Olomouc, Adamov - második rész

 

A második, május 9-i utazás során a 260-as vonal (Prága-Brno) Brno feletti, Adamov - Bílovice nad Svitavou szakaszával köthetünk szorosabb barátságot. A forrásvidékétől Brno városáig kétszáz métert eső Svitava völgye többnyire szűk, erdős, főképp az alsó szakaszán, vagyis kevésbé alkalmas a vasútfotózáshoz. Egy-egy helyet azért kipróbálhatunk.

A Jeszenszky János, avagy Jan Jesenius nevét viselő EC174 összeállítása ezúttal: 19-91 520, 18-90 527, 88-91 103, 21-90 911, 20-91 555, 20-91 558, 20-91 557, 19-91 510, 84-91 108, 350 016 (ZSSK-festéssel). Induló utasterhelésünk 10% alatti, szlovák területen a szokásos utascserék mutatkoznak, bár abszolút értékben a május másodikaihoz képest kisebbek, így Pozsonynál 30%, Břeclavnál 20% telítettség figyelhető meg. A Zohor-Malacka (Malacky) állomásközben, akárcsak május 2-án, most is felsővezetéket javítanak a közúti felüljáró alatt. Břeclav állomás előtt az új hidat már majdnem teljesen betolták a helyére. A Brno felől érkező Pendolinóhoz (SC15 Smetana) most órát lehet igazítani, nem úgy, mint az előző hétvégén.
Brno főpályaudvarán épp induláshoz készül a 475 011 gőzmozdonyból, hét kéttengelyes, fapados (harmadosztályú), ČSD cégjelű kocsiból, illetve velük azonos jellegű poggyászkocsiból kiállított nosztalgiavonat, és tíz előtt pár perccel, tisztességes mennyiségű érdeklődővel megpakolva, jókora füst- és gőzfellegeket eresztve, eltűnik Břeclav felé.

A 10:00-kor Letovicébe induló, 4712-es számú személyvonatot veszem igénybe Adamov állomásig. A Pantográf többek között a 009-es motorkocsit és a 015, 016 mellékeket tartalmazza, kezdeti utasterhelése 50%. A gépihangú utastájékoztató berendezés korrektül közli egymás után a megállókat, állomásokat. Brno-®idenice húsz felszállóval, Bílovice és Babice tizenöt-tizenöt leszállóval, Adamov tizenöt leszállóval illetve tizenkét felszállóval járul hozzá az utascserékhez. Többen a biciklijükkel együtt utaznak, a völgyben kanyargó 374-es út ugyanis igen népszerű a kerékpárosok körében: felvitetik magukat vonattal, aztán legurulnak.
Adamovnál leszállok, a Pantográf folytatja útját felfelé, én pedig gyalogszerrel vágok neki - lefelé. Az aránylag nagy vonatforgalom és a völgy adottságaiból következő, igen rossz rálátás miatt a vasúti pálya igénybevétele fokozottan veszélyes, ennél most jóval barátságosabb az alacsony autóforgalmú - de annál magasabb kerékpáros forgalmú - 374-es út. A közutat felújítják, EU-s pénzek felhasználásával, az ezt hirdető táblákból sincs hiány.
Az állomástól kezdőpont felé az első Svitava-híd (170.050) háromnyílású, felsőpályás, hídfás, Skl-12 sínleerősítéses pályaszerkezettel. A sínek 1996-os gyártású UIC60-asok. A hidat követően betonaljas, Skl-14 leerősítésű a felépítmény. A kissugarú ívben, a belső sínszálon már előrehaladott állapotban jár a hullámos kopás kifejlődése. 169.8-169.9 között, ugyancsak ívben, sziklás bevágást stabilizáltak görgetegképződés ellen a rálőtt betonréteggel. A következő Svitava-híd (169.770) háromnyílású, felsőpályás acél gerendaszerkezetű. A vasbeton ellenfalakon (mindkettőn!) belül szögletes nyílást képeztek ki, akkorát, hogy elférjen benne a közút egyik sávja - míg a másik sáv támfallal ellátva, közvetlenül a folyó mellett bújik a vasút alá. A túlparti hídfő ugyanilyen kialakítású, annak ellenére, hogy ott nincs út, legalábbis egyelőre. Egy átereszt (169.5) követően, a harmadik folyóhíd (168.850) vasbeton felszerkezetű, két támasszal a Svitava felett, nyílással ellátott ellenfalakkal mindkét parton, egy-egy utat átvezetve.

Babice nad Svitavou megállóhelyhez (végponti peronvégei: 168.750) látszólag közel esik a két, egymást követő alagút, a közelség azonban relatív: az utolsó métereken csuromvizes és tüskés bokrok képeznek természetes akadályt, és ha keresztülverekedtük magunkat rajtuk, jöhet egy kis hegymászás...
...de megéri. A keretállások ugyan zavaróak, a Nap pedig természetesen folyton a legrosszabbkor bújik a felhőpamacsok mögé, ezzel együtt kellemes a völgy látványa. A rendelkezésre álló időben többek között a 4717-es személy és az EC275 Slovan vadászható le.
A végponthoz közelebbi alagút végponti portáljának szelvényértéke 168.290, a kezdőpontié 168.010, az alagutat híd (167.920) követi a Svitava és az út felett - háromtámaszú, ágyazatátvezetéses, vasbeton felszerkezetű -, majd a második alagútba (167.9-167.620) bújnak a vonatok. A híd a korábban megismert módszer szerint, nyílással rendelkezik az út felőli ellenfalban, és az egyik sávot a nyílásban juttatták át a vasút alatt.
A második alagútnál a fő cél két Pendolino fotózása, "bemegy a barlangba - kijön a barlangból" jelleggel. Sajnos a játékot egy kicsit elrontják a felhők, pontosabban, ha a második Pendolino nem késett volna, a Nap is sütött volna... A két célpont, az SC14 Smetana és az SC17 Antonín Dvořák között megörökíthető még a 4719-es személy és az R869 Slavkov.
Lemászom és folytatom utamat a lombok árnyékában. Bílovice északi végénél egy darabon még nem álltak neki a 374-es felújításának, itt hepehupás kockakővel kénytelenek megküzdeni a kerékpárosok, de sebaj, a vesekőképződés legalább kizárható. Amint befordulok a megálló végponti (északi) vége alatt vezető betonhíd nyílásába, magánvasúti, csatolt 740-es dízelgépekkel az élén tartályvonat csörömpöl el felettem - hát így jártam. A tornyos épület (164.4) ma már magántulajdon, az alsó szintjén bolt üzemel, de vasúti jegyeket is árulnak (a dél-morva közlekedési szövetségi jegyek időpont-érvényesítése céljából a sárga automata természetesen nem hiányzik az épület faláról). A pályában, a kissugarú ív miatt minden negyedik alj közepére acélból készült "sarkantyút" erősítettek fel, az oldalirányú ellenállás növelése érdekében.

Az EC171 Hungária Prága felől majdnem fél órát késik, 14:30-kor halad Bílovicén. A páros Hungária (EC170) még többet, kerek egy órányit marad el a menetrendi előírásoktól, 14:45-kor látjuk. Az 1. o. kocsija cseh, ING Lease feliratú (akárcsak a párjában). Említhető még az ÖBB-s 1216-ossal vontatott EC74 Zdeněk Fibich, illetve a 362-eses R874 Macocha. A 4723-as számú, Letovice-Brno viszonylatú személyt választom Brno főpályaudvaráig. Az 560 023, 060 008, 060 009, 060 035, 060 036, 560 024 összeállítású Pantográf 10 percet késik (14:51 helyett 15:01), öt leszállóval és harmincöt felszállóval 10% körüli utasterhelés alakul ki benne.
Unalmas volna várakozni az EC175 érkezéséig, a percekkel később, 1216 240-essel az élén beeső EC75 Zdeněk Fibich viszont épp kapóra jön, Břeclavig jó lesz. 30-40 leszállót és minimális mennyiségű felszállót produkáló utascseréjét követően, 10%-nál nem több a telítettség.
A gőzösös nosztalgiamenet időközben visszafordult, 16:00-kor érkezik Břeclavba, a mozdonyt most persze fordított állásban látjuk. Az EC75-öst ütemesen, egy órás időközzel üldöző EC173 Vindobona - ugyancsak 1216-ossal - hosszabb, tíz kocsi (a német, cseh, osztrák állami szolgáltató járműveiből rendre egy, hat és három sorakozik benne), ám utasból rajta sincs több. Bécs felől befut a 007-es Pendolino, ezúttal SC16 Antonín Dvořák fedőnéven, aztán még egy retro-vonat teszi tiszteletét, hogy a gőzfelleg-fanokon kívül a motorkocsi-fanok is élvezkedhessenek. A formáció élén M262 018 (ČSD feliratú, bézs-barna-szürke színtervű), aztán Hurvínek mellék (BDlm 6-2123) és Hurvínek motor (M131 1448) szerepel, és néhány perces pihenő végén, 17:13-kor folytatják a menetet Brno felé.

Jókútra (Kúty) a 17:33-kor, 4685-ös vonatszámon startoló, Brno állomásítású, szóló 810 640-essel utazom. Kezdeti utasterhelése 21 fő, plusz néhány kerékpár, Lanľhot állomáson tizen (diákok) leszállnak, Brodskén tizenhárom új utasra (és további biciklikre) csak egy leszálló jut, végül pontosan, 17:55-kor fogunk peront.
Jókúton sem várom be az EC175-öst, hanem a 18:10-kor útját folytató EC (Ex) 277 Frantiąek Křiľík-re szállok. A szakolcai (Skalica na Slovensku), 2425-ös személyt alakító, teltházas, szóló 810-es közönségének támogatásával harmican gyűlünk össze a peronon. Az Ex277 gépe nem más, mint a reggeli 016-os Gorilla, mögötte 1. o., poggyászteres 2. o. és 5 db. 2. o. kocsi szállít 30% utast. Pozsonyból aztán már nincs más választásom, a száz leszálló levonultával elhelyezkedem a 018-as Gorilla vontatta Jan Jesenius 10% teleítettségű kocsijainak egyikében. Az utastársak a szokásos koreográfiának megfelelően fogynak el a Keletiig.

Vissza az első rész eseményeire

Vissza az utazás főlapjára