A 250-es (Havlíčkův Brod -
Jókút/Kúty) és 330-as (Přerov - Břeclav) menetrendi
mezőbe tartozó fővonalak rendre déli és nyugati
szakasza közti térségben több, napjainkra részben
vagy egészben felhagyott, illetve néhány működő
vicinális található. Morvaország Brnótól délre
eső dombvidékének melegebb lejtőin, dacára a
túlságosan északi fekvésnek, megterem a szőlő, és
olyan minőségben, hogy a szüreti vígasságokra
nemcsak a pincemester és a csősz hivatalos. Mixeljük
össze e két körülményt két, egymásba kapcsolódó
utazássá!
Útvonalam. 2010.10.09:
Budapest - Popice (70/130/110/250) - ©akvice (250) -
Hustopeče u Brna - ©akvice (254) - Zaječí (250) -
Hodonín (255) - Břeclav (330) - Budapest (250/130/70). 2011.02.26: Budapest - Břeclav
(70/130/250) - Hodonín (330) - Mutěnice zastávka (255)
- Dubňany - Mutěnice (ex 257/255) - Hodonín (255) -
Břeclav (330) - Budapest (250/130/70).
Igénybevett járművek. 2010.10.09:
EC174 Jan Jesenius/Jeszenszky János (Břeclav) - Os4620
(Popice) - Os4613 (©akvice) - Os14619 (Hustopeče u
Brna) - Os14622 (©akvice) - R811 (Zaječí) - Os14515
(Hodonín) - R812 (Břeclav) - EC175 Jan
Jesenius/Jeszenszky János (Budapest-Keleti). 2011.02.26: EC174 Jan
Jesenius/Jeszenszky János (Břeclav) - R805 (Hodonín) -
Os14510 (Mutěnice zastávka) - gyalog
(Dubňany) - gyalog (Mutěnice) - Os14513
(Hodonín) - R808 (Břeclav) - EC171 Hungaria
(Budapest-Keleti). |
|
A Budapest-Keleti tárolóján felvonuló
rj-köteg sötétben egészen érdekesnek adódik,
körülötte a mozdulatlanná fagyott tüzijátékot
formázó fénysereggel. 2010. október 9-én, szombaton
reggel így fest a 174-es EuroCity, hátulról
előrefelé haladva: 19-91 518, 18-90 526, 88-91 107,
21-90 908, 20-91 557, 20-91 525, 20-91 556, 21-91 526,
84-91 105, 350 014 (kék-fehér-fekete színtervű). A
magyarországi szakaszon valamivel magasabb az
utasterhelés az átlaghoz képest: a vonat elejében
megközelíti, hátul eléri a 10%-ot. Párkányban
(©túrovo) köd fogad bennünket, a változatlanul
meglévő ideiglenes lassújeleknek köszönhetően
+5-tel esünk be, öten leszállnak, huszonöt új utas
csatlakozik, +6-tal folytatjuk. Érsekújvár (Nové
Zámky) második középperonján körülbelül
százhúsz érdeklődő számolható össze. Többségük
szokás szerint a kétszáz felszállót felvonultató
Pozsony (Bratislava) nagyállomásáig vásárolt jegyet.
A reklámfestésű, szlovák KözOp-ot hirdető 363 133
kerül elő a fűtőház felől. Jókúton (Kúty)
tizenöttel fogyunk, Pozsony óta egy percet faragva a
késésünkből, ötperces elmaradással
érkezünk-indulunk; Břeclavban +7-tel fékezünk le a
Sobieski mellett az első középperonnál, negyven
felszállóra és húsz leszállóra terjed ki az
utascsere, néhányan a Sobieskivel folytatják útjukat. |
|
A Břeclavból 9:38-kor elstartoló,
Tiąnovig közlekedő, 4620-as személyt veszem igénybe
Popice megállóhelyig. Az első átmenő
oldalperonjának nyelvperonszerű, 1B jelű
meghosszabbítása mellett gyűjti utasait a 242 272
(hagyományos színtervű, brnói állagú, kissé
ütött-kopott, 1981-ben épült 7618-as gyári számon),
22-44 175, 22-44 269, 22-44 314 (zöld-fehérek), 22-44
200 (új személyvasúti színtervű) összeállítású
vonat. A közelben, a raktárépületnél (a felvételi
épület brnói oldalát követően) új fővizsgás
postakocsikon állapodik meg a tekintetem. A két
magánvasúti 740-es a raktár végében viszont már
korántsem új felületbevonatú, főként a hozzám
közelebbi igencsak napszítta. Egyszerre négy ÖBB-s
Taurus is fellelhető az állomáson: a Sobieskit
Bécsből hozó, egy másik, teherrel Brno felé, a
harmadik a 2.-3. közötti, Brno felőli csonkában,
242-es társaságában, és a negyedik önürítősökkel
Bécs felé. A fűtőháznál a kéttengelyes ČD Cargós
dízelgépecske ugyanennek a cégnek a kék színtervű
Laminátkáját vonszolja, közelében 742-esek és
további Laminátkák ácsorognak. 10% alatti
utasterheléssel, csatlakozó vonat késése miatt
+10-zel kezdjük a menetet. Břeclav-teheren AWT-s,
sárga-kék, csatolt Búvárokkal konténervonat
várakozik. A vonali fékpróbát végrehajtva, 120
km/h-ra húzzuk fel a 160 km/h sebességet lehetővé
tevő pályán. Az idő tiszta - napközben kellemes +15
fok várható -, a köd azonban még nem mindenütt
szállt fel, a háttérben nagy, szürkésfehér, itt-ott
szinte lilába hajló foltok árulkodnak a párásabb
helyekről. |
|
Ladnától Zaječíig 1-3 fős
utascserék fordulnak elő, alapvetően felszállókkal,
©akvicén pedig tízzel gyarapszik a közönség. Az
első átmenőn a hamarosan közelebbről is
megismerendő 809 358-as motorkocsi várja az indulási
idejét. Popice megállóhelyre érkezőben a tízperces
csúszásból négyet sikerült faragni. Négy
felszálló és öt leszálló mozog a peronon. Bő
másfél órát hagytam magamnak ezen a helyszínen,
néhány nyíltvonali felvétel készítése céljából.
A friss, vidéki levegő megvan, ám a csendet gyakori
lövések zaja veri fel - természetesen nem
polgárháború dúl, hanem a szőlőre éhes madarakat
próbálják távoltartani a hordóba szánt
értékektől. A durrogtató emberek reggeltől estig
lövöldöznek vaklőszerrel. Már épp javasolnám a
tüzijátéknak szánt pirotechnika alkalmazását, amely
ugyanilyen hangos, de legalább valamivel látványosabb,
persze itt a vágányok mentén nemigen akad, aki a
javaslatomat meghallgatná, ígyhát inkább
fotóállást foglalok a végponti peronvégtől nem
messze eső, murvás út különszintű metszésében
épített betonfelüljárón túl. Elsőként az ostravai
TSS (Tra»ová strojní společnost, a.s.) csatolt
742-esei (408, 521) tűnnek fel anyagosvonattal,
kisvártatva az Unipetrol Doprava 740-párosa (803+784)
visz tartálykocsikat Brno felé, tehát mindenki
pontosan a cége működési területével kapcsolatos
vontatási tevékenységet végzi. |
|
Fázishatár lévén a bevágásban,
leginkább leeresztett szedős géppel elsuhanó
vonatokat lehet fotózni, mint például az EC273
Jaroslav Haąek-et, élén a 012-es Gorillával, vagy a
Brno irányába haladó, ČD Cargós 210 014-est tolatós
teherrel. A Vasaló egész tisztességes mennyiségű
kocsit cipel magával, igaz, a többségük üres.
Visszasétálva kezdőpont felé egy keveset, máris a
helyükön vannak az áramszedők, mint például a
807-es gyors erőteljesen festékhiányos 242 240-esén. |
|
Földúton indulok el a vasúttal
párhuzamosan és kapom le az ÖBB Taurusból, ÖBB-s és
DB-s kocsikból összeállított, körülbelül tíz
percet késő EC172 Vindobonát. A 242-eses R804 még
többet, fél óra körül késik. A falu közelében
üzemelő, füves reptérről motoros
sportrepülőgépek, motoros vitorlázógépek, motoros
sárkányok emelkednek fel és használják ki az őszi
jó időt. A durrogtató emberek lankadatlanul
durrogtatnak, beljebb, a lakóövezetben néhányan a
kertjüket művelik - senki sem unatkozik. |
|
A Popicéről menetrend szerint 11:52-kor
továbbközlekedő, 4613-as számú személyvonat
(Tiąnov-Břeclav) 10% alatti utasmennyiségéhez
"egy megállónyira", ©akvicéig csatlakozom.
A 242 210 mögé négy 22-44 középszámú kocsit (307,
199, 284, 184, valamennyi zöld-fehér) soroztak, kettő
felszállóra és egy leszállóra korlátozódik az
utascsere; a hárompercnyi út végén, ©akvicén öten
szállnak le (köztük egy kerékpáros), hárman fel. Az
öt átmenővágányos, felújított, keretállásos
felsővezetékrendszerű állomás kétszintes felvételi
épülete (forgalmi iroda: 108.370) végpont (Brno) felé
nézve jobboldalt kapott helyet. A típustervnek
megfelelően térkőburkolatú, betonszegélyű
oldalperon került az 1. mellé, keskeny,
térkőutánzatú betonelemes, alacsony középperonok az
1.-2.-3. által határolva, és a gyalogosaluljárós, a
vágányok felé térkőutánzatú betonelemes, belül
térkőburkolatú, SK+55 szintű fő-középperon (4.-5.)
zárja a sort az épülettel szemközti oldalon. A
végponti váltókörzethez közelebb, az 1. mentén
oldalrakodó - használaton kívüli raktárral -, majd
térvilágításos rakodóterület húzódik. A
rakodóterületet a külső oldaláról az elsőbe
kötött csonka határolja. A kezdőponti
váltókörzetnél, a felvételi épület Břeclav
felőli oldalát követően az első átmenőből
betonaljas, Hohenegger feszítőelemes
sínleerősítésű, sajátcélú sínpár ágazik,
kezdőpont felé nézve balra távolodik és henger
alakú, fém tárolótartályokkal is ellátott,
nagykiterjedésű ipartelepre tér. A telepen
gázszállító tartálykocsikat látunk a sajátcélú
kapcsolatból szétbontakozó, négyvágányos tárolón,
illetve a beletorkolló, a telep különböző
pontjaitól vezetett ágak egyikén. A tároló az
iparterület keleti sarkánál mozdonykörüljáró
csonkában fut össze és ér véget. További két ipari
létesítménycsoport szegélyezi az állomás északi
(felvételi épület mögötti) térségét: a
közelebbin jókora vasbeton siló magasodik, a
távolabbi a végponti váltókörzetnél helyezkedik el,
gömb alakú tartályokkal. Vasúti kapcsolatuk a
gázszállító kocsis telepi iparvágányba torkollik
úgy, hogy az állomásról visszafogással lehet
odajutni. A silós telepi ágat nem, vagy csak
szezonálisan használják. A felvételi épület
mögött, kezdőpont felé kissé eltolva buszforduló
található (két kocsiállással, bádog hullámlemez
esőbeállóval): a vonathoz csatlakozó, sárga-kék
színtervű Karosa-Irisbus összegyűjti a ©akvice
település központi lakóövezetéhez igyekvőket, majd
útnakindul. |
|
Az átmenő fővágányokat a betonaljas,
Pandrol sínleerősítésű kezdőponti váltókörzetben
csupán egy (nagysebességű) kitérőpárral
kapcsolták. A Hustopeče u Brna-i, 254-es menetrendi
mezőben szereplő zsákvonal betonaljas, Hoheneggeres
sínpárja a 250-es vágányaival párhuzamosan halad,
és a központi lakóövezethez vezető, alsóbbrendű
aszfaltút háromnyílású betonfelüljárója (107.990)
mögött hegyesszögben a telep mellé távolodik. Az
északi nyílás alatt bújik át az ugyancsak
hegyesszögben távolodó, sajátcélú vasúti
kapcsolat. Egy órám van az állomáson a hustopečei
vonatomig, ezalatt csupán az EC275 Slovan
(Prága-Pozsony) kapható lencsevégre, egyéb,
kezdőponti irányú forgalom híján. A lövöldözést
persze innen is folyamatosan hallani, mert bár az
iparterületek közvetlen közelében nem terem szőlő,
azért a Popice - Hustopeče - Velké Pavlovice (és
tovább keletnek) "borfront" nem esik messze az
állomástól. Hustopeče felől húsz utassal, pontosan
gurul be az elsőre a 809 358-as szóló motor 14618-as
számú személyvonatként és fordul menetrend szerint
13:02-kor, 14619-ként. Illetve csak fordulna, mert a
csatlakozó Olomouc-Brno gyors késése miatt
előreláthatóan tíz percet csúszik indulóban. A
242-es villanygéppel vontatott, szokásos
összeállítású (1.+2.o. fülkés, poggyászteres,
három 2.o. fülkés, mindegyik hagyományos zöld-fehér
festésű) Brno-Olomouc gyors (R809) pontos, harmincan
szállnak le róla - köztük egy húszfős
turistacsapat, amelynek azonban nem Hustopeče a
célpontja -, a páros, késő járat (R806) pedig a
délelőtt lefotózott, kopott 242 240-essel tűnik fel,
róla négyen sietnek át hozzánk, velük együtt alakul
ki a tizenöt fős utaslétszám. Az R806 végét két
22-44 és két 20-41 kocsival erősítették meg, a
folyamatban lévő mutěnicei borfesztiválra gondolva,
bár meglehetősen üres a vonat, a nagyobb tömeget
tehát visszaútban várja a vasúttársaság. |
|
+13-mal indulunk neki. Az 1894-ben
megynyitott vonal ©akvice, forgalmi iroda kezdőponttal
szelvényszámozódik, a személyszállítás
munkanapokon - néhány perces eltérésekkel - órás
ütem szerint valósul meg, a szóló motorkocsik KN-es
rendszerben közlekednek. A felüljáró
(szelvényszámozásunk szerint 0.3) után (0.370-től)
40 km/h legnagyobb sebesség engedélyezett. Áteresz és
murvás út metszésében nem biztosított útátjáró
(0.920) létesült a gázszállító kocsikat tároló,
nagyméretű ipartelep végében - a telepen idáig tart
a négyvágányos csoport mozdonykörüljáró csonkája.
Átereszt (1.1) hagyunk magunk mögött; rézsút,
fokozatosan távolodunk a fővonaltól, balunkon villamos
távvezetékkel. Enyhén, 2,5 ezrelékkel emelkedünk
1.550-től. Murvás utat keresztezünk nem biztosított
útátjáróban (2.010), az út elfordul és a balra, a
vasúttal párhuzamosan halad tovább. Mindkét oldalon
művelésbe vett földek uralják az enyhén hullámos
tájat. A vonalvezetés vízszintesbe kerül (2.5),
rövid bal ívet (2.550-től) rövid egyenes szakasz
követ, hosszabb bal ívet kezdünk (2.750-től),
amellyel, és továbbiakkal lapos dombot kerülünk nagy
kifli alakban, összességében majd' 180 fokos
irányváltozást elszenvedve. Zúzottkő ágyazatú,
illesztéses, faaljas, a cseh mellékvonalak átlagához
képest aránylag gyenge minőségű a felépítmény. A
kerek kilométerértékeket jelző kövek nagyobb
méretű, felül íves hasábok, a többi szintén hasáb
alakú, de kisebb, felül lapos gúla formával, emellett
szórványosan fémrúdra hegesztett fémtáblácskákat
is alkalmaztak. Két áteresszel (3.210, 3.370) feljebb,
3.7-től 60 km/h engedélyezett, a felépítmény
továbbra is illesztéses, azonban határozottan
kedvezőbb minőségű. Négyezrelékes emelkedőben
fekvő szakasz (4.1-4.5) elején murvás út nem
biztosított átjárója és áteresz (4.2) épült.
Negyedkilométernyi vízszintes végétől (4.750) ismét
négy ezrelékkel emelkedünk, bal ívet veszünk
(4.850-5.050), azután újabbat (5.350-től), az ívben 9
ezrelékesre nehezedik a kaptató (5.4-től). 50 km/h
állandó sebességkorlátozás veszi kezdetét (5.550),
valószínűleg nem a pályaviszonyok, hanem a közeli
iparterületek miatti nagyobb gyalogosforgalom,
ugyanakkor kedvezőtlen rálátás miatt. Balra a vasút
mellett ipartelep (5.7-től), gumis műhely (5.8), jobbra
szintén ipari épületek, a telep végében nem
biztosított útátjáró (5.870 - aszfaltúton); az
állandó korlátozás végetér, jobbról a helyi
településeket összekötő aszfaltút kerül a vonal
mellé.
Áteresz (6.050) következik, a Hustopeče u
Brna bejáratát helyettesítő táblát
(6.280) murvás út nem biztosított átjárója (6.290)
elé állították közvetlenül, a faaljas
váltókörzetre (6.490) 40 km/h állandó lassút
tűztek ki. Az állomás három R65 sínrendszerű,
betonaljas, GEO-s átmenővágánnyal rendelkezik,
középen az átmenő fővágánnyal. Az igen ritkán
(valószínűleg idényjelleggel) használt,
kisiklasztósarus első átmenőt a jobboldalt
elhelyezkedő, egyszintes, téglából készült,
nyeregtetős felvételi épületet (6.8) megelőzően
kötötték vissza a másodikba. Mellette
kamionparkolóként működő, aszfaltozott
rakodóterület fekszik. A szintén legfeljebb
idényjelleggel forgalmat bonyolító, kisiklasztósarus
3. átmenőként még rövidebb, ugyanis a parkoló
kezdőponti végénél építettek kitérőpárt a 2.-3.
közé, innen a két sínpár további
vágánykapcsolások nélkül fut párhuzamosan és
végződik külön-külön bakban (6.820). A felvételi
épülettel szemközt a 3. mellé oldalrakodó és
raktár került, a kitérőpártól kissé végpont felé
még egy oldalrakodó és nagyobb méretű raktár (6.7),
a kettő között pedig aszfaltozott rakodóterület. A
felvételi épületet tíz-tizenöt éve renoválhatták,
azóta itt-ott vizesedik, falát helyenként
összefirkálták, a helyiségei utasokat nem fogadnak. |
|
A kitérők faaljasak, Hohenegger
leerősítéssel, a sínanyag 1973-as třineci, a
vágánykapcsolatok környezetében faaljas, Hoheneggeres
szakaszokat alkalmaztak. A váltóállítás helyszíni.
A váltókörzettől kezdőpont felé a folyópálya R65
sínrendszerű, betonaljas (SB6D-73), GEO-s, utólag
termithegesztett. Iparvágány kiágazás nincs a
vonalon, beleértve az állomást, azaz voltaképp maga a
vonal viselkedett eredetileg iparvágány-szerűen, az
utóbbi időben pedig a ráhordó vicik kenyerét eszi. A
2. betonelemes oldalperonjának végponti végébe
telepített "állj, a vágány zárva!" jelzés
redundánsnak tűnik, kivéve ha valaki a bakig
hátralevő tíz méterre sem szeretné beengedni a
motorkocsit, ahol egyébként az üzemszerű forgalmat
tekintve úgysincs semmi keresnivalója. Jegyvásárlás
a vezérnél lehetséges, továbbá az IDS JMK sárga
érvényesítőkészülékét is felszerelték az
épület falára, arra az esetre, ha valaki itt kezdi meg
utazását az egységes jeggyel. A derék
elegytovábbító szakember a felvételi épület
raktárnak használt helyiségéből kerékpárt vesz
elő, rövidnadrágot és pólót húz, majd elteker. |
|
Az állomás végponti végét
lezáróan, a bakok mögött aszfaltút fut keresztben, a
közelben buszállomást látunk, a břeclavi BORS a.s.
által üzemeltetett, sárga-kék Irisbusok várják a
menetrendi idejüket. A XIII. században alapított,
jelenleg hatezer körüli lélekszámú kisváros hozza a
nagyonélhető-nagyoneurópai fazont, persze az
impozáns főtértől távolodva már előfordulnak
kopottabb falú házak. De az összkép az apróbb
szeplőkkel együtt is osztrákosan ékszerdoboz-szerű.
Borospincékben, vinotékákban nincs hiány a környező
utcákban. A városháza tornyos épületén 1906-os,
magán a tornyon pedig, egy címer felett 1574-es
évszám olvasható le. Épp esküvőt tartanak, a pár a
vendégsereglettel végigsétál a téren, fotóztatja
magát, azután elnyeli őket a városháza. A motorkocsi
soronkövetkező útja előtt húsz perccel előkerül a
vezér, elhelyezi a bringát az épületben és
visszavedlik sötétkék vasutas egyenruhába. Az
utasterhelés, mintha szándékosan lenne, most is
pontosan tizenöt fő. Végiggurulunk a jobb minőségű
60 km/h-s szakaszon, rátérünk a 40 km/h-s, rosszabb
állapotban lévőre, végül két sárgával bejárunk
©akvice első átmenőjére. A gyalogosaluljárót senki
sem használja, az utasok toronyiránt célozzák meg a
fő-középperont. Újabb "egy megállós"
menet következik Zaječí állomásig, a pontosan
érkező, 242 240 (ma harmadszor látjuk), 20-41 260,
20-41 606, 39-41 040, 82-40 182, 20-41 468, 20-41 378,
20-41 392 (zöld-fehér festésűek) összeállítású -
tehát megerősített -, R811-es gyors
szolgáltatásának igénybevételével. A tíz
leszállót és nyolc felszállót beleértve a vonat
végében 25%-os utasterhelés jegyezhető fel, az eleje
üresebb, vagyis még mindig nem érzékelhető a
borfesztivál forgalomgeneráló hatása. A nagyérdemű
egyelőre iszik, utazni majd később fognak. |
|
Zaječíben öten várnak a gyorsra,
tizenöten leszállnak, többségük - velem együtt -
átszálló a Hodonínba közlekedő 14515-ös
személyre. A borfesztivál miatt a vonatot
megerősítették, a szokásos szóló 810-es helyett a
fő-középperon felvételi épülettel szemközti
oldalánál, a negyediken (ahonnan egyenesből ki lehet
járni a 255-ös menetrendi mező vonalára) a
következő összeállítás várja a helyben
felszállókkal együtt tizenöt fős közönséget: 742
320 (a mozdony hagyományos vörös festésű, az állami
személyszállító operátoré), 24-29 126, 24-29 165,
24-29 179, 24-29 106, 24-29 274, 24-29 365 (az első öt
mellék hagyományos színtervű, az utolsó pedig az
ablakok vonalában és felette kék, alul fehér, a
homlokfalak alul sárgák). Pontos indulás. A líra
kezdőponti fejét alsóbbrendű aszfaltút
betonfelüljárója (0.520) határolja. Áteresztől
(0.650) kezdve rövid bal-jobb ellenívvel
harmincméternyire maradunk el a fővonaltól, túljutunk
a bejáraton (0.750) és hegyesszögben, enyhén
továbbra is távolodunk a 250-eshez képest. Az
előjelző (1.250) és a helyi településeket
összekötő aszfaltút betonfelüljárója (1.940)
egyaránt az egyenes szakaszra esik, a D2 autópálya
betonfelüljárója (2.570) alá azonban már bal ívben
kerülünk, az ív végében áteresz (2.620) épült.
Illesztéses, faaljas a pálya, az engedélyezett
legnagyobb sebesség 50 km/h, köszönhetően elsősorban
a teljes vonalat jellemző, kissugarú íveknek: szinte
"sarkonfordul" a vasút az egyes
mezőgazdasági területek határán. |
|
A fény bejárati, közös fény
kijárati jelzős Velké Pavlovice
előjelzőjét (3.110) bal ív követi, a bejáratot
(3.570) aszfaltút átszelésében fénysorompós
útátjáró (3.650) és ismét bal ív, baloldalt
rakodóterülettel ellátott csonka veszi kezdetét,
faaljas vágánykapcsolat (3.7) történik hozzá,
kialakul a faaljas, Hoheneggeres első átmenő, amelynek
oldalrakodója is van a rakodóterülettől végpont
felé. A váltókörzetből jobbra ágazik a faaljas,
Hoheneggeres harmadik illetve a betonaljas, Hoheneggeres
negyedik, utóbbit tárolt önürítősök foglalják.
Zúzalékburkolatú, a 2. felé betonszegéllyel
rendelkező, keskeny peron ékelődik az 1.-2. közé.
Nincs utascsere. A háromszintes, előtetős felvételi
épületet (3.9) baloldalt találjuk. A végponti
váltókörzettől (4.050) a település keleti szélén
folytatjuk, elhagyjuk a végponti bejáratot (4.280),
alsópályás, egynyílású acél gerendahíddal (4.6)
metsszük a Trkmanka-patakot. Egy darabon, enyhe
emelkedőben ezt a vízfolyást követjük. A végponti
előjelzőn (4.650) és aszfaltút fénysorompós
átjáróján (4.730) túl jobbra kamionparkoló, balra
ipartelepek helyezkednek el, megérkezünk a település
lakóövezetéhez közelebb eső Velké
Pavlovice zastávkára (5.2). Az utascsere
mérlege nyolc felszálló és kettő leszálló.
Baloldalt zúzalékburkolatú peron és egyszintes,
előtetős felvételi épület, a végponti peronvég
közelében nem biztosított útátjáró (5.350 -
alsóbbrendű aszfaltúton). Zúzottkő ágyazatú,
faaljas, illesztéses a pálya. Átereszt (5.490)
követően 30 km/h állandó lassú kezdődik (5.650), de
nem az újabb áteresz (5.770) állapota, hanem a
kissugarú, jobb ívben aszfaltút átszelésében
kialakított, nem biztosított útátjáró (5.8) miatt.
Jobbra gyümölcsfák, balra megművelt földterület, a
háttérben dombvonulat. Gyorsítunk pályasebességre,
azaz 50 km/h-ra. Kissugarú, jobb ívvel (6.550-től)
majd' 90 fokos irányváltoztatás történik a jobb kéz
felől elhelyezkedő, művelésbe vett földterület
szélén, átereszhez (8.0) érünk kissugarú bal
ívben, és az ív végében, rövid jobb elejét
határolóan betonemes burkolatú, nem biztosított
útátjáróhoz (8.070 - murvás úton). Bořetice falu
északnyugati szélénél (8.5) meglátjuk Bořetice
megálló-rakodó kezdőponti vágánykapcsolatát (8.6).
Jobbra ágazik a használaton kívüli, faaljas,
Hoheneggeres első átmenő, mellette egyszintes
felvételi épülettel a kezdőponti váltókörzetnél,
tőle végpont felé oldalrakodóval, fából készült
raktárral, kockaköves rakodóterülettel. A két
átmenő zúzalékburkolatú, a külső sínpár felé
betonszegélyű, keskeny peront fog közre. Tizenkét
utassal leszünk kevesebben. A végponti
vágánykapcsolatot fénysorompós útátjáró (8.840)
zárja, aszfaltút keresztezésében, valamint
kisnyílású híd patakon (8.850). A kezdőponti
vágánykapcsolattól az útátjáró végponti oldaláig
40 km/h állandó sebességkorlátozás érvényes.
Balra, a patak mentén 9.2 környezetében kis tavak
láthatók. Megművelt földterületek közt halad a
vasút, bal kéz felől a háttérben dombvonulat, a
lejtők aljában szőlőültetvényekkel. Alsóbbrendű
aszfaltút átszelésében, áteresszel a kezdőponti
oldalán, nem biztosított útátjáró (10.870)
létesült. |
|
Kobylí na Moravě
előjelzője (11.050), áteresz (11.3), a bejárat
(11.450), ismét áteresz (11.6) és a faaljas
váltókörzet (11.680) jön sorban. Fény bejárati,
közös fény kijárati jelzős, két átmenővágányos
az állomás, átmenő fővágánya az első (faaljas,
Hoheneggeres), mellette betonszegélyű,
zúzalékburkolatú oldalperonnal, az 1.-2. között
pedig keskeny, zúzalékburkolatú, a külső sínpár
felé betonszegélyű utasperonnal. Az elsőtől jobbra
régebben volt még egy átmenő, az ex-első, amelyet
elbontottak, de megmaradt a hozzátartozó, az
egyszintes, tetőtérbeépítéses, előtetős felvételi
épülettől kezdőpont felé eső oldalrakodó és a
fából készült raktár. A felvételi épület az
ugyancsak faaljas, végponti váltókörzethez (11.920)
közelebb kapott helyet. Kitérőbe járunk, a másodikra
- kereszt azonban nincs -, az utolsó leszálló
nyugodtan "leolthatná a villanyt", ha nem
lennék a színen. A megerősített formáció talán
gyengébb gyorsulása, illetve a lassújeles szakaszokon
való, hosszabb időzés miatt indulóban kettő perccel
maradunk el a menetrend előírásaitól. Hívóval
járunk ki. Patak kisnyílású betonhídja (11.950)
mögött közvetlenül fénysorompós útátjáró
(11.960) létesült macskaköves út átszelésében,
azután két áteresz (12.070, 12.380) között a
végponti bejárat (12.150), kissugarú jobb ív és az
előjelző (12.530) a sorrend, a harmadik áteresszel.
Jobb kéz felől, a település szélén borospincék
sorakoznak, a helyi településeket összekötő
aszfaltút halad a vasút közelében, balra megművelt
földeket látunk. Faaljas, illesztéses a
felépítmény. Átereszt (13.020), valamint áteresszel
kombinált, nem biztosított útátjárót (13.450 - a
párhuzamos közútba torkolló, alsóbbrendű
aszfaltúton) hagyunk magunk mögött. A borospincéket
napraforgótábla váltja. |
|
Brumovice
megállóhely téglából készült esőbeállóját
(14.4) sajátságos módon a párhuzamos út szélére
telepítették, így egyszerre buszmegállóként is
funkcionálhat. A vágány jobb oldalához
betonszegélyű, zúzalékburkolatú peront húztak.
Megálló-rakodó lehetett régebben a hely: balra
végpont felől bekötött rakodó csonka vagy rövid
átmenő alépítménye sejlik. Nincs utascsere. A
rakodóvágány végponti csatlakoztatásának helyét az
eddig párhuzamosan haladt közút metszésében
létesített, fénysorompós útátjáró (14.490)
határolja, az út a vasút baljára kerül és kétszáz
méternyire eltávolodik. A felépítmény változatlanul
illesztéses, faaljas, szakaszosan ágyazatpótolt, a
pályasebesség megegyezik az eddigiekkel. Áteresz
(14.530), nem biztosított útátjáró murvás úton
(15.270), áteresszel a végponti oldalán,
nagyfeszültségű távvezeték a vasút felett
keresztben (15.9), majd kissugarú jobb ívvel végleg
elszakadunk az úttól és a Trkmanka-pataktól. A
végponti oldalán áteresszel kombinált, nem
biztosított átjáróban (16.540) murvás utat
keresztezünk. Fény előjelző (16.850) közelében
megpillantjuk a ®dánice, Klobouky u Brna település
felől, balról közeledő, igen ritkán használt vasút
(ex 256-os, személyforgalmat már nem bonyolít)
faaljas, Hoheneggeres vágányát, amely a fény
fedezőjelző (17.250) mögött, nyíltvonalon
csatlakozik (17.4).
Rövid jobb ívet kezdünk, túljutunk az áteresz
(17.730) szomszédságában telepített, kezdőponti
fedezőjelzőn (17.750), kissugarú jobb ívben murvás
utat szelünk át nem biztosított útátjáróban
(17.850), bal ívet veszünk és vízfolyás
kisnyílású hídjánál (18.230) meghaladjuk Čejč
bejárati jelzőjét (18.280). Balra, ipartelep
területén három csonka jelenik meg a híd után, jobb
kéz felől szintén vasúttal kiszolgált ipartelep
tűnik fel, és a csonkák, valamint a jobb oldali telep
faaljas, Hoheneggeres sajátcélú kapcsolata egyaránt a
bal ív végében fektetett, faaljas váltókörzetbe
(18.3) torkollik. A fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős, hat átmenővágányos (az R65
sínrendszerű 2. kivételével UIC S49 sínanyagú)
állomás jobboldalt található, egyszintes szárnyakkal
rendelkező, középen kétszintes, előtetős felvételi
épülete (18.6) a végponti váltókörzethez esik
közelebb. Az 1. faaljas, Hoheneggeres, önürítős
kocsikkal (ČD Cargo, Falls) foglalva, a 4.-6. szintén
faaljas, Hoheneggeres (az 5. és 6 ritka használat
jeleit mutatja), a 2. betonaljas, GEO-s.
Vágánytengelyugrásos az állomás: kezdőpont felé a
harmadikról, végpont felé a másodikról lehet
egyenesben kijárni a 255-ösre, ehhez képest a vonalat
egyben adták át Zaječítől Hodonínig 1897. május
16-án, tehát korántsem arról van szó, hogy a
Klobouky u Brna-i ág épült volna előbb.
Zúzalékburkolatú, keskeny peronok az 1.-2., 2.-3.
között, betonszegéllyel a külső vágány felé, az
utasperonokat betonelemes gyalogosátjáró kapcsolja
össze, a 6. mellett rakodóterület és ipartelep
található, az 1. mentén oldalrakodó, raktár a
felvételi épülettől kezdőpont felé, a kezdőponti
váltókörzetnél pedig tölcséres-surrantós
ömlesztettáru rakodó. Heten szállnak fel. A faaljas
kitérőkkel fektetett, végponti váltókörzetből
(18.750) rövid csonka ágazik balra. Kissugarú jobb ív
kezdődik az immár betonaljas nyíltvonalon, az
elejében fénysorompós átjáróval (18.770)
macskaköves út metszésében és áteresszel; a
végponti bejáratig (19.1) még egy áteresz (18.9)
említhető - jobbra napelemtáblák a földeken -,
aszfaltozott, majd murvás burkolatú, alsóbbrendű út
ér mellénk (19.4), és a több mint 90 fokos
irányváltoztatásra kényszerítő ívet a végponti
előjelző (19.5) zárja. Nem biztosított átjáróban
(19.920) átszeljük a murvás utat - a jobbunkra kerül
-, bal ívet veszünk, két átereszt (20.050, 20.480)
hagyunk magunk mögött. A táj enyhén hullámos-dombos,
megművelt földekkel mindkét oldalon. Nem biztosított
útátjáróban (20.750) újból keresztezzük az
egyébként meglehetősen jó minőségű murvás utat
(baloldalt halad a továbbiakban), 20.9-től bal ívet
veszünk, áteresz (21.0) következik és nem
biztosított átjárók a murvás útról leágazó
földút (21.290) illetve zúzalékburkolatú út (22.5)
keresztezésében. Balra a pálya mellett régi
kéttengelyes teherkocsi vázából kialakított,
felhagyott szerszámraktár árválkodik (22.9).
Áteresztől (22.930) végpont felé a murvás út
mindinkább aszfaltozottba megy át, ahogy
megközelítjük Mutěnice települést. Földút ágazik
róla, állandóan zárt (mechanikus sorompós)
útátjáróban metsszük (23.890), azután áteresz
(24.250) szomszédságában, fénysorompós
útátjáróban találkozik a vonal a helyi
településeket összekapcsoló aszfaltúttal (24.320 -
közvetlenül előtte áteresz). A dízelgép vezére
kezdettől fogva igen sokat használja a légkürtöt,
és nyilván nem feleslegesen, hanem a szőlőközelben
lévő, nemcsak musttal élő emberekre gondolva. |
|
Balra, a hely megszokott tartozékaiként
Mutěnice szőlőskertjei úsznak be a képbe, jobbra
viszont, a mezőn, sokkal kevésbé hétköznapi
látvány tárul elénk: buszok garmadája parkol,
csalhatatlan jeleként a tömegrendezvénynek. A
légkürt immár folyamatosan szól. Áteresz (24.9) és
még egy (25.6), alsóbbrendű aszfaltút nem
biztosított átjárójával egybeépítve, azután a
harmadik (25.850), a jobboldalt elhelyezkedő
sportkomplexumnál,... |
|
...balunkon csecsebecseárusok standjai
és autói alkotnak sorfalat; fékezünk, óvatosan
begurulunk Mutěnice zastávkára. (A megállótól
Hodonínig terjedő távot, a 257-es menetrendi mezőben
szerepelt, már bezárt vasút (Mutěnice-Kyjov)
kezdőponti szakaszával együtt a második részben
ismertetem.) A peron és környéke hemzseg a
borfesztiválozóktól, de úgy, hogy vonatunk hat
kocsija heringesdobozra tömve sem volna képes mindenkit
elszállítani innen. Szerencsére "csak" a
társaság fele kíván Hodonínon át hazajutni, a
másik fele a kezdőponti irányt választotta, de így
is 100%-os telítettség adódik. A megállótól a
település hosszában buszok, árusok, emberek, emberek,
árusok, buszok, szinte vég nélkül. Mutěnice
állomáson kitérőbe járunk és a megerősített
14522-es személlyel - 754 037-es Búvár, négy 22-44
kocsival - keresztezünk, rá vár a tömeg másik fele a
megállóban, de emitt sincsenek kevesen, megrohanják a
zöld-fehér járműveket, jónéhányan pedig nálunk
növelik a zsúfoltságot. A két vonat jegyvizsgálói
nagyokat derülnek a kapatos fesztiválozókon.
Egyértelmű, hogy sok-sok nedű folyt le a látogatók
torkán, ám randalírozásnak, kirívó hangoskodásnak
semmi jele: a hangulat emelkedett, vidám, kisebb
csoportokban énekelnek, az előrehaladottabb
állapotúak szunyókálnak, és semmi több. Sokan
cipelnek musttal, borral teli műanyag palackokat. Egy
üveges tekintetű, fiatal srác nyakából zsinóron
másféldecis műanyagpohár lóg: vélhetően az edény
segítségével kóstolta végig a felhozatalt. A
255-ösből a végponti váltókörzetnél balra (észak
felé) ágazó, Kyjov településhez tartó vasútból
csupán a delta környezetét használják, és azt sem
sokáig. A helyi településeket összekötő aszfaltutat
a nyíltvonalon fénysorompós útátjáróban
keresztezzük, ezután a közút, a vonallal párhuzamos,
hosszú egyenesben, Hodonín határáig mellettünk
marad, hétvégiházak sávja mentén. |
|
Tízperces késést hozunk össze
Hodonín érkezőben, ami két extrém utascsere, illetve
extrém utascserével nehezített kereszt körülményei
között korántsem tűnik rossz eredménynek. |
|
Kicsit elverjük a Břeclav felé
közlekedő R810-est: a reklámfestésű 362 121-essel
vontatott gyors bevárja a személyt, a bizonytalan
léptű, éneklő borbarátok felkecmeregnek, azzal
folytatja a menetet, párhuzamosan elstartolva a
körüljáró 742-esünkkel. A přerovi váltókörzethez
indulok, a 255-ös bekötéséhez, útközben
lencsevégre kapom a felvételi épülettel szemközti
oldalon berendezkedett Kőolajkutató és Geológiai
Múzeum előtti, kisebb méretű, szoborként
kiállított olajkutat. |
|
A 255-ös felépítménye a
váltókörzetet (36.9 a saját számozása szerint)
megfejelő ívben 49-es sínrendszerű, SB8P-09-93
betonaljakkal, GEO sínleerősítéssel. Az északnak
ívelő 255-ös, valamint a fővonal
ágyazatátvezetéses, egynyílású betonhidak (a
255-ösben: 36.7) segítségével jut túl egy városi
aszfaltúton. Přerov felől, a fővonalon 363 001 fut be
három zöld-fehér termeskocsival, 750 111 pedig
tartályvonattal, eközben a 255-ösön
"anakonda" érkezik, vagyis két 810-es
motorral közrefogott négy 24-29 mellék, púposra
tömve. |
|
A fővonalat az említett út felett
átjuttató betonhidat, ugyanúgy, mint a 255-ös
hasonló műtárgyát, 2000-ben újították fel, a
Nordbahn rekonstrukciójakor. A márvány emléktáblát
(pontosabban alapkövet) és a hídfőt a helyi értelmiség
látta el kézjegyével. Tekintve, hogy a nappali
világosság rohamosan adja át helyét az őszi,
aranyló napnyugtának, kedvezőtlen fényhelyzetet
teremtve a fákkal körbevett váltókörzetnél,
visszasietek az utasperonok környékére. Břeclav
felől a nemrég látott 362 121-es alaposan
megerősített, tizenkét kocsis gyorsvonatot hoz, hogy
az anakondával és több busszal szállított vendégek
mindegyikének jusson hely. Lekapom a hosszú pihenőjét
töltő 242 274-est a felvételi épület-párostól
kezdőpont felé eső, napnyugtától aranyló ablakú
épületnél, azzal elhelyezkedem a fő-középperonon,
ahova - a szokásostól eltérően, de a borbarátokra
tekintettel jóval praktikusabb megoldással - a 812-es
gyors befut. 362 158 (kék-sárga), 39-40 267, 82-40 311,
20-41 381, 20-41 399, 20-41 375 összeállítású, azaz
nincs megerősítve, és a szolgáltató jól kalkulált,
mert mindössze ötven felszálló adódik. A tíz
leszállót beleértve 50% a vonat telítettsége. Az
elsőre csatolt háromrészes RegioNova érkezik Vrbovce
felől - ezt viszont megerősítették. Míg folyik az
utascsere, 363-asos autószállító elegy előz
bennünket, azután Hruskynál, helytelenben
visszaszerezzük a vezető pozíciót. Tizenöttel fogy
az utaslétszám Břeclavban. |
|
A fennmaradó időben megörökítem a
fűtőház közelében álló, MRCE Dispolok színekben
szereplő ES64F4 152-est. A Sobieski pontosan érkezik,
tehát EC175-ösöm egyik potenciális késési forrása
ezzel kipipálva. A páratlan Jeszenszky János
összeállítása: 350 014, 19-91 511, 18-90 509, 88-91
104, 21-90 933, 20-91 597, 20-91 550, 20-91 541, 20-91
507, 84-91 106, valamint a 20-91 115 pályaszámú, MÁV
Start cégjelű, az utasforgalomban résztvevő kocsi
(Bpmz). Tizenöt felszálló, a vonat végében 40-50%
utasterhelés, kivéve a szinte üres Startos járművet.
Pozsonytól, a majdnem teljes utascserét követően
20%-os a vonat vége. Párkányban, érkezőben pontosak
vagyunk, 10% alatti utas marad, +3-mal folytatjuk. A
magyar állami személyszállító operátor
dolgozójától reggel elhangzott utastájékoztatás,
bár kizárólag magyarul történt, de igen részletes
és pontos volt. Visszaúton részletességről és
pontosságról kevésbé tudok beszámolni, az első
szavak ugyanis Rákospalota-Újpest előtt hangzanak el,
emígyen: "- Kedves utasaink! Rákospalota-Újpest
következik. Viszontlátásra." Még jó, hogy a
közönség nem magyarajkú, azonban az elköszönést
megértő és lereagálni próbáló hányada nem hagyta
el pánikszerűen a vonatot a sötétbe burkolózó
állomáson. +2-vel fogunk peront Budapest-Keletiben, az
ebben a menetrendi időszakban szokásos módon, az
elsőn. A kísérőszemélyzet tájékoztat: "-
Tisztelt hölgyeim és uraim! Keleti pályaudvar
következik" - viszontlátásra nincs, teljesen
logikusan, hisz' egyszer már elbúcsúztak. |