A második napra (2011
október 22., szombat) két szárnyvonal - 297-es
menetrendi mező: Mikulovice - Zlaté Hory és 295-ös
menetrendi mező: Lipová Lázně - Javorník ve Slezsku
- meglátogatását terveztem, azonban egy vonatkésés
alaposan felbolygatta a terv megvalósítását, aminek
eredményeként a 295-ösről kénytelen voltam lemondani
és áttenni a következő kirándulásra. |
|
Az olomouci nagyállomásra menet, az
október végi, hosszú sötét időszakot kihasználva,
megörökítem a felvételi épület mögötti, éjjeli
megvilágításban még kicsinosítottabbnak ható
területet. |
|
A csípős, kora reggeli hideg elleni
védekezésül kiváló a kellemes hőfokú
pénztárcsarnok, de hőfok ide vagy oda, kint mégiscsak
érdekesebb. Első vonatom a Jeseníkig közlekedő,
1701-es számú sebes. A 843 002-es motorkocsi, valamint
a 20-29 111 és a 20-29 125 mellék alkotja, a motor
©umperkről érkezik szólóban (háromnegyed házas
telítettséggel), rázár a mellékekre és úgy fordul
6:57-kor. Közben zajlik a cargós élet: 740-páros
érkezik - egyikük az Olomoucká Dopravní s.r.o.
graffitiszerűen festett, egyedi színtervű 740 705-öse
-, 130-as géppel konténervonat halad a másodikon, a
mozdonyon tolatómozgásra utaló homlokfényekkel -
persze a zöld kijárat és a vonat végén a
zártárcsák egészen másra engednek következtetni.
Magánvasúti 770-es várakozik az ötödiken, két
magánvasúti 740-essel karöltve (az egyik "3F
Logistics" feliratot visel). +3-mal vágunk neki -
késve érkező gyors foglalta a vágányutat -, 50%
telítettséggel, az utasok többsége szemlátomást
túrázni indult a hegyekbe. Folyamatos százat tartva,
Zábřeh na Moravě érkezőben kettő percet sikerül
faragni az elmaradásunkból. Tizenöt felszállóra és
néhány leszállóra terjed ki az utascsere (utóbbiak
átszállók egy ąumperki vonatra). Ruda nad Moravou-n
öten szállnak le, Hanuąovicén tizennyolcan mozognak a
peronon, ebből nyolcan felszállók, zömük
kiránduló. A kezdőponti csonkán a 753 764-es Búvár,
a végponti váltókörzetnél a 751 119-es Bardotka
várakozik, a zöld-bézs 749 250-es Bardotka
háromkocsis gyorsvonatával (R900, Jeseník-Brno)
keresztezünk - egyszóval csupa ismerős a tegnapi
napról. Továbbá háromrészes RegioNova és a
végponti csonkában két 010-es mellék figyelhető meg.
Megcélozva a 763 méteres szinten lévő
Ramzová-nyerget, behelyezkedünk a Branná völgyébe,
Jindřichov na Moravě-n három leszállót hagyunk, majd
a hamarosan huszonöt ezrelékesre durvuló emelkedőn
már nem a kissugarú ívek miatti, állandó lassújelek
határozzák meg az alig-alig ötvenes, inkább negyvenes
sebességünket, hanem a motorkocsi képességei.
Brannára egy zölddel van bejáratunk, szóló 810-essel
keresztezünk, itt is hárman fejezik be utazásukat.
Ostruľnára egy sárgával nyerünk bebocsátást, hat
utastól válunk meg, akik hamar szétszélednek a
felkelő Nap sugaraival még nem érintett, itt-ott deres
peronról. Negyvennel küzdjük fel magunkat a
harmincezrelékes kaptatón, végigjárjuk a
Branná-völgyi csúcsfordulót és kilyukadunk a
nyeregnél, Ramzová megállóhelyen. A közönség
nagyja leszáll, csupán három új utas csatlakozik, a
telítettség szűk 15%. Szakaszos sebességszabályozó
fékezésekkel merülünk alá a Ramzovský-patak
mentén, ugyancsak harminc ezrelékes meredekségű
lejtőben, az Ostruľnához képest már jóval inkább
napsugaraktól nyaldosott Horní Lipován öt turistát
teszünk le, folytatjuk az ereszkedést a némileg
szelidülő völgyben... |
|
...azzal egy sárgával begurulunk
Lipová Lázně-ra. A zöld-fehér Búváros R902-essel
keresztezünk, Javorník ve Slezsku-ra a szóló 810 675
készülődik, a "pók" miatt jócskán
felpezsdül az élet a peronokon. A végponti
váltókörzetnél Cargós, kék Búvár várakozik. |
|
A végállomáson, Jeseníken a
negyedikre érkezünk, a maradék harminc utas leszáll,
takarítók veszik birtokukba a járműveket, miközben a
motorkocsi körüljár. A közönség nagyja - hozzám
hasonlóan - a húsz perc múlva startoló 1183-as
gyorssal szeretne továbbutazni, páran
kávézgatással-szendvicsevéssel ütik agyon az időt a
pénztárcsarnokban. |
|
Az első átmenőt a szóló 810 339-es
foglalja, a másodikat a 843 029 (Roman egyedi nevű),
29-29 025, 80-29 002 formáció (a motor és a vezérlő
Studio Najbrt festésű), utóbbi old féket 9:32-kor,
hogy Mikulovicén, Głuchołazyn és Krnovon át
Ostraváig közlekedhessen. Gyenge 10% a kezdeti
utasterhelés - lényegében az Sp1701-ről átszállók.
Písečná állomáson hat utazóval gyarapszunk,
Mikulovice átmenő fővágányára egy sárgával
járunk be, késés nélkül. Kettőperces átszállást
végrehajtva terem az öt érdeklődő a Zlaté Hory-ra
ingázó, másodikról induló, szóló 810 292-es
motorkocsin. Fénysorompós útátjáróban (0.120)
alsóbbrendű aszfaltutat keresztezünk, kilencvenfoknyi
irányváltozást okozó, jobb ívet veszünk, az ívben
elhaladunk a bejárati jelző (0.330) mellett, átereszt
(0.420) és nem biztosított útátjárót (0.470,
aszfaltúton) hagyunk magunk mögött. Illesztéses a
KkStB által 1896-ban létrehozott vasút mai
felépítménye, a szelvénykövek ívelt tetejűek,
téglatest alakúak, a pályasebesség 40 km/h.
Alsópályás, gerinclemezes, csavarkötésű acél
felszerkezettel rendelkező, kétnyílású híd
(0.5-0.550) segíti át a vágányt a Bělá
folyócskán, kisnyílású híd vízfolyáson (0.620)
és a vonallal párhuzamos - a balunkon maradó -,
alsóbbrendű aszfaltút metszésében fénysorompós
átjáró (0.640) a további sorrend. 25 ezrelékes
emelkedőt kezdünk az Oleąnice-patak völgyének a
nyugati oldalában. Kisnyílású híd (0.680,
vízfolyáson) következik, az előjelzőt helyettesítő
"Figyelem!" jelzés (0.790), áteresz (0.810),
kisnyílású híd alsóbbrendű út felett (0.830), nem
biztosított útátjáró (1.1, alsóbbrendű
aszfaltúton) - erdős területre jutunk, rövid bal
ívet ír le a vonal -, átereszek (1.240, 1.340), nem
biztosított útátjáró (1.7, földúton), ismét
átereszek (1.850, 2.150) és ismét nem biztosított
útátjáró (2.220, földúton), áteresz (2.780), nem
biztosított útátjáró földúton áteresszel (2.920),
áteresz (2.980) - azzal kiérünk az erdőből, bal kéz
felől építőipari cég telepe látszik, mögötte a
folyócska, amely itt a cseh-lengyel határ vonalát
jelöli ki. Átereszek (3.220, 3.320, 3.430, 3.530, 3.7),
illetve a jobboldalt lévő, mg. művelés alá vett
területről lefutó földutak nem biztosított
átjárói (3.270, 3.4, 3.620) után terméskőből
létesült, alacsony bélésfal (3.750-3.850) támasztja
a domboldalt jobbról. A dűlőről, vonalunkhoz képest
hegyesszögben ereszkedik a volt salisovi katonai
objektum kiszolgálására épített, napjainkra
felbontott vasút szemmel jól követhető
alépítménye, a betonaljas, Hoheneggeres vágány
rövid szakaszát csonkaként meghagyták, mielőtt Ondřejovice
ex-állomás kezdőponti, vasaljas kitérőkkel fektetett
váltókörzetébe (3.940) torkollana. A sajátcélú
vágány egyenes folytatásaként a használaton kívüli
második átmenőt fektették. Az egyszintes és
kétszintes szárnyakkal rendelkező, előtetős,
vasútüzemi célra már nem használt felvételi
épület (4.1) baloldalt kapott helyet. Az első átmenő
mellett, a felvételi épületnél betonelemes peron
létesült. A megállóként működő, egykori
szolgálati hely feltételes jellegű, és mivel nincs
utascsere, haladunk. A végponti, vasaljas
váltókörzetben (4.350) a 2. átmenőt rövid csonka
fejeli meg. A közút és a folyócska - vele együtt
pedig a határ - mellénk ér egy rövid szakaszon.
Átereszek (4.420, 4.570), nem biztosított útátjárók
egy-egy alsóbbrendű aszfaltúton (4.680, 4.850), bal
ív (5.0-ig), kisnyílású híd patakon (4.980) - majd a
völgy összeszűkül, bevágás (5.150-ig sziklás
rézsűvel) következik, áteresz töltés aljában
(5.360) és ismét sziklás bevágás, nyíltabb terepre
érünk, az Ondřejovický-patak és az Ondřejovice
településre tartó út feletti, viaduktszerűen magas
hídon (5.540), valamint átereszen (5.560) gurulunk
keresztül, felújított szabványárok-szakasz indul a
jobb oldalon (5.6), aszfaltút nem biztosított
átjárójáig (5.670). Az útátjáró kezdőpont felől
határolja Ondřejovice zastávka
baloldalt elhelyezett, 50 méter hosszú, betonelemes
peronját. Nincs utascsere, a megállóhely feltételes
jellegű, haladunk. A motorkocsi hajtóműve szinte
folyamatosan betegeskedik, a második fokozatot csak
sokadszori próbálkozásra "veszi be".
Átereszekkel (5.750, 5.9), meder átszelésében
létesített, kisnyílású híddal (6.170), további
átereszekkel (6.3, 6.380) folytatjuk, miközben
kilencvenfoknyi irányváltozást okozó, jobb ívet
veszünk a folyócska völgyének az irányát követve.
A dombon kőfejtő működik. Az üzemtől levezető
aszfaltút nem biztosított átjáróját (6.6) rövid,
gabionhálós bélésfal-szakasz előzi meg. Áteresz
(6.650), kissugarú, a többihez hasonlóan könyökös
bal ív, az ívben áteresz (6.870) jegyezhető, a
vágány jobbján rövid, betonelemes oldalperont
(7.010-7.050) telepítettek - menetrend szerinti vonatok
nem használják, arra azonban alkalmas, hogy az egykori
aranylelőhely múzeumát látogató turistákat
szállító különmenet utascserét végezzen. Földút,
illetve az Oleąnice-patak kisnyílású hídjával (7.1
és 7.120) folytatódik az ív, a múzeum parkolóját
látjuk jobbra, a vasút mellett (7.2); áteresszel
kiegészített, fénysorompós útátjáróban (7.210)
keresztezzük a vasúttal eddig párhuzamos közutat, és
az ív vébében (7.4), erős emelkedőben kijutunk a
Zlaté Hory települést környező mg. földek közé,
egyúttal jobb ívben (7.620-ig) elérjük a helyi
csúcspontot, Mikulovice állomásnál 130 méterrel
magasabban, 450 méteren. Átereszeken (7.580, 7.8)
leszünk túl, erdősávban jobb ívet írunk le
(7.980-tól), lejtőben - tízméternyit ereszkedünk a
hátralevő távon - lépjük meg a Zlaté
Hory bejáratát helyettesítő
trapéztáblát (8.170), áteresz (8.160) mellett. Balra,
az erdős-bozótos területen elenyésző csonka jelenik
meg (8.3), átgurulunk a váltókörzeten (8.370; a
kitérő vasaljas), végül lefékezünk az átmenő
fővágányon. |
|
Mielőtt körülnéznénk a vasúti
szolgálati helyen, lássuk, mi van azon túl. A
végponti váltókörzetet (8.730) jelenleg
mozdonykörüljáró csonka (faaljas, Hoheneggeres)
fejeli meg (bak: 8.820), eredetileg azonban sajátcélú
sínpárként haladt tovább... |
|
...keresztezte a települést Mikulovice
felől megközelítő közutat, majd jobb ívet véve és
az ívben erőteljes emelkedésbe fogva, Zalé Hory
délnyugati peremén lévő iparterületen végződött.
A vágányt szegélyező fasor megvan még,
alépítményestül (helyenként alágyazatostul), a
felépítményt azonban eltávolították. |
|
És most vissza az állomásra. Két
átmenővágányos, átmenő fővágánya az első
(faaljas, Hoheneggeres, S49 sínrendszerű), balján
végighúzódó és a végponti váltókörzetbe
csatlakozó betonaljas (SB50-77), Hoheneggeres, Třinec
MB.64.iv sínrendszerű csonkával, jobbján a kevéssé
használt faaljas, Hoheneggeres, Vítkovice 24MO és
Třinec MO.37 sínrendszerű második átmenővel. (Az
átmenők és a csonka egyaránt illesztéses,
négylyukú laposhevederekkel.) Az egyszintes-előtetős
(viszonylag frissen felújított), illetve kétszintes
(közepesen málló-vedlő) szárnyakból álló
felvételi épület (8.630) végpont felé nézve
baloldalt található. A felszálló-leszálló utasokat
a hosszú csonka és az első átmenő közötti
betonelemes, keskeny középperon segíti. A hosszú
csonka mentén, a felvételi épülethez közelebb
betonelemes, alacsonyabb, valamint terméskőből
épített, magasabb oldalrakodó húzódik, míg a
felvételi épülettől távolabbi szakaszhoz, egészen a
kezdőponti váltókörzetig rakodóterületet
illesztettek. A másodikból a felvételi épülettel
szemközti, egyállásos színhez fektettek vasúti
kapcsolatot, a vasaljas kitérőt (8.5) áteresz (8.460)
mögé helyezték. A végponti váltókörzet kitérői
szintén vasaljasak (helyszíni állításúak, akárcsak
a kezdőpontiak), a mozdonykörüljáró csonka a
második átmenőből folytatódik egyenesen. A
főútról ágazó, aszfaltozott közút visz a
felvételi épület mögé és tovább a
rakodóterülethez, amelyen rönkfát rakodnak - nem
hozzák a vasútra, hanem viszik, a településen
történő felhasználásra. Rácsos oszlopokra
applikált, villamos működésű emelőszerkezet
gépesítette a munkát régebben, helyette manapság a
közúti járművek nyújtotta lehetőségeket
használják ki. Az emelőszerkezet közelében,
eredetileg valószínűleg élőrakodóként alkalmazott,
vasbeton építmény zárja a működő és használaton
kívüli cargós létesítmények sorát, két,
térvilágító-testétől már megfosztott acéloszlop
között. |
|
A rakodóterület kezdőponti
váltókörzet felőli végétől út visz tovább,
északnak fordul, majd vissza lehet jutni rajta az
1224-ben alapított, napjainkban négyezer lelkes
kisvárosba. A nyomvonala első méterein a hosszú
csonka követi a váltókörzetnél lévő, bozótos-fás
területre, ahol elenyészik, azonban eredetileg az út
helyén haladhatott, sajátcélú vágányként. Amíg a
motorkocsi fordul egyet, kisétálok az
"aranyvölgyig". A nyíltvonalon illesztéses
(négylyukú laposhevederekkel), faaljas, Hohenegger
feszítőelemes leerősítésű a felépítmény. Az
aljállomány a korát és állapotát illetően
erőteljes szórást mutat, azonban a viszonylag frissen
cseréltek mennyisége összességében megnyugtató.
Némi ágyazatpótlás figyelhető meg a gyalogosan
bejárt szakaszon, bár szennyezett ágyazatú foltok
szintén akadnak (7.8). |
|
A kezdőpont felé nézve bal íven
túljutva (7.980-tól), a soronkövetkező ívig (7.620)
hézagnélküli, utólagosan hegesztett a pálya. |
|
A 810 292-es motorkocsi teljesítette a
fordulóját, és miután letette öt utasát,
elhelyezkedem a klasszikus, piros műbőr huzatú
üléseinek egyikén. Bármelyiket választhatom, mivel
rajtam kívül senki sem kíváncsi a 11:56-kor induló,
23664-es számú járatra, a gépihangú
utastájékoztató berendezés is kizárólag nekem
szól. (Napi tizenkettő és fél vonatpár közlekedik -
részben időszakosan - a zsákvonalon, nem ütemes
jelleggel, igazodva a 292-es forgalmához. A vonatok
KN-esek, a vezér árusítja és kezeli a jegyeket.) |
|
Sem Ondřejovice zastávkán, sem
Ondřejovice ex-állomáson nincs utascsere, haladunk.
Sűrűn alkalmazott, szakaszos sebességszabályozó
fékezésekkel tartjuk a negyvenes tempót a lejtőn. Egy
sárgával járunk be Mikulovicére. A forgalmi
szolgálattevő hamar lehűti a menetrend előírásainak
megfelelő, kettőperces átszállást illető
reményeimet, ugyanis közli, hogy az 1182-es gyors
(Ostrava Svinov - Jeseník) félórás késéssel
várható az állomáson. Jeseníken húsz percem lenne a
904-es, brnói gyorsig, amivel Lipová Lázně-ra
utazhatnék, hogy ott átnyergeljek a 13612-esre,
Javorník ve Slezsku felé. Tízpercnyi toleranciával,
ezen belül kettőperces, minimális átszállási
idővel kalkulálva, legfeljebb huszonnyolc perc lehetne
az a fél óra - de harmincöt lesz belőle. |
|
Öten várjuk a fenemód komoly
formációt - szóló 843 020 -, a három leszállót
beleértve félháznyi utasával: szóval teljesen jogos
a visszafogott ülőhelykínálat. A jegyvizsgáló
hölgy a rend kedvéért elmondja, hogy Jeseníken sajnos
kénytelen leszek megvárni a következő vonatot,
egyúttal a kézikészülékével előzékenyen kinyomtat
egy menetrendtervezetet Javorníkig. Én azonban nem
kívánok élni a megoldással, mert akkor meg a
Ramzovára tervezett, nyíltvonali fotózási
lehetőséget bukom. Így nehéz szívvel bár, de
lemondok a 295-ös menetrendi mező vonaláról. |
|
Jeseník első átmenőjén a 754 079-es,
Studio Najbrt-színtervű Búvár tartózkodik öt
kocsival (R1402 számon majd csak 16:55-kor mozdulnak
meg), a zöld-fehér 754 022 érkezik a negyedikre a
903-as gyors három kocsijával - 39-40 272 (Najbrt
festésű), 82-40 318 (zöld-fehér), 29-41 465 (Najbrt)
-, azután körüljár, 14:55-kor szerepel legközelebb
mint R906. Egyéb járműmozgás nincs a majd' két óra
alatt, amit kénytelen vagyok a helyszínen eltölteni.
Jobb híján kisétálok a végponti bejárat
környékére, ahol a vonal bal ívvel követi a
völgytől nyugatra eső dombvonulatot. Krnovról (a
Głuchołazy-i peage vonalon át), tizenöt utassal befut
a szóló 809 209 mint 3512-es személy (ha a gyors egy
szóló 843-as motorkocsi, akkor a személyvonat mi más
lehetne), és szinte mindenki átszáll róla az
időközben (velem együtt) további tizenöt utazót
begyűjtő R906-osra. A reggel kipróbált 843 002-es
motorkocsival és két mellékével keresztezünk a nyolc
leszállót és tíz felszállót generáló Lipová
Lázněn - a polgárok többsége a javorníki vonalat
járó 810 675-ösről jött, vagy arra száll fel.
Horní Lipová állomáson húsz új utast kapunk,
leszállóból mindössze négy akad. |
|
Ramzován tizenhat felszálló és három
leszálló mozog a peronon. Felkapaszkodom a felvételi
épület mögötti háromszintes, tetőteres hotelhez,
megörökítem a... |
|
...harminc ezrelékes kaptatót sikeresen
abszolvált és most a harminc ezrelékes lejtőben
alámerülő vonatunkat... |
|
...bevárom a lentről érkező 810 036
motorkocsit (3611-es személy), azzal megcélzom a
Branná-völgyi csúcsforduló környékét. A nyugati
oldalán húzódó, alsóbbrendű út mellől szeretném
fotózni a jó esélyekkel Bardotkás, 905-ös
gyorsvonatot. |
|
Ha a motorkocsi előtt elindultam volna,
talán kedvezőbb helyről kaphattam volna lencsevégre a
753 765-össel felfelé tartó, üres magasoldalfalú és
önürítős kocsikból álló tehervonatot. Vagy sem,
úgyhogy ezen kár rágódni - séta tovább. |
|
A csúcsfordulóban lévő, felújított,
fénysorompós útátjáró (19.030) pályaszakaszát
már most sem éri a napfény, és a nyugati-oldali erdő
árnyéka vészes gyorsasággal kúszik előre és fel, a
Brannát szegélyező fákra. Az R905-öst valóban
Bardotka továbbítja, mégpedig a zöld-bézs 749 250 -
felejthetetlen traktorhangjával megtelik a völgy, ahogy
a három kocsit felküzdi a harminc ezreléken -, azonban
körülbelül öt percet késik. És ennyi pontosan elég
ahhoz, hogy az árnyékok végleg elrontsák a
beállítást. Tehát se Javorník ve Slezsku, se
Bardotkás-aranylóerdős kép. Erre mondják, hogy két
szék közt a pad alá, de ez van, tudomásul kell venni,
hogy Murphy mindig ott les valahol. Nem túl boldogan
bandukolok vissza Ramzovára. Tizenöten gyűlünk össze
a megálló végponti végénél lévő útátjárót
bőséges légsíppal megközelítő R1402-esre. A
Jeseníken hagyott, 079-es Búvár öt kocsija - 39-41
007, 82-40 312, 29-41 492, 20-41 369, 20-41 468 - közül
az elsőkben 15% a telítettség, az utolsó kettő
üres. Ostruľnán a 810 262-es motorral keresztezünk,
hatan szállnak fel, Brannán öttel fogyunk, Jindřichov
na Moravě szintén hat új utast eredményez.
Hanuąovicén a másodikra érkezünk, az utascsere
mérlege tizenöt felszálló és tíz leszálló.
Háromrészes RegioNova és két 810-es motorkocsi várja
az indulási idejét, a Bardotka (751 119) és a Búvár
(753 764) úgy tűnik, reggel óta meg se moccant. A
keresztező, 754 022 vontatta 907-es gyors késése öt
percet ragaszt ránk. Ruda nad Moravou állomáson négy
felszálló és kettő leszálló, Zábřeh na Moravě-n
kettő felszálló és huszonöt leszálló könyvelhető
(utóbbiak többsége a ©umperkről befutó személyhez
igyekszik). Gépcserét követően (új mozdonyunk az
1988-ban 8370-es gyári számon épült,
postatakarékpénztári reklámfestést kapott 362 119)
+3-mal folytatjuk, kellemes, folyamatos száznegyvennel;
Olomoucon az elsőre gurulunk be, tartva a +3-as
eredményt. |