A csehországi személyszállítási
menetrend 241-es mezőjének a Moravské Budějovice -
Okříąky szakaszára eddig nem került sor, és
korábban pályafenntartási munkálatok miatti
pótlóbuszozás akadályozta a 240-es mező
Okříąky-Studenec távjának a közelebbi
szemrevételezését. A 32+26 kilométernyi vasút
felfedezése könnyű falat - lenne, ha nem szólnának
közbe további infrastruktúra-karbantartási
tevékenységek, az egyszeri utazó pedig nem az
utastájékoztatási célú írások szerint próbálna
cselekedni, hanem a szimatára hallgatna...
Útvonalam. 1. nap:
Budapest - Břeclav (70/130/110/250) - Znojmo (246) -
Okříąky (241) - Brno (240). 2.
nap: Brno - Budapest (250/110/130/70).
Igénybevett járművek. 1.
nap: EC174 Jan Jesenius/Jeszenszky János
(Břeclav) - Os4508 (Znojmo) - Os24810 (Okříąky) -
Os4815 (Brno-Horní Herąpice) - gyalog (Brno
hl.n.). 2. nap: EC345 Avala
(Budapest-Keleti). |
|
Az EC174 2011 július 30-i,
szombati összeállítása (hátulról előrefelé):
19-91 524, 18-90 533, 88-91 107, 21-90 911, 20-91 594,
20-91 508, 20-91 545, 20-91 501, 84-91 106
(összegraffitizve), 350 020 (hagyományos
kék-fehér-fekete színtervű). A hajnali, nagykátai
személyt ezúttal 1047-essel (470) és hat halberstadti
kocsival figyelhetjük meg. A kezdeti utasterhelés,
illetve a magyarországi szakasz utascseréi a
szokásosak. Párkányban (©túrovo) 18 felszálló és
10 leszálló, Érsekújváron (Nové Zámky) 80-100
felszálló és 20 alatti mennyiségű leszálló
könyvelhető, vagyis az átlagosnál gyengébb a
forgalom. Újvár állomásán várakozik a 475109
pályaszámú Alstom Prima dízelgép. Pozsonyba +7-tel
érkezünk - tartva a Párkányig összeszedett
csúszást -, kétszázan csatlakoznak, köztük elég
sok kerékpáros. Késett gyors (R704 Turiec,
Túrócszentmárton (Martin) felől, 362 011-essel) miatt
indulóban +13-ra romlik az eredményünk, a Zohor
kezdőponti váltókörzeténél lévő útátjárót
megelőzően kitűzött, pontszerű, ideiglenes lassú
pedig újabb egy percet tesz hozzá. Jókúton (Kúty) a
cargós forgalom két, Pozsony felé álló, Laminátos
teherben merül ki. Az ex-fűtőháznál Unipetrol
Dopravás 753-páros, Dispolok-os Herkules és
kék-fehér 740-esek pihennek. Břeclavban, tartva a 14
perces elmaradást, a második átmenőre érkezünk,
harmincan szállnak le, többen közülük a peron másik
oldalán 380 014-essel várakozó Sobieskivel folytatják
útjukat. A két EC kijárata egyszerre zöldül meg,
egyszerre jönnek mozgásba és Břeclav-teherig
párhuzamos menetet produkálnak. A teendőm most csupán
annyi, hogy kényelmesen átsétáljak a csonkákhoz és
felszálljak a 4508-as számú, Znojmóba közlekedő
vonatomra: a félórás csatlakozás kellőképpen
késésbarát. A hazaúti csatlakozásom kevésbé
ígérkezik simának, ugyanis a 4815-ös személy és az
EC175 között "békeidőben" van kilenc perc,
ám a békeidőt ezúttal két tényező borítja. Az
egyik a Brno nagyállomása környékén végzett pálya-
és felsővezeték karbantartás, ami miatt a vonatok
dízel-kitolóznak, vagy - mint az EC174/175 - nem
érintik a főpályaudvart, hanem Modřicétől a
tehervonatok által használt megkerülőn közlekednek
®idenicéig. A Modřice - Brno hl.n. transzfert
dízelüzemű "kompjáratok" biztosítják. A
másik körülmény a Jihlava és Okříąky közötti
pótlóbuszozás, pályakarbantartás miatt.
Értelemszerűen mindkét tényező szűkíti a
mozgásteremet.
A 4508-as személy motor (842 020) és mellék (84-29
002) összeállítású, színtervük a hagyományos
vörös-bézs. A Brno felől befutó 805-ös gyorsról
átszállókkal együtt a kezdeti telítettség 80-90%,
többen kihasználják a mellék kerékpárszállító
szakaszát. Boří les-en egy utassal gyarapodunk,
Valtice město tizenöt leszállót és öt felszállót
generál (Valtice állomást a menetrendi előírásokkal
összhangban kihagyjuk), Sedlec u Mikulova-n ötten
fogyunk (ketten a kerékpározók kasztját erősítik),
Mikulov na Moravě-n harminc leszálló és öt
felszálló könyvelhető; 842-eses formációval
(4509-es személy) keresztezünk. Dobré Pole öt,
Novosedly nyolc fővel csökkenti a közönséget.
Hruąovany nad Jeviąovkou nyolc felszállóval pótolja
a távozottakat, részint a Moravský Krumlov felől
csatlakozó, új korporatív (Najbrt) festésű, szóló
812-esnek köszönhetően. |
|
Znojmóba pontosan érkezünk - a
meteorológia által beígért, változóan felhős idő
helyett folyamatos a borultság -, a motorkocsi
körüljár és 11 órakor, a mellékkel együtt
4553-asként fordul majd Břeclavba. A Retz felől
belátogató személy ezúttal nem Taurus-vontatású
inga, hanem 4020-as (a motorkocsi 4020 209). Utazásom
soronkövetkező szakaszán az első vágányról
11:03-kor Okříąkybe induló, 24810-es személy lesz a
segítségemre, szerelvénye kétrészes RegioNova (814
067 + 914 067), negyvenöten szállnak fel rá,
néhányan a kerékpárjukkal. ©umnán négy felszálló
és tíz leszálló, Greąlové Mýto-n egy leszálló,
Blíľkovicén három leszálló könyvelhető. |
|
Moravské Budějovice állomáson
tizenöt leszállóra és hat felszállóra terjed ki az
utascsere. Az időjárás mind reménytelenebb,
többször elered az eső. A felvételi épülettől
(138.5) végpont felé (Okříąky irányában), balra
(az épülettel szemközti oldalon, ahol gabonatárolós
telepet látunk) lévő rakodóterülettől sajátcélú
vágány érkezik. Jobbra, a felvételi épület után
oldalrakodó és rakodóterület következik, utóbbit a
külső oldaláról az első átmenőbe kötött csonka
határolja, a rakodóterület mögött bal ívet vesznek
a sínpárok. Közös alak kijárati jelzőt
telepítettek az állomás végponti végében. Utat
átbújtató, kisnyílású híd (139.2) létesült a
faaljas kitérőkkel fektetett lírafej (bejárati
kitérő: 139.280) alatt. A végponti bejárat földút
csapórudas sorompós átjáróját (139.420)
biztosítja. Áteresz (139.850) és nem biztosított
útátjáró (140.3, földúton) sorolható az
állomásköz első kilométerein, jobbra Lukov
kistelepülés házai tűnnek fel, alacsony bevágásban
haladunk, újabb földút nem biztosított átjárója
(140.8) közelében (140.9) végetér a Moravské
Budějovice kezdőponti bejárati kitérőjétől
érvényes, 75 km/h állandó lassú, a továbbiakban 80
km/h alkalmazható. Kiérünk a bevágásból,
felújított, egynyílású betonhíddal (141.3, töltés
aljában) utat és patakot keresztezünk, kisnyílású
híd (143.9) beiktatásával aszfaltutat metszünk
Bohuąice falunál, a műtárgy előtt és után,
szakaszosan alacsony bevágásban vezették a vasutat.
Megművelt földterületek húzódnak a vonal mindkét
oldalán, a terep hullámos-dombos. Fénysorompós
útátjáró (144.390) létesült a falut Jaroměřice
nad Rokytnou-hoz kapcsoló, alsóbbrendű aszfaltúton,
jobb ívet megelőzően. |
|
Majd' 180 fokos irányváltozást okozó,
bal ívbe kezdünk, az ív elején elhaladunk Jaroměřice
nad Rokytnou alak előjelzője (145.2)
mellett, fénysorompós útátjáróban (145.8)
találkozik a vágányunk az egyszer már keresztezett,
alsóbbrendű aszfaltúttal, az alak bejárati jelzőn
(145.9) kívül. Jobb kéz felől napelemtáblákat
telepítettek. A faaljas váltókörzetig (146.150)
befejezzük az ívet, az átmenő fővágánytól (4.)
jobbra három átmenő (1.-3.) ágazik, a 2. és 3.
betonaljas, Hoheneggeres, az 1. eleinte faaljas, azután
betonaljas, GEO-sra vált, mellette rakodóterület,
oldalrakodó helyezkedik el. A kétszintes felvételi
épületet a jobb oldalon találjuk. Betonelemes,
keskeny, oldalperonként használatos utasperonok
ékelődnek a 2.-3., 3.-4. közé. Közös alak kijárati
jelzős az állomás. A 24807-es személlyel (810 569
szóló motor) keresztezünk, és a mindössze egy
leszállóra korlátozódó utascserén a legkevésbé
sem csodálkozom: a település központja közel két
kilométer ide. Vízház helyezkedik el a végponti
váltókörzethez közelebb, a jobb oldalon. A végponti
lírafejtől (bejárati kitérő: 146.850) rövid csonka
ágazik jobbra. A nyíltvonalon, az előző
állomásköznek megfelelő módon, az egyenes
szakaszokon hézagnélküli, a kisebb sugarú ívekben
illesztéses felépítményi szerkezetet alkalmaztak.
Alsóbbrendű aszfaltút fénysorompós átjáróját
(147.350) magunk mögött hagyva, a Rokytná-patak lapos
völgyét követve folytatjuk, mindkét oldalon
művelésbe vett földek húzódnak, a patakot erdősáv
szegélyezi. 70 km/h állandó lassú veszi kezdetét
(148.3), jobb ív miatt. Az ívben, kisnyílású híddal
(148.450) földutat keresztezünk, egy másodikkal
(148.580) pedig, áteresz (148.540) mellett, a Rokytnát.
Lesůňky településnél, aszfaltút fénysorompós
átjárója (148.630) után végetér a
sebességkorlátozás, 80 km/h alkalmazható, nagyobb
sugarú bal ívbe fordul a vonalvezetés, kisnyílású
híd (149.210) jön meder felett és áteresz (149.850),
illetve alacsony bevágás (150.0 környezetében).
Aszfaltutat átjuttató, kisnyílású híd (150.680) és
bal ív előzi meg a vágány bal oldalán peronnal és
téglából készült, sárgára festett
utastartózkodóval felszerelt ©ebkovice
megállóhelyet (150.750). A megálló a menetrend
szerint feltételes jellegű, és mivel nincs utascserére
kilátás, haladunk. A végponti peronvéget áteresz
(150.9) fejeli meg, 100 méter hosszú, kissé sziklás
peremű bevágásban jutunk előre, jobb ívben - az
ívvel elhagyjuk a patak völgyét, vele együtt pedig a
450 méter körüli tszf. magasságot, és megcélozzuk
az 500 métert. Nem biztosított útátjáró (151.4,
földúton), bal ív (151.5-től), bevágás
(151.7-152.0), bal ívben magas töltés a sorrend -
ívekkel és töltés-bevágás párosokkal kerülgetjük
illetve egyenlítjük ki a terephullámokat -, azután
nem biztosított útátjáró (152.950, földúton),
földút feletti kisnyílású híd (153.220) és Horní
Újezd település szélén fénysorompós útátjáró
(153.3, aszfaltúton) következik - mögötte 70 km/h
állandó lassú érvényes. |
|
Bal ívet veszünk, elhaladunk Kojetice
na Moravě alak előjelzője (153.330)
mellett, az alak bejárati jelző (154.0) után
(154.1-től) 60 km/h állandó sebességkorlátozás
veszi kezdetét, kissugarú, rövid jobb ívet írunk le
a kezdőponti váltókörzetig (154.330). Jobbra
betonaljas, Hohenegger feszítőelemes
sínleerősítésű átmenő (4.), balra betonaljas,
Hoheneggeres (2.) és betonaljas, GEO-s (1.) átmenő
ágazik. A felvételi épületet megelőzően
sajátcélú vágányt ágaztattak az elsőből.
SK-szintű zúzalékréteget terítettek
középperonként az 1.-2., 2.-3. határolta sávba. A
kétszintes felvételi épület mellé, akárcsak az
előző és a következő állomáson, lapostetős,
téglafalú építmény került, amely itt forgalmiként,
másutt utastartózkodóként illetve szolgálati
tartózkodóként szerepel. Oldalrakodó, raktár
húzódik az 1. mellett a felvételi épület végponti
oldalát követően. Ketten fejezik be utazásukat. A
végponti váltókörzetet megelőzően balra faaljas,
Hoheneggeres csonka indul, halad párhuzamosan és a jobb
ívben fekvő váltókörzet (bejárati kitérő: 154.9)
közelében bakban végződik - tartálykocsikat
tárolnak rajta. Folytatjuk a jobb ívet, elhagyjuk a
végponti alak bejárati jelzőt (155.250), alsóbbrendű
aszfaltutat keresztezünk csapórudas sorompós
átjáróban (155.4), 75 km/h állandó
sebességkorlátozás és bal ív (155.6-tól) fejeli meg
a jobbot, az ív vége felé fénysorompós útátjárót
(156.430, alsóbbrendű aszfaltúton) építettek, és
újból jobb ív a soros, amellyel dombot kerülünk. A
kissugarú ívekben következetesen illesztéses a
felépítmény. Rövid egyenes szakaszhoz bal ív
(157.4-től) illeszkedik, a közepe táján, nem
biztosított átjáróban (157.590) földutat metszünk -
megművelt területek húzódnak a vasút mindkét
oldalán -, a következő földút nem biztosított
átjáróját (158.4) áteresszel kombinálták, és
szintén áteresz található közvetlenül egy
fénysorompós útátjáró (158.850, aszfaltúton)
mellett, jobb ívben. Az elért, 530 méter körüli
magasságszinttől enyhe lejtőben kezdünk elszakadni,
bár Okříąky-ig csupán harminc-negyven méternyit
ereszkedünk. |
|
A közös kijárati jelzőkkel ellátott
Stařeč alak
előjelzőjénél (159.780) a baloldalt húzódó, erdős
területhez érünk, magas töltés aljában utat
keresztüljuttató, kisnyílású hídon (159.970)
haladunk, az alak bejárati jelzőtől (160.550) 60 km/h
engedélyezett, állandó korlátozásként. Kissugarú
jobb ív végében érjük el a váltókörzetet
(160.750). Jobbra faaljas, Hohenegger sínleerősítésű
vágány (1.) ágazik, tízméternyire távolodik,
jobbról rövid csonka torkollik bele, ezután a sínpár
mellett oldalrakodó húzódik. A jobb kéz felől helyet
kapott, kétszintes, aránylag nagyméretű felvételi
épületnél, az átmenő fővágány (2.) jobbjára
betonelemes oldalperon került. Balra két átmenőt (3.
és 4., mindkettő betonaljas, Hoheneggeres) fektettek, a
2.-3. közé betonelemes, keskeny peron ékelődik. Nincs
utascsere. (Itt sem túl kedvező az állomás
elhelyezkedése személyszállítási szempontból:
Stařeč településig két kilométert kell kutyagolni,
és csupán a kisebb Čechočovice innenső szélén
élők mondhatnak jobb esélyekkel igent a vasútra,
esetükben négy-ötszáz méteres a rágyaloglási
távolság.) A végponti váltókörzetnél (161.4) az
elsőből csonka ágazik jobbra. 70 km/h az
engedélyezett legnagyobb sebesség, bal ívet veszünk,
fénysorompós útátjáró (161.750, aszfaltúton)
környezetében, jobbra a Čechočovice-széli házak
látszanak, mélyedésben a vasúthoz képest; a falu
központja szomszédságában erdősávban merülünk el
(162.2). Jobb ívet kezdünk (162.4-től), üzemszerűen
zárt, csapórudas sorompós átjáróban (162.5)
földutat keresztezünk, magas töltés aljában
kisnyílású híd (162.7) létesült földút felett,
végetér a jobb ív (162.850), 75 km/h engedélyezett a
továbbiakban, bal ív indul. Egynyílású betonhíddal
(163.130) szeljük át különszintben a 23-as főutat, a
főútról ágazó, alsóbbrendű aszfaltút kerül a
jobbunkra. Jobb ívben (163.950-164.270) az aszfaltút
fokozatosan eltávolodik, nem biztosított útátjáró
(164.3, földúton) következik, az ív végén túl,
balra egykori (magántulajdonba adott) őrház látható.
Erdős területen bal ívet veszünk az őrház után
(165.2-ig), kiérünk az erdőből, jobb ívbe fordul a
vonalvezetés, alsóbbrendű aszfaltút fénysorompós
átjárójától (165.8) 50 km/h állandó lassú
kezdődik, magas töltés aljában átereszt (166.150)
nyitottak a Stařečký-patak miatt, 75 km/h váltja az
ötvenes lassút. Fénysorompós útátjáró (166.330,
aszfaltúton) határolja kezdőpont felől Hvězdoňovice
feltételes megállóhelyet (nincs utascsere, haladunk).
Egyszintes, téglából épült utastartózkodó és
zúzalékburkolatú peron került a vágány jobb
oldalára. Magas töltés aljában épült áteresz
(166.650) és nem biztosított útátjáró (166.770,
földúton) említhető az állomásköz végében. |
|
Már Okříąky
fény előjelzőjét (167.8) megelőzően elérjük a
jobbunkon lévő, Stráľka nevű, alacsony dombot,
amelyet a másik oldaláról a 240-es menetrendi mező
(Brno-Jihlava) vonala határol. Jobb ívben bevágásba
jutunk, az Okříąský-patak kisnyílású hídjától
(168.150) rövid balt veszünk és kiérünk a hozzánk
képest valamivel alacsonyabb szintről emelkedő 240-es
mellé (168.650). A másik vonal felépítménye
betonaljas, GEO-s. Balunkon ipartelep, jobbra tehenészet
működik. A fény bejárat (168.840) a 405-ös jelzésű
közút betonelemes burkolatú, fénysorompós
útátjáróját (168.860) biztosítja. Jobb ív
kezdődik (168.910) 50 km/h állandó lassúval végpont
felé, az ívben kibontakozik a váltókörzet (bejárati
kitérő: 169.020, ami a brnói szelvényszámozás
szerint 61.020), alatta patak kisnyílású hídjával
(169.040). A szigetszerűen elhelyezkedő, háromszintes
felvételi épülettől jobbra, azaz délre lévő,
egyéni fény kijárati jelzős, négy átmenővágányos
csoport (az utasok számára "2-es peron" a
csoport összefoglaló neve) másodikjára érkezünk. A
déli-1., déli-2., déli-3. betonaljas, GEO-s, a
déli-1. mellett betonelemes, illetve a folytatásban
betonszegélyű, zúzalékburkolatú peron, a déli-1. -
déli-2. között betonelemes, keskeny középperon
húzódik. A külső átmenőt (déli-4., faaljas,
Hoheneggeres) személykocsitárolónak használják. A
felvételi épület Znojmo/Brno felőli oldalánál a
kezdőponti váltókörzetből ágaztatott, három csonka
ér véget az északi és a déli csoport által
közrefogva. A végpont felé nézve bal oldali (északi)
vágánycsoport felőli csonka az utóbbi időben
forgalommentes. Az ötvágányos, egyéni fény kijárati
jelzős északi csoport (az utasok számára "1-es
peron") 1.-4. átmenője betonaljas, Hoheneggeres,
az északi-5. faaljas, Hoheneggeres; a északi-1. mellett
betonszegélyű, betonelemes peron található, az
északi-1. - északi-2. - északi-3. közé pedig
zúzalékburkolatú, a külső sínpár felé
betonszegélyű, keskeny peronok ékelődnek. Az
északi-5. mentén aszfaltozott rakodóterület, és a
felvételi épülettel szemközt oldalrakodó létesült.
A déli csoport a felvételi épület végponti
oldalának közelében betonaljas, Hoheneggeres
vágányba torkollik, csapórudas sorompós átjáróban
metszi az állomásra tartó aszfaltutat, azután az
északi csoporthoz csatlakozik. A végponti
váltókörzetet aszfaltút fénysorompós átjárója
(170.1) határolja (a végponti fény bejárati jelző
telepítési helye: 170.320). |
|
A 810 222-es motorkocsi demonstrálja,
hogy a három csonka közül a déli csoport felőlit is
használják - átmeneti tárolás céljából. Igaz,
némi fűnyírást kell végrehajtania, miközben
végighalad a sínpáron. A középső csonka bakjára
két, régebben használatos - domború és lapos
tányéros - ütközőt szereltek fel. |
|
A középső és a jobb csonka nemrég
felépítménycserélt, faaljas, GEO-s szakasszal
rendelkezik a bekötéséhez közelebb, a középső a
GEO-s szakasztól végpont felé új, gránit anyagú
ágyazattal, új faaljakkal és vissznyereményezett
Hohenegger feszítőelemes sínleerősítésekkel
rendelkezik, majd betonaljas, Hoheneggeres. A bakoknál
mindhárom csonka faaljas, Hohenegger leerősítésű. A
bal csonka az északi, a jobb a déli csoportba
torkollik, a középsőt szintén a déli csoportba
kötötték (faaljas, Skl-12 leerősítésű
kitérővel), de előbb még elhalad a kezdőponti
váltóállító torony mellett. A déli csoport külső
oldalán egyállásos szín található, a kezdőponti
peronvég magasságában. A Znojmo illetve Brno felől
nézve jobb ívben egy-egy faaljas (ívesített)
kitérőpár kapcsolja a két vonal 49-es sínrendszerű,
betonaljas, GEO-s, illesztéses (négylyukú
laposhevederrel) sínpárját, azután a 240-es
menetrendi mező vágányának a folytatása két ágra
bontakozik, a jobb ág (betonaljas, GEO-s) mentén
fejlődik ki a déli csoport, míg a másik ág és a
241-es menetrendi mező vágányának a folytatása
mentén az északi csoport. A két csoport egymáshoz
képest kissé eltoltan helyezkedik el: a déli esik
közelebb a kezdőponthoz. Mielőtt az északi csoport
szétbontakozna, még az ívben betonaljas, GEO-s,
sajátcélú vágány ágazik a 241-es sínpárjának a
folytatásából, az állomás melletti fatelepre. A
váltókörzettől Znojmo felé 75 km/h, Brno felé 60
km/h engedélyezett. A bejárattól kezdőponti
irányban, a brnói vágányban 1987-es és 1988-as
gyártású SB8P, SB8D aljakat találunk. |
|
A Stráľka-domb lábánál a 240-es
vágánya kisnyílású híddal (60.450) szeli át az
Okříąský-patakot. A patak mentén mesterséges
halastavakat létesítettek, az egyiket a vonal mellett,
a híd közelében. Földút nem biztosított,
betonelemes burkolatú átjárója (60.470) került a
műtárgy mellé. A patakhídtól 291 méteres sugarú
ívvel kerüli a vasút a Stráľkát, a felépítmény
betonaljas, GEO-s, illesztéses (négylyukú
laposhevederekkel). Tízperces késéssel kerül elő a
4810-es brnói személy (motor-mellék-vezérlő), a
Znojmóba 24809-ként visszaforduló RegioNova viszont
fél órát kap indulóban, a csatlakozó R669 Junák
hasonló mértékű - vélhetően a Jihlava-Okříąky
pótlóbuszozás számlájára írható - csúszása
miatt. A 754 023-as Búvár továbbítja a gyorsvonatot. |
|
Az eső hol rázendít, hol alábbhagy, a
fű csupa víz, ötven méternyi fűben-gázolás
zuhanyozással ér fel. Ha hüllő lennék, én sem
tennék mást, mint összetekerednék és kivárnám a
rossz idő végét... |
|
...de hüllőkénti újjászületésem
feltételezhetően még odébb van, ígyhát folytatom a
sétát a 240-es mentén. A kezdőpont (Brno) felé
nézve bal ív végetér (60.2), 298 méter sugarú jobb
indul; betonelemes burkolatú, fénysorompós átjáró
(59.960, földúton), valamint Okříąky fény
előjelzője (59.890) esik erre a szakaszra, alacsony
bevágásban. Az előjelző közelében téglaboltozatos,
kisnyílású híd (59.720) épült meder és földút
felett. A páratlan személyt (4813, szerelvénye a 854
025 motor, mellékkel és vezérlővel - mindhárom
hagyományos festésű) negyedórás késéssel sikerül
visszafordítani, a páros gyors (R666 Petr Vok)
ugyancsak negyedórányival később bújik elő a
meglehetősen gyomos gabona mögül. |
|
Visszaindulok az állomásra,
menetközben, a tehenészetnél együttérzésemet
fejezem ki a szomorkodó, zoknis leányzónak: nos igen,
ő sem tud összetekeredni, de még esőkabátja sincs. |
|
A menetrend szerint 16:13-kor Brnóba
induló, 4815-ös számú személy a halastónál
fotózott 854 007, 21-29 316 (mindkettő bordó-bézs),
80-29 223 (Najbrt festésű) formáció. 16 órakor Brno
felől beesik a gyors, ami félig jó, már csak a
pótlóbusz hiányzik az ellenkező oldalról. Az azonban
késik: a vjv. óra-huszonötkor tűnik fel a peronon,
öt utas társaságában. +13-mal sikerül megmozdulnunk,
az említett öt utason és szerény személyemen túl
további, körülbelül ugyanennyi jegytulajdonossal. Az
állami vasúttársaságnak a brnói felsővezetékes
történethez igazított, internetes menetrendje 18:07-es
érkezést ír Brno-Horní Herąpice állomásra, ahonnan
9 perces átszállással tudok továbbutazni Modřicére,
a 4913-assal. Ott 14 perc állna rendelkezésemre az
EC175-ösig. A játszma állása szerint e pillanatban
éppen buknám az egészet, ha a 4913-ast, átmeneti
jelleggel nem nyilvánítanák csatlakozó járatnak a
miénkhez. És vajon annak nyilvánítják? |
|
Az előjelzőn túl, a már említett
téglaboltozatos, kisnyílású hidat (59.720) követően
a sorrend bal ív, egyenes szakasz, ismét bal ív
(59.1-től), kisnyílású híd meder felett (59.050),
nem biztosított útátjáró (58.720, murvás úton),
átereszek (58.3, 57.4 és 57.030), fénysorompós
útátjáró (56.920, alsóbbrendű aszfaltúton),
egynyílású, ágyazatátvezetéses betonhíd (56.450)
alsóbbrendű út felett és Krahulov
végponti váltókörzete (56.420). Jobbról rövid
csonka kapcsolódik a lírafejhez, balról rövid,
faaljas, Hoheneggeres mozdonykörüljáró csonka
csatlakozik, illetve balra, gabonatárolós telephez
hegyesszögben sajátcélú sínpár távolodik.
Kitérőbe járunk, a másodikra. Balra betonaljas,
Hoheneggeres - a kezdőponti szakaszán faaljas,
Hoheneggeres - átmenő (1.) és a külső oldalán
faaljas, Hoheneggeres csonka ágazik, a betonaljas,
Hoheneggeres átmenő fővágánytól (3.) jobbra a
faaljas, Hoheneggeres 4., valamint használaton kívüli,
háromvágányos, különálló csoport fejlődik. Fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzős az állomás.
A felvételi épület tetőtér beépítéses,
nyeregtetős. A 2. és 3. szegélyezte sávba
betonszegélyű, zúzalékburkolatú, keskeny
középperon, az 1.-2. közé SK-szintű zúzalékréteg
került. Nincs utascsere. A kezdőponti lírafejhez
közelebb bal ívbe fordul a vonalvezetés, az 1. rövid
csonkával megfejelve csatlakozik a másodikhoz (56.0),
áteresznél (55.8) a háromvágányos csoportból
ipartelepre történik kiágazás, a váltókörzetet
(55.550) követően áteresz, majd fény- és motoros
sorompós útátjáró (55.450, a 23-as főúton)
következik. Jobb ívet veszünk az útátjárótól, az
ív végében állították a kezdőponti fény bejárati
jelzőt (55.370). A kezdőponti fény előjelzőt
(54.680) átereszek (54.9 és 54.5) fogják közre,
további áteresz (54.3) és nem biztosított
útátjáró (54.130, alsóbbrendű aszfaltúton) a
sorrend, lejtőt kezdünk. A felépítmény, a 241-eshez
hasonlóan, az egyenes szakaszokon hézagnélküli,
ívekben illesztéses. Megművelt földterületek
fekszenek a vasút mindkét oldalán. |
|
40 km/h-ra fékezünk (53.2), jobb ívet
veszünk, beérünk Třebíč Borovina nevű
városrészébe, jobbra többszintes lakóépületek
látszanak. Tovább csökkentjük a sebességet,
földutat átjuttató, felújítás alatt álló,
kisnyílású hídra (52.960) kitűzött, 30 km/h
ideiglenes sebességkorlátozásnak engedelmeskedve. Bal
ív kezdődik (52.8), nyíltvonalon jobbról ipartelep
használaton kívüli, oldalrakodós, faaljas
felépítményű sínpárja csatlakozik (52.7), Třebíč-Borovina
megállóhely végponti peronvégét megelőzően. Jobb
kéz felől egyszintes, lapostetős utasépület (52.430)
és zúzalékburkolatú oldalperon kapott helyet. Négy
felszállóval gyarapodunk. Áteresszel kombinált,
fény- és motoros sorompós útátjáróban (52.250)
keresztezzük a 23-as főutat és folytatva az
ereszkedést, 450 méteres tszf. magasságon a Jihlava
folyócska völgyének a pereméhez kerülünk: a
vasúton túl, balra már erőteljes lejtő visz a
vízhez. Bal ívbe fordul a vonalvezetés, meder feletti
kisnyílású hídon (51.7) haladunk, jobb ív
következik (51.550-től) és még egy kisnyílású híd
(51.450), meder felett, azután fény- és motoros
sorompós útátjáró (51.370) közbeiktatásával
újfent délebbre helyezkedik a vaspálya a 23-as
főúthoz képest. A Stařečský-patak mély völgyét -
a völgyben haladó aszfaltúttal együtt - viadukt
(51.1-50.9) segítségével küzdjük le. |
|
Jobb ívben létesített áteresz (50.7),
fénysorompós útátjáró (50.520, aszfaltúton), bal
ív és további fénysorompós útátjáró (50.3,
aszfaltúton) sorolható a fény bejárati, egyéni fény
kijárati jelzős Třebíč
végponti váltókörzetét (50.290) megelőzően. Az
átmenő fővágányból (2.) balra ágazik a faaljas,
GEO-s 1., jobbra a faaljas, GEO-s (a kezdőponti
szakaszán Hohenegger leerősítésű) 3. Mielőtt
kialakulhatna a faaljas, Hoheneggeres 4. és 5. átmenő,
az 1.-3. sínpárok egynyílású, gerinclemezes
felszerkezetű, az acél pályalemezre felhegesztett
bakokhoz rögzített, GEO-s pályaszerkezetű hídon
(50.1) aszfaltutat kereszteznek. A kezdőponti hídfő
közelében kétszintes, lapostetős, az alsó szintjén
nyitott utastartózkodóval ellátott épületet emeltek,
attól kezdőpont felé találjuk a a kétszintes,
tetőtérbeépítéses, előtetős felvételi épületet.
Az 1. térkőburkolatú oldalperont kapott, az 1.-2.
közé SK-szintű zúzalékréteget terítettek, a 2.-3.
közé betonszegélyű, zúzalékburkolatú, keskeny
peront húztak. Tizennégy felszállóra és hat
leszállóra terjed ki az utascsere. A jól ismert 754
023-as Búvár gyorsvonatával keresztezünk, a keresztre
jócskán megmért időt (9 perc) lerövidítve - és
tíz perccel elverve a gyorsot -, mindössze +4-gyel
(16:43) folytatjuk. A felvételi épület kezdőponti
oldalától, az 1. mellett oldalrakodóval, raktárral
ellátott csonka veszi kezdetét; a favázas, téglafalú
áruraktár mögött kockaköves rakodóterület
található, amelyet a külső oldaláról újabb csonka
határol - az oldalrakodóssal egyesülve, az első
átmenőbe torkollanak a kezdőponti lírafejben. Jobbra,
az 5. mentén, a lírafej közelében második
rakodóterület fekszik. A váltókörzetet (49.650)
fénysorompós gyalogosátjáró fejeli meg (49.6). A
23-as főútba csatlakozó út vasbeton felüljárója
(49.420) előtt telepítették a kezdőponti bejárati
jelzőt (49.4). A hektométerkövek zömében téglatest
alakúak, íves tetejűek a vonalon. Lejtőben,
átereszeket (49.1, 48.830) követően magunk mögött
hagyjuk a kezdőponti előjelzőt (48.7), apró patak
aránylag mély völgyének az akadályát viadukttal
(48.550-48.450) küzdjük le, 150 méter hosszúságú,
sziklás bevágásba jutunk a völgyhíd kezdőponti
ellenfalától, jobb ívvel, kisnyílású hidakkal -
vízfolyáson (48.270), földút felett (47.620), újból
vízfolyáson (47.3) - folytatjuk. Fokozatosan leértünk
a Jihlava folyócska szintjére. Földút áteresszel
kombinált, nem biztosított átjárója (46.5)
közelében felújított, alsópályás, háromnyílású
gerendahídon (46.080-46.0) átkelünk a Jihlaván, majd
jobb ívvel vesszük fel a völgy irányát.
Felfejlődünk a baloldalt haladó 23-as főúthoz,
jobbunkon az öntésterület húzódik. Átereszt (44.9)
közrefogó, nem biztosított útátjárók (45.5 -
murvás úton, 44.570 - földúton) után érjük el a
fény bejárati és egyéni fény kijárati jelzős Vladislav
állomás végponti váltókörzetét (44.550; végponti
bejárat: 44.750), az átmenő fővágánytól (3.) balra
a betonaljas, GEO-s 2. átmenő, átereszt (44.450)
követően pedig a rakodóterülettel, oldalrakodóval
kiegészített, betonaljas, Hoheneggeres, használaton
kívüli 1. átmenő ágazik. Az oldalrakodótól
kezdőpont felé az 1. mellett beton járólap burkolatú
oldalperon húzódik, az 1.-2., 2.-3. közé SK-szintű
zúzalékréteget terítettek. A szolgálati hely a
személyszállítási menetrendben már nem szerepel,
ennek megfelelően haladunk. A kezdőponti
váltókörzetet (43.7) a 23-as főút bejárattal
(43.580) biztosított, fény- és motoros sorompós
átjárója (43.650) fejeli meg. |
|
Vladislav zastávka
baloldalt elhelyezett, térvilágításos, betonelemes
peronját végpont felől a 23-asról nyíló aszfaltút
áteresz (42.830) szomszédságában létesített,
fénysorompós átjárója (42.8) határolja. A végponti
peronvéghez közelebb esőbeálló szolgálja az utasok
kényelmét. Hárman szállnak fel (egyikük
kerékpárral), ketten pedig le. (A megálló a
település nyugati részét kielégítő módon
feltárja, nem úgy, mint a félreeső, alapvetően
árurakodási célzatú állomás.) Vladislav
előjelzőjét (42.630) a kezdőponti peronvéghez
illesztették. Nem biztosított gyalogosátjáróval
(42.2) bevezetve, még a település területén,
kétnyílásos viadukton (42.180-42.110) patak völgyét
szeljük át - a vízfolyás mindkét partján aszfaltút
kanyarog -, bal ívben helyenként sziklás bevágásba
jutunk, 40-50 km/h-val kapaszkodunk az emelkedőn.
Közúti felüljáró épül a vasút felett (41.750),
áteresz (41.630) közelében. Kissugarú jobb ívben
(41.6-tól), meder és földút kisnyílású hídjánál
(41.4) kiérünk a településről - felszaporodtak az
ívek, hullámosabbá vált a táj, ahogy elhagytuk a
Jihlava völgyét -, a 23-as út a jobb oldalunkon, 200
méternyire halad többé-kevésbé párhuzamosan. Bal
ív követi a jobbot (41.050-től), megművelt dűlőt
kerülünk, közelebb érünk a főúthoz, jobb ívet
kezdünk (40.6), magas töltés aljában nyitott
átereszen (40.450) leszünk túl. Alacsony bevágás
jön (40.4-től), végetér a jobb, indul egy bal ív,
és ismét jobb. Alsóbbrendű aszfaltút fénysorompós
átjáróján (39.450) keresztülhaladva és bal ívet
véve eltávolodunk a főúttól, egyúttal 450 méteres
tszf. magasságon felérünk a helyi tetőpontra, a
vonalvezetés lejtőbe fordul. Facsoportos terep váltja
a mezőket. Egy-egy földutat keresztezünk nem
biztosított átjáróban (38.750, 37.920) - a
másodiknál a vasút környezetében az út
aszfaltburkolatot kapott -, jobb (37.3-tól) és bal
(37.0-ig) ív között, balra hosszúkás tó látszik
(37.150), áteresz (36.7), jobb ív (36.4 után),
áteresz (36.1), fénysorompós útátjáró (36.050,
alsóbbrendű aszfaltúton) a sorrend az állomásköz
kezdőponti szakaszán, végül balról megérkezik a
252-es menetrendi mező vonala és Studenec
váltókörzetébe (36.0) csatlakozik. |
|
A negyedik vágányra térítenek a
váltók, három leszálló és tizenkét felszálló
mozog a peronon. A 842 034 motorból és két 20-29
mellékből álló, 4816-os személlyel keresztezünk, a
pók harmadik és negyedik lábát pedig a 252-es
menetrendi mező vonalán ingázó, szóló 810 674 adja
ki. 17:01-kor, azaz csupán +3-mal folytatjuk a menetet.
A felvételi épülettel szemközti oldalon lévő,
vasúti tulajdonú telepre, pályafelújítási célból
tetemes mennyiségű betonaljat szállítottak. A
kezdőponti váltókörzetnél nemrég aljcserét
végeztek, a kibontott aljakat egyelőre a helyszínen
hagyták. Náměą» nad Oslavou-n tizen szállnak fel, a
késésünket pedig nyomtalanul eltüntetjük, a
menetrend szerinti nyolcperces tartózkodásnak hála
(minden páratlan személyvonatnál beiktatták a
pihenőt, pedig ilyenkor nincs kereszt). Kralice nad
Oslavou tizenkettővel emeli a közönség létszámát.
A tizenhárom felszállónyi és nyolc leszállónyi
utascserét eredményező Rapoticén megcsúszik a
kereszt, a 4842-es személy (853+mellék+vezérlő)
késéséből fakadóan, ígyhát a pontosságból +11-be
esünk, és a baj természetesen nem jár egyedül: a
húsz felszállót generáló Zastávka u Brna
állomáson további három percet ragaszt ránk a
keresztező 926-os gyors, a bordó Búvárjával.
Brno-Horní Herąpice érkezőben tartjuk a 14 perces
eredményt, tehát a 4913-as személyt öt perccel késem
le. Ha maradok a vonaton és a nagyállomásig utazom,
ott elérem a csatlakozó "kompot", illetve a
kompjárat másik végén az EC175-öst. De mivel
megpróbáltam komolyan venni a cseh vasúttársaság
menetrendi keresőjének a 4913-asra vonatkozó
ajánlását, nem marad más, mint integetni a percek
múlva mellettem elsuhanó kompnak (háromrészes
RegioNova). A mai hazajutásnak lőttek, időm most már
mint a tenger, ígyhát kényelmesen elsétálok a
városközpontig. |
|
A felsővezetékesek késő délután
javában dolgoznak még a főpályaudvaron. A közeli
szállodában töltöm az éjszakát, majd vasárnap (július
31.) reggel összecuccolok és ismét kinézek -
gyakorlatilag ugyanott és ugyanúgy találom őket,
háttérben ugyanazzal a szürke, reménytelen
égbolttal. A 250-es menetrendi mező vonalán,
Brno-Královo Pole felé buszos pótlást hirdettek, a
buszok a felvételi épület mögül indulnak. A 260-ason
vegyes a kép: a személy- és gyorsvonatok, valamint az
IC/EC vonatok egy része (mint például az EC71 Gustav
Mahler) dízelkitolózik, további IC/EC járatok (mint
például az EC174/175, EC344/345) kerülnek. |
|
A felsővezetékrendszeren végzett
beavatkozásra immunis RegioNova komp-szerepkörben
tetszeleg... |
|
...míg a Pantográfok és áramszedős
társaik kénytelenek a kitolót alakító 714 004 és
714 220 segítségéhez fordulni, bár a bejutást
önállóan, lendületből megoldják. A hazautazáshoz
az EC345 Avalát választom. Harmincöten gyűlünk
össze az 5-ös csonkáról az EC eredeti menetrendjéhez
képest 3 perces késéssel (8:27) elstartoló,
hagyományos színtervű 854 209 (Gábinka), 21-29 302,
80-29 224 formációban. Modřicén kitérőbe járunk,
jobbra, és közösperonos átszállással csatlakozunk
az Avalához, amelynek az összeállítása hátulról
előrefelé: 20-70 612 (Szerb Vasút, fehér-szürke
színtervű), 20-70 020, 20-70 512, 20-70 505 (ČD,
Ing-Leasing, narancs-fehér), 87-80 701, 10-70 603 (Szerb
Vasút, fehér-szürke), 59-80 169 (ČD, kék-fehér),
350 017 (kék-fehér-fekete színtervű). A vágányzári
menetrend 8:33-as indulást ír elő, amit aránylag jól
eltalálunk, mindössze három perc a csúszásunk. Az
átlagos utasterhelés 40%. Břeclavból a késő
Sobieski miatt +19-cel folytatjuk, felszállókkal
jócskán gyarapodva, 75%-os telítettséggel. Pozsonyban
a közönség háromnegyede leszáll, azonban sokan
pályáznak a helyükre - köztük feltűnő mennyiségű
hátizsákos turista -, a telítettség körülbelül
kétharmad-házasra adódik. Szenc (Senec) után
önürítős kocsikból álló, ZSSK Cargós Laminátka
vontatta teherrel haladunk párhuzamosan (a teher
helytelenben). Érsekújvár (Nové Zámky) utascseréje
harminc leszálló, tíz felszálló, Párkányból
(©túrovo) +19-cel állunk tovább, harminc leszállóra
és néhány felszállóra kiterjedő utascsere végén,
Budapest-Keleti hatodik vágányára +23-mal futunk be. |