányok
betonaljasak, GEO sínleerősítéssel, a 6. faaljas,
Hohenegger-es. Ketten szállnak fel. 14.2-ben nagyobb,
majd 14.3+50-nél egy kisebb, viaduktnak is beillő,
felsőpályás acélhíd segítségével ismét
átszeljük a folyócskát, valamint a mellette haladó
országutat.
A Biela Voda innen északnak fordul, az út és a vasút
viszont nyugatnak tartva, a mellékvize mentén emelkedik
tovább. |
|
14.7-nél beton áteresz, 15.8-nál
érjük el a bal ívben fekvő, Fehérhalom (Lysá pod
Makytou) megállóhelyet. Puhó óta pontosan 100 métert
emelkedtünk idáig. Szögletes épület található a
bal vágány mellett, a jobb oldalon csak a 70-es évek
stílusában készült esőbeálló jutott. Tizenegyen
szállnak le. 15.8+50-nél közút bújik át a vasút
alatt. A felső peronvég felett 200 méterrel 80 km/h-ra
utaló táblát helyeztek el, 16.2-nél bélésfallal
támasztották meg a hegyoldalt, az ívben illesztett a
felépítmény. 16.6-tól 100 méter hosszban faaljak
jönnek, GEO sínleerősítésekkel. A kissugarú
ívkombinációban 60 km/h-t tartunk, 17.0+50-nél
közút felett haladunk.
A völgy itt már igen vadregényes képet ölt;
17.7-nél kettéágazik a vízfolyás - az országút és
a vasút a bal szurdok mellékét választja. 18.0-tól
90 km/h engedélyezett. A patak szintjéhez képest kb.
30 méteres magasságot nyertünk. 18.8-nál földút és
patak, 19.4-nél patak, 19.9+50-nél út bújik át a
magas töltés aljában, két-két szomszédos domb
között. Strelenka megállóhelyen (20.1) - amely
közvetlenül a szlovák-cseh határ előtt fekszik - 14
leszálló, 3 felszálló. 21.0-nál áteresz, 21.1-től
- a tábla mögött a határpont - 90 km/h alkalmazható
(előtte 80); szakaszosan mindkét oldalon bélésfalak.
Már cseh területen, 21.7-től 80 km/h, kerek táblás
70 km/h. 23.1-től jön az egyenes vonalvezetésű,
kétvágányú alagút, amelynek végponti végét
Strelná megállóhely követi (23.6), 510 méteres tszf.
magasságon. Négyen szállnak fel. A felépítmény az
alagúttól a megálló vp.-i peronvégéig faaljas,
GEO-s. |
|
Az alagúttól ereszkedünk, 24.2-nél,
24.6-nál, 24.8-nál ágyazatátvezetéses hídon kelünk
át földút illetve vízfolyás felett. A völgynek
lefelé nézve a bal oldalán haladunk. 25.8-nál
telepítették Horní Lidec előjelzős
térközjelzőjét. 26.0+50-nél felsőpályás acélhíd
a vasutat Puhótól követő országút felett, 26.3-nál
pedig szintén felsőpályás híd a Senice patak felett.
26.6-tól 70-es a pálya, 26.8+50-nél átereszt
építettek, 27.0-nál ágyazatátvezetéses híd alatt
földút bújik át - itt már jobb ívvel közel északi
irányt veszünk fel, balról közelít a 283-as jelű
vonal. Közvetlenül a bejárat előtt 9 ezrelékes a
lejtő, az ív betonaljas, GEO-s, illesztett. A
váltókörzet 27.3-ra esik. 13:18-kor a személyvonat
továbbindult Vsetín felé, nekem pedig bőven van időm
körülnézni. |
|
A tehervonatok specialistája, a Dvoicka
(131-es sorozat) egyik példánya ráérős mozgásokkal
jár rá vonatára, majd ottmarad, amíg kellő
nagyságú "időablakot" nem nyitnak neki a
személyszállító vonatok között. Ami az esetleges
tológép-igényt illeti az alagútig, egy 183-as
gépmenetben Puhó felé távozott, más alkalmas jármű
pedig nincs a környéken. Ez a helyzet nem változik,
Puhóról semmi sem megy át, a tehervonatot viszont még
látjuk a mai napon.
Horní Lidec fény bejátati, egyéni fény kijárati
jelzőkkel felszerelt, puhói váltókörzete faaljas.
Átmenő fővágányai a 125-ös vonal felől a 4. és
5., tehervonati indító-fogadó célból tőle jobbra
további öt vágány épült (6.-10). Az 1. vágány
mellett a puhói váltókörzetnél rakodóterület,
amelyet ebbe a váltókörzetbe bekötött csonka fog
közre a másik oldalról. A 283-as vonal a másodikba
csatlakozik. A 4. és 5. GEO-s, faaljas, a többi GEO-s,
betonaljas. Keskeny, alacsony középperonokat
építettek az 1.-2., 2.-3., 3.-4., 4.-5., 5.-6.
vágányok között - a legutolsó alacsonyabb, majdnem
sínkoronaszintű. |
|
A 283-as vonal egyvágányú,
Hohenegger-es betonaljas, szórványos faaljas
cserékkel, 70 km/h alkalmazható rajta a bejárat
előtti a szakaszon. Szelvényszámozása Horní
Lidec-től nézve csökkenő, a váltókörzet 18.6-ra
esik - a kezdőpont Bylnice, hiszen voltaképp
összekötő vonalról van szó a 125-ös és 123-as
(cseh számozás szerint rendre 280, 341) között.
18.5+30-ra esik az ágyazatátvezetéses betonhíd az
országút felett, amely a fővonallal párhuzamosan,
Vsetín-re tart. |
|
A puhói váltókörzetnél, a felvételi
épülettel szemközti oldalon három csonkából és
egyállásos színből álló telep helyezkedik el.
Az időjárás kellemes: egyáltalán nincs hideg, ahhoz
képest, hogy a környéken - mind a szlovák, mind a
cseh oldalon - csupa "lednica" meg
"lidec" és ehhez hasonló, vagyis jégre
utaló elnevezések fordulnak elő. Persze ki kellene
próbálni télen is, mennyire ül meg a hideg a
völgyekben, és hozzá lehet képzelni például az ezer
évvel ezelőtti állapotokat, amikor a jégkorszak
utáni felmelegedés során itt-ott még igen zord
klímával találkoztak a szerencsét próbáló szláv
törzsek.
Az ezen való merengés közben kijutok az ívhez, a
magas fűben. Fotóhelynek ez sehogy se jó, de nincs mit
tenni, mert már jön is a Prága-Zsolna viszonylatú,
R243 "Fatra" nemzetközi gyorsvonat. |
|
A felvételi épülettel szemközti
oldalon domb emelkedik, amelynek szélét le kellett
nyesni az állomás építésekor, vagyis szabályos
rézsű alakult ki.
A domb tetején legelőt találunk, villanypásztorral
körbekerítve (rohadtul ráz ám!), a rézsűn
többnyire csipkebokrok nőnek, borotvaéles tüskékkel.
Mire néhány vérző karcolás árán felértem, meg
kellett állapítanom, hogy a felsővezeték
tartószerkezetei és a domb magassága alakulhatna
jobban is egymáshoz képest - azért a felvételt
elkészítettem. A villanypásztor hatását kipróbálva
rá kellett jöjjek, hogy visszafelé is kizárólag a
csipkebokrokon át vezet az út...
A tehervonat most már indulásra kész, közben a Nap is
kibújik a soronkövetkező felhő mögül - képsorozat
készíthető, amelyeken az árnyék a kocsik mentén
egyre messzebbre vonul. |
|
13:56-kor a cseh állami
személyszállító operátor (de jól hangzik
így...) 810 371-es motorkocsija érkezik Bylnice
felől meglehetősen üresen, majd némi ácsorgást
követően visszaindul. Előbb azonban még bevárja a
Vsetín-ről befutó személyvonatot, amellyel - miután
tovább most nincs miért ittmaradnom - én is visszatérek
Puhóra. Átszálló utas végül nem jelentkezett, a
motor kb. 20% telítettséggel vág neki. |
|
A menetrend szerint 14:10-kor Puhó, majd
Zsolna felé továbbinduló Os3265-ös személyvonatot
ezúttal a szlovákok állították ki, 5 perc késéssel
jön, gépe 163 054, három kocsija közül kettő
termes, egy poggyászteres. Négyen szállunk fel, a
telítettség minimális. Strelná megállóhelyen
kilencen szállnak le, átlépő utas rajtam kívül most
talán nincs is. Az alagút Horní Lidec felőli végét
magas bélésfal vezeti be. Állékonyságát fokozandó,
a felső élei között vasbeton áthidaló elemeket
alkalmaztak.
Minimális utascserékkel (0-2 felszálló) jutunk el
Puhóig. Pozsonyi illetve Horní Lidec-i
váltókörzeténél, a 125-ös vonal mellett ácsorgó
BRKS-különítményre még szentelünk egy kis időt.
Visszaúton ugyanaz a cseh határőr (rendőr) végezte
az útlevelek ellenőrzését, mint Horní Lidec felé.
Természetesen megismert, és kevés utas lévén,
beszédbe elegyedtünk. Elmondta, hogy voltaképp kedveli
a munkáját, szereti ezt a hegyes-völgyes vidéket,
amely szinte naponta képes más-más arcot mutatni.
Puhón természetesen ő is leszállt, majd betért a
belügyi szervek tartózkodójába. De előbb még
elővett a táskájából egy jókora almát és nekem
adta. Nevetve elköszöntünk egymástól - az alma pedig
nagyon finomnak bizonyult... |
|
A puhói állomás exkluzív
élelmiszerboltját most jobban süti a Nap. A
kompozíció borzalmas - de ha nem vesszük komolyan,
akkor nevezhetjük kedvesnek.
A három BRKS-mozdony és a hozzájuk társult
államvasúti villanygép a váltókörzetnél
létesített kihúzó csonkán áll, a 125-ös vonallal
párhuzamosan. Előlről hátrafelé a sorrend: 742 513,
771 507, 771 513, 363 144. |
|
Oszlopmentesebb kép készítése
céljából az innenső oldalon kellett próbálkoznom.
Itt a vasúttól száz méterre néhány panelház
csúfoskodik, előttük hobbikert-nagyságú
parcellákkal. Reméltem, hogy nem taposom le senki
krumpliját vagy tökét - mert még a végén az
enyémet tapossák le, teljes joggal... |
|
Ideje továbbállni a Vág-hídhoz, mert
ha az R608 "Spisan" gyorsvonattal szeretnék
innen lelépni, akkor egy órám maradt. 1.2+10-nél és
1.3+20-nál ágyazatátvezetéses hídon egy-egy
aszfaltozott út felett halad a vasút, az utak a
töltés északi oldalában kialakított buszállomás
alsó és felső végéhez vezetnek. (A hely négy
párhuzamos út mentén kijelölt kocsiállásokkal, az
útszakaszok között perontetős peronokkal rendelkezik,
ottjártamkor buszt a közelben sem láttam.)
1.2+80-nál tűzték ki a 80 km/h-t engedélyező
táblát. A sínrendszer 49-es, a - páratlan vágányban
mérve - 310 méter sugarú ívben illesztett a
felépítmény, faaljakon, GEO sínleerősítéssel; az
ív végétől GEO-s, 1982-es gyártású, SB6
betonaljakat alkalmaztak. Púchov Závody megállóhely
végponti peronvégét 1.6-nál ágyazatátvezetéses
híd követi a 125-ös vonallal párhuzamosan
továbbhaladó országút felett, azután a pálya a
Vág-hídra tart. |
|
A híd a vasúttól gyalog könnyen
elérhető partszakaszról jól fotózható. Úgy tűnik,
horgászok szoktak próbálkozni errefelé - a víz
aránylag tiszta, tehát akár komolyabb sikerélményük
is lehet néhány itt töltött óra végén. A széles
medrű, de átlagos vízhozamú napokon a meder nagyján
sekély folyó errefelé már egyértelműen hegyi
jelleget kap. |
|
Gyorsvonatom indulási időpontja
vészesen közeledik, ezért sietősen nekivágok a szép
fekvésű ívnek. Hátratekingetve hamar meglátom a
vonatot a túlparton, illetve a hangja még hamarabb
ideér. A Horní Lidec-en fotózott teher tehát végül
átmerészkedett: Dvoickával az élén az
engedélyezett, ötvenes tempóban kezd bele a kissugarú
ívbe. |
|
Puhó kezdőponti váltókörzetétől
nézünk Pozsony irányába; a kép látószögén
kívül, jobbra fordul ki a 125-ös vonal. Itt még 3 kV
egyenfeszültségű a hálózat, távolabb, az
útátjáró előtt (156.2), a nyíltvonalon történik
meg a rendszerváltás 25 kV váltakozófeszültségre.
Jobb kéz felől, a "Matador" telep mögött
villanytelep található, a "Matador"
oldalában a felsővezetékes szolgálat részére
alakítottak ki egy kis telephelyet.
Az első átmenő mellett, a pozsonyi váltókörzethez
közelebb pályás telep üzemel (trencséni részleg,
puhói kirendeltség). Ki tudja, volt-e bármi közük az
első vágányon ácsorgó munkagép üzembentartóinak a
II. Világháborús "Puma" harcirepülőkhöz -
bár a jármű oldalára festett pumafej inkább nevet,
mint ordít. |
|
Közben Horní Lidec felől megérkezik a
Cseh Vasút által biztosított összeállítás, a 162
016-os mozdonnyal.
Délutánra az ég kezd befelhősödni. Reggeltől
mostanáig tiszta idő volt, utam elején kissé
csípős, 8 fok körüli hőmérséklettel, kora
délután 22 fokra melegedett fel. |
|
A "Spisan" gyorsvonat
Kassáról 10 perc késéssel esik be. 10 leszálló, 3
felszálló, az utasterhelés kb. 20%. Összeállítása:
362 014, 21-38 066, 20-70 062, 048, 058, 030, 056, 033,
82-70 011, 88-41 064, 19-70 044. Bellus (Belusa) és
Lédec (Ladce) állomások között baloldalt igen
kiterjedten fejtik a hegyet - nyilván az a cementgyár
alapanyaga. Illava (Ilava) állomás kezdőponti
váltókörzetével szemben, baloldalt (kp. felé
nézve!) börtön található - régi és újabb
épületek alkotják az intézetet. Hőlak végponti
váltókörzeténél - ugyancsak baloldalt - viszont
nincs szükség rácsokra, ott cukorgyár létesült,
háromvágányos tárolóval. Huszonöten szállnak fel,
nyolcan le, a Hőlaktuja éppen benn áll a
végállomásán. Trencsénben 40 felszálló, 25
leszálló, a tíz perces késés nyomtalanul eltűnt.
(Meg kell hagyni, lendületes műsort adott elő
a Pershing...) |
|
Bogoszló (Trencianské Bohuslavice)
alatt a mai napra végeztek a távvezetékesek, dízel
előfogatolás már nincs. 363-asunk a kisebb sugarú
íveken 100 km/h-t tart, azután megint üveghang jön a
vontatómotorok felől, ahogy felgyorsít. Vágújhely
végponti váltókörzeténél baloldalt (a felvételi
épülettel szemközt) több, vasúti kiszolgálású
telephely fekszik - vágány megy be és jön ki onnan.
Jobbra szintén felhúztak néhány gyárat. Huszan
szállnak fel, hat leszálló mellett.
A szlovák és a cseh Pershing jól megfér egymás
mellett - végülis ugyanannak a gyárnak a kapuján
gördültek ki egykor. Vágújhely váltókörzetei
faaljasak, a kezdőpontitól folytatódik a betonaljas,
49-es sínrendszerű, GEO sínleerősítésű pálya.
Az "EZ Kysak" betonozó szerelvénye Brunóc
(Brunovce) állomáson várakozik, élén a 797 101-es,
kéttengelyes mozdonnyal. A felépítmény a végponti
váltókörzettől átépített. A rakodóterületen
aljak, sinek, vágánymezők várják a beépítést. A
Gorillával vontatott R611 "Povazan"-t várjuk,
aztán folytatjuk a menetet az egyetlen, használható
vágányon. Brunóc kezdőponti váltókörzeténél
csapórudas sorompós útátjáró található: földút
metszi a vasutat. Jó esélyekkel itt is aluljáró
épül majd - nem az első a környéken, amely földutat
vezet át. Pöstyénben 45 felszálló, 8 leszálló.
Nagykosztolány (Vel'ké Kostol'any) állomáson két
szénvonat vár ránk - a vonóvezetékes állítású
váltókörzetek között Hohenegger-esek az átmenő
fővágányok -, majd megint egyvágányozás jön, 50-es
lassújellel. Lipótváron huszonhat felszálló,
tizenként leszálló jelenti az utascserét. A
kezdőponti váltókörzetnél leeresztett szedővel
gurulunk. |
|
Nagyszombaton negyvenöten szállnak fel,
huszonöten le, 2 perc késést szedtünk csak össze a
munkaterületek között araszolva. A Báhonynál
(Báhon) épülő aluljáró meglehetősen komoly:
T-alakban futnak össze benne az utak. Pozsonyba pontosan
érkezünk, majd a "Spisan" szerelvényének
másik végére rázár a 236-os Plehács, Hercegnőt
(263 010) cipelve magával.
Az EC175-ös unalmasságát feldobandó, Párkányig az
R233 "Svatopluk"-kal utazom. 3 perccel
korábban érkezik, gépe a 242 262, kocsijai: 19-41 073,
82-40 345, 20-41 771, 20-40 015, 20-41 956, 20-41 951,
20-40 013. Negyvenöten szállnak le, kb. harmincan
szállnak fel, telítettsége ezek után elől 30%,
hátrafelé teljesen elfogy. Vinohrady-n 8 leszálló, 10
felszálló, Szencen 5 fel, 2 le, Galántán 15 le, 5
fel, Vágsellyén 45 le, 2 fel. A Vág-hídon a bal
vágányban felújítást végeznek, emiatt ott most
30-as lassújelet tűztek ki. Érsekújváron kb. 40
leszálló, Párkányig heten utaznak. Az EC175 6 perc
késéssel érkezik, összeállítása: 350 013, 19-91
103, 10-91 104, 88-91 101, 21-91 307, 21-91 301, 20-91
109, 20-91 106, 21-91 104. Leszálló nincs, ketten
szállnak fel. Negyvenhárman utaznak Budapestig. |