|
Április 29-én, vasárnap az R604
"Dargov" gyorsvonatot kellett elérnem ahhoz,
hogy teljesíthessem a tervezett utat. A
"Dargov" 6:44-kor indul tovább
Tótújhelyről, a gyalogos határátkelő hatkor nyit.
Már nyitás előtt tíz perccel megérkeztem, és amíg
a magyar határőr szertartásosan kezet nem rázott a
szlovák útlevélkezelő rendőrrel a
kerítésajtó előtt, a Ronyva-patakban úszkáló,
meglepően nagyszámú halat bámultam a hídról.
A vonatig hátralévő idő épp jó alkalmat biztosít
ahhoz, hogy közelebbről megismerkedjünk Tótújhely
(Slovenské Nové Mesto) állomással. A 190-es
menetrendi mezőben található, Ágcsernyő (Cierna nad
Tisou) - Kassa (Kosice) vonalon fekszik, 33 kilométerre
Csernyőtől és 62 kilométerre Kassától. A 180-as
vonalhoz képest a személyforgalom itt kisebb, emellett
a teherforgalom is visszafogottabb: például a Kassai
Vasművet tápláló, nem-ukrajnai nyersanyagszállítás
ezt a szakaszt értelemszerűen nem terheli. (Az ukrán
érc számára pedig ott a közvetlen, 1520 mm-es vasműi
vonal, az SRT.) Ez megmutatkozik a
biztosítóberendezések kiépítettségén: a
közlekedés Kozmáig (Kuzmice) térközös, onnantól
pedig már őrzött, csapórudas sorompós
útátjárókkal és alakjelzős állomásokkal is
találkozunk.
Tótújhely (Slovenské Nové Mesto) állomás alak
bejárati jelzős, kivéve a Csernyő felőli bejárat
páratlan vágányát, ahol fényjelző árválkodik. A
kassai bejáratnál csak a páratlan vágány mellett
található alak bejárati jelző. 60 km/h állandó
sebességkorlátozás érvényes
váltókörzettől-váltókörzetig. A fővonal 100
km/h-val, a sátoraljaújhelyi kiágazás 40 km/h-val
vehető igénybe a csernyői váltókörzet után. E
váltókörzetnél kettős csapórudas sorompós
útátjáró található (36.673 a 190-es
szelvényszámozása szerint, 1.383 a sátoraljaújhelyi
szerint) - az átszelt út mentén létesítették a
gyalogos határátkelőt. A 190-es vonali vágányokon
Matador, a deltavágányon STRAIL burkolatú
útátjárót az állomás felől alak fedezőjelző
biztosítja. Az állomás másik végében, a kassai
váltókörzet után (37.934) fény- és kettős
félsorompós útátjárót találunk - ehhez is alak
fedezőjelző tartozik.
A felvételi épület a csernyői váltókörzet
közelében helyezkedik el (36.920), bár őrhelyet
mégsem lehetett megtakarítani - legalábbis jelenleg a
csapórudas sorompós útátjáró mellett ott áll a
torony. A felvételi épület jellegzetes elhelyezkedése
lehetővé tette, hogy a teljes tehervonati
vágánycsoportot az épület felőli oldalon
fektethessék le. Az első átmenővágány mellett a
csernyői váltókörzethez közel oldalrakodó és
nagyméretű raktárépület, a kassai váltókörzet
felé pedig használaton kívül álló rakodóterület
helyezkedik el - a térvilágítással felszerelt
rakodóterületen jelenleg vissznyereményezett
vágánymezők várják az elszállításukat. A
raktári-rakodó vágányból rövid csonka ágazik az
oldalrakodó mellől, a felvételi épület előtt ér
véget. Tehervágánygépkocsit tárolnak rajta. A
raktári, és tőle befelé (az átmenő fővágányok
felé) még három sínpár (49-es sínrendszerű,
faaljas, GEO-s illetve Hohenegger-es a felépítményük)
felett nincs felsővezeték. A négyes csoportból a
negyediket (amelyben közvetlen sínleerősítést is
látunk) nem használják az utóbbi időben. E csoport
után két villamosított vágány jön (5.: faaljas,
Hohenegger és közvetlen, 6.: SB5-69 aljak, Hohenegger),
közülük az ötödik nincs használatban. A hatodiknak
a belső oldalán betonelemes, alacsony középperon
húzódik. A hetedik egy aljnyival magasabban vezetett
(vélhetően az idők során végrehajtott
vágányszabályozások emelései miatt), ezért a
középperon erről az oldalról a sínkoronaszintet nem
éri el, azonban láthatóan itt nem is cél az utasok
fel-leszállásának biztosítása, így a peron
funkcionálisan csak oldalperon. A hetedik és nyolcadik
közé széles, alacsony (SK+10) szigetperont helyeztek,
betonszegéllyel és zúzalék burkolattal. A
szélesperon miatt egy vágányt ki kellett szedni,
mégpedig úgy, hogy a csernyői váltókörzetből
rövid csonka maradt utána, azonban a kassai
váltókörzet felé a hetediket kötötték vissza ebbe
a vágányba, és az eredeti hetedikből hagytak
csonkát, a kassai váltókörzetbe kötve. A nyolcadik
és kilencedik a két átmenő fővágány, közöttük
murvaburkolatú, alacsony, keskeny középperonnal, amely
csak a kilencedik felé rendelkezik betonszegéllyel. Az
átmenő fővágányok (R65, GEO, betonaljas) másik
oldalára csupán egyetlen (szintén R65, GEO,
betonaljas) megelőzővágány került (10). A
személyforgalomban a két átmenő fővágány a 4. és
5. számokat kapta, ami a peronosakkal számolva úgy
jön ki, ha a szélesperon miatt megszüntetett átmenőt
is beleértjük. Az állomási felsővezetékrendszert
keretállásokkal, illetve a bevillamosított tehervonati
vágányokra nézve két-két tartószerkezettel
ellátott, egyedi oszlopokkal oldották meg.
A (raktári vágánytól számított) hatodik átmenőbe
csatlakozó, sátoraljaújhelyi kiágazás
kihúzó-hosszon sem villamosított. Miután a
váltókörzetnek nem az elejéhez kötötték, így a
7.-10. vágányokra innen csak visszafogással vagy
körüljárással lehetne kijutni. A tehervonati
vágánycsoportból a kassai váltókörzetnél Megállj!
táblás kihúzó csonka fut tovább, az útátjáróban
gumielemes burkolatot kapott, az átjáró mögött ér
véget. |
|
A 8801-es számú, Kassa-Ágcsernyő
személyvonat Pantográfjára csak néhány utas
kíváncsi, de leszállóból sincs több. Az
Ágcsernyőről érkező "Dargov" sem generál
nagy utascserét: öt felszállót és hat leszállót
számoltam. Mozdonya a 110-es Pershing, három
IC-minőségű kocsija: 20-70 046, 044, 030, átlagos
telítettsége 25%. Alsómihályi (Michal'any)
állomáson - ahol tológépként a 183 037-es és
025-ös mozdonyok várnak bevetésre - kettő leszálló,
három felszálló adódik.
A vasműi szélesnyomtávú vonalon (R65, GEO-s,
betonaljas) 65.5-66.7 között (a széles vasút saját,
ungvári szelvényszámozása szerint) forgalmi kitérőt
hoztak létre Kisszalánc (Slancik) néven - a
párhuzamos folyócska, valamint az azonos nevű, kis
település után, amely a völgy - felfelé nézve -
jobb oldalán fekszik. Ez a 190-es vonal Nagyszalánc
(Slanec) állomása felett található. Regeteruszka
(Ruskov) állomáson a széles vágány a felvételi
épület előtt halad el, Tőketerebeshez hasonlóan. A
kassai váltókörzetnél jobboldalt villanytelep
működik, ahova eredetileg normál vágány vezetett,
átszelve a széleset. Az utóbbi időben nem
használják, az átszelést is elbontották. Miután
Nagyszalánc és Regeteruszka között, a széles
vágány Kisszalánc forgalmi kitérőjének területére
esően (66.3, ami 73.0 a 190-es szerint), a Hradisko-hegy
tövében felérünk a nyereg tetejére, majd lassacskán
Kassa felé lejtő indul, ezért a széles vonal
felsővezetékrendszerében már egy
megerősítővezeték is elegendő: nyugat-keleti
irányban ugyanis csak üres elegyek közlekednek,
amelyek jóval kisebb áramfelvétellel beérik
hegymenetben.
Kassától Eperjesig a 7:46-kor induló, 8706-os számú
személyvonattal utazom. Pantográf, a 066 366, 352, 364
mellékekkel és a 044, 043 motorkocsikkal. A kezdeti
utasterhelés 10% alatti, és ez kis utascserékkel
végig így marad. Az időjárás egyelőre semmi jóval
nem kecsegtet: akármerre nézek, sötét felhők
gomolyognak, Sároskőszegen (Kysak) meg már el is ered
egy kiadós zuhi. Eperjesen legalább nem esik. |
|
Eperjes (Presov) állomás átépítés
alatt áll. Korábban sínkoronaszintű murva
feltöltések szolgáltak keskeny középperonok
gyanánt, most viszont - a trend szavára hallgatva - itt
is magasított, díszkő burkolatú,
gyalogosaluljáróval összekötött, perontetős
szélesperonok készülnek. Az aluljárót
félszélességben ideiglenesen átadták, továbbá
úgy-ahogy használható mindkét széles szigetperon is.
A felvételi épület melletti, magasított, szintén
perontetős oldalperont még építik, és jelenleg a
vágány is hiányzik mellőle. Miután az elektronikus
eszközök nincsenek beüzemelve, az utastájékoztatás
jelenleg úgy történik, hogy egy ember az aluljáró
megfelelő feljárólépcsője mellett táblát akaszt
ki, amelyen a következő, induló vonat viszonylata
olvasható. Úgy tűnik, ez a megoldás is
működőképes, legalábbis tanácstalanul szédelgő
utasokat nem látni, mindenki megtalálja a vonatát.
A kiderülni nemigen akaró időben elsőként a 193-as
vonal kerül terítékre. Az 1870-ben megnyílt
Sároskőszeg-Eperjes vasutat 1873-ban Palocsa felé
folytatták - így formálódott a mai 188-as vonal.
1893-ban Eperjestől jobbra, északnak vitték a bártfai
(Bardejov) vaspályát, amelyhez később Kapinál
(Kapusany pri Presove) csatlakozott az Őrmezőtől
(Strázské) érkező összeköttetés. Ez utóbbi
szakasz meglehetősen fiatal: az 1930-as évek végén
tervezték, két alagútjának 1939-ben illetve 1940-ben
álltak neki, a vasúti közlekedés ünnepélyes
felvételéhez pedig a II. Világháború eseményei
adták a hátteret, 1943 őszén. A mai 193-as a bártfai
pálya déli szakaszát, illetve az 1943-as építkezést
foglalja magában.
A 8:38-kor Homonnára induló, 9107-es személyvonattal
Őrmezőt veszem célba. A vonat összeállítása: 812
015 motor és 011 002 mellék. A váltókörzet (60.1)
utáni, 60 km/h állandó korlátozású, jobb ívben
félsorompós útátjáróban alsóbbrendű utat szelünk
át (60.050), azután egy-egy városi közút ível át
felettünk betonhídon (59.860, 59.580). A második után
végetér az ív, 80 km/h pályasebességgel lehet
haladni. A felépítmény 49-es sínrendszerű,
betonaljas, Hohenegger-es, az ív végétől
hézagnélküli. A vonal Őrmező kezdőponttal
szelvényszámozódik. A bevágásos szakasz után
töltésre kerülünk, betonhídon közút felett
haladunk (59.090). Eperjes fény előjelzőjét 59.0-nál
telepítették. Enyhe ágyazatszennyezés tapasztalható
az aljközöknél. Töltés után ismét bevágás a
dombok között, megszűnt híd támaszai (58.5)
láthatók a pálya két oldalán. 58.050: felsőpályás
acélhíd a Sekcov folyócska felett, amelynek völgyét
Kapiig (Kapusany) igénybe vesszük. Baloldalt hatalmas
fatelep és fűrészüzem rajzolódik ki a szemünk
előtt, ipari tulajdonú T448-as mozgat fás kocsikat.
Áteresz (56.9) után érjük el Sebeskellemes (Sarisské
Lúky) fény bejárati jelzőjét (56.750), majd
osztottpályás, trolibusz felsővezetékkel is ellátott
út halad át felettünk (56.6). A végponti
váltókörzet 56.550-re esik - ide csatlakozik balról a
fűrészüzemi iparvágány, útközben begyűjtve egy
építőanyag-telep vasúti kapcsolatát.
Az állomáson váltókörzettől váltókörzetig 40
km/h engedélyezett. Az átmenő fővágány a harmadik,
betonaljakon, Hohenegger sínleerősítéssel. A második
és a negyedik átmenő R65 sínrendszerű, betonaljas,
GEO-s. A végponti váltókörzet után rövid csonkában
folytatódó, első átmenő (49-es sínrendszerű,
betonaljas, GEO-s) mellett oldalrakodó, raktár,
rakodóterület épült. Az 5.-8. külön tehervonati
vágánycsoportot képez betonaljas, GEO-s
felépítménnyel, közülük három átmenő, a negyedik
csonka. Eperjes felé közös fény kijárati jelzőt
állítottak, jelenleg érvénytelenített. Őrmező
felé nincs kijárati jelző. A felvételi épülettel
szemközt szín, illetve egy második, ugyancsak
nagykiterjedésű fatelep fekszik, ahova az eperjesi
váltókörzettől nyúlnak vágányok. A rakodóterület
magasságában a vágányok alatt bújtatták át a Sebes
(Sebastovka) patakot. Az 1.-2. és a 2.-3. között
sínkoronaszintű murva feltöltés szolgál peronként -
mint Eperjesen az átépítés előtt. Egy utas száll
le, szolgálat természetesen van. Az állomás
kezdőponti végében először az első négy vágányra
épített kitérőcsoporton haladunk (55.550), a
tehervonati vágányok kitérőcsoportját követően
pedig átgurulunk a váltókörzet végén (55.5). Ettől
a váltókörzettől balra egy harmadik fatelephez tart
iparvágány a tehervonati vágánycsoportból. |
|
Kisnyílású híd (54.740 ) a
folytatásban, és nemsokára meglátjuk a kezdőponti
fény előjelzőt (54.550). A nyíltvonal 49-es
sínrendszerű, hézagnélküli (utólag hegesztett),
betonaljas, Hohenegger-es, az alkalmazható sebesség 80
km/h. Az eredeti illesztések alatt itt-ott megmaradtak a
faaljak, de ezen felül is szórványosan elő-előfordul
faalj. A menetrend előírásai szerint kihagyott
Alsósebes (Nizná Sebastová) megállóhely (53.850)
előtt fénysorompós útátjáró (53.997), az átjáró
előtt közvetlenül áteresz. Átereszek (53.150,
52.520, 52.120, 51.660), csőáteresz (51.890), közben
fokozatosan növekszik a faaljak aránya. Kapi (Kapusany
pri Presove) végponti fény bejárati jelzője (51.5)
környezetében már 50-50% a beton-, illetve faaljak
megoszlása. Baloldalt munkagépek tárolására
használt kihúzóvágány kezdődik, a váltókörzetbe
kötötték be.
Az állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzős, öt átmenővágányos, középen az átmenő
fővágánnyal. A sinek UIC49-esek, a leerősítések
Hohenegger-ek, a harmadik átmenő betonaljas, a többi
faaljas. Az első átmenő mellett oldalrakodó, raktár.
Külön tehervonati vágánycsoport (öt sínpárral)
húzódik a felvételi épülettel szemközti oldalon -
az eperjesi váltókörzet előtt ezek a vágányok
összecsatlakoznak, majd rövid kihúzóban érnek
véget. Gázszállító tartálykocsik állnak itt, és
mindez a vágányok melletti, kiterjedt Slovnaft-telephez
tartozik. Egy leszálló akad és ketten szállnak fel. A
kezdőponti váltókörzethez közelebb, a felvételi
épület oldalán egyállásos szín található. Ennél
a váltókörzetnél fénysorompós útátjáróban
(50.252) közút szeli át a vasúti vágányokat - az
útátjáró helye az eperjes kezdőponttal
szelvényszámozódó, bártfai (Bardejov) 194-es szerint
10.838. Mind a 193-as, mind a 194-es vonal
felépítménye betonaljas, GEO-s az állomástól.
Gyalogos átjárón haladunk keresztül (49.980), és
emögött (49.9) indul a jobb ív, amellyel eltávolodunk
a másik vonaltól, miközben alsópályás gerendahídon
keresztezzük a Ladianka-patakot (49.780) - e vízfolyás
mentén emelkedünk mostantól egy darabon, első
alagutunkig. 49.670-nél ágyazatátvezetéses betonhíd.
A 194-es vonallal párhuzamos országút betonhídon
halad át felettünk (49.410), az ívet itt befejezzük,
az egyenes elején átereszt kapunk (49.330). |
|
A hosszú egyenesben végig pontosan
mögöttünk magasodik az impozáns Kapi vár, őrizvén
a Sekcov-folyó kanyarulatát. A kezdőponti előjelzőt
49.130-nál állították fel. Rövid, a várra való
rálátást nem befolyásoló, illesztett ív 48.8-tól.
Kissé feljebb (48.630) elbontott műtárgy terméskő
hídfői látszanak kétoldalt. Láda (Lada)
megállóhelyen (47.690) hárman várakoznak a
sínkoronaszintű murvarétegen állva. A kezdőponti
peronvég felett (47.630) közúti felüljáró.
Kisnyílású híd alatt patak folyik a Ladianka-ba
(47.510). Csőáteresz (47.2) és ágyazatátvezetéses
beton átereszek (46.780, 46.590). Kapi óta igen ritkán
fordul elő faalj a felépítményben, az is csak
valószínűleg az ex illesztések alatt. 46.2-től
illesztett, bal ív jön, benne kisnyílású betonhíd
(46.030) aszfaltút felett. 45.7: áteresz. |
|
Kapinémetfalu (Nemcovce) végponti
bejárati jelzője (44.905) után ágyazatátvezetéses
betonhíd (44.890) patak felett, majd jobb ív. A
váltókörzettől (44.550) három állomási vágány
folytatja útját - középen az átmenő fővágánnyal
-, az állomás a fény bejáratikon felül egyéni fény
kijárati jelzőkkel is rendelkezik. Az első és
harmadik faaljas, Hohenegger-es, az átmenő fővágány
betonaljas, Hohenegger-es. Az első mellett oldalrakodó,
raktár, rakodóterület - a sínpárt ritkán, de
használják. A kezdőponti váltókörzetből két
rövid kihúzót ágaztattak ki. Az 1.-2. és a 2.-3.
között keskeny, alacsony középperont építettek.
Ketten szállnak le. Keresztezünk a 9106-os személlyel
(812 013 és 810 567 motorkocsik között két mellék).
A kezdőponti váltókörzet (43.8) után rögtön
ágyazatátvezetéses betonhídon (43.780) haladunk
aszfaltút felett. A nyíltvonalon a felépítmény
betonaljas, Hohenegger-es. Bevágásba kerülünk, jobb
ívet kezdünk. A kezdőponti bejárati jelző (43.430)
felett közúti felüljáró ível át; a bal ív
végetér. |
|
A balra forduló Ladiankán
ágyazatátvezetéses betonhíd segít át (43.3), és
kétszáz méterre innen bejutunk az Németfalvai-alagút
(Nemcovský tunel) végponti portálján. Illesztett a
pálya odabent, előbb egyenesben, majd jobb ívben. A
kezdőponti portál (42.650) után megpillantjuk
Kapinémetfalu kezdőponti előjelzőjét (42.5).
Folytatódik az illesztett jobb ív, az illesztések
alatt többnyire négy faaljjal. 42.260: magas töltés
aljában áteresz. 41.9-nél már a harmadik, egykor a
vasút felett vezetett, azóta elbontott híd lábazatai
figyelhetők meg. Magas töltés aljában áteresz
(41.8), az ív vége után még kb. kétszáz méternyit
tart a magas töltéses szakasz. 41.480:
ágyazatátvezetéses, kisnyílású betonhíd. Egy
mélyedésnek a kezdőpont felé nézve jobb oldalán
jutunk előre, az országút pedig a mélyedés túlsó
oldalán próbál szerencsét. 40.9-nél közel
pontszerű (kb. 10 méter hosszú), állandó 30 km/h
korlátozást tűztek ki, a töltés aljában itt
áteresz van, vélhetően egy ideje nem funkcionál
tökéletesen. Négyszáz méternyire (40.5) ismét
elbontott felüljáró terméskő hídfői meredeznek. |
|
A bevágásból kiérünk; a magas
töltés aljában kisnyílású betonhíd (40.3),
alsóbbrendű út és patak felett. 40.050-től kb. 150
méternyi faaljas szakasz, a felépítmény illesztett.
Kapipálvágása (Pavlovce) megállóhely (39.530)
követi az eddigi utasforgalmi trendet: itt is ketten
szállnak le. Peron gyanánt sínkoronaszintű
murvaréteg szolgál, és innentől betonaljas, GEO-s,
illesztett a felépítmény - kivéve a 39.330-39.230
közötti, faaljas, GEO-s szakaszt. (A két faaljas
szakasz a megállóhely "körül" felkelti a
gyanúnkat, és ezt a kp. felé nézve jobbra
kiszélesedő padka, illetve a felvételi épület
távolsága alá is támasztja: Kapipálvágása
korábban kb. három átmenővágányos állomás volt.)
A Sekcov és Tapoly (Topl'a) folyók közötti
dombvonulat csúcspontján az alagút segítségével
túljutva, a Medziansky-patak völgyének vonalát
követjük, ám a nyugati-oldali Ladianka által
meghatározott szinthez képest ez a vízfolyás jóval
lentebb helyezkedik el. Így a vasút a völgy oldalának
felsőbb régióiban marad, és ez a vonalvezetés a
domborzat kedvező alakulása miatt összességében
vállalható, de a Medziansky-patak néhány - egészen
pontosan négy - mellékvize és mélyedéseik azért
megteszik a magukét: völgyhidak építése vált
szükségessé. Az első, jobb ívben kezdődő viadukt
(39.070-38.880) acélszerkezetét nemrég
újrafestették. (A felvételen a háttérben a
dombvonulat főgerince húzódik, közel észak-déli
irányt tartva.) Rövid faaljas szakaszt követően
továbbra is betonaljas, GEO-s a vágány, 80-as a
pályasebesség. Pontszerű, állandó 50 km/h
korlátozás 38.5-nél, valószínűleg a magas töltés
aljában található áteresz miatt. A második viadukt
37.4-37.180 között található, ez végig egyenes
vonalvezetésű. Terelőelemként szögvasat használtak
valamennyi műtárgynál. |
|
A harmadik, leglátványosabb, négyszáz
méter hosszú völgyhíd végig bal ívet tart,
kezdőponti hídfője (36.240) Tapolyhanusfalva-város
(Hanusovce nad Toplou mesto) megállóhely (35.9)
végponti peronvégére néz. A vasút délről kerüli
meg a települést, mintegy harminc méterrel annak
szintje felett, a híd alatt pedig elfér az átszelt
vízfolyáson kívül három aszfaltozott- és egy
földút, egy sportpálya, valamint a kisváros
lakóövezetének ide eső nyúlványa. Arra most sajnos
nincs lehetőségem, hogy leszálljak és
oldalról-lentről fotózzam az elismerésre méltó
műszaki alkotást.
A megálló végponti peronvége mellett közvetlenül
(36.080-36.050) rövid lassújelet tűztek ki. Ezúttal
hárman szállnak le, ketten fel. Nem messze innen (35.8)
telepítették Tapolyhanusfalva állomás végponti fény
előjelzőjét. A bejárati jelző alak (34.820); a
jelzőtől a váltókörzetig (34.630) kissé szennyezett
az ágyazat. Közben magas töltés aljában átereszt
veszek észre (34.710), kis patak felett. |
|
Tapolyhanusfalva (Hanusovce nad Toplou)
állomás alak bejárati jelzős, négy
átmenővágányos, átmenő fővágánya a második.
Váltói helyszíni állításúak. Váltókörzetein 40
km/h, közöttük az átmenő fővágányon 60 km/h
alkalmazható. A végponti váltókörzettől vp. felé
nézve balra (a felvételi épület oldalán) vágány
ágazik ki. Az első átmenő mellett rakodóterület,
oldalrakodó, raktár. Az 1.-3. sínpárok betonaljasak,
GEO sínleerősítéssel; a negyedik faaljas,
Hohenegger-rel, kisebbrészt közvetlen leerősítéssel.
A harmadikban R65 sineket használtak fel. Nincs
utascsere.
A kezdőponti váltókörzet (33.870) után (33.8) jön a
negyedik, rövidebb viadukt - a völgyben patakkal és
földúttal -, kezdőponti hídfőjétől ötven méterre
a másik alak bejárati jelzővel. 33.5-33.2 között
mindkét oldalon bélésfalat építettek a szűk
bevágásban. Áteresz 33.2-nél. A kezdőponti vég
felől az előjelző is alak (33.030). Hézagnélküli,
GEO-s, betonaljas a felépítmény - 32.6-tól azonban
ismét illesztésesre vált. Enyhe-közepes
ágyazatszennyezés jellemző az utolsó viadukttól.
Kisnyílású betonhíd (32.240), áteresz (32.140) és
felsőpályás acélhíd út és folyócska felett
(32.060) a további kínálat. |
|
Tapolybeszterce (Bystré) megállóhely
(31.830) SK+10 magasságú, betonelemes oldalperonnal
rendelkezik, hossza követi a vonalon megszokottat, ami
kb. négy négytengelyes kocsi befogadására alkalmas.
(A vonalon, igaz, időszakosan, de gyorsvonat - a
"Sarisan" - is közlekedik, bár
Tapolybesztercén éppen nem áll meg.) Egy utas száll
fel. Az ágyazat fokozatosan kitisztult, de a peron
környezetében ismét enyhén szennyezett. Átereszt
építettek 31.730-nál. Balra, a település felőli
oldalon nagyméretű, elpusztult gyártelep emlékeztet
valami iparosodottabb korszakra. Illesztésesre vált a
felépítmény. A gyárteleptől felhagyott vágányok
jönnek fel, összecsatlakoznak, a vontatóvágány
megközelíti a vonalat (31.2), majd párhuzamosan halad
vele. Átereszek: 30.450, 30.350, 30.080. Fény
előjelzőhöz alak bejárati jelző társul itt is
(29.8), előtte jobb ív kezdődik (29.9). Az ív
végponti végétől Eperjes felé az állomásközben
100 km/h engedélyezett, míg az ív 80-as. Magas
töltés aljában kisnyílású híd aszfaltút felett
(29.630). A vontatóvágány a váltókörzetbe
csatlakozik, alak tolatásjelzővel biztosított, és egy
szakaszán fényesek a sínfejek: valószínűleg
kihúzóként haszálják. A váltókörzet 29.5-nél
található.
Felsőfeketepatak (Cierne nad Toplou) állomás alak
bejárati jelzős, négy átmenővágányos (valamennyi
betonaljas, GEO-s), a harmadik az átmenő fővágány.
Váltói helyszíni állításúak. 40 km/h
engedélyezett váltókörzettől váltókörzetig. Az
első átmenő mellett oldalrakodó, raktár,
rakodóterület - utóbbin rönkfát és építkezési
betonelemeket készítettek ki rakodáshoz. Szilárd
burkolatú peronok nincsenek, mindössze az 1.-2. és a
2.-3. között végeztek murva felszórást
sínkoronaszintig. Három leszálló, egy felszálló az
utascsere. A végponti váltókörzettől egyenes az
állomási terület vonalvezetése, majd a felvételi
épület előtt bal ív indul. Az első átmenő a
kezdőponti váltókörzettől rövid kihúzóban
folytatódik. E váltókörzet mellett kisnyílású híd
fekszik (28.7).
Betonaljas, GEO-s, hézagnélküli a pálya, az ágyazat
minősége megfelelő, az engedélyezett sebesség 80-as,
kerek táblás 70-essel. Leértünk a Topl'a folyó
szintjére, miközben annak öntésterülete alaposan
kiszélesedett, itt már helyenként az egy kilométert
közelíti. Ellentétben az előző állomással, a
kezdőponti előjelző is fény, bár anyagtakarékos
módon - a 196-os vonal stílusában - a régi alakjelző
árbocára szerelték a jelzőlapot. Átereszek: 27.650,
27.530, 27.2. Ideiglenes 50-es lassú 26.9-26.7 között,
majd közúti felüljáró halad el felettünk (26.650) -
az országút és a folyó közé kerülünk -, ettől
harminc méterre pedig áteresz létesült. Kisnyílású
betonhidak (26.4, 24.990), csőáteresz (25.9),
átereszek (25.830, 25.3) tarkítják a vonalvezetést. |
|
Agyagospatak megállóhely (Hlinné,
24.650) betonelemes, SK+10 magasságú peronja 24.8-nál
kezdődik. Nincs utascsere. A kezdőponti peronvég után
(24.510) közúti felüljáró, amely a település egyik
utcáját vezeti át. 23.930, 23.4, 23.010, 22.8, 22.5:
átereszek. 24.2-24.0 között baloldalt gyártelep
húzódik, de nincs vasúti kapcsolata. Ismét közúti
felüljáró (23.730) a vasút felett. Az országút
továbbra is a jobb oldalunkon halad, a folyó baloldalt
kanyarog a mind szélesebb és laposabb völgyben. A
régi illesztések helyén néhol megmaradtak a faaljak.
Sókút (Sol') ex-állomáshoz (21.820) közeledve az
ágyazat kissé szennyezetté válik. A végponti
váltókörzettől (22.350) eredetileg három vágány
haladt, közülük a harmadikat elbontották, az elsőt
(faaljas, vegyesen közvetlen és Hohenegger
leerősítésű rakodóvágány raktárral,
oldalrakodóval) rég nem használják - fű lepte be. (A
kisiklasztósarut viszont senki sem tartotta fontosnak
eltávolítani.) A váltókörzeteken 40 km/h,
közöttük 60 km/h engedélyezett. A
jelzőberendezéseket már elbontották. Négyen
szállnak fel. A végponti váltókörzet mellett,
jobboldalt "FK Sol'" felirattal ékesített
focipályát üzemeltetnek - ezt látva csak annyit
mondhatunk, hogy "Hajrá só!" Kisnyílású
betonhíd segítségével közút bújik át alattunk
(21.610) a kezdőponti váltókörzetnél, majd
csőáteresz (21.4), illetve ágyazatátvezetéses, beton
áteresz felett haladunk (21.020). |
|
Enyhe-közepes ágyazatszennyezés
mutatkozik az utóbbi hektométereken. Áteresz
20.390-nél. Hosszú egyenes végén rövid jobb ív,
azután alsópályás, rácsos, illesztett
felépítményű híd (19.230) révén átkerülünk a
Topl'a túlsó partjára, előkészítendő a tőle való
"elszakadást". Alsókomaróc (Komárany)
megállóhelyen (18.350) egy utas volt kíváncsi a
vonatunkra. A település kp. felé nézve baloldalt, az
öntésterület szélén fekszik, közúton lényegesen
jobban megközelíthető.
Kisnyílású betonhíd (17.6), majd áteresz (16.6)
jön, kisvártatva pedig Varannó (Vranov nad Topl'ou)
fény előjelzőjét (16.160) pillantjuk meg. Két
kisnyílású betonhíd követi egymást (15.590,
15.550). A fény bejárati jelzőt 15.480-nál
állították fel. |
|
Varannó állomás fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzős (a kezdőpontiakat az
újabb időkben cserélték), hat átmenővágányos, a
harmadik az átmenő fővágány. Valamennyi sínpár
betonaljas, az 1.-5. vágányok GEO-sak, az utolsó
Hohenegger leerősítésű. A végponti
váltókörzetnél kp. felé nézve baloldalt pályás
telep található. Az első átmenő mellett
nagykiterjedésű rakodóterület fekszik, majd
oldalrakodó és raktár jön. A végponti
váltókörzethez közelebb csonka ágazik ki az első
átmenőből és fogja közre az első átmenővel a
rakodóterületet - ezt a sínpárt jelenleg pályás
munkagépek tárolására használják. A 2.-3. és a
3.-4. között alacsony (SK+15), keskeny középperont
létesítettek. Tizennégyen szállnak le. A kezdőponti
váltókörzetnél fény- és motoros sorompós
útátjáró, mellette áteresz (14.245), és még egy
áteresz (14.1). A Tőketerebest Varannóval
összekötő, 192-es vonal vágánya (betonaljas, GEO-s)
jobbra fordul, ezen a végén visszafogott üzem jeleit
mutatja (a személyszállítás 2003-ban megszűnt rajta,
és bizony a tehervonatok sem állnak sorba a
használatáért). Az Alsógyertyán (Nizny Hrabovec) -
Varannó állomásköz 100 km/h engedélyezett maximális
sebességű. A kezdőponti bejárati jelző telepítési
helye: 13.870. A nyíltvonal betonaljas, Hohenegger-es,
utólag hegesztett (a varratoknál jelentősebb
kikopások keletkeztek), az ágyazat közepesen
szennyezett. Az előjelzőhöz közel kisnyílású
betonhíd (13.250) létesült. Baloldalt a kisvárost
alaposan elcsúfító panelházak sorakoznak. |
|
Városi utca felett betonhídon haladunk
(11.950), majd megérkezünk Vranovské Dlhé
megállóhelyre (11.450), ahol nincs utascsere. Úgy
tűnik, a felvételi épület már magántulajdon. A
peron alatt (11.420) átereszt képeztek ki. A
kezdőponti peronvégnél (11.360), valamint lentebb
(10.830) egy-egy beton felüljárón közutak keresztezik
a vasutat. A hosszú egyenest 10.370-től rövid bal ív
zárja le, 10.150-ig. 9.6-tól baloldalt kiterjedt
gyártelep kezdődik, és valószínűleg Hencfalva
megállóhely (Hencovce, 9.450) sokkal inkább a telep
hivatásforgalmának lebonyolítását célozta meg,
semmint a szintén baloldalt, de jóval távolabb fekvő,
vele azonos nevű település lakóinak kiszolgálását.
Ezúttal nincs utascsere. |
|
A megálló után (9.370) aszfaltozott
út bújik át a vasút alatt, betonhíd
közreműködésével. Az ágyazatszennyezés az
aljközepekről már az aljvégekre is kiterjed.
Alsógyertyán (Nizny Hrabovec) végponti alak
előjelzőjét (8.970) bal ív (8.550) elé
telepítették, az ív után az országút felett
alsópályás gerendahíd (8.350) visz át. A híd
kezdőponti hídfője az alak bejárati jelzőre néz. A
Vranovské Dlhé-től húzódó gyárteleptől, balról
használatban lévő vágány jön fel, és az Ondava
alsópályás acélhídja előtt közvetlenül
csatlakozik a vonalhoz. A híd az ártéri területek
felett gerendahídként készült el, a meder feletti
nyílása pedig rácsos szerkezetű. Kezdőponti
hídfőjének töltésháta máris az állomás
váltókörzetének ad helyet. A rövid bal ívek
sorozatával a Tapollyal párhuzamos irányt felváltotta
a vele közel párhuzamos Ondavára merőleges irány,
és most ezt tartva másszuk meg az utolsó akadályt, az
Ondava és a Laborc között húzódó dombvonulatot
ahhoz, hogy kiérjünk a 191-es vonalhoz illetve
Őrmezőhöz.
Alsógyertyán állomás alak bejárati, közös alak
kijárati jelzős, négy átmenővágányos (mind a
négyet használják), átmenő fővágánya a harmadik.
Szokásos módon a váltókörzetek 40-esek, közöttük
az átmenő fővágány 60-as. Az első átmenő
(mellette oldalrakodó, raktár), valamint a negyedik
betonaljas, GEO-s, a második faaljas, Hohenegger-es, a
harmadik betonaljas, Hohenegger-es. A negyedik mellett
hídelemeket tárolnak. Az 1.-2. és a 2.-3. között
sínkoronaszintű murva feltöltés, az 1. mellett
betonszegélyű, díszkő burkolatú oldalperon. Egy utas
szállt le. A kezdőponti váltókörzettől (7.1)
folytatódik a betonaljas, Hohenegger-es, szennyezett
ágyazatú felépítmény. |
|
6.990: kisnyílású betonhíd út
felett. Erdős területre érünk, a felépítmény
illesztésesre vált, jobboldalt bélésfal a kezdőponti
bejárati jelzőtől (6.9), később mindkét oldalon
6.7-ig. 6.580, 5.810: átereszek. 6.3 magasságában
jobboldalt, az országút túloldalán kőbánya üzemel,
de nincs vasúti kapcsolata. A kezdőponti alak
előjelzőig (6.2) az ágyazat valamelyest tisztul. Az
országút 5.990-nél szeli át a vasutat felüljárón
és baloldalt folytatja a dombvonulat leküzdését.
Újabb átereszek (5.270, 4.9, 4.550); az ágyazat ismét
meglehetősen szennyezetté válik - nyilván az erdő
lombjainak áldásos hatása következtében. Az
országút megint a jobb oldalunkat választja egy beton
felüljáró közvetítésével (4.370), a híd előtt
és után mindkét oldalon bélésfalat emeltek.
Ideiglenes 30-as sebességkorlátozás 4.1-től, ahol
áteresz található - jobb ív indul, a dombvonulat
gerincének legalacsonyabb pontja alatt alagutat fúrtak
(3.860-3.550). Az Őrmezői-alagút (Stráľčanský
tunel) előtt a bevágás oldalának megerősítő
munkálatait végzik, valószínűleg ez a
sebességkorlátozás oka. A pálya odabent betonaljas,
Hohenegger-es, illesztéses (illesztések alatt faaljak),
eredetileg 80 km/h, kerek táblás 70 km/h az
engedélyezett sebesség benne. Az ideiglenes lassú
3.5-nél végetér, a jobb ív 3.370-től adja át
helyét az egyenes szakasznak. Kétoldalt bélésfal fut,
majd fokozatosan csökken a magasságuk, végül
meglehetősen masszív, kőből rakott szabványárokká
válnak 3.0-tól. Az országút egy közúti
felüljárón a bal oldalunkra kerül (2.630). Áteresz
(2.5) után nem sokkal (2.230) telepítették az
őrmezői delta fény előjelzőjét. Enyhe-közepes
ágyazatszennyezés, utólag hegesztett, kikopott
termitvarratú pálya. Az előjelzőhöz hasonlóan, a
deltakiágazás fedezőjelzője előtt is áteresz jön
(1.770), kétszázötven méterrel rá a jelző (1.520).
A deltavágány terelőcsonkás kiágazása 1.380-ra esik
- a területet hamarosan közelebbről is szemügyre
vesszük. Kicsit korán érkezünk, állni
kényszerülünk két-három percet a bejárati jelző
előtt. |
|
Őrmezőn (Strázské) velem együtt
négyen szállnak le, egy felszálló utazik tovább
Homonna felé.
Az állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzőkkel ellátott, elektromos váltóállítású,
tizenegy átmenővágányos. Az első átmenő (mellette
oldalrakodó, rakodóterület) R65 sínrendszerű,
betonaljas, GEO-s. A második (R65, betonalj, GEO) az
átmenő fővágány a 191-es vonalra kezdőpont felé,
ám az állomás vágánytengelyugrásos: a harmadikból
(UIC49-es sinekkel betonaljas, Hohenegger-es)
folytatódik a 191-es Homonna irányába. A negyedik R65,
GEO-s, az 5.-8. vágányok szintén R65 sinekkel,
betonaljakkal, GEO leerősítésekkel készültek. A
9.-11. külön csoportot alkot. A felhasznált R65-ös
sinek 1981-es gyártásúak. Az első átmenőt fény
tolatásjelzőkkel látták el - ebből, valamint a
másodikból a végponti váltókörzetnél egy-egy
csonka folytatódik. A felvételi épülettel szemközti
oldalon szeméttelep, illetve portáldarus telep. A
193-assal közel párhuzamosan indul, majd kisebb sugarú
ívvel a szeméttelep széle mentén jó 120 foknyit
fordul egy használatban lévő iparvágány (SB8P-96
aljak, 49-es sinek, GEO), amely a 193-astól fokozatosan
távolodva tart a település háta mögé. A
különálló vágánycsoportból (9.-11.) ágazik ki,
fény tolatásjelző biztosítja. Az első mellett SK+10
magasságú, díszkő burkolatú oldalperon, az 1.-2.,
2.-3., 3.-4. között pedig SK+10 magas, betonszegélyű,
murva feltöltésű, keskeny középperonok. A homonnai
váltókörzetnél (55.302) fény- és motoros sorompós
útátjáró található. |
|
A tőketerebesi-eperjesi
váltókörzetnél a vágányok többsége (az 1. és 2.
kivételével) a negyedik átmenőbe csatlakozik, és
ebből folytatódik Eperjes felé a 193-as vonal. Egy
rövid átkötővágány készült ezért a
váltókörzetnél, amelyen keresztül a 3.-11.
vágányokról is ki lehet jutni a 191-es vonalra. Az
átkötő kitérője a 193-as szelvényszámozása
szerint 0.5-re esik. A 193-assal párhuzamosan, annak a
vp. felé nézve jobb oldalán 0.8-ig kihúzóvágány
fut - ez R65 sínrendszerű, betonaljas, GEO-s.
Használják, a sínpár mellett térvilágítás és
hangosítás is működik, a tolatószemélyzetet
segítendő. A jobb ívben (0.540-től) 60 km/h
engedélyezett a 193-as vonalon, melynek felépítménye
itt illesztéses (négylyukú, de hosszú
laposhevederekkel), 49-es sínrendszerű, betonaljas,
GEO-s. A bejárati jelzőt 0.6-nál állították fel, 30
méterre tőle áteresszel vezetnek át a vasút alatt
valami pangó vizet. 1.030-ra esik az az
ágyazatátvezetéses betonhíd, amely alatt a falvakat
összekapcsoló, alsóbbrendű közút jut át. Az
1.380-nál csatlakozó, felhagyott déli deltaág
használatáról nem mostanában mondtak le. Faaljas,
vegyesen közvetlen és Hohenegger sínleerősítésű.
Fű lepi, emellett komoly méretű bokrok, sőt, fák is
nőnek rajta, ígyhát hamar le kell tennem arról az
elképzelésemről, miszerint a vasúton járom végig a
deltát. A deltacsatlakozás után, az ív végétől az
alagútig 90 km/h sebesség alkalmazható a 193-as
vonalon.
Visszagyalogolok a közúthoz és leereszkedem.
Ívkombináció után az út a déli deltaág alatt is
átjut - szintén ágyazatátvezetéses betonhíd
közreműködésével -, de a töltés tetején ott is
elég nagy fák sorakoznak. Még mindig reménykedem,
hogy találok valahol egy tisztább szakaszt, ezért
elindulok a töltéssel párhuzamosan, a delta
belsejében elterülő, felszántott földdarabon.
Úgy-ahogy járható. Sajnos a déli kiágazás
környezetében is, valamint a 191-es vonal mentén is
erősen mocsaras a talaj a töltés tövében, itt bizony
nem lehet átjutni. Ígyhát visszasétálok a
szántóföldön a 191-essel párhuzamosan, körülbelül
a két kiágazás közötti szakasz közepéig, ahol
elhagyott, pusztuló őrház mellett egy darabon száraz
a talaj: végre felkapaszkodom a töltésre (53.750).
SB6A-80 betonaljakon GEO sínleerősítés, 49-es
sínrendszer jellemzi itt a 191-es vágányát. Az
alépítmény egy vágány számára készült - nem
úgy, mint a deltától délre -, tehát vagy nem
fejezték be a földmunkát, vagy a déli deltaágnak
szántak a tervezéskor komolyabb teherelosztó szerepet.
A bejárati jelző felállítási helye 54.205;
54.270-nél, az átkötővágány kiágazásánál pedig
törpe tolatásjelzőt helyeztek el. Tőketerebes
irányában 100-as a pálya a váltókörzet után. |
|
Visszasétálok az állomáshoz. Nincs
sok látnivaló a környéken, a nagy csendben talán
még a felvételi épület előtti oldalperon a
legérdekesebb, amelyben a díszkő burkolat vörös
színű köveivel kirakták az állomás nevét -
pontosan a forgalmi iroda bejárata előtt. Az épület
háta mögött, a település felőli oldalon látjuk az
54.9-es szelvénykövet, ami meglehetősen szokatlan
megoldás - kivéve, ha az épület vagy a kő nem az
eredeti helyén van. |
|
A 9108-as személynek már fél
évvel korábban kijáratot állítanak, aztán
11:49-kor, a menetrendnek pontosan megfelelően, elő is
kerül. Ugyanaz az összeállítás fordult vissza, mint
amivel Eperjestől jöttem. Négyen szállnak le, ketten
szállunk fel, a telítettség 10%. Alsógyertyánon egy
leszálló és öt felszálló az utascsere. Közben a
jegyvizsgáló odaér hozzám. A
Tótújhely-Kassa-Eperjes-Őrmező menettérti jegyemen a
harmadik nekifutásra igazodik el, hathatós
segítségemmel. Nem csodálkozom, hiszen "utazás
céljából utazó utas" szemével nézve ez az
útvonal először is teljesen értelmetlen, másodszor a
visszaút egy jó darabján éppenhogy távolodom
Tótújhelytől - derék kalauzunknak pedig pontosan ez
ütött szöget először a fejébe. Tépelődése
teljesen helyénvaló, ha számításba vesszük, hogy
emberünk a munkáját az utas segítésének feltett
szándékával végzi, és nem az idő értelmetlen
eltöltése céljából, mint egyes, kevésbé
motivált kollégái. Amikor tisztáztuk a
helyzetet, mosolyogva elköszönt és folytatta
tevékenységét.
Varannó állomáson tizenkilencen várakoznak a peronon
- többségük fiatal, sárgára festett és bezselézett
hajjal -, hatan szállnak le. Sókút ex-állomáson
ketten szállnak fel, kilencen le. Agyagospatak: három
leszálló, kettő felszálló, Felsőfeketepatak: négy
felszálló, Tapolybeszterce: három leszálló.
Tapolyhanusfalva állomáson Búváros vonattal (9109-es
személy) keresztezünk: 754 070 a gépe, két
termeskocsi követi, valamint 011 401 és 812 013. A
további utascserék: Kapipálvágásán kettő
leszálló, Tapolynémetfalun három leszálló, Láda
megállóhelyen négy felszálló és három leszálló,
Kapi állomáson egy leszálló. |
|
Eperjesre pontosan érkezünk, 42 utas
válik meg a vonattól és indul a félkész
gyalogosaluljáróba.
A várócsarnok ülőalkalmatosságai közül azok,
amelyek tetején világítótest is található,
mozdulatlanságba dermedt Pogo Joe-khoz hasonlítanak.
A tehervonati vágánycsoport ritkábban használt
torkolatához közel ácsorgó "Gabriela" - 721
229 - friss festésén meg-megcsúsznak az arratévedő
legyek, és bizony a Zólyom-Eperjes között közlekedő
Zr1829 "Bodva" körüljáró gépe, 754 072 is
az alaposan kiglancoltak közül való. Utóbbi kép a
harmadik peronról (a távolabbi középperonról)
készült. Ennek jobb oldalán, illetve a második peron
bal oldalán húzódó vágány (az új állapot szerint
a felvételi épülettől számított 3. és 4. átmenő)
átépített, betonaljas, Skl-14 sínleerősítésű, ám
csak UIC 49-es sínrendszerű. A középperonokat a
másik oldalról átölelő sínpárok ugyancsak
átépítettek: 49 kilós sinek, betonaljak, Skl-12
leerősítés jellemzi őket. A tehervonati
vágánycsoportokhoz (6 sínpár) egyelőre nem nyúltak:
azok 49-esek, betonaljasak, Hohenegger
sínleerősítésekkel. E csoporttól balra még egy
ötvágányos csoport található, tárolt teherkocsikkal
- ennek átépítését vélhetően nem is tervezték.
Innen balra ágaznak vágányok, telephez. A felvételi
épület oldalán, az egykori első átmenő melletti
oldalrakodóra és raktárra más funkció, vagy
elbontás vár, legalábbis az új keretállások
alapján vágány ott már nem lesz. A sároskőszegi
váltókörzetnél, a felvételi épület oldalán két
ideiglenes csonkát hoztak létre az eredeti 1. és 2.
átmenő elejéből. Az 1.-ből kiágazó, oldalrakodós
csonka még tartja magát, és ha megmarad, az inkább
szól majd az elbontási költségek lefaragásának,
mint a további használatnak.
A harmadik peron a leghosszabb; a miatta kiszedett,
közbenső sínpárból betonaljas, Hohenegger
leerősítésű, egy ideje nem használt csonka maradt a
sároskőszegi váltókörzet felől. Az újonnan
telepített, egyéni kijárati jelzők most még
érvénytelenítettek - ideiglenes jelleggel közös
kijárati működik helyettük. |
|
A 8775-ös személy Palocsáról (Plavec)
érkezik és 14:02-kor indul tovább Kassára. Ötvenen
gyűlünk össze a magasított peronon. Utasokkal gyéren
ellátott Pantográf alkotja a vonat szerelvényét, 460
030, 063 345, 344, 343, 460 029 összeállításban. A
029-es motorkocsi ülései a mellékkocsikat jellemző,
piros műbőr helyett bordó szövettel áthúzottak -
ám a kárpitos munkája nem volt tökéletes, ugyanis
itt-ott már jönnek ki a helyükből a rögzítésre
felhasznált szögek. Inkább felszállókkal
jellemezhető, gyenge utascserék után Sároskőszegen
harmincöten szállnak le. Kassán közel ötven utas
hagyja el a vonatot.
A kirándulás délutáni részére terveztem a
Nagyszalánc (Slanec) és Tőketerebes közötti, az
Ágcsernyő-Kassa összeköttetéssel azonosan, ugyancsak
190-es számmal jelölt vonalszakasz bejárását, a
Zr1907 "Abov" sebesvonat (Kassa-Homonna) fedélzetén.
A szakasz Kalsa után, a nyíltvonalon ágazik ki a
fővonalból, és a vasműi széles vágánnyal
párhuzamosan halad tovább. A 15:37-kor induló vonat
cseh kocsijai: 19-41 096, 82-40 412, 20-41 960, 978, 930,
szlovák vontatójárműve: 163 051 (Bánóctól
(Bánovce nad Ondavou) majd Búvárt kap). Az induló
utasterhelés átlagosan 10% alatti. A fővonalon a vonat
meg sem áll - hiszen mögötte indul az ágcsernyői
Pantográf -, azonban a kiágazás után már minden
megállóhelyet érint - vagyis zónázó jelleggel
közlekedik.
Kassa alatt a vonal egymás után metszi a Hernádot és
két mellékfolyóját: a főág 89.8-nál kerül sorra
két egyvágányú, háromnyílású, alsópályás,
rácsos acélhíd segítségével. A Torysa folyó a
87-es kilométernél mutatkozik, és szintén egy-egy
háromnyílású, acél, alsópályás, rácsos híddal
(87.0 a kassai hídfője) oldották meg a problémát a
vasútépítők.
Alsómislye (Nizná Mysl'a) állomás fény bejárati,
egyéni fény kijárati jelzős, 80 km/h engedélyezett
sebességű. Négy átmenővágányos, R65 sinekkel - a
negyedik átmenő Kassa felőli felére Megállj!
táblát tűztek (a helyi lakosság már meglovasított
néhány sínleerősítést), a kezdőponti felén toló
183-as gépek szoktak várakozni. Innen indul a Hradisko
hegy lábának megmászása: az első magasságnyerő
szakasz Alsómislye (Nizná Mysl'a) állomás és
Felsőmislye (Vysná Mysl'a) megálló között
vonalkifejtéssel történik, a harmadik vízfolyás, az
Olsava feletti, felsőpályás, rácsos híddal a
csúcsfordulóban (ágcsernyői hídfő 83.4-nél). A
kissugarú csúcsfordulóra kerek táblás 70-es
korlátozás vonatkozik. Az ív végétől (82.7) 100
km/h-s a pálya.
A hat átmenővágányos Nagyszalánc (Slanec) állomás
váltókörzetei között 80 km/h engedélyezett.
Átmenő fővágányainak (4., 5.) kassai peronvégétől
(69.9) az ágcsernyői peronvégekig 30-as ideiglenes
lassút tűztek ki. (Megállj! táblás, oldalrakodóval
és raktárral ellátott, rövidebb első átmenőjéből
az ágcsernyői váltókörzetnél fatelepre ágazik
sínpár.) Kalsa megállóhelyen a két átmenő között
gyalogosfelüljárót építettek (64.4). |
|
Ideiglenes lassú született 62.7-62.650
között, a környezetében ágyazatpótlás figyelhető
meg. A nyíltvonali kiágazást a fővonal két vágánya
közötti kapcsolat vezeti be (62.020), majd a párosból
a 190-es kezdőpontja felé nézve balra terel a faaljas
kitérő (61.8). Háromvágányos féllíra típusú
állomást alkot ezután a normál, faaljas, GEO-s
sínpárokkal (az átmenő fővágány a harmadik). A
széles követi példáját és szintén három
állomási vágányra ágazik szét, bár itt középre
kerül az átmenő fővágány, és a teljes
vágánycsoport valamivel fentebb halad, a domboldal
diktálta feltételek szerint. Az állomás - Cerveny
Dvor - fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős,
és személyforgalmat nem szolgál. A 190-es vonal (kp.
felé nézve) elmarad jobbra, miközben enyhén
ereszkedik a Ronyva (Ronava) folyócska mentén. Cerveny
Dvor normál vágánycsoportjában, a terebesi
váltókörzeténél (14.9 a normál szerint - a
szelvényszámozás itt Tőketerebes kezdőpontú) az
első és második átmenő rövid kihúzóban
folytatódik; a széles csoportban a normál felőli
szélső átmenővel történik ugyanez. (A nagyszalánci
váltókörzetnél a normálból kihúzó folytatódik
Nagyszalánc felé - a kiágazás mellett bakban ér
véget.) A váltókörzetek után bal ív és erőteljes
emelkedő kezdődik a normálban és a szélesben
egyaránt, ráadásul az itt faaljas, GEO-s normálnak
azt a néhány métert is le kell még dolgoznia,
amennyivel lentebbről indult. Fény- és motoros
sorompós útátjáró épült az ívben (14.698), a
helyet az állomás bejárati jelzője fedezi. Az
aljközepeknél ágyazatellenállást növelő
sarkantyúkat alkalmaztak. Az R65 sínrendszerű,
betonaljas, GEO-s széles a normállal párhuzamosan
halad - a normál marad faaljas (szórványosan új
faaljas cserékkel), GEO-s, az útátjárót elhagyva
hézagnélküli. A közlekedés állomástávolságú. |
|
13.350-12.180 között a faaljakat
betonaljak váltják. Az ívet nagyobb sugárral, rövid
egyenes szakaszok közbeiktatásával folytatva, 180
fokot fordulunk a domb oldalában (12.3-ig), de ez az
állapot csak addig tart, amíg a Helmec (Chlmec)
folyócskán átjutva, meg nem találjuk az utat a közel
észak-déli irányú dombvonulat halmai között. A jobb
ív (11.8) elején fénysorompós útátjáró (11.766)
fagerenda burkolattal, földúton. A Helmecet mind a
normálban, mind a szélesben egy-egy felsőpályás
betonhíddal abszolváljuk (15.450), azután (10.370) a
normál felépítménye ismét betonaljassá válik - az
ágyazatellenállást növelő sarkantyúkkal nem
fukarkodtak az aljközepeknél. Az ív vége (10.0)
mögött újabb földút és újabb fagerenda burkolatú,
fénysorompós útátjáró (9.250). A Helmec mellékvize
egy-egy felsőpályás betonhidat érdemelt ki (8.8).
Cselfalva (Celovce) fény bejárati jelzőjét (8.6)
kétszázötven méterrel követi a végponti
váltókörzet. A forgalmi kitérőt egyéni kijárati
jelzőkkel látták el, átmenő fővágánya a második,
sínpárjai betonaljasak, GEO-val. Első átmenőjéből
a kezdőponti váltókörzet előtt - a felvételi
épület szomszédságában - villanytelepre történik
kiágazás, a másodikba való visszacsatlakozást
megelőzően pedig rövid csonkával fejelték meg. Nincs
utascsere. A széles vonal itt nem képez állomást. A
kezdőponti váltókörzetet fény- és motoros
sorompós, gumielemes burkolatú útátjáró zárja
(7.426), az engedélyezett sebesség 80 km/h az
állomásközben. A kezdőponti előjelzőt 6.150-nél
telepítették. Fénysorompós útátjáró földúton,
fagerenda burkolattal (5.634). A dombvonulatot
lassacskán elhagyjuk és kijutunk Tőketerebes
hullámos, majd egyre inkább síkvidékivé váló
környezetéhez. A 191-es vonal megközelítése előtt
(4.2) a szélestől kissé jobbra eltávolodunk, amaz
pedig emelkedni kezd a 191-essel való, különszintű
kapcsolat okán. Fénysorompós útátjárót
létesítettek földúton (3.933), és természetesen
fagerendákból áll a burkolat. 3.6-tól bal ívvel
megközelítjük a 191-est és felvesszük az irányát,
2.850-től párhuzamosan haladunk vele, azután
betonhídon áthalad felettünk a széles (2.7). 2.050
Tőketerebes előjelzőjének helye, mögötte
fénysorompós útátjáró (1.928, ami 18.380 a 191-es
vonal szerint) földúton. A közúti felüljáró
(1.330) mögött harmadik vágányként besorol a széles
(1.3). A bejárati jelzőket tartó jelzőhidat
1.050-nél találjuk. Baloldalt a váltókörzetnél
felsővezetékes telep fekszik, ahova a használaton
kívüli széles vontatóvágányról ágazik le
sínpár. |
|
A nap hátralevő részében a
Sátoraljaújhelyre való visszajutás a program, ám
Tőketerebesről elég a tegnap már megismert, 8912-es
személlyel (Homonna-Alsómihályi) indulnom, addig
viszont még több mint két órám maradt. Ezalatt kis
sétát terveztem Hriniste alatti, széles forgalmi
kitérőig, hátha sikerül lencsevégre kapni valamit. A
Homonnai váltókörzetig vaskerítést húztak a széles
vonal mellé, ami az ércvonatok megfékezettségét, a
ráláthatóságot és az emberi könnyelműséget
tekintve meglehetősen indokolt. Persze a legrövidebb
úton közlekedni kívánó, helyi lakosok több helyütt
is kitörtek egy-egy kerítésrudat, alkalmi
gyalogátjárót képezve - a foghíjakat itt-ott
pótolták, de ez nyilván sziszifuszi munka, ígyhát a
reménytelen esetek mellé inkább az átjárást tiltó
tábla került, "mi megmondtuk" jelleggel. A
vasút felett átívelő, közúti felüljárónál
kikeveredem a vonalra, és a normál vágány mellett
indulok tovább. A homonnai bejárati jelző után fény-
és motoros sorompós útátjáróban alsóbbrendű
aszfaltút metszi a vágányokat (21.194 a normál,
37.976 a széles szerint). Vezetősines,
aszfaltburkolatú, a normál alatt faaljas,
Hohenegger-es, a széles alatt faaljas, GEO-s. A
szélesben az átjárót leszámítva SBR6A-93 aljak
fekszenek, rajtuk R65 sinek, GEO leerősítéssel
lekötve. A normál szintén betonaljas (SB5-77), de
Hohenegger-es és 49-es sínrendszerű. Az útátjárót
felsőpályás, ágyazatátvezetéses beton gerendahidak
követik a normálban és a szélesben, alattuk első
ránézésre valamiféle kiszáradt meder található, de
a mederszerű mélyedésben feltűnik egy kb. 80
centiméter átmérőjű, félig betemetett acélcső is.
A 15 méter körüli hosszúság ellenére mindkét híd
háromnyílású, két-két betontámasszal. A széles
forgalmi kitérő végponti bejárati jelzője (37.695)
előtt (37.6) kb. húszméteres nyílású,
ágyazatátvezetéses beton gerendahíd található a
Trnavka patak felett - mellette hasonló szerkezet
segíti át a vízfolyáson a normál vágányt
(végponti hídfőjének helye 21.6 a saját számozása
szerint). A híd után száz méterrel jön a széles
forgalmi kitérő váltókörzete, a jobb oldalán
felsővezetékes teleppel.
A Trnavka partján húsz percet időzöm, ám sehol semmi
mozgás. A széles forgalmi kitérő másik végén, a
kihúzóban ugyan ácsorog egy villanygép, de csak
ezért nem érdemes odabaktatni. Ígyhát szagolgatom a
patak közepesen penetráns kipárolgásait, amíg meg
nem unom. Oda- és visszafelé is találkozom
horgászokkal, akik valószínűleg nem eszik meg a
zsákmányukat, vagy ha mégis, akkor fél üveg Tabasco
szószt locsolnak szét rajta, miután ruhacsíptetőt
helyeztek el az orrukon. |
|
A Zr1901 számot viselő, Kassa-Homonna
sebest a 013-as cseh Banán viszi. |
|
Továbbhaladása után az egyetlen
figyelemreméltó látnivaló a szélesperon vágányai
közötti, homonnai váltókörzetbe kötött csonkán
ácsorgó, két kéttengelyes, Glm sorozatú kocsi,
"Projekt vagón" felirattal. Számaik:
44561022002-9 és 44561022001-1, honállomásuk
Besztercebánya (Banská Bystrica). Közelebb érve
világossá válik, hogy holocaust emlékvonatról van
szó, amely március 26. - október 26. között jópár
állomáson eltölt négy-négy napot, és most épp
Tőketerebes a soros. A kocsik oldalütközői és
futóműve korhű, az 50 km/h sebességkorlátozás
valószínűleg e műszaki megoldások mai
inkompatibilitásának köszönhető. A 2002-es kocsi
alatt nem találok oldalajtót kiváltó feszítőművet.
A terebesi felvételi épület forgalmi irodájának
falán márványtábla hirdeti a Kassai Vasműhöz
vezető, szélesnyomtávú vasúton (©RT) a forgalom
felvételének időpontját. Az aranyszínű, ötágú
csillaggal kifejezett hősi időkből mára egy
továbbra is működő, nyersanyagszállító vasúti
kapcsolat maradt, miközben a váróteremben üldögélő
hölgy felett elszálltak az évek, viszont hajlott
korára sárga hátizsák boldog tulajdonosává
válhatott. |
|
Odakinn a vasmű felől üres széles
vonat érkezik két 125-ös villanygéppel, de sajnos a
fényeket tekintve rosszabbik oldalról. |
|
A szélesperon oltárán feláldozott
vágány kezdőponti csonkájában a 752 023 és 721 230
mozdonyok pihennek. Az üres teher keltette zaj elül,
megint csend és mozdulatlanság jellemzi az állomást,
ígyhát visszatérek a szélesperonra és bevárom a
személyvonatomat. Lassacskán összejön rá 38 utas. Ma
is elegendő a szóló motorkocsi - 810 138 -, ugyanis a
többség leszáll, ezáltal "csak" 90%
telítettség alakul ki. Úpor állomáson hárman
szállnak le, egy utas várakozik a peronon.
Isztáncs (Stanca) megállóhely nyolc leszállót és
kettő felszállót generál. Velejte (Vel'aty)
megállóhelyen hárman szállnak le. Lasztóc (Lastovce)
ezúttal meglehetősen népszerű: tizenketten fejezik be
útjukat. A két felszálló közül az egyik az
itt-tartózkodó kezelő, a másik utas pedig ráhordó
vasúti szolgáltatást vesz igénybe: Alsómihályiban
vélhetően átszáll. |
|
A 058-as Bobina ma is modellt áll a
segítségre szoruló tehervonatokra váró 183-assal. |
|
Sajnos a Nap már túl alacsonyan jár
ahhoz, hogy a felvételi épületet a kassai végéről
megvilágítsa: a fák árnyéka mindent betakar. A
Csernyőről érkező Pantográf (034, 033
motorokocsikkal) ezúttal nem cipel magával egy lezárt,
szerelvénymenet-spórolásból ráakasztott másodikat.
Tizenkilencen várnak rá és kilencen szállnak le, 20%
telítettséggel indul tovább. Mielőtt az enyém
megérkezne, még megörökítem az épület falára
erősített - vasútbarátok által készíttetett -
márványtáblát, valamint a kultúrált állapotú
várótermet.
A 20:03-kor Ágcsernyőre továbbinduló személlyel -
amely a 042, 041 motorkocsikkal rendelkező Pantográf -
tartok Tótújhelyig. 15 leszálló, 6 felszálló, 10%
utasterhelés. Tótújhelyen hatan szállunk le. |