Az őszi, színes erdőt és a
mellékvonal-felfedezést például úgy
párhuzamosíthatjuk, ha a bejárandó vicinálisok
listájára felvesszük az aranyló falevelekre rímelő,
aranylelőhelyéről ismert Zlaté Hory településhez
vezető vasutat, a Hrubý Jeseník északkeleti peremén.
A háromnapos kirándulás bázisául egy hangulatos
panziót választottam Olomouc városában.
Útvonalam. 2011.10.21:
Budapest - Břeclav (70/130/110/250) - Zábřeh na
Moravě (330/270) - Hanuąovice (292) - Staré Město pod
Sněľníkem (294) - Dolní Lipka (294/025) - Bludov
(025/292) - Zábřeh na Moravě (291) - Olomouc (270). 2011.10.22: Olomouc - Mikulovice
(270/292) - Zlaté Hory - Mikulovice (297) - Olomouc
(292/270). 2011.10.23:
Olomouc - ©umperk (270/291) - Sobotín - ©umperk (293)
- Zábřeh na Moravě (291) - Česká Třebová (270) -
Lanąkroun (270/272) - Česká Třebová (272/270) -
Břeclav (260/250) - Budapest (250/110/130/70).
Igénybevett járatok. 2011.10.21:
EC174 Jan Jesenius/Jeszenszky János (Břeclav) - R805
(Olomouc hl.n.) - R903 (Hanuąovice) - Os13664 (Staré
Město pod Sněľníkem) - Os13667 (Hanuąovice) -
Os20080 (Dolní Lipka) - Os20081 (Hanuąovice) - Os3674
(Bludov) - Os3753/3752 (Zábřeh na Moravě) - R703
©ohaj (Olomouc hl.n.). 2011.10.22:
Sp1701 (Jeseník) - R1183 (Mikulovice) - Os23659 (Zlaté
Hory) - Os23664 (Mikulovice) - R1182 (Jeseník) - R906
(Ramzová) - R1402 (Olomouc hl.n.). 2011.10.23:
R901/R1231 (©umperk) - Os23856 (Sobotín) - Os23857
(©umperk) - Os3741 (Zábřeh na Moravě) - Ex146
Hukvaldy (Česká Třebová) - Os3779 (Rudoltice v
Čechách) - Os12735 (Lanąkroun) - Os12738 (Rudoltice v
Čechách) - Os3780 (Česká Třebová) - Ex571 Zdeněk
Fibich (Břeclav) - EC137 Moravia (Budapest-Keleti). |
|
2011 október 21-én, pénteken reggel az
EC174 a megszokott Budapest-Keleti helyett a Nyugatiból
indul - a Kőbánya felsőn zajló kitérőcsere
következménye a mára és szombatra érvényes
módosítás -, és hogy a jeles esemény ne merüljön a
feledés homályába, az utastájékoztató berendezés
mindenható urai ideiglenesen a Jeszenszky családnak egy
jóval későbbi sarjához rendelték a hamburgi
járatot. A kocsik összeállítása, hátulról
előrefelé haladva: 19-91 511, 18-90 507, 88-91 100
(MÁV Start), 21-90 933, 20-91 508 (mindkét végén
összefirkálva), 20-91 552, 20-91 550, 20-91 537, 84-91
103, a gép a hagyományos kék-fehér-fekete festésű
350 005-ös. A MÁV Start személyzet a magyar nyelvű
utastájékoztatás mellett az újabb keletű, kellően
egyszerű - tehát vélhetően mindenki által
betartható - "nächste Halt / next stop xxx"
formulát alkalmazza. A kezdeti telítettség eléri a
10%-ot, a váci hat, a párkányi (©túrovo) hetven és
az érsekújvári (Nové Zámky) kettőszáz felszálló
ugyancsak meghaladja a hétvégén szokásos szintet -
elvégre munkanap van. Vágányzár (hídfelújítás)
miatt Szőlősnél (Bratislava-Vajnory) jobbra
térítenek a váltók, a rendező oldalában haladunk
végig és a 120-as menetrendi mező vonalát
trapézövű hídon keresztezve, mellé fejlődünk. A
kerülő hatására a Párkány indulóban feljegyzett,
kettőperces késés Pozsony érkezőben további hattal
növekszik. Kétszázötven-háromszáz felszálló
tölti meg az utastereket, persze amellett, hogy a
párkányi és érsekújvári közönség nagyobbik
része befejezi utazását. A jókúti huszonöt fős,
több leszállóval járó utascsere már jobban
hasonlít a hétvégire. Locorail-es 740 párossal áll
teher Pozsony felé, az ex-fűtőháznál ODOS-os 742
páros, Unipetrol Dopravás 741-esek és két Búvár
pihen. Břeclavba +7-tel érkezünk az első
középperonhoz, a Sobieski mellé, húsz leszállót és
körülbelül ötven felszállót számolok. 9:20-kor,
+18-cal folytatja az EC174, pedig látszólag sem
műszaki, sem forgalmi akadály nem jelentkezett.
A 805-ös gyors +5-tel esik be Brno felől,
összeállítása: 242 252 (hagyományos festésű),
39-40 248 (zöld-fehér), 82-40 292, 29-41 472
(mindkettő Studio Najbrt színtervű - a poggyászteres
értelemszerűen csupakék, sötétebb kék sávval),
20-41 368, 20-41 378 (hagyományos zöld-fehérek). Húsz
leszálló és ugyanennyi felszálló mutatkozik.
Irányváltást és gépcserét követően a vonóerőt a
Najbrt-festésű 362 159 biztosítja, +3-mal, átlagosan
25% telítettséggel vágunk neki. A Moravská Nová
Ves-en zajló felsővezetékjavítás miatt helytelenben
küzdjük le a távolságot Hodonín kezdőponti
váltókörzetéig. Húsz felszálló és harminc
leszálló könyvelhető, +7-tel folytatjuk: a két
kitérőzés megtette a magáét. Moravský Písek-en
tizennégyen szállnak fel és tizen le. Staré Město u
Uherského Hradiątě állomáson közel ötvenen
mozognak a peronon, ebből csupán tíz leszálló. A
079-es és 042-es (sérült áramszedőjű), Lokotrans-os
Bobinák ácsorognak a fő-középperon mögötti
vágányon. Otrokovicén, Hulínban és Přerovban rendre
ötven, hét és negyven a felszállók; öt, illetve
tizenöt-tizenöt a leszállók mennyisége. Přerov
Břeclav felőli torkolatának az átépítése pályás
oldalról egybenlévőnek látszik, a hangsúlyt már a
peronépítésre és a biztosítóberendezés-szerelésre
helyezték át. Olomoucra +5-tel futunk be, a második
középperonhoz, 903-as gyorsom pedig az első
középperonhoz érkezik négypercnyi csúszással,
élén a sárga sávos, kék színtervű 362 163-assal
és a 29-41 501, 20-41 375 (hagyományos festésűek),
29-41 383 (Najbrt), 82-40 085 (hagyományos), 39-40 257
(Najbrt) kocsikkal. Szinte teljes az utascsere, +6-tal
indulunk, 40% átlagos telítettséggel. Zábřeh na
Moravě-n hatvanfős, vegyes utascsere figyelhető meg,
az első két kocsi a villanygéppel ©umperkre
közlekedik tovább mint R1233. A jeseníki stokkra a
kék-fehér színtervű, gyönyörű traktorhangokat
produkáló, 749 259-es Bardotka akad rá, a menesztés
+4-gyel történik. Ruda nad Moravou állomáson három
utassal fogyunk. |
|
Hanuąovicén a tíz felszállót
begyűjtő gyors a 843 003 motor és két 20-29 mellék
alkotta Sp1702-essel keresztez, mellette 810 157,
amögött 810 026 vár az indulási idejére, egy
vágánnyal kijjebb 810 049 pihen. A három 810-es
közül a 157-es lesz segítségemre a 294-es menetrendi
mező vonalának a bejárásához (a 049-es motor Dolní
Lipkát illetve Králíkyt célozza meg mint Os20078/9,
míg a 026-os Os3666 számon a sebes nyomába ered, de
attól eltérően majd ©umperk felé veszi az irányt). |
|
13664-es személyvonatunk kezdeti
utasterhelése tíz fő, ebből (legalább) egy vasutas
dolgozó. A járat KN-es, a vezér ellenőrzi illetve
árusítja szükség esetén a jegyeket. A motorkocsit
ellátták gépihangú utastájékoztató berendezéssel.
Miután a 292-es menetrendi mező új
szelvényszámozást kezdő vonala jobbra eltávozott,
és az egykori fűtőház hűlt helyének közelében
túljutottunk a murvás út keresztezésében
létesített, betonelemes burkolatú, fénysorompós
útátjárón (70.630), a Morava völgyét követjük.
Faaljas, Hohenegger feszítőelemes sínleerősítésű
kitérővel (70.670) az állomási második és harmadik
átmenő folytatása egymásba torkollik, azzal
megkezdjük utunkat az illesztéses, betonaljas
felépítményű nyíltvonali szakaszon, az
engedélyezett sebesség 50 km/h, kerek táblás 40 km/h
mellett. Bal ívben közúti hidat (70.8) bocsátottak
át felettünk, kisnyílású híddal (70.820) patakot, a
végponti bejárattal (71.150) fedezett, fénysorompós
útátjáró (71.020) segítségével murvás utat
metszünk, majdnem ugyanitt telepítették a Staré
Město pod Sněľníkem-i szárnyvonal elágazását
(Morava elágazás) fedező főjelző fény
előjelzőjét (71.040). Ideiglenes 30 km/h
sebességkorlátozást tűztek ki, áteresz (71.240)
felújítása miatt. Terméskőből épített, alacsony
bélésfal húzódik a hegy felőli (bal) oldalon.
Áteresznél (71.6) a jobboldalt lévő folyócska mellé
zárkózunk, újabb áteresz (71.820) közelében
elhaladunk Hanuąovice végponti előjelzője (71.8)
illetve Morava elág. fény fedezőjelzője (71.870)
mellett, és a betonaljas, Hoheneggeres felépítményű
terelőcskonkával ellátott elágazástól (71.920/1.860
- utóbbi szelvényszámozás kezdőpontja Hanuąovice)
jobbra ível a KkStB által 1905-ben megnyitott
vicinális. A végponti fejállomásig 40 km/h a
pályasebesség. Felsőpályás acélhídon (2.005-2.030)
leszünk túl a Morava víziakadályán, a végponti
hídfő közelében állították a Staré Město pod
Sněľníkem felőli fedezőjelzőt (2.040), aszfaltutat
szelünk át felsőpályás híd (2.050)
közbeiktatásával, és beérünk Hanuąovice
zastávkára. A fa utastartózkodóval
(2.1) kiegészített, zúzalékburkolatú peron bal kéz
felől létesült. Nincs utascsere, a megállóhely -
mint a többi a vonalon - feltételes, ezért haladunk. A
Morava mellékvize, a Krupá völgyében emelkedünk
tovább (az elágazás 410 méteres tszf. magasságáról
110 méternyit), a vízfolyástól irányunk szerint
balra eső hegyvonulat oldalában. A vasúttal
párhuzamos, alsóbbrendű közút párméternyivel
lejjebb, a jobbunkon látható. Erdős a táj.
Faaljas, illesztéses a felépítmény, kissugarú
íveket írunk le a viszonylag szűk völgyben. A
szelvénykövek ívelt tetejűek, téglatest alakúak.
Két áteresz (2.320, 2.530) között nem biztosított
útátjáró (2.450, földúton) következik, majd
terméskőből készített bélésfal baloldalt
(2.880-2.9), jobb ív (3.0-tól), áteresz (3.110), magas
töltés aljában áteresz (3.540), nemrég felújított,
kisnyílású híd magas töltés aljában, vízfolyás
felett (3.820), sziklás bevágás bal ívben (4.0-tól),
a végében többnyílású, magas terméskő támaszokon
nyugvó, felsőpályás acélhíd (4.210-4.290) az utat
és a folyócskát keresztezően. 20 km/h állandó
lassú érvényes a híd után, dróthálós
görgetegfogóval biztosított bevágásban
(4.370-4.430), valamint a folyócska felől támfalazott
(4.430-4.450) szakaszon. A további sorrend áteresz
magas töltés aljában (4.570), jobb ívben sziklás
bevágás (4.7-4.8), bal ív (4.8-tól), átereszek
(4.910, 5.370), felsőpályás, egynyílású acélhíd a
folyócska felett (5.450), fénysorompós útátjáró a
párhuzamos aszfaltúton (5.490). Vysoké
®ibřidovice megállóhely (végponti
peronvég: 5.620) betonelemes peronja és fa
utastartózkodója a bal oldalra került. Nincs
utascsere, haladunk itt is. Oldalvölgy vízfolyásai
felett átereszek (5.7, 5.850) és kisnyílású hidak
(5.770, 5.890) épültek, murvás út nem biztosított,
végpont felől 20 km/h állandó lassújeles
átjáróját (5.940) megelőzően. Támfalazott szakasz
(6.0-6.030, jobb kéz felől) - alattunk-jobbra az út -
és áteresz (6.250) után kissé kiszélesedik az
öntésterület, megművelt (jelenleg pihentetett)
földsáv ékelődik az út és a vasút közé -
áteresszel (6.6) keresztülbocsátott vízfolyás szeli
ketté. Bal ívvel az úthoz közelítünk,
összeszűkül a völgy (7.0), áteresz (7.180)
következik, és még egy (7.480 - bukóaknás
kivitelben), ahol ismét szélesebb öntésterületre
jutunk, magunk mögött hagyva az áttörést. A további
sorrend nem biztosított útátjáró (7.770, murvás
úton), átereszek (7.790, 8.3), kisnyílású híd
(8.880) a Krupá mellékvizén, nem biztosított
útátjáró (8.920) a Chrastice településre vezető,
alsóbbrendű aszfaltúton. Chrastice
megállóhely baloldalt elhelyezett, betonelemes
peronját (végponti vége: 9.0) kezdőpont felől
határolja az útátjáró. Fából készült
utastartózkodó (8.950) egészíti ki az utasforgalmi
létesítményeket. Megállunk, egy személy fejezi be
utazását. A végponti peronvégtől friss
ágyazatpótlás figyelhető meg egy szakaszon.
Átereszeket (9.360, 9.650) követően, jobbra-előre
feltűnnek Staré Město település házai. |
|
Átereszek (10.070, 10.140) közül a
másodiknál egészen a Krupá mellé kerülünk, a
harmadiktól (10.530) nem messze, patakot metsző,
kisnyílású hídnál (10.770) illetve fénysorompós
útátjárónál (10.790, alsóbbrendű aszfaltúton)
pedig már a település területén vonatozunk, és a
soronkövetkező áteresz (10.850) szomszédságában
elérjük a Staré Město pod Sněľníkem
bejáratát helyettesítő trapéztáblát (10.920). A
váltókörzetet (11.160) murvás út nem biztosított
átjárója (11.140) vezeti be. A három rövid
átmenővágányos állomásnak a végpont felé nézve
jobb oldalán helyezkedik el az egyszintes,
tetőtér-beépítéses, előtetős felvételi épület
(forgalmi iroda: 11.220). A kezdőponti, előtetős
szárnyát felújították - bár személyzet nem
tartózkodik benne és a váróhelyiséget lezárták -,
azonban a helyi graffitis kölköket nem hatotta meg a
rendbehozott felület. A kisiklasztósarus elsőt
(faaljas, Hohenegger feszítőelemes
sínleerősítésekkel) oldalrakodó, fából készült
áruraktár és vágányhídmérleg egészíti ki, az
átmenő fővágányban (2.), a kitérők közötti
szakaszon nemrég felépítményt cseréltek: betonaljas,
Skl-15 szorítórugós leerősítésű lett, fővonali,
meglepően friss (2002-es) vissznyereményből.
Betonelemes, keskeny, alacsony peront húztak az 1. és
2. határolta sávba, funkcionálisan oldalperonként, a
másodikhoz. A faaljas, Hoheneggeres harmadikból
kisiklasztósaruval felszerelt, betonaljas, Hoheneggeres
csonka ágazik és az állomással szomszédos fatelep
betonozott területe előtt ér véget bakban. A terület
szintjét megemelték, hogy a pereme oldalrakodóként
szolgálhasson közúti járművek számára. A végponti
vágánykapcsolatokat követően az 1. és a 2.
folytatása ugyancsak bakban ér véget (11.4) a fatelep
közvetlen közelében, itt a betonozott terület egy
szakasza vasúti oldalrakodóként használható, a 2.
folytatása mentén. Az 1. folytatásának a felvételi
épület felőli (jobb) oldalán, valamint a 3-ból
ágazó csonka bal oldalán rakodóterület húzódik. A
kitérők helyszíni állításúak. |
|
A kezdőponti váltókörzet vasaljas
kitérőket tartalmaz. A bejárati kitérőt megelőző,
nem biztosított útátjáró fagerenda burkolatot
kapott, a környezetében faaljas, Hoheneggeres a
felépítmény, majd kezdőpont felé betonaljas
(SB5-82), Hoheneggeresre vált, a négylyukú
laposhevederekkel készített illesztések alatt az
aljakat ikerbe rakták. A sínrendszer nagyobbrészt M48,
későbbi, UIC S49 cserékkel. Az átmenő fővágánynak
a felépítménycserélt, betonaljas szakasza és az
elsőt kiágaztató kitérő közé néhány új, GEO-s
faaljat építettek be. |
|
Az állomástól balra lévő,
mezőgazdasági művelésbe vett domboldalról
zavartalanul szemrevételezhető a völgyben fekvő
település, illetve a lengyel határt kijelölő
hegyvonulat, a távolban az 1423 méter magas Králícký
Sněľník tömbjével. |
|
Négy fővel kezdünk neki a
visszaútnak. Chrastice megállóhelyet ezúttal
kihagyjuk - nincs utascsere -, Vysoké ®ibřidovicén
egy utas száll le, Hanuąovice zastávkán szintén
haladunk. Hanuąovicén elbúcsúzom a motorkocsitól,
amely továbbközlekedik a 292-esen Bohdíkovra (csak ez
a vonat tesz ilyet a 294-est járók közül), bár a
két felszálló mellett mindössze egy továbbutazó
használja ki a meghosszabbított forduló
lehetőségét. |
|
A Dolní Lipkára szállító 20080-as
személyig szűk egy órám van, ezalatt körül tudok
nézni, bár hamar megállapítom, hogy izgalmasabb
fotóhelyekről, az aktuális napálláshoz igazítva,
nemigen lehet szó a közelben. Vegyes összeállítású
teher áll Jeseník irányában, élén a CZ Loko által
felújított, ČD Cargós Búvárral (753 764), de sajnos
a legkevésbé sem kíván mozdulni; Olomoucról
háromrészes RegioNova (814 242, 014 021, 814 241)
érkezik, majd fordul hamarosan vissza. Míg Staré
Město pod Sněľníkem felé, bár nem ütemesen, de
nagyjából óránként van vonat, addig Dolní Lipka
vasúti szempontból kevésbé népszerű célpont, a
napi hét és fél vonatpárjával, amelyeknek egy része
időszakosan közlekedik. A 810 049-es motorkocsi, KN-es
jelleggel, az első átmenőről vág neki a
húszkilométeres menetnek, szerény kilencfőnyi
utasközönséggel.
A 294-es menetrendi mező vonalának az elágazásától
(71.920) bal ívet veszünk a Morava völgyében - a
szelvényszámozás a 292-es alsó szakaszának a
folytatása, hiszen a bludovi deltától 1873-ban
megépített, MGB-féle vasút erre haladt tovább -, az
itt már csupán folyócska-méretű víznek az irányunk
szerinti balján, a szintjéhez képest 5-6 méterrel
magasabbra helyezkedünk. A völgy túloldalán
alsóbbrendű aszfaltút kanyarog. Az elágazás
végponti fedezőjelzője (72.350) után áteresz (72.5),
magas töltés aljában áteresz (72.730), nem
biztosított útátjáró (72.860, murvás úton), magas
töltés aljában áteresz (72.920) és bal ív
(73.1-től) sorolható. Leszerelt felszerkezetű közúti
híd (73.180) terméskő ellenfalai mögött terméskő
falazatú alagútba (73.250-73.350) jutunk, a végponti
fedezőjelző előjelzőjénél (73.4) befejezzük a bal
ívet és egy út feletti, kisnyílású híd (73.440)
mögött kezdődő jobb ívben érjük el Vlaské
megállóhelyet. A zúzalékburkolatú,
határkolókorláttal ellátott oldalperon és az
egyszintes épület a vágánytól jobbra kapott helyet,
a peronközépnél nem biztosított útátjárót (73.6)
létesítettek. Utascsere nincs, a megálló feltételes,
ennek megfelelően haladunk. Átereszek (73.680, 73.720)
és földút feletti, kisnyílású híd (73.780) követi
a végponti peronvéget. Újabb, földutakat átbújtató
kisnyílású hidakon (73.880, 74.020) gurulunk
keresztül, közúti híd ível át felettünk (74.110 -
terméskő hídfőkkel), magas töltés aljában
kisnyílású híd (74.270) létesült földút
metszésében. A folytatásban bukóaknás áteresz
(74.650) jön, átereszek magas töltés aljában
(74.730, 74.950), kisnyílású híd magas töltés
aljában (75.070, patakon) - mintegy tizenöt méterrel
helyezkedik most feljebb a vasút a folyóvízhez képest
-, alagút (75.360-75.5), egynyílású, felsőpályás
híd a Moraván (75.540), és egy-egy kisnyílású híd
(75.630, 75.650) a folyócska mesterségesen létesített
ágain. (Mindkét alagút feltűnően széles,
tervezésükkor két vágánnyal számolhattak.) Nem
maradunk soká a völgy északi oldalán: felsőpályás
acélhíd (75.860) beiktatásával újfent a délit
választjuk. Illesztéses - és a megfigyelt szakaszokon
faaljas - a felépítmény az egymást sűrűn követő,
kissugarú ívek miatt, a kilométerkövek hasáb
alakúak, felső felületük ferde, a hektométerkövek
téglatest alakúak, ívelt tetejűek.
Útátjáró-fedezőjelző fény előjelzője (76.270),
áteresz (76.370), Podlesí
régi alak előjelzőjének a talapzata (76.450) és
áteresz (76.650) előzi meg az ex-állomás bejárata
helyén telepített, útátjáró-fedezőjelzőként
funkcionáló fény főjelzőt (76.770). Vízfolyás
kisnyílású hídján (76.930) - itt fatelep látható a
jobb oldalon - és aszfaltutat keresztező,
egynyílású, felsőpályás hídon (77.170) vezet a
vasút a kezdőponti vágánykapcsolathoz (77.280):
betonaljas, Hoheneggeres, használaton kívüli átmenő
(ex 1.) ágazik jobbra, azonban eredetileg korábban, a
két híd között (77.0), funkcióját vesztett
szolgálati tartózkodónál, a fatelep magasságában
fektették a kitérőt - rakodóterület maradványai
húzódnak a felbontott szakasz mentén. A kétszintes,
szürke színű felvételi épületet (77.630, jobbra)
lezárták, ablakait bedeszkázták. Az ex 1. és az
átmenő fővágány közötti sávba SK-szintű
zúzalékréteget terítettek utasperonként. Négyen
szállnak le. A felvételi épület végponti oldalát
követően az ex 1. mentén rakodóterület, azután
oldalrakodó és raktár helyezkedik el - a
létesítményeket nem használják már, az áruraktár
épülete pusztul. A végponti vágánykapcsolatot (77.8)
a Morava felsőpályás, egynyílású hídja (77.840)
és a vasúttal párhuzamos közút fénysorompós
átjárója (77.910) követi - a híd segítségével a
völgy jobb oldalára helyezkedünk. |
|
Áteresz (78.150), terméskő bélésfal
a jobb oldalon (78.2-től), aszfaltút fénysorompós
átjárója áteresszel (78.320) és a végponti
útátjáró-fedezőjelző (78.360) a további sorrend.
Kisnyílású híd a Malá Morava felett (78.380),
sziklás hegyoldal-szakasz jobb kéz felől (78.7-78.8),
a végében áteresszel (78.8), majd kinyílik az
öntésterület, azonban a vasút az északi peremén
marad, míg a közút lejjebb ereszkedik a
folyócskához. Az útátjáró-fedezőjelző
előjelzőjétől (79.050) kisnyílású híd földút
felett (79.120), áteresz (79.380), murvás út nem
biztosított átjárója áteresszel (79.680), alacsony
bevágás (79.8-80.080) és áteresz (80.080) jön.
Széles jobb ívvel maradunk el a vonalat újból
megközelítő úttól, azután szűkebb völgyszakaszt
közelítünk. Földút kisnyílású hídját (80.390)
elhagyva erdősebb területre kerülünk (80.5-től),
jobbról legelőnek használt domboldal fut le a
vasúthoz - itt a Morava több apró, a vonalon
átereszekkel (80.730, 80.850, 81.050, 81.2, 81.360,
81.560, 81.780) keresztülbocsátott vízfolyást gyűjt
be -, nem biztosított átjáróban (81.970) földutat
keresztezünk, azzal magas töltésen vezetett, széles
bal ívben (82.2-től) megcélozzuk a völgy szemközti
peremét. A töltés aljában nyitott áteresszel
(82.280) illetve egynyílású híddal (82.4)
keresztezzük a folyócskát és mellékágát, az
öntésterületen pedig földutat szelünk át
kisnyílású híddal (82.6). Červený Potok
kezdőponti, fény előjelzőjéhez (82.870) közeledve
elfogy a töltés, jobb ívet kezdünk, alsóbbrendű út
felüljárója (82.9) és kisebb, terméskő boltozatos
híd (82.930 - valószínűleg az út régebbi
műtárgya) alá bújunk. Átereszek (83.180, 83.220; az
első csőáteresz) közelében befejezzük az ívet,
egyúttal elhagyjuk a Morava völgyét, és az állomás
átereszek (83.4, 83.550) szomszédságában állított
bejárata (83.670; hívóval járunk be, az előjelző
sötét) környezetében, 600 méteres tszf. magasságon
elérjük a vonal helyi csúcspontját. Terméskő
hídfős szekérút-felüljáró (83.750) metszi a
vasutat a kezdőponti váltókörzetet (83.9)
megelőzően. A vágánykapcsolásnál kezdőpont felé
főjelzőt (állomásköz-fedezőjelző szerepkörűt)
állítottak. Jobbra faaljas, GEO-s, S49 sínrendszerű
átmenő (1.) ágazik, előtte a balunkon oldalrakodós,
fatelepet kiszolgáló, faaljas, Hoheneggeres,
használatban lévő csonka indul. Az 1. mellé
betonelemes peront illesztettek az egyszintes,
nyeregtetős felvételi épületnél (84.240), az 1.-2.
közé ugyancsak betonelemes peron került,
funkcionálisan az átmenő fővágány (2. - faaljas,
GEO-s) oldalperonjaként. A végponti peronvégeket a
fatelepet is kiszolgáló, alsóbbrendű aszfaltút nem
biztosított, végpont felől 20 km/h állandó
lassújeles, vezetősínes, aszfaltburkolatú átjárója
(84.260) határolja. Egy felszállóban és egy
leszállóban merül ki az utascsere. Még a felvételi
épületet megelőzően, az oldalrakodó végében
(84.160) vágánykapcsolás történik a csonka és a 2.
között, majd a csonka faaljas, Hoheneggeres, végponti
folytatása balra ível és a fatelep betonelemekkel
burkolt, második területének a belsejébe hatol,
felhagyott, fűvel benőtt állapotban. Az útátjárót
követő egy vágánymezőnyi hossztól mindkét
állomási vágány betonaljas,GEO-sra vált
(illesztéses, négylyukú laposhevederekkel). Áteresz
(84.550) előzi meg az újabb áteresszel (84.7)
határolt végponti váltókörzetet (84.690; bejárat:
84.930), ahol az első átmenőhöz rövid csonkát
illesztettek.
Magas töltés aljában áteresz (84.970), a régi
végponti bejárat talapzata (85.1), 40 km/h állandó
lassújeles, fénysorompós útátjáró (85.190,
aszfaltúton) és átereszek (85.220, 85.520, 85.650) a
nyíltvonal elején, majd nem biztosított útátjáró
(85.660, murvás úton), alacsony bevágás - benne a
végponti fény előjelzővel (85.7) -, átereszek
(85.860, 86.010, 86.140, 86.280) a folytatásban. Az
imént átszelt, murvás út mentén elszórtan
lakóházak figyelhetők meg mint Prostřední Lipka
település részei. Aszfaltút fénysorompós
átjárója (86.6) határolja Prostřední
Lipka megállóhely jobboldalt
kialakított, zúzalékburkolatú peronját. Egyszintes -
utasforgalmi célokat már nem szolgáló - épületet
(86.620) helyeztek el a peron (végponti peronvég:
86.670) mögött. Annak ellenére, hogy nincs utascsere
és menetrend szerint a megálló feltételes, megállunk
egy pillanatra. Felújított, illetve részben
valószínűleg újépítésű - cementtel
összeragasztott terméskővel szegélyezett - átereszek
sorozata (86.710, 86.780, 86.850, 86.880, 86.940, 87.010,
87.060, 87.340, 87.420, 87.550, 87.620, 87.7, 87.990,
88.140, 88.210 - az utolsó ötöt kivéve
csőátereszek) hivatott elvezetni a baloldalt húzódó
domboldalról lefutó vizeket a vasút alatt. A dűlőre
tartó mg. utak metszésében nem biztosított
útátjárókat (86.860, 87.360, 88.050 - az első és a
harmadik murvás-, a második földúton) képeztek.
Eközben az állomástól induló, enyhe lejtő
tízezrelékesre nehezedik (87.3-tól). A jobbra
található Lipkovský-patak lapos völgyének a felső
régiójában kötjük össze ívkombinációkkal az
egyenletes lejtést biztosító dűlőszakaszokat.
Széles bal ívvel (88.450-ig) kerüljük a dombvonulat
végét és közelítjük meg ezzel a Tíchá Orlice
völgyét. |
|
Átereszen (88.580) és földút nem
biztosított átjáróján (88.9) haladunk, kerek
táblás 40 km/h korlátozású bal ívet kezdünk,
elhaladunk a Dolní Lipka
előjelzőjét helyettesítő "Figyelem!"
tábla (89.080) mellett, áteresz (89.270) következik,
és betonaljas felépítményű, kerek táblás 40 km/h
korlátozású, drenázsrendszerrel (50 méterenként
vasbeton aknákkal) ellátott jobb ívvel kilyukadunk a
024-es menetrendi mező részét képező, ©títy-i
zsákvonal mellett. Az ívben állították a fény
bejárati jelzőt (89.8), áteresz (89.630) közelében
(a fényjelző mellett megfigyelhető a régi alakjelző
talapzata). A váltókörzetet aszfaltút csapórudas
sorompós átjárója (90.0) határolja kezdőpont
felől. A negyedik átmenőre érkezünk, a motorkocsi,
eltérően az előző fordulótól, ezúttal nem végez
három kilométernyi betérőt Králíky kisváros
állomásáig, hanem fél órát pihen helyben, mielőtt
20081-es személyként fordulna Hanuąovicére. (A 024-es
meglátogatását persze sem így, sem úgy nem
iktathattam a tervembe, mert akkor a 025-ösön a
visszaút már sötétben történne, a részletek
megfigyelésének a lehetősége nélkül. Pedig a
következő menetrendi időszakban a tizenhat
kilométernyi zsákvonalon a személyszállítást
alaposan visszametszik, és a későbbiekben sem veszik
fel a teljes távon - tehát marad a gyaloglás.) Az
első vágányról Lichkovra induló, 810 431-es szóló
motorkocsira szállnak át néhányan. Teszek egy kört a
végpont felé nézve baloldalt magasodó, meglehetősen
nagyméretű, kétszintes, tetőtér-beépítéses,
előtetős felvételi épület (forgalmi iroda: 90.280)
mögött, és a végponti váltóállító toronynál... |
|
...ismét kijutok a sínpárok mellé. A
fény bejárati jelzős, öt átmenővágányos, faaljas,
elektromos állítású kitérőkkel fektetett
váltókörzetekkel rendelkező állomáson Hanuąovice
illetve ©títy felé, tehát a keleti végében egyéni
fény kijárati jelzőket telepítettek (a másodikhoz
törpét, a többihez árbocosat), a nyugati végében
pedig fény csoportkijárati jelzőket állítottak az
1.-3., illetve a 4.-5. (utóbbi kettő betonaljas, GEO-s)
átmenőkre vonatkozóan. Az átmenő fővágány
Hanuąovice és Lichkov felől a harmadik (betonaljas,
GEO-s), ©títy felől a második (faaljas, GEO-s). A
végponti bejárati kitérőtől (90.550; felépítménye
Hohenegger feszítőelemes, az ideeső, faaljas
vágányszakaszokkal együtt) 40 km/h állandó
lassújelet tűztek ki, feltételezhetően a bal ívben
fekvő, rosszul belátható, végponti bejárattal
(90.850) fedezett fénysorompós útátjáróra (90.780).
A kezdőponti végében csonkával megfejelt, betonaljas,
Hoheneggeres első átmenő a felvételi épület
végponti oldalát követően oldalrakodót, raktárat
kapott, végponti bekötésénél betonaljas,
Hoheneggeres felépítményű, használaton kívüli
homlokrakodós csonka folytatódik belőle. A 3.-4.
között, mindkét váltókörzet közelében,
szerkezetileg ép vízdaru látható, a 3. átmenőben, a
végponti vízdarunál salakolóaknát képeztek.
Utasperon gyanánt az 1.-2., 2.-3., 3.-4. határolta
sávba SK-szintű zúzalékréteget terítettek. Az 1.
mellett betonelemekkel szegélyezett zúzalékréteg
húzódik. A felvételi épülettel szemközt, az 5.
mellett kétállásos (egyállásosra átépített)
színt, a kezdőponti oldalánál vízházat, a végponti
oldalánál fémszerkezetű vágánygépkocsi-tároló
színt találunk. (Régi személykocsiból átalakított,
talán szerszámraktárként használatos ex szolgálati
kocsi rozsdásodik a vízháznál.) A színekhez
kettéágazó sínpár vezet mindkét váltókörzettől,
a kezdőponti-oldaliba kézi működtetésű
fordítókorong került. A végponti váltókörzettől
csonka ágazik a színek mögötti ipartelephez. A
©títy-i zsákvonal Dolní Lipka kezdőponttal
szelvényszámozódik, 50 km/h engedélyezett rajta a
váltókörzettől. |
|
A 810 431 befut Lichkovról, nyolcan
szállnak át róla, velük együtt leszünk tizen a
hanuąovicei motorkocsin. Prostřední Lipkán két
leszállót és egy felszállót látok. |
|
Červený Potok-on három felszálló és
kettő leszálló könyvelhető, Podlesí ex-állomáson
eggyel növekszik a létszámunk, Vlaské megállóhelyet
utascsere híján kihagyjuk. |
|
Hanuąovicéről időközben odébbállt
a Búváros tehervonat, most a kék-vörös 751 119-es
Bardotka várakozik mérsékelt mennyiségű
magasoldalfalú kocsival. 810 026 ezúttal mellékkel
szerepel... |
|
...Jeseníkről a két-fehér 749 259
gurul be a 906-os gyorssal és keresztez a Brno-Jeseník
viszonylatú, Búváros 905-össel. A területet a
3674-es személyvonattal hagyom el, a rajta biztosított
utasférőhely-mennyiséget a szolgáltató nem vitte
túlzásba, lévén hogy a szóló 810 049-es motort
rendelte a Bludovig közlekedő járathoz. A számítás
persze nem bizonyult tévesnek - tizenhat utas
helyezkedik el az üléseken -, de a vicinálisokon
jellemzőnél mégiscsak nagyobb, várható utascserék
miatt ezúttal jegyvizsgálót is kerítettek. Bohdíkov
állomáson ketten szállnak fel, előtte
Hanuąovice-Holbán és Raąkovon, illetve utána
Komňátka megállóhelyen nincs utasmozgás. Ruda nad
Moravou három felszállót ad, Jeseníkre közlekedő,
ugyancsak szóló 810-essel keresztezünk (mi jártunk
kitérőbe, a keresztező motorkocsi az átmenő
fővágányon marad). Bartoňov két felszállót és
ugyanennyi leszállót eredményez, Bohutínon öttel,
Bludov lázně-n kettővel gyarapodunk. |
|
A megállótól hamarosan elérjük a
bludovi deltát - és ezúttal felfedezhetjük az
északi ágát -, terelőcsonkával (a bak helye:
50.1) jobbra indul (kitérő helye: 50.050) a nyugati
(Postřelmov felé néző) deltaág, míg az északin bal
ívet veszünk, kisnyílású hídon (49.870) metsszük a
Bludovský-patakot, meghaladjuk a Bludov bejárataként
is szereplő fedezőjelzőt (49.670), átereszen (49.6)
leszünk túl, 50 km/h és kerek táblás 40 km/h
sebességkorlátozás veszi kezdetét (49.5), aszfaltút
fénysorompós átjárójánál (49.450) megjelenik a
felsővezeték, jobbról közeledik a villamosított,
fővonali ág, és mindkettő Bludov lírájába
(bejárati kitérő: 49.3) csatlakozik. Az első
átmenőn fejezzük be a menetet. Zábřeh na Moravě -
©umperk viszonylatú személy (csatolt, kétrészes
RegioNovák párosa) keresztez itt a 3753/3752 számú,
Nezamyslicéig közlekedő személyvonatommal, amellyel
Zábřeh na Moravě-ig utazom. Összeállítása: 163 034
(hagyományos zöld), 21-08 363 (Najbrt színtervű),
21-19 180 (zöld), 21-19 178, 21-19 388 (Najbrt), 21-08
360, 21-19 151 (zöld), 21-08 364 (Najbrt) - az utolsó
három kocsit lezártan továbbítják. A hanuąovicei
átszállók majd' mindegyike ezt a vonatot választja
(és nem a RegioNova-párost), velünk együtt az
utasterhelés 25%-ra adódik. Postřelmov állomáson
tizenöt fős, vegyes utascsere történik, valamivel
több felszállóval. Zábřeh na Moravě zastávkán
nyolcan távoznak. |
|
Zábřeh na Moravě külső
középperonja mellett fékezünk le, és mivel a
személy itt huszonnyolc percet pihen, jobban járok, ha
megválok tőle, a 703-as számú, ©ohaj gyorsot
választva Olomoucig. Az utasok többségének ugyanez a
szándéka. Az állomás északi végében leselkedő,
zöld-bézs 749 250-es Bardotka becserkészésére sajnos
így nem jut idő. Ötven érdeklődő gyűlik össze a
háromperces késéssel előkerülő, hagyományos
bézs-zöld festésű Banán (150 224) vontatta, 19-41
070, 82-40 386, 20-41 300, 20-41 252, 20-41 303 (Najbrt
színtervűek), 20-41 270, 20-41 925 (zöld-fehérek)
kocsikat felvonultató gyorsra. Legalább nyolcvan
leszálló hagyja el a vonatot, 50% átlagos
utasterhelés adódik indulóban. Mohelnicén néhányan
leszállnak, Červenkán a huszonöt felszálló adja ki
az utascsere nagyját. Olomoucon hatvan felszálló és
húsz leszálló használja a peront. |