Május utolsó szombatján (2010.05.29.)
az ex-bányászvárosba, Oslavanyba látogattam el,
illetve a 240-es vonal egyes részleteinek tisztázása
okán ismét bejártam a Brno-Studenec szakaszt.
Útvonalam: Budapest - Brno (70/130/110/250) -
Oslavany (244) - Střelice (244) - Studenec (240) - Brno
(240) - Budapest (250/110/130/70).
Igénybevett járművek: EC174 Jan
Jesenius/Jeszenszky János (Brno hl.n.) - Os14414
(Oslavany) - Os14421 (Střelice) - Os4810 (Studenec) -
Os4813 (Brno hl.n.) - EC175 Jan Jesenius/Jeszenszky
János (Budapest-Keleti).
Az EC174 mai összeállítása (hátulról előrefelé):
19-91 511, 18-90 355, 88-91 108, 21-90 914, 20-91 541,
20-91 550, 20-91 525, 20-91 537, 84-91 102, illetve a
hagyományos, kék-fehér-fekete színtervű 350 013.
Pontosan indulunk 10% alatti telítettséggel,
Rákospalota-Újpesten ketten szállnak fel, Vác és
Nagymaros-Visegrád ugyancsak elhanyagolható
utasmozgást generál. Szobon a Garamkövesdet
megelőző, két fény- és motoros sorompós
útátjáró berendezésének használhatatlanságára
utaló írásbeli rendelkezést nyújtja át a forgalom
képviselője. Párkányban az átlagosnál jóval több,
körülbelül hetven utas várakozik a peronon,
közülük mintegy negyvenen - idős hölgyek csoportja -
a 20-91 537-es kocsiba, Brno állomásig szóló
helyfoglalással. A Körvasút állapota,
Rákospalota-Újpest biztosítóberendezésének
reakcióideje és a 15 km/h-ra kényszerítő,
garamkövesdi (Kamenica nad Hronom) útátjárók
együttes hatása 8 perces késésben mutatkozik meg,
Párkányból indulóban. Érsekújváron a
kismennyiségű leszállóra legalább százhúsz
felszálló jut, Pozsonyban százan szállnak le,
ugyanakkor kétszázan csatlakoznak; feltűnően erős a
kerékpáros társadalom jelenléte. Jókútról
negyvenfős, vegyes utascsere végén változatlanul
+8-cal állunk tovább - a fűtőház előtt, Unipetrol
Dopravás és ODOS-os Búvárok, 740-esek társaságában
MRCE Dispolok üzemeltetésű, fekete Hercules pihen -,
Břeclavba +9-cel érkezünk és a harminc leszállóra
illetve negyven felszállóra kiterjedő utascserét
kivárva, indulóban megtartjuk az elmaradást. Brno
nagyállomásn +12-vel jelenünk meg.
Az idős hölgyeket beleértve 150 fős, vegyes utascsere
kavarodásán vágok keresztül, a pénztárakhoz sietek
- Internetes jegyet nem váltottam -, végül szűken, de
elérem az Oslavany állomásig közlekedő, 9:51-kor a
külső, 13K jelű csonkáról elstartoló
személyvonatot. (A viszonylat Střelice állomásig
a korábban ismertetett 240-es összeköttetést veszi
igénybe.) A Brno állomásítású 842 017
motorkocsin és az Asterix egyéni nevű, 80-29 301
vezérlőn 40-50% az utasterhelés. Brno-Horní Herąpice
állomáson néhány felszálló mutatkozik -
842+vezérlő konfigurációval keresztezünk -, Troubsko
megállóhelyen nincs utascsere, Střelice dolnít
menetrend szerint kihagyjuk. Střelicén hatfős, vegyes
utascsere történik. |
|
Elhaladunk a kezdőponti bejárati jelző
(142.0) mellett, 10 ezrelékkel ereszkedni kezdünk az
erdős, közepesen szabdalt terepen, miközben az
irányunk (kezdőpont felé!) szerint jobboldalt lévő,
támfalazott 240-es vonal emelkedik. Bal ívvel
távolodunk a 240-estől, áteresz (141.8) jön,
alsóbbrendű út feletti kisnyílású híd (141.6) és
az előjelző (141.250), illetve rövid, mintegy 30
méteres viadukt a Bobrava-patakon és alsóbbrendű
úton (140.9), azután 10 ezrelékees emelkedő vezet fel
a jobbra magasodó domb oldalában. A felépítmény
illesztéses. Az egész kilométerértékeket
kisméretű, hasáb alakú szelvénykövek jelölik.
Átereszt (140.4) hagyunk el és belemerülünk az
1870-ben épített, 85 méter hosszú, terméskő
falazatú Malý Prątický alagútba (140.080-139.990).
Újabb áteresz (139.620) szomszédságában létesült a
vele azonos nevű településről egykilométernyi erdei
sétával elérhető Radostice
megállóhely, baloldalt betonelemes peronnal és
téglából épült, aránylag nagy, bár fényes
állapotúnak nem mondható utastartózkodóval
(139.450). Egy leszálló akad. A kezdőponti peronvég
az előzővel szerkezetileg és az építés idejét
tekintve azonos Velký Prątický alagút (139.170-138.8)
végponti kapuzatára néz. Az utolsó szakaszon 15
ezrelékesre nehezedett emelkedővel a kezdőponti
kapuzat árnyékában (138.7) elérjük a 330 méteres
tszf. magasságot és megindulunk lefelé. Nyílt
terepszakaszra érünk, út feletti, kisnyílású hidak
(138.180, 137.550), bukóaknás áteresz (137.2),
kisnyílású híd (137.050) jön sorban, az áteresznél
megközelítjük az összeépült Prątice-Silůvky
településpáros első házait.
A felújítás-átalakítás alatt álló Silůvky
végponti váltókörzetének tekinthető kitérővel
(136.750) - amelytől végpont felé 60 km/h
alkalmazható - balra betonaljas, GEO-s, frissen
fektetett rakodó csonka ágazik, külső oldalán
rakodóterülettel. Az átmenő fővágány betonaljas,
hézagnélküli, Skl-15 sínleerősítésűre vált.
Betonaljas kitérővel (136.250) jobbra alakul a
vissznyereményezett anyagból épített, UIC49
sínrendszerű, hézagnélküli, betonaljas (1983-as
SB80), GEO-s második átmenő. Murvás út
fénysorompós átjárójának (136.2 - a berendezést
még nem helyezték üzembe) kezdőponti oldalánál,
balra elhelyezett, egyszintes, sárga, frissen
tatarozott, de a kezdőponti, fehér falú szárnyán
már graffitiket viselő felvételi épület mögött
térkőburkolatú, SK+55 szintű, fém
határolókorlátos, térvilágításos oldalperon veszi
kezdetét (136.180-136.030). A második átmenő az
elsőéhez hasonló peront kap, ott azonban a burkolat
még nincs kész és a térvilágítótesteket sem
szerelték be. A szolgálati hely eredetileg három
átmenővágányos lehetett, majd a középsőből
csonkát hagytak, a kezdőponti vége felől bekötve,
most pedig csak személyszállító vonatok
keresztezésére alkalmas forgalmi kitérővé építik
át, két rövid átmenővel és kiegészítésképpen a
rakodó csonkával. Öt utassal csökken a létszám. Az
eredeti kezdőponti váltókörzethez (135.6) képest az
új 1. és 2. csatlakozását végponthoz közelebb
húzták és az így keletkezett helyen aránylag nagy
kapacitású szabványárkot létesítettek. A bejárati
jelző (135.4) a helyén maradt, az új előjelzőt
(134.650) viszont a réginél (134.750) távolabbra
állították. Az át nem épített szakaszon a
felépítmény betonaljas, illesztéses. 290 méteres
magasságról ereszkedünk tovább, a valamivel
kedvezőbb ívsugaraknak köszönhetően 80 km/h-val.
Áteresz (134.460) és a településeket összekötő út
fénysorompós átjárója (134.440), alsóbbrendű út
téglaboltozatos felüljárója (134.0), áteresz
(133.650), jobb ívben fénysorompós útátjáró
(133.210 - aszfaltúton) és ismét áteresz (133.020) a
folytatásban. A Bukovina-hegy oldalában gyártva az
íveket, északról megközelítjük a hozzánk képest
ötven méterrel lejjebb folydogáló Jihlavát.
Moravské Bránice bal-jobb
ellenív inflexiós pontjában állított, fény
bejárati jelzőjén (132.450) két sárga vár ránk.
Fénysorompóval kiegészített, állandóan zárt,
csapórudas sorompós útátjáró előzi meg a balról
rövid csonkát csatlakoztató váltókörzetet (132.1).
A 252,3 méteres tengerszint feletti magasságon fekvő,
öt átmenővágányos elágazó állomás fény
bejárati és egyéni alak kijárati jelzős, éppen
folyik a biztosítóberendezés rekonstrukciója,
amelynek során többek között az előjelzőket és a
bejáratikat korszerűbbekre cserélik, illetve egyéni
fény kijárati jelzőket telepítenek (az új jelzők a
helyükön állnak, azonban még érvénytelenítettek).
Az 1. (faaljas, Hohenegger sínleerősítésű) mellé
zúzalék oldalperont, az 1.-2. közé keskeny,
betonszegélyű, zúzalék középperont, a 2.-3.
(átmenő fővágányok; mindkettő betonaljas, GEO-s)
közé keskeny, betonelemes középperont, végül a
3.-4. közé csak a 4. felé betonszegélyű, keskeny,
zúzalék oldalperont húztak. Baloldalt nagyméretű,
kétszintes felvételi épület, tőle kezdőpont felé
vízház, a kezdőponti váltókörzethez közelebb
raktár kapott helyet. A vízháznál az elsőből három
rövid, faaljas, Hoheneggeres, a kezdőponti
váltókörzetben (vége: 131.460) visszakötött
átmenő - a külsőhöz tartozik a raktár,
oldalrakodóval - ágazik, közülük a belső
váltókörzeti bekötését elbontották, ezen a
szakaszon az 1. új ágyazatot és új faaljakat kapott,
GEO sínleerősítésekkel. A raktár mögötti
rakodóterülettől a váltókörzetnél sínpárt
csatlakoztattak az oldalrakodós vágányba. Kitérőbe
járunk, a negyedikre, tizenöten szállnak le és ketten
fel. A másodikon a Hruąovany nad Jeviąovkou-i vonal
Bohutice állomásáig közlekedő, szóló 850 030-as
áll, a harmadikra 842 008 motor és 80-29 307 vezérlő
összeállítású formáció érkezik Ivančice
kisváros állomásáról, az oslavany-i vonalról.
Mindkét vasút a 244-es menetrendi mezőben szerepel -
az eddig bejárt szakasz tényleges folytatása a
hruąovany-i vaspálya, a másikon jóval később
vették fel a forgalmat. A meneteket többé-kevésbé
ütemes jelleggel pókokba szervezték, rövid
időintervallumokra ezért számos bemondanivaló
információ akad, így a gépihangú utastájékoztatás
bevezetése teljesen érthető. A nyugdíjazásukra
készülő alakjelzők közreműködésével kijáratot
kapunk a 850-essel, méghozzá egyszerre, és
párhuzamosan haladunk ki az állomásról. A
váltókörzetet alsóbbrendű aszfaltút csapórudas
sorompós átjárója (131.450) zárja. Tíz ezrelékes
lejtőt kezdünk, az engedélyezett sebesség 50 km/h,
irányunk szerint a bal oldalunkon fut párhuzamosan a
hruąovany-i vasút illesztéses (négylyukú
laposhevederekkel, iker faaljakon és iker betonaljakon
vegyesen, áthidaló alátétlemezzel), UIC49
sínrendszerű, betonaljas, Hoheneggeres vágánya.
Vonalunk felépítménye szintén betonaljas, UIC49
sínrendszerű, azonban GEO-s. Egy kezdeti, rövid,
hézagnélküli szakasz után illesztéses. A bejárati
jelzők (131.2) cseréje előrehaladott állapotot mutat. |
|
Az oslavany-i vonal Moravské Bránice
forgalmi irodájától szelvényszámozódik, ennek
megfelelően a bejárat helye 0.650. Jobb-bal-jobb
ívkombináció és egyenes szakasz végén (1.2), jobb
ívvel távolodunk a négyszáz méternyi folytonossági
hiányt orvosló, látványos ivančicei völgyhíddal
büszkélkedő hruąovany-i vasúttól. (Az új - és
a régi - ivančicei viadukt közelebbi megismertetése
egy külön kirándulás témája lesz.) 50 km/h
marad a pályasebesség, illesztéses a vágányunk, a
másik vonal elhagyásától kezdve faaljas, Hoheneggeres
felépítményű. A hegy oldalában haladunk tovább
kissugarú íveket gyártva, jóval a balra-lent
látható Jihlava szintje felett, de folyamatosan
ereszkedve az itt 200 méteres tszf. magasságához.
Alacsony, sziklás bevágás jobb ívben (2.5-2.6),
2.7-től bal ív, áteresz (2.770), fénysorompós
útátjáró alsóbbrendű aszfaltúton (2.8) - most
szerelik fel a fénysorompókat, korábban nem volt
biztosítva -; jobb ív kezdődik, benne a 210 méteres
szinten elhelyezkedő, baloldalt betonelemes
oldalperonnal ellátott Ivančice letovisko
megállóhellyel (3.1). Három utastól búcsúzunk. Az
ívekben nemrég ágyazatpótlást végeztek. 15 ezrelék
esésben folytatjuk a megállótól. A peront végpont
felől murvás út nem biztosított átjárója
határolja, a következő átjáró (3.7) aszfaltút
metszésében létesült, fénysorompós biztosítással,
bevágás elején. Lejutottunk az öntésterület
szintjére. Áteresz (4.270), kissugarú ív és 40 km/h
állandó lassújeles, nem biztosított átjáró (4.6 -
aszfaltúton) vezeti be Ivančice město
megállóhelyet, jobboldalt betonelemes oldalperonnal és
a végponti peronvéghez (4.9) közelebb elhelyezett, fa
utastartózkodóval. Tizen szállnak le. Aszfaltút nem
biztosított átjárója (4.910) választja el a peron
végét Ivančice állomás fény előjelzőjétől
(4.920). Az előjelzőtől végpont felé 40 km/h
állandó korlátozás veszi kezdetét - végpont felől
itt pályasebességgel (50 km/h) haladhatnak a járművek
-, a felépítmény ezúttal betonaljas,
ikerillesztéses.
Az Oslava iparnegyedet érintő, mesterséges ágát
áthidaló, felsőpályás, kisnyílású műtárgy
(5.050) és nem biztosított gyalogosátjáró (5.240)
tűnik tova, mielőtt meglépnénk Ivančice
fény bejárati jelzőjét (5.320). A faaljas
váltókörzetet (5.580) aszfaltút keresztezésében
kialakított, fénysorompós útátjáró (5.530)
határolja. A négy átmenővágányos állomás
kezdőponti váltókörzete közelében baloldalt
elhelyezkedő, kétszintes felvételi épületre
ráférne egy homlokzatfelújítás. Az épülettel
szemközti oldalon, százméternyire gyár működik. Az
1. faaljas, Hoheneggeres, a 2. és 4. betonaljas, GEO-s,
a 3. a váltókörzetek közelében faaljas,
Hoheneggeres, közöttük betonaljas, GEO-s. A
pótkocsival ellátott MUV 69.2.315
tehervágánygépkocsival foglalt első átmenő mellett,
a felvételi épülettől végpont felé oldalrakodó,
raktár, majd rakodóterület következik. A 3. felé
betonszegélyű, keskeny, zúzalékos peront alakítottak
ki a 2.-3. között, míg a 3. és 4. sínkoronaszintig
emelt zúzalékréteget ölel körül. Nyolc utas válik
meg a vonattól. A még érvénytelenített, új fény
kijárati jelzők kábelezését szerelik, akárcsak
Moravské Bránice állomáson. A kitérők jelenleg
helyszíni állításúak - a biztosítóberendezési
munkák befejeztével a helyzet vélhetően megváltozik.
A jobb ívben fekvő, 40 km/h állandó lassújeles
végponti váltókörzet bejárati kitérője (6.1) a
mesterséges Oslava-ág kisnyílású hídjához (6.050)
került. A nyíltvonalon faaljas, Hohenegger
sínleerősítésű, illesztéses a felépítmény,
Oslavany váltókörzetéig 30 km/h állandó
korlátozással; bal oldalunkon betonaljas, GEO-s
sajátcélú sínpár fut. Átereszt (6.150) és murvás
út fénysorompós átjáróját (6.180; most szerelik
fel a fénysorompót, még nem működik) követően az
iparvágány - a sínfejek alapján igen ritkán, vagy
egyáltalán nem használják - hegyesszögben,
lassacskán távolodik, a vasút és az Oslava között
helyet talált, gabonatárolós telephez. Helyére a
mesterséges Oslava-ág jön be mellénk - a
folyócskához hasonlóan árad, víze sárgásbarna a
magával sodort hordaléktól. A táj a kisváros
szélétől többé-kevésbé erdős. A végponti
bejárat (6.4) szomszédságába átereszt (6.6)
építettek, kissugarú, jobb ív elejénél. A
biztosítóberendezés-korszerűsítés keretében a
fény előjelzőt (6.8) le fogják szerelni és
"Figyelem!" táblával helyettesítik. A
folytatásban áteresz (6.850), fénysorompós átjáró
(7.1) bal ívben, az Oslavanyba vezető aszfaltúton
keresztül (a továbbiakban a vonallal párhuzamosan
halad, bal kéz felől) és átjáró (7.3) az oslavany-i
gumikerekes összeköttetésről leágazó mellékúton.
7.7 magasságában balra, az Oslava partján üzemel az
iparvágánnyal ellátott, gabonatárolós telep. 220-240
méteres tszf. magasságon, kissugarú ívekkel, 15
ezrelékes emelkedőben követjük a folyócska
öntésterületét északról szegélyező dombvonulat
alsó régiójának kanyarulatait. Nemrég
ágyazatpótlás történt az ívekben. Murvás út nem
biztosított átjárója (7.9), kisnyílású híd (8.3),
áteresz (8.550) és jobboldalt alacsony, beton
bélésfal (8.550-8.7) az állomásköz végében. |
|
A három átmenővágányos Oslavany
állomást kezdőpont felől a bejárati jelzőt
helyettesítő "állomás határa" táblával
látták el (8.820). Nem biztosított útátjáróban
(8.840) metsszük az áteresszel (8.920) bevezetett,
faaljas kezdőponti váltókörzethez (8.950) képest
jobbra-előre fekvő ipartelepre tartó aszfaltutat, majd
baloldalt GEO-s, betonaljas, rövid csonka kezdődik,
vágánykapcsolat történik hozzá, folytatása az első
átmenő. A végponti váltókörzethez közelebb,
baloldalt helyet kapott, egyszintes felvételi épület
(9.150) közelében fékezünk le a faaljas, GEO-s
átmenő fővágányon (2.). Négyen szállunk le,
illetve a személyzet. Az épület és a kezdőponti
váltókörzet között, a betonaljas szakaszokkal
rendelkező, alapvetően faaljas, GEO-s 1. mellett
nagyméretű, aszfaltozott rakodóterület fekszik, rajta
kívül régebben oldalrakodót használtak az
árufeladáshoz, de az utóbbi időben nincs rá
szükség, pusztul. Forgalmi személyzet, jegypénztáros
nincs. A kitérők helyszíni állításúak. A
betonaljas, GEO-s harmadikból a rakodóterülettel
szemközt (9.1) ágazik jobbra a faaljas, GEO-s,
használaton kívüli erőművi sínpár. Az 1.-2. és a
2.-3. közé keskeny, a külső vágány felé
betonszegélyű, zúzalék peronokat (funkcionálisan
oldalperonokat) illesztettek. A felvételi épület
előtt az első kitérőpárral csatlakozik a másodikba,
ennek megfelelően a végponti végén is rövid csonka
fejeli meg. |
|
A helyiek a XVIII. századtól
foglalkoztak szénbányászattal, később pedig, a
villamosenergia iránti igényekre választ adva,
1913-ban széntüzelésű erőművet indítottak be - 115
MW teljesítményével az objektum a Monarchia egyik
legjelentősebbje volt. (Nem véletlen, hogy a Moravské
Bránice - Oslavany vasút megnyitását 1912-re
időzítették.) Aktív létének utolsó időszakában,
1993-as bezárásáig az erőmű a Zbýąov melletti
bányák szenével működött. A vas-, illetve faaljas
kitérőkkel szerelt, végponti váltókörzet mögött
áteresz (9.2) és nem biztosított útátjáró (9.250)
következik, az ex-erőmű útját metszve, és a telep
oldalában, kettéágazva ér véget - utolsó méterein
sajátcélú jelleggel - a vasút. Az első átmenő
melletti rakodóterületet kamionparkolónak is
használják, ám a fakéreg-maradványokból ítélve,
történik azért itt árufeladás a vasútra, persze a
működő bányák időszakához képest nyilvánvaló a
zsugorodás. Szemközt meddőhányó magasodik. Alkalmi
kilátónak sem lehet rossz, de kizárólag a laposabb
oldaláról megközelítve, ugyanis a kezdőponti
váltókörzetnél lévő telep felé néző, letermelt
oldalánál tábla figyelmeztet az - eléggé
nyilvánvaló - veszélyekre. |
|
Visszaúton a kezdeti utasterhelés velem
együtt négy fő. |
|
Ivančice állomáson hatan csatlakoznak
és ketten szállnak le. Elindulunk a váltókörzeten
túlra, majd visszatolunk és kitérőbe járunk, hogy a
forgalmi szolgálat - szó szerinti - túráztatása
nélkül keresztezhessünk, mégpedig a Krnov
"mutatványos-állományából" való
különmenettel. Gépe a kéttengelyes 700 689
(T211.0689, Máňa egyéni nevű), egyetlen vontatott
járműve a kéttengelyes Blm 5-2243 motormellékkocsi,
utasai többnyire kisgyermekes családok. |
|
Ivančice město megállóban három
felszálló várakozik. Felkaptatunk a völgy peremére,
megpillantjuk az öt támaszú, új ivančicei viaduktot
(a régiből műemlék jelleggel meghagyott szakasz
ebből a szögből nem látszik), azután jobbról
mellénk ér a másik vonal, és ahogy Oslavany felé
menetben, úgy most is párhuzamosan haladunk a
hruąovany-i vonalon Bohuticéről forduló 850-es
motorkocsival. Moravské Bránice ívben állított,
vöröset mutató bejárati jelzőinél megállunk és a
személyzetek néhány szót váltanak egymással. A
rövid pihenő alatt idézzük fel pár mondatban a
850-es sorozat történetét. A B'2'
tengelyelrendezésű, 24,79 méter ütközők közötti
hosszúságú, 50,5 tonna szolgálati tömegű
motorkocsit 1962-1967. között építette a Vagónka
Studénka, összesen 52 példányban. ČKD gyártású,
K12V170DR típusú dízelmotorjuk 1400/min névleges
fordulaton 515 kW-t teljesít. A motor felőli vég
forgóvázának két tengelyére H750M típusú
hidrodinamikus hajtómű közvetíti a nyomatékot. A
járművek legnagyobb üzemi sebessége 110 km/h.
A bejárat kedvező elszineződésének
hatására párhuzamosan begurulunk az állomásra. Ezenközben
utascserét végez a végpont felől befutó,
842+vezérlő összeállítású, 4406-os számú
Brno-Miroslav járat. Ketten szállnak le és négyen
szállnak át hozzánk a 850-es motorkocsiról, cserél
az utazószemélyzet, új jegyvizsgálónk fiatal,
szemrevaló lány, aki előzékenyen figyelmeztet, hogy
Střelicétől majd másik vonattal kell folytatnom
utamat. Silůvky négy utast ad, Radostice kettőt
elvesz, és tartva a menetrend előírásait, peront
fogunk Střelice második átmenőjén. |
|
Az állomás szerkezete a
2010.05.22-i kiránduláson ismertté vált és hasonló
a helyzet a nemsokára beutazandó, Střelice - Studenec
vonalszakasszal, ennek megfelelően a részletes
leírást mellőzöm. Hárman szállnak le. Három
másik utas társaságában bevárom a szűk tíz perc
múlva előkerülő, 4810-es számú, Brno-Jihlava
viszonylatú személyt, amely itt keresztez a 4809-essel
(Jihlava-Brno). Mindkettő motor-mellék-vezérlő
összeállítású, az első vágányt elfoglaló 4810-es
járművei 854 209 (Gábinka), 21-29 303, 80-29 222
(Martin, új személyvasúti festésű) sorrendben
következnek egymás után. A hat leszállót is
beleértve 20% a vonat telítettsége. |
|
80 km/h-ra gyorsítunk az illesztéses,
kezdetben 5 ezrelékkel, majd erőteljesebben emelkedő
pályán. Omice megállóhelyen négy felszálló és
három leszálló - még mindig tudjuk tartani a
nyolcvanat -, Tetčicén nyolc leszálló, Rosice u Brna
megállóhelyen tízfős, vegyes utascsere jegyezhető
fel. Zastávka u Brna kezdőponti váltókörzetében
kitérőbe járunk, jobbra, a másodikra, hogy
keresztezhessünk az átmenő fővágányon maradó R667
gyorssal. A tizenkét felszállót és tíz leszállót
megmozgató utascsere rég lezajlott, a Búvárral
vontatott gyorsvonat azonban késik, tizenkét percet
kapunk tőle. Hatvanas tempót tartva merülünk bele a
Habřina erdős, szűk völgyébe. Vysoké Popovicén
hét felszálló és négy leszálló könyvelhető. |
|
Rapoticén - ahol öten szállnak fel és
tizen le - a 4845-ös számon betétjáratként
(Náměą» nad Oslavou - Brno) közlekedő, 842 014
motorból és vezérlőből álló formációval
keresztezünk. A motorkocsi gépezete alaposan
megkönnyebbül, ahogy megindulunk lefelé - most a
szakaszos sebességszabályozó fékezéseket
végrehajtó berendezéseké a főszerep. Kralice nad
Oslavou első átmenőjének oldalperonján tíz
felszállót és öt leszállót számolok. Náměą»
nad Oslavou harmadik átmenőjén Búvár áll öt
kocsival, R664 számon érkezett és valószínűleg
R669-ként fordul majd - a pályaépítési munkák
időszakában a gyorsok változatlanul idáig
közlekednek, míg a személyvonatokat eggyel
feljebbről, Studenectől pótolják buszokkal. Tizenkét
leszálló és négy felszálló utas kedvéért
fékezünk le az elsőn. |
|
Studenec ötödik átmenőjén fogunk
peront. A harminc utas döntő többsége a felvételi
épület mögött várakozó pótlóbuszhoz sétál. A
csupa új festésű járművel mutatkozó 4811-est
elengedem, hogy lefotózhassam... |
|
...majd jobb híján kinézek a
kezdőponti bejáraton túlra. A 4813-asig két óra áll
rendelkezésemre, nyíltvonalon elkapható vonat addig
nem lesz (vágányzár nélkül volna, mégpedig
Búváros gyors, tűrhető napállással), de legalább
jólesik az ellazulás a friss levegőn. Aztán irány az
állomás. |
|
Brno felől kétperces késéssel
érkezik a 4814-es személy, 854 222 (Rozárka), 21-29
306, 80-29 216 összeállításban, a mellékvonalról
nyolc utassal esik be a szóló 810 123 motorkocsi és
tolerálható időzítéssel, 15:08-kor megjön a
pótlóbusz Okříąkyről. 4813-as személyvonatom,
ülőhelyein negyven, többségükben a buszról
átszállt utassal, +8-cal (15:11) vág neki.
Szerelvénye azonos az ideúti 4810-essel (Gábinka - 303
- Martin). Náměą» nad Oslavou-n nyolcan szállnak le
és hatan fel. Az elsőn várakozó 754 007-es dízelgép
és négy, zöld-fehér színtervű kocsija az R666/R665
gyorsvonatokat alakítja. Kralice nad Oslavou állomáson
néggyel fogyunk. Rapoticén négyfős, vegyes utascsere
történik és keresztezünk a 80-29 223 (új
személyvasúti festésű), 21-90 340, 854 206
összeállítású személlyel. Vysoké Popovice
megállóhelyen egy felszálló és három leszálló,
Zastávka u Brna állomáson tizenöt felszálló - a 754
009-es Búvár R668 számú gyorsvonatával keresztezünk
-, Rosice u Brna megállóban nyolc leszálló és öt
felszálló, Tetčicén két felszálló és egy
leszálló, Omicén kettő felszálló vesz részt az
állami személyszállítási operátor
szolgáltatásában. Střelicén kitérőbe járunk, a
másodikra, hárommal növekszik a létszám, és ha már
állomás, akkor miért ne kereszteznénk itt is: a 842
014 motorból és egy 050-es mellékből összeállított
4816-os járat pályázik a mögöttünk maradt,
egyvágányú szakaszra.
A kedvezőbb vonalvezetésű, utolsó kilométereken
felgyorsítunk az engedélyezett legnagyobb tempóig és
szakaszos sebességszabályozó fékezésekkel tartjuk az
enyhe lejtőben. Střelice dolnít menetrend szerint
kihagyjuk. Troubsko megállóban, a szomszédos
sínpáron vezérlő+motor formáció (4446) zúg el
mellettünk Střelice felé. Késésünk az egy héttel
ezelőttihez képest valamivel kedvezőtlenebbül alakul,
akkor ugyanis a studeneci +10-ről a brnói +4-ig
sikerült lefaragni az elmaradást, míg most a kezdeti
+8-at nemhogy csökkentettük volna, de kettő perccel
növeltük. (Így sem rossz, bár múlt szombaton nem
vígasztalt volna.) |
|
Brno-Horní Herąpice állomáson, két
másik utassal együtt leszállok. A telephelyen, 854-es
és 842-es motorkocsik, illetve a velük együtt
használatos mellékek, vezérlők között felfedezhető
az egyedi (az eredeti gyárinak megfelelő) festésű 850
001-es, a 850-es sorozat 1962-ben elkészült, eredetileg
M283.101, később M286.0001 jelet kapott prototípusa. A
felvételi épülettel szemközti oldalon nemrég
épült, könnyűszerkezetes, hosszú szín mögött
folynak a majdani új főpályaudvarhoz tartozó
személykocsitároló kialakításának munkálatai. |
|
Lévén még két órám az EC175-ösig,
a nagyállomáshoz gyalogszerrel teljesítem az utat.
Levadászom útközben a fotótémákat,
keresztülsétálok a város ideeső negyedén... |
|
...és a nagyállomás Jókút felőli
váltókörzetét megelőző Svratka-hídnál térek
vissza a vasút mellé. Persze nem marad el a kőhídról
készült kép, stílszerűen 842+vezérlő formációval
a hátán. A műtárgyak a medren kívül a Poříčí
út két ága közül egyet és a vele párhuzamos,
használaton kívüli iparvágányt is metszik, a
mederpillérekkel együtt összesen nyolc támasz
közreműködésével. A "híd-sorozat" vegyes
építésű: két sínpárt kő- illetve téglaboltozatos
szerkezet juttat át, kettőt viszont felsőpályás,
rácsos acél felszerkezet. A Poříčí másik,
nagyállomáshoz közelebbi ága sűrűn telepített,
díszített acéloszlop-támaszú, felsőpályás acél
gerendahidak alá bújik. A nagyállomási peronvégeket
megelőzően, az Úzká felett még egy híd-sorozat
épült: a központi líra vágányaié felsőpályás,
rácsos, ívelt főtartújú acélszerkezet, majd némi
kihagyással a déli csonkák négy felsőpályás
gerendahídja következik. |
|
A hétvégi Sp1767 sebes a kultúrált
küllemű, fekete-sárga-szürke 754 018-as Búvárral
és 22-44-es kocsikkal tűnik fel a 251-es vonalról, a
főpályaudvar északi végében. Újabb fél óra
leforgásával, -1-gyel fékez le az elsőn a 350 013,
19-91 505, 18-90 535, 88-91 105, 21-90 935, 20-91 507,
20-91 501, 20-91 552, 20-91 540, 84-91 103
összeállítású EC175, negyvenen szállnak le róla
és hatvan új utas helyezkedik el az ülésein - a vonat
végében ezzel együtt is csak 20% a telítettség -,
majd pontosan folytatja útját. Břeclav állomásra
-3-mal futunk be, negyvenfős, vegyes utascsere
történik több leszállóval, a negyedórát késő
Sobieskire és öt átszállójára viszont várnunk
kell, ennek megfelelően indulóban tíz percet
csúszunk. Jókúton tizen szállnak le, Pozsonyban
majdnem teljes utascsere történik, a vonat vége már
csak 10%-os, +9-cel folytatjuk. Bernolákovo (Cseklész)
után párhuzamosan haladunk egy szlovák államvasúti
Laminátkás, viszonylag rövid tartályvonattal (mi
helyesben, ő helytelenben), persze hamar magunk mögött
hagyjuk. A második párhuzamos menet a
Senec-Sládkovičovo (Szenc-Diószeg) állomásközben
alakul ki, vegyes összeállítású, államvasúti
Laminátkás teherrel (szintén helytelenben
közlekedik), de a 140 km/h pályasebességet
kihasználva az előbbinél még hamarabb megválunk
tőle. Párkányból +5-tel (21:20) és minimális
utasterheléssel állunk tovább. A garamkövesdi (szobi
vég felőli) útátjárókról lekerült az ideiglenes
15 km/h lassú. Vácról indulóban pontosak vagyunk.
Budapest-Keleti hatodik vágányára a menetrendi
időnél egy perccel hamarabb érkezünk. |