2010 december 27-én a RegioJet
leszerződött a Pozsony-(Rév)komárom
(Bratislava-Komárno) közötti, 100 kilométer hosszú
vonalon - az összeköttetést a menetrend 131-es
mezőjében találjuk - nyújtandó személyszállítási
szolgáltatásra. Előzetes próbaüzemeket követően,
2012 március 4-től indultak kilenc, a Prignitzer
Eisenbahn GmbH-tól átvett, háromrészes, dízelüzemű
Bombardier Talenttel. A szerződés értelmében a
2019-2020-as menetrendi időszak végéig járnak majd a
sárga vonatok a Csallóköz (®itný ostrov)
területén. 2012 július 29-én, vasárnap látogattam a
helyszínre. |
|
A 4912-es személyvonattal Komáromig
vitettem magamat, átgyalogoltam az Erzsébet-hídon -
közben megörökítettem a festési munkák miatt épp
lezárt vasúti hidat -, és kellemes reggeli séta
végén... |
|
...már ott is vagyok a révkomáromi
felvételi épület mögötti téren. A 135-ös
menetrendi mező (Érsekújvár (Nové Zámky) -
Komárom) vontatásszolgáltatási feladataiból
részesülő Szili-különítményről gyors fotó
készül, azzal megvásárolom a jegyemet Nagymegyerig
(Veµký Meder). Már túlvagyunk az első hónap
"beetető" tarifáin, de még mindig
diákkedvezményt alkalmaznak általános jelleggel,
tehát a harminc kilométeres, menettérti utat 1 Euro 48
centből megúszom. |
|
4322-es személyként a Prignitzer
Eisenbahn-féle számozás szerinti VT643.14 fordul 10
óra 10 perckor. Két végén a jelenlegi számozás
szerinti 643 370 és 643 870 vezetőállásos járművek
kellene hogy legyenek, azonban a 370-es helyett a 366-os
motor néz Pozsony felé. VT643.14 felirat olvasható a
hajtott forgóváza felett, holott a 366-os a VT643.10
része. De ez legyen a RegioJet, illetve a felügyeleti
szervek problémája. A 148 ülőhellyel rendelkező,
hidromechanikus erőátvitelű, 2x315 kW névleges
teljesítményű, 120 km/h legnagyobb üzemi sebességű,
2004-ben gyártott egység alacsony utasterheléssel vág
neki az útnak. A menetrend kétórás alapütemmel
számol, amire egy-egy munkanapi sűrítés, valamint a
Pozsony-Dunaszerdahely (Dunajská Streda) szakaszon a
kétórás intervallumokat egyenletesen vagy kevésbé
egyenletesen kitöltő betétjáratok rakódnak rá. A
ZSSK-korszakot jellemző, évi 700 ezer utazást az új
szolgáltató majd' a háromszorosára kívánja növelni
- a tapasztalt, szerény érdeklődés megkérdőjelezni
látszik az ambíciózus terveket, azonban vegyük
figyelembe, hogy munkaszünetes napon, kevésbé kurrens
időszakban, és a vonal kevésbé terhelt végén
vonatozunk. |
|
Mérsékelt utascserékkel jellemezhető,
37 percnyi utazás végén szállok le Nagymegyer
(Veµký Meder) állomáson. |
|
A tovaguruló 4322-esről készül egy
utánlövés, majd a Pozsony felőli bejáratnál
elhelyezkedem a 4315-ös járat fogadására. |
|
Másfél órám van a következő
fotótémáig, a 4376-osig, ezalatt kisétálok a
végponti (Pozsony felőli) előjelzőn túlra. A
bejárat mögötti, 50 km/h állandó
sebességkorlátozású, illesztéses, faaljas,
Hohenegger feszítőelemes sínleerősítésű ív
fekszint- és irányhibái, illetve ágyazatszennyezése
nem annyira a "saját jogán" versenyképes
regionális személyszállítás ismérve, a
továbbiakban azonban kielégítő minőségű, az
1980-as évek második feléből származó,
hézagnélküli, betonaljas, GEO-s felépítménnyel
találkozunk. Arrafelé 80 km/h alkalmazható, az
ívviszonyokhoz illeszkedően, és persze az utóbbiakhoz
illeszkednek a megtűrt pályahibák is. |
|
Titkon remélem, hogy hátha kihasználja
a szabad kapacitásokat valamilyen kósza tehervonat.
Ennyire persze nincs szerencsém, ugyanakkor a második,
tervezett vonali fotóhoz túlságosan kint vagyok,
ígyhát visszatérek az előjelző és a bejárat
közé, a séta során kinézett kukorica közelébe, és
ott várok a 4376-osra. Több sárgaságot a
nyíltvonalon nem terveztem elkapni - irány az
állomás. |
|
Amíg befut a vonatom, szemrevételezem a
felvételi épület mögötti-melletti területet. A
szemközti ipari létesítményekhez az épület mellől
acélszerkezetű gyalogosfelüljáró visz, pontosabban
vitt, mert életveszélyessé nyilvánították,
lezárták. Első ránézésre egyértelmű, hogy amikor
utoljára hozzányúltak, még létezett a Tesla
(fiatalabbak kedvéért: nem a Tesla Motors, hanem a
csehszlovák Tesla), méghozzá - a feliratot övező
nyíl iránya alapján - éppen az ipari létesítmény
előző gazdája volt. Visszaúton a 4319-es személyt
veszem igénybe, szerelvénye a VT 643.18 pályaszámú
Talent, utasterhelése az előzőhöz hasonlóan gyenge.
Párfős utascserék figyelhetők meg... |
|
...illetve az ekeli (Okoličná na
Ostrove) megálló Pozsony felőli oldalán kiszúrhatjuk
a "messzebbről minden szebb" című jelenség
sokadik megnyilvánulását. Nem kizárt, hogy valamelyik
magyarországi vasúti megálló helyi kezdeményezésű
feldíszítése során majd RegioJet motívumokat
festenek a gyerekek a falra. (Persze az új szolgáltató
egyelőre nem csupán a távolról látható
külsőségekre fókuszál, hiszen a fiatal - tehát
általában motivált - kísérőszemélyzet, vagy a
vonatokon térítésmentesen rendelkezésre álló
sajtótermékek, pozitív hatással vannak a közvetlen
ügyfélélményre.) |
|
Kora délutánra a napsütés maximális
fokozatra kapcsol, az előző, borult időszakban a
talajba jutott nedvesség heves, forró áramlás
formájában távozik. A Vág-Duna hídját nem
szeretném kihagyni, viszont ahogy lépkedek felé a
zúzottkövön, az említett, forró levegő egyre
elviselhetetlenebbé válik. Végül lemondok a 4815-ös
személyről - marad a híd önmagában -, és inkább
arra koncentrálok, hogy napszúrás nélkül
teljesítsem a sétát a Duna déli oldalához. |