A második, május 9-i utazás során a
260-as vonal (Prága-Brno) Brno feletti, Adamov -
Bílovice nad Svitavou szakaszával köthetünk szorosabb
barátságot. A forrásvidékétől Brno városáig
kétszáz métert eső Svitava völgye többnyire szűk,
erdős, főképp az alsó szakaszán, vagyis kevésbé
alkalmas a vasútfotózáshoz. Egy-egy helyet azért
kipróbálhatunk.
A Jeszenszky János, avagy Jan Jesenius nevét viselő
EC174 összeállítása ezúttal: 19-91 520, 18-90 527,
88-91 103, 21-90 911, 20-91 555, 20-91 558, 20-91 557,
19-91 510, 84-91 108, 350 016 (ZSSK-festéssel). Induló
utasterhelésünk 10% alatti, szlovák területen a
szokásos utascserék mutatkoznak, bár abszolút
értékben a május másodikaihoz képest kisebbek, így
Pozsonynál 30%, Břeclavnál 20% telítettség
figyelhető meg. A Zohor-Malacka (Malacky)
állomásközben, akárcsak május 2-án, most is
felsővezetéket javítanak a közúti felüljáró
alatt. Břeclav állomás előtt az új hidat már
majdnem teljesen betolták a helyére. A Brno felől
érkező Pendolinóhoz (SC15 Smetana) most órát lehet
igazítani, nem úgy, mint az előző hétvégén. |
|
Brno főpályaudvarán épp induláshoz
készül a 475 011 gőzmozdonyból, hét kéttengelyes,
fapados (harmadosztályú), ČSD cégjelű kocsiból,
illetve velük azonos jellegű poggyászkocsiból
kiállított nosztalgiavonat, és tíz előtt pár
perccel, tisztességes mennyiségű érdeklődővel
megpakolva, jókora füst- és gőzfellegeket eresztve,
eltűnik Břeclav felé.
A 10:00-kor Letovicébe induló, 4712-es számú
személyvonatot veszem igénybe Adamov állomásig. A
Pantográf többek között a 009-es motorkocsit és a
015, 016 mellékeket tartalmazza, kezdeti utasterhelése
50%. A gépihangú utastájékoztató berendezés
korrektül közli egymás után a megállókat,
állomásokat. Brno-®idenice húsz felszállóval,
Bílovice és Babice tizenöt-tizenöt leszállóval,
Adamov tizenöt leszállóval illetve tizenkét
felszállóval járul hozzá az utascserékhez. Többen a
biciklijükkel együtt utaznak, a völgyben kanyargó
374-es út ugyanis igen népszerű a kerékpárosok
körében: felvitetik magukat vonattal, aztán
legurulnak. |
|
Adamovnál leszállok, a Pantográf
folytatja útját felfelé, én pedig gyalogszerrel
vágok neki - lefelé. Az aránylag nagy vonatforgalom
és a völgy adottságaiból következő, igen rossz
rálátás miatt a vasúti pálya igénybevétele
fokozottan veszélyes, ennél most jóval barátságosabb
az alacsony autóforgalmú - de annál magasabb
kerékpáros forgalmú - 374-es út. A közutat
felújítják, EU-s pénzek felhasználásával, az ezt
hirdető táblákból sincs hiány. |
|
Az állomástól kezdőpont felé az
első Svitava-híd (170.050) háromnyílású,
felsőpályás, hídfás, Skl-12 sínleerősítéses
pályaszerkezettel. A sínek 1996-os gyártású
UIC60-asok. A hidat követően betonaljas, Skl-14
leerősítésű a felépítmény. A kissugarú ívben, a
belső sínszálon már előrehaladott állapotban jár a
hullámos kopás kifejlődése. 169.8-169.9 között,
ugyancsak ívben, sziklás bevágást stabilizáltak
görgetegképződés ellen a rálőtt betonréteggel. A
következő Svitava-híd (169.770) háromnyílású,
felsőpályás acél gerendaszerkezetű. A vasbeton
ellenfalakon (mindkettőn!) belül szögletes nyílást
képeztek ki, akkorát, hogy elférjen benne a közút
egyik sávja - míg a másik sáv támfallal ellátva,
közvetlenül a folyó mellett bújik a vasút alá. A
túlparti hídfő ugyanilyen kialakítású, annak
ellenére, hogy ott nincs út, legalábbis egyelőre. Egy
átereszt (169.5) követően, a harmadik folyóhíd
(168.850) vasbeton felszerkezetű, két támasszal a
Svitava felett, nyílással ellátott ellenfalakkal
mindkét parton, egy-egy utat átvezetve.
Babice nad Svitavou megállóhelyhez (végponti
peronvégei: 168.750) látszólag közel esik a két,
egymást követő alagút, a közelség azonban relatív:
az utolsó métereken csuromvizes és tüskés bokrok
képeznek természetes akadályt, és ha
keresztülverekedtük magunkat rajtuk, jöhet egy kis
hegymászás... |
|
...de megéri. A keretállások ugyan
zavaróak, a Nap pedig természetesen folyton a
legrosszabbkor bújik a felhőpamacsok mögé, ezzel
együtt kellemes a völgy látványa. A rendelkezésre
álló időben többek között a 4717-es személy és az
EC275 Slovan vadászható le. |
|
A végponthoz közelebbi alagút
végponti portáljának szelvényértéke 168.290, a
kezdőpontié 168.010, az alagutat híd (167.920) követi
a Svitava és az út felett - háromtámaszú,
ágyazatátvezetéses, vasbeton felszerkezetű -, majd a
második alagútba (167.9-167.620) bújnak a vonatok. A
híd a korábban megismert módszer szerint, nyílással
rendelkezik az út felőli ellenfalban, és az egyik
sávot a nyílásban juttatták át a vasút alatt. |
|
A második alagútnál a fő cél két
Pendolino fotózása, "bemegy a barlangba - kijön a
barlangból" jelleggel. Sajnos a játékot egy
kicsit elrontják a felhők, pontosabban, ha a második
Pendolino nem késett volna, a Nap is sütött volna... A
két célpont, az SC14 Smetana és az SC17 Antonín
Dvořák között megörökíthető még a 4719-es
személy és az R869 Slavkov. |
|
Lemászom és folytatom utamat a lombok
árnyékában. Bílovice északi végénél egy darabon
még nem álltak neki a 374-es felújításának, itt
hepehupás kockakővel kénytelenek megküzdeni a
kerékpárosok, de sebaj, a vesekőképződés legalább
kizárható. Amint befordulok a megálló végponti
(északi) vége alatt vezető betonhíd nyílásába,
magánvasúti, csatolt 740-es dízelgépekkel az élén
tartályvonat csörömpöl el felettem - hát így
jártam. A tornyos épület (164.4) ma már
magántulajdon, az alsó szintjén bolt üzemel, de
vasúti jegyeket is árulnak (a dél-morva közlekedési
szövetségi jegyek időpont-érvényesítése
céljából a sárga automata természetesen nem
hiányzik az épület faláról). A pályában, a
kissugarú ív miatt minden negyedik alj közepére
acélból készült "sarkantyút" erősítettek
fel, az oldalirányú ellenállás növelése
érdekében.
Az EC171 Hungária Prága felől majdnem fél órát
késik, 14:30-kor halad Bílovicén. A páros Hungária
(EC170) még többet, kerek egy órányit marad el a
menetrendi előírásoktól, 14:45-kor látjuk. Az 1. o.
kocsija cseh, ING Lease feliratú (akárcsak a
párjában). Említhető még az ÖBB-s 1216-ossal
vontatott EC74 Zdeněk Fibich, illetve a 362-eses R874
Macocha. A 4723-as számú, Letovice-Brno viszonylatú
személyt választom Brno főpályaudvaráig. Az 560 023,
060 008, 060 009, 060 035, 060 036, 560 024
összeállítású Pantográf 10 percet késik (14:51
helyett 15:01), öt leszállóval és harmincöt
felszállóval 10% körüli utasterhelés alakul ki
benne. |
|
Unalmas volna várakozni az EC175
érkezéséig, a percekkel később, 1216 240-essel az
élén beeső EC75 Zdeněk Fibich viszont épp kapóra
jön, Břeclavig jó lesz. 30-40 leszállót és
minimális mennyiségű felszállót produkáló
utascseréjét követően, 10%-nál nem több a
telítettség. |
|
A gőzösös nosztalgiamenet időközben
visszafordult, 16:00-kor érkezik Břeclavba, a mozdonyt
most persze fordított állásban látjuk. Az EC75-öst
ütemesen, egy órás időközzel üldöző EC173
Vindobona - ugyancsak 1216-ossal - hosszabb, tíz kocsi
(a német, cseh, osztrák állami szolgáltató
járműveiből rendre egy, hat és három sorakozik
benne), ám utasból rajta sincs több. Bécs felől
befut a 007-es Pendolino, ezúttal SC16 Antonín Dvořák
fedőnéven, aztán még egy retro-vonat teszi
tiszteletét, hogy a gőzfelleg-fanokon kívül a
motorkocsi-fanok is élvezkedhessenek. A formáció
élén M262 018 (ČSD feliratú, bézs-barna-szürke
színtervű), aztán Hurvínek mellék (BDlm 6-2123) és
Hurvínek motor (M131 1448) szerepel, és néhány perces
pihenő végén, 17:13-kor folytatják a menetet Brno
felé.
Jókútra (Kúty) a 17:33-kor, 4685-ös vonatszámon
startoló, Brno állomásítású, szóló 810 640-essel
utazom. Kezdeti utasterhelése 21 fő, plusz néhány
kerékpár, Lanľhot állomáson tizen (diákok)
leszállnak, Brodskén tizenhárom új utasra (és
további biciklikre) csak egy leszálló jut, végül
pontosan, 17:55-kor fogunk peront. |
|
Jókúton sem várom be az EC175-öst,
hanem a 18:10-kor útját folytató EC (Ex) 277
Frantiąek Křiľík-re szállok. A szakolcai (Skalica na
Slovensku), 2425-ös személyt alakító, teltházas,
szóló 810-es közönségének támogatásával harmican
gyűlünk össze a peronon. Az Ex277 gépe nem más, mint
a reggeli 016-os Gorilla, mögötte 1. o., poggyászteres
2. o. és 5 db. 2. o. kocsi szállít 30% utast.
Pozsonyból aztán már nincs más választásom, a száz
leszálló levonultával elhelyezkedem a 018-as Gorilla
vontatta Jan Jesenius 10% teleítettségű kocsijainak
egyikében. Az utastársak a szokásos koreográfiának
megfelelően fogynak el a Keletiig. |