A Zlíntől tizenhat kilométerre délre
fekvő, gyógyvizeiről híres Luhačovice kisváros
manapság közvetlen prágai és olomouci gyorsvonatokat
mutathat fel. Uherský Brod-tól az StEG 1888-ban nyitott
vasúti kapcsolatot Vlárský průsmyk, és tovább
Trencsénhőlak (Trenčianska Teplá) felé. A belőle
Újezdec u Luhačovic-nál kiágazó, nem egészen tíz
kilométernyi szárnyvonalon az ALLB (Aujezd -
Luhatschowitz Lokalbahn) vette fel a forgalmat 1905-ben,
a fürdős vicinálison két megállóhely létesült,
Polichno és Biskupice u Luhačovic, a velük azonos
nevű, egymás mellett fekvő kistelepülések
területén. Az Újezdec u Luhačovic - Luhačovice
zsákvonal jelenleg a 341-es menetrendi mező részét
képezi (korábbi menetrendekben 346-osként jelölték).
Pályafelújítás miatt sajnos nem nyílt módom
vonattal bejárni (majd legközelebb), a fejállomás és
környékének gyalogos megtekintése azonban nem maradt
el, délutáni bónuszként pedig a Nordbahn Bzenec
přívoz - Rohatec állomásközére jellemző fenyves
fái alól készítettem néhány felvételt.
Útvonalam: Budapest - Břeclav (70/130/110/250) -
Staré Město u Uherského Hradiątě (330) - Luhačovice
- Staré Město u Uherského Hradiątě (341) - Bzenec
přívoz - Moravský Písek - Břeclav (330) - Budapest
(250/110/130/70).
Igénybevett járművek: EC174 Jan
Jesenius/Jeszenszky János (Břeclav) - EC104 Sobieski
(Staré Město u Uherského Hradiątě) - Os4309
(Újezdec u Luhačovic) - Os14309-pótló
(Luhačovice) - R704 Galán-pótló (Uherský
Brod) - R704 Galán (Staré Město u Uherského
Hradiątě) - R808 (Moravský Písek) - Os4214/4215
(Bzenec přívoz) - Os4243/4242 (Moravský Písek) - R812
(Břeclav) - EC175 Jan Jesenius/Jeszenszky János
(Budapest-Keleti). |
|
2011 április 23-án, szombaton
az EC174 a következőképpen fest (hátulról
előrefelé): 19-91 518, 18-90 527, 88-91 104, 21-90 933,
20-91 537, 20-91 508, 20-91 540, 84-91 103, 350 002
(Blonski-színtervű). Az utasterhelés és a
magyarországi szakaszon jellemző utascserék a
szokásosak. Szobon csőszállítmányt előzünk, a
NOKSEL csöveket négytengelyes, TCDD cégjelű, török
gyártású, szürkére festett Sgss-w pőrekocsikra
rakodták, a vonóerőt V43-as szolgáltatja. Ideiglenes
sebességkorlátozások és egyebek terén nincs
változás a vonalon múlt hét óta, kivéve talán egy
apróságot: Szob végponti váltókörzetét elhagyva a
mozdony vontatni kezd, megállás nem történik, mint
korábban (a garamkövesdi (Kamenica nad Hronom)
változások által indukálva). Párkányból
(©túrovo), tizennyolc új utast felvéve, +5-tel
állunk tovább, Érsekújváron (Nové Zámky) igen
kevesen, körülbelül hatvanan szállnak fel, Pozsonyban
(Bratislava) a majdnem teljes utascsere a trendet
tükrözi, ám a százötven felszálló lényegesen
elmarad az utóbbi időben szokásostól. +2-vel
folytatjuk. Jókúton (Kúty) a 475109 pályaszámú,
BRKS által üzemeltetett, zöld-szürke-fehér
színtervű Alstom Prima dízelgép várakozik.
Húszfős, vegyes utascsere történik több
leszállóval, indulóban mindössze egy percet csúszunk
a menetrend előírásaihoz képest. A fűtőház előtt
ČD Cargós Laminátka, LTE-s 740-es, AWT-s Búvár,
ODOS-os 742-esek, ODOS-os Búvár pihen - a szokásosnál
jóval több munkanélküli mozdony a teherforgalom
Húsvét-környéki visszaeséséről tudósít (az úton
tapasztalt, gyengébb utascserék pedig a
személyszállításról mesélik el ugyanezt).
Břeclavban vonatunkat az EC104 Sobieskivel nem közös
peronra hozzák, tekintve, hogy mindkét járat pontos,
tehát van idő lebonyolítani az átszállást.
Hetvenen-nyolcvanan mozognak a peronon, valamivel több a
felszálló, a 380 012-essel vontatott Sobieski PKP
Intercity-s kocsijainál (hátulról előrefelé haladva:
19-90 013, 88-70 183, 21-90 007, 21-70 094, 20-90 032,
21-70 106) azonban csupán tíz körüli a le-, fel- és
átszállók mennyisége, az átlagos utasterhelés
gyenge 20%. A fűtőháznál jónéhány Laminátkával a
háttérben négy Dispolok-tulajdonú ES64F4 tölti a
szabadidejét. 380-asunk számára a 362-esekre
méretezett menetrend igen laza: egy-egy üdítő
belehúzást kivéve abszolút nem erőlteti meg magát,
hosszú kifuttatásokat iktat be, így is pontos marad.
Hodonínban tíz felszállót és nyolc leszállót,
Staré Město u Uherského Hradiątě-n tíz felszállót
és kettő leszállót látok. |
|
Előkerül a 842 020-as motorkocsi,
felhúz a břeclavi váltókörzetbe, visszafog és
rázár a középperon külső vágányára állított
93-29 111-es, kéttengelyes mellékre, ezzel kialakult a
10:07-kor Bylnicére közlekedő 4309-es járat
szerelvénye. Egyelőre tíz utaznivágyó szállingózik
rá. A csatlakozó vonatok közül az R805-ös
(Brno-Olomouc) pontosan érkezik Břeclav felől, élén
a 362 170-essel és a szokásos öt kocsival. Tizenhét
átszállót hoz. Párja, a középen fehér sávval
ellátott, kék színtervű 362 165-ös géppel vontatott
R804-es Olomouc felől késik, négy percet és
huszonkilenc utast ragaszt ránk. (Mindkét gyorsvonat
szerelvényében vegyesen fordulnak elő az új, Studio
Najbrt színtervű és a hagyományos zöld-fehér
festésű kocsik.) Uherské Hradiątě állomáson húsz
leszálló és öt felszálló adódik, a menetrend
szerinti, néhány perces tartózkodást lerövidítve,
pontosan indulunk. Kunovicén hárman szállnak le és
négyen fel, ám ezzel nincs vége: Veselí nad Moravou
felől, a 340-es menetrendi mező vonaláról bedeltázik
a 854 007 motor, 21-29 305 mellék, vezérlő
összeállítású 4107-es személy (Brno - Staré Město
u Uherského Hradiątě), és a húsz leszállója
közül tizennégyen bennünket választanak. (A 854-eses
formáció távozásunk után irányt vált és a másik
deltaágon keresztül megcélozza Uherské Hradiątě-t.)
Véskyn egy felszálló, Popovice u Uherského
Hradiątě-n négy leszálló, Hradčovicén kettő
felszálló és egy leszálló könyvelhető. A
Luhačovicéről Prágába közlekedő Ex526 Mojmírrel
keresztezünk: a szürke-sárga színtervű 754 041-es
Búvár négy 2. o. és egy 1. o. kocsit cipel,
kitérőbe jár és mögöttünk halad el, míg mi az
átmenő fővágányon maradunk - a megoldás így felel
meg az utasvédelem szempontjainak. Havřicén négyen
fejezik be utazásukat. |
|
Uherský Brod tizenkét felszállót és
tíz leszállót generál. A felvételi épület Kunovice
felőli oldalánál nagyontrendi-nagyoneurópai,
ferdekábeles gyalogosfelüljáró épült, tükrös
megoldású térvilágítással (á la
Lágymányosi/Rákóczi híd) - de tegyük hozzá, a
régi, sarló alakú felszerkezettel ellátott (az alsó
övön is ívelt) műtárgy patináját nem
helyettesítheti. Persze ha új megoldásként, nem pedig
helyettesítőként tekintünk rá, akkor békét
köthetünk vele. |
|
Újezdec u Luhačovic első átmenőjére
gurulunk be. A pótlóbusz a felvételi épület
mögötti parkolóban várja az utasokat: vonatunkról
tizenkilencen, a keresztező 4308-as személyről (842
motor, két 24-29 mellék) öten szállnak át. Az
Újezdectől szelvényszámozódó vonal belátható
szakasza M48 illetve S49 sínrendszerű, faaljas,
Hoheneggeres, illesztéses, viszonylag kis ívsugarak
jellemzők rá, ennek megfelelően 50 km/h az
alkalmazható, legnagyobb sebesség. Az Oląava
mellékvize, a ©»ávnice (másnéven
Luhačovický-patak, amely inkább nevezhető
folyócskának) északkelet-délnyugat irányú
völgyében emelkedik az elágazó állomás 215 méteres
tszf. magasságáról 250 méterig; a viszonylag lapos,
alsó szakaszon a vasúttól (végpont felé nézve)
balra esik a közút, jobbra pedig a vízfolyás. Az
elágazó állomás keleti váltókörzetétől bal ívet
vesz és a település szélén, áteresz (0.480) illetve
a fény előjelző (0.680) közelében az út mellé
zárkózik. A közútról ágazó, alsóbbrendű
kapcsolatot a vaspálya nem biztosított, áteresszel
kombinált, Strail gumielemes burkolatú útátjáróban
(0.780) metszi. Három áteresz (1.040, 1.250, 1.650)
következik, és a negyediktől (2.050) rendezték be a
június 12-ig meghirdetett vágányzár alapjául
szolgáló műveletek egyik munkahelyét, 350 méter
hosszban (2.4-ig). A felbontott felépítményű
szakaszon földút nem biztosított átjárója (2.3)
található. A pálya mentén kitűzött, 20 km/h
sebességkorlátozásra utaló jelzés valószínűleg az
útátjáróra szólt - ennek megfelelően, hacsak nem
áldoznak fénysorompó telepítésére, a lassúmenet az
átépítés után sem szűnik meg. A továbbiakban két
áteresz (2.670, 2.790), nem biztosított, betonelemes
burkolatú útátjáró (2.850, földúton) és három
áteresz (3.150, 3.440, 3.7) a sorrend. Az út közben
fokozatosan távolodik a vasúttól és magasságot nyer
- a közigazgatásilag Luhačovicéhez tartozó Polichno
területén -, majd felüljáró (4.250) segítségével
keresztezi a vonalat, néhányszáz méterrel feljebb
újabb műtárgy beiktatásával a meglehetősen sáros
vízű folyócskán is túljut, azaz a völgy keleti
oldalára kerül. A közúti felüljárótól végpont
felé 250 méternyire az itt faaljas, Hoheneggeres
felépítményű vasút aszfaltutat metsz fény- és
motoros sorompós átjáróban, attól végponti
irányban alakították ki Polichno megállóhelyet. A
közelében buszmegálló létesült az út mentén (a
©»ávnice-híd mellett), ahol egy utas száll le.
Biskupice u Luhačovic megállóhely (ex
megálló-rakodó) kezdőponti peronvégénél a
vaspálya fény- és motoros sorompós útátjáróban
metszi a luhačovicei útról leágazó közúti
kapcsolatot. A baloldalt elhelyezkedő peront
térkőburkolatúra építik át, a peronközéphez beton
esőbeálló került, az ex-rakodóterületen néhány
munkagép mellett új faaljakat készleteztek, valamint
talajjal kevert zúzottkövet - utóbbit
alépítménykorona-megerősítéshez. A közeli
buszmegállóban felveszünk egy utast. Az
öntésterület hol összeszűkül, hol 100-300
méteresre nyílik; a kisváros határában, egy
szélesebb öntésterület-szakaszon derítőtelepet
létesítettek a közúttól balra. A vasút
alsópályás, egynyílású gerendahíddal metszi a
©»ávnicét, majd ötszintes és magasabb panelházak
mentén halad el - innen a fejállomásig terjedő
szakaszt lentebb, a gyalogos bejárás során ismertetem. |
|
Luhačovice
vasútállomás a település belső lakóövezetének
nyugati peremén helyezkedik el, közel a folyócskához,
a völgy északi, folyásirány szerinti jobb oldalán.
Az átmenők szabad vágányhosszai rövidek,
személyszállító- és tolatós tehervonatokra
méretezettek. A felvételi épület (forgalmi: 9.630)
végpont felé nézve jobboldalt található, a végponti
váltókörzethez közelebb: egyszintes,
tetőtérbeépítéses, tetszetős állapotú. Sárgára
festett vakolatára az errefelé jellemző módon,
virágmintákat vittek fel. Az épület végponti
szárnyában vendégátóipari létesítmény üzemel,
ahol többek között vörös és zöld sört kínálnak,
illetve a kettőt egybeöntve, rétegezve, nagypénteki
kiadásban. Ugyancsak a végponti váltókörzetnél, az
épület szomszédságában helyközi buszállomás
üzemel hat kocsiállással. |
|
A kezdőponti váltókörzettől 40 km/h
állandó sebességkorlátozás érvényes. Az S49
sínrendszerű, betonaljas, Hohenegger feszítőelemes
leerősítésű átmenő fővágányból (1.) végpont
felé nézve jobbra betonaljas, GEO-s csonka ágazik és
a felvételi épület kezdőponti oldala előtt ér
véget betonbakban; a bak környezetében faaljas, GEO-s
felépítményt alkalmaztak. A csonkát régebben
rakodásra használták, a mellette lévő, felújított
és átalakított épület áruraktár szerepet
tölthetett be. Balra fejlődik, "egyalfás"
jelleggel az S49 sínrendszerű, betonaljas, Hoheneggeres
2., illetve az S49 sínrendszerű, faaljas, Hoheneggeres,
kisiklasztósaruval ellátott 3. A harmadikból a
kezdőponti váltókörzetnél balra, egyállásos,
felújított, műhellyel kiegészített színhez
kisiklasztósarus sínpár vezet. A két vasaljas,
egyszerű leszorítóelemes sínleerősítésű kitérőt
tartalmazó végponti váltókörzetet (9.710) megfejelő
mozdonykörüljáró csonkát betonbak zárja (9.760). Az
1. átmenőben a peronvégeknél, valamint a csonkában a
baknál olajfogó textíliát telepítettek. Az 1.-2.
közé mintázott felületű, beton járólap burkolatú,
keskeny, SK+10 magasságú középperon került. Az 1.
betonszegélyű, apró dísz-kockakövekből rakott,
SK+15 körüli magasságú oldalperonjának a
kezdőponti, térkőburkolatú nyúlványa nyelvperon
jelleggel az 1. és a csonka közé ékelődik. A csonka
másik (város felé néző) oldalán hagyományos
kockakő-, illetve aszfaltburkolatú, SK-10 szintű sáv
húzódik az egykori rakodóterület maradványaként - a
terület további részét betonaljakkal elválasztották
és leaszfaltozták, parkolónak használják. Fény
bejárati jelzőt állítottak kezdőpont felől,
árbocos egyéni fény kijárati jelzőt az 1. és 2.
átmenők mellé, kezdőponti irányban, törpét az 1.
melletti csonkához, a 3. átmenőhöz kezdőpont felé,
valamint az 1., 2., 3. átmenőkhöz végpont felé,
árbocos fény tolatásjelzőt a mozdonykörüljáró
csonkához. |
|
A faaljas, Hoheneggeres
mozdonykörüljáró csonkában 1923-as gyártású,
kladnói síneket látunk, valamint a cseh és szlovák
vasutakon az utóbbi évtizedekben teljesen kikopott, hatlyukú
szöghevedereket. |
|
A kezdőponti váltókörzetben
(bejárati kitérő: 9.420) szintén vasaljas kitérőket
fektettek. A váltóállítás elektromos az állomáson,
ami vasaljas kitérőkre alkalmazva nem nevezhető
gyakori jelenségnek. |
|
A váltókörzettől kezdőpont felé
nézve nem biztosított, betonelemes burkolatú
gyalogosátjáró (9.4) létesült, környezetében
faaljas, GEO-s a felépítmény, a továbbiakban
kezdőponti irányban betonaljas (SB6-B-78, SB6-B-76),
GEO-s a pálya. Az engedélyezett legnagyobb sebesség 50
km/h. A közelben (9.350) vízzsákot kezeltek
ideiglenesen, részleges ágyazatcserével - ugyanezt
tették a gyalogosátjáró mindkét oldalán, 12 illetve
10 aljnyi hosszban. Kezdődő ágyazat-elsárosodás
fedezhető fel másutt is az aljak tövében. Faaljas,
GEO-sra vált a felépítmény (9.320), viszonylag jó
állapotú aljakon, négylyukú laposhevederekkel
illesztve, lengő jelleggel. |
|
Bal ív indul (9.3-tól), nem
biztosított, Strail gumielemes burkolatú
útátjáróban (9.210) aszfaltutat metsz a vasút, az
útátjáró környezetében a felépítmény faaljas,
Skl-12 szorítórugós leerősítésű, majd folytatódik
a faaljas, GEO-s szerkezet. A bejárat (9.170)
szomszédságában Strail burkolatú, fény- és kettős
motoros sorompós útátjáró (9.105) működik
aszfaltút keresztezésében, alatta faaljas, Skl-12
szorítórugós a felépítmény, és faaljas
(többségében friss, köztük például 2002-es
telítésű aljakkal), GEO-sként folytatódik. Jobb ív
kezdődik (9.040), benne a ©»ávnice feletti
alsópályás, egynyílású, szegecselt
acélszerkezetű, jó állapotú, felújított, frissen
festett gerendahíddal (közepe: 8.950). A hídon
szögacél terelőelemes, hídfás, GEO-s a
pályaszerkezet. A vonal felépítménye az ideeső
szakaszon összességében megfelelő állapotú, bár
enyhe ágyazatszennyezés helyenként megfigyelhető. Az
öntésterület szélén vezetett, széles jobb ív az
előjelző (8.770) mögött (8.750) végződik, egyenes
következik betonaljakon (SB6-B-76), GEO
leerősítéssel, enyhe-közepes ágyazatszennyezéssel;
aszfaltút fény- és kettős motoros sorompós
útátját (8.6) követően bal ívbe fordul a
vonalvezetés, jobbról panelházakkal szegélyezve.
(Mindkét biztosított útátjáróban újakra
cserélték a berendezéseket.) Az utolsó panelháztól
ismét jobb ív veszi kezdetét, amellyel a vasút
felveszi a vízfolyást hegyesszögben keresztező
irányt, és az előzőhöz hasonló szerkezetű,
ugyancsak felújított - bár az utolsó festékréteget
még hiányoló - műtárgy beiktatásával áttér a
©»ávnice jobb partjára. |
|
Az R704 Galán gyorsvonatot nem Újezdec
u Luhačovic-ig, hanem Uherský Brod-ig pótolja a busz.
Ezzel a megoldással egyrészt szétporlasztották az
átszállás miatti, problémás pontokat, továbbá a
gyors Újezdecen menetrend szerint nem állna meg,
Uherský Brod-on viszont igen, harmadrészt a
gyorsvonatok szerelvényét átmenetileg tárolni kell
(nem úgy, mint a jelenleg egyáltalán nem létező,
ráhordó személyt), és erre Újezdec kevésbé
alkalmas. Két, a személyvonatot pótlónál
kényelmesebb, újabb beszerzésű jármű (Bova és
Renault) várja a felszállókat a felvételi épület
mögött. A Bovára tizenhat érdeklődő gyűlik össze,
a másodrész ellenben üresen teszi meg a közbenső
megállás nélkül meghirdetett távot.
Az Uherský Brod-on várakozó gyorsunk élére az új
személyvasúti festésű 754 067-es Búvár került. A
vegyesen új és hagyományos színtervű kocsik
sorrendje hátulról előre: 19-46 004, 82-40 002, 20-41
290, 20-41 285, 20-41 310, 20-41 255. A kezdeti
utasterhelés a buszok közönségével azonos. Az
átszállás mindössze kettő perces késést okoz
indulóban (a nem pótolt szakaszon nem változott a
menetrend), ami korántsem mondható rossz eredménynek.
Hradčovicén keresztezünk az átmenő fővágányon
utascserét végző, 842 031, 24-29 274
összeállítású személlyel (a szokásos módon mi
járunk kitérőbe). Kunovicén 12:48-12:55 között
várakozunk a peron előtt, tehát utascsere lehetősége
nélkül. Néhány dolgozó gázolajos (legalábbis olyan
illatú) rongyokkal törli át a második átmenő
sínjeit, mellettük tűzoltóautó áll - talán
tűzvédelmi gyakorlat volt, esetleg filmfelvétel,
amelynek keretében valamivel be kellett szennyezni a
síneket, és most azt távolítják el. Uherské
Hradiątě-n tizenöt felszállóra és három
leszállóra terjed ki az utascsere. Két mikrobusznyi
kommandós ruhába öltözött, golyóálló mellényes,
plexipajzsos rendőr gyülekezik a felvételi épület
oldalában és rámolja ki a rohamsisakokat a buszokból.
A közelben semmi jele rendbontásnak vagy legalább egy
tüntetésnek, így a kunovicei síntörléssel együtt a
helyzet mind furcsább - magyarázatot sajnos nem láttam
egyikre sem. A Morava-hídon 10 km/h ideiglenes lassú
érvényes (reggel is kint volt), mégpedig nem a pálya
vagy a híd állapota miatt, mert a közvetlenül a
hídfőkhöz állított lassúmenet vége táblákat a
jármű elejével való elhaladás utáni gyorsítás
lehetőségére figyelmeztető jelzés egészíti ki. Az
intézkedés tehát leginkább a műtárgyra tévedő
gyalogosokat védi - talán helyi húsvéti szokás a
vasúti híd tömegesebb igénybevétele. Staré Město u
Uherského Hradiątě-re, a kunivocei ácsorgásnak
köszönhetően +6-tal érkezünk, a fő-középperon
külső oldalához. A szürke-sárga 754 041-es Búvár
az állomáson tartózkodik, Luhačovice felé
továbbközlekedő gyors élén - amint lefékeztünk,
már indul is. A hagyományos bézs-zöld festésű 150
215-ös Banán hozta a gyorsot Prága felől, ám a
fordája lazább annál, semmint hogy az R704-essel
forduljon: ebből a célból a
Postatakarékbank-reklámfestésű 151 014-es kerül elő
és jár a vonat szerelvényére. |
|
A brnói székhelyű Loko Trans
magánvasút újabb Bobinával erősíti jelenlétét:
ezúttal a 140 079-eshez képest kevésbé elnyűtt -
bár makulátlannak távolról sem mondható -
gúnyájú, 2009.09.18-i REV jelű 140 042-essel.
(Korábbi életében a 042-es és a 079-es egyaránt a
szlovák állami vasúttársaságot erősítette.) |
|
Amikor 2007 augusztusában találkoztam a
mozdonnyal, festékbevonata a homlok- és
oldalfelületeken, valamint a futóműveken vadonatúj
volt, azonban a rozsdás tetőelemekhez akkor sem
nyúltak - és szemlátomást azóta sem. |
|
Az R808-as gyorsig fennmaradó időben
készítek néhány képet. A 842 008-as motor jelenik
meg Uherské Hradiątě felől a 20-29 124-es mellékkel,
az utasok kiszállását követően kitol a
váltókörzethez, körüljár és a peron mellett
rázár egy 24-29 mellékre, növelendő az
utasférőhelyek számát és nem utolsósorban a
változatosságot. Olomouc felől pontosan érkezik a
gyorsom: a 362 170-es gép az új személyvasúti és a
hagyományos színtervet egyaránt felvonultató 39-40
276, 82-40 085, 29-41 489, 20-41 371, 20-41 375
összeállítást vontatja, a húsz leszállót és nyolc
felszállót beleértve 15% átlagos utasterhelés
adódik. |
|
Moravský Písek-en egyetlen felszálló
kíváncsi a járatra, a tizennyolc leszálló többsége
pedig a bzeneci "komp" szerepét alakító, jó
öreg 810 663-ashoz vonul. Hamarosan Břeclav felől
beköszön az Olomoucká Dopravní jópofáskodós
színtervű 740 705-öse, párban a kopottas,
graffiti-támadást is elszenvedett 740 770-es géppel,
helytelenben haladnak, majdnem párhuzamosan egy 363-asos
tehervonattal. Néhány perc múlva, helyesben a Dispolok
fekete ES64F4 153-asa porzik el üres autószállító
kocsikkal ugyanabban az irányban, az előző teher
mögött. Visszatér a bzeneci komp, gyér
közönségéből öten választják a továbbutazáshoz
a Přerovtól Jókútig (Kúty) közlekedő, 4214-es
számú, 363 023 (kék, fehér sávval), 21-19 200, 21-82
353, 21-08 369, 21-19 154 (vegyesen zöld-fehérek és
új személyvasúti festésűek) nemzetközi személyt. A
szinte üres vonat Bzenec přívoz-ig lesz
segítségemre. |
|
Leülni sem érdemes, hiszen a két
állomás közötti távolság csupán öt kilométer. A
három leszállóra, valamint kettő felszállóra
szorítkozó utascsere hamar lezajlik, a nemzetközi
személy máris eltűnik szem elől - monstantól bő
két órám van, míg megfordul és visszajuttat
Moravský Písek-re. Elindulok gyalog a vasút mentén
Rohatec felé, arra számítva, hogy közben biztosan
akad néhány, lencsevégre kapható téma. |
|
A Morava errefelé már lapos völgyének
felső régiójában járunk; a környékre jellemző,
homokos talajból ítélve a sáv régen a folyó
öntésterületéhez tartozott. A közelben homokbánya
működik, termékét részint vasúton továbbítják a
felhasználókhoz, e célból szállítószalagos
rakodóberendezést rendszeresítettek a felvételi
épülettel szemközti, külső (6.) átmenő mellett. Az
ötödiken és a hatodikon jópár ČD Cargós Faccs
kocsi várja a rakodási művelet elvégzését.
Břeclavi irányban, Rohatec állomásig a vasút
mindkét oldalán természetvédelmi területté
nyilvánított fenyves húzódik, mivel pedig az
állomásközre többé-kevésbé jellemző a fák és a
vonal között szabadon hagyott védősáv, igazán
kellemes a sétával egybekötött fotózás. A Nap
persze rendre a legrosszabbkor bújik el, de
előbb-utóbb az ember beletörődik az ilyesmibe. A
felhozatal határozottan több a semminél: csatolt AWT-s
Búváros menet PKP Cargós önürítősökkel,
reklámfestésű, önmagát hirdető ČD Cargós 363-as
vegyes összeállítású tehervonattal, hagyományos
festésű 363-as, ČD Cargós önürítősökkel... |
|
...magánvasúti menet két 740-essel
(egyiken a Loko Trans logója szerepel) és az AXBENET
s.r.o. magasoldalfalú kocsijaival, tartályvonat ČD
Cargós 363-assal - no meg a menetrend szerinti
személyszállító vonatok. |
|
A 380-as mozdonnyal továbbított EC137
Moraviáról a késése miatt le kell mondanom (nem
érnék vissza a tervezett fotóhelyről), előkerül
viszont a ČD Cargo-reklámfestésű 363 015-öse: ezek
szerint a vegyes összeállítású teher břeclavi
célbajuttatásával a szereplése egyelőre végetért,
majd máshol kap munkát. A Studio Najbrt-féle festésű
363 114-es mozdony 4218-as számú személyvonata épp
jó lett volna nekem, ha tudom előre, hogy a Moraviára
keresztet vethetek, így viszont nem sietek elérni,
ehelyett maradok a tervezett megoldásnál, a 812-es
gyors elé utazással. Lecuccolok a felvételi épület
váróhelyiségében - igen jó példája az
igénytelen-szocialista-retrónak, szinte üdítően hat
a sok nagyonélhető-nagyoneurópai-nagyontrendi
megoldás után. A 4242-ként forduló nemzetközi
személy összeállítása, személyzete, mélyen 10%
alatti kihasználtsága, de még a három leszálló és
kettő felszálló is az ideúti helyzetet ismétli.
"Egy megállónyi" internetes jegyemre két
órával ezelőtt csupán rálegyintett a jegyvizsgáló
hölgy, most viszont szabályosan menekül előlem,
nehogy neki kelljen állnia bevinni az adatokat a
kézikészülékbe, mátrixkód-olvasó híján. Tegyük
hozzá, a vállalkozás eleve kudarcra lenne ítélve,
tekintettel a hárompercnyi menettartamra. |
|
Moravský Písek nyolc leszállója
rajtam kívül a "kompot" célozza meg. Az
imént igénybevett személyvonatot az LTE Slovakia
párosa veszi üldözőbe, elől a Janka egyéni nevű,
2016 909 pályaszámú ER20-assal, hátul a 740 883-as
géppel. Majd feltűnik a pontosan érkező 812-es gyors,
362 171 (kék, fehér sávval), 39-41 012, 82-40 183,
29-41 406, 20-41 386, 30-41 467 (az első kocsi új
személyvasúti festésű, a többi zöld-fehér)
összeállításban; tizenöt fős, vegyes utascsere
történik, valamivel több leszállóval, az
utasterhelés átlagosan 15%. Hodonínban negyven
leszálló, húsz felszálló mozog a peronon. |
|
Břeclav-teheren a Dispolok ES64F4-ese
látható tehervonat élén, Přerov felé. Két
szerelvénnyi PKP Cargós önürítős várja a további
fejleményeket az indító-fogadó vágánycsoporton, és
ugyanitt várakozik a nevezetes 731 001-es dízelgép, a
ČKD kapuján kigördült mozdonyok tizenötezredik
példánya. Utoljára 2010 májusában találkoztam vele,
akkor már igencsak ráfért a festés. A ČD Cargo
aktuális divatszíneit felvonultató, új ruhát
szerencsére megkapta, oldalán megtartotta a 15000-es
számot, és bizony a központi lírára bemasírozva
éles kontrasztot ad a mögötte ácsorgó, "nem a
festék tartja össze" klub villanygépeinek. Főleg
az ezúttal sem hiányzó, élénkzöld, háromtengelyes
T334.0797-essel együtt. Reggeli ismerősünk, 380 012-es
a forda esti stációjánál tart: hamarosan elstartol az
IC531-essel Bohumínba. Gyorsvonatunk pontosan gurul az
első átmenő peronja mellé - majdnem mindenki
leszáll, felszálló alig akad -, pontos a Sobieski esti
párja, 362-essel az élén, és a 350 002, 19-91 524,
18-90 507, 88-91 106, 21-90 914, 20-91 594, 20-91 501,
20-91 545, 20-91 557, 84-91 106 összeállítású EC175
sem marad el a menetrend előírásaitól. Nyolcvanfős,
nagyjából kiegyenlített utascsere végén a vonat
utolsó kocsijaiban csupán 30% a telítettség. A ZSSK
jegyvizsgálója hirtelen ötlettől vezérelve
elfoglalja Morvaországot, ugyanis már Lanľhot
břeclavi bejárata előtt üdvözli a kedves utasokat
Szlovákia területén. Jókúton a magánvasúti és a
ČD Cargós mozdonyok ugyanabba a pozitúrába dermedve
találhatók meg, mint reggel. Párkányig az
utasközönség zöme elfogy. Az ideiglenes
sebességkorlátozások és az egyvágányozás terhei
Budapest-Keleti érkezőben hatperces késéssé
formálódnak. |