2007. augusztus második felében néztem
szét legutóbb Ostrava környékén, ideje hát
folytatni az iparzug és vidéke
vasútvonalainak bejárását. A 2009-es év augusztus
20-22. közötti időszakára állítottam össze
útitervemet.
Útvonalam. 1. nap:
Budapest-Keleti - Břeclav (70/130/110/250) - Ostrava
hl.n. (330/270) - Hostaąovice (323) - Nový Jičín
hor.n. (326-pótló) - Nový Jičín město (gyalog)
- Suchdol n.Odrou (278) - Ostrava hl.n. (270). 2. nap: Ostrava hl.n. - Czechowice
Dziedzice (270/320/150) - Bielsko Biała Główna (139) -
Katowice (139) - Gliwice (168) - Kędzierzyn KoĽle (199)
- Chałupki (151) - Bohumín (gyalog) - Ostrava
hl.n. (270). 3. nap: Ostrava
hl.n. - Opava východ (270/321) - Olomouc hl.n. (310) -
Břeclav (270/330) - Budapest-Keleti (250/110/130/70).
Vonatszámok. 1. nap:
EC174 "Jan Jesenius" (Břeclav) - EC104
"Sobieski" (Ostrava hl.n.) - Os3120 (Frenątát
p.Radhoątěm) - Os3168 (Hostaąovice) - Os23162-pótlóbusz
(Nový Jičín hor.n.) - gyalog (Nový Jičín
město) - Os13373 (Suchdol n.Odrou) - Os3317 (Ostrava
hl.n.). 2. nap: Os3050
(Czechowice Dziedzice) - Os713 (Bielsko Biała Główna)
- Os7034 (Katowice) - Os25 (Gliwice) - Os46233
(Kędzierzyn KoĽle) - Os99925 (Chałupki) - gyalog
(Bohumín) - Os3051 (Ostrava hl.n.). 3. nap: Sp1612 (Opava východ) -
Os3560 (Bruntál) - R824 (Olomouc hl.n.) - R810
(Břeclav) - EC277 "Frantiąek Křiľík"
(Pozsony) - EC175 "Jan Jesenius"
(Budapest-Keleti). |
|
A Budapest-Keletiből reggel 5:28-kor
induló EC174 "Jan Jesenius" (Jeszenszky
János) kocsijai - 19-91 511, 18-90 509, 88-91 103, 21-90
933, 20-91 557, 20-91 558, 20-91 565, 20-91 550, 84-91
104 - a MÁV-Startos étkezőkocsi kivételével a DB
tulajdonát képezik. Az egységes ZSSK-színtervűre
átfestett 016-os Gorilla biztosítja a vonóerőt.
Akárcsak két éve, most is épp végetért a Sziget
Fesztivál, bár a 10% alatti, kezdeti utasterhelés
teljesen átlagos, a hazautazók képviseletében
mindössze néhány másnapos tinédzser lézeng a
peronon. Felhörpintik utolsó sörüket és
elhelyezkednek a kocsikban. Rákospalota-Újpest
bejáratán 6-7 percet állunk, aztán
Budapest-Nyugatiról közlekedő Flirt fejlődik
mellénk, szintén megáll a bejáraton, végül mi
lépjük meg elsőnek, előzzük az elővárosit.
Valószínűleg utasvédelmi okokból, a végpont felől
befutó Hernyó miatt kényszerültünk várakozásra.
Vácon négy utas csatlakozik. Párkányból, negyvenöt
utassal gazdagabban, indulóban nyolc percet késünk.
Kialakul a kellemes reggel, az idő felhőtlen, tiszta, a
meteorológiai szolgálat ezt ígéri mindhárom napra,
25-30 fokos napközbeni hőmérséklet mellett.
Érsekújváron (Nové Zámky) hat perc marad a
késésből, a vonatot ellepő kétszáz utas
elhelyezkedik és már indulunk is tovább. Pozsony
nagyállomás (Bratislava hl.st.) bejáratán egy percet
várakozunk, a szokásos módon a felvételi épület
mellé érkezünk, párhuzamosan a 362 013 vontatta
gyorssal, amely a harmadik mellett fékez le. Szinte
teljes utascsere történik 220-240 felszállóval. A
menetrend előírásaitól tíz perccel elmaradva
folytatjuk.
Zohor pozsonyi váltókörzeténél a Pozsony felé
helyes vágányban sínt vágnak, kitérőcseréhez
készülnek. Egy közúti felüljáró (20.860) alatt
nemrég felsővezetéket javítottak, mellette
pályakarbantartási munkákat végeztek, a 40 km/h
korlátozás egyelőre fennáll. Jókúton (Kúty) huszan
szállnak fel és tizen le, +9-cel lépünk meg, a
Lanľhot - Břeclav állomásközben vágányzár van a
szelvényszámozás szerinti jobbon (irányunk szerint
bal), Břeclav Pozsony illetve Bécs felőli
váltókörzeténél tart a hídépítés, a
váltókörzetet megelőzően és a váltókörzet
csatlakozó szakaszán felépítményi munkák zajlanak.
Az acél teknőhíd elemek közül a szomszédos
vágányunkét még nem süllyesztették a helyére.
Mindezek ellenére érkezőben tartjuk a 9 perces
késést Břeclav állomáson. Harmincan szállnak le.
Zajlik az élet: 1116-os Taurusokkal tehervonatok
mutatkoznak, az SC15 "Smetana" képében
Pendolino indul tovább Bécsbe némi késéssel, az
EC276 "Frantiąek Křiľík" (Pozsony-Prága) a
362 003-as, ZSSK-színtervű géppel és kocsikkal
érkezik. |
|
Az EC104 "Sobieski"
(Bécs-Varsó) negyedórát kap - nyilván a
pályaépítésnek köszönhetően -, 1014 008 hozza a
21-70 081, 21-90 029, 21-90 008, 21-90 027, 88-70 169,
19-90 009 összeállítású lengyel kocsikat. A
körülbelül harminc felszállóval (néhányan, mint
én, átszállók az EC174-ről) együtt sem több
15%-nál az átlagos utastelítettség. A ČD 362
175-öse áll a Sisi helyébe és +13-mal, 10:21-kor
sikerül elindulnunk. Sötétkék-kék festésű, ČD
Cargós Laminátkák és 363-asok várnak következő
feladatukra a fűtőház előtt (egyikről-másikról
persze nem hiányozhat a "Cokoliv-Kamkoliv"
reklámfelirat), a teher (Břeclav přednadraľi)
váltókörzetének közelében továbbra is szívja a
nap a négy darab levágott Laminátka vezetőállást -
ezeket úgy tűnik, már sosem viszik el sehova, a
reciklálási műveletet rábízzák a jól meggyártott
üvegszálas anyagot párszáz év alatt talán elbontó
ultraviola sugarakra... Két Cargós 363-as, a 003 és a
004 ácsorog a teherpályaudvar épületénél.
(Jókúton, a telephely előtt színesebb volt a
felhozatal, magánvasúti 740-esek, 771-esek és
Búvárok mutatkoztak.) Folyamatos 140 km/h-val
fogyasztjuk a távolságot a kezdetben még kisebb
sugarú ívektől mentes, 160 km/h pályasebességű
Nordbahn vágányán. Hodonín huszonöt, Staré Město u
Uherského Hradiątě tizenegy felszállót generál.
Utóbbi állomáson a 151 020-as Banán látható a
felvételi épületnél, előzzük a gépcseréző,
Břeclavból Český Těąín felé közlekedő
személyvonatot. Otrokovicén tizenhárom felszálló és
néhány leszálló adódik. A gazdasági válság
jeleként, elegendő fuvar hiányában egyes
állomásokon konténerszállító pőréket állítottak
le - mindenki reménye szerint csak ideiglenesen.
Přerov telephelyén egymás mellett üzemképes és
vendégforgóvázakra helyezett Banán tűnik fel.
+10-zel esünk be a második átmenőre, huszonhárom
utas csatlakozik, és folytatva az eddigi trendet, ennél
jóval kevesebben fejezik be utazásukat. Ostrava-Svinov
állomásig menetrend szerint megállás nélkül
közlekedünk. A přerovi deltában nem végeztek
pályafelújítást, a faaljas, hézagnélküli, jobb
ívben fekvő szakasz 100 km/h-val vehető igénybe,
fülhervasztó hanghatást keltő hullámos sínkopás
közepette. Mióta Nedakonicét elhagyva beléptünk a 3
kV egyenfeszültség birodalmába, a kocsiban megadta
magát a klíma - pedig lengyel lévén, ennek a
feszültségnemnek jobban kellene örülnie - még jó,
hogy az ablak felső negyede befelé buktatható. (Az
utastérben igen trendi, apró kék LED-ekkel
kiegészített, fóliás kezelőfelületeket találunk,
fülkénként beállítható - lenne - a hőmérséklet,
kijelző mutatja a pillanatnyi hőfokot és az időt.)
Přerov után a hagyományos (nem ívbedöntős) vonatok
részére már megjelennek a 100-130 km/h állandó
lassúk a dimbek-dombokkal járó, kisebb ívsugarak
miatt. Például Lipník nad Bečvou bal ívben fekvő,
přerovi váltókörzete százas, a folytatás nagyobb
ívsugáron százhuszas - itt 363-asos tehert előzünk.
11:46-kor menetrenden kívül megállunk Polomon, ugyanis
pályakarbantartási munkák miatt egyvágányozás van a
következő állomásközben és be kell várnunk a jó
félórás késéssel terhelt EC103 "Polonia"
nemzetközi vonatot. Jobbra tőlünk Plasser&Theurer
08-275UM munkagép pihen. Kettő perc múlva
folytathatjuk utunkat, 163-asos tehert előzve. Helyesben
maradunk (a balon, hiszen a Nordbahn baljáratú), a
jobbon a felsővezetéket leföldelték, a nyíltvonalon
munkagépek tartózkodnak, 223.5 környezetében
töltést erősítenek, a híd utáni bevágásban a
rézsűt javítják, a munkaterületnél 40 km/h-ra
fékezünk. Késésünk tehát ismét növekszik.
Felsővezeték tartóoszlop csere zajlik kb. 400 méter
hosszban, 224.4-ig. Feljebb (225.3) pályás dolgozók
méréseket végeznek. A munkaterületeket elhagyva 140
km/h, épp jókor, mert a döglött klímájú kocsiban
kezd elviselhetetlenné válni a hőség. Ostrava-Svinov
állomáson húsz új utas csatlakozik, a nagyállomáson
(Ostrava hlavní nádraľí) pedig tíz, ám tizenöten
leszállnak. 13 perces késéssel (12:17) sikerül peront
érnünk. |
|
A 323-as vonal (Ostrava - Valaąské
Meziříčí) Ostrava hl.n. kezdőponti végéhez
közelebb ágazik ki a 270-esből (Česká Třebová -
Přerov - Bohumín), ennek megfelelően az utasperonok Y
alakban helyezkednek el, a 323-as mentén létesültek a
4-es és 5-ös számú középperonok. Az 5-ös
perontetője felújítás alatt áll. Innen, a felvételi
épülethez képest negyedik, 3F jelölésű sínpárról
indul 12:45-kor a 3120-as személyvonat Frenątát pod
Radhoątěm állomásra, hátulról előre 21-08 282,
21-19 162, 20-19 321, 21-08 356, 749 256
összeállításban. Illetve csak indulna. A fiatal
kallerlány közli mind a 15 utassal, hogy változott a
felállás, a kettővel beljebb található 20-19 173,
21-08 271, 21-08 278, 20-19 179, 754 064 formációra
szálljanak át - a Bardotkázás tehát elmarad.
+3-mal mozdulunk meg. City Elefant ácsorog a
vágánycsoport végében, a ČD Cargo tulajdonú 751 220
és egy 771-es társaságában. A nemrég végrehajtott
felújítás során a váltókörzet mögött
gyalogosfelüljáró épült (1.8). A pálya itt
kétvágányú, betonaljas, Skl-12 sínleerősítésű. A
közúti felüljáró (2.0) közelében lévő, és a
2007-es kirándulás óta elkészült, átadott,
térkőburkolatú, perontetővel ellátott középperonos
Ostrava-Stodolní (eredetileg Ostrava centrum,
kezdőponti peronvége: 2.120) öt felszállót
eredményez. Frýdek-Místek felől önürítős
kocsikból álló elegy halad, élén az OKD Doprava
kék-sárga 740 533-asával. Stodolní peronja mentén a
vasúttal párhuzamosan, végpont felé nézve baloldalt
húzódó városi villamosvágány a vonalba 2.4-nél
beépített kitérőnél balra ível, átbújunk a 28.
října felüljárókötege (2.630) alatt, Ostrava střed
kezdőponti váltókörzetéből balra az iparzug
belsejébe hatoló, egyik vasúti kapcsolat ágazik, két
sínpárunk közé pedig Skl-14 leerősítésű,
betonaljas, a kissugarú jobb ív miatt minden negyedik
alj közepén oldalirányú ellenállást növelő
fémkonzollal kiegészített vágány fejlődik.
Harmincan szállnak fel. Az átépítést itt is
befejezték, kész a jobboldalt látható felvételi
épület melletti térkőburkolatú oldalperon, csakúgy,
mint a 2.-3. (utóbbi faaljas, GEO-s) közötti,
térkőburkolatú középperon. A végponti
váltókörzetből (3.1; az utolsó vágánykapcsolatok
3.750-nél) jobbra sajátcélú kapcsolat ágazik, két
villamosított, hézagnélküli, betonaljas, Skl-14
leerősítésű sínpárunkkal pedig, 15 ezrelékes
emelkedőt beiktatva, ráhaladunk az Ostravice
alsópályás, rácsos, trapézövű hídpárjára
(3.850-3.950). Kissugarú, 80-as állandó lassújeles
jobb ívvel (4.050-től) vesszük fel ismét a közel
déli irányt. Az új felsővezeték tartóoszlopok
rácsos acélszerkezetűek, az Y tartókat itt nem
tartalmazó hosszláncokat műanyag szigetelőelemek
segítségével függeszették a konzolokra. Az
osztottpályás Bohumínská felüljárójától (5.0)
végpont felé helyet foglaló, díszkőutánzatú
betonelemes oldalperonos Ostrava-Kunčičky
megállóhelyen (5.6) csak minimális utascsere
jegyezhető fel. Balról, bányateleptől dízelüzemű,
használatban lévő vágány érkezik. A peronokat
végpont felől fény- és motoros sorompós útátjáró
(5.8) határolja.
A Rudná közúti felüljáróját (6.250) elhagyva a
bányatelepi sínpár balra, a vasgyár vasúti
kapcsolata felé távolodik, balról hídon (6.7) metszi
a 323-ast az ebben a keresztmetszetben kétvágányú,
villamosított 321-es (Opava východ - Český Těąín),
majd jobb ívvel mellénk kerül. A két vonal, valamint
a vasgyári, északi kapcsolat Ostrava-Kunčice
váltókörzetében (6.950) egyesül, ugyaninnen bara
ágazik a fémfeldolgozó déli területeit feltáró
sínpár. A kitérők betonaljasak, Skl-12
sínleerősítéssel, bal vágányunk a környezetükben
Pandrol FastClip szorítórugókat kapott, azután
faaljas, GEO-s. Folyik az átépítés: a 3.-4. közötti
szélesperont egy szakaszon elbontották, odébb
perontetőt cserélnek, a sínpárok Megállj!
táblásak. Az 1-re érkezünk, 10 felszálló
kedvéért. Ostrava-Svinov állomásról fut be a 460 061
és 062 motorkocsis Pantográf, Český Těąín felé
folytatja, hamarabb kap kijáratot. A végponti
váltókörzetnél Pandrol FastClippel már átépült a
vágányzat egy része, a kitérők szintén
Pandrol-osak, a classic-hoz hasonló szorítórugókkal,
de alátétlemezes kivitelben (az átépült Nordbahn
állomásainak némelyikén alkalmazták ezt a típust).
Egy szlovák Dvoička, a 131 050+049 várakozik a
közelben. Az OKD Dopravás 770 534 komoly nyolc darab
önürítőst cipel a balon. Vratimov hat felszállóval
növeli az utazóközönséget, Paskov kettővel -
utóbbi helyen a 754 077 Búváros személlyel
keresztezünk. Lískovec u Frýdku-n 8 felszálló és 3
leszálló az utascsere, és a meglehetősen kihasznált,
a belső pár kilométert leszámítva egyvágányú
vonalon itt sem marad el a kereszt: 751-es továbbít
üres konténerszállítókat Ostrava irányába. |
|
Frýdek-Místek állomáson a
középperonhoz, a harmadikra érkezünk, ahol közel
ötvenfős, vegyes utascsere adódik, valamivel több
felszállóval. Az elsőről 810 445, 010 270
összeállítású személy célozza meg a 322-esen
Český Těąín települést. Keresztezünk a 754 031
személyszállító vonatával (a szokásos, négy
termeskocsis konfigurációban közlekedik).
Frýdek-Místek szerkezete a 2007-es kirándulás
óta már ismert, a 323-as további szakaszairól azonban
eddig nem esett szó. Ennek megfelelően a ma bejárt
útvonal Frýdek-Místek - Hostaąovice - Nový Jičín -
Suchdol nad Odrou szakasza részletesebben kerül
leírásra.
Új, Kojetín kezdőpontú (a 303-as vonalon keresztüli)
szelvényszámozás érvényes a folytatásban, mely
szerint az állomás forgalmi irodájának helye 111.540.
Az Ostrava felőli váltókörzethez hasonlóan 40 km/h
állandó lassújeles, Frýdlant nad Ostravicí felőli
váltókörzetben fénysorompós útátjáró (111.050)
létesült. Az utolsó vágánykapcsolatot (110.950)
kisnyílású, felsőpályás híd határolja. A vonal
dízelüzemű, egyvágányú, állomástávolságú
közlekedésre berendezett, felépítménye zúzottkő
ágyazatú, hézagnélküli, betonaljas, GEO-s. Az
Ostravice mellékvizét, a Morávkát egynyílású,
trapézövű, rácsos acélhídon (állomás felőli,
azaz végponti hídfője: 110.870) metsszük. A Frýdlant
nad Ostravicí felőli bejárat (110.8) közelében
(110.7), illetve az előjelzőnél nem biztosított
útátjáróban alsóbbrendű közutakat keresztezünk.
Kisnyílású híd (109.8) után, Baąka végponti
előjelzőjénél (109.6), valamint ba bejárati jelző
mögött szintén nem biztosított útátjárók
találhatók. Az utolsó, nem biztosított útátjárót
30 méterrel követi Baąka
faaljas, végponti váltókörzete. A háromvágányos
féllíra (átmenő fővágánya a 3., betonaljas, GEO-s)
fény bejárati és egyéni fény kijárati jelzőkkel
ellátott. A Hohenegger-es, betonaljas 1. és a GEO-s,
betonaljas 2., valamint a 2.-3. között keskeny,
betonelemes középperonok szolgálják az utasforgalmat.
Az 1. mellett oldalrakodó és raktár létesült. Az
elsőből a kezdőponti váltókörzet előtt irányunk
szerint (azaz kezdőpont felé nézve) balra iparvágány
ível. A faaljas váltókörzetet az Ostravice
mellékvizén átfektetett, egynyílású,
acélszerkezetű híd (107.950) zárja. A nyíltvonali
felépítmény megegyezik az előző állomásközével.
A kezdőponti bejárat (107.580) fénysorompós
útátjárót (107.6; aszfaltúton) fedez. Az ágyazat
közepesen szennyezett. A szelvénykövek, a cseh
hálózat zöméhez hasonlóan aprók, növényzettel
részlegesen vagy teljesen takartak, a feliratozás régi
rajtuk - egyszóval, alig olvashatók le. Baloldalt a
településeket összekötő, 2x1 sávos aszfaltút halad
párhuzamosan, amelyről alsóbbrendű utak ágaznak, nem
biztosított átjárókat (107.4, 106.850; a második a
kezdőponti előjelzőnél) eredményezve. Egy-egy
áteresz (107.270, 106.9) vezeti a vizeket az
Ostravicébe. Prľno végponti fény előjelzője hamar
következik, utána 130 méterrel nem biztosított
útátjáró, 180 méterrel kisnyílású híd jön. Az
áteresz mellett állított bejáratot (105.2) murvás
út átszelésében létesített, nem biztosított
útátjáró előzi meg. A soronkövetkező, nem
biztosított útátjáró (105.0) határolja a faaljas
váltókörzetet, balra ágazik a rövid csonkával
megtoldott, GEO-s, betonaljas 1. átmenő. A fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzős Prľno
forgalmi kitérő átmenő fővágánya (2.) szintén
betonaljas, GEO-s. Mindkét sínpárhoz betonelemes
oldalperon került. Nyolcan szállnak le. A baloldalt
helyet kapott felvételi épület (kétszintes kőház)
végponti oldalától acélszerkezetű
gyalogosfelüljáró segítségével juthat át az utas a
másik, esőbeállós peronhoz. A faaljas kezdőponti
váltókörzetet (104.150) a bejárattal (104.080)
fedezett, fénysorompós útátjáró követi.
Az Ostravice víziakadályát áteresz (104.170)
közelében, egynyílású, szegecselt, alsópályás,
párhuzamos övű, hídfás pályaszerkezetű acélhídon
(végponti hídfő: 103.8) küzdjük le. A műtárgyat
kissugarú, 60 km/h állandó lassújeles jobb illetve
bal ív fogja közre. Az íveket elhagyva 80 km/h a
pályasebesség. A kezdőponti előjelző (103.5)
szomszédságában, alsóbbrendű út metszésében
fénysorompós átjáró (103.6) üzemel. Az ágyazat
minősége változatlan: közepesen szennyezett.
Kisnyílású híd (103.430) és nem biztosított
útátjárók (103.220, 102.750) a folytatásban.
Frýdlant nad Ostravicí végponti előjelzőjénél új,
könnyűszerkezetes raktárépületek sorakoznak
baloldalt. A raktáraktól faaljas, nemrég épített, de
használatba nem vett vágány közeledik és az
56-osról leágazó út felüljárója alatt,
nyíltvonalon csatlakozik faaljas kitérővel (a
kiágazás nincs jelzővel biztosítva). A
felüljárótól 80 méterrel kezdőpont felé
kisnyílású híd figyelhető meg. A bejárati jelzőt
100 méterrel egy jobb ívet végpont felől határoló
áteresz elé telepítették. Az ív másik végétől
bontakozik ki a fény bejárati, egyéni fény kijárati
jelzős, öt átmenővágányos - valamennyi betonaljas,
GEO-s - Frýdlant nad Ostravicí
lírája. Az átmenő fővágány a harmadik. Baloldalt
rakodóterület és széndepó húzódik. Betonelemes,
keskeny középperonok kerültek az 1.-2., 2.-3., 3.-4.
közé; az 1. mellé, a baloldalt lévő, szépen
felújított, előtetős, a végponti végében
háromszintes tömbbel rendelkező felvételi épülethez
pedig aszfaltburkolatú oldalperon. Az épülettől
kezdőponti irányban az 5. faaljas, GEO-sra vált,
ugyanitt két rövid, faaljas, GEO-s átmenő ágazik
belőle. Huszan szállnak le, hat percet tartózkodunk
menetrend szerint - némi késés eltüntetésére
kiváló lenne, ha maradt volna eltüntetnivaló -,
kereszt nincs. A felvételi épület után balra
oldalrakodós csonka veszi kezdetét, két további
csonkával egyenesen haladnak, miközben a líra kissé
jobbra tartva fut össze, és a váltókörzet végéből
(100.720) balra ágazik a 324-es számú zsákvonal
Ostravice állomásra. Folytatva a kissugarú, jobb
ívet, magunk mögött hagyunk egy, a bejárattal (100.6)
fedezett, aszfaltút átszelésében kialakított,
fénysorompós útátjárót. |
|
Otthagyjuk az Ostravicét, a mellékvize
mentén emelkedünk 10-15 ezrelékkel, a Moravskoslezské
Beskydy 1200-1300 méteres csúcsokat felvonultató
tömbjének északi lábánál. Hézagnélküli - kivéve
a kissugarú íveket -, betonaljas, GEO-s a vágányunk,
a zúzottkő ágyazat enyhén-közepesen szennyezett, a
szelvénykövek az eddigieknél, ha lehet, még kisebbek
és nehezebben leolvashatók. 80 km/h a pályasebesség.
A folytatásban kisnyílású híd (100.220), áteresz
(99.750) Frýdlant nad Ostravicí kezdőponti
előjelzője (99.7), fénysorompós útátjáró és
áteresz (99.6), jobb ív, a végében az 56-os út
betonfelüljárójával (99.2), áteresz (99.130), két
fénysorompós útátjáró (99.030, 98.480), áteresz
(98.420) és áteresz mellett fénysorompós útátjáró
(98.280; alsóbbrendű aszfaltúton, mint az előzők).
Szakaszos ágyazatpótlás. Fénysorompós útátjáró
(98.020) aszfaltúton, gumiburkolattal, nem biztosított
útátjáró (97.680), acélszerkezetű, felsőpályás
kisnyílású híd patak felett (97.570), nem
biztosított útátjáró és áteresz (97.420),
állomásköz-megosztó főjelző végponti előjelzője
(97.280) a további sorrend. Végpont felől 60 km/h,
kezdőpont felől 40 km/h állandó lassújelet tűztek
ki egy nem biztosított útátjáróra (97.150), a
korlátozott rálátás miatt. Két áteresz (97.0,
96.920) és illesztéses, kissugarú ív vezeti be Čeladná
megállóhelyet. Baloldalt kialakított, betonelemes
oldalperonját középen fénysorompós útátjáró
(96.4) szakítja meg. Az állomásköz megosztó
főjelzőket a végponti peronvéghez, illetve az
útátjáró mellé állították. Hússzal csappan meg
az utazóközönség létszáma. Kisnyílású híd jobb
ívben (95.970), nem biztosított útátjáró (95.620),
átereszek (95.550, 95.4), fénysorompós útátjáró
áteresz mellett (95.230), átereszek (95.0, 94.8,
94.370). Szakaszos ágyazatpótlás. A Moravskoslezské
Beskydy és a Frýdlant nad Ostravicí-tól déli
irányban húzódó hegyvonulat közé ékelődve, dombos
vidéken jutunk előre, gyűjtve a kissugarú,
illesztéses íveket.
A 483-as számú út fény- és motoros sorompós,
gumiburkolatú átjárója (94.0) előtt és után
egy-egy nem biztosított útátjáró (94.250, 93.7)
épült, az első Kunčice pod Ondřejníkem végponti
fény előjelzője mellett. A vonalon az alsóbbrendű
utak átszelésénél jellemzően betonelemes burkolatot
képeztek, a nyomvályút biztosító, fagerenda
kerettel. A fény bejárati (93.5, 92.2), egyéni fény
kijárati jelzős, három átmenővágányos, jobb ívben
fekvő Kunčice pod Ondřejníkem
faaljas váltókörzeténél (93.330), a kijárati
jelzők és a líra kezdőponti vége között aszfaltút
metszésében fénysorompós útátjárót (93.270)
létesítettek, a bejárattal fedezve. Kitérőbe
járunk, jobbra, a GEO-s, betonaljas elsőre. Az átmenő
fővágány (2.) ugyancsak GEO-s, betonaljas; a 3.
faaljas, nincs használatban. Felvételi épület (92.8)
a jobb oldalon, az 1. mellett betonszegélyű, zúzalék
oldalperon, az 1.-2. között ugyanilyen anyagokból
összeállított középperon. Az épület kezdőponti
oldalától oldalrakodós csonkát kötöttek a faaljas
kezdőponti váltókörzetbe. Nyolcan szállnak le és
alig marad utas a vonaton. A bordó színtervű 754
068-as Búvárral továbbított, négy termeskocsit
számláló személlyel keresztezünk: késik, ezért
négy perccel megcsúszunk indulóban. A váltókörzet
mögé alsóbbrendű út fénysorompós átjárója
(92.430) került, majd illesztéses, kissugarú bal ív
veszi kezdetét. Az illesztéseknél rendszerint ikerbe
rakott betonaljakat és áthidaló alátétlemezeket
alkalmaztak, emellett előfordul áthidaló
alátétlemezes, faaljas ikerillesztés. Áteresz
(92.150) közelében, alsóbbrendű út szintbeli
keresztezésében nemrég felújították a
fénysorompós átjárót (92.1), gumiburkolattal
látták el, a környezetében felépítményt
cseréltek, amely a folyópályához hasonlóan
betonaljas, GEO-s. Az előzőnek megfelelő módon
felújított a soronkövetkező, fénysorompós
útátjáró (91.840), szintén alsóbbrendű
aszfaltúton, és a harmadik (91.530), murvás úton.
Mindhárom rosszul belátható, az ívek, bevágások és
a növényzet miatt. Némi ágyazatpótlás figyelhető
meg az aljvégeknél. A kezdőponti előjelző (91.330) a
kissugarú ívkombináció végébe került. A terep
szabdalt, és Kunčice pod Ondřejníkem 475 méteres
tszf. magasságáról most már megindulunk lefelé, bár
alkalmas, kelet-nyugati irányú vízfolyás nem lévén,
a hegyvonulat lábánál maradunk. A táj helyenként
erdős, vegyesen fenyővel és lombossal.
Sebességszabályozó fékezéseket hajt végre a vezér.
Fénysorompós útátjáró (90.480; murvás úton), nem
biztosított útátjáró, állandóan zárt kézi
sorompóval (90.1), és még egy (89.5) - valamennyi
betonelemes burkolatú. 60-70 km/h-val vesszük az
íveket. Magas töltés aljában a rézsűt támasztják
meg talaj- és zúzalékréteggel 89.2-nél. Nemrég
szakaszosan ágyazatot pótoltak, az aljvégekre
koncentrálva. Fénysorompós, gumiburkolatú
útátjáró (88.720; aszfaltúton), kisnyílású híd
(88.080), fénysorompós, betonelemes burkolatú
útátjáró (87.850; alsóbbrendű aszfaltúton),
kisnyílású híd (87.550) az állomásköz végében.
Baloldalt ipartelep látszik, jobboldalt kertek -
elértük Frenątát pod Radhoątěm
kisváros délkeleti szélét. |
|
A bejáratot (86.9) megelőzően
fénysorompós, gumiburkolatú útátjáró (87.0;
aszfaltúton) működik, egynyílású, alsópályás
acél gerendahíd (kezdőponti hídfő: 86.890)
segítségével patakon jutunk keresztül, ezt
fénysorompós, gumiburkolatú útátjáró (86.750;
aszfaltúton) és kisnyílású híd (86.680) követi. A
végponti váltókörzet (86.620) faaljas. A vonat idáig
közlekedett, egytucatnyi utassal együtt leszállok. A
Búvár körüljár, a formáció 14:48-kor indul vissza
Ostravába 3127-es számon, de negyed három után kettő
perccel elévág a csonkán várakozó, csak munkanapokon
Frýdlant nad Ostravicí-re közlekedő 3173-as személy
(842 010 motorkocsi, két 24-29-es mellékkel). A fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzős,
vonóvezetékes váltóállítású, betonaljas, GEO-s
vágányzatú állomás négy teljes hosszúságú
vonatfogadó sínpárt számlál, továbbá a kezdőpont
felé nézve jobboldalt található, kétszintes,
előtetős felvételi épülettel szemközt egy rövidebb
átmenőt, és az 1.-ből a végponti váltókörzetnél
kiágaztatott, az épület kezdőponti oldalától
oldalrakodóval, raktárral, majd rakodóterülettel
rendelkező csonkát. A csonkából a váltókörzetnél
telephez fektettek vágányt, ahol visszafogással
egyállásos szín is elérhető. Az állomás bal
oldalát ipartelepek foglalják. Az egyiktől
sajátcélú vasúti kapcsolatot kötöttek be a külső,
rövid átmenőhöz, a végponti váltókörzetnél. A
felvételi épületnél a csonkához térkőburkolatú
oldalperont építettek; a csonka és az 1. átmenő, az
1.-2. és a 2.-3. közé betonelemes, keskeny
középperont, a 3.-4. közé betonszegélyű, zúzalék
oldalperont, csak a 4. felé. A peronokat 3 db.
PedeStrail gyalogosátjáró kapcsolja össze. |
|
Az épület mögötti téren egyelőre
alszik a gumikerekes konkurencia, bár mozgolódnia nincs
miért: csupán néhány ember lézeng a környéken, a
többség nem ilyenkor kíván utazni. |
|
A Frýdlant nad Ostravicí - Valaąské
Meziříčí viszonylatú, 3168-as számú, Frenątát
pod Radhoątěm-re 14:35-kor érkező és 14:50-kor
továbbinduló járat összeállítása 810 678 motor és
24-29 022 mellék (utóbbinak sikerült meglaposítani az
egyik kerékpárját). Hostaąovice állomásig veszem
igénybe. Szinte teljes utascserét követően harmincan
helyezkednek el az üléseken. A negyedórás pihenő
idejére a vezér leállítja a motort és nagy
magabiztossággal, csak az indulás percében hozza
ismét működésbe. A kijárati jelzőknél - ahol
gumiburkolatú, csapórudas sorompós útátjáró
(86.040) létesült - bal ívet vesznek a sínpárok. A
kezdőponti váltókörzetből (vége: 85.850) balra
betonaljas, GEO-s kihúzó csonka ágazik. A kezdőponti
bejárat (85.550) előtt 100 méterrel aszfaltút felett
felsőpályás, kisnyílású hídon vezették a vonalat. |
|
A viszonylag szabdalt terep, a sok
kissugarú, illesztéses ív, az enyhe-közepes
ágyazatszennyezés és a szakaszos ágyazatpótlás az
aljvégeknél a vonal következő szakaszát is jellemzi.
A hézagnélküli szakaszok végére dilatációs
készülékeket iktattak be, faaljakon. A 2x1 sávos
58-as főutat gumiburkolatú, fény- és motoros
sorompós, a gyalogosoknak létesített, párhuzamos
gyalogjárdát pedig fénysorompós átjáróban (85.270)
metszi a vaspálya. Nem biztosított gyalogosátjáró
(85.130), Frenątát pod Radhoątěm kezdőponti
előjelzője (84.9), viaduktszerűen magas,
egynyílású, felsőpályás acélhíd ívben, patak
felett (84.380), kisnyílású, ágyazatátvezetéses
híd (84.170), fénysorompós átjáró aszfaltúton
(83.880), áteresz (83.850) és kisnyílású híd
(83.440) a további sorrend. A vasúttal párhuzamos,
483-as számú közút - 2x1 sávos, aszfaltburkolatú -
Kunčice pod Ondřejníkem óta a vonal északi
(kezdőpont felé nézve jobb) oldalán, a hegyláb
mentén lejjebb, a településeket felfűzve kanyarog.
Nem biztosított útátjárótól (83.250; aszfaltúton)
82.950-ig 40 km/h ideiglenes lassút tűztek ki, ehhez
képest hatvanról nem fékezünk rá - biztos csak
kezdőpont felől érvényes (egyebet inkább ne
feltételezzünk...). Emelkedőbe fordul a vonalvezetés.
Áteresz (83.080), kisnyílású híd (89.890), nem
biztosított útátjáró alsóbbrendű aszfaltúton
(82.530) - innen ideiglenes lassú kezdődik, átereszre
(82.350) terjed ki és 82.2 a vége, ezúttal fékezünk.
Két áteresz (81.950, 81.630) a folytatásban, a
másodiktól ideiglenes lassú érvényes, lassítunk,
átereszt (81.360) hagyunk magunk mögött, azután
fénysorompós, betonelemes útátjárót (81.150;
alsóbbrendű aszfaltúton) és nem biztosított
útátjárót (80.940; murvás úton). Két átereszt
(80.0, 79.9) megelőzően egy harmadik szerepel,
közvetlenül mellette megszüntetett, nem biztosított,
betonelemes burkolatú útátjáróval (80.150).
Veřovice végponti
előjelzőjét (79.8) betonelemes, nem biztosított
útátjáróhoz telepítették. Kisnyílású,
ágyazatátvezetéses híd út felett (79.480), majd
fénysorompós, betonelemes útátjáró murvás úton
(79.350), mellette áteresz, a közelében még egy
(79.030). 13-14 ezrelékkel emelkedünk a bejáratot
(78.960) megelőzően. A faaljas végponti
váltókörzetben (78.870) kitérőbe járunk, jobbra, az
első átmenőre. Az állomás három teljes
hosszúságú vonatfogadó vágánya közül az átmenő
fővágány a második. Az 1. és 2. betonaljas, GEO-s, a
3. betonaljas, Hohenegger-es. Jobb ívet veszünk, majd
jobbra rövidebb, betonaljas, Hohenegger-es átmenő
ágazik - mellette rakodóterület -, innen bal ívet
kezdenek a sínpárok. A rövid átmenő és az 1., az
1.-2., 2.-3. között keskeny, betonszegélyű, zúzalék
középperonok helyezkednek el, PedeStrail
gyalogosátjárókkal összekötve. A 2. és 3.
átmenőket négy aljanként oldalirányú ellenállást
növelő konzolokkal szerelték fel. Mintegy harmincfős,
vegyes utascsere történik. A 3175-ös számon Frýdlant
nad Ostravicí-ba tartó, 842 011 + két 24-29-es mellék
összeállítású személlyel keresztezünk.
Kétszintes, előtetős, kiváló állapotú felvételi
épület magasodik a kezdőponti váltókörzet
közelében, mégpedig szigetszerű elrendezésben,
ugyanis a 325-ös vonal (Studénka-Veřovice) sínpárja
az épület mögött érkezik jobbról, és csak a
kezdőponti váltókörzetnél csatlakozik. Amott, a
térkőburkolatú oldalperonnál a 810 002-es motorkocsi
és melléke gyűjt utasokat - eredményesen, mivel
átszállók mindkét vonatról akadnak. A 325-ös
faaljas, Hohenegger-es vágánya átszelési kitérővel
csatlakozik a vonalunkhoz a rövid átmenőn keresztül,
azonban a bekötést ritkán használják: a vonalat
nyilván Studénka felől szolgálják ki, a 323-asról
továbbközlekedő járat menetrend szerint nincs, a
körüljárást pedig rövid átmenővel oldják meg a
térkőburkolatú peronnál. A 323-as felőli csoport
rövid átmenőjének folytatása egyenesben csonka az
angol után. A faaljas kezdőponti váltókörzet
(78.150) és a bejárat (77.850) közé út feletti,
egynyílású híd (78.0) és fénysorompós útátjáró
(77.860; aszfaltúton) esik. |
|
Veřovicétől változik a felépítmény
szerkezete: a betonaljak Hohenegger leerősítések
közreműködésével hordozzák a síneket. 60-70
km/h-ra gyorsítunk. A szinte folyamatosan jelentkező,
hullámos sínkopás kellemetlen hanghatásokat gerjeszt.
Frenątát pod Radhoątěm 400 méteréről
visszakapszkodtunk 450-re, mostantól azonban enyhén
lefelé vezet az út a Moravskoslezské Beskydy
lábánál. Az állomásközben kisnyílású hidak
(77.370, 76.050, 75.620), átereszek (77.1, 75.2, 74.950,
74.870, 74.530), murvás utak illetve földút
keresztezésében betonelemes burkolatú, nem
biztosított útátjárók (76.730, 75.950, 75.350)
jegyezhetők fel. A sokfelé remek fotóhelyeket adó,
füves domboldalak között kanyarogva, néhányszáz
méter erejéig erdős területre érünk, 74.2-nél
kijutunk belőle, de baloldalt a közelünkben marad.
További átereszek (74.080, 73.9), kisnyílású híd
(73.480) és fénysorompós útátjáró (73.450;
aszfaltúton) előzi meg Mořkov hlavní
tra» megálló-rakodó faaljas
kitérőjét. A jobb oldalon épített, vadonatúj,
egyszintes faépületnél (73.3) térkőburkolatú, a
végponti vége felé pedig, az útátjáróig
betonszegélyű, zúzalék oldalperon segíti az
utasokat. Tíz leszálló veszi most igénybe. Balra
oldalrakodó és mögötte jókora aszfaltozott
rakodóterület fekszik, a rövid átmenő
rakodóvágánynál. Nem biztosított útátjáró
földúton (73.080), mögötte áteresszel, kisnyílású
híd út felett (72.750), acélszerkezetű,
felsőpályás, egynyílású híd (72.380), áteresz
(72.150), nem biztosított, betonelemes útátjáró
földúton (72.050) - innen igen szennyezett az ágyazat
-, áteresz (71.850), kisnyílású híd (71.360) és
áteresz (71.2). |
|
A fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős Hostaąovice
végponti előjelzőjét (70.650) és bejárati
jelzőjét (69.5) egy-egy kisnyílású híd (70.570,
69.4) követi. Jobbról betonaljas, Hohenegger-es, az
utóbbi időben nem használt vágány - a Hostaąovice
kezdőponttal szelvényszámozódó 326-os vonalé -
közeledik és a váltókörzetbe csatlakozik. 50 km/h a
pályasebesség a 326-oson a váltókörzet után, Nový
Jičín horní nádraľí felé. Kisnyílású híd
végétől bontakozik ki a négy átmenővágányos
líra. Hohenegger-es, betonaljas csonkát ágaztattak az
1-ből a váltókörzetnél, amely eredetileg
oldakrakodóig illetve raktárig ért, azonban
lerövidítették. Az 1., 2., valamint az átmenő
fővágány (3.) betonaljas, GEO-s, a 4. betonaljas,
Hohenegger-es - utóbbin Gags kocsik várnak a sorsukra,
a sínpárt pedig itt-ott kezdi ellepni a gaz. Nemrég
ágyazatcserét vagy teljes felépítménycserét
hajtottak végre az első három átmenőben,
vissznyereményezett anyagok felhasználásával. A
Veřovicénél látott típustervbe illeszkedő, de
annál nagyobb, a vasút felé kétszintes, az ellenkező
oldalon háromszintes, előtetős felvételi épület
kezdőpont felé nézve jobboldalt foglal helyet, tőle
végponti irányban az 1.-2., a másik irányban a 2.-3.
közé húztak díszkőutánzatú, betonelemes, keskeny
középperont. Az 1. átmenő díszkőutánzatú,
betonelemes oldalperonos. A PedeStrail
gyalogosátjárókról itt sem feledkeztek meg. |
|
Rajtam kívül még hárman szállnak le.
Az állomás a vele azonos nevű településtől
aránylag messze fekszik (meg kell jegyezni, hogy szép,
erdős területen), tehát a vasútvonalak elágaztatása
miatt került ide, nem a személyforgalom miatt. (Az
épület mögött parkolót alakítottak ki, alsó
szintjén söröző működik, a vendégek sem
hiányoznak, iszogatnak a friss levegőn - szóval
átszálláson kívül mégiscsak használják valamire
az emberek az állomást, bár nem kifejezetten
utasként...) A 15:50-es indulási időre tervezett
23162-es személyvonat (Hostaąovice - Nový Jičín
horní nádraľí) nem a 3168-asomhoz, hanem a Valaąské
Meziříčí-ről érkező 3177-eshez csatlakozik,
úgyhogy van fél órám. Pontosabban ... a 23162-es már
nem csatlakozik semmihez, legalábbis az eredetileg
elképzelt formájában. Június 24-től, árvíz
következményei miatt, további intézkedésig (ami a
realitásokat tekintve a "soha"-val egyenlő)
nincs vasúti közlekedés a tízkilométernyi
hosszúságú 326-oson, pótlóbuszok járnak a
felvételi épület mögülről. Idefenn, a
váróteremben csupán a lakonikus hirdetmény olvasható
el, a szavak majd csak lentebb, a Nový Jičín
kisvárost megelőző településeken áthaladva nyernek
tartalmat.
Ha már pótlóbusz, megnézem, mi a helyzet a nem
vonatpótló jellegű busszal. Ugyanis a gumikerekes
szolgáltató napi nyolc pár járattal készült,
akárcsak a vaskerekű - a párhuzamosság jegyében.
Tegyük hozzá: a felső szakaszon mégsem teljes a
párhuzamosság, tekintettel az eltérő nyomvonalra,
ezért a vasút és a közút Hodslavice, valamint
Mořkov más és más településrészeit tárja fel. Az
57-es főút a felvételi épület mögött
százméternyire halad. Szépen kialakított, murvás,
térvilágításos erdei út vezet hozzá, a közepén
kis híd alatt aprócska patak csörgedez - az a
Zrzávka, amely két hónapja életeket követelt és
elmondhatatlan anyagi károkat okozott. Rápillantva a
kifüggesztett menetrendre, semmi kedvezőt nem találok
rajta: a pótló a vonatok menetrendi fekvését követi,
a nem-pótló viszont negyven perccel később, 16:30-kor
jelenik meg itt. Sarkon fordultam, ám hirtelen, úgy 4-5
méter magasból jókora, elszáradt faág esett a
földre, közvetlenül elém. Már csak a fenyegető
szellemalak hiányzott, mint egy olcsó thrillerben:
"-Ne utazz a gumikerekessel! Ne utazz a
gumikerekessel!" Vasúti megrendelésűvel
mégiscsak kénytelen vagyok utazni. A Karosa
utasterében öten helyezkedünk el (valamint a
jegyvizsgáló), a "csatlakozóbb" 3177-esről
tehát mindössze egy átszálló adódott. |
|
Az úton először Hodslavice községet
érintjük, míg a vasút, kifli alakot leírva, Mořkov
nyugati végét közelíti meg, és úgy lyukad ki
Hodslavice északi szélén. Többen is az önfeledt
fürdőzést választották az 57-eshez közel eső
tóban, miközben az úton hidakat javítanak: az
áradás semmit sem kímélt, ami az útjába került.
Hodslavicénél egy utas száll le, aztán megirányozzuk
Mořkovot. A falu nevét viselő megálló-rakodó déli
(kezdőponti) váltókörzeténél metszi az út az itt
49-es sínrendszerű, betonaljas, Hohenegger-es
vaspályát. A rövid átmenő rakodóvágányba fatelepi
kapcsolatot kötöttek - a fatelep kénytelen volt
áttérni közúti kiszolgálásra, ha nem tette meg
korábban. Az átmenő fővágány mellett betonelemes
oldalperont és kisméretű vasúti épületet látunk.
(Összesen tehát két megálló-rakodó tartozik a
községhez, két vasút mentén.) Utascsere nincs,
visszafordulunk az 57-es főúthoz. Hodslavice alsó
(északi) végében a vasút a patakkal párhuzamos
közút mellé kerül - felépítménye azonos a
fatelepnél látottal -, és bizony a felületes
szemlélőnek is feltűnhet az ágyazat helyenkénti,
nagymértékű kimosása. Hodslavice és Bludovice
között, ahol a Hostaąovice településről vezető út
az 57-esbe torkollik, alsópályás gerendahídon
sajátcélú vasúti kapcsolat (ipari üzemtől) metszi a
közutat, azután nyíltvonalon csatlakozik a 326-oshoz.
Az állomás 400 méteres szintjéről folyamatosan
ereszkedünk a 285 méteren fekvő Nový Jičínhez,
"a barokk és a reneszánsz városához".
Helyenként az utat javítják, az is tisztességesen
megkapta a magáét, de a vágányban keletkezett kár
jóval szembeötlőbb: százméternyit elérő, sőt,
egybefüggő többszáz méteres szakaszokon teljes az
ágyazat kimosása, a vágánymező jelentősen
elmozdult, deformálódott, másutt hordalék és
törmelék rakódott rá. A hidakat és átereszeket
tökéletesen elintézte a Zrzávka. A medrében vasbeton
hídelemek és törmelékük hever szanaszét. Bludovice
megállóhelynél az út felújításához használatos
anyagokat a vasúti pályára fektették - emitt
lehetőség volt rá, mert feljebb a levegőben lógnak a
sínek. A házak egy részét újravakolták, némelyiken
most folyik a munka, ám az anyagiakkal kevésbé
eleresztett családok lakóépületei egyelőre a
pusztítás utáni állapotot tükrözik, oldalukon az
egy métert bőven meghaladó "vízvonallal".
Egyszerűen hihetetlen. Az eset minden bizonnyal véget
vetett az 1889-ben megnyitott vasút életének, ugyanis
a kimutatások szerint veszteséges az üzemeltetése
(évi 4,7 millió cseh korona, aminek a régiótól csak
a töredéke folyik be támogatásként), emellett az
infrastruktúrakezelő nem rendelkezik anyagi fedezettel
az újjáépítéshez. Buszokat bérelni ennél
sokkal-sokkal olcsóbb...
Beérünk a városba, az főútról lefordulunk a
Nádraľní utcára és máris előttünk a "felső
pályaudvar" kétszintes, nyeregtetős, impozánsnak
egyáltalán nem mondható, szürke épülete. |
|
Nový Jičín horní
nádraľí (a forgalmi iroda
szelvényértéke 10.180) eredetileg háromvágányos
fejállomás volt, azonban az oldalrakodóval, raktárral
és betonozott rakodóterülettel ellátott elsőt
elbontották, csak a kitérőjét hagyták meg a bak
felől. A jelenlegi első (ex 2.) az átmenő
fővágány, felépítménye faaljas, Hohenegger-es. A 2.
(ex 3.) faaljas, GEO-s. Az eredeti 1. és 2. között
széles, betonelemes, SK+15 magasságú középperont
létesítettek (most oldalperonként működik,
pontosabban működött két hónappal ezelőttig). Az
elbontott első átmenő peron melletti szakaszát
díszkő sávval helyettesítették illetve hozták
szintbe. A felvételi épület a bak (végpont) felé
nézve baloldalt helyezkedik el, mögötte autók
parkolnak, vele szemközt építőanyag telep, a baknál
panelházak övezik az állomást. A kezdőponti
váltókörzetnél balra ipartelep található, a
váltókörzetet útátjáró határolja, 30 km/h
állandó lassújellel, a rossz rálátás miatt. Az
építőanyag telep a felvételi épület oldalfalán
hirdeti csempeválasztékát - valószínűleg nem
sokáig, hiszen az áradás óta a nullához közelít a
hely látogatottsága. |
|
A hely "mi egy nagyon gondozott,
nagyon európai, nagyon élhető kisváros vagyunk"
jelleget sugall, osztrákos beütésekkel, csakúgy, mint
számos társa Csehország-szerte. A másik fejállomást
(Nový Jičín město) gyalogosan, a belvárosi részen
keresztül érem el. A két fejállomás összekötése,
ezáltal pedig a 323-as és a 270-es vonalak közötti,
második "átjáró" (a 325-ös mellett)
létesítése komolyan talán sosem fordult meg senki
fejében. A 326-os azért épült, hogy az
áruszállítást be lehessen kötni Valaąské
Meziříčí-hez. Hasonló jelleggel alakították ki 9
évvel korábban a "társvonalat", a 278-ast
(Suchdol nad Odrou - Nový Jičín město). A kettő
összekapcsolása "mini-korridorvonallá" a
szintkülönbség kifuttatását igényelné, és
tekintve, hogy csak tíz méterről van szó, a
települést körbekerülve bőséggel teljesíthető
(közvetlenül nem, mert ott a kissé feljebb fekvő
belváros). De minek? |
|
Nový Jičín město
szöges ellentéte a "felső pályaudvarnak":
kétszintes épülete (8.230 a forgalmi iroda
szelvényértéke a Suchdol nad Odrou kezdőpontú
szelvényszámozás szerint) díszesebb, szépen
felújított. Messziről sugallja, hogy ez a kisvárosnak
a helyi közösség által ismertebb vasúti kapcsolata -
míg horní nádraľí alapvető feladata az ipartelepek
kiszolgálása (volt). Az épület város felőli oldala
mentén halad végig az 57-esről leágazó Palackého
utca, túloldalán a buszállomással. Az első vágány
GEO-s, betonaljas, nincs használatban, a felvételi
épület és a bak között oldalrakodó és raktár
található mellette. A vonalról egyenesben a másodikra
lehet bejárni, ez szintén GEO-s, betonaljas, akárcsak
a 3. és a 4. Az első és a negyedik külön bakkal
rendelkezik, a 2. és 3. az állomás végponti végében
csatlakozik és közös bakban végződik. A viszonylag
ritkán, de azért használt 5., 6. és 7.
legyezőszerűen távolodik a faaljas kezdőponti
váltókörzettől, jelentős méretű rakodóterületet
behálózva - közülük az 5. mindkét oldalán
rakodóterület fekszik, az 5.-ből ágazó 6. oldal- és
homlokrakodós, a 7. szintén rakodóterület mellett
halad el. A negyedikből visszafogással a felvételi
épülettel szemközti, a kezdőponti váltókörzethez
közelebb eső telepre lehet bejutni, az 5. és 7.
átszelésével. Az első vágányt mindkét oldalon
zúzalék felszórással látták el peron gyanánt, a 2.
mellett betonelemes oldalperon található, ehhez
díszkőutánzatú, betonelemes burkolatú, szintbeli
gyalogosátjárók segítik az utazóközönséget. A
sínrendszer egységesen UIC49. |
|
A 13372-es számú személy, 814 021, 914
021 összeállításban (kétrészes RegioNova) 13 perces
késéssel, 17:41-kor fékez le a másodikon, huszonöten
szállnak le róla. 18:28-kor fordul 13373-asként, így
majd Suchdol nad Odrou állomáson kényelmesen elérem a
3317-est Ostravába. A RegioNova KN-es járatként
közlekedik, vagyis a vonaton lévő készülékkel kell
érvényesíteni a jegyet. 16 utassal vágunk neki. A
pálya illesztéses, a szelvénykövek leolvashatósága
különösen a felső szakaszon tragikus. A
váltókörzetet nem biztosított útátjáró
határolja, 100 méterre rá fénysorompós
útátjáróban metsszük az aszfaltburkolatú Dukelská
utcát (nincs bejárati jelző, az átjáró nyíltvonali
jellegű, ezért kezdőpont és végpont felől egyaránt
telepítettek útátjáró fedezőjelzőt) és
közvetlenül mögötte, a bejárati jelzőt
helyettesítő táblánál felsőpályás kisnyílású
híd segítségével átjutunk a Grasmanka-patakon. Az
osztottpályás 48-as főút betonfelüljárója előtt
ötven, utána nyolcvan méterrel egy-egy nem
biztosított gyalogosátjáró látható. A
felüljárótól 120 méterre fekszik a Jaselská
állandó lassújeles, nem biztosított átjárója,
újabb 120 méterrel kezdőpont felé még egy nem
biztosított átjáró, szintén aszfaltúton - utóbbin,
legalábbis végpont felől, nincs sebességkorlátozás.
Az irányunk szerinti (kezdőpont felé nézve) jobb
oldalt ipartelepek foglalják, sajátcélú sínpár
közeledik az egyiktől és párhuzamosan halad tovább.
Nem biztosított útátjárót (6.9) és két átereszt
(6.650, 6.450) magunk mögött hagyva érkezünk a
menetrendben feltételes megállóként jegyzett Nový
Jičín megálló-rakodóhoz (6.3), ahol -
fel- és leszálló nem lévén - áthaladunk. Baloldalt
kétszintes, szürke kőépület kapott helyet, valamint
rakodóterület. Betonaljas, Hohenegger-es a vonal
vágánya a megállónál. Jobbról további sínpárok
érkeznek (6.0), csoportot alkotnak, végül kissugarú
bal ívben csatlakoznak (5.9). A balt jobb ív követi,
az elején a Jičinka mellékvize feletti, kisnyílású
híddal (5.650). A dombos terep diktálta, bőségesen
jelentkező, ugyanakkor igen szűkre szabott sugarú
íveknek engedelmeskedve 40 km/h-val ereszkedünk.
Fénysorompós útátjáró és áteresz (5.150), aztán
megművelt földterületek mindkét oldalon, nem
biztosított útátjáró földúton (4.650). 18
ezrelékkel merülünk alá. Kisnyílású híd (3.720)
környezetében 15 ezrelékesre szelidül a lejtő,
erdősebb részre érünk 3.5-től, baloldalt patak
jelenik meg, két áteresz (2.5, 2.2) között már
csupán 7 ezreléket mutat a lejtjelző. Nem biztosított
útátjárónál (2.050) kövér trágyaszag árad be a
földekről. Áteresz (1.5) és alsóbbrendű út
átszelésében létesített, nem biztosított, a rossz
rálátás miatt kezdőpont felől 20 km/h állandó
lassújeles átjáró (1.350) előzi meg az Odra (Odera)
többnyílású, alsópályás acél gerendahídját
(1.2). |
|
Egy-egy földút nem biztosított
átjárója (0.9, 0.6) és áteresz (0.820) magunk
mögött hagyásával, bal ívvel beérkezünk Suchdol
nad Odrou állomás mellé. Az ív végében,
fénysorompós útátjáróban (0.350) keresztezzük a Za
Nádraľim utcát, közvetlenül a váltókörzet előtt.
Az állomásnak egy külön háromvágányos (betonaljas,
GEO-s), egyéni fény kijárati jelzős, a fővonalhoz
összekötővágánnyal kapcsolódó csoporja van a
278-as vonal céljaira. A csoport egybecsatlakozó,
kezdőponti végében, a funkcionálisan
mozdonykörüljáró csonkaként épített sínpár
mentén látjuk a "fejmegállót",
díszkőutánzatú, betonelemes oldalperonnal,
"jičínské nástupiątě" néven. Mellette
egyszintes vasúti épület helyezkedik el. A jóval
nagyobb, kétszintes "fő" felvételi épület
szemközt, a fővonali csoport északi oldalára került,
a csatlakozó 277, 276 vonalak miatt szigetszerű
jelleggel (a túloldali peront "budiąovské
nástupiątě"-nek nevezik a 276-os vonal külső
végállomása után). |
|
A Přerov-Bohumín viszonylatú 3317-es
menetrend szerint 18:48-kor indul tovább Ostravába.
Gépe a 163 083, három kocsija 21-19 391, 21-19 399,
21-08 395, a tizenöt leszállót és öt felszállót
számláló utascsere végére 20% utastelítettség
alakul ki rajta. Az utolsó kocsi kerékpártárolós
résszel rendelkezik (az itteni WC helyett), alaposan meg
is pakolják bringákkal. Hladké ®ivotice
ex-állomáson (melynek nevét hevenyészve fordítók
választhatnak a kisimult has és a dolce
vita értelmezések között) leszáll egy biciklis
csapat. Studénkán negyvenfős, vegyes utascsere
történik, Jistebníken nyolcan szállnak fel, ketten
le. Polanka nad Odrou-n két biciklissel leszünk
kevesebben. Ostrava-Svinov szinte teljes utascserét
eredményez, 12 felszállóval, Ostraván a többségük
befejezi utazását, Bohumínra talán öten
kíváncsiak. |