A kirándulás második napján,
szombaton ismét csapadékmentes, borult az idő, mínusz
két-három fokos hőmérséklettel (a rendkívül enyhe
tél közepén ezen a hétvégén valamivel hidegebb
volt, mint előtte és utána). A Füzesabonytól
Hidasnémetiig - közvetlen kocsikkal Kassáig -
közlekedő, Miskolcról 6:06-kor továbbinduló
személyvonat élén V43 1306, a kocsik: 20-37 315, 29-05
004, 20-17 439, 20-06 017, a végében a szlovák stokk:
20-31 005, 20-41 855. Miskolcra érkezőben huszan
szállnak le, a felszállókat négy utastárssal együtt
képviseljük.
Ongán kereszt By, Bp, Bo, Szili összeállítással
(5327-es személy), a végében hidegen vontatott
Szilivel. Szikszón az 539-es "Cracovia"
nemzetközi gyorssal keresztezünk (Szili, CFR fülkés,
MÁV 39-80, 20-80, 39-80, 20-30, PKP kusett, két MÁV
29-05-ös). Forró-Encsig tizenketten vitetik magukat, az
itt szokásos utasáramlásnak megfelelően ők azok,
akiket Ongától sikerült összegyűjteni.
Novajidrányban újabb kereszt: V43, egy fülkés, három
termes 2. o. kocsi (5347-es személy). Hidasnémetiben
heten szállnak le, a két szlovák kocsiban öten
maradunk. A "Cracoviát" hozó Pershing rázár
az alakuló vonat végére, a Kassáról érkezett
7201-es személy mozdonya (az új festésű 362 003)
pedig körüljár, majd a két 20-41-es kocsijával (940,
944) vonatunk első felét alakítja ki. +3-mal indulunk. |
|
Kenyhecen (Kechnec) ketten csatlakoznak,
Abaújszinán (Sena) nincs utascsere (az öreg Skodát
most egy Zuk váltotta fel az épület mögött),
Hernádgönyűn (Gynov) szintén kettővel leszünk
többen. Hernádcsány (Cana) állomás hat felszállót,
egy leszállót generál. +5-nél tartunk. Hernádgecse
(Geca) megállóhelyen ketten várakoznak; a település
nevét szaporítósejthez hasonlító
"gena" graffiti-feliratot a legutóbbi
látogatásom óta valaki lefestette az esőbeálló
oldalán. Kassamindszenten (Valaliky) két felszálló,
Barcán egy leszálló. Kosice Predmestie-n öten fejezik
be utazásukat. |
|
Kassán 5 perc késéssel fékezünk le,
ennyi még nem veszélyezteti a jegyvásárlást és az
R604 "Dargov" (Ágcsernyő-Pozsony) gyorsvonat
lefotózását. A vezér felkapcsolja a fényszórókat
és int, hogy na most fényképezzem. A
"Dargov" összeállítása hátulról előre:
20-70 061, 20-70 052, 20-70 051, 19-70 038, 88-41 059,
82-70 083, 20-70 044, 20-70 058, 20-70 030, 20-70 034, a
mozdony pedig a 362 016-os. Átlagos telítettségünk
20%, üres fülkét könnyű találni: elhelyezkedem az
egyik IC-minőségű 20-70-esben. A Kassán majd' ötven
percet tartózkodó vonatra az utolsó tíz percben
hatvanan-hetvenen szállingóztak fel.
Sároskőszeg (Kysak) állomáson tizennégyen indulnak
el a felvételi épülettől a peronhoz, további
tizennyolcan szállnak át az eperjesi Pantográfról
(motorkocsijai: 460 045, 460 046 - tegnap már
találkoztunk vele, ma is fogunk még). Margitfalva
(Margecany) után tíz, Iglón (Spisská Nová Ves)
negyvenhat új utas foglal helyet. Leszállóból
kevesebb akad. Közben Szepesolasziban (Spisské Vlachy)
- ahol menetrend szerint nem állunk meg - ismét a 812
014-es pihen a következő váraljai menet előtt.
A felhőzet fokozatosan felszakadozik, ami reménnyel
tölt el. A Magas-Tátrát azonban a tegnapihoz hasonló
hófelhők burkolják be. A felsővezeték-felújítást
végző szerelvény jelenleg Védfalu (Vydrník)
állomáson tartózkodik, az átmenő rakodóvágányon.
Két T211-es kéttengelyes dízelmozdony áll a két
végén, középen T334-es. Poprádon nyolcvan-kilencven
a leszállók és tíz-tizenöt a felszállók száma. |
|
9:45-kor egyenesen Tátralomnicra
(Tatranská Lomnica) tart a 840 006-os motorvonat mint
8435-ös személy: csak hétvégén közlekedik, célja
egyértelműen a reggel Kassáról indult síelők célba
juttatása. Igénybe is veszik. A 185-ös vonalat
kiszolgáló vonatok jelenleg a félkész középperon
felvételi épülettel szemközti oldali vágányán,
valamint az amellettin várják az utazni vágyókat. E
két sínpár között sínkoronaszintű, zúzalékkal
felszórt szükségperont létesítettek az átépítés
idejére. |
|
A Palocsát (Plavec) pontban tíz órakor
megcélzó, 8309-es személyvonat a 812 036-os
motorkocsiból és a 011 626-os mellékből áll. A
kezdeti átlagos utastelítettség 30%, a motorkocsi a
népszerűbb. A Szepesszombat (Poprad-Spisská Sobota)
utáni, fénysorompós útátjáró (0.202) eredetileg a
gyártelepre vezető iparvágány kiágazását fedező
főjelző mögött helyezkedett el, de a jelzőt azóta
érvénytelenítették. Hernádmáté (Matejovce pri
Poprade) állomáson egy, Tarpatakon (Studeny Potok)
ugyancsak egy utas száll le, utóbbi helyen hatan
csatlakoznak. Keresztezünk a 840 004-essel (8352-es
személyvonat), amellyel tizenkét hátrányos
helyzetű fiatalember kíván Poprádra utazni.
A vonal szelvénykövei a szokásos téglatest alagúak,
Poprád-Podolin (Podolínec) között az egész
kilométereket helyenként hasáb alakú, felül ferdén
lecsapott - de a hasonló jellegű, magyar típusoktól
különböző - kövek jelzik. Poprád 672 méteres
tengerszint feletti magasságáról Podolin állomásig
102, onnan Palocsáig további 82 métert ereszkedünk, a
Poprád folyó mentén.
8.4, 8.8, 9.1+50: beton átereszek - a völgy bal
szélének elérése előtt, magas töltés aljában,
illetve már a bal oldali dombok mentén. Hunfalva
(Huncovce) poprádi peronvége előtt (9.2+20) nem
biztosított útátjáró. A megállót (9.3) menetrend
szerint kihagyjuk. Másfél kilométeren belül négy
átereszt (9.4, 9.5+70, 9.7+80, 10.2+90) és három nem
biztosított útátjárót (9.5+30, 9.8+30, 10.7+50)
gyűjtünk be. 9.6-tól rövid szakaszon a Poprád folyó
mellékága mellett haladunk. 10.4-től kb. 400 méternyi
hézagnélküli szakasz - az egyetlen az illesztéses
vonalon. 11.1+50-nél felsőpályás híd, mögötte
(11.4+50, 11.7+80) egy-egy áteresz. |
|
Késmárk (Kezmarok) állomást fény
bejárati jelzőkkel látták el. Poprádi
váltókörzetéhez balról és jobbról iparvágány
csatlakozik, a váltókörzet előtt közvetlenül
(12.596) fénysorompós útátjáró létesült. Rövid
csonkában végződő, átmenő rakodóvágány ágazik
jobbra, lejjebb ennek további vágánykapcsolata is van
az átmenő fővágánnyal, egy második
váltókörzetnél. Innen három átmenővágány halad
tovább (feljebb balra egy negyedik ágazik), a
középső az átmenő fővágány; a jobb oldali mellett
ismét oldalrakodó látszik, illetve rakodóterület. Az
átmenő rakodóból homlok- és oldalrakodós csonka
ágazik. Szabványos vasúti épület emelkedik jobbra
(valószínűleg a régi felvételi épület), azután
egy harmadik váltókörzetben kapcsolódnak egymással a
sínpárok, ahol a rakodó visszacsatlakozik. A
felvételi épületnél három átmenő, valamint a
harmadikba az épülettel szemközt bekötött csonka
található; az első az átmenő fővágány.
A végponti váltókörzet után (13.618) fény- és
motoros sorompós, majd fénysorompós (14.266)
útátjáró. A szélső váltókörzetek között 40
km/h engedélyezett. Késmárkon az utasok zöme
leszáll, tizen szállnak fel. |
|
Felsőpályás híd a Kezmarkská Biela
voda felett, Késmárk megálló (Kezmarok zastávka)
előtt 300 méterrel (14.5+50). A bádog esőbeállóval
felszerelt megállóhely poprádi peronvégénél
(14.732) fénysorompós útátjáró, előtte áteresz.
Egy leszálló akad. 15.2+70-nél felsőpályás
betonhíd, azután fénysorompós útátjáró (15.398)
az országúton keresztül. 16.3 és 16.4+70: egy-egy
áteresz. Nagyőr (Strázky) megállóhelyen hárman
szállnak le. Baloldalt ipartelep húzódik, amelynek jó
valószínűséggel korábban létezett vasúti
kapcsolata, akár teher tárolóval kiszolgálva a vonal
felől - talán nem véletlenül hívják a nagyobbik
településrészhez közelebb eső szolgáltatási
pontot Strázky zastávka-nak, azaz megállónak.
17.3-nál áteresz. A Poprád folyó 90 fokban jobbra
fordul, a völgy - lefelé nézve - bal oldalán a
vasútnak már nem maradt hely, így két alsópályás,
rácsos acélhíd (17.7+50, 18.2), köztük bal ív
segítségével jut át ismét a bal szélre. A második
híd Strázky zastávka-ra néz (18.5), ahol csak
esőbeálló szolgálja az utasokat. Négyen szállnak
le. A poprádi peronvégnél (18.4+70)
ágyazatátvezetéses áteresz épült. |
|
Szepesbéla (Spisská Belá) előtt
teherforgalmat bonyolító vonal vágánya ágazik jobbra (19.2+50), fényjelzőkkel
biztosítva. Kétszáz méternyire eltávolodva, bal
ívvel követi a vonalunk bal ívét, miközben a
szintkülönbség a kettő között egyre nő, annak
köszönhetően, hogy míg a vonal a Poprád folyó
völgyében ereszkedik, a szomszéd felaraszol a domb
oldalában. A falunál ér véget egy telepen, a vonalunk
pedig jobb ívvel éri el a forgalmi kitérőt. 19.5 és
20.0+50: átereszek. A fény bejárati jelzős
Szepesbéla poprádi váltókörzetéhez (20.4) kihúzó
csonka társul jobbról. Az elrendezés Tarpatakra
emlékeztet: két, csak személyvonati és gépmeneti
kereszteket lehetővé tevő hosszúságú
átmenővágány alkotja, rugós váltókkal. A
váltókörzetek között 40 km/h engedélyezett.
Forgalmi szolgálattevő és váltókezelő egyaránt
megtalálható a szolgálati helyen - utóbbi szerepe
Tarpatakhoz hasonlóan, a kitérőbe nem járó
tehervonatok számára a helyszíni váltóállítás
végrehajtása.
Ketten fejezik be utazásukat. Az állomás végponti
váltókörzete alatt (20.567) fénysorompós
útátjáró. 20.6+30-nál felsőpályás híd a
Beliansky patakon át, mögötte bélésfal baloldalt: a
domboldal és az egészen közel került Poprád folyó
között alig fér el a vasút. 21.6+30 és 22.0:
áteresz. 23.2+50-nél felsőpályás betonhíd patak
felett, azután 24.0-tól kiszélesedik a völgy, a
peremtől beljebb haladunk. 24.7-nél szorosan egymást
követi két kisebb, felsőpályás híd, majd
megérkezünk Busóc (Busovce) megállóhelyre, ahol
nincs utascsere. A megálló után (25.5+50)
alsópályás gerendahíd segíti át a vonalat a Poprád
mellékfolyója, a Biela felett. 30 km/h korlátozást
tűztek ki a hídra, de csak Busóc felől - ehhez
képest visszafelé is fékezünk előtte. Maldur
(Podhorany pri Kezmarku) táblás megállóhely
26.3+50-re esik, itt négyen szállnak fel. Végponti
peronvégénél nem biztosított útátjáró. Az
országút balról egészen közelre kerül. 26.4+50,
26.7 és 27.3+80: egy-egy kisebb méretű, felsőpályás
betonhíd. 27.6-nál a folyó, a vasút és az országút
(jobbról balra ebben a sorrendben) egymás mellé ér. |
|
Toporc (Toporec) táblás megállóhelyen
(28.4) nincs utascsere. Végponti peronvégét
fénysorompós útátjáró követi (28.476), rögtön
utána (28.4+90) alsópályás gerendahíd a patakon,
amelynek felső folyásánál található maga Toporc
település.
29.770-nél fénysorompós útátjáróban metsszük az
országutat, Podolin (Podolínec) állomás fény
bejárati jelzője mögött, közvetlenül a
váltókörzetnél. Baloldalt rakodó csonkaként
folytatódik és ér véget a harmadik átmenő.
Bardotkás tehervonat áll rajta Poprád felé, az elsőn
(R65, GEO, betonaljakon) pedig - mely a palocsai (Plavec)
váltókörzetnél rövid csonkában ér véget -
eltolható oldalfalú kocsikat tárolnak. (Nem mostanság
állították ide őket: alattuk csak annyi havat látni,
amennyit a szél alájuk fújt.) A palocsai
váltókörzetből jobbra fatelephez ágazik egy
vágány. Baloldalt szintén fatelep található. Az
átmenő fővágány a második. A váltók helyszíni
állításúak, a váltókezelő a felvételi
épülettől indul most rövid egészségügyi
sétára, a Bardotkás teher további útját
elősegítendő. A váltókörzeteknél egy-egy fény
fedezőjelzőt látunk, amelyeket a fénysorompós
útátjárók miatt szereltek fel. Hatan szállnak le,
egy utas száll fel.
A palocsai váltókörzet fénysorompós útátjárója
30.875-re esik. A szelvényszámozás az állomástól
csökkenő, a Palocsa melletti Orló (Orlov)
kezdőpontú, és további lényeges különbség, hogy
az eddigi 60 km/h pályasebességet 80-as váltja fel -
bár a felépítmény itt is illesztéses. Időben fél
évszázadot ugrunk előre: míg a Poprád-Podolin
szakasz a XIX. század végéhez kapcsolódik, addig a
Podolin-Orló szakasz építése 1943-ban kezdődött,
és a két alagút elhúzódó munkálatai miatt csak
1966-ra adták át. Palocsa közvetlen vasúti múltja
1968-ra tekint vissza.
30.711-nél fény- és motoros sorompós útátjáró
található, ezt is a bejárati jelző fedezi Palocsa
felől. 30.6 és 28.5: átereszek. 29.5-nél hídfők
maradványai látszanak a pálya két oldalán. A völgy
ismét összeszűkül, baloldalt (28.6-28.4) bélésfal
biztosítja a vasút számára a helyet. Jobb ívben
először az országút halad el a vasút felett (27.7),
a boltíves betonszerkezet a vasút szintjéről nézve
rövid alagúthoz hasonlít. 27.3+30-nál áteresz.
Baloldalt ismét bélésfal, majd bal ívben a
Zúgói-alagút (Ruzbassky tunel) jön (27.1) -
építését az indokolta, hogy a Poprád folyó
kanyarulata mellett maradva túl kicsire adódott volna
az ívsugár, ugyanakkor a völgyet benyúló domboldal
szűkíti össze.
Az alagútból kibukkanva a pálya folytatja a bal ívet,
beton áteresz után Alsózúgó (Nizné Ruzbachy)
megállóhelyre érkezünk. Egy utas száll le.
Alsózúgótól a falu széle és a folyó között,
magas töltésen, jobb ívben - egy-egy áteresszel a
töltés aljában - fut tovább a vonal a második
alagút felé (Mil'avsky tunel, 24.9). Előtte az
országút ismét hídon metszi, ezúttal a beton
műtárgyat egymásra merőleges elemekből építették.
A bal oldali hídfő bélésfalban folytatódik. Az
alagút előtt beton áteresz engedi át egy patak
vizét. Fúrásra itt ugyancsak folyókanyarulat
levágása miatt volt szükség, ám a közel 180 fokban
visszaforduló Poprád bárminemű követése
feleslegesnek bizonyult, így rövid bal ív után
nyílegyenesen átvágunk a 704,8 méter magas hegy
alatt. Az országút a folyó mellett marad, ezért a
végponti portál mögött felsőpályás hídon jutunk
át felette, végül a széles jobb kanyarulatba kezdő
folyón is áthaladunk, ugyancsak felsőpályás híd
segítségével. 23.1+30: beton áteresz. |
|
Poprádfalu (Forbasy) ex-forgalmi
kitérő (22.3) két átmenővágánnyal rendelkezik, a
második az átmenő fővágány, a váltókörzetek
között 40 km/h engedélyezett. Az első átmenőt nem
használják, szolgálat már nincs. Hárman szállnak
le. Az 1. vágány mellett alacsony oldalperon, az 1.-2.
között alacsony, keskeny középperon. Az első
átmenő a palocsai váltókörzet után rövid
(valószínűleg megfutamodásgátló) csonkában ér
véget. Nem biztosított útátjáróban földút metszi
a vasutat (22.0+50), mellette két jókora betonpillér
hordoz valami láthatatlan hidat - még visszatérünk
ehhez az építményhez. A földút a másik oldalon
komposztáló telepre tart, a közeli domb aljához.
Felsőpályás gerendahídon ismét a Poprád folyó
völgyének a lefelé nézve bal oldalát választjuk
(21.3+50), a kiszélesedő öntésterületen a vasút
töltésétől balra is még sík a terep. 20.9-nél
felsőpályás hidat fektettek át a Kamienka patak
felett. 19.0+70-nél felsőpályás betonhíd a Vel'ky
Lipnik folyócskán; Ólubló (Stará L'ubovna) poprádi
váltókörzete előtt közvetlenül (18.4)
felsőpályás híd az előbbi vízfolyás
kistestvérén, a Maly Lipnik-en.
Ólubló állomás (17.8) fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős (a 2.-3.-4. vágányokról), öt
átmenővágányos, középen az átmenő fővágánnyal.
Az 1. mellett oldalrakodó és raktár - homlokrakodós
csonka ágazik belőle a poprádi váltókörzetnél;
egyállásos, félig lebontott színben végződik a
palocsi váltókörzet felőli folytatása -, a
vágányhídmérleggel is rendelkező 5. mellett
rakodóterület. Az ötödik kissé eltávolodva, kb.
tíz méternyire halad a negyediktől. Az 1. mellett
alacsony oldalperont, az 1.-2. és 2.-3. között
alacsony középperont létesítettek. Az állomás
mindkét oldalán ipartelep húzódik. Tizennégyen
szállnak le és hatan fel.
Ólubló palocsai váltókörzetét felsőpályás
betonhíd követi, ötven méterrel lejjebb (17.6) az
országút halad el felettünk közúti hídon. Száz
méterrel az állomás palocsai bejárati jelzőjétől
lejjebb, 17.3-nál betonhíd, a kezdőponti előjelző
mögött (16.5+70) pedig alsóbbrendű út bújik át a
vasút magas töltése alatt. 15.9+50-nél, valamint
innen 500 méternyire egy-egy híd létesült,
alsóbbrendű utak felett. |
|
Komlóskert (Chmel'nica) megállóhelyen
(13.5) négyen szállnak le, palocsai peronvégénél
(13.4+50) nem biztosított útátjáró, harminc
méterrel lejjebb beton áteresz. 12.6+30-nál
felsőpályás betonhíd út felett. 11.9 - 11.6 között
bevágásban haladunk - a folyó közelébe nyúló domb
miatt -, azután a folyó mellé érünk. Kb. 200 méter
hosszú, többnyílású, felsőpályás betonhídon
(11.1-re esik a közepe), egészen éles szögben
metsszük a Poprádot, amely itt S-alakot ír le, a
vasút pedig nagyobb sugarú ellenívvel követi,
átkerülve a jobb oldalára. Átereszek 10.5-nél és
10.1+50-nél. |
|
Palonca (Plavnica) állomás fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzős (2., 3.
vágányokról), háromvágányos féllíra, átmenő
fővágánya a harmadik. Az első vágány rövidebb, a
felvételi épület előtt visszacsatlakozik a
másodikba. Rakodóterület található mellette, a
poprádi váltókörzethez közelebb. A sínpárok
behavazottságából ítélve az elsőt nem, a másodikat
is csak nagyritkán használják, a szolgálat
elsődleges feladata az állomás palocsai
váltókörzeténél meghagyott, egyetlen csapórudas
sorompópár (8.129) kezelése. Heten szállnak le. A
palocsai váltókörzet (8.6) mögött (8.5+30) beton
áteresz. 7.6+30-nál felsőpályás híd a Sambronka
patak felett, mellette nem biztosított útátjáró. A
folyó öntésterülete kiszélesedik, a vasút a jobb
szélén halad. Ötszáz méteren belül (6.4+50, 5.9+50)
megint két áteresz, már rég nem számolom, hányadik. |
|
Kormos (Hromos) megállóhelyen (5.6)
nincs utascsere. 5.4+50, 4.6+50, 4.3, 4.1: beton
átereszek. Az utolsó kettő között jobboldalt
alacsony bélésfalat készítettek, bár inkább csak a
szabványárok állékonyságának fokozása lehet a
célja. 3.7+50-nél ismét átszeljük a Poprádot -
felsőpályás beton gerendahídon -, miután bal ívvel,
bevágás segítségével (3.8+50) "helyet
csinálva", mintegy 60 fokos szögben fordul rá a
pálya a folyó irányára. 3.412-nél fénysorompós
útátjáró, amely már Palocsa település területére
esik. Baloldalt fekvő iparteleptől vágány ér a vonal
mellé (2.9) és halad vele párhuzamosan. 3.0+50-nél
található a fény előjelző. Megjelenik mindkét
vágány felett a drót, 2.3-nál villanytelep
létesült, szintén baloldalt. Az iparvágány elejét
2.5-ig használják kihúzóként. 2.066-nál bejárati
jelzővel fedezett fény- és motoros sorompós
útátjáró, majd jön Palocsa poprádi váltókörzete.
A váltókörzet magasságában, balra kétállásos
mozdonyszín. |
|
Palocsa (Plavec) fény bejárati, egyéni
fény kijárati jelzős, tolatóvágányutas
biztosítóberendezéssel. Felvételi épülete
meglehetősen jellegtelen, mögüle aszfaltút vezet a
település kb. 500 méterre fekvő, északkeleti
széléhez. Az állomás nyolc villamosított
átmenővágánnyal rendelkezik. Az 1. vágány faaljas,
R65 sínrendszerű, a 2. betonaljas, UIC49-es. A harmadik
Poprád felől az átmenő fővágány, szintén 49-es
sínrendszerű. Ami látszik, az betonaljas, GEO
sínleerősítésű, a további részletek jelenleg
hótakaró alatt rejtőznek. Az 1. vágánynak a delta
felőli végéhez kötöttek be egy csonkát, amely a
felvételi épület keleti oldala előtt ér véget. Az
1. mellett SK+10 magasságú oldalperon, az 1.-2. és a
2.-3. között keskeny középperon található, a 4.-8.
vágányok a tehervonatokat szolgálják.
A felvételi épület nyugati sarka előtt 40 méterrel
az 1.8-as szelvénykő virít - a kezdőpont valójában
az állomás keleti vége után létesült delta orlói
(Orlov) kiágazása. Innen északkeletnek tartva a vasút
a Poprád völgyében folytatja útját a lengyel
határhoz, azután Muszyna, Piwniczna, Nowy Sacz
településeket érinti. Dél felé Héthárs (Lipany),
Eperjes (Presov) található. |
|
460 045, 046-os motorkocsikkal a két
végén megjött a kirándulás során már többször
látott Pantográf, ezúttal 8762-es vonatszámon.
8775-ösnek fordul Kassára egy óra múlva.
Poprádra 11:53-kor indul vissza 8310-es számon a
motor+mellék összeállításunk, miután a motorkocsi
körüljárt. A kezdeti utaslétszám velem együtt hat
fő. Kormoson nincs utascsere, Paloncán egy személy
száll fel - a szolgálattevő feltekeri a sorompót,
majd meneszt. Ólublón huszonketten várakoznak,
leszállóból csak kettő akad. Poprádfalun hét a
leszállók száma.
Palocsa felé menet már Alsózúgónál szállingózott
a hó, majd részlegesen felszakadozott a felhőzet.
Sajnos ez csak átmenetinek bizonyult, mert mire megint
feltűnt Alsózúgó, masszív hózápor kezdte
vastagítani a tíz-tizenöt centis hótakarót. |
|
Alsózúgó (Nizné Ruzbachy)
megállóhelyen három utas társaságában leszállok,
most egy kis gyalogos vonalbejárás kezdődik. Először
benézek az íves, rövidebbik alagútba
(Zúgói-alagút): a falazat terméskő, a felépítmény
zúzottkő ágyazatú, faaljas, UIC49-es sínrendszerű,
Hohenegger sínleerősítésű. Odabent a falazaton
átszivárgó víz szép jégcsapokat képez. |
|
Sok időm nincs az alagút
szemrevételezésére: fotóhelyet kell keresnem, mert
vonatom Podolinon keresztez a 8311-es személlyel, ez
utóbbi tehát percek múlva itt terem. Jobb híján az
áteresz betonlemezének szélére erősített korláthoz
támaszkodva fotózom a 840 004-est, a megálláshoz
lassító motorvonat csak mérsékelt mennyiségű
porhóval terít be.
A vasút és az országút a település mögött metszi
egymást, addig a vasút magas töltésen halad, a falu
jobb széle mellett. A magas töltés aljában egy-egy
utat vezettek át betonhíd alatt, a megállóhoz
közelebb eső boltíves szerkezetű, a hídfőknél
beton megerősítéssel. A megállótól távolabbi a
falu északi végénél, vízművel szemközt létesült.
Az országút vasút feletti hídjáig az utat
választom, szerencsémre a híd előtt nem sokkal
Bardotkát veszek észre, amely gépmenetben tart Palocsa
irányába. |
|
A közúti hídtól 200 méterre nyíló
Mil'ava-i alagúthoz egy kis dombot megkerülve
ereszkedem le, hol lábszárközépig, hol térdig érő
szűzhóban. Közvetlenül az alagút bejárata előtt
ágyazatátvezetéses, beton átereszt építettek.
Meglehetősen nehéz szülésnek bizonyult a hegy
átfúrása: a munkálatokat 1943-ban kezdték, majd
1949-ig folytatták a háború után, de a 180-as vonal
fejlesztése felszívta az erőforrásokat. Végül
1960-1966 között sikerült üzemképes állapotra hozni
a 703 méter hosszú alagutat. (453 méter hosszú
alsózúgói párját hasonló ütemezéssel hívták
életre.) Falazata terméskő, szakaszosan monolit
vasbeton, betonkocka (lásd pl. az Óruzsin-Margitfalva
közötti alagutakat) javításokkal és
megerősítésekkel, illetve az utóbbi anyagot
valószínűleg az építkezés utolsó szakaszában
használták fel. A felépítmény zúzottkő ágyazatú,
faaljas, UIC49-es sínrendszerű, Hohenegger
sínleerősítésű. Ikerillesztéseket alkalmaztak, a
két aljra kiterjedő, hosszú alátétlemezzel. Odabent
négy helyen szivárog át a víz a falazaton,
jégcsapokat hízlalva. A legsúlyosabb szivárgás a
palocsai bejárat (24.2) előtt 50 méterrel jelentkezik,
ahol az ágyazatot és az aljakat vastagon belepi a
ráfagyott víz, itt-ott letört jégcsap-darabokkal
szinesítve. Igencsak csúszik ez a kéreg. |
|
24.0+50-nél ágyazatátvezetéses
betonhíd az országút felett, 24.0+20 - 23.9+20
között a Poprád folyó felett halad el a vasút,
felsőpályás hídon. 23.7+50-nél nem biztosított
útátjáró - a behavazott földút Poprádfalura
(Forbasy) tart, amely a vele azonos nevű ex-forgalmi
kitérőtől kissé északnyugatra helyezkedik el. A
nyíltvonal a környéken betonaljas, Hohenegger
sínleerősítésű, 49-es sínrendszerű, illesztett.
(Poprád-Palocsa között végig illesztett a
felépítmény a már említett, Késmárk-Hunfalva
közötti, párszáz méteres szakasztól eltekintve.) |
|
Az alagúttól 23.3+50-ig egyenesen halad
a vonal, majd kezdőpont (Palocsa) felé nézve rövid
jobb ív következik. 23.2 magasságában kezdődik
baloldalt a település, kb. 300 méternyire. Jobboldalt
a dombon mezőgazdasági telep épületcsoportja
látszik. 23.1+30-nál ágyazatátvezetéses híd egy
földút és patakmeder felett, az úton gyerekek
igyekeznek szánkókkal a vasúttal szemközti
domboldalhoz, ahol néhány társuk már javában
csúszkál. A jobb ív végetér (23.0), a poprádi
váltókörzet 22.9+50-re esik. A váltókörzetekben 40,
közöttük 60 km/h engedélyezett. Az állomási
vágányok alatt (22.5+50) ágyazatátvezetéses áteresz
létesült, patak átvezetése céljából.
A forgalmi kitérő a földmunka szélességéből
ítélve eredetileg háromvágányos féllíra lehetett,
rakodóterülettel. Még egy, a felvételi épület
poprádi oldalánál végetérő rakodó csonka is
belefér a képbe. Jelenleg a valamikori rakodóterület
közepét magányos nyírfa uralja. |
|
22.0+50-nél magasodik a már említett,
két betonpillér, ötven méterrel lejjebb, mint a
falut, a forgalmi kitérőt és a jobb oldalon
létesített komposztáló telepet összekötő földút.
A vágányhoz közelebb két további pillér talapzatát
vesszük észre. Jobbra, a völgy széle felől dombok
emelkednek, valamivel magasabban a betonpillérek
tetejénél. Balra, a folyó felől teljesen sík
szántóföld terül el. Ha bal felé meghosszabbítjuk a
fantomhíd irányát, pontosan a Poprád folyón
átfektetett, Gnézda (Hniezdne) településre vezető
hídhoz lyukadunk ki. |
|
A dombot nagyon megtervezett
jelleggel uralja egy kis kápolna. Amikor a két fa
növekedésnek indult, még komoly vasúti forgalom
tanúi lehettek. |
|
8350-es személyvonatként természetesen
a 840 004-es fordul vissza. A kihasználtsága 10%,
rajtam kívül még két utas száll fel Poprádfalunál.
A hosszabbik alagút bejárata utáni, intenzív
szivárgás helyén a Bardotka óta nőtt
jégcsapvégeket hangos csattanással veri le a
homlokablak feletti lemez.
Podolinon hét, Toporc megállóhelyen egy utas száll
fel, Maldur táblás megállóhelyen és Busóc
megállóhelyen nincs utascsere. Szepesbéla forgalmi
kitérőn két felszálló, keresztezünk a 840 003-assal
(8315-ös személy). Strázky zastávkán egy leszálló.
Nagyőrön (Strázky) nincs utascsere. Kezmarok
zastávka-n hárman fejezik be utazásukat. Késmárkon
tizenkilencen szállnak fel, négyen le. Hét Billa
szatyrokkal felszerelkezett, a hó színével
kontrasztot mutató állampolgár Hunfalváig
utazik. A legkisebbet otthagyják a megállóban
kiszakadt szatyrával, melyből egymás után hullik ki
ez-az. A kislány élénk hisztizésben tör ki.
Tarpatakon motor+mellék összeállítással
keresztezünk (8317-es személy), a lomnici pendli a
reggel Poprádon látott 840 006-os. Három utas száll
le, heten szállnak fel. Hernádmátén két felszálló,
négy leszálló. Szepesszombaton öttel fogy a
létszám. Poprádig tizennyolcan utaztunk. |
|
|
Az R607 "Liptov" gyorsvonatra
huszan várakozunk, 3 perces késéssel érkezik.
Összeállítása: 350 020, 19-70 018, 85-30 002, 82-70
076, 20-41 647, 20-41 989, 21-70 010, 21-38 068, 21-38
070, 21-38 048. Huszonöten szállnak le róla, a
felszállókkal együtt sem haladja meg a telítettség a
15%-ot.
A Védfalu-Igló (Vydrník-Spisská Nová Ves)
állomásközben a felsővezeték felújítást
befejezték, vadonatúj drót alatt utazunk. Az új
tartóoszlopok a régiekkel megegyző, rácsos acél
szerkezetek. Iglón és Margitfalván tíz illetve
tizenöt utassal leszünk kevesebben, Sároskőszegen
harmincan válnak meg a vonattól. Egy perc késéssel
futunk be Kassára, így a 18:05-kor induló, R413
"Rákóczi" indulásáig kényelmesen
elszürcsölgethetem az automatából vett, erősnek
titulált - a cukros víznél egy fokkal talán valóban
erősebb - teát. A vonat összeállítása hátulról
előre: 20-41 942, 932, 941, 624, 623, 82-40 341, 19-41
098, a gép pedig a 362 008-as. Kb. tíz utas
helyezkedett el a kocsikban.
Hidasnémetiben az abaújszántói Bz-ről hatan
szállnak át, +1-gyel indulunk tovább V43 1038-assal az
élen. Forró-Encsen nyolc, Szikszón és Ongán egy-egy
felszálló, Miskolcon negyvenöttel leszünk többen. A
2314-es remot Csörgővel érkezik az 5223-as személy,
amelynek kocsijaival (két termes és egy fülkés)
hátulról kiegészül a "Rákóczi".
Tízperces késése miatt késve indul az egymás
mögött álló ózdi és tiszaújvárosi InterPici,
amelyek vágányútja keresztezi a mienket. Mindezek
eredményeképpen 13 perccel később startolunk a
menetrendben írtakhoz képest. A továbbiakban hervadt
utascserék történnek: Nyékládházán 3 fel/2 le,
Mezőkövesd 9 fel/10 le (+16-nál tartunk), Füzesabony
9 fel/2 le, Kál-Kápolna 3 fel/1 le, Vámosgyörk 3 fel
(gyöngyösi ingáról) és 4 le, Hatvan 9 fel/11 le
(+11-gyel indulunk tovább). Aszódon nincs utascsere,
Gödöllő 6 fel/2 le. A Keletibe +16-tal érkezünk. |