Hónézőben... 2. rész

 

A kirándulás második napján, szombaton ismét csapadékmentes, borult az idő, mínusz két-három fokos hőmérséklettel (a rendkívül enyhe tél közepén ezen a hétvégén valamivel hidegebb volt, mint előtte és utána). A Füzesabonytól Hidasnémetiig - közvetlen kocsikkal Kassáig - közlekedő, Miskolcról 6:06-kor továbbinduló személyvonat élén V43 1306, a kocsik: 20-37 315, 29-05 004, 20-17 439, 20-06 017, a végében a szlovák stokk: 20-31 005, 20-41 855. Miskolcra érkezőben huszan szállnak le, a felszállókat négy utastárssal együtt képviseljük.
Ongán kereszt By, Bp, Bo, Szili összeállítással (5327-es személy), a végében hidegen vontatott Szilivel. Szikszón az 539-es "Cracovia" nemzetközi gyorssal keresztezünk (Szili, CFR fülkés, MÁV 39-80, 20-80, 39-80, 20-30, PKP kusett, két MÁV 29-05-ös). Forró-Encsig tizenketten vitetik magukat, az itt szokásos utasáramlásnak megfelelően ők azok, akiket Ongától sikerült összegyűjteni. Novajidrányban újabb kereszt: V43, egy fülkés, három termes 2. o. kocsi (5347-es személy). Hidasnémetiben heten szállnak le, a két szlovák kocsiban öten maradunk. A "Cracoviát" hozó Pershing rázár az alakuló vonat végére, a Kassáról érkezett 7201-es személy mozdonya (az új festésű 362 003) pedig körüljár, majd a két 20-41-es kocsijával (940, 944) vonatunk első felét alakítja ki. +3-mal indulunk.
Kenyhecen (Kechnec) ketten csatlakoznak, Abaújszinán (Sena) nincs utascsere (az öreg Skodát most egy Zuk váltotta fel az épület mögött), Hernádgönyűn (Gynov) szintén kettővel leszünk többen. Hernádcsány (Cana) állomás hat felszállót, egy leszállót generál. +5-nél tartunk. Hernádgecse (Geca) megállóhelyen ketten várakoznak; a település nevét szaporítósejthez hasonlító "gena" graffiti-feliratot a legutóbbi látogatásom óta valaki lefestette az esőbeálló oldalán. Kassamindszenten (Valaliky) két felszálló, Barcán egy leszálló. Kosice Predmestie-n öten fejezik be utazásukat.
Kassán 5 perc késéssel fékezünk le, ennyi még nem veszélyezteti a jegyvásárlást és az R604 "Dargov" (Ágcsernyő-Pozsony) gyorsvonat lefotózását. A vezér felkapcsolja a fényszórókat és int, hogy na most fényképezzem. A "Dargov" összeállítása hátulról előre: 20-70 061, 20-70 052, 20-70 051, 19-70 038, 88-41 059, 82-70 083, 20-70 044, 20-70 058, 20-70 030, 20-70 034, a mozdony pedig a 362 016-os. Átlagos telítettségünk 20%, üres fülkét könnyű találni: elhelyezkedem az egyik IC-minőségű 20-70-esben. A Kassán majd' ötven percet tartózkodó vonatra az utolsó tíz percben hatvanan-hetvenen szállingóztak fel.
Sároskőszeg (Kysak) állomáson tizennégyen indulnak el a felvételi épülettől a peronhoz, további tizennyolcan szállnak át az eperjesi Pantográfról (motorkocsijai: 460 045, 460 046 - tegnap már találkoztunk vele, ma is fogunk még). Margitfalva (Margecany) után tíz, Iglón (Spisská Nová Ves) negyvenhat új utas foglal helyet. Leszállóból kevesebb akad. Közben Szepesolasziban (Spisské Vlachy) - ahol menetrend szerint nem állunk meg - ismét a 812 014-es pihen a következő váraljai menet előtt.
A felhőzet fokozatosan felszakadozik, ami reménnyel tölt el. A Magas-Tátrát azonban a tegnapihoz hasonló hófelhők burkolják be. A felsővezeték-felújítást végző szerelvény jelenleg Védfalu (Vydrník) állomáson tartózkodik, az átmenő rakodóvágányon. Két T211-es kéttengelyes dízelmozdony áll a két végén, középen T334-es. Poprádon nyolcvan-kilencven a leszállók és tíz-tizenöt a felszállók száma.
9:45-kor egyenesen Tátralomnicra (Tatranská Lomnica) tart a 840 006-os motorvonat mint 8435-ös személy: csak hétvégén közlekedik, célja egyértelműen a reggel Kassáról indult síelők célba juttatása. Igénybe is veszik. A 185-ös vonalat kiszolgáló vonatok jelenleg a félkész középperon felvételi épülettel szemközti oldali vágányán, valamint az amellettin várják az utazni vágyókat. E két sínpár között sínkoronaszintű, zúzalékkal felszórt szükségperont létesítettek az átépítés idejére.
A Palocsát (Plavec) pontban tíz órakor megcélzó, 8309-es személyvonat a 812 036-os motorkocsiból és a 011 626-os mellékből áll. A kezdeti átlagos utastelítettség 30%, a motorkocsi a népszerűbb. A Szepesszombat (Poprad-Spisská Sobota) utáni, fénysorompós útátjáró (0.202) eredetileg a gyártelepre vezető iparvágány kiágazását fedező főjelző mögött helyezkedett el, de a jelzőt azóta érvénytelenítették. Hernádmáté (Matejovce pri Poprade) állomáson egy, Tarpatakon (Studeny Potok) ugyancsak egy utas száll le, utóbbi helyen hatan csatlakoznak. Keresztezünk a 840 004-essel (8352-es személyvonat), amellyel tizenkét hátrányos helyzetű fiatalember kíván Poprádra utazni.
A vonal szelvénykövei a szokásos téglatest alagúak, Poprád-Podolin (Podolínec) között az egész kilométereket helyenként hasáb alakú, felül ferdén lecsapott - de a hasonló jellegű, magyar típusoktól különböző - kövek jelzik. Poprád 672 méteres tengerszint feletti magasságáról Podolin állomásig 102, onnan Palocsáig további 82 métert ereszkedünk, a Poprád folyó mentén.
8.4, 8.8, 9.1+50: beton átereszek - a völgy bal szélének elérése előtt, magas töltés aljában, illetve már a bal oldali dombok mentén. Hunfalva (Huncovce) poprádi peronvége előtt (9.2+20) nem biztosított útátjáró. A megállót (9.3) menetrend szerint kihagyjuk. Másfél kilométeren belül négy átereszt (9.4, 9.5+70, 9.7+80, 10.2+90) és három nem biztosított útátjárót (9.5+30, 9.8+30, 10.7+50) gyűjtünk be. 9.6-tól rövid szakaszon a Poprád folyó mellékága mellett haladunk. 10.4-től kb. 400 méternyi hézagnélküli szakasz - az egyetlen az illesztéses vonalon. 11.1+50-nél felsőpályás híd, mögötte (11.4+50, 11.7+80) egy-egy áteresz.
Késmárk (Kezmarok) állomást fény bejárati jelzőkkel látták el. Poprádi váltókörzetéhez balról és jobbról iparvágány csatlakozik, a váltókörzet előtt közvetlenül (12.596) fénysorompós útátjáró létesült. Rövid csonkában végződő, átmenő rakodóvágány ágazik jobbra, lejjebb ennek további vágánykapcsolata is van az átmenő fővágánnyal, egy második váltókörzetnél. Innen három átmenővágány halad tovább (feljebb balra egy negyedik ágazik), a középső az átmenő fővágány; a jobb oldali mellett ismét oldalrakodó látszik, illetve rakodóterület. Az átmenő rakodóból homlok- és oldalrakodós csonka ágazik. Szabványos vasúti épület emelkedik jobbra (valószínűleg a régi felvételi épület), azután egy harmadik váltókörzetben kapcsolódnak egymással a sínpárok, ahol a rakodó visszacsatlakozik. A felvételi épületnél három átmenő, valamint a harmadikba az épülettel szemközt bekötött csonka található; az első az átmenő fővágány.
A végponti váltókörzet után (13.618) fény- és motoros sorompós, majd fénysorompós (14.266) útátjáró. A szélső váltókörzetek között 40 km/h engedélyezett. Késmárkon az utasok zöme leszáll, tizen szállnak fel.
Felsőpályás híd a Kezmarkská Biela voda felett, Késmárk megálló (Kezmarok zastávka) előtt 300 méterrel (14.5+50). A bádog esőbeállóval felszerelt megállóhely poprádi peronvégénél (14.732) fénysorompós útátjáró, előtte áteresz. Egy leszálló akad. 15.2+70-nél felsőpályás betonhíd, azután fénysorompós útátjáró (15.398) az országúton keresztül. 16.3 és 16.4+70: egy-egy áteresz. Nagyőr (Strázky) megállóhelyen hárman szállnak le. Baloldalt ipartelep húzódik, amelynek jó valószínűséggel korábban létezett vasúti kapcsolata, akár teher tárolóval kiszolgálva a vonal felől - talán nem véletlenül hívják a nagyobbik településrészhez közelebb eső szolgáltatási pontot Strázky zastávka-nak, azaz megállónak. 17.3-nál áteresz. A Poprád folyó 90 fokban jobbra fordul, a völgy - lefelé nézve - bal oldalán a vasútnak már nem maradt hely, így két alsópályás, rácsos acélhíd (17.7+50, 18.2), köztük bal ív segítségével jut át ismét a bal szélre. A második híd Strázky zastávka-ra néz (18.5), ahol csak esőbeálló szolgálja az utasokat. Négyen szállnak le. A poprádi peronvégnél (18.4+70) ágyazatátvezetéses áteresz épült.
Szepesbéla (Spisská Belá) előtt teherforgalmat bonyolító vonal vágánya ágazik jobbra (19.2+50), fényjelzőkkel biztosítva. Kétszáz méternyire eltávolodva, bal ívvel követi a vonalunk bal ívét, miközben a szintkülönbség a kettő között egyre nő, annak köszönhetően, hogy míg a vonal a Poprád folyó völgyében ereszkedik, a szomszéd felaraszol a domb oldalában. A falunál ér véget egy telepen, a vonalunk pedig jobb ívvel éri el a forgalmi kitérőt. 19.5 és 20.0+50: átereszek. A fény bejárati jelzős Szepesbéla poprádi váltókörzetéhez (20.4) kihúzó csonka társul jobbról. Az elrendezés Tarpatakra emlékeztet: két, csak személyvonati és gépmeneti kereszteket lehetővé tevő hosszúságú átmenővágány alkotja, rugós váltókkal. A váltókörzetek között 40 km/h engedélyezett. Forgalmi szolgálattevő és váltókezelő egyaránt megtalálható a szolgálati helyen - utóbbi szerepe Tarpatakhoz hasonlóan, a kitérőbe nem járó tehervonatok számára a helyszíni váltóállítás végrehajtása.
Ketten fejezik be utazásukat. Az állomás végponti váltókörzete alatt (20.567) fénysorompós útátjáró. 20.6+30-nál felsőpályás híd a Beliansky patakon át, mögötte bélésfal baloldalt: a domboldal és az egészen közel került Poprád folyó között alig fér el a vasút. 21.6+30 és 22.0: áteresz. 23.2+50-nél felsőpályás betonhíd patak felett, azután 24.0-tól kiszélesedik a völgy, a peremtől beljebb haladunk. 24.7-nél szorosan egymást követi két kisebb, felsőpályás híd, majd megérkezünk Busóc (Busovce) megállóhelyre, ahol nincs utascsere. A megálló után (25.5+50) alsópályás gerendahíd segíti át a vonalat a Poprád mellékfolyója, a Biela felett. 30 km/h korlátozást tűztek ki a hídra, de csak Busóc felől - ehhez képest visszafelé is fékezünk előtte. Maldur (Podhorany pri Kezmarku) táblás megállóhely 26.3+50-re esik, itt négyen szállnak fel. Végponti peronvégénél nem biztosított útátjáró. Az országút balról egészen közelre kerül. 26.4+50, 26.7 és 27.3+80: egy-egy kisebb méretű, felsőpályás betonhíd. 27.6-nál a folyó, a vasút és az országút (jobbról balra ebben a sorrendben) egymás mellé ér.
Toporc (Toporec) táblás megállóhelyen (28.4) nincs utascsere. Végponti peronvégét fénysorompós útátjáró követi (28.476), rögtön utána (28.4+90) alsópályás gerendahíd a patakon, amelynek felső folyásánál található maga Toporc település.
29.770-nél fénysorompós útátjáróban metsszük az országutat, Podolin (Podolínec) állomás fény bejárati jelzője mögött, közvetlenül a váltókörzetnél. Baloldalt rakodó csonkaként folytatódik és ér véget a harmadik átmenő. Bardotkás tehervonat áll rajta Poprád felé, az elsőn (R65, GEO, betonaljakon) pedig - mely a palocsai (Plavec) váltókörzetnél rövid csonkában ér véget - eltolható oldalfalú kocsikat tárolnak. (Nem mostanság állították ide őket: alattuk csak annyi havat látni, amennyit a szél alájuk fújt.) A palocsai váltókörzetből jobbra fatelephez ágazik egy vágány. Baloldalt szintén fatelep található. Az átmenő fővágány a második. A váltók helyszíni állításúak, a váltókezelő a felvételi épülettől indul most rövid egészségügyi sétára, a Bardotkás teher további útját elősegítendő. A váltókörzeteknél egy-egy fény fedezőjelzőt látunk, amelyeket a fénysorompós útátjárók miatt szereltek fel. Hatan szállnak le, egy utas száll fel.
A palocsai váltókörzet fénysorompós útátjárója 30.875-re esik. A szelvényszámozás az állomástól csökkenő, a Palocsa melletti Orló (Orlov) kezdőpontú, és további lényeges különbség, hogy az eddigi 60 km/h pályasebességet 80-as váltja fel - bár a felépítmény itt is illesztéses. Időben fél évszázadot ugrunk előre: míg a Poprád-Podolin szakasz a XIX. század végéhez kapcsolódik, addig a Podolin-Orló szakasz építése 1943-ban kezdődött, és a két alagút elhúzódó munkálatai miatt csak 1966-ra adták át. Palocsa közvetlen vasúti múltja 1968-ra tekint vissza.
30.711-nél fény- és motoros sorompós útátjáró található, ezt is a bejárati jelző fedezi Palocsa felől. 30.6 és 28.5: átereszek. 29.5-nél hídfők maradványai látszanak a pálya két oldalán. A völgy ismét összeszűkül, baloldalt (28.6-28.4) bélésfal biztosítja a vasút számára a helyet. Jobb ívben először az országút halad el a vasút felett (27.7), a boltíves betonszerkezet a vasút szintjéről nézve rövid alagúthoz hasonlít. 27.3+30-nál áteresz. Baloldalt ismét bélésfal, majd bal ívben a Zúgói-alagút (Ruzbassky tunel) jön (27.1) - építését az indokolta, hogy a Poprád folyó kanyarulata mellett maradva túl kicsire adódott volna az ívsugár, ugyanakkor a völgyet benyúló domboldal szűkíti össze.
Az alagútból kibukkanva a pálya folytatja a bal ívet, beton áteresz után Alsózúgó (Nizné Ruzbachy) megállóhelyre érkezünk. Egy utas száll le. Alsózúgótól a falu széle és a folyó között, magas töltésen, jobb ívben - egy-egy áteresszel a töltés aljában - fut tovább a vonal a második alagút felé (Mil'avsky tunel, 24.9). Előtte az országút ismét hídon metszi, ezúttal a beton műtárgyat egymásra merőleges elemekből építették. A bal oldali hídfő bélésfalban folytatódik. Az alagút előtt beton áteresz engedi át egy patak vizét. Fúrásra itt ugyancsak folyókanyarulat levágása miatt volt szükség, ám a közel 180 fokban visszaforduló Poprád bárminemű követése feleslegesnek bizonyult, így rövid bal ív után nyílegyenesen átvágunk a 704,8 méter magas hegy alatt. Az országút a folyó mellett marad, ezért a végponti portál mögött felsőpályás hídon jutunk át felette, végül a széles jobb kanyarulatba kezdő folyón is áthaladunk, ugyancsak felsőpályás híd segítségével. 23.1+30: beton áteresz.
Poprádfalu (Forbasy) ex-forgalmi kitérő (22.3) két átmenővágánnyal rendelkezik, a második az átmenő fővágány, a váltókörzetek között 40 km/h engedélyezett. Az első átmenőt nem használják, szolgálat már nincs. Hárman szállnak le. Az 1. vágány mellett alacsony oldalperon, az 1.-2. között alacsony, keskeny középperon. Az első átmenő a palocsai váltókörzet után rövid (valószínűleg megfutamodásgátló) csonkában ér véget. Nem biztosított útátjáróban földút metszi a vasutat (22.0+50), mellette két jókora betonpillér hordoz valami láthatatlan hidat - még visszatérünk ehhez az építményhez. A földút a másik oldalon komposztáló telepre tart, a közeli domb aljához.
Felsőpályás gerendahídon ismét a Poprád folyó völgyének a lefelé nézve bal oldalát választjuk (21.3+50), a kiszélesedő öntésterületen a vasút töltésétől balra is még sík a terep. 20.9-nél felsőpályás hidat fektettek át a Kamienka patak felett. 19.0+70-nél felsőpályás betonhíd a Vel'ky Lipnik folyócskán; Ólubló (Stará L'ubovna) poprádi váltókörzete előtt közvetlenül (18.4) felsőpályás híd az előbbi vízfolyás kistestvérén, a Maly Lipnik-en.
Ólubló állomás (17.8) fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős (a 2.-3.-4. vágányokról), öt átmenővágányos, középen az átmenő fővágánnyal. Az 1. mellett oldalrakodó és raktár - homlokrakodós csonka ágazik belőle a poprádi váltókörzetnél; egyállásos, félig lebontott színben végződik a palocsi váltókörzet felőli folytatása -, a vágányhídmérleggel is rendelkező 5. mellett rakodóterület. Az ötödik kissé eltávolodva, kb. tíz méternyire halad a negyediktől. Az 1. mellett alacsony oldalperont, az 1.-2. és 2.-3. között alacsony középperont létesítettek. Az állomás mindkét oldalán ipartelep húzódik. Tizennégyen szállnak le és hatan fel.
Ólubló palocsai váltókörzetét felsőpályás betonhíd követi, ötven méterrel lejjebb (17.6) az országút halad el felettünk közúti hídon. Száz méterrel az állomás palocsai bejárati jelzőjétől lejjebb, 17.3-nál betonhíd, a kezdőponti előjelző mögött (16.5+70) pedig alsóbbrendű út bújik át a vasút magas töltése alatt. 15.9+50-nél, valamint innen 500 méternyire egy-egy híd létesült, alsóbbrendű utak felett.
Komlóskert (Chmel'nica) megállóhelyen (13.5) négyen szállnak le, palocsai peronvégénél (13.4+50) nem biztosított útátjáró, harminc méterrel lejjebb beton áteresz. 12.6+30-nál felsőpályás betonhíd út felett. 11.9 - 11.6 között bevágásban haladunk - a folyó közelébe nyúló domb miatt -, azután a folyó mellé érünk. Kb. 200 méter hosszú, többnyílású, felsőpályás betonhídon (11.1-re esik a közepe), egészen éles szögben metsszük a Poprádot, amely itt S-alakot ír le, a vasút pedig nagyobb sugarú ellenívvel követi, átkerülve a jobb oldalára. Átereszek 10.5-nél és 10.1+50-nél.
Palonca (Plavnica) állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős (2., 3. vágányokról), háromvágányos féllíra, átmenő fővágánya a harmadik. Az első vágány rövidebb, a felvételi épület előtt visszacsatlakozik a másodikba. Rakodóterület található mellette, a poprádi váltókörzethez közelebb. A sínpárok behavazottságából ítélve az elsőt nem, a másodikat is csak nagyritkán használják, a szolgálat elsődleges feladata az állomás palocsai váltókörzeténél meghagyott, egyetlen csapórudas sorompópár (8.129) kezelése. Heten szállnak le. A palocsai váltókörzet (8.6) mögött (8.5+30) beton áteresz. 7.6+30-nál felsőpályás híd a Sambronka patak felett, mellette nem biztosított útátjáró. A folyó öntésterülete kiszélesedik, a vasút a jobb szélén halad. Ötszáz méteren belül (6.4+50, 5.9+50) megint két áteresz, már rég nem számolom, hányadik.
Kormos (Hromos) megállóhelyen (5.6) nincs utascsere. 5.4+50, 4.6+50, 4.3, 4.1: beton átereszek. Az utolsó kettő között jobboldalt alacsony bélésfalat készítettek, bár inkább csak a szabványárok állékonyságának fokozása lehet a célja. 3.7+50-nél ismét átszeljük a Poprádot - felsőpályás beton gerendahídon -, miután bal ívvel, bevágás segítségével (3.8+50) "helyet csinálva", mintegy 60 fokos szögben fordul rá a pálya a folyó irányára. 3.412-nél fénysorompós útátjáró, amely már Palocsa település területére esik. Baloldalt fekvő iparteleptől vágány ér a vonal mellé (2.9) és halad vele párhuzamosan. 3.0+50-nél található a fény előjelző. Megjelenik mindkét vágány felett a drót, 2.3-nál villanytelep létesült, szintén baloldalt. Az iparvágány elejét 2.5-ig használják kihúzóként. 2.066-nál bejárati jelzővel fedezett fény- és motoros sorompós útátjáró, majd jön Palocsa poprádi váltókörzete. A váltókörzet magasságában, balra kétállásos mozdonyszín.
Palocsa (Plavec) fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős, tolatóvágányutas biztosítóberendezéssel. Felvételi épülete meglehetősen jellegtelen, mögüle aszfaltút vezet a település kb. 500 méterre fekvő, északkeleti széléhez. Az állomás nyolc villamosított átmenővágánnyal rendelkezik. Az 1. vágány faaljas, R65 sínrendszerű, a 2. betonaljas, UIC49-es. A harmadik Poprád felől az átmenő fővágány, szintén 49-es sínrendszerű. Ami látszik, az betonaljas, GEO sínleerősítésű, a további részletek jelenleg hótakaró alatt rejtőznek. Az 1. vágánynak a delta felőli végéhez kötöttek be egy csonkát, amely a felvételi épület keleti oldala előtt ér véget. Az 1. mellett SK+10 magasságú oldalperon, az 1.-2. és a 2.-3. között keskeny középperon található, a 4.-8. vágányok a tehervonatokat szolgálják.
A felvételi épület nyugati sarka előtt 40 méterrel az 1.8-as szelvénykő virít - a kezdőpont valójában az állomás keleti vége után létesült delta orlói (Orlov) kiágazása. Innen északkeletnek tartva a vasút a Poprád völgyében folytatja útját a lengyel határhoz, azután Muszyna, Piwniczna, Nowy Sacz településeket érinti. Dél felé Héthárs (Lipany), Eperjes (Presov) található.
460 045, 046-os motorkocsikkal a két végén megjött a kirándulás során már többször látott Pantográf, ezúttal 8762-es vonatszámon. 8775-ösnek fordul Kassára egy óra múlva.
Poprádra 11:53-kor indul vissza 8310-es számon a motor+mellék összeállításunk, miután a motorkocsi körüljárt. A kezdeti utaslétszám velem együtt hat fő. Kormoson nincs utascsere, Paloncán egy személy száll fel - a szolgálattevő feltekeri a sorompót, majd meneszt. Ólublón huszonketten várakoznak, leszállóból csak kettő akad. Poprádfalun hét a leszállók száma.
Palocsa felé menet már Alsózúgónál szállingózott a hó, majd részlegesen felszakadozott a felhőzet. Sajnos ez csak átmenetinek bizonyult, mert mire megint feltűnt Alsózúgó, masszív hózápor kezdte vastagítani a tíz-tizenöt centis hótakarót.
Alsózúgó (Nizné Ruzbachy) megállóhelyen három utas társaságában leszállok, most egy kis gyalogos vonalbejárás kezdődik. Először benézek az íves, rövidebbik alagútba (Zúgói-alagút): a falazat terméskő, a felépítmény zúzottkő ágyazatú, faaljas, UIC49-es sínrendszerű, Hohenegger sínleerősítésű. Odabent a falazaton átszivárgó víz szép jégcsapokat képez.
Sok időm nincs az alagút szemrevételezésére: fotóhelyet kell keresnem, mert vonatom Podolinon keresztez a 8311-es személlyel, ez utóbbi tehát percek múlva itt terem. Jobb híján az áteresz betonlemezének szélére erősített korláthoz támaszkodva fotózom a 840 004-est, a megálláshoz lassító motorvonat csak mérsékelt mennyiségű porhóval terít be.
A vasút és az országút a település mögött metszi egymást, addig a vasút magas töltésen halad, a falu jobb széle mellett. A magas töltés aljában egy-egy utat vezettek át betonhíd alatt, a megállóhoz közelebb eső boltíves szerkezetű, a hídfőknél beton megerősítéssel. A megállótól távolabbi a falu északi végénél, vízművel szemközt létesült. Az országút vasút feletti hídjáig az utat választom, szerencsémre a híd előtt nem sokkal Bardotkát veszek észre, amely gépmenetben tart Palocsa irányába.
A közúti hídtól 200 méterre nyíló Mil'ava-i alagúthoz egy kis dombot megkerülve ereszkedem le, hol lábszárközépig, hol térdig érő szűzhóban. Közvetlenül az alagút bejárata előtt ágyazatátvezetéses, beton átereszt építettek.
Meglehetősen nehéz szülésnek bizonyult a hegy átfúrása: a munkálatokat 1943-ban kezdték, majd 1949-ig folytatták a háború után, de a 180-as vonal fejlesztése felszívta az erőforrásokat. Végül 1960-1966 között sikerült üzemképes állapotra hozni a 703 méter hosszú alagutat. (453 méter hosszú alsózúgói párját hasonló ütemezéssel hívták életre.) Falazata terméskő, szakaszosan monolit vasbeton, betonkocka (lásd pl. az Óruzsin-Margitfalva közötti alagutakat) javításokkal és megerősítésekkel, illetve az utóbbi anyagot valószínűleg az építkezés utolsó szakaszában használták fel. A felépítmény zúzottkő ágyazatú, faaljas, UIC49-es sínrendszerű, Hohenegger sínleerősítésű. Ikerillesztéseket alkalmaztak, a két aljra kiterjedő, hosszú alátétlemezzel. Odabent négy helyen szivárog át a víz a falazaton, jégcsapokat hízlalva. A legsúlyosabb szivárgás a palocsai bejárat (24.2) előtt 50 méterrel jelentkezik, ahol az ágyazatot és az aljakat vastagon belepi a ráfagyott víz, itt-ott letört jégcsap-darabokkal szinesítve. Igencsak csúszik ez a kéreg.
24.0+50-nél ágyazatátvezetéses betonhíd az országút felett, 24.0+20 - 23.9+20 között a Poprád folyó felett halad el a vasút, felsőpályás hídon. 23.7+50-nél nem biztosított útátjáró - a behavazott földút Poprádfalura (Forbasy) tart, amely a vele azonos nevű ex-forgalmi kitérőtől kissé északnyugatra helyezkedik el. A nyíltvonal a környéken betonaljas, Hohenegger sínleerősítésű, 49-es sínrendszerű, illesztett. (Poprád-Palocsa között végig illesztett a felépítmény a már említett, Késmárk-Hunfalva közötti, párszáz méteres szakasztól eltekintve.)
Az alagúttól 23.3+50-ig egyenesen halad a vonal, majd kezdőpont (Palocsa) felé nézve rövid jobb ív következik. 23.2 magasságában kezdődik baloldalt a település, kb. 300 méternyire. Jobboldalt a dombon mezőgazdasági telep épületcsoportja látszik. 23.1+30-nál ágyazatátvezetéses híd egy földút és patakmeder felett, az úton gyerekek igyekeznek szánkókkal a vasúttal szemközti domboldalhoz, ahol néhány társuk már javában csúszkál. A jobb ív végetér (23.0), a poprádi váltókörzet 22.9+50-re esik. A váltókörzetekben 40, közöttük 60 km/h engedélyezett. Az állomási vágányok alatt (22.5+50) ágyazatátvezetéses áteresz létesült, patak átvezetése céljából.
A forgalmi kitérő a földmunka szélességéből ítélve eredetileg háromvágányos féllíra lehetett, rakodóterülettel. Még egy, a felvételi épület poprádi oldalánál végetérő rakodó csonka is belefér a képbe. Jelenleg a valamikori rakodóterület közepét magányos nyírfa uralja.
22.0+50-nél magasodik a már említett, két betonpillér, ötven méterrel lejjebb, mint a falut, a forgalmi kitérőt és a jobb oldalon létesített komposztáló telepet összekötő földút. A vágányhoz közelebb két további pillér talapzatát vesszük észre. Jobbra, a völgy széle felől dombok emelkednek, valamivel magasabban a betonpillérek tetejénél. Balra, a folyó felől teljesen sík szántóföld terül el. Ha bal felé meghosszabbítjuk a fantomhíd irányát, pontosan a Poprád folyón átfektetett, Gnézda (Hniezdne) településre vezető hídhoz lyukadunk ki.
A dombot nagyon megtervezett jelleggel uralja egy kis kápolna. Amikor a két fa növekedésnek indult, még komoly vasúti forgalom tanúi lehettek.
8350-es személyvonatként természetesen a 840 004-es fordul vissza. A kihasználtsága 10%, rajtam kívül még két utas száll fel Poprádfalunál. A hosszabbik alagút bejárata utáni, intenzív szivárgás helyén a Bardotka óta nőtt jégcsapvégeket hangos csattanással veri le a homlokablak feletti lemez.
Podolinon hét, Toporc megállóhelyen egy utas száll fel, Maldur táblás megállóhelyen és Busóc megállóhelyen nincs utascsere. Szepesbéla forgalmi kitérőn két felszálló, keresztezünk a 840 003-assal (8315-ös személy). Strázky zastávkán egy leszálló. Nagyőrön (Strázky) nincs utascsere. Kezmarok zastávka-n hárman fejezik be utazásukat. Késmárkon tizenkilencen szállnak fel, négyen le. Hét Billa szatyrokkal felszerelkezett, a hó színével kontrasztot mutató állampolgár Hunfalváig utazik. A legkisebbet otthagyják a megállóban kiszakadt szatyrával, melyből egymás után hullik ki ez-az. A kislány élénk hisztizésben tör ki.
Tarpatakon motor+mellék összeállítással keresztezünk (8317-es személy), a lomnici pendli a reggel Poprádon látott 840 006-os. Három utas száll le, heten szállnak fel. Hernádmátén két felszálló, négy leszálló. Szepesszombaton öttel fogy a létszám. Poprádig tizennyolcan utaztunk.
 
Az R607 "Liptov" gyorsvonatra huszan várakozunk, 3 perces késéssel érkezik. Összeállítása: 350 020, 19-70 018, 85-30 002, 82-70 076, 20-41 647, 20-41 989, 21-70 010, 21-38 068, 21-38 070, 21-38 048. Huszonöten szállnak le róla, a felszállókkal együtt sem haladja meg a telítettség a 15%-ot.
A Védfalu-Igló (Vydrník-Spisská Nová Ves) állomásközben a felsővezeték felújítást befejezték, vadonatúj drót alatt utazunk. Az új tartóoszlopok a régiekkel megegyző, rácsos acél szerkezetek. Iglón és Margitfalván tíz illetve tizenöt utassal leszünk kevesebben, Sároskőszegen harmincan válnak meg a vonattól. Egy perc késéssel futunk be Kassára, így a 18:05-kor induló, R413 "Rákóczi" indulásáig kényelmesen elszürcsölgethetem az automatából vett, erősnek titulált - a cukros víznél egy fokkal talán valóban erősebb - teát. A vonat összeállítása hátulról előre: 20-41 942, 932, 941, 624, 623, 82-40 341, 19-41 098, a gép pedig a 362 008-as. Kb. tíz utas helyezkedett el a kocsikban.
Hidasnémetiben az abaújszántói Bz-ről hatan szállnak át, +1-gyel indulunk tovább V43 1038-assal az élen. Forró-Encsen nyolc, Szikszón és Ongán egy-egy felszálló, Miskolcon negyvenöttel leszünk többen. A 2314-es remot Csörgővel érkezik az 5223-as személy, amelynek kocsijaival (két termes és egy fülkés) hátulról kiegészül a "Rákóczi". Tízperces késése miatt késve indul az egymás mögött álló ózdi és tiszaújvárosi InterPici, amelyek vágányútja keresztezi a mienket. Mindezek eredményeképpen 13 perccel később startolunk a menetrendben írtakhoz képest. A továbbiakban hervadt utascserék történnek: Nyékládházán 3 fel/2 le, Mezőkövesd 9 fel/10 le (+16-nál tartunk), Füzesabony 9 fel/2 le, Kál-Kápolna 3 fel/1 le, Vámosgyörk 3 fel (gyöngyösi ingáról) és 4 le, Hatvan 9 fel/11 le (+11-gyel indulunk tovább). Aszódon nincs utascsere, Gödöllő 6 fel/2 le. A Keletibe +16-tal érkezünk.

Vissza az első rész eseményeire

Vissza az utazás főlapjára