2007 szeptember elsején, szombaton
gyors, egynapos kirándulás keretei között ismerkedtem
meg a Morava (Morva) folyó bal partján, a Nordbahn-nal
párhuzamosan vezetett vasútvonal további szakaszával,
és egy újabb cseh-szlovák vasúti határátmenettel.
Útvonalam: Budapest - Jókút (70/130/110) -
Břeclav (250) - Moravský Písek (330) - Bzenec (342) -
Veselí nad Moravou - Sudoměřice nad Moravou - Rohatec
- Sudoměřice nad Moravou (343) - Jókút (114) -
Budapest (110/130/70).
Vonatszámok: EC174 (Břeclav) - Os2909 (Moravský
Písek) - Os24118 (Bzenec) - Sp1723 (Veselí nad Moravou)
- Os2706 (Rohatec) - gyalog (Sudoměřice nad
Moravou) - Os2421 (Jókút) - Os2023 (Malacka) - R233
(Pozsony) - EC175 (Budapest Keleti). |
|
Az EC174 összeállítása ezúttal
(hátulról előre): 19-91 763, 18-90 527, 88-90 523,
21-90 914, 20-91 563, 20-91 550, 20-91 556, 20-91 558,
84-91 910, 350 004. Nagymaroson előzzük a Hernyót
(2130-as személy), ezért a helytelenben közlekedés
elmarad. Párkányban negyvennégyen, Érsekújváron
nyolcvanöten, Pozsonyban százötvenen szállnak fel - a
leszállók mindhárom állomáson jóval kevesebben
vannak. Jókúton tizennégyen, Břeclav-ban tizenöten
várakoznak. A cseh határállomáson huszonöt a
leszállók száma.
A 2909-es személy cseh gépe és cseh kocsijai a mai
napon: 363 160, 21-19 203, 21-19 214, 21-08 369, 21-08
388. A kezdeti telítettség bőven 10% alatti. 4-15
fős, vegyes utascserék, Hodonín állomáson tíz le-
és húsz felszálló. Rohatec zastávkán négy, Rohatec
állomáson tizenkét fős, vegyes utascsere. A
"fő-középperon" másik vágányán a 210
029-es Vasaló ácsorog a superlight-kategória
704 003 pályaszámú képviselőjével, valamint egy
kalauzkocsival. Bzenec přívoz állomáson három,
Moravský Písek állomáson négy leszálló adódik,
egy-egy felszálló mellett. |
|
Moravský Písek-en végpont felé nézve
balról, a kezdőponti váltókörzethez csatlakozik a
342-es vonal. Ez egy négy kilométer hosszú átkötő a
340-es számmal jelölt, Brno-Kunovice vonalhoz, és a
rajta nagyjából óránként közlekedő vonatok nem is
mennek tovább, amolyan komp-szerepet töltenek be
Moravský Písek és Bzenec között. Ma a 810 663-as, Kačenka
egyéni nevű motorkocsi pörög szólóban.
A két, helyben felszállt utashoz a 2909-es személyről
velem együtt csak ketten, a Břeclav-ra közlekedő
R802-ről viszont tizennyolcan társulnak. A gyors
késéséből két perc ragad át az önkiszolgáló
jegykezelő készülékkel, valamint gépihangú
utastájékoztatóval ellátott kompvonatra.
A váltókörzet utáni, Bzenec felé nézve jobb ívre
60 km/h, kerek táblás 40 km/h állandó korlátozás
vonatkozik. A felépítmény 49-es sínrendszerű,
betonaljas, GEO-s. A Bzenec irányába csökkenő
szelvényszámozás szerint Moravský Písek felvételi
épülete 1.5-nél található. Jobbról iparvágány
érkezik (0.8), majd azonnal jobbra, oldalrakodós
telephez kiágazik egy másik, illetve belőle a telep
és a vonal közötti, kétvágányos, Hohenegger
sínleerősítésű tárolóba is csatlakozik sínpár. A
telep végében nem biztosított útátjárót (0.520),
azután kisnyílású hidat látunk (0.280). |
|
A szelvényszámozás kezdőpontja
közvetlenül Bzenec-Oląovec megállóhely elé esik,
ahol baloldalt megjelenik a nem villamosított,
kétvágányú, Brno kezdőponttal szelvényszámozódó
340-es vonal. Az építéskori állapotban tehát egy
nyíltvonali elágazást feltételezhetünk Oląovec-en,
alakjekzőkkel és szolgálati hellyel. A jelenlegi
állapot szerint a 342-es a továbbiakban párhuzamosan
halad a 340-essel, és Bzenec Veselí nad Moravou felőli
váltókörzetébe csatlakozik. A 340-es vágányaihoz
nem építettek peront, így a megálló csak a 342-es
vonal menetrendjében szerepel.
Ketten szállnak le a Bzenec település
lakóövezetének keleti széléhez közel fekvő helyen.
Jobb ívben, előjelző (79.4 - itt már a 340-es
szelvényszámozását örököljük) után fény- és
motoros sorompós útátjáró található (79.380),
valamint kisnyílású betonhíd (79.190) vízfolyás
felett. 79.1-től 80 km/h engedélyezett. A bejárati
jelzőtől (78.350) száz méternyire (78.250) 60 km/h
állandó lassújel eleje táblát állítottak, a
váltókörzet (78.050) miatt. A lírafejnél (77.950) 40
km/h lassújeles, fénysorompós útátjáróban
aszfaltút metszi a vasutat.
Bzenec állomás fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzős. Hat átmenővágány, valamint a felvételi
épülettel szemközti oldalon vezetett, a Moravský
Písek-i váltókörzetbe kötött, betonozott
rakodóterülettel rendelkező csonka alkotja. Az
állomás mellett települő, helyi ecetgyár lehet az
egyik állandó használója. Az első átmenő mellett
megszüntetett oldalrakodó és fából épült raktár
található. Alacsony, keskeny, murvaburkolatú,
egyoldali betonszegélyű középperonok szolgálják az
utasokat az 1.-2., 2.-3., 3.-4., 4.-5. vágányok
között, illetve sínkoronaszintig murvát terítettek
az 5.-6. közé is, szükségperonként. Az 1. és 6.
átmenők faaljasak, Hohenegger sínleerősítésekkel, a
2., 4. és 5. GEO-s, betonaljas, a 3. Hohenegger-es,
betonaljas. Törpe kijárati jelzőket alkalmaztak
Moravský Písek felé az elsőről és másodikról. Az
1.-2. között a felvételi épület Brno-i oldala után
vágánykapcsolat létesült, mögötte Brno felé nézve
jobbra az elsőből rövid átmenő rakodóvágány
ágazik, oldalrakodóval, illetve tőle jobbra
homlokrakodós csonka. |
|
A kompvonat a 340-esen nem
csatlakozik szorosan sem a Brno-ból Veselí nad
Moravou-ra közlekedő Sp1723-ashoz, sem az ellenkező
irányba tartó Sp1726-oshoz. Az Sp1723-asig például 18
perc várakozást ír elő a menetrend. A sebes amolyan
"kertek alatt közlekedő" összeállításúra
sikeredett: a 842 037-es motorkocsit az eredetileg a
veterán 850-es motorhoz tartozó, nem kevésbé veterán
050 024-es mellékkel rakták össze. Az öt
felszállóval és nyolc leszállóval együtt a motorban
30%, a mellékben 15% utastelítettség adódik.
A nyíltvonalon a két vágány betonaljas,
Hohenegger-es, R65 sínrendszerű. A 342-es vonal
vágányát is beleértve, mindhárom sínpár illesztett
az ellenívben, ahol a 342-es eltávolodik a 340-estől
(80.2, a 342-es kezdőpontja). A jobb ív végétől
(80.650) nem messze (81.110), átereszt (80.950)
követően átbújunk a 330-as (Břeclav-Přerov)
fővonal, vagyis a Nordbahn hídja alatt. Enyhe-közepes
ágyazatszennyezés mutatkozik a 80 km/h-val
igénybevehető pályában. Áteresz (82.050) és a
Syrovinka-patak feletti, alsópályás gerendahíd
(82.290) vezeti be a Morava folyónak köszönhető
műtárgy-sorozatot. A Nová Morava nevű folyóág kb.
15 méteres nyílású, alsópályás gerendahídját
(82.950) áteresz (82.610) és földút átszelésében
létesített, fénysorompós útátjáró (82.630) előzi
meg. A Struha patak, illetve a Morava ártere miatt kb.
80 méter hosszú, trapézövű, rácsos alsópályás
híd (83.350), alsópályás gerendahíd (83.8) és
felsőpályás gerendahíd (84.070) követi egymást.
Csapórudas, állandóan zárt sorompós útátjáró
földúton (84.450), kisnyílású betonhíd (84.950),
és jön a folyó két főágán átfektetett
alsópályás gerendahíd (85.6), illetve alsópályás,
rácsos, trapézövű híd (85.8). Fény- és motoros
sorompós útátjárótól (86.5) bal ívet kezdünk,
amelyben a bejárati jelzőktől (86.850) ötven méterre
kerülünk a 343-as menetrendi mezőt képező vonal
mellé. |
|
Veselí nad Moravou-ról funkcionálisan
egy Mezőhegyes vagy Balassagyarmat juthat eszkünkbe, de
olyan állapotukban, amikor még utasuk is több volt,
és a tehervonatok sem mentek ritkaságszámba. A
kiterjedt vágányhálózattal (14 átmenővágány),
SK+35 körüli magasságú, perontetős oldalperonnal (1.
vágány) és két, gyalogosaluljárós, perontetős
középperonnal (2.-3., 4.-5. vágányok),
körfűtőházzal rendelkező állomás azt a képet
mutatja, amivé a két említett magyarországi társa
válhatott volna, ha szerencsésebb csillagzat alatt
vészelik át a XX. századot, Trianonostul,
rendszerváltásostul. A felvételi épülettel
szemközti oldali vágányokon átmenetileg tárolt
négytengelyes személykocsik mellett felvonulnak itt a
regionális vasúti közlekedés 842-esei, 814-esei,
810-esei, különféle mellékkocsikkal.
Az állomási vágányok 1-től 7-ig betonaljasak,
részint GEO, részint Hohenegger sínleerősítésekkel,
a külsők faaljasak. A felvételi épülettől a
Bzenec-i illetve Sudoměřice nad Moravou-i
váltókörzetig rakodó-, és átmeneti tárolásra
szolgáló sínpárok húzódnak a felvételi épület
felőli oldalon, a külső közülük oldalrakodóval
rendelkezik. |
|
Most nincs idő alaposabban körülnézni
az állomáson, ugyanis a második középperonról
perceken belül indul a 2706-as személy Rohatec, majd
Hodonín felé. Szerelvénye a háromrészes, 814 208,
014 004, 814 207 (motor, mellék, motor)
összeállítású álomBézé. Az középső
járműegység közepén alacsonypadlós rész
található, kétszárnyú, tágas ajtókkal. WC,
kerékpártároló és babakocsitároló került erre a
helyre. A teljes motorvonat végig átjárható, a
magaspadlós részeken 2+2 ülésosztással, lehúzható
ablakokkal, az eredeti 810-eshez képest lényegesen
kényelmesebb utazást lehetővé téve alakították ki
az utastereket. Az utascsere nyolc felszálló és hat
leszálló, a telítettség ezután 15%. |
|
A váltókörzetet követően 80 km/h
sebesség engedélyezett. Veselí nad Moravou
kezdőponttal szelvényszámozódik az egyvágányú, nem
villamosított vonal. Veselí nad Moravou-Zarazice előtt
két átereszt (0.8, 1.8), áteresszel megfejelt, nem
biztosított útátjárót (1.650), és a kezdőponti
peronvéget záróan fénysorompós útátjárót (2.020)
látunk. Ketten szállnak le. Az oldalperon
térvilágítással ellátott, betonelemes, de csak egy
esőbeállóval látták el. Fény- és motoros sorompós
(2.390), ötven méterre rá fénysorompós útátjáró,
tőle száz méterre kisnyílású híd és még egy
fénysorompós útátjáró (3.1).
Vnorovy megállóhely kezdőponti peronvégét ugyancsak
fénysorompós útátjáró vezeti be. Négyen szállnak
le, ketten fel. A megálló kőépületének homlokzatán
az errefelé szokásos díszítőelemeket alkalmazták,
de sajnos a vakolat itt-ott kezdi megadni magát. A
működő jegypénztár stabil utasmennyiséget sejtet -
valószínűleg az ellenkező irányban. A végponti
peronvégtől nem messze (3.5) fénysorompós
útátjáró épült, mellette áteresz. Két áteresz
(4.220, 3.770) és alsóbbrendű út átszelésében
fekvő, fénysorompós útátjáró (4.980) előzi meg a
Velička alsópályás, szegecselt szerkezetű
gerendahídját (6.070). Stráľnice kezdőponti fény
előjelzője mellett 6.750-nél haladunk el, majd nem
biztosított útátjáró jön aszfaltúton (7.1),
jobboldalt megjelennek a település házai. 7.2-től
jobb ív 70 km/h állandó lassújellel, benne a
bejárati jelző (7.450). A 60 km/h állandó lassújeles
kezdőponti váltókörzet előtt fény- és kettős
motoros sorompós útátjáró (7.630) létesült.
Stráľnice állomás fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős, három teljes hosszúságú
átmenővágányos. Első átmenője faaljas,
Hohenegger-es, a második az átmenő fővágány, a
harmadik vasaljas, a Hohenegger-hez hasonló
feszítőelemekkel leerősítve. Huszonnégyen szállnak
le. Az első mellett beton járólapokból oldalperont
képeztek ki, az 1.-2. között murvaburkolatú,
betonszegélyű keskeny középperont. A kezdőponti
váltókörzetből balra betonaljas iparvágány ágazik.
Vasaljas, Hohenegger-es, rövid átmenő rakodóvágány
- oldalrakodóval, betonozott rakodóterülettel -
húzódik a felvételi épület végponti oldalától a
végponti váltókörzetig. Fény- és motoros sorompós,
vezetősines, aszfaltburkolatú útátjáró előzi meg a
végponti váltókörzetet.
A váltókörzet után (8.590) kisnyílású acél
gerendahidat fektettek, amelynek kezdőponti
hídfőjétől 80 km/h sebesség alkalmazható.
Fénysorompós (8.980) és nem biztosított (10.380)
útátjárók következnek alsóbbrendű utak
átszelésében. Kisnyílású betonhíd földút felett
(10.9). 11.1-től illesztéses a jobb ív. Két nem
biztosított útátjáró (11.370, 11.570) előzi meg a
Radějovka patak kisnyílású, alsópályás
gerendahídját (11.650), Petrov u Stráľnice megálló
szomszédságában. Ketten szállnak le. A felvételi
épület jellegzetes, henger alakú váróhelyisége
felújítás alatt áll: nyílászárókat cseréltek
rajta. Az oldalperont az előző állomáséhoz
hasonlóan, beton járólapokból rakták ki. Fény- és
kettős motoros sorompós útátjáró a végponti
peronvégén (11.980), előtte 10 méterrel áteresz. A
pálya továbbra is illesztéses, faaljas. |
|
Sudoměřice nad Moravou előjelzőjét
(13.3) kétszáz, bejárati jelzőjét (13.980) húsz
méterrel előzi meg egy-egy áteresz. A váltókörzetet
(14.4) előtt fénysorompós útátjáró létesült
(14.370). A váltókörzet elejétől kezdőpont felé 80
km/h engedélyezett. Egy személy fejezi be útját a
cseh-szlovák határállomáson, amelynek - illetve a
Sudoměřice-Rohatec vonalszakasznak - a közelebbi
ismertetését a hamarosan következő gyalogos
bejárásra tartogatom.
Rohatec állomáson hatan szállunk le, engem kivéve
valamennyien a Břeclav-ba tartó 3306-os személyre
pályáznak - a vonat élén reggeli 2909-esünk gépét,
a 363 160-ast látjunk viszont (Staré Město u
Uherského Hradiątě állomáson történik a
kölcsönös gépcsere). ÁlomBézénk a
második átmenőre, a 3306-os szerelvénye a harmadikra
érkezik, vagyis a fő-középperon szolgáltatásait
mindkettő mellőzi, a viszonylag alacsony utascsere
okán. 14 perc tartózkodás után a
"RegioNova" feliratú jármű folytatja útját
Hodonín állomásra. |
|
A korábbi kirándulás során már
bemutatott állomás első átmenője mellett
oldalrakodó, raktár található. Rövid átmenő
rakodóvágány ágazik az első teljes hosszúságú
átmenőből az oldalrakodó kezdőponti (Břeclav felé
mutató) végétől; a kezdőponti váltókörzet előtt
csatlakozik vissza. Némi jóindulattal
rakodóterületnek mondható, ami mellette fekszik. A
felvételi épület végponti oldalától három
csonkavágány indul, amelyeket a végponti
váltókörzetbe kötöttek. A végpont felé nézve jobb
oldaliból egyállásos színhez ágazik sínpár. A bal
oldalin néhány "rendszeridegen" vasbeton
aljat tárolnak: ezt a vonalszakaszt Pandrol típusokkal
újították fel, míg a tárolt aljak Skl-14
leerősítéshez valók. Ezen a szakaszon az első
átmenő melletti oldalperon burkolata betonlapokból
rakott - az átépítés során valószínűleg nem
cserélték ki. A végponti váltókörzetből balra
használaton kívüli, az ív közepéig villamosított
iparvágány ágazik, rövid szakaszon Pandrol
("classic") szorítórugós sínleerőssel. A
vonal vége a térkép szerint egy kőbányánál
található, innen kilenc kilométernyire északnyugatra,
Dubňany település határában. A váltókörzet előtt
faaljas, GEO-s, használatban lévő iparvágány ágazik
jobbra, még a 343-as vonal kiágazása előtt. |
|
Most rövid sétát teszünk a 343-as
mentén, vissza Sudoměřice nad Moravou-ra, ahonnan a
szlovákiai 114-es vonal igénybevételével Jókút
(Kúty) lesz a célpontunk. A Morava balparti vonala és
a Nordbahn között egymáshoz közel két átkötő
létesült: az első Hodonín és Holics (Holíč)
magasságában kel át a Moraván, a második pedig
végig cseh területen haladva, Sudoměřice és Rohatec
között. A több vicinális összekapcsolásából
származó, 343-as menetrendi mezőben szereplő vonal
ide eső szakasza nem más, mint ez a második átkötő.
A végponti váltókörzethez gyalogolva lefotózható a
Přerov felé igyekvő autószállító tehervonat, az
ellenkező irányból pedig a 362 112-es villanygép
száguld a lengyel kocsikból összeállított EC103
"Polonia"-val. |
|
A váltókörzetben jól megfigyelhetők
a folyópálya Pandrol FastClip szorítórugói, míg a
kitérők sínleerősítésében a szorítóelemek
geometriája a klasszikus Pandrol-nak felel meg. Miután
a kitérők betonaljain ékes-bordás alátétlemezeket
használtak, egy speciális adapterre is szükség volt,
amely egészen érdekes vizuális összhatást
kölcsönöz a szerkezetnek.
A váltókörzettől jobbra ágazó 343-as vonalban az
ív elejétől 50 km/h engedélyezett - a teljes,
Sudoměřice nad Moravou-ig tartó szakaszra ezt a
sebességet határozták meg. Eleinte hat, aztán
tizenhat ezrelékkel lejt a pálya Rohatec kolonie
megállóhely irányába. A bejárati jelzőtől (0.595)
fenyőerdősávba merül bele a sínpár, a
felépítményre hulló tobozok és tűlevelek
folyamatosan szennyezik az ágyazatot. UIC49-es
sínrendszer, GEO sínleerősítések, SB8D-84 típusú
betonaljak jellemzik a négylyukú laposhevederekkel
illesztett vonalat a 0.8-as szelvényértékig, ahonnan
VÍT50 feliratú (vélhetően Vítkovice-i gyártású,
1950-es) vasaljak tűnnek fel, Hohenegger-szerű
feszítőelemekkel. A vasalj a sínleerősítés alatt
jellegzetes, sajtolt profilt kapott, amelyben a
feszítőelem külső éle megtámaszkodik. A
sínrendszer 49-esről némileg kisebbre, ránézésre 45
kg/fm körülire vált (Třinec MO24, illetve Vítkovice
- Vít 24 MO jelöléssel), az aljtávolság
megnövekszik. Az illesztéseknél helyenként egy-egy
vasaljat faaljra cseréltek. A szelvénykövek az
alsóbbrendű vonalakon előforduló típusúak:
meglehetősen kisméretűek, felül lekerekítettek, a
szelvényérték felírása céljából korong alakú
mélyedéssel rendelkeznek, amelyre messziről nehezen
leolvasható jelölés kerül. |
|
A 300 méter sugarú ív végén, Rohatec
kolonie megállóhely előtt végpont felé nézve jobbra
és balra, fényjelzőkkel biztosítva egy-egy
iparvágány ágazik (1.150), kisiklasztósarukkal
ellátva. A kitérők Hohenegger-esek, faaljakon. A bal
oldali vágányt már nem használják - ebben a
csatlakozás előtt még egy fotoelektromos
elhaladásérzékelőhöz hasonló szerkezet is
megtalálható. A jobb oldali a megállóhely melletti
telepre tart, amelynek kapuja előtt kettéágazik: a
vonalhoz közelebbi ágán (faaljas, Hohenegger-es) a
cseh államvasút cégjelét viselő, lejárt
fővizsgájú, kéttengelyes hűtőkocsikat (Ibbhps 826
1) tárolnak, a vonaltól távolabbi ág bemegy a
kerítés mögé. A telepet a vasút két oldalról is
kiszolgálja, ugyanis a Rohatec állomás végponti
váltókörzete előtt jobbra ágazó sínpár szintén
erre fut be. A lejtő a kiágazástól 15 ezrelékes. A
megálló zúzalék burkolatú peronja 1.3-tól
kezdődik.
Időközben ÁlomBézénk 2711-es számon
visszafordult Hodonín-ról, és mérsékelt
utastelítettséggel tart a 343-as vonal másik vége,
Vrbovce cseh-szlovák határállomás irányába. Itt
egyetlen utas vár rá a fa és beton elemekből
összeállított esőbeállóban. |
|
A megálló végponti peronvége után
(1.440) aszfaltút felett kisnyílású acél
felsőpályás gerendahíd vezet át. Pályalemezén
GEO-s, előtte és utána néhány méteres szakaszon
faaljas, GEO-s a pályaszerkezet. A Rohatec kolonie
előtti ívvel a Morava folyóra merőleges, közel déli
irányt vett fel a vonal, ígyhát következnek az
elmaradhatatlan hidak. Ártéri, ágyazatátvezetéses,
kisnyílású betonhíddal kezdünk (1.6), a lejtő
végetér. Most Třinec 47MO ČSD feliratú vasaljak
következnek, amelyek felső felületén a VÍT50-estől
eltérően nem két "púp", hanem két furat
található. Sínleerősítésük ugyancsak Hohenegger
feszítőelemes, de ezúttal az ékhatást az alj felől
kiváltó profilt nem sajtolással, hanem egy-egy elem
felhegesztésével készítették. Újabb ártéri,
kisnyílású hídtól (1.7) 450 méter sugarú jobb ív
indul, a végében a Morava mederhídjával. Az ívben
helyezték el a Rohatec kolonie-i kiágazások fény
előjelzőjét (1.750). A hidat a gát tetején vezető
földút átszelésében csapórudas, állandóan zárt
sorompós útátjáró (1.820) előzi meg. A műtárgy
egy mederpillérrel rendelkezik (1.890), trapézövű,
szegecselt acélszerkezetű, a pályaszerkezet hídfás,
Hohenegger sínleerősítésű. |
|
Enyhe lejtőben folytatódik a vonal,
ahogy lefut a gátról. Földút átszelésében
betonelemes, vezetősines, GEO-s, faaljas nem
biztosított útátjárót (2.040) hoztak létre. Az
illesztések ezen a szakaszon lengők, 2006-os
telítésű faaljakon, Hohenegger leerősítésekkel. A
Rohatec-re tartó közút beton felüljárón halad el a
vasút felett (2.4), előtte 40 méterrel 2.520-ig
tartó, 314 méter sugarú, bal ív kezdődik. Itt
ikeraljasak, Hohenegger-esek az illesztések. Áteresz
(2.470) felett tízméternyi szakaszon faaljas,
Hohenegger-es a felépítmény. Egy-egy Hohenegger-es
faalj csúszik be itt-ott, az illesztések pedig már
következetesen faaljasak, hol lengővel, hol ikerrel.
Földút átszelésében létesített, vezetősines,
betonelemes, nem biztosított útátjárótól (2.690)
három vágánymező erejéig újabb vasaljtípus, a
V®KG56 lesz jellemző, de keveredik az előzővel. A
folytatásban átadja a helyét a Třinec 47MO-nak. 500
méter sugarú, rövid bal ív (2.790) végét követően
(2.980) nemrég felújított, beton áteresz, a
környezetében új faaljakon GEO sínleerősítések,
új ágyazaton. A folytatásban az aljvégekre némi
ágyazatpótlás került. |
|
3.3. környékén féljobbra a kb. három
kilométernyire fekvő Szakolca (Skalica) szlovákiai
település panelházait látjuk. 3.320-tól 600 méter
sugarú jobb ív indul, a vége előtt (3.460)
betonelemes és fagerendás burkolatú, nem biztosított,
földút keresztezésében kiépített útátjáróval.
Egyenes szakasz kezdődik (3.5), amelyben feltűnik a
Morava csatornaszerűen vezetett mellékágának
élénkzöld színű hídja, az egyenes végében pedig
már Sudoměřice nad Moravou fény előjelzője. Két
vágánymező erejéig beköszönnek a V®KG56 vasaljak,
de a Třinec-i gyártmány azután ismét visszaveszi a
dominanciát. |
|
A csatornán alsópályás, párhuzamos
övű, szegecselt, alsópályás, rácsos acélhíd (3.9)
segíti keresztül a vasutat. Nemrég felújították és
lefestették. A pályaszerkezet hídfás, GEO-s, a
vezetőelemek szögacélból készültek. A híd előtt
és után az átmeneti szakaszon faaljas, GEO-s a
felépítmény. A vonalszakasz további részén az
illesztések alatt is vasaljakat találunk. |
|
A 2708-as számú, Vrbovce-Hodonín
viszonylatú személyvonatot (a 205-ös és 206-os
motorkocsikkal) a 4.2-es szelvénykő előtt fotózom,
nem túl előnyös helyen. (A hídon persze lényegesen
jobban mutatott volna, de hát mit szépítsük: kiment a
fejemből, hogy jön, holott felírtam magamnak...) |
|
Betonelemes-fagerendás burkolatú, nem
biztosított útátjáró földúton (4.230) és
alsópályás, kisnyílású gerendahíd (4.260) a
további kínálat, mégpedig a cseh-szlovák határ
közvetlen közelében. Nem kizárt, hogy a gerendahidat
már szlovák területről fotózom, bár
tisztességesebb megörökítéséhez alapos
növényzet-ritkításra lett volna szükség. Hídfás,
GEO-s a pályaszerkezet, UIC49-es sínekkel, akárcsak az
előző műtárgyon.
Felújított, kisnyílású betonhíd meder felett
(4.390), azután 248 méter sugarú bal ív (4.5), benne
az előjelzővel (4.6). Jobboldalt, a vasút melletti
földút hozzánk közelebb eső szélére kitették az
államhatárt jelző táblát. Szemközt, az egyenes
folytatásában éppen a közúti határátkelőre
látunk rá, közelebb pedig a szlovák 114-es vonal
halad jobbra Jókút (Kúty), balra Sudoměřice felé.
Földút keresztezésében létrehozott,
betonelemes-fagerendás, nem biztosított
útátjárótól (4.690) az illesztések alá ismét
Hohenegger-es faaljak kerültek. A bejárati jelzőt
(4.990) az ív végére telepítették, ahol vonalunk a
80 km/h sebességre engedélyezett, szlovák 114-es -
vagyis a Morava balparti vasútjának szlovákiai
folytatása - mellé ér. A vasaljas felépítmény
faaljas, Hohenegger-es, UIC49-es sínrendszerűnek adja
át a helyét. A jelzők közelében (5.0) kisnyílású
híd alatt földút bújik át, utána beton közúti
felüljárót építettek. Közvetlenül a
váltókörzetet megelőzően (5.1) pályalemezes, GEO
sínleerősítésű, nemrég felújított,
felsőpályás, kisnyílású acélhidat látunk,
vízfolyás felett. Faaljas, GEO-s a váltókörzet, 40
km/h állandó sebességkorlátozással. |
|
Az állomás fény bejárati és egyéni
törpe fény kijárati jelzős, tolatóvágányutas
biztosítóberendezésű, három átmenővágányos,
középen az R65 sínrendszerű, GEO-s, betonaljas
átmenő fővágánnyal. A két szélső sínpár UIC49
sínrendszerű, betonaljas, GEO-s (a 343-as vonal a
harmadik átmenőben folytatódik). A felvételi épület
(14.440, a balparti vonal szelvényszámozása szerint) a
Veselí nad Moravou felőli váltókörzethez közelebb
helyezkedik el. Az első átmenő mellett
betonszegélyű, zúzalék burkolatú oldalperon, az
1.-2. és 2.-3. között alacsony középperon épült
(előbbi betonelemes, utóbbi egyoldali betonszegélyű,
zúzalék burkolatú). Eredetileg valószínűleg
oldalrakodó is tartozott a felvételi épület
szomszédságában létesített, faszerkezetű
raktárhoz, illetve a raktártól a végponti (jókúti)
váltókörzet irányába húzódó rakodóterületet sem
a határőrök és az utasok használták gépkocsi
parkolónak. Mai állapotában, az első átmenő
melletti oldalperon megépülésével Sudoměřice nad
Moravou legfeljebb tranzit teherforgalmat bonyolít. |
|
A felvételi épületben található
pénztár csak belföldi jegyeket ad ki az ablak feletti
tábla szövege szerint - azonban ennyi éppen elég,
Jókútig belföldi díjszabás érvényes, bár a jegyen
azért megbontva szerepel a távolság a határpontig,
illetve onnantól Jókútig. |
|
A Szakolcáról érkezett 2452-es számú
személyvonat - a 810 251-es motorkocsi a cseh állami
vasúttársaságtól, szólóban, üresen - fordul
14:43-kor 2421-esként. Az útlevélkezelő rendőr az
első átmenő mellett ácsorog, majd amikor látja, hogy
felszállok, ő is felszáll és elkéri az útlevelemet.
Az utascsere ezzel be is fejeződött. Nos, láthatóan
itt sincs senki tömegekre berendezkedve: az
érdeklődőket inkább a közúti határátkelőnél
keressük... A 114-es vonal a 343-as odaeső szakaszának
Veselí nad Moravou kezdőpontú szelvényszámozását
örökli: a jókúti váltókörzetet követő
szelvénykövön a 14.8-as értéket találjuk, a
határpont 14.960-ra esik. Majd vált a számozás, a
szlovák oldalon (78.646) az első műtárgy egy
áteresz, 78.550-nél.
Nem biztosított útátjáró (77.505) szomszédságában
létesített, kisnyílású híd (77.350) után rögtön
Szakolca előjelzője következik. Kisnyílású híd
aszfaltút (77.0), azután meder (76.880) felett,
áteresz (76.850), és jön az állomás bejárati
jelzője (76.620). A váltókörzet eleje mögött
(76.380) fény- és motoros sorompós útátjáró,
aszfaltúton. |
|
Szakolca (Skalica na Slovensku) fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzőkkel felszerelt,
öt átmenővágányos állomás. A faaljas
váltókörzeteken legfeljebb 40 km/h alkalmazható. Az
első és az ötödik (Hohenegger-es, betonaljas)
átmenő mellett a végponti (határpont felé eső)
váltókörzethez közelebb beton rakodóterület
található. Az átmenő fővágány a második, GEO-s,
betonaljas. A harmadik és negyedik felépítménye az
elsőére és ötödikére hasonlít. A sínrendszer
UIC49-es, kivéve a harmadik átmenőt, amelyben a
Rohatec-Sudoměřice között látott típusok egyike
fekszik. A felvételi épülettel szemközt ipartelepet
látunk. Az első átmenő a végponti rakodóterületen
kívül vágányhídmérleggel is rendelkezik, illetve a
felvételi épület jókúti oldalától oldalrakodó,
faszerkezetű raktár (romos, nem használják), és még
egy rakodóterület tartozik hozzá.
14:52-kor Jókútról érkezik a 2416-os személy,
szerelvénye a 810 256-os cseh motor szólóban, nyolc
utast hoz. A mi vonatunk 15:20-kor, 33 perc tartózkodás
után indul tovább, ami utasbarát megoldásnak nem
nevezhető a Csehországból érkezők szemszögéből -
csakhogy szemlátomást az ilyen utas ritka. (Vagy éppen
ezért ritka? A tyúk-tojás típusú kérdés
jellegzetes gumicsont a gyenge kihasználtságú
vonalakon...) A két motorkocsi tolatási manőverekbe
kezd a szintén cseh 010 326, 010 303 mellékekkel,
végül 810 251-esünk szólóban visszatér az átmenő
fővágányra.
Az oldalrakodón rengeteg zárjegy hever szanaszét, ami
a rakodási műveletek folyamatosságára utal. Az
átmenő rakodóvágány betonaljai - miként a többi
Hohenegger-es vágányéi - régebbi típusúak, egyenes
geometriával, az illesztéseknél pedig a szintén nem
mai gyerek VUS-62 típust találjuk. |
|
Tizenöt utassal kezdünk neki a
viszonylat belföldi szakaszának. Közvetlenül a
váltókörzet után fénysorompós útátjáró
található, aszfaltúton át (75.850). A nyíltvonalon
80 km/h engedélyezett. Áteresz (75.520), nem
biztosított alsóbbrendű aszfaltúton (75.050).
Jobboldalt 74.7-től tó víztükre teszi változatossá
a Morava sík, füves-nádas mellékét. A további,
megemlítendő objektumok: kisnyílású híd patak
felett (74.080), nem biztosított útátjáró földúton
(73.4), áteresz (73.150), nem biztosított útátjáró
földúton (72.940), kisnyílású betonhíd (72.720) és
áteresz (72.450).
Kátó (Kátov) megállóhelyen nincs utascsere. Jókúti
peronvégén (72.074) fénysorompós útátjáró
található, aszfaltúton át. Nem biztosított
útátjáró földúton (71.750), fénysorompós
útátjáró aszfaltúton (71.245), ötven méterre tőle
alsópályás gerendahíd folyócskán - és máris
megjelenik a felsővezeték (a vonal innen Jókútig
villamosított), illetve Holics (Holíč nad Moravou)
fény előjelzője (70.750). A bejárati jelző (70.050)
előtt még egy nem biztosított útátjáró, ezúttal
aszfaltúton (70.370). Jobbról egykor iparvágány
csatlakozott, ma már csak az alépítmény és egy-egy
keresztalj mutatja a helyét. A váltókörzet 40 km/h
állandó lassújeles, előtte közúti felüljárón
ível át a vasút felett a Hodonín-ra vezető közút.
Kissugarú, 40 km/h állandó lassújeles ívvel
közelít a Holics-Hodonín közötti átkötő - a
személyszállítás feladása előtt a 115-ös
menetrendi mező vonala. Felépítménye tűrhető
állapotban van, használják is, bár innen nem
látszik, hogy meddig.
Négyen szállnak fel. Az állomás fény bejárati
jelzős, és a teljes hosszúságú átmenővágányait
tekintve féllíra, átmenő fővágánya az első. A
második és a negyedik betonaljas, GEO-s. A végponti
váltókörzet közelében létesített felvételi
épület előtt négy átmenővágány látható,
közülük az első mellett oldalperon, az 1.-2. és
2.-3. között egyoldali betonszegélyű,
zúzalékburkolatú keskeny középperon szolgálja az
utasokat. Az épület kezdőponti oldalától a harmadik
és negyedik átmenő között még egy átmenő ágazik,
vágánykapcsolatot követően. Az első átmenőből a
felvételi épület felé két rövid átmenő indul,
közülük a bal oldali oldalrakodóval, raktárral,
rakodóterülettel ellátott. Végpont felé rövid
csonkaként is folytatódik. A kezdőponti váltókörzet
előtt a bal rövid átmenőbe balról csonka
csatlakozik, amely a rövid átmenővel közrefogja a
rakodóterületet. |
|
A váltókörzet (68.6) után 80 km/h
engedélyezett. A kezdőponti bejárati jelzőt (68.4)
nem biztosított útátjáró követi (68.3). Pörgetett
vasbeton felsővezeték tartóoszlopok hordozzák a
hosszláncot. A nyíltvonalon kisnyílású híd
(67.620), fénysorompós útátjáró aszfaltúton
(67.060), nem biztosított útátjáró földúton
(66.0), kisnyílású betonhíd (65.8), nem biztosított
útátjáró földúton (65.2) a menü. Kopcsány
(Kopčany) megállóhelyen hárman szállnak fel.
Végponti peronvégét (64.3) nem biztosított
útátjáró és áteresz zárja. A peron zúzalék
burkolatú, sínkoronaszintű.
Az Egbell (Gbely) állomásig tartó sík, egyenes
szakaszon földutak átszelésében létesült, nem
biztosított útátjárókkal (63.820, 63.070, 61.0),
átereszekkel (63.7, 61.750), kisnyílású hidakkal
(61.520, 60.480) találkozunk. A végponti fény
előjelzőt 60.320-nál telepítették. Némi
változatosságként, néhányszáz méter erejéig
erdős területre érünk. A fény bejárati jelzőtől
(59.630) nem messze (59.3) nem biztosított
útátjáróban földutat keresztezünk. A
váltókörzeteken itt is 40 km/h állandó lassújel
érvényes. A váltókörzettől 150 méterre áteresz.
Kitérőbe járunk "a semmiért" -
valószínűleg a szolgálatok mechanikusabb
munkafeltételeinek megteremtése érdekében, ugyanis
munkanapokon itt tényleg van vonatkereszt. Jobboldalt
ipartelep húzódik. A fény bejárati jelzős Egbellen
Hohenegger-es sínleerősítésű, egyenes geometriájú
betonaljasak az állomási vágányok, kivéve a GEO-s
másodikat (átmenő fővágány). Az utolsó (4.)
átmenő - Hohenegger-es, betonaljas, némi faaljjal
vegyítve - nincs villamosítva, vágányhídmérleggel
látták el. Az első átmenő mellett oldalrakodó és
rakodóterület található. Hárman szállnak le, hatan
fel. A kezdőponti váltókörzetnél útátjáró
fedezőjelzőt állítottak fel, a váltókörzet
mögötti, áteresz mellett létesített, fénysormpós
útátjáró (58.287) miatt. A nyíltvonal ismét 80
km/h-s.
57.095: nem biztosított útátjáró alsóbbrendű
aszfaltúton. Egbell megálló (Gbely zastávka) előtt
nyíltvonali kiágazás jobbra, fatelephez (56.950). Egy
utas száll fel a romos, tégla esőbeállóval felszerelt
helyen. A fatelepi vágány a megálló (voltaképp
megálló-rakodó) alatt visszacsatlakozik (56.650). Nem
biztosított útátjárókban előbb két murvás utat,
majd két alsóbbrendű aszfaltutat szelünk át (56.4,
55.8, 55.4, 52.650), és egy áteresz is becsúszik
(53.580). Jókút fény előjelzője (52.470) mögött
nem sokkal (52.2) ismét aszfaltutat keresztezünk nem
biztosított útátjáróban - végül baloldalt
megjelenik a kihúzó, amelyet Jókút rendezője
használ. |
|
Jókúton (Kúty) néhány gyors fotóra
futja, majd épp elkapom a 16:01-kor Pozsonyba induló,
2023-as számú személyvonatot. A 240 129-es Laminátka
három kocsit vontat, egy 82-48-ast és két 22-44-est.
Az önműködő ajtók közül legalább kettő
üzemképtelen, menetközben is nyitva marad. 30%-os
utastelítettségünk a 10-30 fős, több felszállót
tartalmazó, vegyes utascseréknek köszönhetően
fokozatosan növekszik. |
|
230-as Laminátkával
konténerszállító teher üldözi vonatunkat a
helytelen vágányon, aztán Malackánál meg is előz.
Itt huszonöten szállnak fel, tizenöten le. Az R233
"Svätopluk" gyorsvonatig bő óra áll
rendelkezésemre, de kihasználni kevéssé tudom, az
időnként eleredő esőnek és az éppen most
visszafogottabb vonatforgalomnak köszönhetően.
Malacka (Malacky) fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős, öt átmenő- és egy
csonkavágányos, átmenő fővágányai a második és a
harmadik (R65 sínrendszerű, betonaljas, GEO-s).
Jókúti váltókörzeténél, a tolatóváltók és a
líra eleje között (24.905) fény- és kettős motoros
sorompós útátjáró létesült. Az első átmenő
faaljas, Hohenegger-es, UIC49 sínrendszerű. Rövid
átmenő rakodó ágazik belőle a felvételi épület
pozsonyi oldalától, mellette oldalrakodó,
rakodóterület. Keskeny, egyoldali betonszegélyű
(betonaljakból), zúzalékburkolatú középperonok
húzódnak az 1.-2., 2.-3., 3.-4. között. A felvételi
épület mögött némileg lepusztult buszállomás
található, tőle kezdőpont felé üdítőitalgyár,
mégpedig a két barna üdítőital-előállító közül
a kékebbik üzeme. Rakodó csonka ágazik a pozsonyi
váltókörzetből a felvételi épület oldalán, a
rövid átmenő rakodóvágánnyal rakodóterületet
fognak közre. A felvételi épülettel szemközti
oldalon szintén ipartelep fekszik.
A településen a szlovákiai kisvárosokra, falvakra
jellemző, köztéri "lármafák" üzemelnek: a
rendkívül torz minőségű adásban női hang sorol
különféle hirdetéseket vég nélkül, zavaróan
hangosan. |
|
Az R233 "Svätopluk" gyorsvonat
242 238-as gépe mögött a 19-41 073, 82-40 343, 20-41
838, 20-41 956, 20-41 986, 20-41 235, 20-41 445 kocsik
szerepelnek. A tizenöt felszállót is beleértve az
első három másodosztályú kocsiban 25% az átlagos
telítettség, a negyedikben 15%, az utolsó kocsi üres.
A poggyászteresben tizen, az elsőosztályon két
vasutassal együtt heten ülnek.
A pozsonyi alagút előtt kb. 400 méteres szakaszon
"becsomagolták" a Jókút felé helyes
vágányt: geotextíliát terítettek a sínekre, rá
zúzalék került, ennek tetejére betonelemek. A két
alagút közül az ehhez a vágányhoz tartozó
felújítását készítik elő, tehergépjárművek
számára teszik megközelíthetővé ezen a módon.
Pozsonyban majdnem mindenki leszáll, harmincan várnak a
peronon, és a 20 perces tartózkodás alatt még
érkeznek érdeklődők. Szencen (Senec) 14, Galántán
(Galanta) 40, Vágsellyén (©aµa) 40, Érsekújváron
(Nové Zámky) 45 a leszállók száma, jóval kevesebb
felszálló mellett (rendre 2, 15, 3, 2). Párkányig
(Stúrovo) mindössze tizenöten utaznak.
Párkánytól Budapestig az EC175-öst veszem igénybe. A
014-es Gorilla vontatja, kocsijai: 19-91 519, 18-90 507,
88-90 502, 21-90 933, 20-91 564, 20-91 559, 20-91 551,
20-91 557, 84-91 911. Az utasszámok hátulról előre,
kocsinként: 2, 4, 6, 11, 5, 17, 0, 3, 5. Dunakeszi és
Rákosszentmihály bejáraton egyaránt megfogják
vonatunkat, ami végül 9 perc késést okoz. |