|
A második napon reggel 6 előtt
kiértem Fülek állomásra, ahol ebben az időszakban
újabban igazi Csörgőfesztivál figyelhető meg: a
Zr395 "Urpin"-t is M41 viszi Zólyomtól, és
ugyanilyen vontatójárművel látják el a
Hatvan-Miskolc viszonylatú, Szlovákián
keresztülvágó 6311-es személyvonatot. Ezúttal M41
2106 hozta az "Urpin"-t (egy-egy MÁV-os 19-80,
20-80, 20-35, 20-30 kocsival szerepel), az állomáson
tizen szállnak le róla, kb. ugyanennyien maradnak fenn.
A tíz leszálló kettő híján a felvételi épület
sarkában kialakított italbeszerző helyet irányozza
meg. |
|
A miskolci vonat a 2155-ös Csörgővel jelenik meg,
három felújított, "posta-Bhv" kocsija: 20-05
747, 792, 811. Az Urpin utasterhelését is alulmúlja:
leszálló nincs, de továbbutazókról sem tudok
beszámolni. |
|
A vonat végére akad a 812 010 motorkocsi, amely
Feledtől Rimaszombatra közlekedik mint 6730-as
személy. +5-tel indulunk, az utasterhelés bőven 10%
alatti, Balogfalván (Blhovce) kereszt a 812-es motor +
mellék összeállítású 6701-es személlyel
(Tiszolc-Fülek). Minimális utascserék Feledig, ahová
+2-vel érkezünk. Igen hamar leakadunk, tovább már
pontosan indulunk, 6:53-kor. Kilencen szálltak a
motorkocsiba, egy részük a Bhv-kból szaladt át. A
174-es vonal déli része Feledtől
szelvényszámozódik, a felépítmény illesztéses.
Újfeleden (Jesenské zastávka) 1 leszálló, 7
felszálló. A megálló rimaszombati peronvégénél
fény- és motoros sorompós útátjáró. A 3.0
szelvénytől 40 km/h engedélyezett, odáig 80 km/h
volt.
|
|
Jánosi "alsó" (Rimavské Janovce obec)
megállóhely kezdőponti peronvégénél (5.385)
fénysorompós útátjáró. 2 felszálló. A
peronvégnél megszűnik a lassújel, újfent 80 km/h, a
Jánosi (Rimavske Janovce) előtti ív kerek táblás
50-es. 6.8-nál híd a Rima felett. A megállóban nincs
utascsere, 8.8-nál fénysorompós útátjáró. A
felhagyott poltári vonal balról csatlakozik a
kezdőponti váltókörzethez, ez a szakasz faaljas, GEO
sínleerősítésű. Itt is, mint a poltári végénél,
a növényzet kezdi birtokba venni a felépítmény
területét. Rimaszombat kp.-i váltókörzeténél
fény- és motoros sorompós útátjáró. Az állomás
fény bejárati, egyéni fény kijárati jelzős (a
környékbeli állomások részletesebb ismertetésére
később térek ki). 2 perces átszállás a 6704-es
személyre, amely a 812 007 motorkocsi - ugyancsak
szólóban -, 16 utassal. A jv. figyelmeztet, hogy
Tiszolcon is át kell szállnom, de előtte még egy sort
csodálkozik a jegyemen - nyilván a kutya sem utazik
végig ezen a vonalon.
|
|
Cserencsén (Cerencany) megállóhelyen 1 leszálló,
Olajtöréken (Vel'ké Teriakovce) nincs utascsere.
Végponti peronvégénél (18.717) fénysorompós
útátjáró. Alsószikláson (Nizny Skálnik) 1
leszálló, ennek végpontijánál (20.520) szintén
fénysorompós útátjárót létesítettek. Rimarahón
(Hrachovo) 1 leszálló (épületét elbontották, némi
törmelék maradt csak utána), a végponti
peronvégénél (21.936) fény- és motoros sorompós
útátjáró. A pályasebesség Rimaszombattól 80 km/h,
23.2-nél az ívkombináció 60-as. A Rima völgyének
vp. felé nézve jobb oldalán haladunk, ezen a helyen a
völgy kissé összeszűkül. Rimazsaluzsányon
(Rimavské Zaluzany) 1 leszálló, Rimabánya (Rimavská
Bana) állomáson 3 felszálló. 30.2-ben fénysorompós
útátjáró (földutat szel át a vasút), valamivel
előtte egykori vasúti őrház, jelenleg már
magántulajdon. Rimabrezó (Rimavské Brezovo)
megállóhelyen 4 felszálló, 1 leszálló, a végponti
peronvégnél (31.386) fénysoromós útátjáró,
közvetlenül az átjáró után pontszerű 10-es
lassújel (ettől lefelé 70-es, felfelé 80-as a
pályasebesség). Likér (Likier) megállóban 3
leszálló, 3 felszálló, a végponti peronvégnél
ezúttal csak egy nem biztosított útátjáró
található. Nyustya (Hnusta) állomás előtt
baloldalt gyártelep fekszik, az oldalát mosó Rima
folyócskát beton partvédelmi elemek közé
szorították. Kilencen szállnak fel, nyolcan le.
|
|
A folyóvölgy 300-400 m szélességű. Közelebb
kerülünk a szegélyező dombokhoz, így a vonalvezetés
is több ívet tartalmaz. Nyustya "felsőn"
(Hnusta zastávka) menetrend szerint nem állunk meg,
pontszerű 30-as lassújel van itt, jobboldalt fent pedig
hosszan elnyúló, de felhagyottnak látszó gyártelep
kezdődik. A telep vasúti kapcsolattal rendelkezik,
alsó végéhez 38.635-nél ágazik ki a vágány, majd a
felső végét követően 39.978-nál csatlakozik vissza.
39.2-ben fénysorompós útátjáró. Fokozatosan feljebb
kerülünk a völgy oldalában, magasságot nyer a vonal.
Hacsava (Hacava) előtt állandóan zárt, csapórudas
sorompós átjáró; a megálló peronjának közepén,
illetve felső vége után (41.482, 42.090) pedig
működő csapórudas sorompó található (emiatt itt
szolgálat is van). 1 leszálló. A völgy errefelé már
csak 100 méter széles, a folyószintnél kb. 20
méterrel feljebb halad a vasút. Rimafűrész
(Rimavská Píla) szürke, lapostetős épülettel
rendelkezik, amely magasabb kockából és alacsonyabb,
hosszúkás, a várótermet is tartalmazó téglatestből
áll össze. 1 felszálló, 1 leszálló. A falu a Rima
másik oldalán, a völgy kissé kiszélesedő részére
épült. Nyustya óta 60 km/h a pályasebesség,
45.8-nál pontszerű 10 km/h. Tiszolc "alsó"
(Tisovec mesto) megállóhelyen 4 felszálló, 2
leszálló.
|
|
Tiszolc (Tisovec) település ugyancsak egy
kiszélesedő völgyrészen létesült. A hegyi idillnek
markáns ellenpontot nyújtó gyártelep (a település
délkeleti szélén, a vasúttól jobbra, feljebb) és
panelház-együttes itt sem maradhat el. A gyárteleptől
iparvágány vezet az állomás kezdőponti
váltókörzetéhez. Baloldalt tároló csonkavágányok,
amelyek vízszintes fekvésűek, tehát a vonalhoz
képest magasabban érnek véget. Így két támfal
között emelkedünk az állomás szintjére. A képen
a 812 004 és a 812 006 motorkocsik Tiszolcon, enyhe
havazás közepette. A 006-ossal folytatjuk a menetet 7
átszállóval, vonatszámunk nem változik.
|
|
007-esünk (rázva, nem keverve) ittmarad,
6707-ként fordul majd 9:07-kor. Az állomás fény
bejárati jelzős, a váltókörzeteknél
váltóállító bódékkal, fény- és motoros sorompós
útátjárókkal, a helyszínről kezelve. Hat átmenő
vágánnyal rendelkezik, az 1. átmenő vágány rakodó,
oldalrakodóval, rakodóterülettel (rönkfa feladás). A
2. az átmenő fővágány. A vp.-i váltókörzettől
baloldalt kihúzó csonka. A felvételi épület felőli
oldalon, az állomás felső végéhez közelebb
felhagyott szín, az 1. átmenő vágányból ágazik oda
egy csonka, a felső váltókörzettől. A rimaszombati
végénél két további csonkavágány található a
felvételi épület felőli oldalon.
|
|
A bal képen Breznó felé, a jobb képen
Rimaszombat irányába nézünk. |
|
A felvételi épület - sőt, épületkomplexum -
más szinekben talán kellemesebb hatású volna.
A ma 174-es számmal jelölt vonalnak először a déli
fele készült el Tiszolcig, 1874-ben. A Zólyombreznó
(Podbrezova) - Breznóbánya - Erdőköz (Pohronska
Polhora) szakasz 1895-ös. A legproblémásabb
vonalvezetésű rész, Erdőköz és Tiszolc között
pedig egy évvel később, 1896-ban nyílt meg, az erős
- bár adhéziós vontatással sem leküzdhetetlen -
emelkedők miatt szakaszosan fogasléccel ellátva.Tiszolctól
vált a szelvényszámozás: most már Zólyombreznó
(Podbrezova) kezdőpontú. Az állomás felső
váltókörzete után pontszerű 10-es lassújel,
40.4-nél bebújunk az 1949-ben megnyílt, 770 méter
hosszú Tiszolci-alagútba. A (kp. felé nézve!) bal
ívet leíró alagút segítségével átjutunk az eggyel
balra található oldalvölgybe, amit éppenséggel
Tiszolctól alagút nélkül is megtehettünk volna,
csakhogy magasságnyerés nélkül. Az alagút bejáratai
kövezettek, belül beton bélésű, a sebességünk 30
km/h.
|
|
Az alagút felső végét (39.6) viadukt követi
(39.4), amellyel az oldalvölgy (kp. felé nézve!) bal
partjára jutunk, a patak szintje felett 15-20 méterrel.
Folyamatosan tartjuk a Tiszolc felső
váltókörzetétől érvényes, 30 km/h
pályasebességet, amit korántsem bánok, ugyanis a táj
lebilincselő. 37.7-nél viadukt, balra a hegyoldal
szikláin egészen fantasztikus jégcsap-formációk
csüngenek. 35.0 magasságában az erdőben fadőlés
következett be, néhány kidőlt fa a vasútra
csúszott, az űrszelvénybe lógó ágakat
lefűrészelték. 34.8-nál rövid hídon átkerülünk a
völgy jobb oldalára. A szóló motorkocsi és a hó
sajnos nem ad lehetőséget a fogas szakaszok
fotózására. Gömörvég (Tisovec Bánovo)
megállóhelyen 1 leszálló, 7 felszálló. Utóbbiak
már a motorkocsi indulása után bukkantak fel, fiatalok
hátizsákokkal, sátrakkal és egy hatalmas
kézifűrésszel. Gömörvég eredetileg keresztezőhely,
illetve a szokásos, hágó előtti "puffer"
volt - a felvételi épület melletti 1. vágányt már
nem használják. (1910-es fényképen Gömörvég és a
túloldalon Fenyves egyaránt még 3 vágányos
állomás.) A megállót követően (33.3) újból a
völgy bal (kp. felé nézve!) partját választja a
vonal. Csoportos fadőlés itt-ott ezen a területen is
megfigyelhető.
|
|
32.4-nél nagy, látványos völgyhíd (viadukt Pod
Dielom), mélyen alattunk U-alakban nyer magasságot a
közút. 31.5-nél jön a híd párja (Certov viadukt),
ez is igen mély oldalvölgyet szel át, a közút itt
szintén "csúcsfordulózik". Mindkét
völgyhíd kp. felé nézve jobb ívben fekszik. A közel
egyenes, szűk völgyben erőteljesen emelkedünk, a
fokozatos magasságnyeréssel egyre inkább
megközelítjük a peremét. Az út most már a bal
oldalunkon, kissé felettünk fut. 31.0 után kiérünk a
fennsíkra, az emelkedő megtörik, 30.0-tól (ahol
egykori őrház található) elindulunk lefelé. A nyereg
725 méteres tszf. magasságon fekszik. Fenyves
(Zbojská) közvetlenül a csúcspont alatt létesült.
Gömörvég párjaként, ugyancsak keresztezőhely és
"pufferállomás" volt - a felvételi
épülethez közelebbi, 1. vágányát vastag hó fedi,
nem használják. Nincs utascsere.
|
|
A fennsíkból lapos, szélesen elterülő völgy -
inkább csak hosszanti mélyedés - formálódik, amerre
haladunk. A vasút a Breznó felé nézve jobb oldalán
vezet. Pontszerű 10-es ideiglenes lassújel 25.7-nél
(Erdőköz bejárat előtt), azután folytatódik a 30
km/h pályasebesség a váltókörzetig. Erdőköz
(Pohronska Polhora) állomás alak bejárati jelzős,
szolgálat van. 4 átmenő vágányos, a 2. az átmenő
fővágány. Az 1. vg. rakodó, rakodóterülettel,
amelyhez egy bakdaru is jár. Fűrészárut tárolnak. A
rakodóvágány kp.-i végénél védőcsonka (a lejtő
miatt). 7 felszálló, 8 leszálló utas.
Erdőköztől 50 km/h a pályasebesség. A falu alsó
vége mögött bal ívvel kifordulunk a széles
völgyből, bevágáson keresztül átkelünk a
következőhöz, megközelítve Mihálytelek (Michalová)
település megállóját. Mihálytelken egyetlen
felszálló akad. 22.0 magasságában baloldalt, kissé
távolabb a vonaltól fűrésztelepet veszek észre:
nincs vasúti kapcsolata, de vele szemben létesült
Mihálytelek "alsó" (Michalová zastávka)
megállóhely, amelyen menetrend szerint nem állunk meg.
A havat a környéken sárgára szinezi a fűrészpor.
21.193-nál, a megálló alatt fény- és motoros
sorompós útátjáró.
|
|
19.9-nél pontszerű 10-es ideiglenes lassújel
(áteresz állapota miatt). Tiszolctól az egész km-eket
jelölő kövek hasáb alakúak, felül ferdén lecsapva
(addig egységesen a szlovákiai területre sokkal
jellemzőbb, téglatest alakú szelvénykövek fordultak
elő, akár az egész km-ek, akár a hektométerek
jelölésére). Rohoz (Brezno-Rohozna) megállóhelyen
2 felszálló. Tiszolci peronvégénél (17.372)
fénysorompós útátjáró. 18.0-15.7 között
ideiglenes 30-as lassúmenet. A környék még mindig
inkább egy fennsíkhoz hasonlít - ami nem meglepő,
ugyanis a Murányi-fennsík szélén vezet a vonal. 50
km/h-val haladunk az illesztéses felépítményen
14.4-ig, ahol 20-as állandó lassújelet tűztek ki.
14.3-nál híd, azután lassúmenet vége.
|
|
Közvetlenül Breznóbánya külváros (Brezno-Halny)
elágazás előtt, az ívben (13.301) csapórudas
sorompós útátjáró. Külváros kezdőponti végénél
becsatlakozunk a többé-kevésbé fővonalnak nevezhető
172-esbe (illetve ha az építés időrendje szerint
nézzük, az csatlakozik a mi vonalunkba). Breznó
(avagy Breznóbánya) állomásig heten utaztak velem
együtt, +2-vel érkezünk. 10:58-ig, 6757-es számú
vonatom indulásáig bőven van időm, ennek megfelelően
a tervem: lesétálni Brezno mesto megállóhelyig, és
ott készíteni néhány képet, már ha van olyan
szerencsém, hogy a "Horehronec"-en (R811)
kívül valami más is arra jár.
|
|
A vágányok felett gyalogosfelüljáró ível át,
innen jól belátható a 20-30 centi hóval borított
környék. A képen a felvételi épület a
gyalogosfelüljáróról.
|
|
A Stadler licencben Ruttkán gyártott 840-es
könnyű dízelmotorvonat tipikus példája az új idők
"sánc-filozófiájának". Az alacsonypadló
divatja-követelménye az eredetileg padló alatt
szereplő berendezések egy részét felkényszeríti a
tetőre, ámde így a jármű vizuális jellemzői
romlanak. A megoldás: a homlokba és az oldalfalakba
belesimuló, takaró oldallemezekkel ellátni a tető
széleit. A "turpisság" csak felülről
lepleződik le, és még így sem annyira
látványrontó... A 840 002 pályaszámú motorvonat
7353-as személyvonatként érkezik Vereskő
(Cervena Skala) felől, Zólyomba tart. 4 perc késése
van, aminek valószínűleg egyedül én örülök, mert
így kényelmesen lefotózhatom a felüljáróról -
igaz, a hóesés nem tesz jót a képnek.
|
|
A Tiszolcra tartó, 530-as számú út
komoly méretű hídon szeli át a Garam folyót és a
vasutat. A bal oldali képen az állomás végponti
váltókörzete előtti ívre tekinthetünk, háttérben
az állomással. A híd déli hídfőjéhez csatlakozó
úton haladok tovább, a jobb oldali képen az előbbi
ív keleti folytatását láthatjuk, a háttérben (a
második ívben) Brezno mesto megállóhellyel. Balra, a
Garam túlsó partján Breznó keleti városrészei. |
|
Breznó "felső" (Brezno mesto)
megállóhely felvételi épülete. A havazás elállt, a
Nap is kisütött - sajnos ez az állapot nem tart
sokáig, délutánra ismét teljesen beborul. A
megállóhely végponti peronvégétől nem messze
(10.735) fény- és motoros sorompós útátjáró; addig
70-es, azután a kissugarú ívben 40-es a
pályasebesség.
|
|
Az R811 "Horehronec"
(Pozsony-Kassa, Besztercebányán át) közeledik Breznó
felől. Az általa felvert porhó alaposan beterít - ha
rákészülünk, ez egészen kellemes érzés tud
lenni... |
|
812 005 alkotja a Feledig közlekedő 6757-es
személyvonatot - a szóló motorkocsi kapacitása tehát
ezúttal is elegendő lesz a vasúttársaság
tapasztalatai szerint. Hatan várunk rá, velünk
együtt 70% az utasterhelése.
|
|
Rohoz (Brezno-Rohozna) megállóhelyen négyen
szállnak le. Mihálytelek (Michalová) megálló
jellegtelen lapostetős épületecskéjét nem válogatom
be a képek közé. Egy leszálló akad.
|
|
Erdőköz (Pohronska Polhora) állomáson ezúttal 8
leszálló, 4 felszálló. Van olyan, csak munkanapokon
közlekedő vonat, amelynek ez az induló/végállomása.
El lehet gondolkodni azon, hogy adott esetben a tyúk
vagy a tojás volt-e előbb, vagyis a vonal
"történelmi" szakaszhatárai gyakorolnak-e
hatást az utasáramlásra, vagy fordítva.
(Bányászattal kapcsolatban épült vonalként, harmadik
megoldás is lehetséges volna - azaz: ugyan hol volt itt
fontos a személyszállítás? -, ámde az utasáramlás
mégiscsak szoros összefüggésben áll az ipari
létesítményekkel.) |
|
Fenyves (Zbojská): a bal képen Breznó,
a jobb képen Tiszolc felé nézünk (utóbbin rövid
oldalrakodó is felfedezhető a hó alatt). Az itt
leszálló házaspár külön felhívja a figyelmemet:
"pekna stanicka", vagyis szép kis állomás.
Tényleg hangulatos, főleg a "standard havas
táj" részeként. |
|
Gömörvégen nincs utascsere. A 36.9 szelvényben
kisebb viadukt épült, a hegyoldal bemélyedésének
áthidalására - a teljes sziklafal jégkéreggel
borított, mint valami befagyott vízesés. Tiszolcon 6
felszálló, 6 leszálló. Járművet ezúttal nem
cserélünk, de szakaszt igen: a kalauzhölgy - ma már
sokadikként - kissé rácsodálkozik a Fülek-Breznó
menettérti jegyemre. Tiszolc "alsón" 5,
Rimafűrészen 1 felszálló. Hacsava (Hacava)
megállóhelyen hárman szállnak fel.
|
|
Hacsava "sziklás" (Hacava skálie) tmh.-n
2 leszálló, 3 felszálló. |
|
Nyustya "felső" (Hnusta zastávka) tmh.-n
1 felszálló, 1 leszálló. A vp. felé nézve jobb
kézre eső gyártelephez a megálló felett ágazik ki
az iparvágány, majd a telep felső végénél
visszacsatlakozik. A megállóhely alatt vp. felé kerek
táblás 40 km/h az ívkombináció miatt. |
|
Nyustya (Hnusta) állomás fény bejárati, egyéni
fény kijárati jelzős, szolgálat van. Kezdőponti
végéhez balról iparvágány csatlakozik gyárteleptől
(betonaljas, Hohenegger-es), a kezdőponti váltókörzet
előtt fénysorompós útátjáró. 6 átmenő
vágányos, a 3. az átmenő fővágány. A 2-ből a
felvételi épület végponti oldalán rövidebb átmenő
rakodóvágány ágazik; rakodóterülettel,
oldalrakodóval, raktárral rendelkezik. A vp.-i
váltókörzetet követően rakodó csonkaként
folytatódik. A végponti váltókörzet mögött
csapórudas sorompós útátjáró (földúton). A
felvételi épülettel szemközti oldalon, a vp.-i
végnél felhagyott, bakdarus telep, ahová
csonkavágány visz. 3 leszálló, 9 felszálló.
|
|
Likér (Likier) megállóhelyen 2
leszálló, Rimabrezón (Rimavské Brezovo) 2 felszálló
és 4 leszálló. |
|
Rimabánya (Rimavská Bana) állomás fény bejárati
jelzős, a végponti végén fedezőjelző szerepkörben
közös fény kijárati jelzővel (fény- és motoros
sorompós útátjáró 27.937-nél). Az állomás
területén az átmenő fővágány(ok)ra 40 km/h-t
tűztek ki. Szolgálat van. Az 1. átmenő vágány
rakodó, rövid oldalrakodóval, rakodóterülettel
(rönkfa feladás). Használaton kívüli rakodó csonka
ágazik belőle. A 2. az átmenő fővágány kp. felől,
az állomás vágánytengelyugrásos (vp. felé a 3-ból
folytatódik), a felvételi épülettel szemközti
oldalon még további 3 átmenő vágány található. A
vp.-i váltókörzetből balra vágány ágazik,
kiterjedt fatelepre tart, ahol két rakodó csonkaként
(az egyik mellett oldalrakodóval) ér véget, vp.-i
végén összecsatlakozva, rövid kihúzó csonkával
(körüljárás céljából). 3 felszálló, 4
leszálló.
|
|
Rimazsaluzsány (Rimavské Zaluzany) megállóhelyen
négyen szállnak le. Kociha tmh.-n menetrend szerint
nem állunk meg.
|
|
A képen Rimarahó (Hrachovo) megálló épületének
hűlt helye. Utascsere nem volt. |
|
Alsószikláson (Nizny Skálnik) 2
leszálló, 2 felszálló.
Olajtöréken (Vel'ké Teriakovce) 1 leszálló. Sajnos
az önműködő ajtós, szóló motorkocsi erősen
korlátozza a felvételi épületek fotózási
lehetőségeit... |
|
Rimaszombatnál a folyóvölgy már 1 km feletti
szélességű, alacsony dombok szegélyezik. A vasút
vonalvezetése ennek megfelelően "kisimul",
bár itt-ott még meg kell kerülnie néhány kisebb
kiemelkedést. A képen Cserencsén (Cerencany)
megállóhely. A háttérben található épületben
vendéglátóipari létesítmény székel, az utasoknak
csak az esőbeálló marad. Itt egyetlen utas volt
kíváncsi a vonatunkra.
|
|
Rimaszombat (Rimavská Sobota) állomás fény
bejárati, egyéni fény kijárati jelzős. A 3. az
átmenő fővágány. Az 1. rakodó, oldalrakodóval,
belőle homlokrakodós csonka ágazik. A felvételi
épülettel szemközti oldalon gyártelep. A végponti
váltókörzet után fény- és motoros sorompós
útátjáró, ugyanitt fatelep található. Vp. felé
nézve balra vágány ágazik, amelyből 5 vágányos
tároló fejlődik. Ez bal ívvel távolodik a vonaltól,
ugyanakkor a jobb szélén, vagyis hozzánk közelebb egy
vágány a vonallal párhuzamosan folytatja útját,
Vitkovice feliratú silóknál ér véget. |
|
A végponti váltókörzet után jobbról (vp. felé
nézve) iparvágány csatlakozik, ezt közös fény
főjelző követi, amely további kijárati jelzőként
ill. az útátjáró fedezőjelzőjeként funkcionál. Az
átmenő fővágánytól vp. felé nézve jobbra három
tehervonati fogadó/indító vágány esik, valamint két
átmenő rakodóvágány, közöttük rakodóterülettel.
Az állomási vágányok betonaljakon fekszenek,
Hohenegger sínleerősítéssel. Az állomás kezdőponti
végénél, a felvételi épülettel szemközti oldalon
kisebb pályás telep található, de csak
felépítményi anyagokat tárol. 10 percet állunk,
közben megérkezik Feledről a 812 011 motorkocsi, egy
mellékkel. 6243. sz. személyvonatként közlekedik
Tiszolcra.
|
|
"Szovjet típusú" egyéni fény kijárati
jelzők az állomás kezdőponti végénél. |
|
Portré a 005-ösről. A háttérben a 812 011-es
motor gyorsít a mellékével. Az utasok kb.
kétharmada leszáll, az új felszállókkal együtt
90%-on folytatjuk utunkat az utolsó szakaszon.
|
|
Jánosi (Rimavské Janovce)
megállóhelyen 6, Jánosi "alsón" (Rimavské
Janovce obec) 2 leszálló. |
|
Újfeleden (Jesenské zastávka) heten szállnak le,
hárman fel. |
|
Feled: a tiszolcihoz hasonló pár 812-esekből.
Baloldalt 005-ösünk, jobbra pedig a reggelről már
megismert, következő fordulójába kezdő 007-es. |
|
Bardotkás (751 129) teher jár kitérőbe, hogy
keresztezzen a 6266-os (Pelsőc-Losonc) személyvonattal.
Mögötte a PKP 25/20 jelű daru egy részlete (az
állomás felvételi épülettel szemközti oldalán
pályás telepet alakítottak ki). |
|
Feled állomás felvételi épülete. |
|
Bz-találkozó. A rimaszombati utasok
jórészt a losonci 6266-os vonatra (810 465, 011 670)
szállnak át. |
|
Tolatós teher Feleden, 742 244-essel az élén. Feledről
az országúton elsétáltam a szomszédos
Gortvakisfaludra. Valószínűleg a következő
megállóig is futotta volna az időmből, de inkább nem
kockáztattam, azonkívül, az országúton baktatva
semmit sem érek azzal, ha a vasúton néhány kellemes
tehervonat adódik. Nos, nem adódott egy se.
|
|
Gortvakisfalud (Gortva) megállóhely felvételi
épülete. Helyiségei lecsupaszítva-szétverve. A
68.594-nél található, fény- és motoros sorompós
útátjáró mintegy kettéosztja a megállót: peronjai
az innenső, épülete a feledi oldalra került.
|
|
A 810 465-ös motorkocsi a mellékével megfordult,
most mint 6269-es (Losonc-Pelsőc) személyvonat érkezik
Gortvakisfaludra (1 utas várakozik rá). Indulása után
egy perccel (15:44) folytatja útját Feledről az
általam várt 6310-es, vagyis a kétvágányú szakaszt
kihasználva, repülőkeresztet csinálnak. |
|
A kora reggeli vonatom párját, a 6310-es,
Miskolc-Hatvan személyt - nem meglepő módon - M41 2155
továbbítja, és a három "posta-Bhv" kocsija
is azonos a reggeliekkel. A vonat végén a 810 604-es
motorkocsi használja ki a szerelvénymenet-spórolás
lehetőségét. A vonat utasterhelése bőven 10%
alatti, Gortvakisfaludon 3 felszálló akadt. 2-6 fős
utascserékkel (Gömörsiden 6 felszállóval) ez
Fülekig alig változik, a maradék ott száll le.
|
|
A Csörgő Füleken. A háttérben a 754 036-os
Búvár fényszórói látszanak: a páratlan
"Gemeran"-t (R803) hozza Zólyom felől. Nem
sok esélyem volt ilyen fényviszonyok mellett a Búvárt
és a Csörgőt egyvonalban lefotózni - és a Búvár
sajnos valóban túl nagy sebességgel érkezett. |
|
Körüljárt, Somoskőújfalu felé néz.
Most már gyorsan sötétedik - mielőtt a vonat
továbbindulna, lövök róla egy "szürkületi
zónás" képet, majd befejezem mai napi
ténykedésemet.
A gimnázium felé sétálok, a víztoronynál igen rossz
állapotú épület mellett haladok el, amely valamiféle
szükséglakás szerepét tölti be. Egy vagy több roma
család lakja. A ház mögötti területen tüzet raktak
hulladékokból, a füstje irgalmatlanul büdös,
beteríti a végponti váltóállító tornyot (így lesz
a vágányútbeállításból fokozottan életveszélyes
tevékenység...). A lángokat képzett
tüzeléstechnikai szakember igazgatja egy hosszú
bottal: lehet vagy négy éves. |
|
A harmadik nap semmi jóval nem
kecsegtetett: kora reggel masszív köd ereszkedett
Fülekre. Előző este még élt bennem egy elképzelés
a kirándulás Zólyom, vagy akár Bánréve felé
történő lezárásáról - nos ezt inkább lefújtam,
nem ismerve a köd kiterjedését. Az 1. vágányon
fél kilenckor két motorkocsi várja a menesztést, az
első (810 604) Pelsőcre, a hátsó (812 004) Tiszolcra
megy (Feleden akadnak szét).
|
|
Ködbe burkolódzó munkanélküliek
csapata a fűtőház mögött. |
|
A somoskőújfalui fordulót 810 426 teljesíti,
9:47-kor indul. Időközben a Breznóban lencsevégre
kapott 840 002 érkezik (6205-ként, Zólyomból),
megáll a víztoronynál, de róla is csak tejben úszó
képet lehet készíteni. Az átlépős motorkocsi
kezdeti utasterhelése 9 fő. Ragyolcon 1 felszálló, 1
leszálló; Sátorosbányán 5 leszálló.
|
|
A köd idáig tartott, pontosabban, még idáig se:
már Ragyolc alatt végetért. Somoson szikrázó
napsütés, bennem pedig némi bosszúság... Ma is a
2106-os Csörgő hozta az 5800-as vonatot, amelynek
kocsijai 10:15-kor 5807-ként fordulnak, M41 2163
segítségével.
|
|
A négy "posta-Bhv" kocsi:
20-05 606, 694, 722, 664. A kezdeti utasterhelés
minimális, Salgótarjánban 25 felszálló. Pásztóig
mérsékelt utascserék, a telítettség fokozatosan
eléri a 10%-ot. Pásztón kereszt a hagyományos Bhv
ingaszerelvényt vontató M41 2122-vel (5812-es
személyvonat). Hatvanból az 5505-ös egri gyorssal
utazom tovább (i: 11:37), amelynek gépe V43 1038,
"posta-Bhv" kocsijainak utasterhelése 40%. |