A 2006-2007-es tél enyhesége
Magyarország területének legnagyobb részén csak
néhány napnyi havat engedett meg. Fehérbe borult
tájakért valamivel magasabban fekvő vidéket kellett
keresnem. A szlovákiai 185-ös vonal - Poprád-Palocsa
(Plavec), illetve Poprád-Tátralomnic (Tatranská
Lomnica) - szinte végig legalább ötszáz méteres
tengerszint feletti magasságon halad, ígyhát a célnak
épp megfelelő. A kirándulást kétnaposra terveztem, a
2007. január 26-ról (péntek) 27-re (szombat) virradó
éjszakát miskolci szálláson töltöttem el.
Útvonalam. 1. nap:
Budapest - Kassa (80/90/169) - Poprád (180) - Tarpatak
(185) - Kassa - Miskolc (185/180/169/90). 2. nap: Miskolc - Kassa (90/169) -
Poprád (180) - Palocsa (185) - Alsózúgó - Poprádfalu
- Poprád (185) - Kassa (180) - Miskolc (169/90) -
Budapest (80).
Vonatszámok. 1. nap:
530/412 "Rákóczi" (Kassa) - Os7806 (Poprád)
- Os8343 (Tarpatak) - Os8314 (Poprád) - R607
"Liptov" (Kassa) - 413/531
"Rákóczi" (Miskolc Tiszai). 2. nap: 5310/7202 (Kassa) - R604
"Dargov" (Poprád) - Os8309 (Palocsa) - Os8310
(Alsózúgó) - gyalog (Poprádfalu) - Os8350
(Poprád) - R607 "Liptov" (Kassa) - 413/531
"Rákóczi" (Budapest Keleti). |
|
A Budapest Keletiből 6:05-kor induló
"Rákóczi" nemzetközi gyors összeállítása
hátulról előre: (magyar stokk) 19-37 020, 20-06 011,
29-05 046, 29-05 075, (szlovák stokk) 19-41 098, 82-40
341, 20-41 623, 642, 941, 932, 942, a vontatójármű V43
1044. Induló utasterhelésünk 15%. Rákoson,
Gödöllőn, Aszódon 10-15 utas várakozik, Hatvanban
ötvenen szállnak fel, harmincan le. Vámosgyörkön
tízzel, Kál-Kápolnán tizenöttel leszünk többen,
Füzesabonyban harminc a felszállók, negyven a
leszállók száma. Rákos bejáraton eltöltöttünk
néhány percet, majd hosszabb ácsorgás következett
Gödöllő bejáraton, mire két páratlan vonatot
elindítva, két ácsorgó inga között sikerült szabad
vágányt találni - az eredmény negyedórás késés.
Füzesabony után a páros vágányban felsővezetéket
javítanak (az előző és a következő napokon az erős
szél több felsővezeték-sérülést okozott szerte a
hálózaton), ezért helytelenben folytatjuk.
Mezőkövesden tizenöt felszálló és tíz leszálló
az utascsere; InterCity előz, tovább növelve
késésünket. Miskolcon a többség befejezi utazását
és harmincan szállnak fel. A magyar stokk leakad
(5200-as számon Sátoraljaújhelyet célozza majd meg),
19 percnél tartunk. Ongán nincs utascsere, a késés
miatt kiesik egy kereszt, így már csak 15 perccel
maradunk el a menetrendtől. Szikszón 4 felszálló és
2 leszálló, kereszt az IC537 "Hernád"-dal.
Halmajon két utassal fogyatkozunk. Forró-Encsen
tizenöten várakoznak, öten kászálódnak le.
Hidasnémetiig tizenketten utaznak, a vonaton maradók
tizen sincsenek - késésünk most bíztató 10 perc.
Új gépünk a 362 007-es lesz, a tolatási műveletek
kismértékű elhúzódása miatt 13 perc többlettel
indulunk, ehhez még hozzájön a végponti
váltókörzetben végzett fenntartási munkák 10-es
lassújele - végül +17-tel érünk Kassára. Ez azért
kellemetlen, mert a 10:18-kor induló "Liptov"
gyorsvonatig így csak három percem marad, és nem
több, ugyanis a "Liptov" már nem a
"Rákóczi" szerelvényét örökli (tolatási
művelettel, emiatt pedig fékpróbával kiegészítve).
Azért megpróbálkozom a jegyvásárlással, ami majdnem
sikerül. A kudarc igazán nem a pénztárosokon múlik:
mindhárom nyitvatartó pénztárnál egy-egy személy
áll, és mintha összebeszéltek volna, valamennyien
összetett jegyvásárlásba kezdenek, hálókocsikkal
és csatlakozások megtudakolásával tűzdelve. Erről -
és az univerzális pénztárak rengeteg előnye mellett
az egyetlen hátrányukról - ennyit, 11:20-kor indul a
következő vonat Poprád felé, amely (minden állomást
és megállóhelyet meglátogatván) csak 13:18-ra ér
fel. Módosítanom kell az útitervemet, amelyből a
tátralomnici fordulót kihagyom, ma csak Tarpatak
(Studeny Potok) lesz a célpont. |
|
A 7806-os számú, Zsolnáig közlekedő
személyvonat gépe 163 049, a kocsik: 21-09 005, 21-18
763, 21-18 094, 21-08 448, 21-19 009. Kezdeti átlagos
utastelítettsége 40%, Sároskőszegig (Kysak) 3-8 fős,
vegyes utascserék jellemzők. Kőszegen tizen szállnak
fel, majd ismét mérsékelt érdeklődés
tapasztalható. Margitfalván (Margecany) 60 fős
utascsere, többségében leszállókkal. Korompán
(Krompachy) 10 felszálló és 20 leszálló, a
továbbiakban folyamatosan fogy a létszám.
Szepesolasziban (Spisské Vlachy) a 812 014-es motorkocsi
szedi össze az utasokat Szepesváralja (Spisské
Podhradie) felé: a húsz leszálló fele veszi igénybe.
Míg Kassán csak leheletnyi hóréteg borítja a talajt,
Margitfalvától már masszív hótakaró jelenik meg.
Vitfalván (Vítkovce) tizenöten, Haraszton (Chrást'
nad Hornádom) negyvenen szállnak fel. Márkusfalván
(Markusovce) 21:5, Iglón (Spisská Nová Ves) 70:40
arányban nyernek a felszállók. A tológépeket
alakító, 183 001 és 183 004 mozdonyok egy-egy
indulásra előkészített tehervonat végében
várakoznak.
6-7 percet tartózkodunk, 10 perc késéssel indulunk
tovább. Túltartózkodásunk oka hamar kiderül: az
Igló-Védfalu állomásközben, a szomszéd vágányban
felsővezeték felújítási munkákat végeznek, a
munkagépeket és eszközöket szállító vonat
Szepestamásfalva (Spisské Tomásovce) megállónál
áll éppen. Az állomásköz három megállójában 10,
6 illetve 8 felszálló akad, 5, 15 illetve 12 leszálló
mellett. Most már az utasok többsége diák. Védfalu
(Vydrnik) állomáson 15 felszálló, 12 leszálló.
Savnik (Spissky Stiavnik) és Gánóc (Gánovce)
megállóhelyek 3 és 1 fős utascserékkel
szerénykednek. Poprádig hetvenen utaznak, többen
sílécet cipelnek a vállukon. |
|
Poprád (Poprad-Tatry) állomás
átépítés alatt áll. Az állomási vágányokra
merőleges, a Tátra-villamos (TEZ) végállomását is
képező építmény megmarad, ám alatta a peronok
megújulnak: a 120-as vonalra is jellemző típusterv
szerint, magasított, széles oldalperon és széles
középperon készül. Egyedi azonban a perontető.
Betonlábakra erősített acélváz, rajta vasbeton
tetőelemekkel - az értelme könnyen kitalálható: itt
akár félméteres hó tömegét is el kell viselje a
szerkezet. A középperonról - amelynek szélesítése
miatt két állomási vágányról kellett lemondani - a
merőleges várócsarnokba két fedett lépcsősoron
lehet majd feljutni; a lépcsősorok egyike
többé-kevésbé kész (az utasforgalomnak ideiglenesen
átadták), a másiknak még csak az acél
tartószerkezetét állították össze. Ezek is
meglehetősen masszív építmények. Eltérően a 120-as
vonali megoldásoktól, a két peron között csak egy
átmenővágány marad, amely az állomás mindkét
végében vágánykapcsolattal rendelkezik a peron
mellett futó sínpárokhoz. Belátható időn belül
errefelé nem készülnek 160 km/h-s sebességre,
áthaladni egyébként is csak tehervonatok szoktak, így
ez a megoldás kielégítő. A peronok oldalán
megfigyelhető a zajelnyelő burkolat, ám 120-as vonali
társaitól eltérő típus - nyilván más volt a
szállítója. Az oldalperon szélesítésének a két
egykori rakodó csonka látta kárát: megrövidítették
azokat, bár valószínűleg nem bontják el teljesen. A
már átépített vágányok felépítménye a szokásos
- betonaljak, Skl-14 sínleerősítések, UIC60E sinek. A
hat villamosított vágány feletti felsővezetéket, a
térvilágítási oszlopokat és a fényjelzők egy
részét újakra cserélték.
A legközelebbi alkalmas vonat, a Késmárkig (Kezmarok)
közlekedő 8343-as csak munkanapokon jár, ezúttal a
810 404-es motorkocsi alkotja, szólóban.
Az induló létszám 28 fő. Szepesszombat
(Poprad-Spisská Sobota) megálló poprádi peronvége
előtt száz méterrel, acél gerendahídon metsszük a
Poprád folyót és a késmárki országutat - a 185-ös
vonal vágánya még párhuzamosan halad a 180-aséival.
Menetrend szerint itt nem állunk meg. Fénysorompós
útátjáró 0.202-nél, bal ívben: így már
egyértelmű, hogy a 185-ös kezdőpontja eredetileg a
híd mögötti, nyíltvonali kiágazás volt. Később a
vonalat Poprád kassai váltókörzetébe kötötték be.
Az eredeti kiágazás azért létesült éppen itt, mert
egyrészt kevesebb hidat kellett építeni, másrészt az
útátjárónál baloldalt kiterjedt ipartelep kezdődik,
ahova a megálló peronjának túloldala mellett
elhaladó iparvágány tart. Az útátjáró előtt,
0.1-nél jobbra, pályás telephez ágazik vágány.
0.8-nál jobbról iparvágány csatlakozik, a
kitérőnél 40-es lassújel van érvényben az
egyébként 60-as pályán. A Poprád folyó végpont
felé nézve jobb oldalán haladunk, alacsony dombokat
kerülgetve. A dombokról lefolyó csapadékvizeket
sűrűn telepített, beton átereszek (1.2, 2.0, 2.2+50,
3.0+50), a mellékpatakokat kisebb betonhidak (1.5+50,
2.6+50) engedik a folyóba. Az ívkombinációkban rendre
kerek táblás 40-es korlátozásokat tűztek ki.
2.508-nál fénysorompós útátjáró.
Hernádmáté (Matejovce pri Poprade) állomáson ketten
szállnak le, egy személy felszáll. Fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzős, két átmenővágányos
(a második az átmenő fővágány), a váltókörzetei
között 200 méter sincs a távolság. 40 km/h
engedélyezett. Késmárki váltókörzetéhez vp. felé
nézve balról terelőcsonkával iparvágány
csatlakozik, valamint a felvételi épület mögött
végetérő, rakodó csonka. A végponti
váltókörzetéből kihúzó csonka halad a vonallal
párhuzamosan.
A folyópálya 49-es sínrendszerű, illesztett. A hóban
sajnos további részletek nem figyelhetők meg, illetve
az aljak feletti horpadások formája ikerillesztésről
árulkodik.
Hernádmáté végponti bejárati jelzője 4.1-nél,
előjelzője 4.5-nél található. A folyótól balra
közel sík a terület egészen a Magas-Tátra laposan
emelkedő lábáig. Folytatódnak az alacsony dombok és
velük együtt a beton átereszek sora: 4.6+80, 5.1+50,
5.4. 6.116-ra esik a Poprád folyón átfektetett,
rácsos acélhíd kezdőponti hídfője, ezután
átkerülünk a folyóvölgy (itt csak egészen enyhe
mélyedés) folyásirány szerint nézve bal oldalára.
6.555-nél fény- és motoros sorompós útátjáró az
országúton keresztül. 6.6+50-től (nem biztosított
útátjáró) 30 km/h alkalmazható; odáig 60 km/h,
valamint kerek táblás 40 km/h. |
|
Tarpatakon (Studeny Potok, 7.2+50) ketten
szállunk le. Mai állapotában nyíltvonali kiágazás
és keresztezőhely kombinációja. A kiágazást
fényjelzők biztosítják, a keresztezőhely közös
kijárati jelzőkkel rendelkezik. A keresztezési
lehetőséget csak személyvonatok (vagy gépmenetek)
számára biztosítják, azaz a vágányok igen rövidek.
Rugós váltókat szereltek fel, Késmárk felé
kitérőbe járnak a vonatok. Azonban lehetőség van a
tolatós teherek kitérőbe járatásának
mellőzésére. A tátralomnici (Tatranská Lomnica)
zsákvonal terelőcsonkával (a csonka felé vasaljas
kitérővel) csatlakozik a keresztezőhelytől kissé a
kezdőponthoz közelebb, ez a kitérő helyszíni
állítású. A terelőcsonka egyúttal a Tarpatak -
Tátralomnic ingavonatok végállomásoztatására is
alkalmas lehetne, de ilyen célra nem használják, a
lomnici vonal alacsony (SK+20-as) oldalperonját feljebb,
az ívben építették ki. A keresztezőhelynél alacsony
oldalperont, valamint alacsony, keskeny középperont
létesítettek. A felvételi épület a tátralomnici
vonal oldalán található, a forgalmi szolgálattevő a
jegypénztáros feladatát is ellátja (a jegykiadás itt
is gépi úton történik, mobil készülék
segítségével). Mellette azonban váltókezelőt
alkalmaznak.
Az állomás előtt közvetlenül (7.1+30)
ágyazatátvezetéses betonhíd juttatja át a vasutat a
Poprád folyóba ömlő Tar-patak (Studeny potok) felett.
A híd előtt, 7.0+70-nél nem biztosított
útátjáróban alsóbbrendű út vezet a vasút bal
oldalától nem messze épült házcsoporthoz. A
kiágazástól egyenesen 30 km/h, az innen
szelvényszámozódó tátralomnici vonalon az ívben 25
km/h, majd 60 km/h alkalmazható. Késmárk felől a
keresztezőhelyen 40 km/h-val haladhatnak a vonatok, a
kezdőponti váltókörzettől 30 km/h-val. |
|
A Magas-Tátrának most csak a csúcsai
látszódnak ki, a hegylánc lábánál egykor
telepített, és nemrég példátlan szélvihar által
letarolt fenyőerdő helyét jótékonyan elfedi.
Poprádról Késmárkra az 1889-es év végére jutottak
el a vasútépítők. Az ottani építkezést 1892-ben
és 1893-ban folytatták Szepesbéla (Spisská Belá),
majd Podolin (Podolínec) állomásig. Időközben testet
öltött a Magas-Tátra lábának meghódítása Tarpatak
és Csorba (Strba) felől: az első terv 1895-re, a
második a következő évben valósult meg. Itt a
legyőzendő szintkülönbség össze sem hasonlítható
a csorbai ötszáz méterrel, ígyhát az adhéziós
vontatás is megfelel, bár a 9,2 kilométer hosszú
vonal 38 ezreléket elérő emelkedője sem éppen a
biliárdasztal kategóriája. Igaz, szénvonatok
felcipelése nem szerepelt a
követelményspecifikációkban. |
|
Tarpatak és Tátralomnic között ma a
840 006-os ingázik. A Stadler által tervezett és a ZOS
Vrútky kivitelezésében készült, Rowan-rendszerű
könnyű dízelmotorvonat (GTW 2/6) kívül-belül
kellemes látvány; sajnos a beszerzett mennyiség csak
arra elég, hogy a 810-esek és átépítéseik által
kiszolgált vonalakon itt-ott szinesítse a kínálatot.
A 731 053-as dízelgép Poprádra tart - mint majd látni
fogjuk, teherkocsikért. Tarpatak és Kakaslomnic
(Vel'ká Lomnica) között fotózom. |
|
7.5+20-nál felsőpályás acél
gerendahíd a Skalnaty-patak felett (ennek vize érkezik
a Lomnici-csúcs alatti tengerszemből), a híd mögött
már 60 km/h engedélyezett. Turistabusz tűnik fel a
7.630-nál települő, fény- és motoros sorompós
útátjáróban. A szűk helyen csak harmadik
próbálkozásra sikerül befordulnia, közben persze a
sofőr kénytelen az átjáró kellős közepén
csuklózni. Egy ködös, téli estén az ilyesmi akár
rosszul is végződhetne...
Közvetlenül az útátjáró mögött található
Kakaslomnic (Vel'ká Lomnica) megállóhely; épülete
már magántulajdon, kerítés veszi körül.
Tarpataktól ötszáz méterre, a buszmegállótól
százötven méterre található megálló iránti kereslet
megszűnésének következtében ma már egyetlen vonat
sem áll itt meg menetrend szerint. |
|
A megálló után két fénysorompós
útátjáró (7.807 és 7.820) követi egymást.
Vezetősinesek, fagerendák között aszfalt
kiöntéssel. A szokatlan elrendezés oka: két
párhuzamos utca között fut le a hegyekből egy kisebb
patak, és ömlik a Poprád folyóba. A vasút a medret
ágyazatátvezetéses beton áteresszel metszi. Az
útátjárók után kerek táblás 40 km/h
korlátozással rendelkező ellenívben ereszkedik a
vonal, az ellenív segítségével a Poprád
kiszélesedő völgyének a - lefelé nézve - bal
oldalához közelít. A 731-es dízelgép Tarpatakon
némi várakozásra kényszerül, keresztez a csak
munkanapokon Ólublóig (Stará L'ubovna) közlekedő
8313-as személyvonattal, amelynek szerepében most a 840
004-est láthatjuk.
A folytatásban Hunfalva (Huncovce) megállóhely
következik, a völgy szélén. Tőle balra, feljebb a
dombon a falu elkülönült része található, mellőzött
és hátrányos helyzetű kelet-szlovákiai
állampolgárok szerény hajlékaival. A település
központját a völgy túlsó szélén, az országút
mentén vesszük észre - az út odáig egy új,
betonból készült, íves tartószerkezetű hídon át
vezet. |
|
Hunfalváig elsétálni beleférne az
időmbe, de a Késmárkról 8342-esnek forduló
motorkocsit Kakaslomnicon szeretném fotózni. Ígyhát
visszaballagok a féllegális állapotban leledző
megállóhelyhez. |
|
8414-es vonatszámon gurul le a 006-os
Stadler Tátralomnicról. A kép készítéséhez bele
kell gázolnom a helyenként térdig érő szűzhóba, a
szemközti ház kertjében pedig mindezt igen
türelmetlenül szemléli két kutya. Mielőtt még a
szívemre venném szegény állatok elkerülhetetlennek
látszó rohanását a torokgyulladásba, a szürke-kék
jármű szinte teljesen hangtalanul besiklik a
megállóba. |
|
A 8315-ös személy Palocsáig (Plavec)
közlekedik, a 840 003-as adja. Miután a motorvonat
leért Késmárkra, megjelenik a tolatós teher: a 731-es
néhány eltolható oldalfalú kocsival.
A következő palocsai személy, a 8317-es számú
(összeállítása: 810 517-es motorkocsi, 011 626-os
mellék) itt keresztez a 8314-essel, amellyel
visszautazom Poprádra (812 036-os motor, 011 627-es
mellék). A két vonatra huszonnyolcan várnak,
többségük a 8317-esre. A mienken 40% az utasterhelés.
Hernádmáté állomáson ketten szállnak fel, négyen
le; Szepesszombaton négyen fejezik be útjukat. A
megállóhely alacsony oldalperonnal rendelkezik,
valamint gyalogos aluljáróval. |
|
Poprádon a szürkület beálltával
rohamosan csökken a hőmérséklet, a hideget jeges
szél teszi még barátságtalanabbá. A
váróhelyiségek ugyan fűtőttek, de ott semmi
látnivaló nem kínálkozik - a vágányok hangulata
sokkal vonzóbb.
Az R607 "Liptov" gyorsvonat a 020-as
Gorillával jön, kocsijai: 19-70 021, 85-30 001, 82-70
077, 21-70 051, 21-70 053, 21-38 064, 063, 029, 039, 066,
20-41 424 (fűtése nem működik), 20-41 331.
Százhuszan szállnak le, hatvanan fel, az átlagos
utasterhelés ezután 30% (a kocsik igénybevétele
hátrafelé fogy). Több a leszálló az állomásokon,
Kassáig 20% átlagos telítettség marad.
A 413-as számon 18:05-kor induló "Rákóczit"
kényelmesen elérem: a Kassa-Miskolc menettérti
nemzetközi jegy vásárlása és egy forró tea
elfogyasztása is belefér. A nemzetközi gyors hét
szlovák kocsija megegyezik a reggeli
összeállítással, a gép ismét a 362 007-es. Kb. tíz
utas gyűlik össze. Hidasnémetiben - ahol V43 1039
veszi át a Pershing-től a vezető szerepet -
öten szállnak át az abaúji Bz-ről, Forró-Encsen
tizen csatlakoznak. Szikszón és Ongán 3-5 fős
utascserék történnek, több felszállóval. Miskolcon
a többség leszáll, tizenöt új utas foglalja el a
helyét. |