Szlovákiában akad pár vasútvonal,
amelyet kerülgetek-kerülgetek, de mindig van más
útiterv, és rendre kimaradnak. Egyiküket, a Hronská
Dúbrava (Felsőbesenyő) és Banská ©tiavnica
(Selmecbánya) közötti 154-est, többévnyi
halogatásra pontot téve, 2010. április 24-én,
szombaton sikerült meglátogatnom.
Útvonalam: Budapest - ©túrovo (70/130) - Levice
(152) - Hronská Dúbrava (150) - Banská ©tiavnica
(154) - Zvolen (154/150) - Fiµakovo (160) - Hatvan
(164/81) - Budapest (80a).
Igénybevett járművek: EC174 Jan
Jesenius/Jeszenszky János (©túrovo) - Os5905 (Levice)
- R811 Horehronec (Hronská Dúbrava) - Os6107 (Banská
©tiavnica) - gyalog (Banský Studenec) - Os6106
(Hronská Dúbrava) - R831 Tekov (Zvolen osob.st.) -
Os6213 (Vígµaą) - Os6217 (Fiµakovo) - Os6309
(Somoskőújfalu) - 5811 (Hatvan) - 3021
(Budapest-Keleti).
A Budapest-Keletiből reggel 5:28-kor induló EC174
továbbra is DB cégjelű kocsikból áll, a MÁV-Startos
étkező kivételével, a vonóerőt pedig a ®SSK
biztosítja. Vonatunk összeállítása hátulról
előre: 19-91 511, 20-91 553, 88-91 105, 21-90 935, 20-91
540, 20-91 501, 20-91 556, 20-91 594, 84-91 003, illetve
a személyszállító vasút egységes színtervének
szánt, Blonski-ruhájú (vörös-fehér-szürke) 350
002. Az induló utasterhelés 10% alatti, ©túrovo
(Párkány) állomáson huszonöten várakoznak a
peronon, és a menetrendihez képest kettő perccel
gyorsabban teljesített távnak köszönhetően hét
egész percem van átballagni az 5905-ös számú, lévai
(Levice) személyre. 011 635 pályaszámú mellékére
nincs jelentkező, a gépihangú és vizuális
utastájékoztatással felszerelt 812 009-es
motorkocsijában tizenöt utas helyezkedik el. A BOBO
Kft. két, vezetőállásos végénél csatolt 4044-ese
(színtervük zöld, középen narancs nyíl-alakkal, a
szellőzőház felőli homlokon és a vezérállás
oldalán a cég sárga, csúcsára állított háromszög
formájú logójával) pihen a közelben. Kezdetben
jelentéktelen utascserék jellemzők, Čatán (Csata)
öt leszálló és egy felszálló, Pohronský Ruskov-on
(Oroszka) négy felszálló említhető, és a szokásos
módon, mindkét állomás kezdőponti
váltókörzetében kitérőbe járunk, balra. (Az első
helyen azért, mert az ipolysági (©ahy) 153-as vonalat
építették meg először az 1885-ben megnyílt csatai
összeköttetés folytatásaként, 1886-ban, és a
lévait egy évre rá, 1887-ben adták át, a második
helyen pedig azért, mert ott egyenesben a jobboldalt
elhelyezkedő ipartelepre lehet(ne) kijárni.)
®eliezovcén (Zselíz) mérsékelt utasmennyiséget
felmutató, szóló 812-essel keresztezünk és tízfős,
vegyes utascsere történik. Lévára pontosan
érkezünk. |
|
Léván sincs nézelődnivaló idő: öt
perc múlva (8:06) folytatja útját a Pozsonyból
befutó R811 Horehronec gyorsvonat, élén a 242 210-es
géppel, mögötte a 19-70 010, 82-70 082, 20-70 061,
20-70 050, 20-70 223, 21-70 075, 20-41 977, 20-40 033
(valamennyi egységes ®SSK-színtervű), illetve 70-80
217 (a cseh állami személyszállítási operátor új,
kétféle kéket és fehéret tartalmazó festésű
hálója) kocsival. A tizenöt felszállóra és nyolc
leszállóra kiterjedő utascserét beleértve 30% az
átlagos telítettség. Kozárovcén (Garamkovácsi) a
Zólyomból közlekedő 5734-es személyt alakító, 813
024/913 024 ikerformációval keresztezünk.
®arnovicáról (Zsarnóca) Laminátkás teherrel
indulunk párhuzamosan, helytelenben, persze hamar
előnyre teszünk szert hozzá képest. Hronská
Dúbraván (Felsőbesenyő) tizenketten válunk meg a
gyorsvonattól. A Garam (Hron) völgyébe szorított, 300
méteres tszf. magasságon fekvő állomáson borult,
viszonylag párás idő fogad, esőre állítólag nincs
kilátás, és remélem, nemcsak állítólag. Az elsőn
a selmecbányai 812 061 motorkocsi várja 9:38-as
indulási idejét - nem a Horehronechez, hanem az
ellentétes irányt tartó, R830 Sitno gyorshoz
illesztették -, a negyediken hamarosan halad az
előzött teher, a félpantográf szedős 240 082-essel,
aztán némi szünet áll be a vasúti forgalomban, és
ha a völgy túloldalán vezető R1 autóút zajai nem
hallatszanának ide, háborítatlan csend és nyugalom
honolna a környéken. Kilencen gyűlünk össze a 812-es
utasterében, a 9:35-kor beeső, 242-eses,
Blonski-színű fülkés kocsikból kiállított Sitno
tizenegy átszállót hoz, minekutána pontosan
kezdhetjük a menetet. A húszkilométeres vasúton
1873-ban vették fel a forgalmat, ércszállítás
céljából, 1000 mm-es nyomtávon. Normálnyomközű,
Selmecbánya és Bélabánya települések
személyszállítási igényeit jobban (?) kielégítő
infrastruktúra-elemkénti átépítését ugyan
megkezdték a II. Világháború idején, azonban a
selmecbányai alagút létesítését magukban foglaló
munkák érdemi része a háború utánra maradt - a
nagyvasúti hálózatba integrált üzem végül 1949-ben
indult. A szelvényszámozás kezdőpontja Felsőbesenyő
forgalmi irodája. A vasút átszeli a Garam folyót, a
Jasenica-patak völgyében felkapaszkodik Banský
Studenec (Tópatak) megállóig, 508 méteres magasságon
eltűnik a selmecbányai alagútban, hogy a végponti
portálon kijutva, 515 méteres magasságról, immár
esésben, a ©tiavnica-patak völgyének felső végében
fejezze be útját, Selmecbánya lakóövezetének keleti
szélén.
Az első áteresznél (0.930) még együtt halad az itt
kétvágányú 150-es fővonal a 154-essel, majd az
előjelzőnél jobb ívet veszünk és háromnyílású,
alsópályás acélhídon (1.580-1.7) leküzdjük a Garam
víziakadályát. A két ártéri nyílásban gerenda-,
középen pedig, a medernyílásban trapézövű, rácsos
felszerkezetet alkalmaztak. Kisnyílású betonhidat
építettek a folyóparton működő fatelepet
kiszolgáló aszfaltút felett (1.820), és szintén
felsőpályás betonhíd (2.030) biztosítja az R1
autóút különszintű metszését, jobb ívben.
Sziklás domboldalt kerülve nyomulunk a Jasenica lombos
erdővel borított völgyébe, annak a folyásirány
szerinti bal (nyugati), menetirányunk szerint pedig jobb
oldalán. Irányunk, azaz végpont felé nézve tőlünk
balra helyezkedik el az 525-ös jelzésű, selmecbányai
út. Befejezzük a jobb ívet (2.4), áteresz (2.9) és
kisnyílású híd (3.1) közreműködésével metsszük
a Jasenica mellékvizeit. A felépítmény illesztéses,
faaljas, Hohenegger sínleerősítésű, az engedélyzett
legnagyobb sebesség 50 km/h, a szelvénykövek a
szokványosak, ezekkel vegyesen hasáb alakú, keskeny,
magasabb fajták fordulnak elő. Bukóaknás áteresz
(3.350) mögött, az 525-ösről ágazó közút jobb
ívben fekvő, rosszul belátható, nem biztosított
átjárója (3.680) miatt, 3.550-3.870 között 30 km/h
állandó sebességkorlátozás érvényes. A
mellékvizeket kisnyílású híd (3.750), átereszek
(3.950, 4.810, 4.950, 5.330), bukóaknás átereszek
(4.180, 5.030, 5.890) engedik át a Jasenicába.
Viadukttal (6.380-6.5; sorrendben az 525-ös, földút, a
Jasenica és még egy földút következik alatta) a
völgy menetirány szerinti bal oldalát választjuk, az
út a jobbon marad, a patak pedig középen. Fokozatosan
magasságot nyerünk a patakszinthez képest. Áteresz
(6.8) szomszédságában elérjük Kozelník
(Zólyomkecskés) kezdőponti, előjelzőt helyettesítő
(Figyelem!) jelzését (7.050), majd az itt kétfényű,
mellékvonali ellenőrzőjelzőjét (7.450), árbocán az
"állomás határa" jelzéssel. A 40 km/h-val
járható rugós váltó (7.5) az átmenő
fővágánytól (2.) jobbra, az első átmenőre térít.
Az 1-ből a kétszintes és egyszintes részt
tartalmazó, téglából készült felvételi épületig
(7.866) oldalrakodóval és raktárral ellátott,
átmenő rakodóvágányt fektettek. Mindhárom sínpár
faaljas, Hohenegger-es. Nincs utascsere. A kezdőpontihoz
hasonlóan 40 km/h állandó lassújeles végponti
váltókörzetet (8.230) földút feletti, kisnyílású
híd (8.180) előzi meg. A végponti, egyfényű
ellenőrzőjelző (8.280) és a Figyelem! jelzés (8.680)
közé alsóbbrendű aszfaltút feletti, felsőpályás
híd (8.550) ékelődik. A nyíltvonali felépítmény
szerkezete és a pályasebesség változatlan.
A mellékvizek miatt továbbra is átereszekre (8.750,
9.130 (bukóaknás), 9.920 (bukóaknás), 10.750) és
kisnyílású hidakra (9.580, 10.450) van szükség,
miközben fokozatosan húszméternyi
magasságkülönbségre teszünk szert a Jasenicához
képest. Vízfolyásokat keresztülbújtató áteresz
(11.150) illetve kisnyílású híd (11.5) létesült
magas töltés aljában, innen bevágásba merülünk
(11.6-11.7), a végében kőboltozatos viadukt
(11.7-11.8) közreműködésével patakot és földutat
keresztezünk, illetve magas töltés aljába
mélyesztett áteresszel (12.3) egy újabb mellékvizet.
A közel szoruló domb bélésfalat (12.450-12.5)
kívánt meg. Banská Belá
(Bélabánya) zastávka
(12.7-12.750) feltételes megállóhelyként működik,
csak lassít a motorkocsi, utascserére nincs kilátás.
A végponti peronvéget kisnyílású híd (12.850)
zárja, majd újabb következik, ugyancsak földút
felett (13.050) - a völgy aljához képest mintegy 25
méteres magasságot értünk el. 13.3-tól az
eddigiekhez hasonlóan szabdalt terepen határozottan
visszaszorul a lombtakaró, legalábbis a vaspálya
közelében. A folytatásban kisnyílású híd (13.550 -
földút felett), áteresz (13.950), egy-egy rövid,
alacsony bevágás (14.0-14.050, illetve 14.1-től),
magas töltés aljában híd (14.350 - patak és földút
átszelésében) - Banská Belá
(Bélabánya) kezdőponti Figyelem! jelzésénél -,
illetve a kezdőponti, egyfényű ellenőrzőjelző
(14.770) és a rugós váltós kitérőkörzet (14.8)
jön sorban. Az állomás szerkezete, vágányzattal,
felvételi épülettel együtt, nagymértékben hasonlít
Zólyomkecskéshez, akárcsak a közlekedés rendje:
hegymenetben az első, völgymenetben a második
átmenőre jár be a vonat. Kisebb eltérések
mutatkoznak az épületekben, fontos különbség a
kezdőponti váltókörzetből jobbra, a végponti
váltókörzet magasságában lévő ipartelephez
levezető, használaton kívüli, betonaljas, GEO-s,
sajátcélú sínpár. A felvételi épület végponti
oldalánál az első átmenőre merőleges
vágánydarabot veszünk észre, a hozzátartozó
hajtányszín azonban már nincs meg. A váltókörzetek,
akárcsak a másik állomáson, 40 km/h állandó
lassújelesek. Az 1-ből ágazó rövid átmenőre
beállított kocsikba rönkfát rakodnak. Hárman
szállnak le. A végponti kitérőkörzetet vízfolyást
átszelő, kisnyílású híd (15.5) határolja, és
hamarosan meglátjuk a soronkövetkező, patak illetve
földút fölé épült viaduktot (15.850-15.950),
végponti hídfőjénél az előjelzőt helyettesítő
Figyelem! jelzéssel. |
|
Kisnyílású híd (16.1 - földút és
patak átszelésében) és két áteresz (16.370, 16.420)
a további sorrend; jobb oldalunkon, lejjebb
alsóbbrendű aszfaltút halad, bal ívvel sziklás
bevágásba jutunk és eltávolodunk tőle. Kisnyílású
híd (16.970 - patak és földút felett) illetve
áteresz (17.4) előzi meg Banský Studenec
(Tópatak) feltételes megállóhelyet (17.530) - nem
állunk meg, itt sincs utas -, végponti peronvégét
alsóbbrendű aszfaltutat keresztülbújtató,
kisnyílású híd (17.590) zárja, majd folytatjuk a
kezdőponti peronvég alól induló jobb ívet, benne a
Jasenica utolsó ágát metsző áteresszel (17.650), a
végénél (17.920) pedig behaladunk a 17.730-tól
kialakított előbevágású selmecbányai alagútba
(18.012-19.207). A kezdőponti, terméskő kapuzathoz
állították Banská ©tiavnica
(Selmecbánya) Figyelem! jelzését. Az alagút falazata
terméskő, sok vasbeton javítással. A végponti
(ugyancsak terméskő) kapuzathoz közeledve bal ívet
kezdünk és folytatjuk a rövid előbevágásban, a
kezdőponti ellenőrző jelzőnél (19.430), illetve a 40
km/h állandó lassújeles váltókörzettől (19.510). A
végponti portáltól a váltókörzetig terjedő
felépítményszakasz betonaljas. Az állomás négy
faaljas, Hohenegger sínleerősítésű átmenőt
számlál, közülük a harmadik az átmenő fővágány.
A füves dombot kerülő, bal ív a jobboldalt
elhelyezkedő, előtetős, a két középállomásénál
jóval nagyobb méretű és más típustervet követő
felvételi épület után ér véget. Szerkezetileg ép
vízdaru tűnik fel a kezdőponti váltókörzethez
közelebb, a 3.-4. között. Az épületnél az 1.
mellett töredezett, alacsony, beton oldalperon, az 1.-2.
és a 2.-3. között zúzalékréteg szolgálja az
utascseréket, a személyszállító vonatok az utóbbi
időben a harmadikon maradnak, a többi sínpár
teherfuvarozási célból használatos, szemlátomást
nem gyakran. A végponti váltókörzethez közelebb, az
első vágány oldalában raktár, oldalrakodó és
rakodóterület sorakozik, ugyanitt vágányhídmérleget
iktattak a sínpárba. Eredeti(bb) állapot szerint a 2.
és 3. folytatódott mozdonykörüljárást és rakodást
egyaránt lehetővé tevő csonkában a végponti
váltókörzeten túl (a 2. csonkáját felhagyták).
Homokdepó és kis ipartelep található a zsákvonal
legvégében. A kezdőponti váltókörzetnél, jobbra
szintén ipari üzem működik. |
|
Átvágok az alagút feletti dombon, a
kisváros északkeleti szélén segítségül hívva a
Banský Studenec (Tópatak) megállóhelytől jó három
kilométerre eső, vele azonos nevű településre
vezető, alsóbbrendű aszfaltutat, amely az alagút
végponti portálja közelében szerpentínnel nyer
magasságot. A domb tetején, Selmecbánya szélén
négy-, illetve nyolc-kilenc szintes panelházaknak
találtak helyet. Az út lefelé menetben egy darabig a
kezdőponti portált célozza, de erdei tisztás
közelében keleti irányra áll, ezért letérek róla
és végigsétálok a tisztás oldalában. |
|
A fák között, lenn hamarosan feltűnik
a pálya. A kezdőponti kapuzat közelében 49-es
sínrendszerű, faaljas, Hohenegger sínleerősítésű
(az alátétlemez sajtolt, a vágánytengely felől egy
síncsavar, kívül kettő sínszeg szorítja le),
illesztéses (ikerbe rakott faaljakkal, négylyukú
laposheveredekkel, átmenő alátétlemezekkel) a
felépítmény. Egy-egy helyütt GEO kengyelekkel és
hozzájuk való alátétlemezekkel cserélték a
Hohenegger feszítőelemeket. A faaljak többsége 70-es
évekbeli, telítőanyagukat nagyrészt elvesztették,
szórványosan korhadás jelei mutatkoznak rajtuk;
emellett 80-as évekbeli és frissebb aljcserék
figyelhetők meg folyamatosan. Közvetlenül az alagút
előtt a 49-es síneket nehezebb típus - azonban nem
UIC54 - váltja fel, Hohenegger helyett közvetlen
leerősítést alkalmaztak, nyíltlemezzel, a
vágánytengely felől két, kívül egy síncsavarral,
kivéve kettő aljat (már a kapuzat mögött), ahova
nemszabványos megoldás került, anyás csavarok
felhasználásával. Odabenn a pálya továbbra is
közvetlen leerősítésű, zúzottkő ágyazatú (az
ágyazati anyag végig zúzottkő a vonalon), az
ikerillesztéseket utólagosan hegesztéssel szüntették
meg, vagyis mindent rábíztak a kintihez képest
töredék értékű hőmérsékletkülönbségekre,
hiszen szorítóhatást csupán nyomokban kifejtő
kapcsolószerekkel dolgoztak. |
|
Őz néz ki a vasútra, de sajnos mire
elővenném a fényképezőgépet, észrevesz és
elillan. Az alagút kapuzata közelében, 17.920-tól
kezdődő, kezdőpont felé nézve bal ívben fekszik
Tópatak megállóhely, egykor zúzalék peronnal (a mai
állapot szerint sínkoronaszintű, fű borította
talajjal) és fém esőbeállóval (17.530). A peronnál
aránylag széles, valószínűleg mesterségesen
szintbehozott terület található, ahova földút vezet
- régebben akár rakodó csonka is lehetett itt, de
minimum nyíltvonali rakodásra tették alkalmassá a
megállót. A sík területtől balra és a végponti
peronvéget záró kinyílású hídnál néhány
lakóház áll. |
|
A Selmecbányáról visszaforduló
motorkocsi vezérének, biztos, ami biztos alapon,
körkörös mozdulattal jelzek. Egyedül szállok fel a
tizenkét utast szállító járműre. Bélabányán
ketten csatlakoznak, a jegyvizsgáló pedig
kulcscsomóval a kezdében benéz a felvételi épületbe
és bejelentkezik Felsőbesenyő forgalmi
szolgálatának. Emellett kevésbé hivatalos ügyeit
intézi. Bélabánya megállóhelyen és
Zólyomkecskésen nincs utascsere. |
|
A sűrű felhőzet erőteljes oszlásnak
indul, mire leérünk - beállva helyünkre, az első
vágányra -, bár a párásság nem akar csökkenni.
Negyedórás késéssel érkezik Zólyom felől az
ötödikre az R832 Urpín, 242-es mozdonnyal és hét
jócskán összegraffitizett, ®SSK-festésű kocsival
(1.o., poggyászteres, a többi fülkés 2.o.). A
Selmecbányáról utazók többsége erre a vonatra
száll át, a maradék pedig az R831 Tekov gyorsra vár,
akárcsak én. Laminátkás teher jár be Léva felől a
hatodikra, rakott négytengelyes osztrák Gabs kocsikkal,
személyzetet vált és továbbindul helytelenben. A
késett Urpínnak, miután innen lefelé egyvágányú a
150-es, most már meg kell várnia a Tekovot. Amaz cseh
géppel, az új személyvasúti festést viselő 242
278-assal érkezik a harmadikra. Három
Blonski-színtervű és két hagyományos vörös,
gyorsvonati kocsija 25% utastelítettségű. Lendületes
gyorsítással, még az állomásköz elején
megelőzzük a tehert. |
|
Zvolen osobná stanica (Zólyom személy)
nem lehet meg a "házi Vasaló", a 210 007-es
nélkül, és kék ruhája egészen jól harmonizál a
70-80 198 pályaszámú, új színtervű cseh hálóval.
Délutáni tervemben szerepel egy időablak a 160-as
vonal menti Vígµaą (Végles) állomáson, remélve,
hátha beleesik némi dízelvontatta elegy, ezért a
Zólyomról 13:33-kor Fiµakovo (Fülek) állomásra
közlekedő, 812 058 motor, 011 349 mellék
összeállítású személlyel egyelőre csak Véglesig
utazom. Búváros vonat fut be három 22-44 kocsival (a
középső Blonski, az első és a harmadik zöld,
narancssárga feljáróajtókkal), néhányan róla is
átszállnak, velük együtt 30% utasterheléssel
indulunk. A fűtőház területén többek között a
®SSK Cargo új, kék-fehér-kék festését hordó
Búvár pihen, illetve a ®OS Zvolen legújabb alkotása,
a 742-esből trendi alacsony géptérburkolattal
átépített 746-os, és mindjárt két példányban.
Zólyom-teheren tíz utas mutatkozik (a jegyvásárlásra
általában kevés gondot fordító populációból) - a
Felsőbesenyőn látott teher itt áll, a Laminátka
időközben lejárt róla. |
|
Véglesen először a Slatina hídja
melletti tisztást választom. Szerencsére nem akar
senki meccset rendezni az egykapuzásra alkalmas,
alacsony költségvetésű focipályán, és a
romanegyedhez is csupán nagyritkán sétál egy-egy
ottani lakos, tehát a tavaszi, zöld fűvel kombinált
kép zavaró mozzanatok nélkül elkészíthető volna -
ha lenne mit elkészíteni. Sajnos azonban két és fél
óra alatt a jó negyedórát késő 6212-es
személyen... |
|
...és a Zólyom felőli bejáratnál
elkapott, R933 Domica gyorsvonaton kívül egyéb vasúti
jármű nem látogatta a 160-as vonal eme szakaszát. |
|
Kicsit szomorúan baktatok vissza a
felvételi épülethez, ahol bevárom a 16:17-kor
Fülekre továbbinduló, 812 058 (Blonski-festésű), 011
349 (vörös, fehér sávval) összeállítású, 6217-es
személyt. A szolgálattevő 16:14-kor már a kijáratát
is megadja. Telítettsége 20% (Véglesen egyedül
képviseltem az utascserét végzőket), Lučenecig
(Losonc) vegyes utascserék jellemzők, kevéssel több
felszállóval. Talán mondanom sem kell, hogy az összes
terhervonat a Krivány alatt tartózkodik, ahelyett, hogy
Zólyomhoz közelebb mutatná magát. Az első, egy
tartályvonat csatolt 736-ossal vár ránk Podrečany
(Patakalja) állomáson (valószínűleg Stoľokra (Dombszög)
tart, legalábbis ott található tartálykocsikat
foglalkoztató - Slovnaft - telep), Tomáąovcén
(Losonctamási) dupla Bardotkás teher áll Zólyom
irányába, dupla 736-osos pedig Fülek felé -
előbbivel keresztezünk, utóbbit előzzük. A Losonc
zólyomi váltókörzetét megelőzően mintegy két
kilométer hosszban kitűzött, ideiglenes lassú miatt
néhány perc késést szedünk össze. Szinte teljes
utascserét követően alig több mint tíz utas
kíváncsi az út utolsó szakaszára.
A füleki fűtőház előtt Búvárok és Bardotkák
pihennek, 742-es társaságában, az épület mögött
három Dongó és két 011-es mellék alkot kerítést.
+4-gyel érkezünk, a szóló 812 006 motorkocsi
biztosít csatlakozást Rimavská Sobotára
(Rimaszombat), míg a somoskőújfalui járat
szerelvénye 812 063, tíz utast sikerül gyűjtenie.
(Persze, szombat van, ám ezzel együtt, ha a trend nem
változik, nincs messze az idő, amikor a finanszírozó
állam képviselőinek fejében szöget üthet a
gondolat, a 160-as fővonal helyi
személyforgalmának szüneteltetéséről...)
©iatorská Bukovinkáig (Sátorosbánya) három
kivételével elfogynak az utasok. A vonal szlovák
szakaszára korábban jellemző csapórudas sorompók az
utóbbi időben kezelőikkel együtt elfogytak,
fénysorompókat telepítettek helyettük, és a
korszerűsítés Somoskőújfalun sem állt meg:
felújították a gyalogosfelüljárót, a
feljárólépcsők fokai érdesített felületű
fémburkolatot kaptak, a hídszerkezet gyalogjárdája
műanyagburkolatú. A 18:19-kor Hatvanba közlekedő
019-es Usgyin csupán öten helyezkednek el - közülük
ketten szolgálatból hazatérő vasutasok -,
Salgótarjánban huszonöttel nő a létszám, azután
hamar stabilizálódik 20% környékén, az utascserék
vegyesek, visszafogott mennyiségű utazóval. Pásztón
figyelhető meg jelentősebb mennyiségű leszálló:
fiatalok bulizni mennek. Szurdokpüspökin ötvenfős
turistacsoport teszi valamelyest kihasználtabbá az
ikermotorvonatot. A Hatvan-Budapest szakaszra a menetrend
szerint 20:02-kor továbbinduló egri gyorsot (5501)
terveztem eredetileg, de húszperces késéséről
tudomást szerezve, érdeklődésem a 15%
telítettségű, 20:07-kor elstartoló Flirt felé
fordul. Rákoson előz a gyors, persze bosszankodni nincs
miért, valamirevaló előnyt innen már nem tud
szerezni. A személy kihasználtsága 30%-ra növekszik
Budapest-Keletiig. |