2013 május végén Közép-Európában
rendkívül heves esőzéseket regisztráltak. A folyók
napok alatt megtöltötték medrüket, és innentől
versenyfutás kezdődött a víz, meg a gátépítők
között. Itt-ott fényesen vizsgáztak az újonnan
telepített mobilgát-rendszerek. A Duna ausztriai
vízgyűjtőterülete sem maradt ki az esőáztatta
négyzetkilométerek közül, aminek eredményeként
június első napjaiban Magyaroroszág-szerte fel kellett
készülni a rekordszintű áradásra. Budapesten június
9-én este, 891 centiméterrel (a 2006-oshoz képest 31
centiméterrel magasabb értéken) következett be a
tetőzés. |
|
2013 június 7-én, pénteken reggeltől
az Almásfüzitő - Komárom állomásközben, ahol az
1-es menetrendi mezőben szereplő Budapest - Hegyeshalom
(-Rajka) vasútvonal egyúttal a Duna gátjaként
szerepel, a bal vágányon 20 km/h sebességkorlátozást
léptettek érvénybe. A jobb vágány, az árvízi
védekezés munkálatai (homokzsákok telepítése,
emberek, anyagok, felszerelés mozgatása) miatt,
korábban kizárásra került. Június 8-án
üzemkezdettől az InterCity vonatok Budapest és Győr
között elmaradnak, a gyorsvonatok Tatabányáig
közlekednek, a személyvonatok és a
"gyors-pótló" Tatabánya-Győr járatok
közlekedését délelőtt még fenntartják. A 9302-es
gyorsról Tatabányán nyergelek át a hozzá időben
legjobban illeszkedő, csatolt Flirtre, fél tizenegykor
hagyom el Szőny megállóhelyen - a balon jut tovább
Komárom felé, igen visszafogott utasmennyiséggel. A
jobb vágány mentén végig, több sornyi
homokzsák-biztosítás látható, a vízszint az
Almásfüzitő felső - Szőny szakasz egyes részein,
valamint a teljes Szőny - Komárom szakaszon az aljak
alsó éle környékén jár. |
|
A vasút és a közelében fekvő mg.
földek "műveleti területnek" számítanak,
az odavezető utakat rendőrök állják el, azonban
félúton a komáromi állomáshoz, a mesterségesen
létesített halastó partján zavartalanul lesik a
pecások a kapást. Az apró horgászparadicsom északi,
illetve nyugati pereme mentén emelt töltésről
remekül rálátni a fővonalra, no meg az 5-ös
menetrendi mező vonalára (Székesfehérvár-Komárom). |
|
Amíg Komárom állomásnak az árvízzel
jobban veszélyeztetett kezdőponti (keleti)
váltókörzete működőképes és biztonságos, a
tehervonatok a Győr - Komárom - Székesfehérvár
útvonalon kerülhetnek, az 5-ös beiktatásával.
Hamarosan lencsevégre is kapható a magyarországi
állami vontatásszolgáltató remot-Szergeje, üres
autószállító kocsikkal, amint Fehérvár felé veszi
az irányt. Tizenegy után valamivel az 1-es balján
újabb csatolt Flirt gurul, és ezzel egy időre véget
ér a fővonal aktív élete: elrendelik a teljes
vágányzárat, beindítják a buszos pótlást
Almásfüzitő és Komárom között. Délben a 020-as
NOHAB jelentkezik mint előfogat, a Rurtalbahn Cargo 185
676-osával és konténervonatával, azonban hiába
várom, hogy hasonló eleggyel tűnjön fel a
visszaúton, fél óra elteltével gépmenetben fordul.
Ezek szerint mégsincs annyi hoppon maradt teher, hogy
csúcsra kelljen járatni a kapacitását illetően
persze meglehetősen korlátozott 5-öst. |
|
Megfigyelőpontomat Szőny-Déli
megállóhely környékére helyezem át, ahol máris
konstatálhatom, hogy vannak, akik nem bíznak az
árvízhelyzet gyors normalizálódásában, és inkább
a kevésbé zavarérzékeny, hagyományos közlekedési
módok mellett teszik le a voksot. |
|
Két órán át nem történik semmi, de
végre-valahára mozgás észlelhető, az MMV Sulzerével
(609 006) vontatott és LDE1250-esével (429 009) tolt,
rakott Smnps (On Rail GmbH, 4616.9) kocsik formájában.
Ötvenpercnyi, további várakozás szükséges a 317-es
remot Szergej RCA-féle Talns (066.5) kocsijaiból álló
elegyhez. A fotogénebb déli irány szemlátomást egyik
vasúttársaságnak sem hiányzik, az égbolton
ugyanakkor szaporodnak a Napot kitakaró felhők,
ígyhát visszabandukolok a településre, és mára
befejezettnek nyilvánítom a szemlélődést. |
|
Komárom kezdőponti váltókörzeténél
az alépítmény átázása már a május 8-i napon
jelentősen felgyorsult, aminek eredményeként az 5-ös
vonal viszonylag rövid ideig volt képes betölteni
mentesítő szerepét. A tehervonatok ezek után a 20-ast
(Székesfehérvár-Szombathely) vehették igénybe.
Június 18-án és június 22-én látogattam a Bakony
délkeleti lankáira, két részletben járva be a
Pétfürdő-Hajmáskér állomásközt: első alkalommal
a kezdőponti, másodszorra a végponti felén
helyezkedtem fotópozíciókba, mindkét kirándulásom
Öskün ért véget, ahonnan - tekintettel az igen gyér,
vasúti kínálatra - busszal távoztam. A június
18-i alkalomkor Pétfürdőn szálltam le a
némi késést elszenvedett 900-as gyorsról. |
|
A negyediken a Floyd 659 002-ese (BR
Class 56) várakozik tizenöt négytengelyes
tartálykocsival, és mivel egyelőre nem folytatja a
menetet, körbefotózom, azzal felkapaszkodom az
állomás végponti váltókörzetétől jobbra eső,
alacsony dombhátra. |
|
Az egyvágányú, villamosított vonal
kapacitását különösebben meg nem erőltető
személyforgalom (irányonként kétórás ütemben
gyorsok, plusz egy-egy szakaszon jelentkező, csekély
mennyiségű személyvonat) szüneteiből bőséggel
juthatna a cargósoknak, ám meg kell állapítanom, hogy
vagy nem sürgős nekik, vagy találtak egyéb
alternatív útvonalat, vagy a magyarországi hálózatot
használó elegyáramlás még az öt-tíz évvel
ezelőtti szinthez képest is csökkent. De leginkább
arról lehet szó, hogy mindhárom tényező egyszerre
jelentkezik. Esetemben ez azt jelenti, hogy a
dombmászás közben elszalasztott - TRAXX-szal vontatott
- 909-es gyors után, egy órán keresztül játszhatok a
virágport gyűjtő méhek és dongók fotózásával,
egyéb téma híján. De legalább a végre felbukkanó,
GySEV 470 502 és a Gartner konténerei színben jól
illenek a tájhoz. A szintén TRAXX-os 902-es gyorshoz,
követve a napállást, a Péti-víz túloldalára
helyezkedem. |
|
A bal ívet leíró vonaltól délre
húzódó dombvonulat azzal kecsegtet, hogy a tetejéről
át lehet fotózni a 8-as főút és a vasút közötti
erdősávon - de az elképzelés sajnos nem jön be,
kellene még vagy tízméternyi magasság. Marad az
erdősáv túlsó vége, ahol közvetlen csatlakozásom
van a GySEV vontatásszolgáltatását élvező
907-eshez, illetve egy Trakciós Giganttal továbbított,
leginkább fával rakott magasoldalfalúakat tartalmazó
menethez. Eközben a hőmérséklet, illetve a napsütés
intenzitása bőven elhagyja azt az értéket, amikor
épeszű emberek még a szabadban flangálnak. |
|
Öskün csak integethetek az MMV On Rail
GmbH-menetének, Sulzerrel és Csaurusszal az élén - az
üres Smnps kocsikkal Székesfehérvár felé igyekszik a
vonat -, azután megpróbálkozom a megálló melletti
dombbal... |
|
...végül pedig a község északi
településrészét nyugatról kerülő ív külső
oldalával, ahol a menetrend szerinti személyszállító
vonatok és egy remot Nagydácsia-páros mellett sikerül
elkapni a Metrans konténer-kígyóját, élén a 761
003-as Herkulessel. |
|
Június 22-én
Hajmáskér a kiindulópont, és szintén a 900-as gyors
jóvoltából. A 909-es megörökítéséről most nem
maradok le. Amint a 27-es vonal délnek ível,
nekiindulok a 20-as melletti, magas fűvel borított
mezőnek, megállapítom, hogy a túloldali gabonatábla
könnyebben járható, átevickélek hát, és azonmód
folytathatom a megállapítások sorát, miszerint
mégsem járható könnyebben. |
|
A bejárathoz tartó ív vége nem volna
rossz, ha páratlan vonat használná, de mint tudjuk, az
ilyesféle összefüggések valahol, az anyagi
észlelhetőségen túli világban rendszeres
kapcsolatban állnak Murphyvel, ezért a félórás
időkülönbséggel megjelenő, két konténervonat
csakis páros lehet. |
|
Hajmáskér-Újtelephez közeledve előbb
a 143-as Gigant vegyes összeállítású formációja
kapható le, azután a GySEV-Szilis 907-es. (Rémlett
nekem az újtelepi megállónál egy működőképes
"nyomós" kút, és szerencsére nem hagyott
cserben az emlékezetem. A Nap trópusi hőséget kezd
varázsolni, ilyenkor pedig a pampákon bóklászó ember
számára a kellő mennyiségű vízkészletnél csupán
egy kellemesebb dolog létezik: a még kellőbb
mennyiségű vízkészlet.) |
|
Pozíciót foglalok annak a helynek a
közelében, ahol a Hajmáskért Ösküvel összekötő
közút metszi a vonalat. Tíz-tizenöt perces késést
szinte minden személyszállító vonatnál megfigyelek
(akárcsak az előző alkalommal), és nem tudom
magamtól elhessegetni a humánerőforrás-terhelés
ideiglenes emelkedésének, valamint a meglévő
munkakörülményeknek, a munkavállalók
összetételének, és a tevékenységek kifelé
történő, több-kevesebb görcsösségű
láttatásának az évezredes összefüggését (ezúttal
maximálisan az anyagi észlelhetőség tartományán
belül, Murphy segítsége nélkül), ám a 904-es a
láttatási tényezőn jóval túlmutató, kövér
félórás csúszással mutatkozik. Tíz percnyire
mögötte halad a mai Touax-menet, de most nem Szilivel,
hanem a 037-es Giganttal. |
|
A Swietelsky vasúti cégének az
ER20-asa és mindössze öt önürítőse negyedórányi
távolságot tartva követi az autószállítós
elegyet... |
|
...egészen Hajmáskérig, mert ott a
jelek szerint keresztezni kénytelen a lankák között
végignyújtózó, Taurusos eleggyel. Aztán egy óráig
megint nem történik semmi, és akkor is csak azért,
mert elérkezik a 9005-ös ideje -
láttatás-tényezővel korrigálva. |
|
A 020-as Gigant vonata tizenként perccel
később bukkan ki az Ösküi kerektemplom dombja
mögül, vagyis Pétfürdőn keresztezett a gyorssal. A
három Halberstadtival kiadott, húszperces késéssel
küzdő 9064-es személy, valamint a nagyjából pontos,
9006-os gyors elé-közé nem kerül tehervonat, és bár
működő "nyomós" kút az utolsóként
foglalt megfigyelőponthoz közel - a község szélén -
ugyancsak akad, az árvízzel és következményeivel
foglalkozó sorozatot a GySEV Szilijével lezárom.
Mindeközben Komáromban, a Duna visszahúzódását
kihaszálva, a pályafenntartás hozzáfogott a
váltókörzet helyreállításának, ezáltal előbb az
5-ös alkalmi, majd az eredeti útvonal üzemszerűen
fennálló kínálatával élve, a tehervonatok búcsút
inthetnek a Bakonynak. Marad a mindennapok színesnek és
bőségesnek nem nevezhető kínálata a kíváncsi
megfigyelő oldaláról, illetve az extra fejfájást nem
generáló, megszokott üzem a szolgáltatók,
szolgáltatás-igénybevevők oldaláról nézve. |