Szárnyvonalak, falevelek - első rész

 

Az őszi, színes erdőt és a mellékvonal-felfedezést például úgy párhuzamosíthatjuk, ha a bejárandó vicinálisok listájára felvesszük az aranyló falevelekre rímelő, aranylelőhelyéről ismert Zlaté Hory településhez vezető vasutat, a Hrubý Jeseník északkeleti peremén. A háromnapos kirándulás bázisául egy hangulatos panziót választottam Olomouc városában.

Útvonalam. 2011.10.21: Budapest - Břeclav (70/130/110/250) - Zábřeh na Moravě (330/270) - Hanuąovice (292) - Staré Město pod Sněľníkem (294) - Dolní Lipka (294/025) - Bludov (025/292) - Zábřeh na Moravě (291) - Olomouc (270). 2011.10.22: Olomouc - Mikulovice (270/292) - Zlaté Hory - Mikulovice (297) - Olomouc (292/270). 2011.10.23: Olomouc - ©umperk (270/291) - Sobotín - ©umperk (293) - Zábřeh na Moravě (291) - Česká Třebová (270) - Lanąkroun (270/272) - Česká Třebová (272/270) - Břeclav (260/250) - Budapest (250/110/130/70).
Igénybevett járatok. 2011.10.21: EC174 Jan Jesenius/Jeszenszky János (Břeclav) - R805 (Olomouc hl.n.) - R903 (Hanuąovice) - Os13664 (Staré Město pod Sněľníkem) - Os13667 (Hanuąovice) - Os20080 (Dolní Lipka) - Os20081 (Hanuąovice) - Os3674 (Bludov) - Os3753/3752 (Zábřeh na Moravě) - R703 ©ohaj (Olomouc hl.n.). 2011.10.22: Sp1701 (Jeseník) - R1183 (Mikulovice) - Os23659 (Zlaté Hory) - Os23664 (Mikulovice) - R1182 (Jeseník) - R906 (Ramzová) - R1402 (Olomouc hl.n.). 2011.10.23: R901/R1231 (©umperk) - Os23856 (Sobotín) - Os23857 (©umperk) - Os3741 (Zábřeh na Moravě) - Ex146 Hukvaldy (Česká Třebová) - Os3779 (Rudoltice v Čechách) - Os12735 (Lanąkroun) - Os12738 (Rudoltice v Čechách) - Os3780 (Česká Třebová) - Ex571 Zdeněk Fibich (Břeclav) - EC137 Moravia (Budapest-Keleti).
2011 október 21-én, pénteken reggel az EC174 a megszokott Budapest-Keleti helyett a Nyugatiból indul - a Kőbánya felsőn zajló kitérőcsere következménye a mára és szombatra érvényes módosítás -, és hogy a jeles esemény ne merüljön a feledés homályába, az utastájékoztató berendezés mindenható urai ideiglenesen a Jeszenszky családnak egy jóval későbbi sarjához rendelték a hamburgi járatot. A kocsik összeállítása, hátulról előrefelé haladva: 19-91 511, 18-90 507, 88-91 100 (MÁV Start), 21-90 933, 20-91 508 (mindkét végén összefirkálva), 20-91 552, 20-91 550, 20-91 537, 84-91 103, a gép a hagyományos kék-fehér-fekete festésű 350 005-ös. A MÁV Start személyzet a magyar nyelvű utastájékoztatás mellett az újabb keletű, kellően egyszerű - tehát vélhetően mindenki által betartható - "nächste Halt / next stop xxx" formulát alkalmazza. A kezdeti telítettség eléri a 10%-ot, a váci hat, a párkányi (©túrovo) hetven és az érsekújvári (Nové Zámky) kettőszáz felszálló ugyancsak meghaladja a hétvégén szokásos szintet - elvégre munkanap van. Vágányzár (hídfelújítás) miatt Szőlősnél (Bratislava-Vajnory) jobbra térítenek a váltók, a rendező oldalában haladunk végig és a 120-as menetrendi mező vonalát trapézövű hídon keresztezve, mellé fejlődünk. A kerülő hatására a Párkány indulóban feljegyzett, kettőperces késés Pozsony érkezőben további hattal növekszik. Kétszázötven-háromszáz felszálló tölti meg az utastereket, persze amellett, hogy a párkányi és érsekújvári közönség nagyobbik része befejezi utazását. A jókúti huszonöt fős, több leszállóval járó utascsere már jobban hasonlít a hétvégire. Locorail-es 740 párossal áll teher Pozsony felé, az ex-fűtőháznál ODOS-os 742 páros, Unipetrol Dopravás 741-esek és két Búvár pihen. Břeclavba +7-tel érkezünk az első középperonhoz, a Sobieski mellé, húsz leszállót és körülbelül ötven felszállót számolok. 9:20-kor, +18-cal folytatja az EC174, pedig látszólag sem műszaki, sem forgalmi akadály nem jelentkezett.

A 805-ös gyors +5-tel esik be Brno felől, összeállítása: 242 252 (hagyományos festésű), 39-40 248 (zöld-fehér), 82-40 292, 29-41 472 (mindkettő Studio Najbrt színtervű - a poggyászteres értelemszerűen csupakék, sötétebb kék sávval), 20-41 368, 20-41 378 (hagyományos zöld-fehérek). Húsz leszálló és ugyanennyi felszálló mutatkozik. Irányváltást és gépcserét követően a vonóerőt a Najbrt-festésű 362 159 biztosítja, +3-mal, átlagosan 25% telítettséggel vágunk neki. A Moravská Nová Ves-en zajló felsővezetékjavítás miatt helytelenben küzdjük le a távolságot Hodonín kezdőponti váltókörzetéig. Húsz felszálló és harminc leszálló könyvelhető, +7-tel folytatjuk: a két kitérőzés megtette a magáét. Moravský Písek-en tizennégyen szállnak fel és tizen le. Staré Město u Uherského Hradiątě állomáson közel ötvenen mozognak a peronon, ebből csupán tíz leszálló. A 079-es és 042-es (sérült áramszedőjű), Lokotrans-os Bobinák ácsorognak a fő-középperon mögötti vágányon. Otrokovicén, Hulínban és Přerovban rendre ötven, hét és negyven a felszállók; öt, illetve tizenöt-tizenöt a leszállók mennyisége. Přerov Břeclav felőli torkolatának az átépítése pályás oldalról egybenlévőnek látszik, a hangsúlyt már a peronépítésre és a biztosítóberendezés-szerelésre helyezték át. Olomoucra +5-tel futunk be, a második középperonhoz, 903-as gyorsom pedig az első középperonhoz érkezik négypercnyi csúszással, élén a sárga sávos, kék színtervű 362 163-assal és a 29-41 501, 20-41 375 (hagyományos festésűek), 29-41 383 (Najbrt), 82-40 085 (hagyományos), 39-40 257 (Najbrt) kocsikkal. Szinte teljes az utascsere, +6-tal indulunk, 40% átlagos telítettséggel. Zábřeh na Moravě-n hatvanfős, vegyes utascsere figyelhető meg, az első két kocsi a villanygéppel ©umperkre közlekedik tovább mint R1233. A jeseníki stokkra a kék-fehér színtervű, gyönyörű traktorhangokat produkáló, 749 259-es Bardotka akad rá, a menesztés +4-gyel történik. Ruda nad Moravou állomáson három utassal fogyunk.
Hanuąovicén a tíz felszállót begyűjtő gyors a 843 003 motor és két 20-29 mellék alkotta Sp1702-essel keresztez, mellette 810 157, amögött 810 026 vár az indulási idejére, egy vágánnyal kijjebb 810 049 pihen. A három 810-es közül a 157-es lesz segítségemre a 294-es menetrendi mező vonalának a bejárásához (a 049-es motor Dolní Lipkát illetve Králíkyt célozza meg mint Os20078/9, míg a 026-os Os3666 számon a sebes nyomába ered, de attól eltérően majd ©umperk felé veszi az irányt).
13664-es személyvonatunk kezdeti utasterhelése tíz fő, ebből (legalább) egy vasutas dolgozó. A járat KN-es, a vezér ellenőrzi illetve árusítja szükség esetén a jegyeket. A motorkocsit ellátták gépihangú utastájékoztató berendezéssel. Miután a 292-es menetrendi mező új szelvényszámozást kezdő vonala jobbra eltávozott, és az egykori fűtőház hűlt helyének közelében túljutottunk a murvás út keresztezésében létesített, betonelemes burkolatú, fénysorompós útátjárón (70.630), a Morava völgyét követjük. Faaljas, Hohenegger feszítőelemes sínleerősítésű kitérővel (70.670) az állomási második és harmadik átmenő folytatása egymásba torkollik, azzal megkezdjük utunkat az illesztéses, betonaljas felépítményű nyíltvonali szakaszon, az engedélyezett sebesség 50 km/h, kerek táblás 40 km/h mellett. Bal ívben közúti hidat (70.8) bocsátottak át felettünk, kisnyílású híddal (70.820) patakot, a végponti bejárattal (71.150) fedezett, fénysorompós útátjáró (71.020) segítségével murvás utat metszünk, majdnem ugyanitt telepítették a Staré Město pod Sněľníkem-i szárnyvonal elágazását (Morava elágazás) fedező főjelző fény előjelzőjét (71.040). Ideiglenes 30 km/h sebességkorlátozást tűztek ki, áteresz (71.240) felújítása miatt. Terméskőből épített, alacsony bélésfal húzódik a hegy felőli (bal) oldalon. Áteresznél (71.6) a jobboldalt lévő folyócska mellé zárkózunk, újabb áteresz (71.820) közelében elhaladunk Hanuąovice végponti előjelzője (71.8) illetve Morava elág. fény fedezőjelzője (71.870) mellett, és a betonaljas, Hoheneggeres felépítményű terelőcskonkával ellátott elágazástól (71.920/1.860 - utóbbi szelvényszámozás kezdőpontja Hanuąovice) jobbra ível a KkStB által 1905-ben megnyitott vicinális. A végponti fejállomásig 40 km/h a pályasebesség. Felsőpályás acélhídon (2.005-2.030) leszünk túl a Morava víziakadályán, a végponti hídfő közelében állították a Staré Město pod Sněľníkem felőli fedezőjelzőt (2.040), aszfaltutat szelünk át felsőpályás híd (2.050) közbeiktatásával, és beérünk Hanuąovice zastávkára. A fa utastartózkodóval (2.1) kiegészített, zúzalékburkolatú peron bal kéz felől létesült. Nincs utascsere, a megállóhely - mint a többi a vonalon - feltételes, ezért haladunk. A Morava mellékvize, a Krupá völgyében emelkedünk tovább (az elágazás 410 méteres tszf. magasságáról 110 méternyit), a vízfolyástól irányunk szerint balra eső hegyvonulat oldalában. A vasúttal párhuzamos, alsóbbrendű közút párméternyivel lejjebb, a jobbunkon látható. Erdős a táj.

Faaljas, illesztéses a felépítmény, kissugarú íveket írunk le a viszonylag szűk völgyben. A szelvénykövek ívelt tetejűek, téglatest alakúak. Két áteresz (2.320, 2.530) között nem biztosított útátjáró (2.450, földúton) következik, majd terméskőből készített bélésfal baloldalt (2.880-2.9), jobb ív (3.0-tól), áteresz (3.110), magas töltés aljában áteresz (3.540), nemrég felújított, kisnyílású híd magas töltés aljában, vízfolyás felett (3.820), sziklás bevágás bal ívben (4.0-tól), a végében többnyílású, magas terméskő támaszokon nyugvó, felsőpályás acélhíd (4.210-4.290) az utat és a folyócskát keresztezően. 20 km/h állandó lassú érvényes a híd után, dróthálós görgetegfogóval biztosított bevágásban (4.370-4.430), valamint a folyócska felől támfalazott (4.430-4.450) szakaszon. A további sorrend áteresz magas töltés aljában (4.570), jobb ívben sziklás bevágás (4.7-4.8), bal ív (4.8-tól), átereszek (4.910, 5.370), felsőpályás, egynyílású acélhíd a folyócska felett (5.450), fénysorompós útátjáró a párhuzamos aszfaltúton (5.490). Vysoké ®ibřidovice megállóhely (végponti peronvég: 5.620) betonelemes peronja és fa utastartózkodója a bal oldalra került. Nincs utascsere, haladunk itt is. Oldalvölgy vízfolyásai felett átereszek (5.7, 5.850) és kisnyílású hidak (5.770, 5.890) épültek, murvás út nem biztosított, végpont felől 20 km/h állandó lassújeles átjáróját (5.940) megelőzően. Támfalazott szakasz (6.0-6.030, jobb kéz felől) - alattunk-jobbra az út - és áteresz (6.250) után kissé kiszélesedik az öntésterület, megművelt (jelenleg pihentetett) földsáv ékelődik az út és a vasút közé - áteresszel (6.6) keresztülbocsátott vízfolyás szeli ketté. Bal ívvel az úthoz közelítünk, összeszűkül a völgy (7.0), áteresz (7.180) következik, és még egy (7.480 - bukóaknás kivitelben), ahol ismét szélesebb öntésterületre jutunk, magunk mögött hagyva az áttörést. A további sorrend nem biztosított útátjáró (7.770, murvás úton), átereszek (7.790, 8.3), kisnyílású híd (8.880) a Krupá mellékvizén, nem biztosított útátjáró (8.920) a Chrastice településre vezető, alsóbbrendű aszfaltúton. Chrastice megállóhely baloldalt elhelyezett, betonelemes peronját (végponti vége: 9.0) kezdőpont felől határolja az útátjáró. Fából készült utastartózkodó (8.950) egészíti ki az utasforgalmi létesítményeket. Megállunk, egy személy fejezi be utazását. A végponti peronvégtől friss ágyazatpótlás figyelhető meg egy szakaszon. Átereszeket (9.360, 9.650) követően, jobbra-előre feltűnnek Staré Město település házai.
Átereszek (10.070, 10.140) közül a másodiknál egészen a Krupá mellé kerülünk, a harmadiktól (10.530) nem messze, patakot metsző, kisnyílású hídnál (10.770) illetve fénysorompós útátjárónál (10.790, alsóbbrendű aszfaltúton) pedig már a település területén vonatozunk, és a soronkövetkező áteresz (10.850) szomszédságában elérjük a Staré Město pod Sněľníkem bejáratát helyettesítő trapéztáblát (10.920). A váltókörzetet (11.160) murvás út nem biztosított átjárója (11.140) vezeti be. A három rövid átmenővágányos állomásnak a végpont felé nézve jobb oldalán helyezkedik el az egyszintes, tetőtér-beépítéses, előtetős felvételi épület (forgalmi iroda: 11.220). A kezdőponti, előtetős szárnyát felújították - bár személyzet nem tartózkodik benne és a váróhelyiséget lezárták -, azonban a helyi graffitis kölköket nem hatotta meg a rendbehozott felület. A kisiklasztósarus elsőt (faaljas, Hohenegger feszítőelemes sínleerősítésekkel) oldalrakodó, fából készült áruraktár és vágányhídmérleg egészíti ki, az átmenő fővágányban (2.), a kitérők közötti szakaszon nemrég felépítményt cseréltek: betonaljas, Skl-15 szorítórugós leerősítésű lett, fővonali, meglepően friss (2002-es) vissznyereményből. Betonelemes, keskeny, alacsony peront húztak az 1. és 2. határolta sávba, funkcionálisan oldalperonként, a másodikhoz. A faaljas, Hoheneggeres harmadikból kisiklasztósaruval felszerelt, betonaljas, Hoheneggeres csonka ágazik és az állomással szomszédos fatelep betonozott területe előtt ér véget bakban. A terület szintjét megemelték, hogy a pereme oldalrakodóként szolgálhasson közúti járművek számára. A végponti vágánykapcsolatokat követően az 1. és a 2. folytatása ugyancsak bakban ér véget (11.4) a fatelep közvetlen közelében, itt a betonozott terület egy szakasza vasúti oldalrakodóként használható, a 2. folytatása mentén. Az 1. folytatásának a felvételi épület felőli (jobb) oldalán, valamint a 3-ból ágazó csonka bal oldalán rakodóterület húzódik. A kitérők helyszíni állításúak.
A kezdőponti váltókörzet vasaljas kitérőket tartalmaz. A bejárati kitérőt megelőző, nem biztosított útátjáró fagerenda burkolatot kapott, a környezetében faaljas, Hoheneggeres a felépítmény, majd kezdőpont felé betonaljas (SB5-82), Hoheneggeresre vált, a négylyukú laposhevederekkel készített illesztések alatt az aljakat ikerbe rakták. A sínrendszer nagyobbrészt M48, későbbi, UIC S49 cserékkel. Az átmenő fővágánynak a felépítménycserélt, betonaljas szakasza és az elsőt kiágaztató kitérő közé néhány új, GEO-s faaljat építettek be.
Az állomástól balra lévő, mezőgazdasági művelésbe vett domboldalról zavartalanul szemrevételezhető a völgyben fekvő település, illetve a lengyel határt kijelölő hegyvonulat, a távolban az 1423 méter magas Králícký Sněľník tömbjével.
Négy fővel kezdünk neki a visszaútnak. Chrastice megállóhelyet ezúttal kihagyjuk - nincs utascsere -, Vysoké ®ibřidovicén egy utas száll le, Hanuąovice zastávkán szintén haladunk. Hanuąovicén elbúcsúzom a motorkocsitól, amely továbbközlekedik a 292-esen Bohdíkovra (csak ez a vonat tesz ilyet a 294-est járók közül), bár a két felszálló mellett mindössze egy továbbutazó használja ki a meghosszabbított forduló lehetőségét.
A Dolní Lipkára szállító 20080-as személyig szűk egy órám van, ezalatt körül tudok nézni, bár hamar megállapítom, hogy izgalmasabb fotóhelyekről, az aktuális napálláshoz igazítva, nemigen lehet szó a közelben. Vegyes összeállítású teher áll Jeseník irányában, élén a CZ Loko által felújított, ČD Cargós Búvárral (753 764), de sajnos a legkevésbé sem kíván mozdulni; Olomoucról háromrészes RegioNova (814 242, 014 021, 814 241) érkezik, majd fordul hamarosan vissza. Míg Staré Město pod Sněľníkem felé, bár nem ütemesen, de nagyjából óránként van vonat, addig Dolní Lipka vasúti szempontból kevésbé népszerű célpont, a napi hét és fél vonatpárjával, amelyeknek egy része időszakosan közlekedik. A 810 049-es motorkocsi, KN-es jelleggel, az első átmenőről vág neki a húszkilométeres menetnek, szerény kilencfőnyi utasközönséggel.

A 294-es menetrendi mező vonalának az elágazásától (71.920) bal ívet veszünk a Morava völgyében - a szelvényszámozás a 292-es alsó szakaszának a folytatása, hiszen a bludovi deltától 1873-ban megépített, MGB-féle vasút erre haladt tovább -, az itt már csupán folyócska-méretű víznek az irányunk szerinti balján, a szintjéhez képest 5-6 méterrel magasabbra helyezkedünk. A völgy túloldalán alsóbbrendű aszfaltút kanyarog. Az elágazás végponti fedezőjelzője (72.350) után áteresz (72.5), magas töltés aljában áteresz (72.730), nem biztosított útátjáró (72.860, murvás úton), magas töltés aljában áteresz (72.920) és bal ív (73.1-től) sorolható. Leszerelt felszerkezetű közúti híd (73.180) terméskő ellenfalai mögött terméskő falazatú alagútba (73.250-73.350) jutunk, a végponti fedezőjelző előjelzőjénél (73.4) befejezzük a bal ívet és egy út feletti, kisnyílású híd (73.440) mögött kezdődő jobb ívben érjük el Vlaské megállóhelyet. A zúzalékburkolatú, határkolókorláttal ellátott oldalperon és az egyszintes épület a vágánytól jobbra kapott helyet, a peronközépnél nem biztosított útátjárót (73.6) létesítettek. Utascsere nincs, a megálló feltételes, ennek megfelelően haladunk. Átereszek (73.680, 73.720) és földút feletti, kisnyílású híd (73.780) követi a végponti peronvéget. Újabb, földutakat átbújtató kisnyílású hidakon (73.880, 74.020) gurulunk keresztül, közúti híd ível át felettünk (74.110 - terméskő hídfőkkel), magas töltés aljában kisnyílású híd (74.270) létesült földút metszésében. A folytatásban bukóaknás áteresz (74.650) jön, átereszek magas töltés aljában (74.730, 74.950), kisnyílású híd magas töltés aljában (75.070, patakon) - mintegy tizenöt méterrel helyezkedik most feljebb a vasút a folyóvízhez képest -, alagút (75.360-75.5), egynyílású, felsőpályás híd a Moraván (75.540), és egy-egy kisnyílású híd (75.630, 75.650) a folyócska mesterségesen létesített ágain. (Mindkét alagút feltűnően széles, tervezésükkor két vágánnyal számolhattak.) Nem maradunk soká a völgy északi oldalán: felsőpályás acélhíd (75.860) beiktatásával újfent a délit választjuk. Illesztéses - és a megfigyelt szakaszokon faaljas - a felépítmény az egymást sűrűn követő, kissugarú ívek miatt, a kilométerkövek hasáb alakúak, felső felületük ferde, a hektométerkövek téglatest alakúak, ívelt tetejűek. Útátjáró-fedezőjelző fény előjelzője (76.270), áteresz (76.370), Podlesí régi alak előjelzőjének a talapzata (76.450) és áteresz (76.650) előzi meg az ex-állomás bejárata helyén telepített, útátjáró-fedezőjelzőként funkcionáló fény főjelzőt (76.770). Vízfolyás kisnyílású hídján (76.930) - itt fatelep látható a jobb oldalon - és aszfaltutat keresztező, egynyílású, felsőpályás hídon (77.170) vezet a vasút a kezdőponti vágánykapcsolathoz (77.280): betonaljas, Hoheneggeres, használaton kívüli átmenő (ex 1.) ágazik jobbra, azonban eredetileg korábban, a két híd között (77.0), funkcióját vesztett szolgálati tartózkodónál, a fatelep magasságában fektették a kitérőt - rakodóterület maradványai húzódnak a felbontott szakasz mentén. A kétszintes, szürke színű felvételi épületet (77.630, jobbra) lezárták, ablakait bedeszkázták. Az ex 1. és az átmenő fővágány közötti sávba SK-szintű zúzalékréteget terítettek utasperonként. Négyen szállnak le. A felvételi épület végponti oldalát követően az ex 1. mentén rakodóterület, azután oldalrakodó és raktár helyezkedik el - a létesítményeket nem használják már, az áruraktár épülete pusztul. A végponti vágánykapcsolatot (77.8) a Morava felsőpályás, egynyílású hídja (77.840) és a vasúttal párhuzamos közút fénysorompós átjárója (77.910) követi - a híd segítségével a völgy jobb oldalára helyezkedünk.
Áteresz (78.150), terméskő bélésfal a jobb oldalon (78.2-től), aszfaltút fénysorompós átjárója áteresszel (78.320) és a végponti útátjáró-fedezőjelző (78.360) a további sorrend. Kisnyílású híd a Malá Morava felett (78.380), sziklás hegyoldal-szakasz jobb kéz felől (78.7-78.8), a végében áteresszel (78.8), majd kinyílik az öntésterület, azonban a vasút az északi peremén marad, míg a közút lejjebb ereszkedik a folyócskához. Az útátjáró-fedezőjelző előjelzőjétől (79.050) kisnyílású híd földút felett (79.120), áteresz (79.380), murvás út nem biztosított átjárója áteresszel (79.680), alacsony bevágás (79.8-80.080) és áteresz (80.080) jön. Széles jobb ívvel maradunk el a vonalat újból megközelítő úttól, azután szűkebb völgyszakaszt közelítünk. Földút kisnyílású hídját (80.390) elhagyva erdősebb területre kerülünk (80.5-től), jobbról legelőnek használt domboldal fut le a vasúthoz - itt a Morava több apró, a vonalon átereszekkel (80.730, 80.850, 81.050, 81.2, 81.360, 81.560, 81.780) keresztülbocsátott vízfolyást gyűjt be -, nem biztosított átjáróban (81.970) földutat keresztezünk, azzal magas töltésen vezetett, széles bal ívben (82.2-től) megcélozzuk a völgy szemközti peremét. A töltés aljában nyitott áteresszel (82.280) illetve egynyílású híddal (82.4) keresztezzük a folyócskát és mellékágát, az öntésterületen pedig földutat szelünk át kisnyílású híddal (82.6). Červený Potok kezdőponti, fény előjelzőjéhez (82.870) közeledve elfogy a töltés, jobb ívet kezdünk, alsóbbrendű út felüljárója (82.9) és kisebb, terméskő boltozatos híd (82.930 - valószínűleg az út régebbi műtárgya) alá bújunk. Átereszek (83.180, 83.220; az első csőáteresz) közelében befejezzük az ívet, egyúttal elhagyjuk a Morava völgyét, és az állomás átereszek (83.4, 83.550) szomszédságában állított bejárata (83.670; hívóval járunk be, az előjelző sötét) környezetében, 600 méteres tszf. magasságon elérjük a vonal helyi csúcspontját. Terméskő hídfős szekérút-felüljáró (83.750) metszi a vasutat a kezdőponti váltókörzetet (83.9) megelőzően. A vágánykapcsolásnál kezdőpont felé főjelzőt (állomásköz-fedezőjelző szerepkörűt) állítottak. Jobbra faaljas, GEO-s, S49 sínrendszerű átmenő (1.) ágazik, előtte a balunkon oldalrakodós, fatelepet kiszolgáló, faaljas, Hoheneggeres, használatban lévő csonka indul. Az 1. mellé betonelemes peront illesztettek az egyszintes, nyeregtetős felvételi épületnél (84.240), az 1.-2. közé ugyancsak betonelemes peron került, funkcionálisan az átmenő fővágány (2. - faaljas, GEO-s) oldalperonjaként. A végponti peronvégeket a fatelepet is kiszolgáló, alsóbbrendű aszfaltút nem biztosított, végpont felől 20 km/h állandó lassújeles, vezetősínes, aszfaltburkolatú átjárója (84.260) határolja. Egy felszállóban és egy leszállóban merül ki az utascsere. Még a felvételi épületet megelőzően, az oldalrakodó végében (84.160) vágánykapcsolás történik a csonka és a 2. között, majd a csonka faaljas, Hoheneggeres, végponti folytatása balra ível és a fatelep betonelemekkel burkolt, második területének a belsejébe hatol, felhagyott, fűvel benőtt állapotban. Az útátjárót követő egy vágánymezőnyi hossztól mindkét állomási vágány betonaljas,GEO-sra vált (illesztéses, négylyukú laposhevederekkel). Áteresz (84.550) előzi meg az újabb áteresszel (84.7) határolt végponti váltókörzetet (84.690; bejárat: 84.930), ahol az első átmenőhöz rövid csonkát illesztettek.

Magas töltés aljában áteresz (84.970), a régi végponti bejárat talapzata (85.1), 40 km/h állandó lassújeles, fénysorompós útátjáró (85.190, aszfaltúton) és átereszek (85.220, 85.520, 85.650) a nyíltvonal elején, majd nem biztosított útátjáró (85.660, murvás úton), alacsony bevágás - benne a végponti fény előjelzővel (85.7) -, átereszek (85.860, 86.010, 86.140, 86.280) a folytatásban. Az imént átszelt, murvás út mentén elszórtan lakóházak figyelhetők meg mint Prostřední Lipka település részei. Aszfaltút fénysorompós átjárója (86.6) határolja Prostřední Lipka megállóhely jobboldalt kialakított, zúzalékburkolatú peronját. Egyszintes - utasforgalmi célokat már nem szolgáló - épületet (86.620) helyeztek el a peron (végponti peronvég: 86.670) mögött. Annak ellenére, hogy nincs utascsere és menetrend szerint a megálló feltételes, megállunk egy pillanatra. Felújított, illetve részben valószínűleg újépítésű - cementtel összeragasztott terméskővel szegélyezett - átereszek sorozata (86.710, 86.780, 86.850, 86.880, 86.940, 87.010, 87.060, 87.340, 87.420, 87.550, 87.620, 87.7, 87.990, 88.140, 88.210 - az utolsó ötöt kivéve csőátereszek) hivatott elvezetni a baloldalt húzódó domboldalról lefutó vizeket a vasút alatt. A dűlőre tartó mg. utak metszésében nem biztosított útátjárókat (86.860, 87.360, 88.050 - az első és a harmadik murvás-, a második földúton) képeztek. Eközben az állomástól induló, enyhe lejtő tízezrelékesre nehezedik (87.3-tól). A jobbra található Lipkovský-patak lapos völgyének a felső régiójában kötjük össze ívkombinációkkal az egyenletes lejtést biztosító dűlőszakaszokat. Széles bal ívvel (88.450-ig) kerüljük a dombvonulat végét és közelítjük meg ezzel a Tíchá Orlice völgyét.
Átereszen (88.580) és földút nem biztosított átjáróján (88.9) haladunk, kerek táblás 40 km/h korlátozású bal ívet kezdünk, elhaladunk a Dolní Lipka előjelzőjét helyettesítő "Figyelem!" tábla (89.080) mellett, áteresz (89.270) következik, és betonaljas felépítményű, kerek táblás 40 km/h korlátozású, drenázsrendszerrel (50 méterenként vasbeton aknákkal) ellátott jobb ívvel kilyukadunk a 024-es menetrendi mező részét képező, ©títy-i zsákvonal mellett. Az ívben állították a fény bejárati jelzőt (89.8), áteresz (89.630) közelében (a fényjelző mellett megfigyelhető a régi alakjelző talapzata). A váltókörzetet aszfaltút csapórudas sorompós átjárója (90.0) határolja kezdőpont felől. A negyedik átmenőre érkezünk, a motorkocsi, eltérően az előző fordulótól, ezúttal nem végez három kilométernyi betérőt Králíky kisváros állomásáig, hanem fél órát pihen helyben, mielőtt 20081-es személyként fordulna Hanuąovicére. (A 024-es meglátogatását persze sem így, sem úgy nem iktathattam a tervembe, mert akkor a 025-ösön a visszaút már sötétben történne, a részletek megfigyelésének a lehetősége nélkül. Pedig a következő menetrendi időszakban a tizenhat kilométernyi zsákvonalon a személyszállítást alaposan visszametszik, és a későbbiekben sem veszik fel a teljes távon - tehát marad a gyaloglás.) Az első vágányról Lichkovra induló, 810 431-es szóló motorkocsira szállnak át néhányan. Teszek egy kört a végpont felé nézve baloldalt magasodó, meglehetősen nagyméretű, kétszintes, tetőtér-beépítéses, előtetős felvételi épület (forgalmi iroda: 90.280) mögött, és a végponti váltóállító toronynál...
...ismét kijutok a sínpárok mellé. A fény bejárati jelzős, öt átmenővágányos, faaljas, elektromos állítású kitérőkkel fektetett váltókörzetekkel rendelkező állomáson Hanuąovice illetve ©títy felé, tehát a keleti végében egyéni fény kijárati jelzőket telepítettek (a másodikhoz törpét, a többihez árbocosat), a nyugati végében pedig fény csoportkijárati jelzőket állítottak az 1.-3., illetve a 4.-5. (utóbbi kettő betonaljas, GEO-s) átmenőkre vonatkozóan. Az átmenő fővágány Hanuąovice és Lichkov felől a harmadik (betonaljas, GEO-s), ©títy felől a második (faaljas, GEO-s). A végponti bejárati kitérőtől (90.550; felépítménye Hohenegger feszítőelemes, az ideeső, faaljas vágányszakaszokkal együtt) 40 km/h állandó lassújelet tűztek ki, feltételezhetően a bal ívben fekvő, rosszul belátható, végponti bejárattal (90.850) fedezett fénysorompós útátjáróra (90.780). A kezdőponti végében csonkával megfejelt, betonaljas, Hoheneggeres első átmenő a felvételi épület végponti oldalát követően oldalrakodót, raktárat kapott, végponti bekötésénél betonaljas, Hoheneggeres felépítményű, használaton kívüli homlokrakodós csonka folytatódik belőle. A 3.-4. között, mindkét váltókörzet közelében, szerkezetileg ép vízdaru látható, a 3. átmenőben, a végponti vízdarunál salakolóaknát képeztek. Utasperon gyanánt az 1.-2., 2.-3., 3.-4. határolta sávba SK-szintű zúzalékréteget terítettek. Az 1. mellett betonelemekkel szegélyezett zúzalékréteg húzódik. A felvételi épülettel szemközt, az 5. mellett kétállásos (egyállásosra átépített) színt, a kezdőponti oldalánál vízházat, a végponti oldalánál fémszerkezetű vágánygépkocsi-tároló színt találunk. (Régi személykocsiból átalakított, talán szerszámraktárként használatos ex szolgálati kocsi rozsdásodik a vízháznál.) A színekhez kettéágazó sínpár vezet mindkét váltókörzettől, a kezdőponti-oldaliba kézi működtetésű fordítókorong került. A végponti váltókörzettől csonka ágazik a színek mögötti ipartelephez. A ©títy-i zsákvonal Dolní Lipka kezdőponttal szelvényszámozódik, 50 km/h engedélyezett rajta a váltókörzettől.
A 810 431 befut Lichkovról, nyolcan szállnak át róla, velük együtt leszünk tizen a hanuąovicei motorkocsin. Prostřední Lipkán két leszállót és egy felszállót látok.
Červený Potok-on három felszálló és kettő leszálló könyvelhető, Podlesí ex-állomáson eggyel növekszik a létszámunk, Vlaské megállóhelyet utascsere híján kihagyjuk.
Hanuąovicéről időközben odébbállt a Búváros tehervonat, most a kék-vörös 751 119-es Bardotka várakozik mérsékelt mennyiségű magasoldalfalú kocsival. 810 026 ezúttal mellékkel szerepel...
...Jeseníkről a két-fehér 749 259 gurul be a 906-os gyorssal és keresztez a Brno-Jeseník viszonylatú, Búváros 905-össel. A területet a 3674-es személyvonattal hagyom el, a rajta biztosított utasférőhely-mennyiséget a szolgáltató nem vitte túlzásba, lévén hogy a szóló 810 049-es motort rendelte a Bludovig közlekedő járathoz. A számítás persze nem bizonyult tévesnek - tizenhat utas helyezkedik el az üléseken -, de a vicinálisokon jellemzőnél mégiscsak nagyobb, várható utascserék miatt ezúttal jegyvizsgálót is kerítettek. Bohdíkov állomáson ketten szállnak fel, előtte Hanuąovice-Holbán és Raąkovon, illetve utána Komňátka megállóhelyen nincs utasmozgás. Ruda nad Moravou három felszállót ad, Jeseníkre közlekedő, ugyancsak szóló 810-essel keresztezünk (mi jártunk kitérőbe, a keresztező motorkocsi az átmenő fővágányon marad). Bartoňov két felszállót és ugyanennyi leszállót eredményez, Bohutínon öttel, Bludov lázně-n kettővel gyarapodunk.
A megállótól hamarosan elérjük a bludovi deltát - és ezúttal felfedezhetjük az északi ágát -, terelőcsonkával (a bak helye: 50.1) jobbra indul (kitérő helye: 50.050) a nyugati (Postřelmov felé néző) deltaág, míg az északin bal ívet veszünk, kisnyílású hídon (49.870) metsszük a Bludovský-patakot, meghaladjuk a Bludov bejárataként is szereplő fedezőjelzőt (49.670), átereszen (49.6) leszünk túl, 50 km/h és kerek táblás 40 km/h sebességkorlátozás veszi kezdetét (49.5), aszfaltút fénysorompós átjárójánál (49.450) megjelenik a felsővezeték, jobbról közeledik a villamosított, fővonali ág, és mindkettő Bludov lírájába (bejárati kitérő: 49.3) csatlakozik. Az első átmenőn fejezzük be a menetet. Zábřeh na Moravě - ©umperk viszonylatú személy (csatolt, kétrészes RegioNovák párosa) keresztez itt a 3753/3752 számú, Nezamyslicéig közlekedő személyvonatommal, amellyel Zábřeh na Moravě-ig utazom. Összeállítása: 163 034 (hagyományos zöld), 21-08 363 (Najbrt színtervű), 21-19 180 (zöld), 21-19 178, 21-19 388 (Najbrt), 21-08 360, 21-19 151 (zöld), 21-08 364 (Najbrt) - az utolsó három kocsit lezártan továbbítják. A hanuąovicei átszállók majd' mindegyike ezt a vonatot választja (és nem a RegioNova-párost), velünk együtt az utasterhelés 25%-ra adódik. Postřelmov állomáson tizenöt fős, vegyes utascsere történik, valamivel több felszállóval. Zábřeh na Moravě zastávkán nyolcan távoznak.
Zábřeh na Moravě külső középperonja mellett fékezünk le, és mivel a személy itt huszonnyolc percet pihen, jobban járok, ha megválok tőle, a 703-as számú, ©ohaj gyorsot választva Olomoucig. Az utasok többségének ugyanez a szándéka. Az állomás északi végében leselkedő, zöld-bézs 749 250-es Bardotka becserkészésére sajnos így nem jut idő. Ötven érdeklődő gyűlik össze a háromperces késéssel előkerülő, hagyományos bézs-zöld festésű Banán (150 224) vontatta, 19-41 070, 82-40 386, 20-41 300, 20-41 252, 20-41 303 (Najbrt színtervűek), 20-41 270, 20-41 925 (zöld-fehérek) kocsikat felvonultató gyorsra. Legalább nyolcvan leszálló hagyja el a vonatot, 50% átlagos utasterhelés adódik indulóban. Mohelnicén néhányan leszállnak, Červenkán a huszonöt felszálló adja ki az utascsere nagyját. Olomoucon hatvan felszálló és húsz leszálló használja a peront.

Tovább a második rész eseményeire

Vissza az utazás főlapjára